Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 09:49:11
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk  (gelezen 2225 keer)

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Gepost op: 20 October 2008, 22:01:05 »
Is er iemand die weet hoe de schade bij rollend materieel wordt berekend na een aanrijding / ongeluk.

Bij auto's komt er een taxateur, maar hoe gaat dat bij een Locomotief cq treinstel.

Gaat het hier op dezelfde manier, en zoja wordt de schade dan ook verhaald bij de veroorzaker s verzekeringsmaatschappij.

Groet

Berry


Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2008, 22:56:03 »
Hoezo ongelukje gehad?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2008, 23:01:08 »
Ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik denk dat bijv. de NS zich verzekerd heeft tegen schade aan derden en eigen schade, mits niet door derden aangebracht, gewoon als verlies noteerd. Het zou een vermogen kosten om dat allemaal te verzekeren denk ik.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2008, 23:16:27 »
Het werkt een beetje anders, Remco. Hele grote bedrijven kunnen gaan werken als zogenaamde 'zelfverzekeraar'. Als het ware beginnen ze zelf een verzekeringsbedrijf. En die verzekeraar heeft maar één klant, in dit geval de NS.

Dat 'verzekeringsbedrijf' heeft dan zelf weer verzekeringen afgesloten voor risico's voor claims boven een bepaald (heel groot) bedrag. Het 'verzekeringsbedrijf' valt wel onder dezelfde wettelijke regels als iedere andere verzekeraar. En staat onder toezicht net als alle andere verzekeringsmaatschappijen.

In sommige gevallen zijn dergelijke interne verzekeringsmaatschappijen overigens knap groot - denk aan bijvoorbeeld IAK waar (bijna) alle Philips medewerkers hun ziektekostenverzekering hebben .....

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2008, 23:50:36 »
Merci dan is dat ook weer opgehelderd :D

Ik wist niet dat ze dat dus als zodanig regelen.

ACTS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2008, 07:43:52 »
Nee gelukkig niet.

Mijn vraag was vooral als volgt: stel op een overweg komt een vrachtwagen met een nieuwe Loc in botsing, de loc ontspoord en is zwaar beschadigd dat slopen de enige oplossing is.

We praten dan over vele miljoenen, gaat de afhandeling dan op zelfde manier als bij schade tussen auto's. (expert + waardebepaling)

En hoe gaat dit als de lok 5 of 10 jaar oud is, wordt de loc dan getaxeerd, en hoe gaat de afschrijving bij zo iets, (economische levensduur of dagwaarde)

Groet,

Berry

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2008, 09:59:37 »
Eigenlijk heel simpel, we sturen altijd bij een aanrijding een schade-expert naar het ongeval.
Deze schade expert kijkt ook meteen waar en hoe de schade hersteld moet worden.
Bij grote schade´s voeren we de trein af naar een Revisiebedrijf Haarlem de andere keer gaat de trein naar zijn moeder onderhoudsbedrijf en soms kan zelfs een servicebedrijf de schade´s herstellen.

De schade expert maakt een gedetaileerd schade rapport op ,met foto´s e.d. en die gaat dus naar degene die moet betalen.
Mocht de schade zo groot zijn dat de lok het niet "waard" is wordt er gekeken of de lok nog nodig is of niet.
Soms wordt hij dan tijdelijk terzijde gesteld en als onderdelenleverancier gebruikt of wordt hij gesloopt en andere keren wordt hij toch weer opgeknapt.

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 10:09:07 door M.Schulte »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schade aan materieel door aanrijding / ongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2008, 10:18:34 »
Het principe blijft dat één partij schade veroorzaakt aan een (of meer) anderen. Die schade moet worden vergoed.

Maar het verhaal gaat verder ......

De totale schade wordt bepaald door 'een assurantie-expert'. Dat is dan niet meer het mannetje, die 'n keer rond de loc loopt en kijkt hoe groot de deuk is. Dit soort 'experts' zijn vaak gerenormeerde accountants-kantoren, die zich hierin gespecialiseerd hebben. Dit afhandelingstraject kan jaren duren. Alleen al het wachten op Mr. Pieter om te weten wie nou eigenlijk de schuldige is.

Ze kijken ook niet alleen naar de loc, die wellicht gesloopt moet worden. Die direct zichtbare schade is vaak maar een fractie van de totale schade. Het begint met een leger hulpverleners, politie, ambulance's, helicopters, brandweer .... Dan komen de busdiensten in actie, de kraanwagens en ongevallendiensten werken een nacht door, de infrastructuur moet hersteld worden.
Tel daarbij alle letselschade. Gewonden, die 'n tijdje in een ziekenhuis verblijven, operatie's en weet ik wat al niet meer. (Dat soort zaken gaan niet met bonnetjes insturen - ze werken met vaste 'tarieven'.)

Vervolgens wordt gekeken hoeveel 'winst' gemaakt zou zijn als het ongeval niet had plaats gevonden - de zogenaamde bedrijfsschade. Tel daarbij het huren van een 'tijdelijke' loc, die wordt geleased voor 2 jaar en even wordt overgespoten in de goede kleur.

Neem zo'n ongeval als recent in Gouda. Er werd geschreven dat de schade wel meeviel - aan de kap van de Koploper was niet veel te zien. Als je even gaat tellen wat hierboven wordt genoemd, dan zie je dat het deukje in de Koploper niet eens opvalt in de totale kosten.

Sander