Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Die Bahn
Vandaag om 21:45:49
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
Vandaag om 21:43:04
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 21:41:40
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
Vandaag om 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
Vandaag om 21:00:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 20:55:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:10:03
Bf Kibronn door Eric B
Vandaag om 19:52:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:38:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Servé
Vandaag om 19:25:51
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 17:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 16:59:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
Vandaag om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
Vandaag om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
Vandaag om 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 15:09:54
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 15:06:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:01:30
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 13:48:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 13:45:41
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 13:27:41
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 73367 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #315 Gepost op: 13 November 2025, 13:41:45 »
Klinkt prima toch? En rangeren met een tractor of kabel kan. Maar met een loc is natuurlijk wel leuker. En zeker vroeger zal er altijd een loc zijn geweest die ff wat kan verplaatsen. Dus 4 wagonnen plaatsen, en dan weer ander werk.

Ik verwacht dat een Fahrdienstleiter vooral het stationsgebied zal bedienen. Binnenkomst zal aangemeld worden vanuit het vorige station of beveiligde gebied. Het rangeergebied zal (verwacht ik) met handwissels bediend worden (bv rondom graansilo). Dus een klein hokje volstaat voor de centraal bediende wissels.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #316 Gepost op: 16 November 2025, 15:44:12 »
Een snelle artist impression van de opstelling aan de andere kant...  Burggehoofdjes gemaakt om te kijken hoe het smoelt; dit moet een eenvoudige betonbrug worden met schuin aflopende keermuren. Het spoor voor de goederenloods eindigt in de voormalige Holzverladerampe; daar komt iets met bouwmaterialen en/of een kolen/huishoudolie verkoper.

Aangezien er een dieseltankinstallatie (crysta clear = tank) komt, kan anno '90 thv de grube worden getankt. Daar zat sowieso al een afvoer in, die (vermoedelijk origineel ook?) wel langs een olieafscheider gaat; anders is die later wel geplaatst.

Dit is bni niet heel waarschijnlijk; de dieseltankinstallatie is logischerwijs al geplaatst voordat de laatste stoomloks verdwenen, dus was de Schlackengrube toen nog sporadisch in gebruik. En tanken boven gloeiende slakken zijn vast regels voor... Of de Grube in mijn geval nog in gebruik is (ook waterkolom), weet ik nog niet; wellicht komt er ook nog een vervallen kolenkraantje op fundatie. Maar de tankinstallatie schuift iig op richting het wissel; dan blokkeer je tijdens tanken eventueel het andere loodsspoor, maar da's niet kritisch.



En wellicht toch een Seilgetriebe bij de baywa; die kan veilig onder overslagbordes worden geplaatst en als die aan het begin van gebouw staat, kan deze via een simpele klapschijf iets verderop, wagons het spoor in en uittrekken, en eventueel wisselen van wagons door deze tijdelijk op spoor 1a te parkeren. 't Wordt geen functionerend ding, maar wel een excuus dat er wat meer wagons kunnen worden gebruikt voor de Baywa.

PS en het vervallen spoor blijft, maar alleen naast de loods; heeft moeten wijken voor de dieseltankinstallatie  :)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2025, 15:47:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #317 Gepost op: 17 November 2025, 08:17:30 »
 (y) (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #318 Gepost op: 19 November 2025, 22:19:50 »
DHL deed er iets langer over dus moest ff wachten voor ik het Faller seinhuis had en kon slopen...

Hieronder eerste opzet van het Empfangstgebaude; het sfeertje waar ik voor ga, zit er mijns inziens wel in... :) Zoals gezed; goederenloods is buiten gebruik op Expressgut afhandeling na. Dat wordt met perronkarren vanaf het kleine perron van en naar het bagagerijtuig gebracht. Moet alleen nog een deur in de loods thv dit kleine perron.



Ik was nog een beetje aan te worstelen met de goederenloods op spoor 3b; hiervoor had ik de Kibri 39306, maar dat kon mijns inziens leuker.. Dus die combineer ik met de orginele goederenloods van het Auhagen station. Naast de loods komt nog een korte Feuergutrampe; voor brandgevaarlijke of overmaatse lading die niet in de loods geplaatst kan worden. Ook de Vollmer kolenhandel, die ik als Arlberg-Bahnmeisterei had gekocht en weer 1 geheel van heb geknutsel, krijgt een plaatsje in Kibronn. Door de openingen in de achtergevel is het niet gek dat die dicht op het spoor staat, want dan kan je direct met O- of Muldenkippwagens kolen daar doorheen lossen; alleen aan de buitenzijde iets van een kleine trechter erop meubelen. En mochten de kolen toch in een zelflosser worden aangevoerd, kan je die altijd op de Ladestrasse lossen of de wagon op spoor 3 zetten en de bandtransporteur op spoor 4 plaatsen met het uiteinde door de opening.



