Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder  (gelezen 4678 keer)

zwitserland

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #30 Gepost op: 23 December 2022, 11:01:19 »
Hallo Henk,

Vraagje, waarom zit er een weerstand van 4K7 tussen de wisselspanning aansluiting van de B40C5000?

Groet Jan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #31 Gepost op: 23 December 2022, 11:14:39 »
Die vraag is op dit forum al eerder gesteld. De eerste diodeschakeling werd op de markt gebracht door een fabrikant, ik dacht Uhlenbrock, maar dat kan ik mis hebben. In die schakeling zat ook een weerstand als overbrugging van de diodes, en dat is door nabouwende hobbyisten gekopieerd.
De functie van de weerstand is niet helemaal duidelijk. Maar ik veronderstel dat de bedoeling is om de de diodeschakeling identiek te maken aan de ingang van de detectors. Die ingang bestaat ook uit zo'n diodeschakeling en daar zit een weerstand over om de gevoeligheid te beperken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #32 Gepost op: 23 December 2022, 11:34:14 »
Dat vroeg ik me ook altijd al af terwijl ik een van die kopierende hobbyisten ben.

Normaal als je twee gelijke diodes parallel zet dan gaat eentje het werk doen en de ander niks. Die optocoupler gaat 'aan' wanneer het spanningsverschil van 1.4V optreedt. Op het moment dat een trein tussen een niet gedetecteerde en een wel gedecteerde sectie staan, doet een van de 2 gelijkrichters de stroom doorlaten en het spanningsverval maken. Op dat punt maakt het weinig uit of de diodeschakeling van de niet gedecteerde secties die doet of de de diodeschakeling van de melder zelf.

Echter ik vermoed dat het wenselijk is, dat de diodes van de terugmelders het 'winnen' van de diodes van de niet gedetecteerde secties zodat er geen mega grote lus ontstaat tussen de optocoupler en de doorslaande diodebrug. Het moet dan 'betrouwbaarder' zijn, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt, durf ik ook niet te vertellen.



(ben de weerstanden vergeten)

Ik weet ook niet wat die weerstand precies doet en of die ook in de terugmelder moet zitten. Mijn beste gok zou dat de weerstand er voor zorgt dat de niet gedetecteerde diodes het altijd 'verliezen' van de diodes in de terugmelders. Misschien wel eens leuk op een breadboard te experimenteren  :police:

Mvg,

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #33 Gepost op: 23 December 2022, 11:37:32 »
Was straal vergeten dat ik ooit die schakeling had gedoneerd.  :D

Wat uitleg bij de tekening uit de encyclopedie.

Jouw linkerrail is elektrisch een geheel en moet worden aangesloten op één van de twee stroomuitgangen van de centrale. In de tekening is dat de bovenste rail en uitgang J met bruine draad.
Jouw rechterrail is nu verdeeld in secties en die moeten op de andere uitgang van de centrale worden aangesloten. In de tekening is dat de onderste rail en uitgang K met rode draad.
Bij een deel van de secties in de rechterrail gebeurt de aansluiting op K via de bezetmelders. De stroom loopt dan door 2 diodes in de melder.
De secties in de rechterrail zonder bezetmelder moeten via de diodeschakeling op K worden aangesloten, zodat de stroom daar ook door 2 diodes loopt.

Het heeft geen zin de diodeschakeling op de linkerrail aan te sluiten. Dan gaat de stroom via een bezetmelder door in totaal 4 diodes lopen en zonder melder door 2. Dan is er nog steeds een verschil.

Je hebt maar één diodeschakeling nodig die dan op meerdere plaatsen moet worden aangesloten. Vandaar dat een aparte draad in de ringleiding wel handig is. Die derde draad sluit je met de diodeschakeling op K aan.







Dankjewel Henk, ik heb het aangepast met behulp van een derde draad voor de bezetmelders. Er zitten gelukkig maar twee bezetmelders onder de baan dus het was vrij gemakkelijk een aftakking te maken bij de centrale en een draad te leggen naar de bezetmelders.
Het resultaat is inderdaad dat de detectie veel beter werkt!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #34 Gepost op: 23 December 2022, 11:42:12 »
Mooi!

Hallo Henk,

Vraagje, waarom zit er een weerstand van 4K7 tussen de wisselspanning aansluiting van de B40C5000?

Groet Jan.

Geen idee, ik heb de tekening ook niet gemaakt. De weerstand is in de praktijk in ieder geval overbodig. Alleen de diodes is genoeg. Het zou beter zijn de weerstand in de tekeningen van de encyclopedie te verwijderen. Scheelt weer onduidelijkheid. Maar daar ga ik dus niet over.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #35 Gepost op: 23 December 2022, 12:35:36 »
Echter ik vermoed dat het wenselijk is, dat de diodes van de terugmelders het 'winnen' van de diodes van de niet gedetecteerde secties zodat er geen mega grote lus ontstaat tussen de optocoupler en de doorslaande diodebrug. Het moet dan 'betrouwbaarder' zijn, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt, durf ik ook niet te vertellen.
Mijn ervaring is dat het in de praktijk wel meevalt. Ik gebruik zelden ongedetecteerde secties. Probeer zo veel mogelijk een niet gedetecteerd stuk te verbinden met een stuk dat wel gedetecteerd moet worden. Als dat niet kan, dan zet ik een diodebrug in, maar dan zonder de weerstand. Nog nooit een nadelig effect gezien. En de detector werkt altijd, ook als een trein voor een deel in de gedetecteerde sectie staat en voor een ander deel in een ongedetecteerde sectie.
Ook als een trein de scheiding tussen twee gedetecteerde secties overbrugt, spreken beide detectors aan. Er loopt kennelijk voldoende stroom om die over beide schakelingen te verdelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #36 Gepost op: 23 December 2022, 22:26:33 »
Voor zover ik het heb kunnen terugvinden in de encyclopedie, is de 4K7 weerstand ingevoerd, om detectie problemen met de oude S88 bus ("spookmeldingen") te voorkomen.
Van daar uit worden in andere artikelen, zoals over niet-gedetecteerde stukken, ook iedere keer deze weerstanden aangegeven. Voortborduren op dus.

Maar bij andere systemen van bezetmelders, voor zover behandeld, komt die weerstand nergens meer voor.

Mijn conclusie:  komt voort uit een oude doos, was voor een specifieke soort bezetmelder, heeft geen enkele functie binnen andere systemen bezetmelders of daarbij gebruikte detectieloze stukken.
Electronisch gezien hebben ze dan geen functie, maar dat was al geconstateerd.

Advies aan de beheerders van de encyclopedie:  verschil maken tussen de diverse systemen en bij schema's daarvoor de (overbodige) weerstand weglaten.

Bronnen:  encyclopedie BNLS en adviserend  Ingenieursbureau.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2022, 22:28:46 door VvKan. Reden: toevoeging »