Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 11:12:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:49:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Esu Loksound - NS Wadloper? door Casmir
Vandaag om 10:22:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
  

Auteur Topic: Digitaliseren van een lok met 4 motoren  (gelezen 1461 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Gepost op: 24 June 2009, 19:06:38 »
Hallo,
 Een algemene vraag van iemand uit een ander forum:
Mag ik 4 motoren allemaal aan dezelfde  decoder uitgang aansluiten , aangenomen ,dat deze de totale stroom van deze motoren hebben mag?
 Of moet ik 4 decoders nemen met elk 1 motor, die  dus alle 4 hetzelfde adres hebben?
 vr gr Peter Kleton.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2009, 19:12:10 »
Ik heb meerdere LGB locs met 2 motoren waar gewoon 1 decoder in zit. Als de decoder de stroom kan leveren zou dat moeten kunnen.
Enige punt m.i. is de verlaging van de weerstand als je 4 motoren parallel schakelt. Dat kun je dan oplossen door 2 x 2 motoren in serie te verbinden en deze 2 setjes dan parallel doorverbinden.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2009, 20:47:57 »
Uitgaande dat de loc is uitgevoerd met 4 dezelfde motoren (qua merk en type) zou ik toch zeggen: Nee, geef iedere motor een eigen decoder. Want ook al zijn het dezelfde motoren, qua belasting en eigen (loop)weerstand zullen ze toch ieder een eigen tegenspanning produceren.

In de praktijk: de huidige modelmotoren worden aan de lopende band volautomatisch gemaakt, waardoor de onderlinge verschillen minimaal zullen zijn. De rolweerstand van een hele trein zal voor elke motor praktisch gelijk zijn. Dat betekent dat de verschillen in de tegen-EMK en de belasting van de motoren gering zullen blijven. En dan zal de decoder de hele motorschakeling als een (grote) belastingbron beschouwen.

Ik zou er voor kiezen om in zo'n geval alle vier de motoren op een en dezelfde decoder aan te sluiten. Maar wel goed checken of de decoder de belasting van alle vier de motoren goed kan verwerken en dat het niet zal leiden tot ontoelaatbare verwarming van enkele componenten.

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2009, 20:55:52 »
??? ???

Gerard,

Is het nou Nee, zoals in de eerste alinea van je antwoord,
of ja, zoals in de derde alinea

Groet, Ruurd

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2009, 20:50:49 »
Ruurd,

 ;D Volgens de elektro theorie: Neen

 ;) Volgens de huidige techniek: Ja, gewoon alle vier de motoren op een decoder.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2009, 21:10:08 »
Als het 4 identiek motoren zijn, dan zal de tegen-EMK onderling weinig verschillen. Zeker als het gaat om klokankermotoren. Daarvan zijn de elektrische eigenschappen zeer goed gelijk. Wat de decoder dan ziet is het gemiddelde van die tegen-EMK's. Dus het lijkt me geen probleem om 4 motoren gewoon parallel aan te sluiten.
Even verondersteld dat ze samen hetzelfde model aandrijven, hetzelfde toerental draaien en een gelijk aandeel leveren aan de trekkracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.