Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: BOS en ATT  (gelezen 1408 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
BOS en ATT
« Gepost op: 03 July 2018, 17:18:45 »
Geïnspireerd door het gegeven dat de krijgsmacht ook niet zonder brandstof kan, moest er iets aan mijn defensieve wagenpark gebeuren. Ik weet dat er in de tijd van de dienstplicht enkele YF 616 als tanker rond , er veel brandstofwagens van de Yankees waren over genomen. Om kort te gaan, een allergaartje dus. Voor mij een reden om dat eens uit te gaan zoeken en waar nodig, mijn vrije interpretatie er eens op los te laten. In de tijd van de dienstplicht, toen defensie nog over een ongekend aantal personeel kon beschikken, werd een grootdeel van de brandstof via de AAT per Jerrycan gedistribueerd.


1 CMPF 3T, een Chevrolet/Ford overgenomen van de Yankees om ons te kort aan te vullen.


2 Bij de depots te velde werd de benzine met spoorketelwagens aangevoerd. Via een mobiele pomp installatie gaat de benzine naar grote transportabele rubberen opslag “tanks” van waaruit de Jerrycans door de BOS-Boeren werden gevuld.


3 Lange rijen jerrycans staan te wachten op vulling of transport door de AAT groep.

 
4 Tijdens de vloot vernieuwing in de jaren 50 van de vorige eeuw kwamen ook deze DAF YF-616 het daglicht bij de Koninklijke Landmacht


5 Een greep uit het arsenaal wat als tanker aanwezig was/is.


6 Zo zag ik ook deze Stokota combinatie voorbij komen en dat bracht mij op het volgende idee!


7 Van een forum lid kon ik deze doosjes voor een zacht zeeprijsje overnemen.


8 Inhoud van een van de doosjes.


9 De hanger stond zo in elkaar. Eerst zwart gespoten en daarna in het Olive Drab. Let op de wind als je het spul buiten wil laten drogen. Mijn aanhanger was even in dienst bij de luchtmacht en kwam laag over zonder disselboom en achterladder.


10 Om het niet te algemeen te houden, er mijn eigen draai aan gegeven.


11 Sturende voorwielen geeft toch weer een ander en aparte look aan het geheel.


12 Ziet er niet slecht uit.


13 gelijk ook de cabine eens onder handen genomen en voorzichtig de bestuurders deur eruit gesneden. Doe dit met belijd dan blijft de zaak heel.


14 P{roef passing van de cabine op het chassis


15 Tussendoortje De kleine ketel staat nog in het zwart.


16 Als je de deur(en) open werkt dan past het interieur en de meegeleverde beglazing niet meer. Ik probeerde het met Kristal Clear maar deze was te dik en te stroperig geworden. Het werd een klieder zooitje.


17 Op uit doorzichtig plastic is de voorruit gesneden en met CC vast gezet. Duidelijk is hier de dikke klodderrand van het CC nog te zien. Gelijk uit dun messing twee ruitenwissers gemaakt.


18 De truck is klaar


19 Inspectie door de toekomstige gebruikers. Ik heb de ladder niet meer terug kunnen vinden en dat word een nieuwe maken dus…


20 Een tweedehands tanker bij de domeinen. Geeft een goed voorbeeld van de “oude”beschrifting.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BOS en ATT
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2022, 14:20:39 »



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BOS en ATT
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2022, 14:24:38 »
De Daf YF 324 tank-hull staat ook op shapeways.
Evenals de YTS10050.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BOS en ATT
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2022, 14:49:10 »
























Wackerhut Alu.-Tankwagenaanhanger Totaalgewicht 38 ton
type STA 22 gewicht 22 ton Tankinhoud 22000 liter

Zo dat was het voor deze keer. Ik hoop dat je wat inspiratie heb om het eens anders dan anders te doen.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2018, 17:44:24 door Sobat Kras »
« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 15:08:22 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BOS en ATT
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2022, 17:01:09 »
De Daf YF 324 tank-hull staat ook op shapeways.
Evenals de YTS10050.

Groet Ronald Visser

bedoel je dit?



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7121
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BOS en ATT
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2022, 17:46:42 »
Inderdaad, hier wordt er nog aan gewerkt.
Dit is mijn plaatje.

Maar de oplegger is al wel een paar keer besteld. 1op 87, 76 en 72.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...