Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 21:06:56
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52

Auteur Topic: Led's  (gelezen 8233 keer)

Timo de Porto

• Offline Offline
Led's
« Gepost op: 08 April 2008, 21:13:25 »
ik zat net een artikel te lezen waarin werdt doorverwezen naar led's-buy.nl, en das een erg intressante vraag, ik heb echter een aantal vragen.

er staat vaak een aantal graden bij, bijvoorbeeld 3mm 25 graden, waarbij 3mm de diameter van de led is, maar waar staat het 25 graden voor, is dat de "toepassings" temperatuur?

voorts, knipper leds, wel eens wat over gehad met de ICT jongens op school, zijn deze gewoon universeel toepasbaar als led + voorschakelweerstand, of is dit niet de bedoeling hiervan? de ICTers gaven voorkeur aan een "eenvoudige" schakeling met een condensator en 2 transistortjes, ik moet nog bekijken of ik deze werkend krijg, zeker omdat ik probeer om en om te laten knipperen. Eventuele tips ontvang ik graag.

er staan low cost leds bij, 100 voor een leuk bedrag. zijn deze afwijkend van kwaliteit van de andere leds, of komt het verschil door het feit dat het dan wel geen "felle leds" zijn?

als laatste denk ik, je krijgt de optie om er 100 bijpassende weerstanden te kopen, voor een minimaal bedrag, waarbij je kunt kiezen uit 5 volt of 12 volt, zijn daar ervaringen mee? het lijkt mij nl wel handig, ik moet nu nl eerst een half uur reizen voordat ik bij de eerste de beste weerstandleverancier ben, en das nie handig!

verder heb ik nog geen vragen, maar omdat ik me nu wat meer in den elektronica heb verdiept ben ik ook in staat om iets ingewikkeldere oplossingen te doorgronden als voorheen, dus ik hoef geen jip en janneke voorleesboek taal meer, ik kan nu zelf pinkeltje lezen, oftewel, een iets gevorderde beginner!

Timo

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Led's
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2008, 21:37:03 »
Timo, het aantal graden is je stralingshoek bij een bepaalde lichtintensiteit.
Je hebt ook 40 graden of 60 graden leds, dat heeft niks met temperatuur te maken.

Knipperleds kunnen vaak werken op spanningen van pakbeet 2.5 tot 12 volt, dus zonder voorschakel R. Je kunt er volgens mij wel een R mee in serie zetten.

Low cost is vlgs mij meer een led die wat ruimer in z'n specifikatiejasje zit. Oftewel leds die niet strikt door de bedoelde specificatie komen, daar afgekeurd zouden worden maar nog goed genoeg zijn voor minder stringente toepassingen. Dus goedkoop. Ook een hi-intensity led kan een low-cost type zijn. Een kennis van me haalde enige tijd geleden uit China een bulkje low-cost hi-intensity dingen en was daar niet ontevreden over.

Zijn dat allemaal dezelfde weerstandswaarden voor 12V (dan wel voor 5V)? Is afhankelijk van hoeveel leds je gaat gebruiken. Als het rousprijzen zijn kun je je daar niet een buil aan vallen. Ik houd er zelf wel van zeker bij hi-intensity leds een wat ruimere sortering in weerstanden (waarden dus) aan te houden om een led mooi op een bepaalde stroom te krijgen.
Aangezien die dingen nogal eens doorlaatspanningen hebben die tussen 3 en 4 volt kunnen varieren.

Kortom, afhankelijk van wat je "in bulk" wilt gaan gebruiken kunnen ze allemaal interessant zijn.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2008, 21:41:01 »
Timo,

Ik heb ook niet al te veel verstand van elektronica; in jouw termen zit ik ongeveer bij De Kameleon of zo. Ik heb al wel wat zitten rommelen met LED's, waaronder die van LED's Buy.

De graden: dat zijn geen graden Celcius of Fahrenheit, maar meetkundige graden. Oftewel, 25 graden is de spreidingshoek van het licht dat uit de LED komt. Hoe kleiner die hoek, des te meer het licht vanuit de LED "naar voren" schijnt.

