Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder  (gelezen 1346 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Ik ben mijn baan aan het opnieuw bouwen. 2-rail - digitaal met Yamorc en Digikeijs.
Ik heb mijn oude baan nu voor 80% ontmanteld en ga weer rail leggen.
In mijn oude baan had ik altijd isolatielassen op beide railstaven tussen melders en ook bijv. wissels en daardoor bijv. altijd 2 draden per melder.
De rijspanning van de wissels worden gevoed via een diode-schakeling.

Om het even qua uitleg eenvoudig te houden : de rail voor de melders noem ik maar even "plus" en de andere rail "min".

De vraag is : kan ik ook slechts 1 zijde van de rail steeds isoleren ( de "plus)  en de andere rail gewoon door laten lopen
Ik wil eigenlijk dan de min-zijde om een aantal meter aansluiten en zo vele meters draad besparen en de boel overzichtelijker houden.
Kan ik dat bij de rijspanning voor de wissels ook doorvoeren?. De "min" van de melders en de diodeschakeling toch dezelfde.?

In mijn oude opstelling had ik geen problemen maar wel veel draad.
Theo

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
In de Yamorc handleiding staat letterlijk hetgeen je wilt gaan doen. Een ononderbroken aansluiting op de N en de P via secties op de melder.

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
Ik was uitgegaan van Yamorc melders, daarbij staat het in de handleiding, maar volgens mij werk het niet anders voor Digikeijs melders.


saskia

  • Online Online
  • Berichten: 545
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.
Als er dan toch een dubbele onderbreking nodig is, is dat zeer gemakkelijk te verwezenlijken ( bijvoorbeeld voor een boosterscheiding )
grtjs
Saskia

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18028
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.

Als je het zo leest onderbreek je de rails en verbindt ze rechtstreeks door. Da's iets anders dan regelmatig apart voeden ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Op onze clubbaan gebruiken we de GBM16T van fichtelbahn.de.
Die gaat ook uit van dubbele onderbreking. vanaf elke sectie lopen dus twee draden naar de bezetmelder. Op de bezetmelder zitten twee rijen klemmen, de ene rij gaat naar de bezetmelders, de andere rij is doorverbonden zodat één kant van het spoor elektrisch toch weer een geheel vormt.

Voor de goede orde, ik heb het niet zelf bedacht, enkele digitaalkenners in de club hebben voor dit systeem gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Ik vind dit hele goede ideeen.
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan  (y)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Een tweede leiding (hier "min" genoemd) kan ook nog een andere functie hebben. Namelijk om storing of overspraak in de bezetmelding zoveel mogelijk te onderdrukken. Dat is ook bij BiDiB zo, geen must maar aangeraden. Of de 2 leidingen dan ook "getwist"  moeten zijn weet ik niet, maar lijkt me wel waarschijnlijk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2025, 12:21:48 »
Dat zal de reden zijn. Ze willen BidiB gaan gebruiken, en de draden worden per sectie getwist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2025, 09:32:10 »
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.
Een omgekatte DR5000 heet nu YD7001 en is nagenoeg gelijk aan de nieuwe YD7010. En de handleiding daarvan kan je downloaden bij YaMoRC. Draaien beide onder dezelfde FW.
Gr.
Eric