Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 11:37:46
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 10:47:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
  

Auteur Topic: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.  (gelezen 14242 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #75 Gepost op: 04 June 2025, 22:01:16 »
Is goed 😉   edit: heb ik gisternacht zitten lezen op het werk 8)
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 22:04:29 door Ronald Halma. Reden: Edit »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #76 Gepost op: 04 June 2025, 22:58:59 »
Las eerder dat je het over een dakopbouw had, heb je geen raam dat of eventueel vastglas dat er even uitgehaald kan worden om de bakken boven te krijgen?

Is even werk maar modules doorzagen en daarna weer herstellen is ook nier in uurtje gedaan.
Als die baan van mij af is kan die er ook alleen nog maar uit door kozijn uit de achtergevel te halen (waar al rekening mee is gehouden toen kozijn geplaatst is).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #77 Gepost op: 04 June 2025, 23:20:34 »
Dat zou ook nog kunnen... maar dat is nog een hele klus. Zit ik eerlijk gezegd ook nog niet op te wachten  :) maar wel een goed idee van je. Nemen we mee in een mogelijke verhuisplanning. En scheelt een zaagsessie  ;D

Ding heeft 2 vaste ramen en 2 klapramen trouwens.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #78 Gepost op: 05 June 2025, 15:39:06 »
Afgelopen nacht was het rustig op het werk, dus tussendoor wat tijd voor bezinning. En tot de conclusie komen dat ik niet zal gaan voor de optie "ramen verwijderen". Mocht er ooit een moment komen dat het eindigt wil ik niet dat anderen met dit soort problemen opgezadeld worden om die zooi uit huis te krijgen  ;)
Verder had ik de loclijst bij mij en daar al eerder een verdeling in gemaakt tussen 4-asser rangeerlocs, 4-asser road units en 6-asser road units. In pen en voor mij leesbaar ;D :

20250605_025750 by Ronald Halma, on Flickr

Rood heeft al een decoder en de blauwe cirkel met kruis moeten er zeker eentje.

Eens uitgevogeld wat wel en wat niet een decoder heeft. Met 45 bruikbare SP en UP road units en een 5-tal rangeerlocs kom ik op een 20 tot 25 locs van die 50 die dan nog digitaal moeten. Idee is om in de meeste locs een Esu 5 basic te zetten, die zijn goed en niet duur. Alleen is mij nog steeds niet duidelijk wat deze aan lichteffecten aan boord heeft, die staan niet vermeld in de beknopte handleiding. Alternatief is de Lenz Standaard +V2, die heeft wel de US verlichtingsmogelijkheden aan boord. En qua prijs ongeveer hetzelfde.

Nog maar eens uitzoeken ;)
« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 18:51:31 door Ronald Halma. Reden: Onderstreept toegevoegd ;) »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #79 Gepost op: 05 June 2025, 18:27:17 »
Dus pakweg 70 stuks  om op de baan te zetten, kun je wel een gevarieerd bedrijf mee maken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #80 Gepost op: 05 June 2025, 18:36:55 »
Nope, totaal 50 waarvan de helft nog analoog is  ;) Edit; tekst aangepast  (y)





« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 18:51:51 door Ronald Halma »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3478
    • modulebaan.nl
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #81 Gepost op: 05 June 2025, 19:16:53 »
Dat zou ook nog kunnen... maar dat is nog een hele klus. Zit ik eerlijk gezegd ook nog niet op te wachten  :) maar wel een goed idee van je. Nemen we mee in een mogelijke verhuisplanning. En scheelt een zaagsessie  ;D

Ding heeft 2 vaste ramen en 2 klapramen trouwens.

Valt erg mee. We hebben dat hier ook gedaan deze zomer, was in een uurtje gepiept. We hebben een glaszetter gehuurd om het raam er uit te halen, en een verhuislift om het spul boven te krijgen.
Grootste uitdaging voor jou lijkt mij of het mogelijk is om met de lift aan de kant van het raam te komen.

Nope, totaal 50 waarvan de helft nog analoog is  ;) Edit; tekst aangepast  (y)



Dus een stuk of 70 tegen de tijd dat je kunt rijden   8)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #82 Gepost op: 05 June 2025, 19:21:45 »

Grootste uitdaging voor jou lijkt mij of het mogelijk is om met de lift aan de kant van het raam te komen.

Nope, plat dak ;) Dus dat zou dan met een ladder moeten.


Dus een stuk of 70 tegen de tijd dat je kunt rijden   8)


;D ;)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #83 Gepost op: 05 June 2025, 19:29:53 »

Dus een stuk of 70 tegen de tijd dat je kunt rijden   8)

Groet,
Tjalling

Tjalling, je kan al gaan rijden zodra de eerste klaar is.  ;)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #84 Gepost op: 07 June 2025, 18:19:43 »
Wat nieuwe aanwinsten voor deze baan:

20250607_145552 by Ronald Halma, on Flickr

En als researchmateriaal voor dit project dit fraaie boek gescoord. Niet meer verkrijgbaar en nieuw! 60 euro en dat heb ik er wel voor over, er staan echt fraaie foto's in die niet op het internet te vinden zijn. prima studievoer!

tevens deze, niet specifiek voor dit maar altijd leerzaam. Een mens kan nooit genoeg weten ;) :

20250607_145707 by Ronald Halma, on Flickr

En nog een mooie gesealde seinbrug, die kon ik niet laten liggen voor 17 piek!:

