Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 16:10:42
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:07:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
tothebeach
Vandaag
om 15:25:09
Rivarossi br 56 HR2891S
door
rhberk
Vandaag
om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Peter J K
Vandaag
om 15:18:10
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ronald69
Vandaag
om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jelmer
Vandaag
om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Daan!
Vandaag
om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
Albert de Heer
Vandaag
om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
odaoda
Vandaag
om 12:35:51
Roco 2025
door
1200blauw
Vandaag
om 12:27:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Floris Dilz
Vandaag
om 11:48:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Eric B
Vandaag
om 11:05:55
De Projecten van RetroJack
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
rhberk
Vandaag
om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Jelmer
Vandaag
om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Sven
Vandaag
om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
10 December 2025, 21:29:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tachowagon (gelezen 8632 keer)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #60 Gepost op:
16 June 2024, 21:16:58 »
Je moet ook eens kijken naar de laadtijd van je condensator. Bij 4k7 duurt het in jouw schema 4700 seconden om tot 3,1V te laden’. Een laadweerstand van pakweg 10 tot 15 ohm,is echt wel het maximum om nog enig praktisch gebruik te houden. Kwestie van in de datsheet te kijken wat er aanbevolen wordt. Een boost l(na de buck) is deels een oplossing voor het trage laden.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
bask185
Offline
Berichten: 5182
Re: Tachowagon
«
Reactie #61 Gepost op:
16 June 2024, 22:06:29 »
En goed de laadstroom en vermogen berekenen. Met 500mA door 15A kan je tijdelijk tegen een kleine 4W aankijken. Dus ipv 1 weerstand wil je er misschien meer en misschien zelfs een setje (dikkere) THT 2W weerstanden.
Ik weet alleen niet uit mn hoofd hoe lang het duurt om op te laden en hoeveel vermogen je zou moeten kunnen opvangen.
D2 lijkt me overigens overbodig.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #62 Gepost op:
17 June 2024, 09:06:05 »
Het doel van D2 is om te voorkomen dat er stromen gaan lopen richting het niet gevoede deel van de schakeling. Kan deels zijn om die schakeling te beschermen of te voorkomen dat die nog gedeeltelijk werkt. Bij low power toepassingen zeker ook om de autonomie via de supercap te vergroten.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
AP3737
Offline
Berichten: 402
Re: Tachowagon
«
Reactie #63 Gepost op:
17 June 2024, 20:22:38 »
Citaat van: Wummeke op 16 June 2024, 18:29:09
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Een condensator heeft in de praktijk niet alleen een bepaalde capaciteit, maar ook een weerstand in serie (en parallell). Als de condensator gaat ontladen, kan in (heel) korte tijd in theorie een heel grote stroom gaan lopen. Maar de serie weerstand beperkt deze stroom. Neem als voorbeeld een interne weerstand van 1ohm en een vraag van 1A. Dan valt er dus een spanning van 1 V over de interne weerstand. Je ziet bij belasting dan geen 5V, maar 4V.
Op het stummiforum worden verschillende types supercaps genoemd die OK zijn (bv 0,5 Ohm interne weerstand). De platte ronde (goldcap) condensatoren die je vaak ziet hebben vaak een interne weerstand van meerdere Ohms, en werken dus niet goed.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon