Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railterminal Greenport Venlo door Sander.
Vandaag om 02:10:15
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 01:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:06:12
EifelBurgenBahn door Noordernet
24 februari 2020, 23:57:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 februari 2020, 23:55:29
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
24 februari 2020, 23:47:40
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Transmission
24 februari 2020, 23:47:30
Raadplaatje door KNed
24 februari 2020, 23:39:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 februari 2020, 23:20:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
24 februari 2020, 23:10:44
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
24 februari 2020, 22:55:37
Falcons Baan-Zonder-Naam door Frank 123
24 februari 2020, 22:17:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 februari 2020, 22:07:31
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
24 februari 2020, 22:03:22
Paul's model train stuff door Remco_Nzo
24 februari 2020, 22:01:01
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Timo
24 februari 2020, 21:57:37
2 treinen samen stoppen niet op tijd door spock
24 februari 2020, 21:56:21
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Thom
24 februari 2020, 21:35:59
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
24 februari 2020, 21:03:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
24 februari 2020, 20:56:24
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ronald Koerts
24 februari 2020, 20:42:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 februari 2020, 20:38:47
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
24 februari 2020, 20:36:25
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
24 februari 2020, 20:07:27
Heen, En en Weer door DE-II
24 februari 2020, 20:02:19
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
24 februari 2020, 19:55:01
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door eichddraig
24 februari 2020, 19:53:26
Baanbouw Bosje77 door Edgy
24 februari 2020, 19:30:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 februari 2020, 19:11:42
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
24 februari 2020, 19:07:26

Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10

Gestart door St00mboy - Laatste bericht door St00mboy

De LMS was in haar dagen de grootste transportorganisatie ter wereld en dus ook de grootste spoorwegmaatschappij van de Big Four. Er waren rond de 10.000 locomotieven in gebruik en natuurlijk niet allemaal nieuwe. Tot 1932 was er sprake van een "small engine policy", die van de Midland Railway geërfd was, maar toen William Stanier van de GWR overkwam, maakte hij er korte metten mee en werden er al vrij snel grotere locomotieven gebouwd. De eerste 4-6-2 "pacific" class lok die hij ontwierp was de "Princess Royal" Class, de voorloper van de latere "Princess Coronation", ook wel bekend als de "Duchess" class.

Hornby heeft de "Princess Royal" loks al vanaf de Triang dagen in het assortiment. De R50 was er al in 1950. Over de Triang Princess is meer informatie hier te vinden:
http://www.tri-ang.co.uk/Origprincess.html



Iedere Britse jongeman die in de jaren '50 enige interesse in treinen had kende het model wel. En zelfs in dit land was het geen zeldzaamheid. Het model werd door de jaren heen stukje bij beetje door Triang en zijn/haar opvolgers veranderd en/of verbeterd, totdat er vanaf 1986 een model verscheen wat meer op een Princess dan op de Triang versie ervan leek. Deze no. 6201 "Princess Elizabeth" is er een uit 1993:




De grote volvobumper koppeling spreekt boekdelen, de motor was de bekende "Ringfield" motor in de tender en er zitten ook nog geen ramen in. Visueel was het weliswaar een beter model dan dat van Triang, maar daar was ook alles mee gezegd: het was zeker geen fijnschaalmodel. In 2001 verscheen er een aanmerkelijk verbeterde versie met ramen, een 5-polige motor in de lok en met wat fijnere wielen, aandrijfwerk etc.:




De wielen van de voorste bogie zien er nog steeds niet erg prototypisch uit en ook de bogie onder de cabine lijkt niet op het prototype. Verder is de keteldiameter nog steeds te klein en zijn er nog wel wat dingen, maar qua indruk ziet het model er als een "Princess Royal" uit. Niet slecht na 50 jaar, zou ik zeggen.  ;)
Maar de "Princess Royal" is een populaire lok en de Britse modelspoorliefhebber wacht al jaren op een echt goed 21e eeuws model. Nou, dat is er sinds vorige week! De laatste versie van Hornby zou alle kritiek moeten doen verstommen. Hij is natuurlijk met ruim £170 nog nooit zo duur geweest, maar dat geldt voor meer dingen, en beter duur dan niet te koop! Ik heb hem vanavond speciaal voor jullie voorzichtig even op de rails gezet:


en een nieuwe tender:


