Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wim Moerman (MTE) overleden door Ronald Halma
Vandaag om 20:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 20:39:35
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27

Auteur Topic: Landelijke storing, 31-05-2021  (gelezen 10808 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Landelijke storing, 31-05-2021
« Reactie #75 Gepost op: 03 June 2021, 10:52:13 »
Ach ja als iemand  het niet eens bent een leugenaar noemen een oud truckje .
Je wil dus zeggen dat je dit waar is:
ik heb geen sneren gegeven.
ook al geef je op dezelfde pagina en ook op deze weer sneren aan mensen die niet jouw mening delen?
Het leuke is nog wel dat ik het in principe met je eens ben, alleen kan je dat niet zien door het meteen uithalen naar anderen en dat je overtuigt bent dat jouw manier de oplossing is. Klaas zegt het veel netter:
Je hoeft helemaal geen miljoenen te investeren in een back-upsysteem. Ze kunnen ook een plan B bedenken in de trant van: wat doen we als het systeem uitvalt?
Hoe noodzakelijk is het dat de verkeersleiding op de meter nauwkeurig kan zien waar een trein is? De machinist en de conducteur weten waar ze naar toe moeten en wat de vertrektijden zijn. Dus die kunnen gewoon door. En als ze vastlopen kunnen ze altijd zelf bellen.
Ik vind dat er veel te makkelijk wordt gekozen voor alles platgooien. Zoek het niet in problemen maar in oplossingen.

antiek systeem(2G)
Het gaat er niet om dat het oud is maar dat het werkt (hihi), de machinisten hoeven geen 4K Ultra-HD filmpjes in de cabine te bekijken maar geven hun nummer door. Je weet trouwens dat ATB nog ouder is en ook dat wordt nog gebruikt?

ik stelde met de huidige mobiele techniek moet ook een communicatie met de eigen mobiel opgezet
En hoe gaat de treindienstleider dan de nummers van alle machinisten bijhouden? Of stel je voor om daar een werktelefoon voor te gebruiken?

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #76 Gepost op: 03 June 2021, 10:52:37 »
Je zou als ex mod beter moeten weten Eelco, je doet je forum naam ingenium secundus geen eer aan.

LB  :)

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 03 June 2021, 11:01:46 »
Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?

Tja daar heb je een heel goed punt.
Als er nu nog steeds maar een paar treinen per dag met 40 km/h zouden rijden.

Ik mag jouw humor wel!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 03 June 2021, 11:15:51 »
Tja, we kunnen er natuurlijk nog tot in den treuren over door discussiëren, feit is en blijft, back-up systeem voor GSM-R is er niet en komt er ook niet. Er zal gewacht moeten worden op het heilig verklaarde ERTMS systeem, wat op punt van uitrollen staat. En daarna nog een paar jaartjes, dan hebben de mensen zoals Luit geen last meer van die spoormensjes. Dan hebben we dit ;D (y)

Overigens heeft ProRail geen GSM-nummers van NSR machinisten en conducteurs. Ik weet niet in hoeverre de overige vervoerders het doen met delen van GSM nummers met ProRail. Prorail heeft overigens ook geen absentielijst met namen en rugnummers en welke treinen die spoormensjes moeten rijden die dag. Kortom.. vul zelf maar in.
Groeten Joop, machinist Lls

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 03 June 2021, 11:37:49 »
Blijft dus over een disrespect voor de "REIZIGER".
Dat is jouw gevoel en dat is uiteraard prima en staat niet ter discussie alleen is het lastig om daarover een inhoudelijke discussie te voeren. Uiteindelijk kun je dan elk tegenargument afdoen met; ja maar dat voelt voor mij toch anders.

Citaat
Inderdaad ieder bezit bijna tegenwoordig een prive mobiel met 4 of 5 G waarop de wereld aan zooi zit. Na een stilstand moet je toch kunnen starten met een beperkte dienstverlening. Nee niet elke 10 minuten een trein maar wel kijkend naar ieder half uur.
En gezien de spoor gerelateerde schrijvers zie ik dus onwil en onverschilligheid door geweldige verkokering tussen beheer en gebruikers . Allemaal wijzers maar geen doeners.
Notoire leasebakken rijder hier. Als bedrijf wil je voor je veiligheidssystemen niet afhankelijk zijn van privé mobieltjes die al dan niet opgeladen of thuis zijn, of geen beltegoed meer hebben, danwel 6 veiligheidsupdates achterlopen. Bovendien kan ik in tijden van nood ook gewoon gaan bellen want er is geen enkele check of ik echt een machinist ben of thuis vanaf de bank zit te trollen.

