Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 18:11:58
EifelBurgenBahn door Ronald69
Vandaag om 18:09:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.  (gelezen 5417 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #75 Gepost op: 31 May 2025, 08:58:15 »

Jammer dat er geen andere download van de handleiding is dan de Quickstart waarin dit soort informatie helaas niet staat :-\.

Gekke vraag. First adres staat overal op 1. Moet dat niet telkens de  eerste van de betreffende modulle wrden? Dus modulle 2 op 17, modulle 3 op 33 enz?

De vragen die je hebt worden beantwoord in de configuratie hulp waar Rob naar verwijst. Je vindt dat document overigens gewoon op de site van YaMoRC.

http://www.yamorc.de/downloads/YD6016xx.Konfig.de.pdf

Gr, Ben.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #76 Gepost op: 31 May 2025, 10:12:13 »
Je vindt dat document overigens gewoon op de site van YaMoRC.

Inderdaad, en gewoon onder dezelfde "Service" Tab waar ook de Snelstart handleiding te vinden is.  ::)

Omdat het schrijven- en vertalen van Handleidingen een hele pens werk is, komen de configuratie handleidingen "mondjesmaat" online. Momenteel staan alle snelstarts in onze 3 ondersteunde talen allemaal online. Met de configuratiehulpen zijn we voor een aantal modules ook al weer aardig op streek. Als eerste in het Duits ( grootste gebruikers-markt ).

Groet,
Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #77 Gepost op: 31 May 2025, 10:31:47 »
Vandaar dat ik het had vereenvoudigd tot de vraag:
Is het mogelijk om 1 zware voeding (bv Meanwell) te gebruiken en daar alle centrales en boosters mee te voeden?
Dat lijkt me toch een hele concrete vraag.

Alles is mogelijk, maar niet alles is goed... Er zijn een aantal redenen waarom wij het gebruik van dit soort voedingen niet toestaan.

De belangrijkste:

• Meestal zijn ze niet dubbel geisoleerd ==> geen beveiliging tegen z.g. Aardlussen ( die je PC en andere apparaten die via USB aangesloten zijn, zonder USB isolator, kapot maken ) 
  • Het geleverde vermogen is zo hoog, dat bij "kalamiteiten" ( o.a. kortsluitingen ) de stromen zo hoog oplopen, dat er gegarandeerd schade aan modules, bedrading en/of loks ontstaat.
  • Het een "common ground" oplevert aan de voedingskant van de centrale + boosters. Hetgeen ook weer onvermijdelijk tot Aardlussen voert...
  • Er bij kortsluitingen bij een booster-booster c.q. booster-centrale overhang compensatie stromen gaan lopen tussen/via de diverse H-Bruggen.
  • Voedingen zwaarder dan 60W hebben volgens een aantal EU voorschriften niets te zoeken in een modelbaan. Doe je dat toch, is het niet langer "speelgoed" en gaan er hele andere voorschriften gelden. Vooral als het op eventiueel verzekeringswerk aankomt...

Dit alles voorkomt men, als er gewoon aan onze adviezen gehouden wordt, met name de regel om elke centrale en booster een eigen, dubbelgeisoleerde en maximaal 60 Watt schakelende voeding te geven.

Grtzz,
Karst

P.S. Als je zelf "elektrotechnisch onderlegd" denkt te zijn kun je natuurlijk van alles op eigen risico aan elkaar knutselen, maar vergeet daarbij niet, dat wij aan het "schade-patroon" bij een eventueel defect, feiloos kunn zien wat er gebeurd is... ;) Onnodig te vermelden, dat er dan van fabrieksgarantie geen sprake is vanwege onoordeelkundig gebruik...

saskia

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 31 May 2025, 11:59:19 »
Karst,
wat ik mij hiermee afvraag is.
Wat is veiligst: een zwaardere voeding, die verdeeld wordt in voldoende afgezekerde kringen,
of   een hele reeks stopkontaktenblokken ( die men dan gewoonlijk in doe het zelfs zaken koopt ) achter elkaar, want dat is het gevolg van al die apparte voedingskes?

en dan heb ik nog een vraagje?
Kan je op een baan common ground-modules (bvb. boosters )combineren met die met een H-brug?
grtjs,
Saskia
« Laatst bewerkt op: 31 May 2025, 12:09:03 door saskia »

spock

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 31 May 2025, 12:09:49 »
Kan je op een baan common ground-modules (bvb. boosters )combineren met die met een H-brug?

