Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 14:45:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
aad52
Vandaag
om 14:25:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:15:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
VAM65
Vandaag
om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 11:20:25
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:22
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:43:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
AB 7216
Vandaag
om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen? (gelezen 6276 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #15 Gepost op:
09 November 2006, 22:43:05 »
metalen veertjes zullen sowieso weinig doen... kunstof veertjes kunnen eventueel problemen geven, kunstof blijft namelijk niet helemaal veerkrachtig maar heeft een soort stroperigheid, langzaam maar zeker zal het zich naar zn nieuwe vorm zetten. (kruiprek/creep strain) In theorie kan zo'n kunstof veerconstructie dus na een tijdlang stilstaan in een boog uigerekt/lam raken, maar het soort kunstof dat men voor die verende gevalletjes gebruikt kan daar wel aardig tegen.
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
prutser
Offline
Berichten: 6718
Spaar ze allemaal.
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #16 Gepost op:
09 November 2006, 22:52:27 »
Ja en door de zwaartekrachtwerking zie ik mij treintjes steeds platter worden.
Stephan
Gelogd
Adieu
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #17 Gepost op:
09 November 2006, 23:57:31 »
Als je echt bang bent dat er iets uitrekt, indrukt of verslijt door het gebruik, zet die treinen dan maar in de vitrine.
Anders gezegd: als je je gek laat maken door alle indianenverhalen die er rondgaan dan kun je helemaal niks meer doen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Robertus
Offline
Berichten: 53
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #18 Gepost op:
10 November 2006, 12:54:59 »
Geen paniek!
Bij mij worden treinen van 9 intercityrijtuigen bergje op-bergje af, door bogen met een straal van 42-200cm, snel en langzaam, af en toe een frontale botsing, geduwd en de koppelingen geven geen krimp.
Rob
Gelogd
Stephan
Offline
Berichten: 25
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #19 Gepost op:
10 November 2006, 16:32:41 »
Citaat van: prutser op 09 November 2006, 22:41:20
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?
Stephan
Dat weet ik niet meer. Het is ook al heel lang geleden. Toen ik het las leek het mij ook al onlogisch. Maar ik wou het toch nog gewoon even weten of het echt zo was. Maar als ik zou de reacties lees geloof ik er al helemaal niks meer van
Stephan
Gelogd
Lopend project: Opbouw baanplan
arjen
Gast
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #20 Gepost op:
12 November 2006, 13:45:39 »
Ik kan me één situatie voorstellen. Namelijk wanneer de terugstelveertjes van een beroerde, te stugge kwaliteit kunststof zijn en bovendien aan de korte kant, terwijl je geen kortkoppelingen gebruikt maar ouderwetse beugelkoppelingen. Dat zou het kunnen gebeuren dat bij het duwen van een zware trein de verbinding 'knikt' en de koppelingen dermate ver naar de zijkant worden gedrukt dat de beperkte elasticiteit van de veertjes het niet meer kan bijhouden.
Zie bijvoorbeeld de oude 'Linz' bakwagens van Liliput en misschien de BR80 van Roco, al duwt die waarschijnlijk niet hard genoeg om zichzelf te beschadigen.
Arjen.
Gelogd
Wim Waleboer
Offline
Berichten: 197
Pluk de dag
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #21 Gepost op:
13 November 2006, 12:32:51 »
Om het verhaal dan maar compleet te maken: ik had een wagon tegen een stootblok afgesteld zonder te zien dat de roco kortkoppeling tegen het stootblok was gereden en als het ware opengedrukt stond.
Toen ik enkele weken later deze wagons vqan het opstelspoor wegtrok en een loc voor de reeks wou zetten bleek de koppeling nog open te staan en koppelt dan echt niet aan.
Oplossing was in warm water leggen met een knijper erop zodat deze weer gesloten kwam te staan.
Gelogd
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?