BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 31 May 2021, 15:15:03

Titel: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: VAM65 op 31 May 2021, 15:15:03
Het is goed mis:

https://nos.nl/l/2383032
Titel: Re: Landelijke storing
Bericht door: Dave....... op 31 May 2021, 15:17:51
Een goede dag om weekend te hebben dus.
Titel: Re: Landelijke storing
Bericht door: 1200blauw op 31 May 2021, 15:20:27
Ik dacht bij wijze van probeersel vanmiddag eens te gaan treinenspotten. Welgeteld eentje gezien, daarna niets meer... :(
Titel: Re: Landelijke storing
Bericht door: garagebaan op 31 May 2021, 15:57:59
Leve het thuiswerk  ;D
Titel: Re: Landelijke storing
Bericht door: Blausee-Mitholz op 31 May 2021, 16:38:32
Ik zag op station Harderwijk een Icm stil staan dacht gelijk foute boel.
Maar de storing is dus zelfs landelijk.
Wat zijn we toch afhankelijk van computers en elektronica .......

Mvg Johan
Titel: Re: Landelijke storing
Bericht door: Thom op 31 May 2021, 21:48:37
Wat zijn we toch afhankelijk van computers en elektronica .......
Zeker, maar daar staat wel tegenover dat er véél meer mogelijk is dan in de tijd waarin die middelen nog niet bestonden.

Dat is iets wat vaak wel weer vergeten word...
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Jakke op 01 June 2021, 00:36:16
Wil er iemand wat uitleg geven . Tijdens de nieuwsuitzending werd hierover gezegd
* treinverkeer ligt stil omdat er geen contact was met machinisten door storing in communicatiesysteem.
*wissels konden niet meer bediend worden .

Wanneer of waarom worden de machinisten gecontacteerd?
Laten de machinisten de treinen niet rijden volgens de instructies via de lichtsignalen ?
Raar dat het lijkt of de machinisten zoals piloten aan naar een bestemming moeten gepraat worden .

Iemand ?

Alvast dank
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dwergsein op 01 June 2021, 07:07:49
Natuurlijk kan een trein opzich prima rijden, en een machinist deze trein ook rijden zonder enige vorm van communicatie via GSM-R. Maar bij enig probleem moet de mmachinist wel kunnen communiceren met de Treindienstleider.
Verder, en dat is wel het grootste probleem bij uitval GSM-R, er kan geen alarm meer gegeven worden door machinist of Treindienstleider. Dan komt de veiligheid in gevaar en is het gauw over met de treindienst.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 01 June 2021, 07:56:25
Ik moest toch even lachen van deze tekst: Zeker, maar daar staat wel tegenover dat er véél meer mogelijk is dan in de tijd waarin die middelen nog niet bestonden.
Als dat zo zou zijn had er toch gewoon verder over het privenet gebeld kunnen worden. Bijna iedere medewerker zal een eigen mobiel hebben. Dus technisch moet het een fluitje van een cent zijn om over te schakelen op prive als het eigen netwerk instort.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rick op 01 June 2021, 08:02:36
Tuurlijk joh...
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dwergsein op 01 June 2021, 08:04:52
Alarm over je gewone mobiel, hoe zou dat moeten ?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Bob R. op 01 June 2021, 08:39:03
Wat mij stoorde was dit advies: "We adviseren daarom om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen."
Want daar klopte niets van, ook op de aanwijsborden stonden treinen die nooit gingen.
Het GSM-R systeem gooit ook de informatie systemen op internet en op perrons door elkaar.

Nu gingen er veel mensen naar het station met het idee dat er toch al enkele treinen reden...
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: MOVisser op 01 June 2021, 10:06:11
Luit:
Waarom zou er dan een computersysteem nog nodig zijn? Iedere machinist schaft aan /heeft zijn eigen mobiel en klaar is kees.
Geen systeem meer nodig. ;)

Technisch is dat toch haalbaar. Er kan zoveel meer tegenwoordig.. :angel:

Ronald Visser
(ga maar thuiswerken jôh, kantoor is niet meer nodig, jij schaft toch zelf alles aan....) (y)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rick op 01 June 2021, 10:28:03
Alarm over je gewone mobiel, hoe zou dat moeten ?
Volgens Luit belt Prorail gewoon naar alle machinisten in de buurt, moeten ze wel eerst bij NS opvragen wie er dienst heeft op de treinen in de buurt en de bijbehorende telefoonnummers opzoeken.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dave....... op 01 June 2021, 10:48:37
Nouja, wanneer je GSM-R defect is mag je gewoon je treinnummer uitrijden.
Dus als bijvoorbeeld net na het vertrek in Den Helder je GSM-R kapot gaat, mag je tot Nijmegen door. Want dan pas veranderd ‘t treinnummer.

En je moet dan inderdaad je nummer van je Werktelefoon doorgeven aan de treindienstleider.

Ik snap overigens wel dat ze voor de veiligheid kiezen om alles plat te leggen in dit geval.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: JKER op 01 June 2021, 11:03:58
Treintjes besturen via MS teams wellicht?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Thom op 01 June 2021, 11:50:16
Ik moest toch even lachen van deze tekst: Zeker, maar daar staat wel tegenover dat er véél meer mogelijk is dan in de tijd waarin die middelen nog niet bestonden.
Als dat zo zou zijn had er toch gewoon verder over het privenet gebeld kunnen worden. Bijna iedere medewerker zal een eigen mobiel hebben. Dus technisch moet het een fluitje van een cent zijn om over te schakelen op prive als het eigen netwerk instort.
Gelukkig lachen we ook om jouw reactie, geen idee hoe het werkt maar vertellen hoe het alternatief moet kunnen...  ;)

GSM-R is wel iets meer uitgebouwd dan een standaard telefoonnetwerk, zo zit daar een systeem achter wat er voor zorgt dat het interne telefoonnummer van een cabine radio gekoppeld word aan een treinnummer (wat een Machinist invoert voor vertrek dus).
Daardoor kan de treindienstleider als die contact op wil nemen met een trein, gewoon het treinnummer daarvan bellen.

Daarnaast hangt er andersom nog een heel systeem aan vast om te zorgen dat als een Machinist de Treindienstleider wil bereiken die automatisch die aan de telefoon krijgt van het gebied waarin hij rijdt, en niet die van Groningen als hij in Maastricht staat :)

Dat zijn dingen die niet werken op je privé telefoon :p
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 01 June 2021, 12:31:15
Ach ja , ik lach vooral om die addepten die slecht tegen tegenspraak kunnen. Maar beste Thom ook het politienetwerk lag er al eens uit en dan werken ze ook niet meer. Gewoon de vraag wat is je plan B zonder je klanten helemaal niets te leveren. 
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Freek Jonkers op 01 June 2021, 12:35:45
En als dat wal - boord kontakt nu alles was ...................... maar er hangt nog veel meer aan. O.a. positie bepaling. Kortom met deze storing kon de treindienstleiding niet meer zien welke trein waar reed.

Overschakelen op plan C kost behoorlijk wat tijd, met een risico. (BTW een back up, plan B, is natuurlijk leuk maar als je besturingssoftware kuren krijgt heeft dat ook geen zin)
Als alles weer werkt moet er van alles gecorrigeerd worden en ook dat vraagt weer tijd. En niet alleen tijd maar ook nog mensen.

