Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 18:39:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
  

Auteur Topic: Plaatsing waterkolom of -kranen?  (gelezen 1808 keer)

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Gepost op: 27 January 2009, 21:19:04 »
Beste forumleden,
Mijn baan is gesitueerd in (het einde van) het stoomtijdperk, en wel
van een private onderneming. Wel met aansluiting op het NS net.
Weet iemand waar waterkolommen of -kranen geplaatst werden?
Ik dacht dat dat in het depot was, maar pas las ik een stukje over
station Neede, waarin gemeld stond, dat de waterkranen tussen de
diverse perssonsporen stonden.
Weet iemand iets meer hierover? Of wellicht documentatie?
In mijn zeer bescheiden bib  heb ik niks over dit onderwerp.
Ik ben benieuwd

Wim Janse

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 21:30:13 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
De meeste waterkolommen zijn tussen 1955 en 1958 verdwenen ten tijde van elektrificatie van het spoorwegnet.

Documentatie (foto's) zijn ondermeer te vinden in het nieuwe fotoboek van Albers, maar ook wel in de boeken van de elektrische locomotieven serie 1000 en serie 1100.

Gerard

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 18:36:02 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
Gerard
Bedankt voor je reactie Gerard.
Heb je wellicht nog een idee, waarom ze ook in de buurt van de uitrijseinen
stonden? Gemakkelijk als er alleen wat water nodig was? Ging dat niet
helemaal gelijk op met de kolen dan?
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 18:47:42 »
Nee, lokomotieven gebruiken belangrijk meer water dan brandstof. Vandaar dat bij de uitrijseinen, waar vaak lang gestopt/wacht werdt, deze voorzieningen stonden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 18:50:39 »
Sobat,
duidelijk.
Bedankt voor de uitleg.
Ik ga nu op zoek naar wat afbeeldingen.
M vr gr,

Wim


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 19:30:31 »
Ik heb nog even mijn tekeningen van Roosendaal 1920 nagekeken. (eigen tekening) De plaats van de Waterkolommen staat aangegeven met Wk aan het eind van het perron zowel aan de oostelijke als aan de westelijke zijde. -SK





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.