Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door henk
Vandaag om 05:46:40
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Draaddiktes... zucht  (gelezen 12133 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #15 Gepost op: 31 December 2008, 12:18:18 »
Hey Wim, bedankt,

In het hieronder geciteerde artikel vond ik wat ik zocht. (blijkbaar in mijn eerste forum-search niet helemaal de juiste sleutelwoorden gebruikt)

Hier ga ik eens even rustig op broeden.

Gerard

De warmteontwikkeling is afhankelijk van de stroom, tijdsduur en de lengte van de kabel. De lengte (in combinatie met de dwarsdoorsnede en de stroom) is dan een maat voor de spanningsval over dat stuk draad.

Bij een bepaalde kabeldikte, lengte en stroom onstaat dus een bepaalde spanningval. De spanning is dus een resultaat van andere factoren, het is niet iets dat je "in kan stellen".

Vkabel = I x lkabel * Rhokoper / Akabel)
lkabel = lengte vd kabel
Rhokoper = soortelijke weerstand van koper
Akabel = Dwarsdoorsnede van de kabel (in m2)

Het vermogen = I2 x R ( = I2 x l x Rho / A )

Mvg, Tjeerd

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2008, 12:21:31 »
@ wim nee geen voortzetting hoor.

ik heb zelf wel is wat laten liggen op mijn digitale baan en die was toch echt al in het plastic van mijn profirail gesmolten voor dat de beveiliging het door had.

En voor de rest met kortsluiting voor dat je het door heb is het al uit.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2008, 12:21:50 »
Met kortsluitingen hoef je inderdaad geen rekening te houden. Die worden niet alleen zeer snel afgeschakeld, maar de uitgang van digitale boosters is ook nog eens stroomgbegrensd. Dus als een booster van 3A er mee kapt omdat de stroom te hoog is, dan zal die stroom nauwelijks hoger zijn dan die 3A.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2008, 12:24:43 »
Even een samenvatting van modelbaan:

rijlengte ong 70 meter
11 treinen aanwezig, max 6 die tegelijk rijden (allen zonder binnenverlichting)
besturing: 1x intellibox max 3 Ampère

de Bedrading

Van terugmelders naar rail 0.14mm^2
Intellibox naar terugmelders 1 tot 1,5mm^2
intellibox naar rail 1 tot 1,5mm ^2

Nooit last van smeulende draden gehad :)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2008, 13:59:30 »
Meer gedetailleerde onderbouwing is voor belangstellenden hier beschikbaar, maar met de formules van Tjeerd kom in bij 3 Ampère en een draaddikte van 0,14mm2 op een vermogensverlies van 11 Watt per 10 meter draad, da's dus 1,25 Watt per meter.

Okay, je gaat je rails niet voeden met 0,14mm2...

Met draad van 1mm2 kom je bij 3 Ampère op een vermogensverlies van 1,5 wat per 10 meter (aanzienlijk beter!). En in de aanvoer van rijstroom leg je er dunkt met geen 100 van naast elkaar... Maar dan nog heb je een vermogen van 150 Watt, verspreid over 10 meter. Niet echt om "warm van te worden".

Ik ben tevreden.

Voor mijn gesegmenteerde ringleiding ga ik werken met installatiedraad van 2,5mm2. Dat lijkt me mooi genoeg. Dat geeft me zo'n 0,6 Watt per 10 meter bij 3 Ampère.

Gerard

PS: interessante lectuur
« Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 14:03:09 door Gerard Wassink. Reden: URL toegevoegd »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2008, 14:11:23 »
Gerard, nou focus je toch weer teveel op het vermogensverlies.

Er zijn twee dingen die je in de gaten moet houden:

- is de draad dik genoeg voor de te verwachten stroom? Zolas gezegd, je mag 10A per mm2 hebben. Dus voor de totale stroom van 3A die uit de gemiddelde booster komt zou 0,3mm2 genoeg zijn.