NEEE!!

henk

• Online Online
« Reactie #80 Gepost op: 31 May 2025, 12:21:35 »
En enkele voedingen passen prima in één meervoudig blok toch?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #81 Gepost op: 31 May 2025, 13:18:19 »
@Karst, er zijn toch een paar dingen waar ik je niet kan volgen.
Meestal zijn ze niet dubbel geisoleerd ==> geen beveiliging tegen z.g. Aardlussen ( die je PC en andere apparaten die via USB aangesloten zijn, zonder USB isolator, kapot maken )
Dat heeft volgens mij niks te maken met wel of niet dubbel geïsoleerd zijn. Het heeft te maken met een hoogohmige koppeling tussen het primaire en secundaire circuit die in sommige schakelende voedingen aanwezig is. Dat bekende tekentje met die twee vierkantjes in elkaar is geen garantie dat die koppeling er niet is.

Citaat
Het een "common ground" oplevert aan de voedingskant van de centrale + boosters. Hetgeen ook weer onvermijdelijk tot Aardlussen voert...
Ik vind dat je nogal allergisch bent voor aardlussen. Ik zie niet wat voor kwaad die doen in een modelspoorbaan. Of het moet zijn dat jij een ander beeld hebt bij het begrip aardlus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #82 Gepost op: 31 May 2025, 14:20:11 »
wat ik mij hiermee afvraag is.
Wat is veiligst: een zwaardere voeding, die verdeeld wordt in voldoende afgezekerde kringen,
of   een hele reeks stopkontaktenblokken ( die men dan gewoonlijk in doe het zelfs zaken koopt ) achter elkaar, want dat is het gevolg van al die apparte voedingskes?

Daarover krijg je van mij geen uitspraak (ivm eventuele aansprakelijkheid). Lees het bovenstaande nog maar eens door, daar staat duidelijk ons standpunt. Wij staan dergelijke constructies met "zware voedingen" derhalve niet toe.

Citaat van: saskia

Algemeen antwoord: Nee, genuanceerd antwoord: Hangt van de gebruikte centrales en boosters af. Één voorwaarde, als het al kan, is algehele galvanische scheiding tussen de stuur- en terugmeld-signalen enerzijds en de voedings- c.q. baanspanning anderzijds.

Dat heeft volgens mij niks te maken met wel of niet dubbel geïsoleerd zijn. Het heeft te maken met een hoogohmige koppeling tussen het primaire en secundaire circuit die in sommige schakelende voedingen aanwezig is.

Dat bekende tekentje met die twee vierkantjes in elkaar is geen garantie dat die koppeling er niet is.

Dat heeft het dus wel. We hebben bij de selectie van onze voedingen letterlijk tientallen voedingen getest en gemeten. Zonder uitzondering hebben de voedingen met "het tekentje" de door jou genoemde verbinding niet, andere ( met randaarde aansluiting) soms wel, soms niet.

Citaat van: Klaas Zondervan
Ik vind dat je nogal allergisch bent voor aardlussen. Ik zie niet wat voor kwaad die doen in een modelspoorbaan. Of het moet zijn dat jij een ander beeld hebt bij het begrip aardlus.

Zo je wilt: ongewenste verbindingen tussen de ground/aarde/min van verschillende modules c.q. voedingen. En kwaad kan het zeker, vooral wanneer er USB in het spel komt.
Zelfs wanneer meerdere USB verbindingen naar 1 PC lopen, waarbij de ground/aarde/min van die USB aansluiting "aan elkaar liggen" voert dat bewezen tot storingen op het USB signaal.
(de "aardlus" wordt dan via het moederbord van PC/Laptop gesloten, omdat daar alle USB poorten aan dezelfde ground/aarde/min liggen en meestal ook nog eens aan de randaarde van de voeding van PC/Laptop. )

En nee, niet alleen theoretisch, maar allemaal gemeten en in de praktijk geconstateerd.... En ervaring leert, dat bij gebruik van voedingen "met het tekentje" de genoemde problemen niet optreden.

Oh, en waarom allergisch: Omdat het PC's, Centrales, Boosters, Modules etc. kapot maakt... Jammer voor de gebruiker, (veel) werk voor ons.... ;)

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 31 May 2025, 14:25:31 door Karst Drenth »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 01 June 2025, 16:58:09 »
 (y) Volgens de Duitse configuratie handleiding, de melders nog maar eens opnieuw ingesteld.
Opstart vertraging 500ms voor alle melders.
Doorgeven van de melders:
melder 1 op 500ms
melder 2 op 630ms
melder 3 op 760ms
melder 4 op 890ms
melder 5 op 1020ms
melder 6 op 1150ms
Alles meldt zich nu netjes in de YD7010 meldmonitor als ik Koploper opstart en het spiegelei op groen zet. Iedere keer weer (y).
Probleem is bij deze dus opgelost. Bedankt iedereen voor de tips en het meedenken (y)
« Laatst bewerkt op: 01 June 2025, 16:59:42 door ruudns. Reden: Probleem is bij deze dus opgelost. Bedankt iedereen voor de tips en het meedenken (y) »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).