Freek J.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 01 June 2021, 12:43:08
Dus nogmaals de tekst van de uitlachende Thom:  Zeker, maar daar staat wel tegenover dat er véél meer mogelijk is dan in de tijd waarin die middelen nog niet bestonden.
Ik lees veel over de onmogelijkheden maar geen enkele indicatie hoe het in een noodprocedure moet.
Even voor het goede als dit "geweldige" product er dus 2 dagen uit zou liggen luieren al die spoormensjes wat rond wachtend op witte rook uit de aansturingsburelen?
Niet toepasbaar maar wel de denkwijze, wij hadden een langdurige telefoonstoring en waren onbereikbaar. De planner die op een kantoor elders zat is dus maar naar de fabriek gereden om zijn werk vanuit daar provisorisch voort te zetten.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Remunj op 01 June 2021, 13:00:05
Ik lees veel over de onmogelijkheden maar geen enkele indicatie hoe het in een noodprocedure moet.
Nou die noodprocedure was dus wel heel duidelijk. Alles platleggen tot er een oplossing was.
Maar ja jij bent nu eenmaal niet (snel) te overtuigen.

Even voor het goede als dit "geweldige" product er dus 2 dagen uit zou liggen luieren al die spoormensjes wat rond wachtend op witte rook uit de aansturingsburelen?
Doen ze in ieder geval nog wat zinnigers dan de onzin van jou uitkramen  :angel:

Niet toepasbaar maar wel de denkwijze, wij hadden een langdurige telefoonstoring en waren onbereikbaar. De planner die op een kantoor elders zat is dus maar naar de fabriek gereden om zijn werk vanuit daar provisorisch voort te zetten.
Tuurlijk, gaan de treindienstleiders gewoon even alle treinen langs.
Oftewel een compleet onzinnige vergelijking.

Samengevat, ja we lachen smakelijk om jouw onzin  ::) ;D
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Bert van Gelder op 01 June 2021, 13:03:59
Aan ieder: houden we het even vriendelijk a.u.b.

Je mag proberen te overtuigen met argumenten, niet met persoonlijke aanvallen.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rick op 01 June 2021, 14:03:21
Nouja, wanneer je GSM-R defect is mag je gewoon je treinnummer uitrijden.
Dus als bijvoorbeeld net na het vertrek in Den Helder je GSM-R kapot gaat, mag je tot Nijmegen door. Want dan pas veranderd ‘t treinnummer.

En je moet dan inderdaad je nummer van je Werktelefoon doorgeven aan de treindienstleider.

Ik snap overigens wel dat ze voor de veiligheid kiezen om alles plat te leggen in dit geval.
Met één trein is dat wel te doen ja. Hoe zit het trouwens met de regionale en goederenvervoerders, zijn die ook afhankelijk van GSM-R of reden die wel?


Ach ja , ik lach vooral om die addepten die slecht tegen tegenspraak kunnen.
Je komt zelf met een dom idee aanzetten zonder te weten hoe het werkt terwijl de toon van je berichten ook niet behulpzaam is:

addepten
uitlachende
"geweldige"
spoormensjes
Maar het heeft weinig zin om op je te reageren, je bent toch overtuigt van je eigen gelijk.

Zou je trouwens ook kunnen leren hoe de quote-functie werkt in plaats van de tekst van anderen zo in je bericht te plakken? Dat leest voor de addepten wat eenvoudiger.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Thom op 01 June 2021, 14:31:25
En als dat wal - boord kontakt nu alles was ...................... maar er hangt nog veel meer aan. O.a. positie bepaling. Kortom met deze storing kon de treindienstleiding niet meer zien welke trein waar reed.
Dat komt gewoon uit de baanbeveiliging en spoordetectie, alleen op de HSL en Betuweroute werkt dat via de GSM-R omdat daar ERMTS als beveiliging ligt.
Met één trein is dat wel te doen ja. Hoe zit het trouwens met de regionale en goederenvervoerders, zijn die ook afhankelijk van GSM-R of reden die wel?
Er zit voor Prorail geen verschil in welke vervoerder een trein rijdt voor hun exploitatie, het spoor lag danook landelijk plat.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Joop_L op 01 June 2021, 14:54:15
Het gsm-r netwerk wordt beheerd door Mobinet, wat een samenwerkingsverband is tussen Nokia en KPN. Als er al met vingertjes gewezen moet worden, dan is het naar die mensen. Niet naar de vervoerders en niet naar de beheerder.

Overigens… de stroomloze brug bij Akkrum was ook niet meer te bedienen. Brug was net geopend voor de scheepvaart en op het moment dat de brug moest sluiten, bleef ie open staan.

Kortom. Er hangt zoveel meer aan het gsm-r netwerk, daar kan een zakelijk of privé mobiel geen uitkomst voor bieden.

Kleine vraag/opmerking richting @luit. Dat je de pleuris hebt aan ProRail en NS, dat was ons reeds bekent. Maar moet het nu ook op een denigrerende manier gedaan worden? Kom op man. Doe eens volwassen en laat je toch telkens niet zo kennen.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 June 2021, 15:48:03
Het geeft toch wel te denken dat door een storing het hele land platligt. Zou de centralisatie niet te ver doorgevoerd zijn?
Ik zag overigens dat de regionale vervoerders zoals Arriva wel bleven rijden. Hebben die een eigen communicatiesysteem?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rick op 01 June 2021, 15:51:15
Er zit voor Prorail geen verschil in welke vervoerder een trein rijdt voor hun exploitatie, het spoor lag danook landelijk plat.
Eh:
Ik zag overigens dat de regionale vervoerders zoals Arriva wel bleven rijden. Hebben die een eigen communicatiesysteem?
hoe zit dat dan?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Joop_L op 01 June 2021, 16:06:00
Dat kon ook, omdat niet het hele netwerk plat lag. In sommige gebieden was er wel verbinding.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 01 June 2021, 16:35:14
He mijn naam werd weer eens ijdel gebruikt , ja ik ben geen vriend van de spoorbedrijven maar ik heb geen sneren gegeven. Het blijft voor veel insiders moeilijk om hun eigen zaak aan de buitenkant te verkopen. Inderdaad een volledige verkokering maar dat is onze eigen schuld, hadden we maar niet voor de heiligheid van de markt moeten gaan.
Blijft voor mij als gewone buitenstaander toch de prangende vraag, waar is plan B . Kijk nu eens even met de ogen van de consument ipv de bedrijfsbril en vraag je dan af als je op een perron staat en je niet terug kunt hoe je je dan voelt.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Eelco Storm op 01 June 2021, 16:42:44
Luit, stop nou maar. Blijf jij lekker op de wal staan, dan kunnen de echte stuurlui gewoon hun werk doen.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: spoorijzer op 01 June 2021, 16:58:22
Het is ook de vraag of een plan B nodig is. Wat ik begrijp is GSM-R een zeer stabiel en betrouwbaar netwerk. Je kan overal wel een back-up of plan B voor optuigen, maar ook dat is een kwestie van kosten/baten (en dat niet alleen in financiële zin).
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Frank103 op 01 June 2021, 17:04:02
Kijk nu eens even met de ogen van de consument ipv de bedrijfsbril en vraag je dan af als je op een perron staat en je niet terug kunt hoe je je dan voelt.

