Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:03:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Snelheid servo; grote verschillen per wissel  (gelezen 1435 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Gepost op: 24 May 2023, 20:41:06 »
Hallo,

ik heb Peco code 55, N-spoor, wissels.

Deze laat ik omgaan met de ESU Switch Pilot 3 Servo, met hartstukpolarisatie.
De servos  zijn ook van ESU en met de meegeleverde beugel gemonteerd.

Ik heb ingesteld dat de polarisatie met vertraging omgaat. (DELAY = ON)

Het valt mij op dat er per wissel grote verschillen zijn voor wat betreft de snelheid van omgaan.  De ene heb ik ingesteld op 15, de andere op 4.

Dit om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat, doordat het hartstuk al is omgeschakeld, terwijl de tongen nog aanliggen.

Komt dit door positie van de servo t.o.v. het wissel, zit deze dan bijvoorbeeld te ver links/rechts van het gat?

Hoe positioneer je de servo's optimaal?

Jeroen

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2023, 07:57:25 »
Hallo Jeroen,

Om de servo's eenvoudig te kunnen monteren, kijk eens op dit draadje;

Algemeen / servo montage onder wissel

groet

Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2023, 08:46:59 »
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2023, 10:08:27 »
Heb je dat snapveertje wel uit het wissel gehaald?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2023, 10:12:04 »
Jazeker.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2023, 08:37:05 »
Zo,

na een weekje rondkijken op het  web over montage tips hier nog eens naar gekeken.

Het voordeel van de ESU Switch Pilot is dat deze een schermpje heeft en knopjes voor het inregelen.

Eerst de decoder weer ingesteld op de middenstand voor de servo. Het armpje stond toen absoluut niet in de middenstand.
Dit gecorrigeerd.

Na montage weer aan het afstellen, en dat ging niet lekker.
Met veel turen, bijlichten, ontdekt dat verenstaal lang rand van gat schuurt.

Het gat verruimt, en het gaat nu al beter. Zit nog hoekje in dat ik moet wegboren, maar toen kwam er  iets tussen.

Weer wat  geleerd.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2023, 20:42:12 »
En nu het hoekje weggeboord, servo eronder. Afstellen.

Ik hoef niet eens de standaard snelheid aan te passen.

Belangrijkste les geleerd: nauwkeuriger boren.

Na proefleggen was de rails toch nog verschoven waardoor de gaten niet meer uitkwamen.

Gelukkig is het in mijn schaduwstation, dus de wat grotere gaten storen niet.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2024, 20:50:01 »
Duidelijk dat ik geleerd heb van dit.

Moest weer enkele servo's plaatsen. Deze keer met kleine boor begonnen en in stappen opgeboord.

Servo eronder, en hoefde nauwelijks af te stellen. De eindstanden paar tandjes terugzetten omdat anders het overlopen te lang duurde. Dan was het relais voor het ompolen al om en kreeg je dus kortsluiting.

Maar al met al zo gedaan.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.