Volgens mij wil schrijver de gevolgen van aardlussen voorkomen, vandaar de weerstand. Met het introduceren van de weerstand is ook de werking al een stuk minder. Zoals jij aangeeft Klaas hoort het ... langs 2 zijden aan de massa (volgens mij de aarding en niet de 0V ... of voor wat *massa* ook mag staan) maar dan wel via een HF condensator (of toch zeker al langs één zijde). Voorkomt aardlussen door DC potentiaal verschillen, verder alle voordelen zoals jij aanhaalt. In elke geval zal afscherming volgens mij meer invloed hebben dan het toepassen van UTP kabel of je moet wel heel goed weten welke signalen je wel/niet zou twisten.
Voor iedereen die gereageerd heeft,Bij deze bied ik mijn verontschuldiging aan voor de vraagstelling, ik zal zelf voor zover mogelijk proberen de zaken tot een goed einde te brengen en zal nogmaals proberen de electronica artikelen die ik wel graag wil gebruiken te doorgronden.Beste groet:J.Kuipers
Patrick, ik vind je verhaal nogal ingewikkeld geformuleerd.
Om te beginnen, aardlussen voorkom je door ze domweg niet te maken. Dat wil in het geval van s88 concreet zeggen: de massabus (die op de meeste s88 modules aanwezig is) mag je nergens met de massa van de railvoeding verbinden. De massa van de s88 en de railmassa zitten in de centrale aan elkaar, en dat is ook de enige plaats waar ze aan elkaar mogen zitten.
Verder de begrippen aarde, massa en 0V: aarde is hier niet van toepassing, er zit in de schakeling van een modelspoorbaan niks aan aarde, en dat is ook nergens voor nodig. Massa en 0V is wat mij betreft hetzelfde, een nog betere benaming is referentie.
Ik denk dat de simpelste oplossing voor de afscherming is om het kabelscherm gewoon als massaverbinding in te zetten. Maar nogmaals, ik denk ook dat een afscherming in dit geval overkill is. Het is volgens mij veel simpeler om de kritische lijnen in de s88, dat zijn de kloklijn, de resetlijn en de datalijn, ieder in een aderpaaar te combineren met een massalijn. Daarmee geef je ieder van deze lijnen zijn eigen retourpad. Je krijgt dan feitelijk 3 parallelle massalijnen.
En nu: Wie neemt het stokje over?Of blijven we allemaal op ons eigen stationnetje wachten, tot een ander het oppakt?
Kan ik me best voorstellen. (Ont-)Storingen en oorzaken zijn jammer genoeg niet altijd eenvoudig te verklaren in enkele woorden (toch zeker niet door mij).
Op een modelbaan kan dat - als je werkelijk met langere kabels zit (buiten een modelbaan) loop je zo tegen aardlussen. Wat doen we dan?
massa is een misbruikte term uit de volksmond. Referentie is te algemeen (*referentie van wat?*), 0V is in praktijk in digitale systemen *de* referentie (maar in een mixed analoog/digitaal ontwerp ook nietszeggend). Ik ga in dit ontwerp voor 0V. maar *DGnd en AGnd* ware nog beter.
Potentiële overspraak tussen signalen zal hierdoor verkleinen omdat je als het ware individueel afgeschermde signalen maakt, echter volgens mij vergroot je hiermee de gevoeligheid voor common mode storingen.Deze kun je ook oplossen maar enkel zoals aangegeven in mijn vorige mail.
Probleem waar je mee temaken hebt is dat alle storingen rond S88 op één berg gegooid worden. Het onderscheid maken is niet doenbaar zonder de geschikte maatapparatuur. Verschillende oorzaken vereisen ook een verschillende aanpak, daarom zal wat voor de één een wondermiddel is voor de ander totaal geen verschil uitmaken.
Je manier van antwoorden in deze irriteert mij echter mateloos en ik ben dus niet van plan om mij in een oeverloze discusie te gooien. Als jij je gelijk wil - van mij krijg je ze.
als je werkelijk met langere kabels zit (buiten een modelbaan) loop je zo tegen aardlussen. Wat doen we dan?