Ik ben het helemaal met je eens Luit, de heren hier van ns/prorail vergeten even dat de reizigers, die hun salaris betalen, weer veel moeite moesten doen om thuis te komen. De informatie op de ns app was weer belabberd, even papa bellen om opgehaald te worden is dan veel makkelijker. Het zou een goed begin zijn de informatie naar de reizigers eens te verbeteren!


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20210531-183941-NS-60b64d00d2ca5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20210531-183941-NS-60b64d00d2ca5.jpg)

Welke trein moet mijn dochter nu op Amsterdam centraal pakken om wel in Krommenie aan te komen? Die van 17.53 heeft 86 minuten vertraging, die van 20 minuten later maar 8? Het is de metro naar Amsterdam Noord geworden en daarna een ritje met de auto.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Joop_L op 01 June 2021, 17:17:39
De dames en heren van de vervoerders en van de spoorbeheerder zaten toevallig in het zelfde schuitje. Konden ook geen kant op.  :P
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Freek Jonkers op 01 June 2021, 17:32:35
Je kunt wel grote koppen zetten uit de reisplanner, je kunt ijverig vol blijven houden dat het aan Prorail of NS ligt, maar voor de laatste keer dan, het is niet de schuld van NS en ook niet van Prorail. Je moet bij Mobirail zijn!

Dat het voor de klant allesbehalve plezierig is kan ik begrijpen. Persoonlijk ben ik ook meerdere malen door groot schalige uitval getroffen. En ook ik vond dat allesbehalve plezierig.

Maar ik ben ook ooit te gast geweest bij toen nog de Hoofd Verkeersleiding toen de zaak in elkaar storte. En als je dan ziet hoe iedereen zijn best doet om de zaak weer draaiende te krijgen .................. op dat moment was ik blij dat ik daar niet werkte en minder blij dat ik niet naar huis toe kon.


Freek J.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Freek Jonkers op 01 June 2021, 17:34:46
De dames en heren van de vervoerders en van de spoorbeheerder zaten toevallig in het zelfde schuitje. Konden ook geen kant op.  :P

Je zal maar tegen einde dienst aanlopen en stranden!

Freek J.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rondje_HO op 01 June 2021, 18:15:01
Hmm, zo vreemd vind ik de vraag nou niet hoe het kan dat door een storing helemaal niks meer mogelijk is. Ik snap dat veiligheid voorop staat maar nu blijkt er dus inderdaad geen enkel plan B te zijn. En dan kan de schuld liggen bij Prorail, Mobirail, KPN of weet ik het wie, de reiziger staat voor een trein die niet rijdt en daar staat toch echt NS op. Het geeft mijn inziens aan hoe kwetsbaar het spoor eigenlijk is in Nederland. Eén brandje ergens in een belangrijke centrale of verbindingscentrum en 100.000-en mensen kunnen niet naar hun werk of naar huis.

Ik denk dat het sowieso belangrijk is dat mensen wat vaker nadenken hoe zelfredzaam ze eigenlijk zijn. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat alles in deze tijd altijd maar werkt. Of dat nu vervoer, elektriciteit, levensmiddelen of drinkwater is. Mensen zijn gewend dat het tegenwoordig allemaal maar binnen handbereik is en het altijd doet. Maar nu zie je dus dat je daar niet blindelings op kunt vertrouwen en dat je zelf ook een plan B nodig hebt. Als je tenminste thuis wil komen  ;)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 01 June 2021, 18:17:23
Blijkbaar zorgt mijn  vraag over hoe de "REIZIGER" dit vindt voor rode nekken bij velen. En helaas ze klagen wel tegen mij op maar er schijnt dus niets te zijn om minimaal de klant van dienst te zijn. De provider krijgt nu de schuld maar daar schiet de reiziger niets mee op. En zelfs in Denemarken krijgt iemand rode vlekken terwijl die niet eens wat met deze regio van doen heeft.
Maar laat dit dan de opmaat worden voor een meer moderner systeem dan het antieke net wat nu gebruikt wordt. Hup op naar 5 G met zelfrijdende treinen en denkende wissels.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dave....... op 01 June 2021, 18:21:47
@ Martijn

NS rijdt treinen.
Infra zoals, rails,seinen, bovenleiding is ProRail.

Als ProRail de seinen rood laat, kan de NS daar niks aan doen  ;)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rondje_HO op 01 June 2021, 18:25:13
Nee dat snap ik ook heus wel  ;)  Maar dan is het dus aan NS om Prorail flink op hun lazer te geven en te eisen dat ze een backup-systeem op poten gaan zetten. Want als NS het niet doet dan gaat de politiek zich er wel mee bemoeien. Die zien de mogelijkheden voor kwaadwillende individuen ook wel.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Eelco Storm op 01 June 2021, 18:32:52
En zelfs in Denemarken krijgt iemand rode vlekken terwijl die niet eens wat met deze regio van doen heeft.

"De beste stuurlui staan aan wal" is internationaal vrij irritant.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rondje_HO op 01 June 2021, 18:48:33
Maar volgens mij werk jij in een ziekenhuis, toch?   ;D
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Peter Kleton op 01 June 2021, 18:52:05
Er was wel een back up systeem, maar dat had dezelfde fout.
 Het is  niet zo makkelijk om ff tijdens de dienst te proberen of de back up het goed overneemt.

Inderdaad ,de beste stuurlui staan op het perron. ;D

 En als KPN de zaak onderhoudt ,zal die de eerste verantwoordelijke zijn, Prorail  is hun klant en NS is klant van Prorail. 
Er zal vast nog wel over nagepraat worden. ;)
Peter
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Eelco Storm op 01 June 2021, 19:00:17
Maar volgens mij werk jij in een ziekenhuis, toch?   ;D

Jep, dus ik hou me ver van een mening over wat er gisteren gebeurde. Ik weet namelijk dat ik er geen verstand van heb, en dat er mensen zijn die dat wel hebben  (y)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Blausee-Mitholz op 01 June 2021, 21:02:57
De informatie op de ns app was weer belabberd,  .............. Het zou een goed begin zijn de informatie naar de reizigers eens te verbeteren!

Tsja de App haalt ook data uit de GSM-R heb ik begrepen en als die op zijn gat ligt geeft de app ook rare dingen aan.

De reiziger begrijpt toch wel dat dergelijke storingen overmacht geeft voor NSR? of is de reiziger zo dom als een achter eind van een xxxxx en klakkeloos over de rooie gaat? (kennelijk wel)

Vanmorgen A28 Nijkerk aanrijding 4 auto's twee rijbanen verspert met file als gevolg van 10 km. Vertraging 3 kwartier. Kun je wel schelden als automobilist maar dat is gewoon overmacht dat je er instaat. (Omrijden had ook geen zin Waterweg stond ook muurvast door omrijdens hoorde ik later  ;D )

Wat ik wil zeggen gewoon gezond verstand gebruiken en accepteren als iets niet goed gaat door technisch mankement.

Mvg, Johan (die net de goede richting op de A28 reed)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dwergsein op 01 June 2021, 21:29:26
Nouja, wanneer je GSM-R defect is mag je gewoon je treinnummer uitrijden.
Dus als bijvoorbeeld net na het vertrek in Den Helder je GSM-R kapot gaat, mag je tot Nijmegen door. Want dan pas veranderd ‘t treinnummer.