Knipper LEDs heb ik geen ervaring mee.

Low cost LEDs: dat zijn "huis- tuin- en keuken" LEDs. Geven minder fel en minder gericht licht af dan de duurdere types en je moet het doen met rood, geel en groen; geen wit. Ze zijn overigens wel van goede kwaliteit, maar als je bijvoorbeeld in een rijtuig TL-binnenverlichting wilt imiteren, moet je geen Low cost LEDs hebben.

Weerstanden: ik heb ze nog nooit van LED's Buy gekocht; ik bestel ze bij Conrad of neem ze mee in Houten. Gezien mijn ervaringen met LEDs van LED's Buy heb ik er wel vertrouwen in dat ze goed zijn.

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2008, 22:49:15 »
Laatst heb ik warmwitte 5 mm led's ontvangen van Leds-buy. eerder had ik al als proef, soortgelijke leds's besteld , 60° en 15° meen ik , in de praktijk maakt het echter niet zo veel uit. zeker niet als je ze in combinatie met lichtgeleiders gebruikt. Gewoon op een papiertje laten schijnen en gekeken of de lichtkegel veel verschilt .
Gisteren heb ik twee ww led's met een weerstand van 680 Ω in serie aan een F1 uitgang van een Roco decoder met een spanning van 21,6 V gehangen. Gemeten stroom: 22 mA. Klopt volgens alle berekeningen. Toen de hele schakeling ook even aan een 9 V blokbatterij gehangen en de lichtopbrengst vd ww led's was bijna even groot.  ;D dus minder mag ook, zolang de stroomsterkte maar wordt beperkt.
Ik heb ook knipperled's toegepast, een rode ter vervanging van het knipperlicht op het dak van m'n DHG 700 (op een F3 van de decoder met voorschakelweerstand, werkt prima)
Ook heb ik blauwe knipperled's om evt blauwe zwaailichten te imiteren evt mgb van lichtgeleiders. deze heb ik even getest op een batt - houder van 3V .. werkt ook mooi.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
De groeten van Rob

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2008, 18:41:46 »
oke, dus dat is allemaal een erg positief verhaal. tuurlijk wil ik wat meer verschillende soorten weerstanden in voorraad hebben, ik heb ook wel een en ander, daar niet van, maar of daarbij de juiste voor ledjes zitten weet ik niet. ik zal ze trouwens niet snel in serie zetten, parralel gaat bij mij beter.

het gradenverhaal is dus bekend en niet van belang, de knipperleds kunnen een voeding naar speceficaties krijgen, de site is hier vrij duidelijk onder, en voor het doel wat ik voor ogen heb zijn de low cost ledjes dus prima, en de aanbieding van de weerstanden is ook goed.

dan ga ik de site eens uitpluizen op andere leuke gadgets, en dan zal ik eens een bestelling plaatsen!

Timo

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2008, 19:33:31 »
Antwoord op al je vragen:

zie de datasheet!!!!

Conrad heeft op zn site bij de Leds vaak pdf-en staan.
Daarin staan allerlei karakteristieken. Dus ook de spanningsval en nominale
stroom. Als je dat op jouw toepassing uitrekent kom je op een serieweerstand uit die je lekker naar boven afrondt in de E-reeks zodat je zeker weet dat je dure of goedkope LED niet kapot gaat tgv te hoge stroom.

Normaal zit een LED op een goeie 3V spanning met een nominale stroom van zo'n 30 mA dacht ik. Dit verschilt wel eens een beetje afhankelijk van type en kleur.

Dirk Baas

• Offline Offline
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2008, 20:04:16 »
@Timo,

Je bent nu een beetje aan het stoeien met LED's, maar wist je, dat je ze ook als opto-opnemer kunt gebruiken?
Dus bijv. als lichtsluis: een ledje via een voorschakelweerdstand (2x woordwaarde) aan de ene kant van de rails en een ledje gekoppeld aan bijv. een transistor, zodat de lichtstraal, als deze onderbroken wordt, als puls te detecteren aan de andere kant.
Met zo'n bulk ledjes kost dit weinig tot niets.

