Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ik mis al een poos door Eric B
Vandaag om 17:04:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:01:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:51:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Pendel module Viessmann 5214 door onmogelijkhier
Vandaag om 16:24:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:07:07
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:17
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: Nieuwe trihybride treinen in Italië  (gelezen 2748 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26862
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #15 Gepost op: 05 July 2023, 12:06:37 »
Accutreinen bestaan al heel lang. Ik heb het gezien in Zwitserland, in Zürich Hbf om precies te zijn.
Treinstel kwam binnen, accu zat in een soort kist die onder het rijtuig hing. Die kist werd er opzij onderuit getrokken en een kist met een volle accu er onder geschoven. Treinstel kon meteen weer terug zonder op het laden te hoeven wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #16 Gepost op: 05 July 2023, 13:11:58 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
  • 🇳🇴
Med venligst hilsen,

Lennert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26862
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2023, 13:29:44 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2023, 19:04:01 »
Ah, accu treinstellen bestaan immers al een tijdje (DB BR 515 etc.) Punt is echter, dat er nooit op voortgeborduurd is (diesel/benzine lobby) Erg jammer.

Nu moet het allemaal maar weer even, en met opmerkelijk lagere actieradius nu, dan eerdaags het geval was. En dat deden de machines ook nog eens zonder pantograaf. Daar waar de treinstellen eerdaags een 350-450Km haalden op 1 acculading, halen ze tegenwoordig nog, of eigenlijk sléchts 150-250Km op één acculading.

Overigens: de mening van de zwakkere lijntjes niet elektrificeren is klinkklare onzin natuurlijk! Een lijn als Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (Bad) Nieuweschans - Leer/Bremen, is prima te oormerken als een internationale spoorverbinding. Komt de lijn geheid in aanmerking voor elektrificatie en volledig spoorverdubbeling van deze oude Staatsspoorlijn B.

And besides: Zie ook eens naar de keuzes die de Provincies Drenthe en Overijssel hebben gemaakt: Elektrificatie ging zelfs boven de Batterijentreinen optie  ;)

Gr. Menno(1846)
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 19:07:37 door Menno 1846. Reden: Txt correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2023, 19:41:30 »
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.


Dat komt omdat een accupakket van een elektrische auto iets heel anders is dan een normale accu van een auto of bv. een fietsaccu. Er worden wel zogenaamde "battery swap" systemen ontwikkeld maar dat is nog veel te zwaar en log om in een beetje leuk model auto in te bouwen. Je wil ook geen auto met een hele grote batterijklep aan de achterkant  ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2023, 10:23:38 »
Wisselaccu's zijn welicht vooral een goede oplosing voor vrachtverkeer, bij laden/lossen wordt de accu verwisseld en daarna kan je meteen weer verder. De oude accu vervolgens wordt opgeladen voor de volgende. Maar dan moet de boel wel goed gestandaardiseerd zijn natuurlijk...

Accutreinstellen zijn er overigens al veel langer dan de genoemde ETA150, de Pruisische spoorwegen hadden die al in 1907, de latere ETA 177. Die konden destijds al 100 kilometer (en latere deelseries nog meer) op een accu rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen

Begin 20e eeuw was het aandeel accu-auto's ook behoorlijk groot, maar met de massale productie benzine-auto's die op gegeven moment op gang kwam (met name sinds de T-Ford), en de soms beperkte toegang tot elektriciteit, verloren die al snel terrrein
« Laatst bewerkt op: 06 July 2023, 10:28:45 door Quinzeedied »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2023, 19:05:58 »
Zou ze haast vergeten, maar inderdaad ja, die zaten er immers ook nog voor...
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #23 Gepost op: 06 July 2023, 19:50:28 »
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?

Bor

https://www.taxipro.nl/innovatie/2012/09/03/accuwisselstation-schiphol-alleen-open-voor-elektrische-taxis/?gdpr=accept

Ach, in Nederland pas een jaar of 10. Geen idee of het nog in gebruik is.
René

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe trihybride treinen in Italië
« Reactie #24 Gepost op: 07 July 2023, 11:25:34 »
Ik weet het niet hoor, maar als ik een treinmaatschappij was zou ik voorlopig geen treinen meer in Italië bestellen, hoe mooi het ook klinkt...  ::)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.