Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:28
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 16:23:50
Verkoper beurs Houten door Ronald69
Vandaag om 16:19:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked door bellejt
Vandaag om 15:33:33
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:19:57
Roco 21026 werkt niet goed door spoorijzer
Vandaag om 15:17:48
Pendelbetrieb door maartenvdb
Vandaag om 15:09:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11
Acme nieuwe ICNG door Montanbahn
Vandaag om 14:21:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:50:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:48:52
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 13:18:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Rick
Vandaag om 12:24:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:26:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
  

Auteur Topic: Digitaliseren van een lok met 4 motoren  (gelezen 1509 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Gepost op: 24 June 2009, 19:06:38 »
Hallo,
 Een algemene vraag van iemand uit een ander forum:
Mag ik 4 motoren allemaal aan dezelfde  decoder uitgang aansluiten , aangenomen ,dat deze de totale stroom van deze motoren hebben mag?
 Of moet ik 4 decoders nemen met elk 1 motor, die  dus alle 4 hetzelfde adres hebben?
 vr gr Peter Kleton.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2009, 19:12:10 »
Ik heb meerdere LGB locs met 2 motoren waar gewoon 1 decoder in zit. Als de decoder de stroom kan leveren zou dat moeten kunnen.
Enige punt m.i. is de verlaging van de weerstand als je 4 motoren parallel schakelt. Dat kun je dan oplossen door 2 x 2 motoren in serie te verbinden en deze 2 setjes dan parallel doorverbinden.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2009, 20:47:57 »
Uitgaande dat de loc is uitgevoerd met 4 dezelfde motoren (qua merk en type) zou ik toch zeggen: Nee, geef iedere motor een eigen decoder. Want ook al zijn het dezelfde motoren, qua belasting en eigen (loop)weerstand zullen ze toch ieder een eigen tegenspanning produceren.

In de praktijk: de huidige modelmotoren worden aan de lopende band volautomatisch gemaakt, waardoor de onderlinge verschillen minimaal zullen zijn. De rolweerstand van een hele trein zal voor elke motor praktisch gelijk zijn. Dat betekent dat de verschillen in de tegen-EMK en de belasting van de motoren gering zullen blijven. En dan zal de decoder de hele motorschakeling als een (grote) belastingbron beschouwen.

Ik zou er voor kiezen om in zo'n geval alle vier de motoren op een en dezelfde decoder aan te sluiten. Maar wel goed checken of de decoder de belasting van alle vier de motoren goed kan verwerken en dat het niet zal leiden tot ontoelaatbare verwarming van enkele componenten.

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2009, 20:55:52 »
??? ???

Gerard,

Is het nou Nee, zoals in de eerste alinea van je antwoord,
of ja, zoals in de derde alinea

Groet, Ruurd

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2009, 20:50:49 »
Ruurd,

 ;D Volgens de elektro theorie: Neen

 ;) Volgens de huidige techniek: Ja, gewoon alle vier de motoren op een decoder.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2009, 21:10:08 »
Als het 4 identiek motoren zijn, dan zal de tegen-EMK onderling weinig verschillen. Zeker als het gaat om klokankermotoren. Daarvan zijn de elektrische eigenschappen zeer goed gelijk. Wat de decoder dan ziet is het gemiddelde van die tegen-EMK's. Dus het lijkt me geen probleem om 4 motoren gewoon parallel aan te sluiten.
Even verondersteld dat ze samen hetzelfde model aandrijven, hetzelfde toerental draaien en een gelijk aandeel leveren aan de trekkracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.