Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Steenwijk poging 2
door
gdh
Vandaag
om 11:54:27
Ontraxs 2026
door
gdh
Vandaag
om 11:38:00
Yamorc 7001 dood
door
Menno
Vandaag
om 11:34:16
Modelwensen 2026
door
steven346
Vandaag
om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
Vandaag
om 11:12:15
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:36:42
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tachowagon (gelezen 8730 keer)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #60 Gepost op:
16 June 2024, 21:16:58 »
Je moet ook eens kijken naar de laadtijd van je condensator. Bij 4k7 duurt het in jouw schema 4700 seconden om tot 3,1V te laden’. Een laadweerstand van pakweg 10 tot 15 ohm,is echt wel het maximum om nog enig praktisch gebruik te houden. Kwestie van in de datsheet te kijken wat er aanbevolen wordt. Een boost l(na de buck) is deels een oplossing voor het trage laden.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
bask185
Online
Berichten: 5191
Re: Tachowagon
«
Reactie #61 Gepost op:
16 June 2024, 22:06:29 »
En goed de laadstroom en vermogen berekenen. Met 500mA door 15A kan je tijdelijk tegen een kleine 4W aankijken. Dus ipv 1 weerstand wil je er misschien meer en misschien zelfs een setje (dikkere) THT 2W weerstanden.
Ik weet alleen niet uit mn hoofd hoe lang het duurt om op te laden en hoeveel vermogen je zou moeten kunnen opvangen.
D2 lijkt me overigens overbodig.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #62 Gepost op:
17 June 2024, 09:06:05 »
Het doel van D2 is om te voorkomen dat er stromen gaan lopen richting het niet gevoede deel van de schakeling. Kan deels zijn om die schakeling te beschermen of te voorkomen dat die nog gedeeltelijk werkt. Bij low power toepassingen zeker ook om de autonomie via de supercap te vergroten.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
AP3737
Offline
Berichten: 402
Re: Tachowagon
«
Reactie #63 Gepost op:
17 June 2024, 20:22:38 »
Citaat van: Wummeke op 16 June 2024, 18:29:09
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Een condensator heeft in de praktijk niet alleen een bepaalde capaciteit, maar ook een weerstand in serie (en parallell). Als de condensator gaat ontladen, kan in (heel) korte tijd in theorie een heel grote stroom gaan lopen. Maar de serie weerstand beperkt deze stroom. Neem als voorbeeld een interne weerstand van 1ohm en een vraag van 1A. Dan valt er dus een spanning van 1 V over de interne weerstand. Je ziet bij belasting dan geen 5V, maar 4V.
Op het stummiforum worden verschillende types supercaps genoemd die OK zijn (bv 0,5 Ohm interne weerstand). De platte ronde (goldcap) condensatoren die je vaak ziet hebben vaak een interne weerstand van meerdere Ohms, en werken dus niet goed.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon