Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lichtsluis een bezetmelding laten geven
door
bask185
Vandaag
om 18:05:47
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
ruudns
Vandaag
om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 17:49:19
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Pauldg
Vandaag
om 17:47:20
BR 54 Minitrix problemen.
door
Rick
Vandaag
om 17:16:11
Modelwensen 2026
door
Eric B
Vandaag
om 17:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 17:14:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 17:05:10
Beekdaelen in H0
door
ruudns
Vandaag
om 16:57:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:56:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:36:45
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:31:16
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 15:23:49
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort
door
Wouter-N
Vandaag
om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder
door
bellejt
Vandaag
om 14:38:22
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:18:09
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Eric B
Vandaag
om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 11:56:34
Layne, Somewhere South.
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 11:27:21
Stub switches
door
Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3
door
Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tachowagon (gelezen 8741 keer)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #60 Gepost op:
16 June 2024, 21:16:58 »
Je moet ook eens kijken naar de laadtijd van je condensator. Bij 4k7 duurt het in jouw schema 4700 seconden om tot 3,1V te laden’. Een laadweerstand van pakweg 10 tot 15 ohm,is echt wel het maximum om nog enig praktisch gebruik te houden. Kwestie van in de datsheet te kijken wat er aanbevolen wordt. Een boost l(na de buck) is deels een oplossing voor het trage laden.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
bask185
Online
Berichten: 5192
Re: Tachowagon
«
Reactie #61 Gepost op:
16 June 2024, 22:06:29 »
En goed de laadstroom en vermogen berekenen. Met 500mA door 15A kan je tijdelijk tegen een kleine 4W aankijken. Dus ipv 1 weerstand wil je er misschien meer en misschien zelfs een setje (dikkere) THT 2W weerstanden.
Ik weet alleen niet uit mn hoofd hoe lang het duurt om op te laden en hoeveel vermogen je zou moeten kunnen opvangen.
D2 lijkt me overigens overbodig.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #62 Gepost op:
17 June 2024, 09:06:05 »
Het doel van D2 is om te voorkomen dat er stromen gaan lopen richting het niet gevoede deel van de schakeling. Kan deels zijn om die schakeling te beschermen of te voorkomen dat die nog gedeeltelijk werkt. Bij low power toepassingen zeker ook om de autonomie via de supercap te vergroten.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
AP3737
Offline
Berichten: 402
Re: Tachowagon
«
Reactie #63 Gepost op:
17 June 2024, 20:22:38 »
Citaat van: Wummeke op 16 June 2024, 18:29:09
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Een condensator heeft in de praktijk niet alleen een bepaalde capaciteit, maar ook een weerstand in serie (en parallell). Als de condensator gaat ontladen, kan in (heel) korte tijd in theorie een heel grote stroom gaan lopen. Maar de serie weerstand beperkt deze stroom. Neem als voorbeeld een interne weerstand van 1ohm en een vraag van 1A. Dan valt er dus een spanning van 1 V over de interne weerstand. Je ziet bij belasting dan geen 5V, maar 4V.
Op het stummiforum worden verschillende types supercaps genoemd die OK zijn (bv 0,5 Ohm interne weerstand). De platte ronde (goldcap) condensatoren die je vaak ziet hebben vaak een interne weerstand van meerdere Ohms, en werken dus niet goed.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon