Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:13:44
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:05:40
Handregelaar aan IB Basic
door
Joz
Vandaag
om 14:58:59
Modeltreinen Pierre Dominique
door
Luc2000
Vandaag
om 14:48:11
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 14:45:32
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 14:08:49
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Remunj
Vandaag
om 13:22:08
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:35:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:08:20
Rails roestig verven
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Duikeend
Vandaag
om 09:12:30
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft?
door
AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor
|
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci (gelezen 2377 keer)
Hollandserhbfan
Offline
Berichten: 218
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Gepost op:
02 April 2025, 12:19:46 »
Hallo Allen,
Alweer een nieuw project zullen jullie misschien denken en dan ben je niet de enige
. Ik heb een interessante mailwisseling met een Forum coördinator van een Duits modelbaanforum gehad. Onderwerp van deze mailwisseling was mijn nogal aparte wijze van het beleven of uitvoeren van deze mooie hobby. In het kort komt het erop neer dat ik teveel zou bouwen, te ongedurig en te weinig standvastig zijn. Maar dat is niet zo.
Ik bouw juist kleine modelbaan-onderdelen omdat ik niet al mijn wensen en ideeën in 1 modelbaan kwijt kan. Ik gaf als vergelijking aan dat men de ene dag bij het eten trek heeft in een pasta, maar de dag erop gewoon een stuk vlees met aardappels en groente en de derde dag gewoon een pizza.
De mailwisseling heeft mijns inziens beider standpunten verduidelijkt en de beweegredenen van mijn Hobbyactiviteiten verduidelijkt. En laten we wel wezen, het is en blijft maar hobby. Uiteraard voor ons meestal de belangrijkste bijzaak ter wereld, maar het blijft hobby. Gewoon de werkelijkheid (in mijn geval 87x) kleiner. Alleen als je dat feitje al realiseert, relativeert dat heel veel.
Waarom dus zoveel modules en baantjes. Simpel dus. Er zijn momenten dan wil ik gewoon een paar treinen rijden met een treinkruising in een klein RhB station. Dan rij ik op mijn Dürrboden modelbaan. Soms wil ik de ÖBB smalspoor romantiek ervaren, met een korte goederentrein met rolwagens. Dan schakel ik mijn Guttenbrunn modelbaan in. In de toekomst wil ik op een moment gewoon veel rangeren (een soort Time Saver zelfs) en dan ga ik naar de Chiavenna modules. En er komt ooit ook nog een N spoorbaan met SBB hoofdlijnverkeer.
Het motief
Zoals al bekend ben ik liefhebber van geplande, maar nooit gebouwde RhB spoorlijnen. Het komt in dit geval goed uit dat er nogal veel gepland werd in Graubünden, maar werden niet alle plannen ook gerealiseerd. Dat nadeel is voor mij als modelbaanliefhebber echter weer een groot voordeel.
Vandaar dat ik nu een omlaadstation van de RhB en de FS (de Italiaanse Staatspoorwegen) kan gaan bouwen. De toenmalige plannen waren namelijk zo bedacht dat de RhB in Chiavenna aansluiting zou hebben op de FS. Qua historische plannen had Chiavenna zowel vanuit Splügen als vanuit Sankt Moritz bereikt kunnen worden. De RhB spoorlijn is net als de Berninalijn geëlektrificeerd met gelijkstroom.
Een omlaadstation tussen RhB en FS. Een soort Tirano, maar ook weer geheel anders. In mijn Chiavenna ligt het omlaadstation een stuk verwijderd van het personenverkeer gedeelte. Een aparte zijlijn voert naar dit overlaadstation. Vanuit de FS is de spooraansluiting in dit overslagstation minimaal gehouden. Slechte een relatief kort stuk normaalspoor bereikt dit overslagstation.
Op dit overslagstation worden olieproducten met treinketelwagens vanuit de haven van Genua omgeladen richting Zwitserland op ketelwagens van de RhB.
Hout vanuit Graubünden wordt juist omgeladen richting Italië. Dit gebeurd vanaf RhB hout wagens op vrachtwagens.