Mijn conclusie is nog steeds dat 'we' als maatschappij steeds meer moeite hebben met verstoringen en onverwachte zaken en anderzijds ook 100% veiligheid eisen. De flexibiliteit en verdraagzaamheid worden steeds minder.
Hoeveel mensen hebben maandag op een bankje op een station moeten overnachten ten gevolge van deze verstoring?
No dress rehearsel, this is our life.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 03 June 2021, 11:52:38 »
Hoeveel mensen hebben maandag op een bankje op een station moeten overnachten ten gevolge van deze verstoring?
Niemand. En iedereen die vertraging heeft opgelopen kan een claim indienen d.m.v het GTBV formulier.
Groeten Joop, machinist Lls

Luit

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 03 June 2021, 12:12:51 »
Waarom is het nu zo vreemd dat er met een noodsysteem gereden kan worden. Iets beperktere inzet dus spoormensjes zat. En ja 2G is oud en de moderne 5 G laat zelfs Zoom toe dus even inloggelen en de treidienstleider weet waar je zit/doet en verder. Denk nu eens in mogelijkheden voor dienstverlening ipv in enge hokjes denkerij. Ook al is het ProRail voor de Reiziger is het NS en dan is een dooddoener  als claim indienen helemaal niet belangrijk. Rijden heeft de voorkeur van de reiziger ook al duurt het een kwartiertje langer. IPV de Intercity naar Alkmaar een boemel maakt dan niet zoveel uit maar er rijdt wel iets. Denk in Mogelijkheden niet in afwijzing

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #82 Gepost op: 03 June 2021, 12:14:53 »
Voornoemde IC staat op dat moment knap in de weg voor die stoptrein van je...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 03 June 2021, 12:47:00 »
He de export nederlander doet ook een duit in het zakje.
Iets beperktere inzet dus spoormensjes zat.
Man man man wat kan je lekker denigrerend blijven doen.
je lijkt wel zo'n kleuter die zijn zin niet krijgt.  :-X

En beste Remunj ik leef gelukkig heel goed zonder zeuren. En dat jij wel zo flink bent om een eigen pad te vinden zegt natuurlijk niets over de anderen.
En dat is het grote probleem tegenwoordig.
Stel je voor dat je zelf een oplossing zoekt. Nee moord en brand schreeuwen helpt. Laat een ander maar met de oplossing komen.

En ja alternatieven hoort toch echt de dienstverlener als eerste te leveren.
Als bijna alles plat ligt blijven er weinig alternatieven over. Het alternatief wat gegeven werd was stel je reis zoveel mogelijk uit en houdt de berichten in de gaten.
En ja ben je al onderweg dan wordt dat lastig.
Maar een alternatief wat normaal ingezet wordt bij storingen, de bussen dus, is in dit soort gevallen echt wel onmogelijk.
Dus ja een beetje zelfraadzaamheid van reizigers moet toch wel kunnen.

Maar goed, jou overtuigen is moeilijker dan het betonblok wat je voor je hoofd hebt. Die gelooft alles nog eerder  :angel:
Gr.
Eric

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #84 Gepost op: 03 June 2021, 13:02:00 »
Het zijn een paar voorbeelden. Het gebruiken van een prive GSM betekend dat je een goede kans hebt om niet de juiste m/v/x aan de andere kant te treffen.
Menigeen zal dat herkennen: "Ik verbind U even door met die en die" en het einde van het liedje is dat het teveel tijd vraagt om de juiste m/v/x aan de telefoon te krijgen.

Alles bij elkaar genomen is het simpel: NS rijdt veilig of rijdt niet. Rijden we onveilig zou dat wel eens heel vervelende gevolgen kunnen hebben. Het gaat er dan om wie verantwoordelijk is.

Dank voor deze inhoudelijke reactie. (y)
Ik heb geleerd dat veiligheid het bewust nemen van aanvaardbare risico's is en ik denk dat NS best veilig kan rijden als GSM-R even niet als hulpmiddel ter beschikking staat. Misschien kan er wat minder, maar dat lijkt me een alternatief om te overwegen tegenover alles platleggen. De verantwoordelijkheid zal inderdaad wel een grote rol spelen bij deze keuze.