Ik moet hem nog laten rijden hoor, maar wat mij direct opvalt zijn opnieuw die lelijke bogiewielen van Hornby. Zo zien de wielen van een lok er $@%$! toch niet uit? Nu heb ik de hoofdprijs betaald en moet ik toch weer een stel speelgoedwielen vervangen voor een paar van Alan Gibson, belachelijk. OK, het is maar een pond of 6 en kom je over de hond, dan kom je over de staart, maar toch... :( Ik erger me er al dertig jaar aan!  Van mijn Duchesses en Black Fives heb ik er ook al een flink stel vervangen. >:(

Gelukkig ziet de lok er verder goed uit en er zit nu eindelijk ook een mooie weergave van het draaistel onder de cabine. Dat is twaalf jaar nadat bij de "Duchess" het rare klappergeval vervangen werd wat eronder hing. Ook de ketel heeft duidelijk meer body dan die van de oudere modellen. Ik zal eens snel zien of ik nog ergens een paar 3 ft. 9 spoke Stanier bevelled (= met een randje) wielen heb en dan is het volgens mij een behoorlijk geslaagd model geworden. Proficiat Hornby!  (y)

Leen.

12   Banen of diorama's / Re: Projekt 083-338Gepost op 24 februari 2020, 23:11:28

Gestart door 44 - Laatste bericht door 44

Citaat
volgens mij een V100

Bij nader inzien ben ik dar niet meer helemaal zeker van. Het zou evengoed ook een stoomlok geweest kunnen zijn.
Maar de man achterop staat me nog helder voor ogen!

Wat personeel op de lok betreft: nog een manier om afwisseling te bewerkstelligen is zo nu en dan eens een figuur niet pontificaal in het raam te plaatsen, maar meer naar binnen in het machinistenhuis. Als zo'n figuurtje tenminste niet in een gevecht om het verblijfsrecht met tenderdeurtjes en dergelijke verwikkeld raakt.

13   Banen of diorama's / Re: Frans loodsje et ceteraGepost op 24 februari 2020, 23:11:16

Gestart door Noordernet - Laatste bericht door Noordernet

We laten wel een paar stukjes voor je over...

Hier thuis hebben we ook wel eens gekwartet met zelfgemaakte spoorwegfoto’s  :).

Wolter

14   Ditjes en datjes / Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...Gepost op 24 februari 2020, 23:10:44

Gestart door Duplex - Laatste bericht door Ronald Halma

Niet op Rail maar in Luxemburg opgehaald en overgenomen van vrienden. Wat H0 spul waaronder een watertank voor het nieuwe project:

20200224_150552 by Ronald Halma, on Flickr

20200224_150630 by Ronald Halma, on Flickr

En een 4-tal spoor 0 wagons:

20200224_150715 by Ronald Halma, on Flickr

20200224_150726 by Ronald Halma, on Flickr

Voorlopig weer zat te doen :)

15   Banen of diorama's / Re: EifelBurgenBahnGepost op 24 februari 2020, 23:07:23

Gestart door Reinout van Rees - Laatste bericht door Noordernet

Je bent leuk bezig! Slim om niet alles in een keer aan te pakken, elke keer een paar stuks is prima.
Heb trouwens niet de illusie dat de verwering meteen naar je zin is.
Zelf heb ik na een modelschilderklusje wel eens verf over en pak dan een willekeurig modelletje om er nog een een verfstreek op te geven, ook wel eens met kwasten die al vrijwel droog zijn.
‘Notbremse’ weet je inmiddels te vinden. Zijn werkwijze is met erg verdunde acrylverf regelmatig een model te behandelen. Heel meditatief. Hij voorkomt op die manier dat hij te zware en oncontroleerbare kleuraccenten neerzet.

Ik blijf je werkzaamheden gespannt volgen.

Wolter

16   Banen of diorama's / Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouwGepost op 24 februari 2020, 23:03:46

Gestart door Wim Vink - Laatste bericht door Wim Vink

Hoi Wim,

Bedankt voor je uitleg van de kleuring van de bergen. Had de AMI en de andere al besteld. zal nog wel van pas komen.

Heb je foto's van die potjes van Vallejo ? of artikel nummers. Zou me goed kunnen helpen om de juiste aan te schaffen.

Groeten,
Frits

Hoi Frits.
Vanavond geen tijd gehad maar morgen ga ik uitzoeken wat ik precies gebruik en wat de nummers zijn.
Komt goed!

