Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:34:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 21:49:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15

Auteur Topic: Van 3 rail naar 2 rail?  (gelezen 10102 keer)

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
Re:Van 3 rail naar 2 rail?
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2009, 12:03:47 »
maar daar staat weer tegenover dat de modellen goedkoper zijn.

Daar vergis je je in. De meeste DC modellen worden geleverd zonder decoder. Zowat alle AC modellen worden geleverd met deocoder. De kosten van een decoder moet je er dus nog bij optellen. Kom je dan niet op hetzelfde bedrag?

Gr Joost

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2009, 12:11:24 »
Een goede DCC decoder kost ongeveer 30 euro.

Hangt er verder een beetje vanaf wat je koopt. Een Bachmann lok heb je al voor 4 tientjes. Ik wil niet zeggen dat heel fraai is, maar toch.

David.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2009, 12:33:09 »
Verder alvast bedankt voor alle informatie en een eventuele financiële inschatting!

Je materieel en rails zijn te vervangen voor ettelijke honderden euro's, vooropgesteld dat je de drierail-versies verkoopt. Let dan wel dat je de ICRs kunt vevangen door die van LS Models, die veel gedetailleerder zijn en ook de juiste lengte hebben. (Je kunt overigens ook de assen vervangen van de ICRs.)

Maar daarmee kom ik op een ander punt. Veel genoemd in de voorgaande reacties is dat Märklin-rails erg kleine boogstralen heeft en niet erg natuurgetrouw is. Dat klopt helemaal. Maar... je hebt momenteel een redelijk kleine baan. Hoeveel plaats heb je eigenlijk? Het is leuk om mooie LS Models ICR-rijtuigen van 303 mm lengte te hebben, maar op een baan van één bij twee meter komen ze bepaald niet goed tot hun recht.

Als het dan puur om het financiële aspect gaat, moet je nog eens goed nadenken. Als je een veel grotere baan kunt maken, dus dat je daar de ruimte voor hebt, dan klopt het wel. Maar als je baan niet veel groter kan worden dan ze nu is, zul je weinig opschieten met een overstap.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Nielske1990

• Offline Offline
  • Brabantroute
    • Spoortechniek.nl
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2009, 23:44:21 »
Jaja, ben ondertussen nog steeds aan het twijfelen... :-[ Na mijn komende vakantie zal de knoop toch echt een keer doorgehakt worden (ja u hoort het goed ;D). Ondertussen nog wel de nodige informatie opgedaan bij andere hobbyisten en in winkels.

Nou vertelde me vandaag iemand dat het ombouwen van 2 rail materieel naar 3 rail niet eens zo heel duur en ingewikkeld hoeft te zijn. Ik had echter in een winkel vernomen dat dit toch een aardig prijskaartje kan hebben, dus wie heeft er nu gelijk?

Verder ben ik vooral een beetje bang dat als ik in 2-rail ga rijden te maken krijg met een overdosis aan technisch werk (en aangezien ik dat niet bepaald ben). Weet alleen dat het inbouwen van decoders vrij snel en eenvoudig gedaan kan worden, maar hoe zit het met bijvoorbeeld het elektrisch maken van wissels of aanbrengen van verlichting in rijtuigen en of locomotieven. Wie kan mijn overtuigen dat de technische kant van 2 rail best meevalt?

Alvast bedankt voor de reacties!
Ps. ik hoop dat dit de laatste keer was dat ik de vraagbaak nodig heb om een weloverwogen keuze te kunnen maken. :)

modelspoor.petsplacemierlohout.nl --> Ballast, grind en meer!!

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 July 2009, 23:46:12 »
Zowel wissels electrificeren als verlichting in rijtuigen en locomotieven zal niet moeilijker of makkelijker zijn bij 2 of 3 rail. Ik zou echt niet weten wat daar het verschil in moet zijn. Bijv. bij Roco Geoline, is het een paar schroefjes en twee blokjes plaatsen ( Decoder + aandrijving ) en klaar. 5 minuten werk hooguit.

Gr. Remco.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2009, 21:12:03 »
Inderdaad is het aanbrengen van binnenverlichting en het elektrificeren van wissels precies even moeilijk (of makkelijk) met tweerail en drierail. Dus daar hoef je je beslissing niet van af te laten hangen.

- Peter

Joost.

• Offline Offline
    • Foto Website
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2009, 21:25:58 »
Wat het ombouwen betreft hebben beide partijen gelijk.

Ombouwen van 2-rail naar 3-rail kan in principe mits er plaats is voor een sleper.
Motorola formaat werkt op geijkstroom dus aan de motor hoeft niks vervangen te worden in de meeste gevallen.
Het is kwestie van decoder inbouwen en sleper aansluiten. Soms zul je daarvoor een nieuw draaistel moeten kopen of de sleper onder een permanente wagon hangen.

Gr Joost

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2009, 21:40:59 »
Het is een moeilijke keuze... 3rail of 2rail... Over het algemeen zijn de 3rail modellen van andere fabrikanten dan de 2rail modellen. In een van de eerdere berichten is al genoemd hoeveel ruimte heb je? en wat wil je op den duur? Alles is te realiseren in alle railsoorten en vormen. het grote voordeel van 3rail is dat je geen kortsluiting bij keerlussen hebt, daar hoef je je geen zorgen om te maken... Als dat het grootste probleem is zijn er wel genoeg oplossingen voor...

Succes met je beslissing
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #23 Gepost op: 05 August 2009, 22:24:19 »
Ombouwen van 2-rail naar 3-rail kan in principe mits er plaats is voor een sleper.

Het kan aan mij liggen... maar er staat toch "van 3 rail naar 2 rail?'  ;)

Dan lijkt het me dat je de bewerkingen juist omkeert... wisselstroom-assen eruit en gelijkstroomassen erin, maar dat is hierboven allemaal al gezegd

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 August 2009, 22:44:37 »
Nou nee, de  vraag was of hij moest overstappen van 3-rail naar 2-rail vanwege de grotere keuze die je hebt met 2-rail. Maar als hij bij 3-rail blijft, dan is het relevant hoe moeilijk/makkelijk het is om een 2-rail model om te bouwen naar 3-rail.

- Peter

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 05 August 2009, 23:42:22 »
Motorola formaat werkt op geijkstroom .....
Beetje cryptische mededeling.
Wat de spanningsvorm betreft is er eigenlijk geen verschil tussen de diverse systemen. Zowel bij DCC als bij Motorola staat er op de baan een blokvormige wisselspanning. In de decoder wordt die gelijkgericht, zodat de motor altijd op gelijkspanning loopt, dus ongeacht het systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.