Dave, tijd voor een opfrismoment van je kennis ?
Volgens mij bepaald MBN dit tot waar er gereden mag worden. Jou trein kan dus al in Alkmaar uit de dienst gehaald worden.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Frank103 op 02 June 2021, 07:34:34

De reiziger begrijpt toch wel dat dergelijke storingen overmacht geeft voor NSR? of is de reiziger zo dom als een achter eind van een xxxxx en klakkeloos over de rooie gaat? (kennelijk wel)

Makkelijke reactie Johan, zat je lekker in je auto? Met wel goede verkeersinformatie via radio en internet? Werden alle snelwegen afgesloten omdat ergens een storing (ongeval) is?

NS is een vervoersbedrijf, vooral voor mensen die geen gebruik van andere vormen van vervoer kunnen maken. Dit soort storingen zorgen er voor dat jeugdigen met veel plezier hun rijbewijs halen en net als dat jij dat doet liever een uur in de file staan dan een half uur in de trein zitten.

Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Marc tramt op 02 June 2021, 08:58:20
Nou, verkeersinformatie gaat redelijk hoog over. Als het echt druk is worden de meeste files niet eens genoemd....
Mijn beeld is wel dat we vertragingen en verstoringen  steeds minder accepteren, en anderzijds eisen dat er 100% veiligheid is en dat mag dan allemaal ook weer niet te veel geld kosten. Er gaan nou eenmaal wel eens dingen mis en kapot, deal with it.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Thom op 02 June 2021, 12:23:26
Dat is ook het hele punt, er word nu door sommige hard geroepen dat er een backupsysteem moet zijn, maar ik denk dat de uiteindelijke uptime van GSM-R eigenlijk helemaal niet slecht is.
Dan kunnen we wel voor miljoenen een backup systeem ervoor gaan bedenken, maar als het treinkaartje daardoor 1% omhoog gaan dan is de wereld vervolgens ook weer te klein  ::)

Dave, tijd voor een opfrismoment van je kennis ?
Volgens mij bepaald MBN dit tot waar er gereden mag worden. Jou trein kan dus al in Alkmaar uit de dienst gehaald worden.
Bij de vervoerder NSR misschien aangezien het MBN een interne aangelegenheid is, maar volgens mij is wat hij zegt wel de officiele wetgeving.

NS doet graag nog wat extra bovenop de regelgeving uit de spoorwegwet.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rondje_HO op 02 June 2021, 12:41:11
Dat is ook het hele punt, er word nu door sommige hard geroepen ...


Maar als er gewoon werd gevraagd of er geen simpele oplossingen waren dan werden diegenen uitgelachen, moesten zich niet bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hadden en de reiziger was blijkbaar zo dom als de achterkant van een koe en ging gelijk over de rooie bij een "beetje" vertraging. Ik vind het niet zo gek dat dat wel wat ergernis oproept.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 June 2021, 13:01:08
Je hoeft helemaal geen miljoenen te investeren in een back-upsysteem. Ze kunnen ook een plan B bedenken in de trant van: wat doen we als het systeem uitvalt?
Hoe noodzakelijk is het dat de verkeersleiding op de meter nauwkeurig kan zien waar een trein is? De machinist en de conducteur weten waar ze naar toe moeten en wat de vertrektijden zijn. Dus die kunnen gewoon door. En als ze vastlopen kunnen ze altijd zelf bellen.
Ik vind dat er veel te makkelijk wordt gekozen voor alles platgooien. Zoek het niet in problemen maar in oplossingen.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Joop_L op 02 June 2021, 13:16:55
Als het systeem uitvalt kan de treindienstleider Geen alarmoproep plaatsen. Treinvolgsyteem is nodig om bij een eventuele aanwijzing de machinisten te bereiken, voor de juiste positie. Collega krijgt een aanrijding, en andere collega komt niets vermoedend lang denderen. Lekkere confrontatie met een uiteen gereden lichaam…. Moet er niet aan denken. Zo zijn er legio andere voorbeelden op te noemen waarbij het systeem van essentieel belang is.

Uit reizigersoogpunt snap ik het wel. Die willen naar huis of naar het werk. Alle problemen op het spoor, of het nu een seinstoring is of wat anders, daar hebben ze geen boodschap aan. Zelfs bij een aanrijding met persoon gaan ze compleet uit hun dak. Want…. Ik moet dit of ik moet dat. Enige vorm van inlevingsvermogen of compassie is ver te zoeken.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dave....... op 02 June 2021, 13:32:49
Dave, tijd voor een opfrismoment van je kennis ?
Volgens mij bepaald MBN dit tot waar er gereden mag worden. Jou trein kan dus al in Alkmaar uit de dienst gehaald worden.

Hoi Erik,

Wat ik aangaf is dat het wel mag  ;)
Zo staat het in het handboek.
En betreft het MBN, om je eigen kennis op te frissen sinds kort is het de Machinist die het laatste woord heeft.
Wanneer deze zegt dat hij/zij/hen het onveilig vindt om verder dan bv Alkmaar in dit geval te rijden, heeft MBN daar geen overwicht in.
Overigens is er geen haar op m’n hoofd die er aan denkt om verder dan in dit geval Alkmaar te gaan rijden.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Bart Donker op 02 June 2021, 14:01:34
Als het systeem uitvalt kan de treindienstleider Geen alarmoproep plaatsen. Treinvolgsyteem is nodig om bij een eventuele aanwijzing de machinisten te bereiken, voor de juiste positie. Collega krijgt een aanrijding, en andere collega komt niets vermoedend lang denderen. Lekkere confrontatie met een uiteen gereden lichaam…. Moet er niet aan denken. Zo zijn er legio andere voorbeelden op te noemen waarbij het systeem van essentieel belang is.

Uit reizigersoogpunt snap ik het wel. Die willen naar huis of naar het werk. Alle problemen op het spoor, of het nu een seinstoring is of wat anders, daar hebben ze geen boodschap aan. Zelfs bij een aanrijding met persoon gaan ze compleet uit hun dak. Want…. Ik moet dit of ik moet dat. Enige vorm van inlevingsvermogen of compassie is ver te zoeken.

Lekenvraag: Is een alarmoproep dagelijkse kost? Ik ken de getallen niet, maar stel dat er gemiddeld dagelijks één aanrijding in het land plaatsvind, is dan het stoppen van (bijna) alle treinverkeer gerechtvaardigd wanneer GSM-R uitvalt? Welke andere essentiële taken vervult het GSM-R netwerk, zonder die een trein niet kan rijden?

Natuurlijk wil niemand geconfronteerd worden met een plaats aanrijding, maar mocht een aanrijding seconden voordat je zelf die plaats passeert gebeuren, dan is er toch ook geen vermijden meer aan... Wanneer mensen van de aanrijdingstrein de tdl informeren en deze het blok op rood zet, dan hoeft dat toch geen eeuwigheid te duren?

Het zal zeker lastiger worden, alle mcn van de treinen die daardoor op een baanvak stranden te bereiken, maar relatief gezien lijkt me dat een kleiner probleem: Alle treinen stop <--> Treinen op één traject stop die niet meteen info hebben. Of is dit te simpel bekeken?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Jeronimos op 02 June 2021, 14:05:52
https://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-Rail
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Freek Jonkers op 02 June 2021, 18:52:15
Ik denk zo dat de functie van GSM-R wat te makkelijk wordt afgedaan.
Uiteraard is er de noodknop, maar er zijn ook andere gevallen dan een aanrijding.