17   Banen of diorama's / Re: Frans loodsje et ceteraGepost op 24 februari 2020, 23:01:00

Gestart door Noordernet - Laatste bericht door 44

Dat is leuk!  :D

18   Banen of diorama's / Re: Frans loodsje et ceteraGepost op 24 februari 2020, 22:57:55

Gestart door Noordernet - Laatste bericht door Noordernet

Om een indruk te geven om wat voor materieel het gaat:



Mijn vrouw vond het tien jaar geleden nogal leuk om wat puzzeltjes te laten maken van vakantiefoto’s: beproefd recept als je je wat vertrouwd wilt maken met het voorbeeld. Vanavond de puzzelplank maar even op tafel!

Wolter

Gestart door AlbertG - Laatste bericht door Bert_Apd

Hallo Albert en Timo,

Ter aanvulling nog even het volgende:

Overigens staat er Digirails op de decoder. En dat staat ook op de handleiding.

Het betreft dus in dit geval een van de eerste uitvoeringen van de DR4018 waarvan ik niet weet welke "beperkingen" deze heeft. Nadien zijn er in ieder geval een aantal firmware wijzigingen gekomen. Ik ben dan ook benieuwd of het probleem nog bij de huidige Digikeijs DR4018 zal optreden.

Groeten,
Bert

20   Banen of diorama's / Re: EifelBurgenBahnGepost op 24 februari 2020, 22:35:17

Gestart door Reinout van Rees - Laatste bericht door Reinout van Rees

Wat wit bij de reminstellingshendelsofhoedatookheet. En wat roestkleur bij de remmen:



Daarna vallejo roodbruine wash en zwarte wash gebruikt.
Daarna met de zaterdag gekochte Noch poedertjes aan de slag. Roestkleur op het onderstel en een klein beetje her en der op het mechanisme. Daarna zwart/roet erover. Deels over het onderstel om de roestkleur wat af te zwakken. En over de laadbakken:



Het onderstel zit weer in elkaar:



En de bakken zitten er ook weer op:



De onderste wagen is de vervuilde, de middelste is niets aan gebeurd en bij de bovenste heb ik wat olieverf-vernis op de bakken gedaan. Die laatste is al wat minder plastic-achtig.
Bij de onderste zie je helaas wel dat ik de bakken met secondelijm vast heb moeten lijmen, zucht.
Ik heb dan ook de beslissing genomen om bij de andere twee wagens de bakken gewoon te laten zitten. Scheelt ook weer werk. Als ik het later nog eens op m'n heupen krijg kan het alsnog.

Hieronder zie je de vervuilde wagon nog beter:



Ik vind zelf het onderstel iets te roestig/stoffig. Het vet op de buffers ziet er deels daardoor wat raar uit.
Ook heb ik het idee dat een deel van het leuke effect van de poeders weggevallen is doordat ik na afloop met de kwast matte lak aanbracht. Dat had ik, als experiment, aan het begin ook gedaan, dus dat wilde ik na afloop ook doen.

Ach ja, het is veel beter dan een plastic wagen :) De andere twee ga ik op andere manieren vervuilen. Ik moet ervaring opdoen en dan zijn drie van dit soort identieke wagonnetjes prima.





In de twee foto's hierboven zie je de twee matte basislagen waarmee ik nu ga experimenteren. De ene wagon heb ik met de kwast van Talens matte vernis voorzien. Die vernis werd een keer tijdens Ontraxs aangeraden door een engelstalige figuurtjesbeschilderaar. Er komt een putlucht vanaf, maar het is wel lekker vloeibaar spul dat je ongegeneerd met een kwast lekker in alle hoekjes kan kliederen. In ieder geval, ik heb zonet ongegeneerd gekliederd: morgen maar eens kijken of ik ga gillen of dat het ergens op lijkt :)

De andere wagon heb ik met een spuitbus vallejo matte lak bewerkt. Wéér had ik het idee dat het niet echt een mooie egale laag gaf, maar een tikkie vlekkerig resultaat. Een tweede laag kan helpen. Of het was een te dunne laag. Of een te dikke. Ik zal kijken of ik er nog een foto van kan maken.

De spuitbus-wagon ga ik denk ik met m'n verzameling "AK weathering pencils" te grazen nemen. Eens kijken hoever je daarmee komt. Waarschijnlijk moet ik er ook wel iets anders bij gebruiken.
De vernis-wagon? Waterverf-tubes van de Action :)

Reinout
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10