Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 12:16:52
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 11:58:22
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
  

Auteur Topic: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm  (gelezen 2765 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Gepost op: 02 November 2006, 23:19:16 »
Pas een fraaie Hercules van Roco gescoord (is echt veel mooier dan de Hobbymodellen van Trix en Pico). Nu blijkt dat de motor toch wel heel warm wordt na circa een half uur draaien. Ook wanneer er geen trein aan hangt. Het anker is zo warm dat je je vingers er bijna aan brandt. De loc loopt verder fantastisch en er niets te merken van een verhoogde weerstand op de motoras. Toch ben ik er niet geheel gerust op dat de motor niet een keer doorbrandt.

Misschien komt het doordat de Sounddecoder die onder in de gesloten kunststof tank vlak onder de motor ligt, zijn warmte afgeeft naar de motor? Het is een motor met een open anker dat in directe verbinding staat met de decoderruimte.
Misschien zit ik mij voor niets druk te maken.
Heeft iemand van jullie ervaringen met dit model?

Groeten, Bas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2006, 23:29:20 »
Bas

Zo als Sherlock Holmes altijd zei, tis een kwestie van elimeren.
Ik heb echt geen idee of dit in jouw geval kan.
Maar kan je de sounddecoder los koppelen?

Heb je direkt een antwoord of dit een oorzaak zou kunnen zijn.

Art
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2006, 23:54:26 »
Een decoder stuurt de motor aan met pulsen, en daarbij wordt de motor altijd warmer dan wanneer je hem analoog met een variabele gelijkspanning aanstuurt.
Maar als je je vingers er aan brandt dan wordt hij toch wel iets te heet.
Kun je de decoder op een andere pulsfrequentie programmeren? Probeer het dan eens met een hogere frequentie, wellicht helpt dat.

Ik denk niet dat het komt door warmteafgifte van de decoder, want die zou dan ook blaartrekkend heet moeten worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2006, 21:46:54 »
Heren, mijn dank voor jullie reacties.

Zojuist de Sherlock Holmestest uitgevoerd. Analoog wordt de motor na een half uur rijden niet meer dan normaal warm. De motor moet dus goed zijn. Een hele geruststelling, want ik heb wel eens een nieuwe (analoge) Roco loc na een half uur inrijden terug moeten brengen, omdat de motor doorgebrand was.

Je vingers branden is trouwens wel iets te sterk uitgedrukt. Het is als met de decoders. Die worden ook zo warm dat je ze nog maar net kunt vastpakken. Het schijnt overigens wel dat ESU-decoders de naam hebben nogal warm te worden.
In mijn geval zit de decoder in een afgesloten kunststof tank met als enige "open" verbinding de opening naar het anker. Het zou misschien wel een optelsom kunnen zijn van oorzaken:
- de positie van de decoder
- het type (ESU)
- de pulsaansturing

Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie? De loc loopt nu perfect. Het is sowieso mijn ervaring dat de locs die je met decoder en al aanschaft veel mooier lopen dan die waar ik naderhand een decoder ingebouwd heb. Dat komt wellicht ook doordat ik de optimale CV-instellingen niet weet te vinden. Ondanks verwoede pogingen, mag ik wel zeggen. Dat maakt mij huiverig om dit soort instellingen te veranderen. (Ondanks dat je natuurlijk altijd terug kunt)
Mijn Class 66 heeft trouwens ook een Sounddecoder. Van deze loc wordt de motor zeker niet te warm.

Zijn er trouwens anderen die ook een Hercules met sound hebben? Daar ben ik ook benieuwd naar.

Groet, Bas

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2006, 22:18:40 »
Hallo,

Hier rijd deze loc ook mooi zijn rondjes.

Om nu te zeggen dat de loc echt warm wordt, dat niet.

Met vergelijk met andere loc's,  lijkt het erop of dat deze loc iets warmer aanvoeld.
Dat zijn dan wel loc's zonder sound.

Ik zeg het lijkt, maar heb er uiteraard nog nooit een termometer bij gehad.

Heb ook andere sound loc's ook met esu sound decoders, daar lijkt dit ook het geval te zijn.


Mvg

Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: Roco "Hercules" H0= Sound wordt warm
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2006, 23:03:26 »
Wat zijn de gevolgen van het wijzigen van de pulsfrequentie?
Daar komt even wat techniek aan te pas. Bij een (gelijkstroom)motor heb je te maken met 2 spanningen: de spanning die je van buiten af aansluit, en de tegenspanning die de draaiende motor zelf opwekt. Het verschil tussen die twee spanningen bepaalt de grootte van de stroom door de motor.

Bij pulssturing en langzaam draaiende motor is het verschil tussen de twee spanningen tamelijk groot, de pulsen hebben nl. bijna de volle voedingsspanning, terwijl de tegenspanning van de motor door het lage toerental tamelijk laag is. Het gevolg is tamelijk grote stroomstoten door de motor, dus veel opwarming.

Die stroom heeft even tijd nodig om zijn volle waarde te bereiken. als je een hogere pulsfrequentie kiest worden vanzelf de pulsen korter, en zal de stroom binnen de puls te weinig tijd hebben om de volle waarde te bereiken. Gevolg: gemiddeld lagere stroom, dus minder opwarming.

Je kunt nog een andere test doen: kijk eens of er een verschil is tussen langzaam rijden en volle snelheid rijden. Volgens de bovengenoemde theorie zou een sneldraaiende motor minder warm moeten worden. Dat klinkt voor een leek tegenstrijdig, maar het is toch zo.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.