Bij het stranden van een trein is communicatie van groot belang. Men moet daarbij ook even bedenken dat het spoorwegnetwerk in Nederland gecompliceerd is. Het stranden van een trein geeft meer impact als alleen het stranden van 1 trein.

Maar ook zijn er medische gevallen. D.w.z. dat om wat voor reden dan ook een passagier z.s.m. naar een ziekenhuis toe moet. Ook dan moet er gecommuniceerd worden.

Het zijn een paar voorbeelden. Het gebruiken van een prive GSM betekend dat je een goede kans hebt om niet de juiste m/v/x aan de andere kant te treffen.
Menigeen zal dat herkennen: "Ik verbind U even door met die en die" en het einde van het liedje is dat het teveel tijd vraagt om de juiste m/v/x aan de telefoon te krijgen.

Alles bij elkaar genomen is het simpel: NS rijdt veilig of rijdt niet. Rijden we onveilig zou dat wel eens heel vervelende gevolgen kunnen hebben. Het gaat er dan om wie verantwoordelijk is.

En back-up of niet, er is een Service Level Agreement met functieherstel binnen 4 uur.

Freek J.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Blausee-Mitholz op 02 June 2021, 19:47:05
Makkelijke reactie Johan, zat je lekker in je auto? Met wel goede verkeersinformatie via radio en internet? Werden alle snelwegen afgesloten omdat ergens een storing (ongeval) is?

NS is een vervoersbedrijf, vooral voor mensen die geen gebruik van andere vormen van vervoer kunnen maken. Dit soort storingen zorgen er voor dat jeugdigen met veel plezier hun rijbewijs halen en net als dat jij dat doet liever een uur in de file staan dan een half uur in de trein zitten.

Beste Frank,

Het wordt eigenlijk of-topic maar toch even reactie.
Ja soms heb ik het makkelijk in de auto soms ook niet. Samen met mijn collega's vervoeren wij mensen die afhankelijk zijn van ons vervoer.
Regio taxi en ziekenvervoer, dan heb je het over chronisch zieke mensen die niet met openbaarvervoer kunnen reizen en zelf geen andere mogelijkheden hebben.

Soms heb ik geluk, zie ik 3 rode kruizen op de A28 en kan er net af voor een sluiproute die nog niet dicht geslipt is. Bel ik later mijn collega en die zit muurvast in Amersfoort, kan geen kant op.

Soms heb je pech en accepteer je de overmacht. Heb meegemaakt met patiënt in de auto dat alle rijbanen van de A28 zijn afgesloten wegens ernstig ongeval. Net gebeurt wij kunnen geen kant op en konden alleen maar 2 uur wachten tot dat er weer beweging in de file kwam.

Ik herinner paar jaar geleden ergens in Januari ik had een middagrit van 14:00 uit Zeist naar Heerde toen het begon te sneeuwen gevolg verkeers infarkt. Ik had de klant pas om 19:00 uur in Heerde en moest zelf nog terug was pas om  22:30 thuis . (volgende morgen er weer om 06:00 in de auto). Volgens mij reden en toen ook geen enkele treinen meer (bij de eerste vlok sneeuw).

Ik heb geleerd gewoon overmacht te accepteren er komt altijd wel weer schot in de zaak.
En zo is het met het spoor ook. Storingen zijn vervelend maar niet te voorkomen, waar en hoe dan ook.

O ja soms ben ik het verlengstuk van de trein en mag treintaxi rijden ;)

Mvg, Johan (file uren krijg ik betaald maar sta er niet om te springen)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dwergsein op 02 June 2021, 21:29:06
Overigens is er geen haar op m’n hoofd die er aan denkt om verder dan in dit geval Alkmaar te gaan rijden.

Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Marc tramt op 02 June 2021, 21:44:41
Dan duurde het weleens een uur voordat er iemand gealarmeerd werd. Of een tegemoet rijdende trein reed nog even op de brokstukken in, met alle gevolgen van dien. Tegenwoordig accepteren we dat niet meer dus zijn er systemen en protocollen bedacht om de veiligheid te garanderen.
En vanuit veiligheid denk je dus eigenlijk altijd dat je niet mag rijden, tenzij aan een aantal veiligheidsvoorwaarden is voldaan. En dus niet, hoe kan ik op wat voor manier dan ook wel rijden.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Hendrik Jan op 02 June 2021, 21:49:27
Beste Dwergsein (what's in a name? Oh de ironie...)

Vanaf het allereerste begin werd er gebruik gemaakt van beveiliging op het spoor.
Hetzij via semaforen, lantaarns, tokens of een combinatie.

Je kunt de situatie van 1839 op geen enkele manier vergelijken met die van nu.
Het aantal treinen, de snelheden, de tonnages, het is allemaal meerdere ordes van grootte hoger.

Er werd in 1839 ook wat anders aangekeken tegen de waarde van mensenlevens.
Het werd domweg geaccepteerd dat er jaarlijks een handvol spoorwegwerkers verongelukte.
Er was toch ongeschoold volk zat.

Daar hoef ik niet per sé naar terug. Jij?

groeten
Hendrik Jan

Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Freek Jonkers op 02 June 2021, 22:36:21
Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?

BTW: Er is zelfs in het stoomtijdperk al gepoogd om draadloos te communiceren.

Dat er in die 155 jaar niet gecommuniceerd is lijkt me heel erg stug!!!!
Er was zoiets als een telegraaf/telefoon lijn. Er waren vlaggen en er waren lampen.
En dan hadden we ook nog iets als handen, want ook daar kun je mee seinen.
In de 70'r jaren was er de eeste versie van Telerail. De opvolger daarvan had aanzienlijk meer mogelijkheden.

https://www.nicospilt.com/index_vlaggen.htm

Vervolgens, je moet echter wel bedenken dat er in die 155 jaar het 1 en ander veranderd is. Men mocht in die tijd willen dat er om het kwartier een trein reed. Maar dat was toen niet nodig. "Wat vandaag niet is, komt morgen wel", een heel andere insteek als vandaag: "Graag gisteren klaar".

Freek J.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Gerke op 02 June 2021, 23:35:06
Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?

Wat een ongelooflijk ver gezochte vergelijking weer....  ::) Ik heb met mexelf afgesproken inoudelijk NIET te reageren...
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Martijn193 op 03 June 2021, 06:54:16
Toch is het wel een interessante casus vanuit meerdere opzichten.

- is het ‘handig’ geweest om 1 systeem ZO belangrijk te maken dat bij uitval NIKS meer kan.
- is het ‘handig’ om een backup systeem te hebben dat blijkbaar een zelfde fout kan herbergen. Het klinkt een beetje (beetje) alsof de noodstroomvoorziening wordt vormgegeven door een ander stopcontact te gebruiken.
- Wat voor eisen stellen we aan onze mobiliteit en onze veiligheid?
- Welke risico’s wensen we te nemen? HJ stelt bijvoorbeeld dat het verlies van een handvol rail medewerkers niet meer kan. Er wordt dus altijd gestreefd naar slachtoffer ‘0’, maar is dat reëel ?