- hoe groot is het spanningsverlies? Bij digitaal heb je zo'n 20V uit de booster beschikbaar. Hoeveel wil je daarvan overhouden bij de loc? Daar kunnen de meningen over verdeeld zijn, maar laten we het even houden op een maximaal verlies van 0,5 volt over de hele draadlengte. Dan ga je daar met de beschikbare formules naar toe rekenen.

In de praktijk blijkt dat de bepaling van het spanningsverlies maatgevend is voor de berekening. Anders gezegd: de uitkomst van die berekening geeft vrijwel altijd een draaddoorsnede die ruim voldoende is voor de maximale stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2008, 14:14:25 »
Hallo,

In het gunstigste geval mag je van de elektro bijbel een 2,5 mm draad met meer als 40A belasten.
Maar voor een modelbaan is een 1mm draad al meer als voldoende.
De bekabeling ligt doorgaans niet met bundels belaste bedrading aan elkaar gebonden dus evt warmte kan goed weg.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een hoofdlijn massief 2,5 mm draad liggen(gewoon makkelijk, en omdat ik daar veel heb liggen)
En de aftakkingen naar rails is draad uit een UTP kabel(data)(0,14mm of zo iets).
De verbinding tussen de hoofdlijn en de booster is een 1mm.
Echter rijden op dit moment 2 loks tegelijk, en een aantal andere staan op wacht(verl. aan).

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2008, 14:19:31 »
De bekabeling ligt doorgaans niet met bundels belaste bedrading aan elkaar gebonden dus evt warmte kan goed weg.
Marcel, het kan zijn dat je me niet gelooft, maar ik heb al meerdere malen gezegd dat de warmteontwikkeling niet bepalend is in de modelspoorsituatie. Het spanningsverlies is bepalend voor de keuze van de draaddikter, de rest is bijzaak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2008, 14:35:18 »
Gerard, nou focus je toch weer teveel op het vermogensverlies.

Hoi Klaas,

Ik heb de grafieken aangepast en er een spanningsval grafiek aan toegevoegd. Nu kunnen we inderdaad zien dat de spanningsval over 10 meter bij 3 Ampère en 2,5 mm2 verwaarloosbaar is, namelijk 0,2 Volt.

Beide grootheden, vermogensverlies - en dus warmteproductie, zowel als spanningsval zijn in het document nu te vinden.

Bedankt voor het meedenken allen!

Ik hoop dat de grafieken bijdragen aan duidelijkheid.

Gerard

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2008, 16:45:52 »
Meer gedetailleerde onderbouwing is voor belangstellenden Okay, je gaat je rails niet voeden met 0,14mm2...

Ik wel :)

Per sectie rijd toch echt maar 1 lok, en die verbruikt echt geen 3A. En afstand van terugmelder tot rail is toch meestel niet meer dan 5 meter.

Ik ben blij dat ik geen verstand heb van electriciteit :). Scheelt me een hoop zorgen.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #25 Gepost op: 31 December 2008, 17:15:03 »
Nu kunnen we inderdaad zien dat de spanningsval over 10 meter bij 3 Ampère en 2,5 mm2 verwaarloosbaar is, namelijk 0,2 Volt.
Hou er dan wel rekening mee dat je ook nog een retourdraad hebt, waar ook spanningsverlies in optreedt.

Ik ben blij dat ik geen verstand heb van electriciteit :). Scheelt me een hoop zorgen.
Maar je mist ook een hoop plezier, nl. het plezier van begrijpen waar je mee bezig bent. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #26 Gepost op: 31 December 2008, 20:54:38 »
Maar je mist ook een hoop plezier, nl. het plezier van begrijpen waar je mee bezig bent. ;)

Het werkt bij mij en dat vind ik al erg leuk, en dat zonder nachtmerrie's of draaddiktes :)
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Draaddiktes... zucht
« Reactie #27 Gepost op: 01 January 2009, 11:45:04 »
Hou er dan wel rekening mee dat je ook nog een retourdraad hebt, waar ook spanningsverlies in optreedt.

Goed dat je't zegt Klaas, daar zou ik inderdaad zomaar overheen kijken...  :-|

Maar je mist ook een hoop plezier, nl. het plezier van begrijpen waar je mee bezig bent. ;)

Precies!

Gerard