20250607_145640 by Ronald Halma, on Flickr

Als de 0N30 baan weer in de opslag gaat moet ik maar snel dit project een doorstart geven, heb er zin in! At Your Service! ;D ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #85 Gepost op: 08 June 2025, 14:26:27 »
Verkeerde draadje  ;D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #86 Gepost op: 08 June 2025, 19:13:28 »
Nu weer in het goede draadje  :) Het was echt kloteweer vandaag....de geplande trip met de Chevy maar over laten gaan, te nat en te koud. Vanmiddag eens even wat lectuur erbij gepakt die ik heb namelijk oude Model Railroaders. Ik heb ze ooit los gekocht, een abo gehad en oudere uitgaves gekregen, zo heb ik vanaf begin jaren 80 vorige eeuw tot aan ongeveer 2016 alle jaargangen in huis.
De januari en februari 1997 bevatten een mooi artikel van Joe Fugate over zijn toen nog prille Siskiyou Line. Hij had zich toen vastgebeten in het "Mushroom" concept voor een meerdeks modelspoorbaan:

20250608_161627 by Ronald Halma, on Flickr

Daarin een heldere uitleg over het concept en dat heb ik eens rustig opnieuw gelezen:

20250608_162024 by Ronald Halma, on Flickr

20250608_161727 by Ronald Halma, on Flickr

En een mooi helder trackplan van beide niveau's:

20250608_161614 by Ronald Halma, on Flickr

En al lezende ben ik er voorzichtig ook wel uit wat ik wil... Siskiyou Line  :) Maar; wel iets anders dan Joe. De uitleg:

- Joe volgt deels de normale Siskiyou Line maar heeft een fictieve route naar Coos Bay als Branchline (=nevenlijn). De hoofroute van Eugene naar Black Butte heeft hij wel gepland tot aan Medford. De originele Coos Bay branche gebruikt hij niet dus alles in geel is wat hij heeft gemaakt:

20250608_161727a by Ronald Halma, on Flickr

Door die alternatieve route naar Coos Bay kon hij daar andere plaatsen opnemen om dat interessanter voor hem te maken, en dat vindt je dan terug in zijn sporenplan.

- Wat gaat Ronald doen? Wel, die heeft Cushman Oregon als modulebaan en die wil ik eigenlijk niet slopen maar gebruiken. Cushman echter ligt WEL in die originele Coos Bay branche en dus kan ik wel via die weg naar Coos Bay. En kom ik tot de conclusie dat het dan interessant is om als hoofdlijn in ieder geval het stuk van Roseburg naar Eugene te kunnen uitbeelden. Hier zit Rice Hill in en dat geeft de noodzaak tot... treinen met meerdere locomotieven! En; helper service!! Dus echte mainline actie!

Dat gaat er dan zo uitzien:

20250608_161727b by Ronald Halma, on Flickr

De rode lijn geeft aan wat ik dan ga gebruiken en de groene cirkel is waar Cushman (lees de bruggen) liggen. Snapt u?  8)

Siskiyou en Cascade; de laatste is ook erg uitdagend om te doen. De route is minstens zo spectaculair om te maken. Maar door Cushman zou combineren geen logica in zich hebben terwijl mijn idee nu wel kan en ook klopt. De vrijheid die ik wel ga nemen is wat meer variatie in materieelgebruik. Lees; iets breder in tijd waardoor ik 4 en 6-assers kan combineren en ook wat meer de oudere generatie EMD's en GE's.

U ziet, ik denk er veel over... wat aangeeft dat ik zeker in 2025 een goede start wil hebben om te beginnen met de bouw van deze vaste baan. Zoals het idee er nu ligt laat Rice Hill zich bovenop de geplande helix plaatsen en zal het mainline verkeer grotendeels tussen stagingyards lopen met wat stukken scenery. In mijn hoofd zit dat Coos Bay als modules boven Cushman moet komen dus dat ga ik verder uitwerken. De stagingyards zijn dan feitelijk Roseburg en Eugene.
Oh ja, het wordt geen mushroom, daar heb ik te weinig ruimte voor. Het wordt wel een dubbeldekker om alles fatsoenlijk in het ontwerp te krijgen.

Zo, feierabend! Zo een bakkie pleur en dan voor de tv. En op tijd het mandje in, morgen begin van de 6-faagse werkcyclus + een extra nacht overwerk. Door het gebrek aan gekwalificeerd personeel kom je er simpelweg niet omheen om af en toe extra te werken en de gaten in de planning op te vullen. Die nu tegen de zomervakantie alleen maar meer worden  ::)

Later meer! :)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #87 Gepost op: 08 June 2025, 20:24:20 »
Zojuist je draadje gelezen. Nog niet eerder opgemerkt.
Wat een worsteling Ronald. (Zo komt het althans bij mij over. Maar ik begrijp je heus wel ;)).

Ik zou zeggen:
Zet al je ideeën om in een baanplan en maak daar een realistische tekening van (lees: op schaal)
En dan gewoon aan de slag. Een plan is niet in beton gegoten, maar je hebt het wel nodig om te kunnen bouwen (ik tenminste wel ;D)
(En wacht niet te lang want voor je het weet zijn de jaren voorbij)

Groet, Bas

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #88 Gepost op: 08 June 2025, 20:33:14 »
Dank je. Ja, dat is het wel... de worsteling is meer de ruimte en alles daarmee samenhangend. Bouwen zie ik niet tegenop, ervaring genoeg inmiddels. Het plan echter moet wel kloppen als geheel qua werkelijkheid. Niet 100% maar wel 50 tot 75%. En een beetje proto-freelance komt er zeker in.

Het draadje begon al in 2020 en dan krijg je dat idee van een worsteling ook wel een beetje ;) Tis meer dat ik nu de druk voel om er een keer echt aan te beginnen.