Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Plaatsing waterkolom of -kranen?  (gelezen 1852 keer)

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Gepost op: 27 January 2009, 21:19:04 »
Beste forumleden,
Mijn baan is gesitueerd in (het einde van) het stoomtijdperk, en wel
van een private onderneming. Wel met aansluiting op het NS net.
Weet iemand waar waterkolommen of -kranen geplaatst werden?
Ik dacht dat dat in het depot was, maar pas las ik een stukje over
station Neede, waarin gemeld stond, dat de waterkranen tussen de
diverse perssonsporen stonden.
Weet iemand iets meer hierover? Of wellicht documentatie?
In mijn zeer bescheiden bib  heb ik niks over dit onderwerp.
Ik ben benieuwd

Wim Janse

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2009, 21:30:13 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
De meeste waterkolommen zijn tussen 1955 en 1958 verdwenen ten tijde van elektrificatie van het spoorwegnet.

Documentatie (foto's) zijn ondermeer te vinden in het nieuwe fotoboek van Albers, maar ook wel in de boeken van de elektrische locomotieven serie 1000 en serie 1100.

Gerard

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 18:36:02 »
Natuurlijk te vinden bij de verzorgingssporen van de stoomlocomotieven, maar ook in de buurt van de uitrijseinen van de perronsporen.
Gerard
Bedankt voor je reactie Gerard.
Heb je wellicht nog een idee, waarom ze ook in de buurt van de uitrijseinen
stonden? Gemakkelijk als er alleen wat water nodig was? Ging dat niet
helemaal gelijk op met de kolen dan?
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 18:47:42 »
Nee, lokomotieven gebruiken belangrijk meer water dan brandstof. Vandaar dat bij de uitrijseinen, waar vaak lang gestopt/wacht werdt, deze voorzieningen stonden.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 18:50:39 »
Sobat,
duidelijk.
Bedankt voor de uitleg.
Ik ga nu op zoek naar wat afbeeldingen.
M vr gr,

Wim


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: Plaatsing waterkolom of -kranen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 19:30:31 »
Ik heb nog even mijn tekeningen van Roosendaal 1920 nagekeken. (eigen tekening) De plaats van de Waterkolommen staat aangegeven met Wk aan het eind van het perron zowel aan de oostelijke als aan de westelijke zijde. -SK





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.