Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Hoe zinvol is geluiddemping als je rail-ballast gebruikt?  (gelezen 1996 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Hoe zinvol is geluiddemping als je rail-ballast gebruikt?
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2022, 22:18:36 »
Kan je niet gewoon twee lagen kurk gebruiken? Een laagje voor ballastbed en daaronder nog een bredere en evt. dikkere laag zodat het ballast nooit iets anders dan rails en kurk aanraakt. En als je dan ook nog geen schroeven of spijkers gebruikt dan moet je toch ver komen met geluidsdemping, lijkt me?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2022, 22:32:17 »
Massa zal wel wat uitmaken maar op moment dat je starre verbinding maakt met de houten basisplaat dan is het effect van je dempende laag vrijwel helemaal weg.
Ik heb zelf een hele lichte basis constructie van 9 mm populieren multiplex met daarop over volledige oppervlak 20mm xps. Deze zijn wel met houtlijm op elkaar gelijmd. Daarop heb ik dan stroken kurkbedding gelijmd (4 mm dik). Ben zelf dik tevreden… treinen zoeven mooi voorbij. Gebruik wel de flexibele ballast-lijm van Koemo.

Schaduwstation is uiteraard niet geballast. Hier ligt de kurkbedding direct op de 9 mm multiplex. Ook prima wat betreft geluid.

(Voorgrond zichtbare deel op xps laag, daarachter niet zichtbare klimspiraal met kurk direct op multiplex)

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2022, 22:34:38 »
Kan je niet gewoon twee lagen kurk gebruiken? Een laagje voor ballastbed en daaronder nog een bredere en evt. dikkere laag zodat het ballast nooit iets anders dan rails en kurk aanraakt. En als je dan ook nog geen schroeven of spijkers gebruikt dan moet je toch ver komen met geluidsdemping, lijkt me?

Ehm... Mijn doelstelling is een ultra-realistisch diorama, met dat verschil dat het bij mij gewoon een volledig functionele treinbaan is. Hierin pas zo'n oplossing uiteraard niet. Ik heb hier al zoveel planning inzitten, ik kan geen concessies meer maken vrees ik. No way back. Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste project waar ik een jaar voor uitgetrokken heb om het te realiseren. The mother of all projects, zoals het steeds meer blijkt te zijn, ondanks de planning kom je steeds voor nieuwe eh..  uitdagingen" te staan die weer een oplossing behoeven.
Met alle respect, en begin ook te begrijpen wat de reden daarvoor is, maar ik ga niet eindigen als zo'n treiner met wat rails op een kale houten plaat ergens in een hoekje op zolder, terwijl hij in fora hoog van de toren blaast hoe geweldig digitaal rijden wel niet is en op foto's vol trots met een voelermaatje laat zien hoe realistisch de afstand tussen zijn rails wel niet is... (zoals ik al zei: "met alle respect").

GreetzZzz, FidoBoy
Assumption is the mother of all fuckups.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2022, 22:42:28 »
Waarom zou dubbele laag demping dan niet werken voor realistisch beeld?

Dit is met 2 lagen demping (ballastbed en doorlopende laag er onder)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2022, 22:43:35 »
Klinkt goed, maar droogt deze flexlijm ook zo goed als transparant op?
En waar is dat bijvoorbeeld te koop? Ik zag het bij DTS even zo vlug niet staan, wel de ballast van mijn dromen ;-)
Er staat daar wel Spurenwelten 702 Ballastlijm, maar niets over flexibiliteit.
Jawel hoor, je hebt hem al gevonden zelfs. :)

Die 702 is flexibele ballastlijm.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2022, 22:47:16 »
Ik heb de strijd tegen de rijgeluiden inmiddels opgegeven. Zoals gezegd, je kunt de rails op een dempende ondergrond leggen, maar zodra je gaat ballasten verdwijnt de demping weer.
Ik heb mijn rails op ondervloer liggen, en wel de zwarte variant van Kwantum. Dat is geschuimd polystyreen van 5 mm dik. De ballast verlijmd met boekbindlijm, dat is flexibel. Desondanks veel herrie.

De situatie bij Martin Domburg, die zijn schaduwsporen op kurk heeft liggen, is niet representatief. Die sporen zijn zeer waarschijnlijk niet geballast.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de dikte van de dragende laag een rol speelt. ik ben in de loop van de tijd steeds lichter gaan bouwen en dat betekent dat mijn sporen op 6 mm triplex liggen. Dat werkt sterk als een klankbord. Bij mijn volgende baan wil ik 9 mm multiplex gaan gebruiken, eens kijken of dat verschil maakt.
Dat verbaasde me juist met die ballastlijm van Spurenwelten, de demping bleef daarmee intakt.

Wel gebruik ik het bij exhtsteen ballast en niet bij imitatie ballast. Geen idee of dit ook wat uitmaakt?

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2022, 22:52:38 »
Waarom zou dubbele laag demping dan niet werken voor realistisch beeld?

Dit is met 2 lagen demping (ballastbed en doorlopende laag er onder)

Ik snap wat je bedoelt. Jij hebt een statische baan, om het maar zo te zeggen, maar de mijne komt in een kist van 121 x 77 x 20 cm. Deze dient tegen een stootje te kunnen tijdens vervoer. Waar ik bang voor ben is dat er teveel beweging in het ballastbed zit, of met de tijd komt, en dat de stukken ballast je later om de oren vliegen om het maar zo te zeggen. Maar ik begrijp je oplossing, welke ook deugt, maar misschien niet voor zo'n portabel iets als de mijne.

Jawel hoor, je hebt hem al gevonden zelfs. :)

Die 702 is flexibele ballastlijm.

Bedankt voor je tip, ik ga er even mee aan de slag. Het klinkt als "DE" oplossing... (maar dat heb ik al vaker gezegd  :D)

GreetZzz, Fidoboy
« Laatst bewerkt op: 07 November 2022, 23:06:24 door Fidoboy »

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2022, 23:14:59 »
Even een Off-Topic...
Hoe kan ik foto's plaatsen hier?

Nee maar, reeds gevonden...
« Laatst bewerkt op: 07 November 2022, 23:24:39 door Fidoboy »

Fidoboy

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2022, 23:27:38 »
Even een fragment, helaas nog niets om trots op te zijn... Dit is de kist, althans een deel daarvan met een onder de rijplaat aangebrachte bedradingsruimte waarin alles wordt aangesloten, zoals mijn zelfgemaakte voedingen (ringkerntrafo) en servo's etc.

Het geheel wordt voorzien van een deksel en een uitklapbare zijkant welke meer dan 90 graden opent en zo het controlepaneel vormt. Ook dat heb ik reeds ontworpen en een proefdruk van binnen. Deze zal bestukt worden met handenvol LED's welke door terugkoppellende microswitches welke meelopen met de servo, worden bediend zodat onmiddellijk zichtbaar is hoe de wissels staan.

OS staat voor Ontkoppelingsstation, RS staat voor Rangeersein en W voor wissel. "Licht" schakelt alle gebouwverlichtingen aan/uit.

De rede dat de rijplaat 5cm korter is dan de buitendimentie van de kist is omdat de klep/controlepaneel, hier nog niet aangebracht, met alles erop naar binnen toe klapt, en daar is ruimte voor nodig.

Afgezien van de voedingen, zal alles op de onderkant van de rijplaat worden gemonteerd, vandaar dat deze als een motorkap open kan klappen om dit te faciliteren.

Waar ik wel een beetje trots op ben is mijn eerste fabriekje, zelf ge-weathered en verlicht. Helaas is de andere kant interessanter, maar kon er geen foto van vinden  ;D (de grondplaat hiervan zal grotendeels verdwijnen in de bodem)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2022, 00:00:54 door Fidoboy »