Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 08:42:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:37:11
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:28:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 08:19:18
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 07:41:08
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20

Auteur Topic: Van 3 rail naar 2 rail?  (gelezen 10104 keer)

Nielske1990

• Offline Offline
  • Brabantroute
    • Spoortechniek.nl
Van 3 rail naar 2 rail?
« Gepost op: 06 June 2009, 18:16:14 »
Ik zit een beetje met een dilemma. :P
Binnenkort heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om mijn huidige (nog kleine) baan naar een betere plek in huis te verplaatsen. Nou werd ik laatst op het idee gebracht om over te stappen van mijn huidige 3-railsysteem naar 2-rail. Ik wil graag Nederlands gaan/blijven rijden, waarbij 2-rail veel meer mogelijkheden biedt. Omdat ik niet zo thuis ben in het 2-railsysteem, wil ik graag de voor- en nadelen van een mogelijke overstap horen... ;)

Verder weet ik dat een mogelijke overstap financieel niet gunstig zal zijn, maar daar staat weer tegenover dat de modellen goedkoper zijn. Maar wat moet ik financieel gezien verwachten als ik, laat ik zeggen, alles op mijn baan wil vervangen door hetzelfde maar dan in gelijkstroom?

Huidige materieel;
- NS 1702, Märklin 3326
- DB 146 107, Märklin 29470
- RD 189 023, Piko 57254
- 2x NS ICR 2, Märklin 4165*
- NS ICR 1, Märklin 4164*
*zullen aannemelijk niet kunnen rijden op 2-railsysteem of wel?

Verder allemaal wagons van Roco en Piko, dus die kunnen ook rijden op 2-rail. :)

Dan nog het huidige baanplan. Uiteraard met aansluitrail, Märklin Mobile Station en Transformer 16 VA. Verder 4 van de 5 wissels met aandrijving 74490 en 1x schakelbord 72710.

Verder alvast bedankt voor alle informatie en een eventuele financiële inschatting!

modelspoor.petsplacemierlohout.nl --> Ballast, grind en meer!!

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
Re:Van 3 rail naar 2 rail?
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2009, 18:36:59 »
Tja, lastige vraag!

Maar ik kan je vertellen dat ik ook ben overgestapt, zonder een moment spijt.

Voordelen voor mij persoonlijk waren:
- Veel mooier railmateriaal te krijgen, ruimere wissels e.d.
- Veel betere detaillering tussen de rails mogelijk, zoals graspollen op verlaten stukken, mooie open smeerput zonder puko's, e.d.
- Treinen rijden met veel minder geluid. Het is zelfs stil te noemen (RocoLine rails).
- Oneindig veel meer keus in materieel.

Nadelen:
- Digitaal rijden op sommige punten duurder door de duurdere bezetmelders.
- Keerluselektronica nodig: voor mijn (wat complexere baan) kwam dat al gauw neer op 200 euro. Dat hangt natuurlijk wel van je baanplan af.
- Je moet de baan (ondanks wat er allemaal wordt beweerd) veel beter schoon houden.

In mijn geval kwam het allemaal door een verhuizing. De baan moest toch worden afgebroken, en alle (Marklin K) rails was niet opnieuw te gebruiken wegens het gelijmde ballastbed.

Ga er maar van uit dat je voor je bestaande spullen niet zo heel veel terugkrijgt. En ombouw (nieuwe wieltjes + koppelingen) van een Marklin wagon komt al gauw neer op 6 tot 10 euro.

Uiteindelijk heb ik de hele boel ingeleverd bij een winkel, waar ze ofwel een bedrag contant gaven, ofwel het dubbele bedrag in tegoedbonnen bij diezelfde winkel. Dat maakte de eerste stap dragelijk ;)

Succes met je keuze!

David.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2009, 19:23:51 »
Nee, is geen lastige vraag, maar ombouwen van 3-rail naar 2-rail is een grote operatie. De wielen moet namelijk vervangen worden door wielen die aan één zijde geisoleerd zijn. Bij stoomloks een lastige opgave, welke zonder het juiste gereedschap niet is te doen.

De Piko is waarschijnlijk een ander verhaal want dat is origineel een 2-rail lok. Daar zal de terugbouw eenvoudig zijn.