Over kolen aanvoeren met Muldenkippwagen, nog een leuk verhaal op de site van Stefan Carstens: https://www.stefancarstens.de/man-lernt-nie-aus
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #319 Gepost op: 20 November 2025, 09:30:42 »
Geinig: korte docu over grain elevater in US. Boxcars gewoon handmatig rangeren.. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=VGqZn5s_q_Y

(Kolenloods ben ik nog niet uit; zie niet hoe dat moet werken met die kleine openingen dicht op spoor...)

Ps loodsje gaat wel lukken.. (y) hier deel ik graag nog twee links met sfeervol vervallen industrie aansluitingen, Kronach en Nürnberg-Stein:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8930323,page=all (onderaan)
http://www.gleistreff.de/Steiner_Indusriebahn.htm
En een DSO bijdrage over huishoudkolen midden 90: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8204979
« Laatst bewerkt op: 21 November 2025, 11:30:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #320 Gepost op: 20 November 2025, 11:54:56 »
Leeg zal het ook wel lukken denk ik, wat ik zo snel vind waren de oude (houten) kolenbakken een 8 tot 10 ton leeggewicht. Met een paar man kan je die prima verplaatsen. Ik heb regelmatig smalspoorlocs met een dergelijk gewicht verplaatst, waarbij de meeste nog relatief zwaar lopen ivm weerstand door versnellingsbak. Het remmen zal eerder spannend zijn, dus goed opletten met remsloffen etc.

Edit: ik heb wel eens vaker gehoord dat (ook in NL) materieel wel eens met de hand is verplaatst. Het spul rolt toch relatief soepel.

Ik denk dat het kolenloodsje afhankelijk is van bv kolen in zakken of bulk. Maar met een simpel transportbandje (Jacobsladder) is dat prima te doen.

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 20 November 2025, 11:59:33 door spoorijzer. Reden: toevoeging. »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #321 Gepost op: 20 November 2025, 12:13:45 »
Weet niet of je het filmpje kan kijken  :angel: maar ziet er zelfs voor 1 man relatief makkelijk uit.

Kolenloodsje wrong een beetje; aan de ene kant is het een leuk bouwwerk en past goed in het sfeertje, maar als het niet logisch is om het dicht op het spoor te plaatsen, is het niet geloofwaardig en wil ik het niet. verder van het spoor plaatsen past eenvoudig niet, of dan staat het helemaal op de modulerand. Maar volgens mij kan 'm wel kwijt.

Idee is dat kolen in eerste instantie, toen de loods gebouwd werd, met open E-wagens aangevoerd werd. Er is bij de gaten genoeg ruimte en hoogte om met een goot vanaf een 'dichte' E-wagon te scheppen, en als de wagondeuren vrijgemaakt zijn, om die te openen. Eventueel til je dan een kruiwagen de wagon in, om het makkelijker bij de deuren te krijgen en met een kort plankje naar de opening waar je het in de loods kiepert. Eventueel wijzig ik de openingen met schotten aan de onderzijde om de openinghoogte aan te passen. Note to self: goot, scheppen, kruiwagen, loopplank en ladder bij loods neerzetten :) Toen de muldenkipp of zelflosser op het toneel kwam, lukte dat niet meer en werd naast de loods gelost. Er komt nog een loodsje naast; daartussen wil ik een losplaats maken met een aantal planken dat de berg niet over het spoor uitzakt. Vervolgens met kleine shovel naar de loods. Eventueel plaats je op die positie een bandtransporteur om 't direct in een vrachtwagen te laden voor grootverbruikers, of naar de voorzijde te brengen; vanaf daar shovel je het makkelijker in de loods, of doe je het daar in zakken. Uiteindelijk wordt de kolen in zakken gedaan voor traject naar de consument.

Wat ik kan vinden is dat kolen los aangevoerd werd en door de kolenboer in gewogen eenheden in zakken werd gedaan. Zo ging de kolen naar de consument en de zakken kwamen weer terug. Fantasie: mocht de kolen in zakken worden aangevoerd, kunnen ze met eenvoudige glijgoot ook door openingen de loods in.       