Ethische, technische en bedrijfskundige vraagstukken dus. Het mooie is wel dat in dit soort vraagstukken de huidige situatie als gegeven wordt gezien, het ‘kan’ vaak niet anders. Terwijl eea toch vaak anders kan.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Marc tramt op 03 June 2021, 07:19:36
Nou, niet zo zeer bedrijfskundig maar in het geval van de spoorwegen eerder een maatschappelijk vraagstuk en niet te vergeten economisch. Als geld geen rol speel dan kun je alles met driedubbele back-up uitvoeren. En dan nog. Je kunt testen en simuleren wat je wil maar je zult altijd zien dat er net iets gebeurt wat niet/nauwelijks was te voorzien.
Zo ken ik zelf de casus van een dubbel uitgevoerd serverpark dat zichzelf uitschakelde vanwege een (onterecht) geconstateerde oververhitting. Helaas bleek het backup park dezelde software bug te hebben en begin die zichzelf ook uit te schakelen.
En ja, 0 doden is wel de eis die we tegenwoordig stellen en waarvoor we allerlei veiligheids- en ARBO-eisen hebben. Als je jezelf eens inleest in de aanleg van spoorwegen in Engeland, in de hoogtijdagen in de 2e helft van de 19e eeuw, is het schokkend hoeveel doden daarbij zijn gevallen. Honderden ‘navvy’s’ hebben daarbij het leven gelaten.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dwergsein op 03 June 2021, 07:20:53
Voor GSM-R is er eigenlijk geen back-up systeem. De back-up bestaat eigenlijk uit niet meer dan wat iedere mobiel kan.
Je kan natuurlijk met elkaar afspreken dat er geen meter meer wordt gereden zonder GSM-R, maar of dat nou echt nodig is. Denk van niet. Zeker niet in een tyd dat iedereen een GSM heeft, in tegenstelling tot de 155 jaar ervoor.....
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Marc tramt op 03 June 2021, 07:25:21
Ja fijn, je gaat de veiligheid van een spoorwegnetwerk laten afhangen van een ieders privé mobieltje. 
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dwergsein op 03 June 2021, 07:36:34
Iedere medewerker heeft toch wel een bedrijfsmobiel ?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 03 June 2021, 08:05:06
Blijft dus over een disrespect voor de "REIZIGER". Er is zover gecentraliseerd op een antiek systeem(2G) dat uitwijken niet kan en de klant maar moet zien hoe hij/zij thuis komt. Een van mijn criticasters schreef dat er veel meer mogelijk was als vroeger en laat al die spoorvriendjes dus komen met allerlei ONmogelijkheden maar geen met oplossingen die de modernere techniek toch moet hebben. Inderdaad ieder bezit bijna tegenwoordig een prive mobiel met 4 of 5 G waarop de wereld aan zooi zit. Na een stilstand moet je toch kunnen starten met een beperkte dienstverlening. Nee niet elke 10 minuten een trein maar wel kijkend naar ieder half uur.
En gezien de spoor gerelateerde schrijvers zie ik dus onwil en onverschilligheid door geweldige verkokering tussen beheer en gebruikers . Allemaal wijzers maar geen doeners.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rick op 03 June 2021, 08:15:07
Kan je je bijdrages eens constructief maken zoals anderen doen? Je zegt hetzelfde maar je komt over als een betweter door de toon (en als leugenaar trouwens).
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Sikje248 op 03 June 2021, 08:50:10
Allemaal wijzers maar geen doeners.

Dan ben ik wel benieuwd in welke categorie je zelf valt en wat je dan eventueel doet/bij draagt  ;D
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 03 June 2021, 09:46:28
Ach ja als iemand  het niet eens bent een leugenaar noemen een oud truckje . Nee , ik ben een vrager en geen doener, heb geen inbreng. Maar besten U negeert nog steeds de basis vraag wat doet een in naam "dienstverlenend" bedrijf aan de duizenden klanten die door onwil overal stranden.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Remunj op 03 June 2021, 10:06:20
Jij bent geen vrager maar een zeurder.
Als er maar iets over NS of ProRail verschijnt sta jij vooraan ::)

Voor jou geldt echt: een dag niet gezeurd is een dag niet geleefd.

En nee ik werk niet bij het spoor maar ben gewoon  reiziger.
En desondanks redelijk snel thuisgekomen zonder te zeuren maar gewoon door naar alternatieven te zoeken.
Maar dat is voor de meeste blijkbaar een brug te ver om zelf na te denken
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Eelco Storm op 03 June 2021, 10:36:55
Ja, dat is opeens een vast uitdrukking geworden "ik stel alleen maar vragen". Maar bijdragen met oplossingen, ho maar. "Ik stel alleen maar vragen" is niks anders dan een laffe manier om je te onttrekken aan enige verantwoordelijkheid qua oplossingen.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Jeronimos op 03 June 2021, 10:41:11
Heren, praat met elkaar hierover ergens anders.
Je zou als ex mod beter moeten weten Eelco, je doet je forum naam ingenium secundus geen eer aan.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 03 June 2021, 10:43:31
He de export nederlander doet ook een duit in het zakje. Ik vraag en vroeg om plan B. En ja ook ik stelde met de huidige mobiele techniek moet ook een communicatie met de eigen mobiel opgezet kunnen worden. Ja en dat wordt door de anderen gelijk afgebrand want past niet in hun denkraam. En beste Remunj ik leef gelukkig heel goed zonder zeuren. En dat jij wel zo flink bent om een eigen pad te vinden zegt natuurlijk niets over de anderen. En ja alternatieven hoort toch echt de dienstverlener als eerste te leveren.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: prutser op 03 June 2021, 10:45:05
Er is zover gecentraliseerd op een antiek systeem(2G)

Klopt dit, wordt er voor GSM-R het 2G netwerk gebruikt wat vanaf begin deze maand door sommige providers al niet meer wordt ondersteunt?
En zou dit een verband hebben met de storing die op dezelfde tijd plaatsvindt?

Stephan.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Rick op 03 June 2021, 10:52:13
Ach ja als iemand  het niet eens bent een leugenaar noemen een oud truckje .
Je wil dus zeggen dat je dit waar is:
ik heb geen sneren gegeven.
ook al geef je op dezelfde pagina en ook op deze weer sneren aan mensen die niet jouw mening delen?
Het leuke is nog wel dat ik het in principe met je eens ben, alleen kan je dat niet zien door het meteen uithalen naar anderen en dat je overtuigt bent dat jouw manier de oplossing is. Klaas zegt het veel netter:
Je hoeft helemaal geen miljoenen te investeren in een back-upsysteem. Ze kunnen ook een plan B bedenken in de trant van: wat doen we als het systeem uitvalt?
Hoe noodzakelijk is het dat de verkeersleiding op de meter nauwkeurig kan zien waar een trein is? De machinist en de conducteur weten waar ze naar toe moeten en wat de vertrektijden zijn. Dus die kunnen gewoon door. En als ze vastlopen kunnen ze altijd zelf bellen.
Ik vind dat er veel te makkelijk wordt gekozen voor alles platgooien. Zoek het niet in problemen maar in oplossingen.

antiek systeem(2G)
Het gaat er niet om dat het oud is maar dat het werkt (hihi), de machinisten hoeven geen 4K Ultra-HD filmpjes in de cabine te bekijken maar geven hun nummer door. Je weet trouwens dat ATB nog ouder is en ook dat wordt nog gebruikt?

ik stelde met de huidige mobiele techniek moet ook een communicatie met de eigen mobiel opgezet
En hoe gaat de treindienstleider dan de nummers van alle machinisten bijhouden? Of stel je voor om daar een werktelefoon voor te gebruiken?

Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Eelco Storm op 03 June 2021, 10:52:37
Je zou als ex mod beter moeten weten Eelco, je doet je forum naam ingenium secundus geen eer aan.

LB  :)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dave....... op 03 June 2021, 11:01:46
Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?

Tja daar heb je een heel goed punt.
Als er nu nog steeds maar een paar treinen per dag met 40 km/h zouden rijden.

Ik mag jouw humor wel!
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Joop_L op 03 June 2021, 11:15:51
Tja, we kunnen er natuurlijk nog tot in den treuren over door discussiëren, feit is en blijft, back-up systeem voor GSM-R is er niet en komt er ook niet. Er zal gewacht moeten worden op het heilig verklaarde ERTMS systeem, wat op punt van uitrollen staat. En daarna nog een paar jaartjes, dan hebben de mensen zoals Luit geen last meer van die spoormensjes. Dan hebben we dit (https://www.prorail.nl/toekomst/innoveren/automatisch-bestuurde-treinen) ;D (y)

Overigens heeft ProRail geen GSM-nummers van NSR machinisten en conducteurs. Ik weet niet in hoeverre de overige vervoerders het doen met delen van GSM nummers met ProRail. Prorail heeft overigens ook geen absentielijst met namen en rugnummers en welke treinen die spoormensjes moeten rijden die dag. Kortom.. vul zelf maar in.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Marc tramt op 03 June 2021, 11:37:49
Blijft dus over een disrespect voor de "REIZIGER".
Dat is jouw gevoel en dat is uiteraard prima en staat niet ter discussie alleen is het lastig om daarover een inhoudelijke discussie te voeren. Uiteindelijk kun je dan elk tegenargument afdoen met; ja maar dat voelt voor mij toch anders.

Citaat
Inderdaad ieder bezit bijna tegenwoordig een prive mobiel met 4 of 5 G waarop de wereld aan zooi zit. Na een stilstand moet je toch kunnen starten met een beperkte dienstverlening. Nee niet elke 10 minuten een trein maar wel kijkend naar ieder half uur.
En gezien de spoor gerelateerde schrijvers zie ik dus onwil en onverschilligheid door geweldige verkokering tussen beheer en gebruikers . Allemaal wijzers maar geen doeners.
Notoire leasebakken rijder hier. Als bedrijf wil je voor je veiligheidssystemen niet afhankelijk zijn van privé mobieltjes die al dan niet opgeladen of thuis zijn, of geen beltegoed meer hebben, danwel 6 veiligheidsupdates achterlopen. Bovendien kan ik in tijden van nood ook gewoon gaan bellen want er is geen enkele check of ik echt een machinist ben of thuis vanaf de bank zit te trollen.

Mijn conclusie is nog steeds dat 'we' als maatschappij steeds meer moeite hebben met verstoringen en onverwachte zaken en anderzijds ook 100% veiligheid eisen. De flexibiliteit en verdraagzaamheid worden steeds minder.
Hoeveel mensen hebben maandag op een bankje op een station moeten overnachten ten gevolge van deze verstoring?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Joop_L op 03 June 2021, 11:52:38
Hoeveel mensen hebben maandag op een bankje op een station moeten overnachten ten gevolge van deze verstoring?
Niemand. En iedereen die vertraging heeft opgelopen kan een claim indienen d.m.v het GTBV formulier.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 03 June 2021, 12:12:51
Waarom is het nu zo vreemd dat er met een noodsysteem gereden kan worden. Iets beperktere inzet dus spoormensjes zat. En ja 2G is oud en de moderne 5 G laat zelfs Zoom toe dus even inloggelen en de treidienstleider weet waar je zit/doet en verder. Denk nu eens in mogelijkheden voor dienstverlening ipv in enge hokjes denkerij. Ook al is het ProRail voor de Reiziger is het NS en dan is een dooddoener  als claim indienen helemaal niet belangrijk. Rijden heeft de voorkeur van de reiziger ook al duurt het een kwartiertje langer. IPV de Intercity naar Alkmaar een boemel maakt dan niet zoveel uit maar er rijdt wel iets. Denk in Mogelijkheden niet in afwijzing
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Hendrik Jan op 03 June 2021, 12:14:53
Voornoemde IC staat op dat moment knap in de weg voor die stoptrein van je...

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Remunj op 03 June 2021, 12:47:00
He de export nederlander doet ook een duit in het zakje.
Iets beperktere inzet dus spoormensjes zat.
Man man man wat kan je lekker denigrerend blijven doen.
je lijkt wel zo'n kleuter die zijn zin niet krijgt.  :-X

En beste Remunj ik leef gelukkig heel goed zonder zeuren. En dat jij wel zo flink bent om een eigen pad te vinden zegt natuurlijk niets over de anderen.
En dat is het grote probleem tegenwoordig.
Stel je voor dat je zelf een oplossing zoekt. Nee moord en brand schreeuwen helpt. Laat een ander maar met de oplossing komen.

En ja alternatieven hoort toch echt de dienstverlener als eerste te leveren.
Als bijna alles plat ligt blijven er weinig alternatieven over. Het alternatief wat gegeven werd was stel je reis zoveel mogelijk uit en houdt de berichten in de gaten.
En ja ben je al onderweg dan wordt dat lastig.
Maar een alternatief wat normaal ingezet wordt bij storingen, de bussen dus, is in dit soort gevallen echt wel onmogelijk.
Dus ja een beetje zelfraadzaamheid van reizigers moet toch wel kunnen.

Maar goed, jou overtuigen is moeilijker dan het betonblok wat je voor je hoofd hebt. Die gelooft alles nog eerder  :angel:
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Bart Donker op 03 June 2021, 13:02:00
Het zijn een paar voorbeelden. Het gebruiken van een prive GSM betekend dat je een goede kans hebt om niet de juiste m/v/x aan de andere kant te treffen.
Menigeen zal dat herkennen: "Ik verbind U even door met die en die" en het einde van het liedje is dat het teveel tijd vraagt om de juiste m/v/x aan de telefoon te krijgen.

Alles bij elkaar genomen is het simpel: NS rijdt veilig of rijdt niet. Rijden we onveilig zou dat wel eens heel vervelende gevolgen kunnen hebben. Het gaat er dan om wie verantwoordelijk is.

Dank voor deze inhoudelijke reactie. (y)
Ik heb geleerd dat veiligheid het bewust nemen van aanvaardbare risico's is en ik denk dat NS best veilig kan rijden als GSM-R even niet als hulpmiddel ter beschikking staat. Misschien kan er wat minder, maar dat lijkt me een alternatief om te overwegen tegenover alles platleggen. De verantwoordelijkheid zal inderdaad wel een grote rol spelen bij deze keuze.

--  --  --
Voorbijgaand aan alle liefkozingen in dit topic, ben ik nog steeds benieuwd naar hoe vaak zo'n noodoproep plaatsvindt. Loop je daar als mcn dagelijks tegenaan, een paar keer per weken of krijg je die soms wekenlang niet?
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Quinzeedied op 03 June 2021, 13:13:35
Maar een alternatief wat normaal ingezet wordt bij storingen, de bussen dus, is in dit soort gevallen echt wel onmogelijk. Dus ja een beetje zelfraadzaamheid van reizigers moet toch wel kunnen.

