Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Sikko
Vandaag
om 19:59:14
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 19:58:14
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 19:47:47
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Ruben90
Vandaag
om 19:10:04
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 19:06:26
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 19:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:33:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
klusser
Vandaag
om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:24:09
Overstap naar HTM
door
defender
Vandaag
om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen
door
defender
Vandaag
om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 17:27:51
Terschellinger Spoor
door
defender
Vandaag
om 17:15:47
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0
door
g-j
Vandaag
om 16:13:49
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:02:14
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:29:48
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen
door
serie1200
Vandaag
om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 13:59:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
verhouding trein-baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: verhouding trein-baan (gelezen 1534 keer)
Daan!
Offline
Berichten: 4562
verhouding trein-baan
«
Gepost op:
03 April 2008, 19:41:09 »
Hallo,
Wat vinden jullie een goede verhouding tussen de lengte van de baan en de lengte van de trein. Zelf vind ik dat een goederentrein wel wat langer mag zijn en mijn personentreinen moeten minimaal recht op het rechte stuk kunnen staan. straks heb ik ong. 270cm. Wat zouden jullie zeggen van de maximale treinlengte? mijn baanplan staat
hier onderaan
.
Daan
Gelogd
Streamliner
Offline
Berichten: 911
Re: verhouding trein-baan
«
Reactie #1 Gepost op:
03 April 2008, 19:51:06 »
Hallo Daan,
Ik heb op dit moment een NS 1100 die 7 rijtuigen trekt. De treinlengte is dan toch al gauw twee meter. Maar je zou hem in principe nog tot 2,5 meter kunnen laten groeien.
Goederentreinen is een heel ander verhaal. Een goederentrein van 700 meter in het echt wordt op een modelbaan al gauw 6 meter lang. Ik denk dat een lengte van 3 meter of 3,5 meter al aardig is.
Hopelijk heb je er wat aan.
Mvgr Jan Wiebrand
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: verhouding trein-baan
«
Reactie #2 Gepost op:
03 April 2008, 21:53:11 »
ik rijd personentreinen als volgt: 1 loc + 5 wagens, 2 gekoppelde koplopers, dit zijn de langste reizigers treinen.
Mijn goederentreinen krijgen een max van 3 meter.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8551
Spoor N
Re: verhouding trein-baan
«
Reactie #3 Gepost op:
03 April 2008, 22:03:48 »
Mijn langste reizigerstrein is loc + 12 wagons, dus zo'n 215 cm in model en dat is ook het langste rechte stuk dat ik heb. Goederentreinen zijn soms nog wel eens langer. 't ligt er aan wat je zelf wil.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26833
Re: verhouding trein-baan
«
Reactie #4 Gepost op:
04 April 2008, 12:39:01 »
Het is inderdaad wat je zelf wilt. Maar ik kan wel iets van mijn eigen ervaring vertellen. Toen ik mijn sporenplan op papier tekende had ik de wissels van het station aan allebei de kanten om de hoek gelegd zodat ik maximale spoorlengte kreeg langs het perron, bijna 3 meter. Op papier zag het er allemaal aardig uit, maar toen ik het ging bouwen kwam ik tot de conclusie dat het station qua afmetingen wel erg ging overheersen ten opzichte van de rest van de baan. Daarom heb ik aan één kant het wissel teruggehaald waardoor de perronsporen korter werden. Er kan nu een trein van maximaal 1,70 meter langs het perron, dat is een loc met 5 rijtuigen. Ik heb dus bewust gekozen voor kortere perronsporen en dus ook kortere treinen, waardoor het beter past in het geheel.
Goederentreinen is natuurlijk een ander verhaal. Die hoeven niet perse langs het perron te passen, en kunnen dus langer zijn dan het station. Je kunt ook wat optisch bedrog toepassen door met korte wagens te werken. Dan passen er meer wagens in dezelfde lengte en lijkt de trein langer..
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
verhouding trein-baan