Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 16:13:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Servé
Vandaag om 15:33:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
  

Auteur Topic: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief  (gelezen 1589 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Gepost op: 27 September 2024, 16:56:36 »
Bij de Big Boy wordt graag gezegd dat het de grootste stoomlocomotief is. Het is in ieder geval de grootste stoomlocomotief die nog rijdt, maar verder? Zie de video die ik daarover gemaakt heb:
https://youtu.be/zGSiHwJxVCk
<a href="https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGSiHwJxVCk</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2024, 19:26:40 »
Maar dan moet je natuurlijk geen plaatjes van de T1 gebruiken als je S1 bedoelt  ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2024, 21:33:06 »
Daar heb je helemaal gelijk in  :-[. Ik zag dat pas na het uploaden (en heb het toen in de beschrijving erbij gezet), de volgende film wordt dan ook vergelijking van Big Boy en T1:
https://youtu.be/3kDLgc8JHWo
<a href="https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3kDLgc8JHWo</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2024, 09:31:49 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26218
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2024, 09:36:20 »
Mee eens Kees  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2024, 11:37:23 »
Die t1 in het model, hebben ze hem articulated gemaakt, of als in het echt?

Mooie treinen heb je, prachtig, (y)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2024, 11:56:43 »
Dank je,

Geen van de modellen van de Duplex locomotieven zoals de S1 en de T1 die ik ken of heb zijn articulated; allen hebben één vast frame.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2024, 12:02:25 »
Volgens mij gaat het om de locomotief en niet de afmeting van de tender. ;)

Kees.
Kees,
Volgens mij geldt dat alleen voor tenderlocomotieven. Een locomotief niet zijnde een tenderlocomotief komt in werkelijkheid niet ver zonder tender. En het ontwerp van loc en tender is iha een geheel.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2024, 13:21:00 »
Ik denk dat het er sterk van afhangt wat je verstaat onder de grootste. Gewicht?, lengte?, vermogen?, trekkracht?

Met dank aan wikipedia een klein overzichtje van mogelijkheden.
Santa fe en Virginian2-10-10-2415ton778kN?kW
C&O en VirginianAllegheny (2-6-6-6)544ton489kN5593kW
Union PacificBig Boy (4-8-8-4)548ton602kN4690kW
Western PacificM-137 (2-8-8-2)487ton610kN?kW
Norfolk & WesternY class (2-8-8-2)449ton738kN4176kW
PRRQ2 (4-4-6-4)456ton515kN5956kW
DM&IRYellowstone (2-8-8-4)566ton623kN4661kW

Kortom er zijn best locs te vinden die op bepaalde aspecten beter scoren, bijv. de Yellowstone klas van DM&IR, die zwaarder is, meer trekkracht heeft en slechts 29kW minder vermogen heeft (hoe relevant was dat in de praktijk).

Groet Meino

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2024, 14:54:15 »
Apart dat de lichtste de grootste trekkracht heeft...
Naar verhouding meer gewicht op de drijfwielen, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
Re: De Union Pacific Big Boy - Was het echt de grootste locomotief
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2024, 15:10:57 »
Vooral de meeste drijfwielen, dus meer contactpunten met de rails