Kan je niet gewoon twee lagen kurk gebruiken? Een laagje voor ballastbed en daaronder nog een bredere en evt. dikkere laag zodat het ballast nooit iets anders dan rails en kurk aanraakt. En als je dan ook nog geen schroeven of spijkers gebruikt dan moet je toch ver komen met geluidsdemping, lijkt me?
Klinkt goed, maar droogt deze flexlijm ook zo goed als transparant op?En waar is dat bijvoorbeeld te koop? Ik zag het bij DTS even zo vlug niet staan, wel de ballast van mijn dromen ;-)Er staat daar wel Spurenwelten 702 Ballastlijm, maar niets over flexibiliteit.
Ik heb de strijd tegen de rijgeluiden inmiddels opgegeven. Zoals gezegd, je kunt de rails op een dempende ondergrond leggen, maar zodra je gaat ballasten verdwijnt de demping weer. Ik heb mijn rails op ondervloer liggen, en wel de zwarte variant van Kwantum. Dat is geschuimd polystyreen van 5 mm dik. De ballast verlijmd met boekbindlijm, dat is flexibel. Desondanks veel herrie. De situatie bij Martin Domburg, die zijn schaduwsporen op kurk heeft liggen, is niet representatief. Die sporen zijn zeer waarschijnlijk niet geballast.Wat ik wel heb gemerkt is dat de dikte van de dragende laag een rol speelt. ik ben in de loop van de tijd steeds lichter gaan bouwen en dat betekent dat mijn sporen op 6 mm triplex liggen. Dat werkt sterk als een klankbord. Bij mijn volgende baan wil ik 9 mm multiplex gaan gebruiken, eens kijken of dat verschil maakt.
Waarom zou dubbele laag demping dan niet werken voor realistisch beeld?Dit is met 2 lagen demping (ballastbed en doorlopende laag er onder)
Jawel hoor, je hebt hem al gevonden zelfs. Die 702 is flexibele ballastlijm.