Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Led's  (gelezen 8218 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Led's
« Reactie #15 Gepost op: 10 April 2008, 00:32:23 »
Doet me denken aan een voorval met m'n kleine neefje : Ik had hem laten zien dat een oude fietsdynamo gaat draaien als je er spanning op zet. Later hoorde ik van m'n broer dat de knul uren bezig is geweest om z'n fiets om te bouwen tot brommer, batterijtje achterop en een extra dynamo op de voorvork ..... :)

Tom van Weert

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 April 2008, 00:48:40 »
Nou santerdam,
Werkelijk schitterend, de inventiviteit van je neefje!!
En gelijk een leuke anekdote om nooit meer te vergeten.

groet,
Tom

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 April 2008, 18:25:19 »
leuk bedacht allemaal, maar ik heb detectiepoortjes microschakelaars gemaakt van ovenonderdelen (ik zit OOK in de horeca techniek ;D), allemaal wat minder gevoelig als dit spul.

overigens, dat het ledje een stroompje gaat geven is geaccepteerd, maar dan zal de ene kant denk ik wel een gerichte led moeten zijn, liefst met een reflector, zo'n hoogvermogens ding, en dan heb je wel erg veel licht in de duisternis, PLUS het etische bezwaar dat mijn treinen stilstaand zelf al aardig licht geven.

en als laatste, een woordverwarring ophelderen met betreffing tot het zinnetje
Citaat
ik zal ze trouwens niet snel in serie zetten, parralel gaat bij mij beter.

dan ga ik de site eens uitpluizen op andere leuke gadgets, en dan zal ik eens een bestelling plaatsen!

Timo

waarbij door Robkop foutief wordt gesuggereerd dat ik hierbij bedoel dat ik de weerstand en de led parralel zet, dit is niet zo, deze staan bij mij altijd in serie, maar ik bedoel dat een led bij mij altijd inclusief voorschakelweerstand parralel staat tegenover zijn broertjes/zusjes leds. hierbij doel ik niet op een schakeling om een bepaald opgenomen vermogen te veroorzaken, maar puur op het gebruik van de juiste voorschakelweerstand bij de led. dit doe ik overigens ter voorkoming van fouten in de installatie. ik heb er al genoeg moeite mee om alles knap te verlichten, dus doe ik het eerst op de kameleon manier, later stap ik misschien over op het nivo van tom clancy. (hierbij suggereer ik overigens niet dat ik hierbij onderscheid maak in boeken, slechts in het nivo hiervan, zonder iemand hiermee te willen kwetsen!)

verder, iemand nog erg nuttige tips aangaande het gebruik van ledjes als verlichting van gebouwen, do's and don'ts?

Timo

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 April 2008, 19:05:14 »
Timo

Je vraagt om Do's en Dont's. Ik vindt het een persoonlijke keuze. Led's zijn door hun vele bouwvormen en qua grootte tuurlijk ideaal voor modelbouw.
Ook komen er steeds warmere kleuren, of eigenlijk tinten op de markt. En mits juist gedimensioneerd een lange levensduur hebben.
Aan de andere kant vindt ik een gloeilampje in een huis nog steeds een warmere uitstraling hebben, of in straatlantaarns.
Gebruik ik geen Led's dan. Jawel hoor, zoals bij mijn Kermisatracties, of zoals nu bij de stations overkapping die ik aan het bouwen ben, de keuze voor de laatste is dat ik het gloeilampje hiervoor gewoon te groot vindt.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 April 2008, 20:07:50 »
hmm, het ging vooral op gebruikstips en dergelijke, de toepassing had ik zelf al een beetje bedacht, gloeilampjes geven inderdaad een karakteristiek licht, maar ik wil de ledjes vooral gaan toepassen IN gebouwen en bouwerken e.d. , het moet net niet meer donker zijn, straatlantaarns geven al genoeg licht.

ik bedoelde vooral in hoe toe te passen, zijn er handige gadgets die het bevestigen bevorderen enzo, dat soort dingen!

Timo

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #20 Gepost op: 12 April 2008, 20:17:14 »
Lijm in allerlei soorten en maten. Met een lijmpistool zet je al van alles vast. Maar niet alles komt op presenteerblaadjes, dus een beetje zelfwerkzaamheid /-inventiviteit is nooit weg. Geldt trouwens voor alles  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wicher

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 April 2008, 20:39:02 »
Bijvoorbeeld:
vorig weekeinde deze 'balk' gemaakt voor bevestiging in een puntdak van een H0 schuur. Inmiddels is het geheel zwart geverfd, behalve de schotels aan de onderzijde, die zijn wit geworden.