Gr.

Dirk
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2008, 21:05:59 »
Leg uit, een led als lichtdetector?, en heb je hier een (simpel) schemaatje van.

Groet Stephan
« Laatst bewerkt op: 09 April 2008, 21:07:35 door prutser »

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2008, 21:17:49 »
ik zal ze trouwens niet snel in serie zetten, parralel gaat bij mij beter.

dan ga ik de site eens uitpluizen op andere leuke gadgets, en dan zal ik eens een bestelling plaatsen!

Timo

Timo, op de Led calculator kun je precies zien welke weerstanden je nodig hebt en hoe je alles moet schakelen. Ik zie alleen maar serie geschakelde weerstanden in de schema's.
Eén van de weinige situaties dat weerstanden parrallel over de Led's worden geschakeld is als het opgenomen vermogen te weing is om iets anders te laten werken. bijv een vevangled voor een autoknipperlicht die minimaal een hoeveelheid amp's moet trekken om de rest van de schakeling te laten werken.
De groeten van Rob

Dirk Baas

• Offline Offline
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2008, 21:49:02 »
Even een simpelschemaatje.

Rv1: Stel I led1= 12 mA, dan is Rv1 12V : 0,012A = 1000 Ohm
Voor de transistor neem je een TUN (bijv. BC108, BC148, BC557 o.i.d.)
Voor Rb neem je 10 K
Rv2 vervalt (tekenfoutje)
R=1000 Ohm
Ru=120 Ohm

Dit zijn geen kritische waarden.

Gr.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 29 June 2008, 00:29:57 door Peter Korsten. Reden: Plaatje gerepareerd. »
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2008, 22:29:02 »
Dirk,

Kan je mij dat schema eens uitleggen?
Vlgs mij zal Led 1 nooit enig teken van leven vertonen  ;D
En als Led 2, Led 1 zou bemerken wat dan  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Dirk Baas

• Offline Offline
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2008, 23:09:54 »
@Arthur,

Je hebt gelijk. De spanning is niet juist.
+12V zou -12V moeten zijn. KNAP hé  ;D Kathode negatief, Anode postitief.
Wat zouden we zijn zonder ezelsbruggetjes  ::)

Sorry  :-[

DB
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2008, 23:19:03 »
Hai Dirk

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Je kan ook Led 1 omdraaien, scheelt weer het maken van - 12 Volt tov 0 volt.
Maar wat mij het meest intrigeert is een LED als fotodiode, ik heb daar nog nooit van gehoord. Wel van een OC83 (voor de ouderen onder ons) als je daar de lak van afkrabte had je een foto geranium transistor.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Dirk Baas

• Offline Offline
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2008, 23:48:33 »
@Arthur,

De OC83 is mij ook bekend. Voorzichtig het kapje wegvijlen en de tor is fotogevoelig.
Neem een ledje, sluit die aan op je (dig) multimeter en schijn er met een lichtje op. Er gaat dan een stroompje lopen. Van dit principe kun je simpel weg gebruik maken.

Ik was de toepassing eigenlijk vergeten, maar ik werd door het forum getriggerd en borrelde dit weer naar boven als moergas.  ;D

De truuk met de OC kwam weer in herinnering (1969) door je opmerking.

Dirk
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 10 April 2008, 00:24:58 »
Neem een ledje, sluit die aan op je (dig) multimeter en schijn er met een lichtje op. Er gaat dan een stroompje lopen. Van dit principe kun je simpel weg gebruik maken.
Nou, zo erg simpel is dat niet. Ik heb er ook wel eens mee zitten stoeien. Als je een led gebruikt als lichtdetector levert hij inderdaad een stroompje. Maar dat stroompje is zo gering dat het op een normale digitale multimeter niet te zien is. Daarvoor is die meter nog te laagohmig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.