Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Oude ROCO tekening 2200 BoBo  (gelezen 7533 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #15 Gepost op: 05 December 2008, 15:49:27 »
Nee, maar ik vind het wel leuk dat je de afstand tussen de buffers een beetje kunt verkleinen naar minder dan wat je met beugelkoppelingen zou hebben. En met die tweeassers gaat het prima.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #16 Gepost op: 08 December 2008, 17:22:04 »
Wordt een lastig verhaal Herwim. Ik heb er even naar gekeken, en als je de kadee met zijn doosje in de houder van het draaistel schuift, dan zit ie veel te laag. Ik denk ook niet dat je hem met een "underset" kop hoog genoeg krijgt. Je kunt hem ook direct aan de body monteren, maar dan moet je een deel van het draaistel wegnemen. (waar de oude koppeling in zat) Met wat stukjes styreen maak je een montage plek aan de metalen body. 2component lijm gebruiken. Even passen met de hoogte en lengte. Evt. een kadee met lange schacht nemen. Dan kan de pocket zo ver mogelijk binnen de bufferbalk blijven.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #17 Gepost op: 08 December 2008, 19:55:58 »
Hallo Stig

Bedankt voor je antwoord ik had er al zo'n vermoeden van.
Ik heb zelf ook al een beetje gekeken en dacht het volgende te gaan doen.
In de houder van het draaistel doe ik een paar plaatjes styreen op elkaar.
Hierop monteer ik het doosje van de coupler, hij is dan op de juiste hoogte.
Het gevolg is alleen dat ik aan de voorkant en achterkant van de body over een breedte van 241 10mm een stukje weg moet nemen zodat het onderstel naar links en rechts kan draaien.

Een andere optie is inderdaad het doosje van de coupler in z'n geheel aan de voor en achterkant op de body monteer ook een stukje weghalen, maar dan zit de koppeling star vast terwijl het onderstel in de bochten naar links en rechts draait en dat hoort de koppeling natuurlijk ook te doen.

groetjes,
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 08 December 2008, 21:32:18 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #18 Gepost op: 08 December 2008, 21:01:52 »
Tikkie laat misschien. Maar je kan op die oude 2200 ook een nem-schacht zetten, zoals die op de latere uitgaven van de 2200 zitten. Die kun je als los onderdeel kopen. En daar dan een Kadee in.
Maar ik vermoed dat je daarvoor al te veel materiaal van de draaistelbekleding hebt weggehaald.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #19 Gepost op: 08 December 2008, 21:11:57 »
Kun je daar een plaatje van laten zien Henk? Ik heb ook een oude, en er is maar weinig ruimte, dus een compact NEM schachtje moet dat zijn.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #20 Gepost op: 08 December 2008, 21:14:57 »
Een andere opzie is inderdaad het doosje van de coupler in z'n geheel aan de voor en achterkant op de body monteer ook een stukje weghalen, maar dan zit de koppeling star vast terwijl het onderstel in de bochten naar links en rechts draait en dat hoort de koppeling natuurlijk ook te doen.

Nee hoor, dat hoeft de koppeling helemaal niet te doen. Ik heb 85' amerikaanse rijtuigen met een bodymounted koppeling, alleen een doosje met #5 kadee dus. Nou hebben die geen buffers, maar de koppeling heeft genoeg links en rechts beweging om mee te kunnen rijden. Sterker, als ik een kadee in een NEM schacht steek, lijm ik deze vast zodat deze niet meer kan bewegen. (de schacht dus)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #21 Gepost op: 08 December 2008, 21:22:49 »
Kun je daar een plaatje van laten zien Henk? Ik heb ook een oude, en er is maar weinig ruimte, dus een compact NEM schachtje moet dat zijn.

Er is ruimte voor een koppeling en dus ook voor een nem-schacht. Zo'n schacht is kleiner dan een oude koppeling compleet met bevestiging. Oude koppeling eruit en nem schacht erin.



Deze zit op de 1600, maar die voor de 2200 ziet er precies zo uit of het is misschien ook wel dezelfde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #22 Gepost op: 09 December 2008, 12:17:52 »
Oh, dat kan ook. Ik dacht meer aan een kortkoppel  schuifding nemschacht. Maar dit is een soort verloopje zeg maar. Ja, dat is ideaal!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #23 Gepost op: 09 December 2008, 13:00:50 »
Dit is een nem-schacht, niks geen verloopje. Een kortkoppelschuifding en een nem-schacht zijn twee verschillende dingen. Basiskennis zeg.   :P  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #24 Gepost op: 09 December 2008, 13:09:22 »
IK ben ook bezig mijn oude 2200 een grote opknapbeurt te geven. IK merk dat de loc nogal zwaar loopt (en, bij het opendraaien van de regelaar duidelijk over een 'hobbel' heen moet voor hij begint te rijden, en dan oko meteen nogal hard rijdt), en nogal warm wordt.
Ik heb de stroomafnemer veertjes al wat teruggebogen om ze minder hard tegen de wielen te laten drukken. Dat helpt wat, maar niet eigenlijk niet genoeg.
Iemand nog een idee?

Het plastic waar die koppelingen in moeten klemmen is duidelijk aan het eind van z'n Latijn. De pin die de koppeling van boven moet aandrukken, drukt niet meer maar blijft 'omhoog' staan. Ik ga maar een NEM-schachtje maken en dat in de draaistellen lijmen; daar is plaats genoeg voor.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Oude ROCO tekening 2200 BoBo
« Reactie #25 Gepost op: 09 December 2008, 15:26:14 »
Dit is een nem-schacht, niks geen verloopje. Een kortkoppelschuifding en een nem-schacht zijn twee verschillende dingen. Basiskennis zeg.   :P  ;D

Tsja, dat komt door mijn bekrompen gedachte dat een nemschacht altijd aan een kortkoppelmechaniekje zit. Zo ken ik ze ook. Let wel, ik heb alleen maar N spoor, Bemo H0m en amerikaans. Sinds kort dan wat fabrieks rijtuigen van Nederlandsche bodem, en wat goederenwagentjes, allemaal met een mechaniekje.  :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)