Overigens had Gefrees ook een leuke kolenloods, maar de stond door het terrein al wat hoger.
https://modeltrein-spoor-n.jouwweb.nl/duitse-modules/module-gefrees
In mijn geval is het beschikbare terrein wat vlakker en het waren relatief simpele, goedkope bouwwerkjes, dus om 'm speciaal hoger te zetten is niet geloofwaardig.

PS of je plaatst de band een spoor verder en lost op die manier direct in de loods  :)
https://klartext-sg.de/wp-content/uploads/2017/01/Auftakt-Kali-Zug.jpg
« Laatst bewerkt op: 20 November 2025, 12:21:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #322 Gepost op: 20 November 2025, 14:50:35 »
Ik had het filmpje niet gezien, maar inderdaad met wrikken lukt t zo te zien relatief makkelijk. Mogelijk is graan wel lichter dan kolen, maar leeg is het mogelijk. Of anders met bv een kaapstaander:

http://industriespoor.nl/kaapstaanders.htm

Kolen met een open bak lijkt logisch. Dat ding wat je in het spoor ziet is inderdaad zo'n jacobsladder. Dus dat kan prima  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #323 Gepost op: 20 November 2025, 17:30:15 »
Soortelijk gestort gewicht graan is 800 kg/m3 en kolen 850, dus dat lijkt op elkaar; bovendien is die graan box car een 4 asser. met vermoedelijk soortgelijke asdruk, wellicht in US nog wel hoger, dus gaat helemaal goed komen.

Lier (of kaapstaander) was hier boven al voorbij gekomen; alleen bedacht ik mij later dat een kabel gezien de verhoogde laadperrons van de Baywa wellicht niet zo handig is. Gewoon met de hand of eventueel een trekker kan dus ook.. 
https://www.sauerlandbahnen.de/imgp/2862/2862-910514-M2p.jpg

PS Ah, wat jij een jacobsladder noemt, noem ik een bandtransporteur :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #324 Gepost op: Vandaag om 00:06:32 »
Weet iemand dit..?

Op Duitse zijlijn stations zie je soms silo's; wat zat hier in..?
Voorbeeld:


http://steinercelle.de/gifhorn/html/-_langlingen.html
Of in Altenboitzen: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTskuZ6cbjSal8bAqjObWf-20XiiJBd5cYEDc5Y8WVTuBsFtoqVGUybGLAa&s=10

Er lijkt een trekker met open aanhanger onder te staan; kalk, kunstmest..? Veevoeder? Cement? En werden die silo's ook vanaf het spoor bevoorraad?

Groet,
Vincent

PS ik zet in op kunstmest...?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:13:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3145
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #325 Gepost op: Vandaag om 17:07:33 »
Cement lijkt mij niet. Dat wordt hard na een paar uur.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7937
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #326 Gepost op: Vandaag om 18:08:08 »
Cement in droge vorm wordt wel degelijk in silo's opgeslagen en vervoerd (bollenwagens) hoor Bas.
Zolang er geen water bijkomt gaat dat prima.
Zelfs voorgemixte metselspecie (cement/zand/kalk) staat tegenwoordig in silo's op de bouwplaats, op het laatste moment wordt het water toegevoegd om de specie bruikbaar te maken.

Beton en natte specie kan je inderdaad niet in een silo opslaan, dat hard vrij snel uit.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7937
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #327 Gepost op: Vandaag om 18:23:29 »
Er lijkt een trekker met open aanhanger onder te staan; kalk, kunstmest..? Veevoeder? Cement? En werden die silo's ook vanaf het spoor bevoorraad?

Ik denk dat er zoiets ...



onderstaat, maar dan met een rok tot op de grond om verstuiving tegen te gaan.
Waarschijnlijk dus meststof voor de land- of akkerbouw.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #328 Gepost op: Vandaag om 19:03:11 »
Kwam er nog een paar tegen bij Hestrup en Meine, zelfde type:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/file.php?099,file=647077.jpg
https://www.hgli.lima-city.de/UelStr/HQ/Meine_3_hq.jpg

Gezien de opstelling bij de Baywa, zeer waarschijnlijk landbouwgerelateerd. Maar belangrijker: aangezien er geen compressor voorhanden is, denk ik dat ze niet met wagons worden bevoorraad, maar dat er een silotruck voor wordt gebruikt. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7937
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #329 Gepost op: Vandaag om 19:52:07 »
Je eerste link werkt niet Vincent, afbeeldingen linken mag ook bij DSO niet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.