Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door spoorijzer
Vandaag om 07:45:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NL-modelspoor
Vandaag om 07:35:58
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.  (gelezen 2004 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #15 Gepost op: 07 December 2023, 00:43:39 »
In de 1e instantie waren de treinstellen volgens de specificaties toegelaten.
Echter gingen de Belgen , en met name de Franstaligen moelijk doen, zelfs tot bij de vakbond.

Het begon allemaal dat de Waalse vakbond ging eisen dat er een treinbegeleider (hoofdconducteur) aanwezig moest zijn op de trein.
Geen probleem volgens Arriva, dat kon geregeld worden.
Toen kwam de volgende eis: het moest Franstalig personeel zijn, en het liefst eigen personeel van stelplaats Luik.
Dit werd via de rechter afgekeurd.
Vervolgens ging men extra eisen stellen aan de treinstellen die volgens de 1e ingediende Belgische specificaties gewoon voldeden.
Toen kwam men met de ERTMS eis op de proppen, die overigens alleen actief is op het westelijk deel van Luik-Guillemins inclusief aansluiting HSL. (waar Arriva dus eigenlijk niet zou komen)D specificaties van Stadtler klopten dus niet, en Stadtler moest opnieuw gewijzigde specificaties toesturen.
Vervolgens zijn er enkele testritten met 2 stellen in Belgie geweest, en die waren op wat kleinigheidjes na goed bevonden.
Nu volgt dus de laatste fase, waarme men dus intensief, en met dienstpersoneel gaat testen, en nu dus ook op het beoogde traject zelf.

[Off topic]
Wat ik zo frapant vind is dat de Belgen naar mijn mening onredelijke eisen gaan stellen, terwijl de Belgen al jaren de Nederlandse grens passeren met AM60, AM75, AM80 en nog wat loks die geen 3e frontsein hadden, bovendien geen ATB hadden.
Kortom: dit werd door ons gedoogd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #16 Gepost op: 07 December 2023, 01:24:38 »
Mja, gedoogd, gedoogd...eerder noodzaak, NS had gewoonweg geen materieel dat de grens over kon in die tijd.
Er zijn verdragen en contracten getekend tussen NL en B en hetgeen er uit voortvloeide was de situatie die hier een beetje geringschattend als "gedogen" wordt omschreven. Het moest vooral werkbaar zijn en dat was het ook, net als in bv Venlo. Het is pas veranderd nadat alle seinhuizen etc gecentraliseerd werden; opeens kon er niet veel meer. Kon je voorheen in Venlo met Duits ook een heel eind komen, nu kan dat niet meer. Maastrichtse seingevers kenden een aardig mondje frans en de Waalse bestuurders konden zich ook redden in het Nederlands.
IL&T en co hebben daar om begrijpelijke redenen hun bezwaren tegenin gebracht. De uitkomst is een stuk minder interessant dan wat er hier gesuggereerd wordt; de nmbs heeft haar materieel aangepast.
Het ertms-verhaal gaat niet op; nieuw materieel moet al jaren voorzien zijn van etcs in België (enige uitzonderingen daargelaten, denk aan sommige tsp-loks). Dat is de wet, je zou toch niet willen dat we in een gedoogsituatie terechtkomen, niet?
Mvg Bas

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht.
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2023, 02:11:53 »
Als iemand die aan de Hoekse lijn woont snap ik het hele gezeur niet. ;D

Zal waal de Limburgse mentaliteit zeen. Die veule zich altiëd achtergesjteld.
Neet zanikke. Tenj opein en effe doorbiëte.

Bart