Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:23:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:55:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
  

Auteur Topic: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning  (gelezen 1290 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Kan ik de seinen van digikeijs en overweglampen van Busch rechtstreeks aansluiten op de continue rijspanning van de ecos2? De trafo van de ecos is instelbaar van 14,5 tot 21,5V gelijkstroom.

Moet ik dan nog een maximum aantal V op de trafo van de ecos aanhouden, om de seinen en lampen niet over te belasten, of kan ik in theorie ook 21,5V instellen?



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2022, 21:04:36 »
Ik snap niet goed wat je van plan bent. Wil je de seinen en overweglampen direct uit de digitale spanning voeden? En hoe ga je ze dan schakelen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2022, 22:41:13 »
Verbinden met de plus en min van de rails, tussen 1 van beiden een schakelaar. Dan hoef ik alleen draad te trekken naar de naastliggende rail (muv schakeldraad)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2022, 11:51:28 »
Kan ik de seinen van digikeijs en overweglampen van Busch rechtstreeks aansluiten op de continue rijspanning van de ecos2? De trafo van de ecos is instelbaar van 14,5 tot 21,5V gelijkstroom.
Een Ecos is een digitale centrale en levert een digitaal signaal. Dat is heel wat anders dan een continue rijspanning.
Het digitale signaal wisselt heel snel van polariteit en transporteert de data naar de decoders.

Verbinden met de plus en min van de rails, tussen 1 van beiden een schakelaar.
Er bestaat dus geen plus en min op de rail. Die wisselt continue.

Mag ik je adviseren om je eerst eens beter in te lezen in de digitale materie.
Want gezien al jouw vragen heb je daar nog niet al te veel kennis van en levert het vragen op die soms nogal vreemd over komen over wat je precies wilt.

En wat betreft die lampjes aansluiten. Koop gewoon een losse trafo met de juiste uitgangsspanning en gebruik die voor het voeden van de lampjes en andere zaken. En gebruik de digitale spanning van je centrale alleen voor het voeden van de baan
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2022, 12:42:59 »
Het is wel degelijk een spanning, maar met zijn eigen eigenschappen. Je kan er prima lampjes of leds op aansluiten, waarbij je op de gewone manier moet letten op de hoogte van de spanning. Zeker voor leds is het dan verstandig de digitale spanning eerst gelijk te richten.

Maar het kost wel dure digitale stroom die hard nodig is om de treinen te laten rijden. Om die reden beter niet doen, tenzij de centrale toch ruim voldoende stroom kan leveren voor je doeleinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2022, 13:09:05 »
Aangezien je toch draden moet leggen van de schakelaars naar de lampen, kun je net zo goed alles voeden uit een aparte voeding die je in de buurt van het bedieningspaneel zet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Aansluiten Digikeijs seinen en Busch overweglampen op continue rijspanning
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2022, 18:36:34 »
Gebruik geen DCC om een led te voeden. DCC is een wisselspanning. Je gaat dan 20 Volt reverse spanning op de led zetten terwijl de maximum vaak als 5Volt is gespecificeerd. Dat kan wel opgelost worden, maar om het even in perspectief te zien, dit is wel een heel overgecompliceerde oplossing om 3 ipv 4 draden te trekken.

mvg spock