De wagons, daar moeten de 2-rail wielen onder gezet worden. Geen al te moeilijke klus, en bij iedere goede modelspoorwinkel kun je dit regelen. Uiteraard tegen een kleine vergoeding.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2009, 22:55:39 »
Een groot deel van het antwoord geef je zelf al.
De vervanging van materieel en rails brengt kosten met zich mee. M* materieel kun je verkopen ook al levert het niet de nieuwprijs op. Rails zal waarschijnlijk niet al te veel opleveren (is ook erg afhankelijk van de staat waarin het verkeert).

Bij tweerail heb je echt meer keuze in modellen en tussen verschillende merken. Daarnaast mag je, je afvragen in hoeverre M* onder de huidige omstandigheden (hoe staat het eigenlijk met dat faillissement?) nog met nieuwe NL modellen komt.

De andere voor en tegens zijn al genoemd waarbij voor het getoonde ontwerp de keerlusschakeling niet aan de orde is.

Ik heb nooit spijt gehad van de overstap, in tegendeel.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2009, 00:00:04 »
Och, ik rij 3rail en vooral Nederlands en heb niets te klagen hoor. Roco brengt al het NL spul in 2 én 3rail uit, de meeste andere merken ook....
En als je een beetje handig ben bouw je een model wat alleen in 2rail te krijgen is om naar 3rail.

Dus het argument dat in 2rail meer NL te krijgen is gaat niet op vind ik. Kijk maar naar al het NL spul van Roco, Mehano, Piko, MäTrix van de laatste jaren, alles in 2 én 3rail...

Als je het toch doet: van je ICR's moet je de assen omwisselen, niet een hele grote operatie.
De locs kan je verkopen.

Maar ik zou de moeite niet nemen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2009, 09:02:10 »
David zei dat bezetmelders voor tweerail-systemen duurder zijn. Tja als je alles kant en klaar koopt van Viessmann (5233) met maar 8 aansluitingen, dan wel maar er zijn voldoende aanbieders van goedkopere bezetmelderprinten voor o.a. zelfbouw maar ook gebouwd zijn ze vele malen voordeliger dan kant en klaar en dan met zelfs het dubbela aantal bezetmeldmaansluitingen. Alleen als je keerlussen bouwt, tja dan moet je voor elke keerlus een decoder hebben maar ook die zijn in zelfbou pakketjes te koop en dus voordeliger dan de standaard kant en klare modellen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2009, 10:10:27 »
alles bij elkaar maakt het geen **** uit welk systeem je hebt, 3-rail is mijns inziens iets paktischer, maar dat verschilt per persoon.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2009, 11:30:07 »
Ook ik ben overgestapt naar twee-rail. En ook ik heb geen haartje spijt. Hoewel... mijn collectie drie-rail is wat groter dan de jouwe, en dat die niet meer rijdt, steekt zo af en toe wel.
Desalniettemin zal ik niet terug gaan naar drie-rail. Schrijvers hierboven gaven al aan: mooier railmateriaal (lager profiel), mooiere en echt slanke wissels, geen puntkontakten in de 'Grube', geen geluid van de sleper, geen ombouw van materieel, in geval van dezelfde lok voor 2- of 3-rail is de 2-rail goedkoper, in geval van digitaal eigen decoderkeus mogelijk, etc.
Wat je moet verwachten tav je materieel: Je hebt 3 loks. Aan je naam te zien, vermoed ik dat je een jaar of 18/19 bent. En ook al zou je ouder zijn: gewoon verkopen en opnieuw aanschaffen voor tweerail. Dan beslis je tenminste op tijd, en niet zoals ik, pas op het moment dat je collectie  2-rail de 3-rail ontgroeit... ;)
Naast het railmateriaal zal dat de grootste ingreep zijn. Wat het mobile station betreft: geen idee of je dat voor tweerail kunt gebruiken. Ik vermoed eigenlijk van wel, maar of dat niet beter ook vervangen kan worden door bv een multimuis of intellibox.... Daar hebben we hier experts voor :)

Succes met de keuze!

