Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC  (gelezen 6752 keer)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2006, 00:42:50 »
Ik heb even de handleidingen gedownload van BM1, BM2 en BM3, dat is voor jouw ook wel handig om te doen.
De BM2 kan continu 3A aan.
Hoe ze de trein langzaam laten rijden wordt niet verteld, zou best eens kunnen zijn dat ze de decoder omschakelen op de rangeerstand.
Wat betreft het idee van Maarten, ik ben bang dat je dan het DCC signaal vernaggeld en de boel in de war stuurt.
Lenz stelt namelijk herhaaldelijk dat gedurende het actief worden van deze unts de volledige DCC sturing actief blijft dus dit signaal moet zuiver blijven.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #16 Gepost op: 03 November 2006, 12:06:05 »
Iets dergelijks zou natuurlijk ook kunnen en is waarschijnlijker dan mijn optie.
Alleen: ook bij het geregeld aan of afschakelen van een diodebrug blijft het DCC signaal behouden.
Dus wat er nu precies gebeurt weet ik niet. En omdat er bij Zimo alleen sprake is van het asymmetrische signaal zonder verdere aanduiding voor remmen (daar heeft Zimo zijn eigen systeem voor) wordt ik daar ook niet wijzer.

Maarten

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #17 Gepost op: 04 November 2006, 00:31:27 »
@ Maarten,
Ik ben met dat schakelen bang dat er allerlei schakelpieken en vreemde vlanken in het bloksignaal ontstaan.
Het zou leuk zijn om te proberen, maar ja dan moet je er wel één hebben om te expirimenteren.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #18 Gepost op: 04 November 2006, 08:51:47 »
@ Maarten,
Ik ben met dat schakelen bang dat er allerlei schakelpieken en vreemde vlanken in het bloksignaal ontstaan.
Het zou leuk zijn om te proberen, maar ja dan moet je er wel één hebben om te expirimenteren.

Groet Gerrit

Ik denk niet dat het signaal echt vernaggeld en onbruikbaar wordt. Bij het inrijden van zo'n asymetrische sectie worden de diodes ook telkens even overbrugd (door de wielen) en blijft alles toch goed werken.
De fabrikant zal hier denk ik geen tot weinig info over geven. Ik vermoed dat het betrekkelijk eenvoudig is en mogelijk zo gaat als Maarten schetst.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #19 Gepost op: 04 November 2006, 16:31:32 »
Kun je in een schetje ook duidelijk maken hoe de wielen die dioden overbruggen?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #20 Gepost op: 04 November 2006, 16:51:39 »
Op de overgangen tussen de "normale baan" en de sectie met het asymetrische signaal kunnen wielen deze twee delen met elkaar doorverbinden wat er op neer komt dat de diodes voor een korte tijd overbrugd zijn en er dan eventjes het symetrische signaal in de stopsectie aanwezig is. Vooral als het wagons met draaistellen en verlichting zijn zal dit verschijnsel zich voor doen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #21 Gepost op: 04 November 2006, 19:59:00 »
Dat is wat anders als het overbruggen van de dioden, wat jij beschrijft is hetzelfde wat optreedt tussen diverse bezetmeldsecties en of andere railscheidingen. Inderdaad zal er dan even een volledig signaal op die sectie staan, maar dat loopt volledig synchroon met het blokgolfsignaal van de DCC-sturing en veroorzaakt daardoor geen extra stoorsignalen.
De overbrugging van de dioden wordt wel gebruikt maar wordt dan geschakelt door een schalcontact van de gebruikte seininrichting.
Als het sein op veilig staat moet dit contact gesloten zijn om de dioden te overbruggen, er treedt dan geen remming op. Geeft het sein een stopsignaal dan moet het contact open zijn zodat er een asymetrischsignaal ontstaat en de trein gestopt wordt.
Ik heb nogmaals wat in het manual zitten lezen en heb daarbij de indruk gekregen dat als het remcommando eenmaal gegeven is de remming volledig uitgevoerd wordt. Als dit zo is werkt het idee dus helemaal niet.

Groet Gerrit

PS. Het blijft gissen


H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #22 Gepost op: 04 November 2006, 20:15:15 »
En als je die overbrugging nu gepulseerd doet dan staat er afwisselend het asymetrische (stop)signaal en het symetrische  signaal. De decoder gaat dan afwisselend remmen en rijden wat resulteert in langzaamrijden. De snelheid kun je dan regelen met de tijdsverhouding tussen de twee signalen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #23 Gepost op: 04 November 2006, 20:39:16 »
Maar dat gaat (in tegenstelling met dat wieltje) dan niet synchroon met de blokgolf etc. etc.
En als het zo is, zoals ik in m'n vorig bericht schreef dat na een remmcommando de volledige remming wordt uitgevoerd, gaat dit verhaal zowie zo niet op.
Aangezien we het gewoon niet zeker weten en het ook niet kunnen proberen lijkt me het niet zinvol om door te gaan met gissen.
Het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt, maar niet zo sterk dat ik er een Lenz moduul voor zou aanschaffen. Ik heb zo wie zo nog geen Lenz-decodrs die dit ondersteunen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #24 Gepost op: 04 November 2006, 20:53:27 »
Ik zie niet in hoe het wieltje wel synchroon zou lopen met het signaal.
Dat is ook helemaal niet nodig. De signaalvorm wordt enkel in amplitude veranderd en niet in pulsduur. Het gaat dus om hetzelfde signaal waarbij enkel de ampitude van het positieve of het negative deel wordt veranderd.

Proberen is wel mogelijk als je een Lenz decoder hebt. Om te proberen kun nje dan een relais waarmee de diodes worden overbrugd laten klapperen. Het zou ook nog kunnen met een schakelaar die je snel kan bedienen. De schakelfrequentie hoeft niet hoog te zijn en voor een eenvoudige test moet dit te doen zijn.

Het heeft niets te maken met gissen maar is eerder een hypthese.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Remsignaal/'langzaam-rijden'signaal DCC
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2006, 00:46:44 »
Er nog eens over nadenkend ben ik het wel met je eens voor wat de synchroniteit betreft.
Ik heb ook de juiste decoders niet (zal in de toekomst wel veranderen).
Ben op het moment de bezetmelders voor m'n baan aan het bouwen (91 stuks) die dan nog aangebracht moeten worden. Als die klus klaar is staat ook het verder ombouwen van rijdendmaterieel op de planning en zal dan weer decoders aan moeten schaffen, dat worden dan vanzelf de nieuwe Lenz zilver- of gouddecoders en dan ga ik er beslist wat proefjes mee doen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz