Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
  

Auteur Topic: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels  (gelezen 3941 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2022, 21:09:28 »
Blijft de Tortoise geen stroom verbruiken om de wissel in de goede stand te blijven houden ?
Inderdaad, maar dat gaat om ongeveer 12 mA, dat is een schijntje vergeleken met de 4A die een Peco trekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #16 Gepost op: 04 February 2022, 09:19:23 »

goeievoormiddag,

En hoeveel 'trekt' de groene Peco PL10WE ?   (Peco:  "for low amperage, for use with low-output transformer controllers" )   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #17 Gepost op: 04 February 2022, 10:56:46 »
Daar hebben we het jaren geleden ook over gehad. Maar tot exacte getallen is het toen niet gekomen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7257.0
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2022, 20:03:27 »
Hallo,

@Klaas dd. 03-02-2022 om 21:09:28 uur

Mijn Tortoise motoren gebruiken geen energie als ze in de eindstand staan.
Er loopt alleen stroom doorheen tijdens het stellen van de wissel, ongeveer 15 mA.
Overigens zijn het hele fijne motoren die erg weinig lawaai maken. Heb ze al vele jaren in gebruik zonder er een probleem mee te hebben gehad.

Groet Wout

VvKan

  • Gast
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2022, 21:33:37 »
Over welke wissels heb je het dan ?   De aangegeven stroom zou zijn bij Tillig Elite wissels met verende wisseltongen, die in de juiste stand gehouden moeten worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2022, 22:21:26 »
Mijn Tortoise motoren gebruiken geen energie als ze in de eindstand staan.
Er loopt alleen stroom doorheen tijdens het stellen van de wissel, ongeveer 15 mA.
Laat je de motorstroom dan via één van de wisselcontacten lopen? Of zijn die motoren veranderd?
Jaren geleden heb ik een Tortoise onderworpen aan een onderzoek voor een recensie in Rail Magazine. Daar was de motor rechtstreeks aangesloten op de twee aansluitpunten en die bleef dus stroom trekken. Dat was bij die motoren ook de opzettelijke bedoeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #21 Gepost op: 06 February 2022, 23:14:35 »
Het betreft de Toroise motor type 800-6000.
Deze worden aangestuurd dmv min 9v-0-plus 9v.
Zet er min 9v op en de motor loopt naar 1 kant en blijft daar staan.
Als je er nu plus 9v op zet loopt hij om naar de andere kant.
Door de vertraging die is toegepast in de motor heb je meteen een vergrendeling.
De wisseltongen worden meegenomen door een stukje verenstaal van (geschat) 0,4 mm.
Door het verstellen van een doorvoerplaatje kun je de slag van deze meenemer veranderen waardoor de tongen vaster of losser tegen de rail geduwd worden.
Ik gebruik Peco wissels waar het vergrendelveertje is uitgehaald, zo lopen de wisselstongen mooi traag om.
De motoren hebben ook nog 2 wisselcontacten, een gebruik ik voor de polarisatie van het puntstuk en een voor de wisselstandterugmelding.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #22 Gepost op: 06 February 2022, 23:42:52 »
Hoe stuur je ze dan aan? Met een drukknop die je loslaat zodra de motor is omgelopen? Of met een decoder die maar een beperkte tijd spanning geeft?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2022, 09:47:47 »
Ik gebruik Peco wissels waar het vergrendelveertje is uitgehaald, zo lopen de wisselstongen mooi traag om.
Dus geen Tillig Elite met verende wisseltongen, die, in tegenstelling tot de uitvoering van Peco, in de eindstand wel een blijvende aandrukkracht vereisen.  Ik ken de eventuele verschillende types Tortoise niet, dus ik weet niet of de door jou gebruikte mogelijk wel geschikt zou zijn, maar daar heb ik grote twijfel over.  Ook over het gebruikte stukje verenstaal:  als dat te lang is zal het de tegenkracht van de wisseltong niet kunnen overbruggen.   Bij bijvoorbeeld de eigen Tillig wisselmotoren worden een niet-verend stalen stangetje meegeleverd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2022, 12:53:27 »
Ik heb eens op de site van Circuitron gekeken, maar volgens mij bestaat er maar 1 uitvoering van de Tortoise. De motor zit tussen de aansluitingen 1 en 8 en wordt niet afgeschakeld. Het is volgens de handleiding de bedoeling dat de spanning er op blijft staan.
Daarom snap ik het verhaal van Wout niet dat zijn motoren na het omlopen geen energie gebruiken.

Ik denk dat het met Tillig wissels ook wel werkt. Het stukje verenstaal van de Tortoise heeft een draaipunt (pivot point) in een verschuifbaar plaatje. Schuif je dat omhoog, dan wordt de kracht op het wissel groter. De slag wordt dan vanzelf kleiner, dus het wordt even zoeken naar het evenwicht tussen die twee. Eventueel neem je een dikker stukje verenstaal.
Ik bouw mijn wissels zelf, ook met verende tongen. Die drijf ik aan met een zelfgeknutselde constructie en daar gebruik ik rechtgebogen paperclips als verenstaal. Werkt probleemloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #25 Gepost op: 07 February 2022, 13:21:15 »
De ervaring leert dat Tortoise ook goed werkt als de stroom er na de omloop vanaf gaat.
Zelf altijd onder spanning laten staan in de eindstand. Het stroomverbruik is dan laag. Wel gebruikte ik altijd een gestabiliseerde voeding. Dat voorkomt dat de aandrijvingen in de eindstand een beetje staan te brommen. Bij een baan vol Tortoises wordt dat aardig luidruchtig.
Tegenwoordig trouwens servo's.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2022, 13:48:38 »
@henk      dan heb je het denk ik nog steeds over "gewone" wissels en niet over de wissels van de vraagsteller, Tillig Elite met verende wisseltongen.  Die zullen (waarschijnlijk) de motor terugduwen, in ieder geval is een juiste aansluiting niet gegarandeerd.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2022, 14:19:01 »
De motoren worden aangedreven door de baanbesturing, (MPC van Gahler und Ringstmeijer) De omlooptijd is ingesteld op 2 seconden. Ik heb er nog nooit spanning op laten staan, is voor de Peco’s ook niet nodig, die blijven keurig in die eindstand liggen. Als ik de handleiding er op nakijk blijft er inderdaad spanning opstaan. Ik gebruik ze nu ongeveer 20 jaar en heb er nooit een probleem mee ondervonden door ze af te schakelen na omlopen van de wissel.
De wisseltongen van de Peco wissels zijn niet in staat om de Tortoise motor uit zijn eindstand te duwen.
De verende tongen van Tillig kunnen de motor naar mijn idee ook niet uit zijn eindstand duwen, daar is de interne mechanische vertraging van de Tortoise motor te groot voor. Als ik ze met de hand in de andere richting duw moet dat al met een behoorlijke kracht.
Wel kunnen de Tillig wisseltongen het voor de koppeling gebruikte verenstaal weer recht drukken. Dat is naar mijn mening op te lossen door steviger verenstaal te gebruiken voor de koppeling van motor naar wisseltong. Ik gebruik 0.8 mm verenstaal als ik de motor niet direct onder de wissel kwijt kan. Normaliter is dit ca ,4 mm.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #28 Gepost op: 07 February 2022, 15:31:33 »
Het antwoord op mijn vraag is dus dat je de stroom zelf afschakelt. De Tortoise doet het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: PECO PL-10E wisselaandrijving voor Tillig Elite wissels
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2022, 18:03:19 »
@Klaas, klopt als een bus.