Gr/H

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2009, 12:01:57 »
alles bij elkaar maakt het geen **** uit welk systeem je hebt, 3-rail is mijns inziens iets paktischer, maar dat verschilt per persoon.

praktischer omdat je iedere vorm van je baan kunt leggen bedoel je?
vandaar dat 3-railers bijna altijd zoveel rails op hun plank hebben liggen...

mobile station kan je niet meer gebruiken. Hij lust geen DCC

valt wel op dat er meer mensen overstappen van 3-rail naar 2-rail dan andersom...

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 June 2009, 12:13:11 »
Gewoon lekker helemaal opnieuw beginnen.
Hou wat je nog kunt gebruiken. Verkoop de rest. Of geef het weg.
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

Nielske1990

• Offline Offline
  • Brabantroute
    • Spoortechniek.nl
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2009, 10:29:09 »
Iedereen alsnog heel erg bedankt voor de antwoorden. Valt me wel op dat er een aantal mensen zijn die elkaar tegenspreken. Wat ik zelf als grootste voordelen ervaar;

Voordelen:
- Meer Nederlands materieel (als ik in winkels kijk zie ik dat het zo is).
- Goedkopere locomotieven.
- Iets goedkoper railmaterieel (vooral flexrail)
Nadelen:
- Beter schoonhouden (hoe zit het met de stroomoverbrenging indien er iets op de rails ligt?)
- Veel geld en moeite (hoewel de kosten uiteindelijk wel grotendeels terug te verdienen zijn door goedkoper materieel)

Verder las ik hierboven iets over de rails, dat met 2 rail niet ieder baanplan gelegd kan worden. Hoe zit het dan met flexrail, dat is toch naar wens te "verbuigen" en is dan toch juist flexibeler dan een normaal 3 rail spoortje? Of kleven er grote nadelen aan flexrail, want ze zijn erg goedkoop? Tevens wordt er gesproken over duurdere bezetmelders, maar dat is denk ik toch pas aan de orde indien de baan echt groot wordt, toch?

Verder; Is het mogelijk om een Roco Multimaus aan te sluiten op bijvoorbeeld Piko A-rail (uit bijvoorbeeld een startset)? Ik neem aan van wel, maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met de aansluitrail (is die dan Roco GeoLine en steekt die alleen wat af tegenover de ballastloze rails?)

Ik heb verder een beetje zitten worstelen met de financiële kant van het verhaal. Iemand raadde mij aan om voor de hele zooi rails de nieuwprijs x 0,6 te doen als opbrengst, aangezien het allemaal minder dan een jaar oud is en er allemaal nog goed uitziet. Is dat reëel?
Als ik verder reken, en ik ga er vanuit dat ik door losse verkoop er toch een redelijke tweedehands prijs voor kan krijgen (het spul is immers in uitstekende staat) kom ik met wat handigheidjes (zoals flexrail enz.) op een punt dat ik bijna geen verlies lijdt aan een mogelijke overstap. Of tel ik dan waarschijnlijk te makkelijk en is dat überhaupt niet mogelijk?

Wederom bij voorbaat dank!

modelspoor.petsplacemierlohout.nl --> Ballast, grind en meer!!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2009, 10:55:26 »
Iedereen alsnog heel erg bedankt voor de antwoorden. Valt me wel op dat er een aantal mensen zijn die elkaar tegenspreken. Wat ik zelf als grootste voordelen ervaar;

Wat mij opvalt is dat jij verkeerde conclussies trekt, en het dus nog niet helemaal begrijpt.

Zo kun je bijvoorbeeld in 2-rails ook gewoon ieder sporenplan leggen wat jij je kunt bedenken. Mits het aan de voorschriften voldoet qua geometrie.
Verder zijn er geen noemenswaardige voor of nadelen. Ook het poetsen is een fabeltje, ook bij 3-rails moet het schoongehouden worden. Zelfde onderhoud dus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2009, 11:01:39 »
Het voor mij doorslaggevende en misschien wel enige nog wat hout snijdende argument staat er niet bij. Bij drierail zit je vrijwel vast aan de Märklinrails en die is niet erg natuurgetrouw en dan bedoel ik niet in de eerste plaats de puko's. In tweerail kun je kiezen uit een groot aantal assortimenten. Sommigen nog grover dan de Märklin rails, maar ook zoiets als Rocoline of Tillig met serieus slanke wisselhoeken waarmee fraaie en overtuigende wisselstraten zijn te leggen. Dat bestaat niet in drierail.