Het witte gebouwtje links wordt het FS dienstgebouw.
Verder vind er overslag van bouwmateriaal, dranken en containers en wisselbakken plaats.
De module meet 250 bij 50 cm. Er wordt digitaal gereden, ook op het hele korte FS spoor. Op het FS spoor komt een kleine Rivarossi FS rangeerlok te rijden.De digitale elektronika is minimaal. De wissels bedien ik met de hand. Alleen het RhB uitrijsein zal met een schakeldecoder worden bediend.
Het spoorplan, relatief eenvoudig, met genoeg rangeermogelijkheden.
De RhB lijn is voor een klein deel voorzien van een eenvoudige bovenleiding, zodat ook eventueel (ex Bernina) treinstellen af en toe kunnen worden ingezet. Normaal doet een RhB rangeertraktor het vele rangeerwerk. Ook de 800 serie van de RhB komt op deze rangeermodule bak tot inzet.
Er kan veel gerangeerd worden. Het lijkt inderdaad wat op een Time Saver. Er liggen 4 omlaadsporen. Het grootse deel wordt straks in het wegdek gelegd. Om het oliespoor te bereiken dient er flink gerangeerd te worden. Het derde houtlaadspoor moet dan leeg zijn, of tijdelijk leeg worden gemaakt. Hoe de rangeer procedure exact gaat worden, zal ik al doende leren, maar ik hou van rangeren op zijn tijd.
De eerste rails ligt nog provisorisch, er zijn nog aanpassingen mogelijk.
Alleen op het viersporige schuif Fiddle Yard is de rails wel al gelegd.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet Aad
Gelogd
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid:
https://www.flickr
Hollandserhbfan
Offline
Berichten: 218
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Reactie #1 Gepost op:
03 April 2025, 09:34:02 »
Hallo Allen,
Gisteravond begonnen met de eerste rails vast te leggen en de draadjes weg te werken.
Weten jullie het nog. In de jaren 90 werd reclame gemaakt voor de toen nieuw op de markt komende digitale rijsystemen in de modelbaan. De reclame sprak van "Je hebt maar 2 draden nodig bij digitaal rijden"......
Tja dat klopt. twee draadjes, een voor de linker- en de andere voor de rechter railstaaf, maar in praktijk heb je dus echt wel heel veel paartjes van twee draden nodig om het betrouwbaar te laten rijden
Wordt vervolgd
Groet Aad
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 12:14:37 door Hollandserhbfan
»
Gelogd
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid:
https://www.flickr
Wouter_
Offline
Berichten: 170
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Reactie #2 Gepost op:
06 April 2025, 09:53:31 »
Leuk Aad! Ik ben benieuwd en ga je volgen.
Veel bouwplezier,
Wouter
Gelogd
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere)
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Hollandserhbfan
Offline
Berichten: 218
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Reactie #3 Gepost op:
07 April 2025, 11:58:52 »
Dag Allen,
@ Wouter: dank voor je reactie. Hieronder gaat het verder
Niet mijn grootste plezier binnen onze hobby, het aansluiten van de draadjes. Maar omdat ik geen terugmeld-secties of blokken hebben, is het "gewoon" een kwestie van alles aan elkaar verbinden. En dat gaat prima op een stukje rails.
Wellicht een wat erg overdreven investering, maar voor een zichtbaar stuk van 100 cm heb ik deze rangeerlok bij Rivarossi besteld en ontvangen. Met DCC en sound, maar ik vond het wel erg leuk de normaal spoor ketelwagens te kunnen rangeren. Het is een FS rangeerlok serie 250.
Het mag er best wat mooi gedetailleerd uitzien, Weinert onderdelen voor olie-overslag. Direct besteld bij Weinert, binnen week binnen. Ook een hek om de ingang af te sluiten.
En na draadjes solderen volgt de beloning: Het rijdt
De FS rangeerlok heeft wat ketelwagens gereed gezet. Het verschil in afmetingen tussen normaalspoor en RhB wagen is opvallend. Leuk item, omdat niet op alle normaalspoorwagens een nummer attentieplaat met inhoudcode zit, weet ik niet of de hier geparkeerde en te lossen ketelwagens überhaupt wel olieproducten (mogen) vervoeren. Even uitzoeken dus. De witte Zafns VTG wagen mag er niet staan, is baggerslib......