Kruidvat LED's (wit om werkverlichting te imiteren) en restmateriaal. De weerstanden zijn bijv. al 20+ jaar oud ...
Overigens vond ik deze 1 k weerstanden wat te krap: LED's brandden nog redelijk fel. Buiten de schuur voor alle zekerheid nog een 1 k weerstand in serie gezet (12 volt gelijkspanning).

Wicher.

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 April 2008, 21:27:40 »
hierbij schop ik louis omdat ik een nogal rare opmerking krijg, beetje jammer, denk er maar eens over na, ik stel een normale vraag, waarbij jij met iets stoms komt als: niet alles komt op een presenteerblaadje, denk je nou echt zelf dat ik daar nog achter moet komen? waarom denk je uberhaupt dat ik een vraag stel vogel? zo maak je dus geen vrienden!

Wicher, leuk idee, krijg je nu ook in de schuur de indruk of er 2 lampen hangen, of is het dan toch nog een beetje een difuus middendeel?

enne, weerstanden worden niet slechter van 20 jaar liggen toch? ze zijn hoogstens een stukkie kleiner geworden!

Timo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 12 April 2008, 21:43:31 »
..... zo maak je dus geen vrienden!

Nee, en op de manier waarop jij nu reageert al helemaal niet. Zo negatief was de opmerking van Louis toch niet?

Maar om ook nog wat positiefs toe te voegen: wat Wicher laat zien doe ik vaak met een stripje baantjesprint. 2 of 3 of 4 baantjes breed, afhankelijk van wat er allemaal op moet komen te zitten. Vooral makkelijk in b.v. bedieningspanelen. Op de printbaantjes kun je de voorschakelweerstand solderen, en je hebt gelijk een houvast om de voedingsdraden aan vast te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wicher

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 12 April 2008, 21:53:07 »
@Timo: Antwoord op je vraag?:

Wicher.

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 April 2008, 13:35:12 »
Klaas, de printplaat was al in me opgekomen, lijkt me inderdaad handiger om op te solderen als een styreen staafje, tenminste, zeker met mijn soldeerkunsten.

wicher, 2 mooie aparte lichtpunten, dat wilde ik zien.

trouwens, dat hokje heb ik ook nog staan, bij mij issie wat zwarter en smederij, MET ledjes in het fornuis. is de lamp op de gevel niet een beetje overkill ;D

Timo

Wicher

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 April 2008, 19:43:12 »
wicher, 2 mooie aparte lichtpunten, dat wilde ik zien.

trouwens, dat hokje heb ik ook nog staan, bij mij issie wat zwarter en smederij, MET ledjes in het fornuis. is de lamp op de gevel niet een beetje overkill ;D

Mijn 'schuur' is inderdaad een Pola-smederij. Die buitenlamp is wat groot ja, toch is het 'H0' (van Viessmann). Op deze smederij gaat het nog, ik wilde 'm eerst op een woning zetten ::). Het uithangbord van de smederij is in onderhoud sinds het ophangen van de lamp ... (gevalletje oeps).

Van de twee witte LED's had ik nu juist gehoopt dat het resultaat op de vloer 1 vlek zou zijn, ik had ze beter onder een kleine hoek naar elkaar toe kunnen zetten; je ziet ze immers toch niet hangen.

Een LEDje in het fornuis lijkt me ook wel wat. Alleen: ik heb het geval gebouwd en wel op een beurs gekocht. Ik vind het wel goed zo.

Wicher.

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2008, 17:42:13 »
de gemiddelde plakkert hier gebruikt faller lijm heb ik al gezien, of de variant van pola oid, in ieder geval, die met zo'n naaldje, en dat is een niet echt feilloze verbinding, grote kans dat je een stuk van het dak oid er voorzichtig af kunt "breken" beleid is alles, dat voorop, maar bij mij is het vaak genoeg gelukt, en vanwege m'n 1:35 tankbouw perikelen heb ik al heel wat plastik kitjes geplakt. ik ben overgestapt op het iets lastiger werkende tamiya extra thin, geeft minder vlekken.

overigens, ik vond de buitenlampjes in de schaal N van viessmann het mooiste, ik heb nu N kapjes op h0 formaat "stokjes" (hoe noem je dat? de steel van een lantaarnpaal?), de eerste kocht ik in een complete set, de laatste heb ik zelf laten maken door een inhuizige handigerd, die net wat beter met de draaibank overweg kan als ik! overigens, de credits voor dit idee zijn te behalen bij het modelspoormagazine en wel in het artikel over de keuvelaar kade!

Timo