Het maakt een centrale niet uit wat voor rails er wordt gebruikt. Je kunt de maus desnoods op drierail aansluiten als je dat zou willen. Of er wat gaat rijden is afhankelijk van de decoders in de locs en niet van de rails. Als je de maus op Piko rails wil aansluiten moet je de aansluitrail van Roco niet gebruiken. Losknippen en de draadjes aan de Piko rails solderen of desnoods een Piko aansluitrail voor digitaal gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #13 Gepost op: 13 July 2009, 11:09:18 »
Als er iets op de rails ligt dat geleidt, betekent dat uiteraard kortsluiting. De centrale zal dan afslaan.

Aansluitrails zijn eigenlijk nooit nodig. Mooier (en stukken goedkoper) is het om gewoon een draadje aan de rails te solderen. Als je een gaatje in je bodemplaat boort, kan het draadje meteen naar onder, en zie je er niks van.

Als je voor 2-rail kiest, is het belangrijk te kijken welke railhoogte je kiest. Code 83 (2.1mm) is naar mijn mening het mooist. Dit is bijvoorbeeld RocoLine, Tillig Elite, en Peco Streamline (Code 83).
Kies je voor Code 100 (2.5mm), dan wordt het Piko A, Peco Streamline (Code 100), Fleischmann Profi.
Je hebt ook nog lagere rail (Code 75), maar dat kan met sommige wielen problemen veroorzaken. Sommige treinen gaan dan ratelen over de bielsjes.

Je kunt zulke rails gewoon mengen. Als ze dezelfde hoogte hebben is dat al helemaal geen probleem. Met flexrail kun je natuurlijk alles leggen zoals je zelf wilt. Als je een keerlus hebt, moet je hier natuurlijk wel speciale maatregelen treffen. Als je digitaal rijdt, ben je ongeveer 50 euro per keerlus kwijt aan elektronica, maar je kunt er dan, net zoals je met Marklin gewend bent, gewoon zonder verdere bijzonderheden doorheen rijden.

Digitale systemen werken gewoon op elke railsoort. Het rode draadje aan de ene rail, en het bruine draadje aan de andere.
Zoals eerder door iemand gezegd is zelfbouw (of semi-zelfbouw) van digitale bouwstenen veel goedkoper dan kant en klare Viessmann spullen. Kijk maar eens hier of hier. Met de eerste heb ik persoonlijk goede ervaringen.

Voor wat betreft het poetsen: mijn ervaring is dat het toch wel iets vuiler mag worden bij Marklin. Anderzijds wordt het bij Marklin ook snel vuiler door het vele gebruik van antislipbandjes bij Marklin loks. Met moderne lokdecoders heb je echter niet veel last van vuile rails.

Wat je voor je huidige rails en loks krijgt durf ik niet te zeggen. Als je in de buurt van Arnhem woont zou je eens in Doornenburg bij Wentink occassions de zaak kunnen laten taxeren. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar voorheen gaven ze geld of tegoedbonnen voor Wentink in Arnhem voor nieuwe spullen. In dit laatste geval uiteraard voor een hogere waarde.

David.
« Laatst bewerkt op: 13 July 2009, 11:11:16 door David »

paul joosten

• Offline Offline
  • oi allemaal
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2009, 11:56:23 »
Citaat
Wat je voor je huidige rails en loks krijgt durf ik niet te zeggen. Als je in de buurt van Arnhem woont zou je eens in Doornenburg bij Wentink occassions de zaak kunnen laten taxeren. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar voorheen gaven ze geld of tegoedbonnen voor Wentink in Arnhem voor nieuwe spullen. In dit laatste geval uiteraard voor een hogere waarde.
Volgens mij geven ze geen tegoed bonnen meer voor de Wentink op de Steenstraat.
Aalleen nog maar voor Wentink Occasions of contant in dat geval valt het bedrag niet veel lager uit.

Kun je overigens niet een stukje 3 rail in je baanplan mee nemen als appart gedeelte kun je alles houwden en kijken of 2 rail je bevalt?

Groet,
Paul succes (y)