Totaal overzicht, vooraan het schuif Fiddle Yard. Testen kan beginnen.
Wordt Vervolgd
Groet Aad
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2025, 12:18:48 door Hollandserhbfan
»
Gelogd
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid:
https://www.flickr
Hollandserhbfan
Offline
Berichten: 218
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Reactie #4 Gepost op:
08 April 2025, 10:07:50 »
Hoi Allemaal,
Het testrijden is begonnen. Maar het blijkt niet handig te zijn omdat na een drukke maandagse werkdag te doen. Op een of andere manier gaat er dan bij het rijden meer mis als op andere dagen. Maar goed op wat ontsporingen en omvallende wagens na ging het aardig.
Chiavenna is ineens aardig gevuld.
Wordt vervolgd
Groet Aad
Gelogd
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid:
https://www.flickr
Hollandserhbfan
Offline
Berichten: 218
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Reactie #5 Gepost op:
16 April 2025, 10:43:16 »
Halo Allemaal,
Testrijden is helemaal niet vervelend, Je kunt gewoon lekker wat rijden en rangeren. Verder zet ik de module vol met toekomstige mogelijke details en gebouwen. Dan krijg ik al een beetje een beeld van hoe het eventueel gaat worden. Daarom is Chiavenna weliswaar vol gezet met wagens en andere attributen, maar ik heb eigenlijk nog geen enkel idee hoe ik e module ga aankleden.
Dat komt nog wel. Ik verwacht niet veel meer te bouwen, want het weer wordt mooier en de zolder warmer. Verder lokt het buitenleven. De volgende koude periode komt er vast wel weer een keer aan.
Maar goed ik heb afgelopen dagen wat test gereden.
De kleine RhB rangeertraktor is de hoofdrolspeler in het RhB deel. Voorzien van een Kondensator loopt hij prima over de wisselpuntstukken (welke niet zijn voorzien van voeding). De Conrad Storz container heb ik ooit zelf gemaakt aan de hand van een BEMO wagon.
De kleine FS diesellok, met erachter het nieuwe tweede normaalspoor, zodat er wat meer gerangeerd kan worden door deze kleine lok.
Weinig spectaculair nieuws, maar testritten blijven nodig.
Wordt vervolgd.
Groet Aad
Gelogd
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid:
https://www.flickr
Hollandserhbfan
Offline
Berichten: 218
Re: Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
«
Reactie #6 Gepost op:
07 May 2025, 14:51:10 »
Hallo Allen,
Tussen de warme dagen door is het op zolder af en toe nog best uit te houden. En als er geen andere veel belangrijkere sociale en familie activiteiten zijn dan kan er dus nog wel een klein beetje gebouwd worden. Het is allemaal maar klein gedoe, maar wel belangrijk. Zo zijn de railsstaven geverfd en deels al opgevuld met invuldelen van Auhagen (N) spoor. Helaas is de achtergrond te kort, anders had hij prima gepast.
De geverfde rails en heel veel hout voor de deur. Tijdens de testfase is de module gevuld met van alles en nog wat aan hout, vrachtwagens en andere details.
Hier zie je de vulstukken. Ik heb nog geen enkel idee hoe ik de tussenvlakken ga opvullen. Het karton is een van de testjes. Op de achtergrond de Rivarossi Rangeerlok van de FS. De GATX ketelwagen vervoert Kerosine en dus staan de BTA wagens gereed om gevuld te worden.
Wat meer sporen zijn hier zichtbaar, geverfd en al. Het witte gebouw is het FS dienstgebouw. De loks 801 en 802 helpen regelmatig mee met het rangeren.
Dat was het kort uit Chiavenna. Naar gelang de weersomstandigheden kan ik nog wat bouwen op zolder en post ik weer wat.
En anders fijne zomer en tot ergens in de herfst.
Groet Aad
Gelogd
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid:
https://www.flickr
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor
|
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci