Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Luchtremmen passagierstreinen?  (gelezen 7442 keer)

Edwin2121992

• Offline Offline
Re: Luchtremmen passagierstreinen?
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2024, 21:15:43 »
Zuid-Limburg? Zit je bij E. vd B. ?   :)

Ik ken de mannen wel, maar die zitten veel meer in Rotterdam en Brabant. Ik zelf zit bij Combo Wagon Service B.V. en is sinds een jaar of twee onderdeel van de Rail Innovators Group, waar ook RailRelease, Raillogix en Rail Force One onder vallen.

Ik denk dat het Schlosser is. Dus met ch er tussen en zonder de umlaut.
Verder niks aan te merken op je verhaal.

Denk dat je gelijk hebt. Ik heb dyslexie, soms komt dat nog naar boven, maar door veel bijles vroeger is mijn spelling gelukkig meestal niet zo beroerd (al zeg ik 't zelf)

@Edwin2121992: Interessant en leuk! (y)

PS Dat opstuwen is trouwens een interessant verschijnsel; zou niet kunnen voorspellen dat het gaat 'schilferen'...  Ben ook benieuwd wat je ziet: 'afgescheurd' (wrijvingswarmte zal vloeigrens aardig verlagen) of wellihgt zelfs gesmolten...?

Ik denk dat het wel gesmolten is, bij de eerste foto's zijn de wagens in Amersfoort gestrand, de treindienstleider schijnt van zijn post vonken en een hoop herrie onder de trein te hebben gezien/gehoord en daarop direct de trein laten stilzetten. Daarnaast zitten soms de schilfers echt vast en na beitel en hamer en soms de haakseslijper, blijven er dan klonten over die echt niet van het loopvlak gaan. Het komt nog wel eens voor dat wij met hamer, beitel en haakse slijper aan de slag moeten om de wielen weer 'rond' te maken. Maar dit is dan alleen om de rangeerbeweging naar een herstelspoor mogelijk te maken, soms is de metaalopstuwing haast hoger dan de flens, dan bestaat natuurlijk de kans op ontsporing. Zo'n wiel blijft ook niet altijd op een plek stilstaan, soms schiet hij een stuk door en uiteindelijk heb je metaalopstuwing rond het wiel en zijn remblokken daardoor ook vaak kapot geslagen.

Zeker interessant. Als je een zware (model) loc met de hand opduwd zie je dat rubberen antislipbanden op dezelfde manier gaan vlokken.

Is dat dan rubberopstuwing? Ik heb daarvoor nog geen schade code gevonden in mijn wagencontroleursboekje  ;D

Bij goederenwagens/rijtuigen zie je soms 2 reservoirs ( 1 klein en 2 grote _ onder het rijtuig . De grote is dan het remreservoir en de kleine het stuurreservoir , voor de tripleklep . Om de doorstroomsnelheid van de luch te vergroten ,kwam westinghuose met de volgende oplossing . De tripleklep werd uitgevoerd met een BOLKAMER . Deze diende ervoor dat bij de start van een remming elke bolkamer een hapje lucht uit de treinleiding nam . Als de rem gelost werd liep de bolkamer automatisch leeg .

T0en de DB met hogesnelheid ging rijden werden de TEE/ICE rijtuigen van een aangepast remsysteem voorzien . . .

Interessant toevoeging, dat stuurreservoir zit soms in de tripleklep verwerkt of het is een los luchtvaatje, maar dat zijn dus die kleine verschillen tussen diverse systemen.

Ook interessante toevoeging over de rijtuigen, dat was kennis die ik niet bezit, omdat ik daar niet mee werk.

Men leze eind 19de eeuw.........................

Uit TIJDSCHRIFT VAN HET KONINKLIJK INSTITUUT VAN INGENIEURS 1888-1889 (gedigitaliseerd by Google)
( een exemplaar uit de LIBRARY OF THE UNIVERSITY OF MICHIGAN )

Ook dit is heel interessant, beschrijft echter wel de pionierstijd vóór het definitieve Westinghouse systeem wat we nu kennen en wereldwijd op grote schaal werd toegepast.

Groeten Edwin.

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 08 January 2024, 13:05:46 »
Toen ik op 18 - 09 - 1968 te Rotterdam , op Depot Feijenoord als leerling wagenmeester bij NS indienst kwam , kreeg ik een voorman wagenmeester als leeraar , om het vak te leren . Na enige weken onderricht en proeve van bekwaamheid mocht ik zelfstandig dienst doen op Rotterdam - Zuid -Goederen . Toen ik in 1971 naar de cursus voor wagenmeester , de voorgaande jaren waren er geen cursussen , i.v.b geen genoeg gegadigden , kregen wij 3 boeken uitgerijkt , n.l. Voorschrift voor de Gronddienst ( wagenmeester en/of wagenmeester elektriciën ) ; boek wagens en rijtuigen , behandelend het rollend materieel ,UIT GEZONDERD  KRACHTVOERTUIGEN ; en het boek LUCHTDRUKREM door J.B.Ellenkamp 3é druk , behandelde alle aspecten van de luchtrem tot materieel Mat 64 . Hieruit en mat beschrijvingen haal ik de antwoorden en de kennis . Na overplaatsing en bevordering tot Wagenmeester / Elektriciën te Amsterdam - CS , en daar ook lid van de ongevallenploeg , heb menig jaar met deze materie gewerkt . 

Thom

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 09 January 2024, 11:11:36 »
[Dat de luchtreservoirs twee delen hebben, één voor gewoon remmen en een tweede voor noodremmingen]

Volgens mij geldt dat van die dubbele reservoirs voor systemen met één treinleiding, en is dit niet nodig wanneer er (zoals hier in Europa gebruikelijk is als ik me niet vergis) twee leidingen gebruikt worden.

Ik zat me trouwens af te vragen hoe lang het duurt voordat de drukverlaging van de treinleiding aankomt bij de achterste wagon van een trein van meerdere kilometers, zoals je wel ziet in de VS.
Je bent wel een mooie, ik vertel je dat ik bekend ben met remsystemen en er mee werk en leg je wat uit, en jij gaat mij nu vervolgens proberen te verbeteren? :p

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 09 January 2024, 11:33:10 »
beste iljitsch gaarne gerichte vragen , je haalt reizigers treinen , en goederentreinen  door elkaar .

Thom

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 10 January 2024, 00:35:26 »
Niet om lullig te zijn, maar ik vind jouw teksten hier nou ook niet echt uitblinken in leesbaarheid en vriendelijkheid eerlijk gezegd...

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 10 January 2024, 09:26:17 »
Ik denk dat we hier geen moeite meer in hoeven te steken, sinds mijn lange tekst waar ik toch wel even moeite en tijd in heb gestoken heeft hij niet meer gereageerd, terwijl hij wel online is geweest. Noemen ze dat tegenwoordig niet trollen?

Een bedankt voor je uitgebreide antwoord, had wel leuk geweest.

Groeten Edwin.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 10 January 2024, 10:20:18 »
Ik heb alles gelezen en waardeer de uitgebreide bijdragen.

Maar het leek mij niet nuttig om in te gaan op de kritiek die mijn kant op kwam.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 10 January 2024, 17:15:57 »
Ik ken de mannen wel, maar die zitten veel meer in Rotterdam en Brabant. Ik zelf zit bij Combo Wagon Service B.V. en is sinds een jaar of twee onderdeel van de Rail Innovators Group, waar ook RailRelease, Raillogix en Rail Force One onder vallen.

Ah oké, leuk! De mannen van Velox en Van de Broek kom ik wel eens tegen op de Havenlijnemplacementen, vandaar. Ik ben o.a. ook wagencontroleur maar meer dan het constateren van gebreken doen we niet. Het beoordelen en repareren laten we aan experts zoals jullie over  (y)

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 11 January 2024, 17:09:49 »
Volgens de Verzameling van Voorschriften voor de Wagenmeester VVW volgens de 4é wijziging , mei 1969 zijn de volgende Remtypen ,met verkorte benaming , volgens de RIV ;RIC en EUROP toegestaan .
1 ZELWERKENDE , NIET TRAPSGEWIJS LOSBARE , REMMEN .
Snelwerkende Westinghous-rem ; Snelwerkende Westinghouse-rem met toegevoegde regelkraan ; Goederentrein - Reizigerstren .                                                           W
Goederentrein- Reizigerstreinrem , type Knor           K-GP ;
Westinghouse-rem met tripleklep Lu I of Lu I-II ( goederentrein )     W-G .
Westinghouse - rem met tripleklep Lu V-I  ( Goederentrein- Reizigerstrein )     W-GP
Westinghouse - rem met tripleklep Lu R ( Reizigerstrein ) .

2 ZELFWERKENDE , TRAPSGEWIJS LOSBARE , REMMEN .
 Kunze - Knorr- goederentreinrem        Kk-G .
Kunze- Knorr- Goederentreinrem - Reizigerstreinrem Kk-GP
Kunze - Knorr-sneltreinrem met verstelinrichting  "Goederentrein-Reizigerstrein- Sneltrein ".
Drolshammer - goederentreinrem     Dr-G .
Drolshammer-rem met verstelinrichting  "Goederentrein - Reizigerstrein   Dr-GP .
Bozic-rem , type C , met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein en met sfremming van het eigen gewicht alleen .    Bo-GP .
Bozic-rem , type CD , met verstelinrichting "Goederentrein- Reizigerstrein "en met automatische afremming van de lading     Bo-GP-A .
Bozic - rem , type D , voor goederentreinen met automatische afremming van de lading         Bo-G-A .
Hildebrand- Knorr- goederentreinrem         Hik-G
Hildebrand- Knorr - reizigerstreinrem     Hik-P
Hildebrand- Knorr-rem met verstelinrichting "Goederentrein- Reizigerstrein   Hik-GP .
Hildbrand - Knorr- sneltreinrem met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein - Sneltrein            Hik-GPR .
Breda - goederentreinrem    Bd-G
Breda-reizigerstreinrem        Bd-P
Breda-rem met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein   Bd-GP .
Breda -rem met verstelinrichting "Reizigerstrein-Sneltrein            Bd- PR .
Snelwerkende Knorr-reizigerstreinrem met Rihosek- Leuchter differentiaal losklep     K-RL-P
Westinghouse-rem met snelwerkende tripleklep of met tripleklep Lu R en Rihosek - Leuchter differentiaal losklep   W-RL-P .
Charmilles-rem met verstelinrichting"" Goederentrein-Reizigerstrein "  Ch-GP .
Oerlikon-goederentreinrem , type E St 3      O-G
Oerlikon-rem , type E St 3 , met verstelinrichting "Goederentrein-Reizigerstrein " O-GP .
Oerlikon- reizigerstreinrem , type E St 4         O-P
Oerlikon-reizigers- en sneltreinrem , type USt of E St/R      O-PR
Oerlikon -rem , type E St-AL , met verstelinrichting  Goederentrein -Reizigerstrein "en met automatische afremming van de lading      O-GPP-A
Knorr - goederentreinrem , type KE      KE-G
Knorr-rem , type KE , met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein      KE-GP
Knorr - rem , type KE , met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein "en met automatische afremming van de lading        KE-GP-A
Knorr- sneltreinrem , type KE , van de categorie "R ", met verstelinrichting "Goederentrein- Reizigerstrein-Sneltrein ", met of zondr snelremversneller en met of zonder antiblokkeerinrichting .  KE_GPR
Westinghouse-goederetreinrem , type E2A of E3        WE-G
Westinghouse- reizigerstreinrem , type E2A of E 3       WE-P
Westinghouse-rem , type E2A of E3 , met verstelinrichting "Goederentrein-Reizigerstrein      WE-GP .
Westinghouse - rem , type E3 , met verstelinrichting"Goederentrein-Reizigerstrein " en met automatische afremming van de lading       WE-GP-A
Westinghouse- goederentreinrem , type U          WU-G
Westinghouse - Reizigerstreinrem , type U         WU-P
Westinghouse-rem , type U , met verstelintichting "Goederentrein - Reizigerstrein      WU-GP
Westinghouse -sneltreinrem categorie "R "type U-R , met of zonder snelremversneller en met of zonder antiblokkeerinrichting   WU-R
Dako- goederentreinrem , type C,CV , CVI , CD , CVD , CVID           DK-G
Dako-rem , type C , CV , CVI , CD , CVD , CVID , met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein         DK-GP
Dako- rem , type CD , CVD , CVID , met verstelinrichting "Goederentrein - Reizigerstrein"en met automatische afremming van de lading       DK_GP_A
DAKO - sneltreinrem , type CV , van de categorie "R"met verstelinrichting "Reizigerstrein - Sneltrein ", met of zonder snelremversneller en met of zonder antiblokkeerinrichting      DK-PR     

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 13 January 2024, 21:17:46 »
Verschil tussen Westinghouse en Knorr is ; Westighous is Engels/amerikaans . Knorr is duits . Westinghouse kan alleen trapsgewijs de remcilinderdruk verhogen . Knorr kan de remcilinderdruk , zowel trapsgewijs verhogen als verlagen . Dit is volgens mij het antwoord op  je vraag .

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 14 January 2024, 18:05:07 »
Het trapsgewijs regelen van de remcilinderdruk wordt bepaalt door de hoofdzuiger in de tripleklep .
De Westinghous heeft in de zuigerkamer een kleine boring , waarover in de losstand het hulpreservoir gevuld wordt . Bij een remming kan de luchtstroom ,vanuit het hulpreservoir , via de boring niet de drukdaling volgen .
Bij Knorr ontbreekt deze boring , zodat de hoofdzuiger een stand opzoeken , naar gelang de drukdaling . Het hulp en stuur reservoir worden via de schuif gevuld .