Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:12:18
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:22
buffers voor Roco 45760/62 door Ben
Vandaag om 19:05:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 18:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 18:32:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
  

Auteur Topic: Heel en half engels wissel?????  (gelezen 10117 keer)

Herman de Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
« Gepost op: 20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,

Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?

MvG Herman de Groot

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,

Ik heb even een tekeningetje geflanst:


Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.

Wesley

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd. :D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal... ???
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?

mvg, Tjeerd Walda
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2949
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen ;D, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.

Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.

Groetjes Michiel

Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Anoniem

  • Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p. ;D) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.

« Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley »

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!

Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...

groet, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2949
Re: Heel en half engels wissel?????
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien ;D ;D, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"