Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Forever Rocofan
Vandaag om 17:24:06
Digitaliseren Trix V 120 door Hasenwald
Vandaag om 17:04:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Enkelspoor, richtingkeuze  (gelezen 3851 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2022, 21:27:51 »
Telt dat ook bij een stroomstoring,of bovenleidings probleem,waarbij men de stroom uitschakelt ?
Geen stroom,is een "dood" sein(ofwel dat vertoont geen kleur) lijkt me,toch ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2022, 21:33:47 »
Fail safe; bij stroomuitval valt een armsein naar rood.
Bij stroomuitval op de bovenleiding staat de trein stil...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7732
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2022, 21:47:07 »
En een gedoofd, of gestoord sein = een stop tonend sein = fail safe.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2022, 21:52:47 »
@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?
Door geen trein naar dat baanvak te laten rijden. Zie ook dit verhaal:
De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2022, 22:11:04 »
Okee, duidelijk. Maar op de Sloelijn heb ik dit verschijnsel nooit gezien. Kennelijk zijn er verschillende manieren om het enkelspoorverhaal te benaderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2022, 22:14:10 »
Ook dat is toen door Peter (Zaandam-Zuid) uitgelegd.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2022, 22:22:31 »
Dat heb ik ook gelezen. Maar ik kom dan terug op mijn startvraag. In het verhaal van Zaandam-Zuid is sprake van rijwegkering. Dus de richting die in de stand stop staat komt uit de stand stop, en omgekeerd. Maar wat ik me afvroeg: gebeurt dat in één klap, of is er een tussenfase waarin beide richtingen in de stand stop staan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2022, 00:10:42 »
Die tussenfase ben ik nog nooit tegengekomen. Zelfs op buitendienststellingen niet.

Als met een kortsluitlans in een baanvak in rust plaatst vallen alle seinen naar de bezetting toe op rood. Afhankelijk van de baanvakbeveiliging/rijrichting kan dat het hele baanvak zijn of alleen het sein voor de bezetting.

Alles rood vind je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht (4x enkelspoor naast elkaar). Maar dat zijn allemaal bediende seinen dus dat sluit niet aan op je vraag

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2022, 12:53:49 »
... gebeurt dat in één klap, ...?
Ja, mits het betreffende traject onbezet is en er nog geen rijweg naar dat traject is ingesteld.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2022, 12:59:29 »
Duidelijk. Dat verklaart dan waarom ik de tussenfase met alles rood nooit zie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2022, 21:14:53 »
Ook dat hangt af van 4-draads APB, of linkerspoor met rijrichtingkering (even afgekort RRK): bij RRK staan de seinen voor één richting per definitie op rood. In de mee-richting zal alleen het sein dat toegang geeft tot het blok dat gestoord is terug naar rood vallen.
4-draads APB raakt wat meer in de stress van een (sectie)storing, omdat dan niet bekend is waar de trein vandaan is gekomen. Beide richtingen worden dan gelockt als ik me goed herinner.

<<dit was een reactie op 72sonett, maar jullie zijn sneller>>
project n.t.b.