Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
Vandaag
om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen.
door
cor_b
Vandaag
om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 14:41:59
Raadplaatje
door
Wouter W
Vandaag
om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025
door
thevandijks
Vandaag
om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad
door
jjg koopmans
Vandaag
om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Marc tramt
Vandaag
om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:22:07
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
1200blauw
Vandaag
om 10:16:03
Bahnstrecke 5867
door
Eric v C
Vandaag
om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:17:23
Station Roodeschool
door
HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heel en half engels wissel????? (gelezen 9908 keer)
Herman de Groot
Offline
Berichten: 56
Heel en half engels wissel?????
«
Gepost op:
20 August 2006, 22:56:32 »
Modelspoorders,
Kan iemand mij het verschil en het bijbehorende gebruik van een heel en een half engels wissel uitleggen?
MvG Herman de Groot
Gelogd
Met hartelijke groet,
Herman
Mijn bouwdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87300.msg3222000221;topicseen#msg3222000221
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #1 Gepost op:
20 August 2006, 23:13:56 »
Met een heel Engels wissel kun je vanuit alle vier richtingen zowel rechtdoor gaan als afbuigen. Bij een half Engels wissel kan dat alleen maar vanuit twee richtingen, omdat er maar twee stellen wisseltongen inzitten. Je zou een heel Engels wissel ook kunnen beschouwen als twee halve in elkaar gezet.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #2 Gepost op:
21 August 2006, 08:50:05 »
Herman,
Ik heb even een tekeningetje geflanst:
Bovenste is een "hele", onderste een "halve" Engelsman. Uiteraard kun je de halve variant ook 180 graden draaien.
Wesley
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2788
Broem broem!
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #3 Gepost op:
23 August 2006, 22:36:36 »
halve variant is makkelijk als je wilt dat bijv. de ene trein wel kan afbuigen in de ene richting, maar ondertussen de andere wel zijn goede richting houd.
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2006, 12:58:33 »
En de halve variant komt vooral daar voor waar de hele niet nuttig is, bijvoorbeeld wanneer achter de Engelsman een overloopwissel ligt.
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #5 Gepost op:
30 August 2006, 11:47:28 »
Hoi Wesley, dat laatste snap ik helaas nog niet helemaal...
Zou je dat uit kunnen leggen (vind het wel intressant!)?
mvg, Tjeerd Walda
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #6 Gepost op:
30 August 2006, 13:08:44 »
Tjeerd ik zal eens een poging wagen
, als je bijvoorbeeld vanaf Oosterbeek Arnhem in komt rijden gaat de spoorlijn over van 2 naar 3 sporenhet spoor uit Oosterbeek splitst zich met een hogesnelheids wissel. Vlak naar dat wissel ligt de eerste wisselstraat die er voor zorgt dat je vanuit Nijmegen direct een deel van Arnhem Berg in kunt rijden of alvast kunt voorsorteren voor de sporen 5 t/m 9 en dat niet bij de bocht tussen Arnhem Berg en het station hoeft te doen.
Als verbinding tussen het kruisende spoor en het rechter spoor uit Oosterbeek ligt een half engels wissel. Het is hier namelijk wel nodig om vanuit Nijmegen het rechter spoor uit Oosterbeek(in het verlengde van spoor 5) te kunnen bereiken maar niet om van het rechter spoor uit Oosterbeek naar het midden spoor v/n Oosterbeek te gaan. Dit kon namelijk 100m eerder al met een veel sneller wissel, daarom is er dus een half engelswissel(met één verbindingsboog ipv twee) neer gelegd.
Groetjes Michiel
Ps; er liggen daar nog meer halve engelse wissels en ook bij verperpoort aansluitng.
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Anoniem
Gast
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #7 Gepost op:
30 August 2006, 14:43:13 »
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, heb ik in Paint even de meest basale situate getekend. Je ziet dat de "rode" verbinding niet nodig is omdat erachter een stel overloopwissels ligt. Daarom zul je in dit soort gevallen (c.p.
) vaak een half Engels wissel aantreffen en geen hele. Uiteraard hadden de overloopwissels ook ter linkerzijde van de Engelsman kunnen liggen.
«
Laatst bewerkt op: 30 August 2006, 14:49:45 door Wesley
»
Gelogd
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #8 Gepost op:
30 August 2006, 15:16:51 »
Hey Michiel, jij ook hier!
Michiel en Wesley, bedankt voor jullie antwoorden!
Het begint helder te worden...
groet, Tjeerd
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Heel en half engels wissel?????
«
Reactie #9 Gepost op:
30 August 2006, 15:35:16 »
ja ik ook hier, goed gezien
, groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Heel en half engels wissel?????