Tja ik vond het als reiziger allemaal wel meevallen, nadat de eerste berichten kwamen rond half 5 dat er weer opgestart ging worden, ben ik iets eerder dan normaal naar Utrecht Centraal gefietst met ook in het achterhoofd een optie met een lange-afstandsbus, maar dat bleek niet nodig. Omdat het opstarten in Amsterdam wat minder soepel ging daar even moeten wachten, maar uiteindelijk was ik nauwelijks later dan normaal op Haarlem

Voor iedereen die het in Nederland zo slecht geregeld vindt: ga eens bij een grote verstoring in België of Duitsland met de trein. Niet alleen laat de communicatie daar ook te wensen over (namelijk geen communicatie is mijn ervaring), een eventuele reguliere volgende trein komt niet al 10-15 minuten later, maar vaak pas na 1-2 uur. En dan ben je pas echt veel later thuis...  ;)
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Marc tramt op 03 June 2021, 13:19:13
Dank voor deze inhoudelijke reactie. (y)
Ik heb geleerd dat veiligheid het bewust nemen van aanvaardbare risico's is en ik denk dat NS best veilig kan rijden als GSM-R even niet als hulpmiddel ter beschikking staat. Misschien kan er wat minder, maar dat lijkt me een alternatief om te overwegen tegenover alles platleggen. De verantwoordelijkheid zal inderdaad wel een grote rol spelen bij deze keuze.
Dat laatste vooral lijkt mij. Ik zou het als reiziger wel erg prettig vinden als de aanwezigheid van een boord-wal verbinding een vereiste is voor het rijden van een trein, met name ook vanwege het voorbeeld dat ik al eerder aanhaalde; een trein die ontspoort of een aanrijding heeft en waar mogelijk een tegenligger op in kan rijden.
De kans dat zoiets gebeurt is klein, maar als het gebeurt dan vindt iedereen daar ook weer wat van.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Dave....... op 03 June 2021, 13:24:55
Voorbijgaand aan alle liefkozingen in dit topic, ben ik nog steeds benieuwd naar hoe vaak zo'n noodoproep plaatsvindt. Loop je daar als mcn dagelijks tegenaan, een paar keer per weken of krijg je die soms wekenlang niet?

Erg wisselend.
Soms dagen niet, soms de één na de ander in een dienst en alles er tussenin.

Alarmoproep kan van alles zijn, van overweg in de storing tot het spoor is weggevaagd door een tornado.

Ook zit je zeg maar in een “bubbel” van de verantwoordelijke trdl.
Dus het kan heel goed zijn dat de alarmoproep die af gaat niet in je buurt is.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Remunj op 03 June 2021, 13:54:08
Tja ik vond het als reiziger allemaal wel meevallen, nadat de eerste berichten kwamen rond half 5 dat er weer opgestart ging worden, ben ik iets eerder dan normaal naar Utrecht Centraal gefietst met ook in het achterhoofd een optie met een lange-afstandsbus, maar dat bleek niet nodig.
Ben ik helemaal met je eens.
Ik vond er redelijk snel alweer wat treinverkeer was.

Ik moest zelf van Helmond naar Roermond en wist dat rond Eindhoven nog weinig reed.
Maar een collega was zo aardig om mij in Weert af te zetten waarvandaan ik wel met een trein verder kon. Wel moet een kleine vertraging maar er reed tenminste wel iets.
En die trein kwam uit Eindhoven dus waarschijnlijk was het me ook wel gelukt om de hele reis met de trein te maken.
Maar dat bedoel ik dus met zelf ook wat proberen te ondernemen.

Er zullen heus wel trajecten geweest zijn waar het wat minder gesteld was en het langer duurde voor er wat reed maar over het algemeen vond ik het redelijk snel opgelost.
Maar als je tegenwoordig hoe snel mensen in de rode vlekken schieten als er wat gebeurd.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Luit op 03 June 2021, 15:38:33
Beste Hendrik Jan , waarom staat die in de weg. Ja je denkt in hokjes maar mer een beperkte treinenloop kun je die toch ook als stopper misbruiken.
Remunj, ik merk dat je rooie vlekken krijgt maar helaas voor jou doe ik niet in beton maar roestvast pantser staal om beveiligd te zijn tegen lieden die in beperkingen denken en niet in oplossingen.
Blijven hangen in een defect telefoonsysteem en niet de huidige communicatie tijdelijk gebruiken. Want ja dat is vreemd en anders.
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: spoorijzer op 03 June 2021, 15:45:02
Het probleem met een verstoring is ook logistiek van aard. De juiste mensen en de juiste treinen staan niet op de juiste plek. Vergelijk het met je modelbaan (als je die hebt). Het is lastig vertrekken als alle locs op de verkeerde sporen staan.

Onze Nederlandse dienstregeling is zeer complex. Het juiste materieel incl juiste personeel is direct een chaos als er een verstoring is. Stel, een machinist rijdt de IC van Amsterdam naar Amersfoort en stapt dan over op de stoptrein naar Zwolle (met pauze uiteraard). Als die IC niet rijdt, komt die man nooit op tijd in Amersfoort om zijn volgende trein te rijden...... Dus alleen stoptreinen werkt niet zomaar. Dat hebben regionale vervoerders minder, daar die vaak de hele dag op hetzelfde traject rijden (rondje om de kerk). Ik ken de exacte diensten niet, maar het is al met al een mega complexe puzzel.

En zoals ik eerder zei, je kan alles wel back-uppen, maar kosten en baten moeten wel in verhouding staan. Anders kan je elke snelweg ook direct 15 baans maken  ;D
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Hendrik Jan op 03 June 2021, 16:11:56
Beste Hendrik Jan , waarom staat die in de weg. Ja je denkt in hokjes maar mer een beperkte treinenloop kun je die toch ook als stopper misbruiken.

Hij staat een eindje verderop op hetzelfde spoor, in dezelfde richting.
De boel lag plat, weet je nog?
Verkeerd spoor gebruiken is geen optie, want op het andere spoor geldt hetzelfde.

Het is nogal lastig om dan een vereenvoudigde treinenloop op te starten.
Eerst moet al het overtollige materieel van de baan.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Landelijke storing, 31-05-2021
Bericht door: Hlv53 op 03 June 2021, 16:30:53
Overigens heeft ProRail geen GSM-nummers van "NSR machinisten en conducteurs. Ik weet niet in hoeverre de overige vervoerders het doen met delen van GSM nummers met ProRail. Prorail heeft overigens ook geen absentielijst met namen en rugnummers en welke treinen die spoormensjes moeten rijden die dag. Kortom.. vul zelf maar in"
Ik kan alleen maar de praktijk in België aanhalen; het is verplicht om met je bedrijfsgsm een sms te sturen met treinnummer etc naar kuberna, zo blijf je bereikbaar bij uitval van GSM-R...en nee, dat gaat niet met elke gsm, enkel met een geregistreerde gsm die elke vervoerder ter beschikking moet stellen aan de infrastructuurgebruiker. Simpel toch?
Blindelings vertrouwen op één systeem doen we hier niet. Daarnaast blijven de treinen gewoon rijden op de laterale seingeving.
Helaas wordt alles wel meer gecentraliseerd, waardoor ook hier veel minder mogelijk is. ETCS gaat het alleen maar erger en duurder maken. Vooruitgang he.