--  --  --
Voorbijgaand aan alle liefkozingen in dit topic, ben ik nog steeds benieuwd naar hoe vaak zo'n noodoproep plaatsvindt. Loop je daar als mcn dagelijks tegenaan, een paar keer per weken of krijg je die soms wekenlang niet?
« Laatst bewerkt op: 03 June 2021, 13:12:13 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 03 June 2021, 13:13:35 »
Maar een alternatief wat normaal ingezet wordt bij storingen, de bussen dus, is in dit soort gevallen echt wel onmogelijk. Dus ja een beetje zelfraadzaamheid van reizigers moet toch wel kunnen.

Tja ik vond het als reiziger allemaal wel meevallen, nadat de eerste berichten kwamen rond half 5 dat er weer opgestart ging worden, ben ik iets eerder dan normaal naar Utrecht Centraal gefietst met ook in het achterhoofd een optie met een lange-afstandsbus, maar dat bleek niet nodig. Omdat het opstarten in Amsterdam wat minder soepel ging daar even moeten wachten, maar uiteindelijk was ik nauwelijks later dan normaal op Haarlem

Voor iedereen die het in Nederland zo slecht geregeld vindt: ga eens bij een grote verstoring in België of Duitsland met de trein. Niet alleen laat de communicatie daar ook te wensen over (namelijk geen communicatie is mijn ervaring), een eventuele reguliere volgende trein komt niet al 10-15 minuten later, maar vaak pas na 1-2 uur. En dan ben je pas echt veel later thuis...  ;)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 03 June 2021, 13:19:13 »
Dank voor deze inhoudelijke reactie. (y)
Ik heb geleerd dat veiligheid het bewust nemen van aanvaardbare risico's is en ik denk dat NS best veilig kan rijden als GSM-R even niet als hulpmiddel ter beschikking staat. Misschien kan er wat minder, maar dat lijkt me een alternatief om te overwegen tegenover alles platleggen. De verantwoordelijkheid zal inderdaad wel een grote rol spelen bij deze keuze.
Dat laatste vooral lijkt mij. Ik zou het als reiziger wel erg prettig vinden als de aanwezigheid van een boord-wal verbinding een vereiste is voor het rijden van een trein, met name ook vanwege het voorbeeld dat ik al eerder aanhaalde; een trein die ontspoort of een aanrijding heeft en waar mogelijk een tegenligger op in kan rijden.
De kans dat zoiets gebeurt is klein, maar als het gebeurt dan vindt iedereen daar ook weer wat van.
No dress rehearsel, this is our life.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 03 June 2021, 13:24:55 »
Voorbijgaand aan alle liefkozingen in dit topic, ben ik nog steeds benieuwd naar hoe vaak zo'n noodoproep plaatsvindt. Loop je daar als mcn dagelijks tegenaan, een paar keer per weken of krijg je die soms wekenlang niet?

Erg wisselend.
Soms dagen niet, soms de één na de ander in een dienst en alles er tussenin.

Alarmoproep kan van alles zijn, van overweg in de storing tot het spoor is weggevaagd door een tornado.

Ook zit je zeg maar in een “bubbel” van de verantwoordelijke trdl.
Dus het kan heel goed zijn dat de alarmoproep die af gaat niet in je buurt is.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 03 June 2021, 13:54:08 »
Tja ik vond het als reiziger allemaal wel meevallen, nadat de eerste berichten kwamen rond half 5 dat er weer opgestart ging worden, ben ik iets eerder dan normaal naar Utrecht Centraal gefietst met ook in het achterhoofd een optie met een lange-afstandsbus, maar dat bleek niet nodig.
Ben ik helemaal met je eens.
Ik vond er redelijk snel alweer wat treinverkeer was.

Ik moest zelf van Helmond naar Roermond en wist dat rond Eindhoven nog weinig reed.
Maar een collega was zo aardig om mij in Weert af te zetten waarvandaan ik wel met een trein verder kon. Wel moet een kleine vertraging maar er reed tenminste wel iets.
En die trein kwam uit Eindhoven dus waarschijnlijk was het me ook wel gelukt om de hele reis met de trein te maken.
Maar dat bedoel ik dus met zelf ook wat proberen te ondernemen.

Er zullen heus wel trajecten geweest zijn waar het wat minder gesteld was en het langer duurde voor er wat reed maar over het algemeen vond ik het redelijk snel opgelost.
Maar als je tegenwoordig hoe snel mensen in de rode vlekken schieten als er wat gebeurd.
Gr.
Eric

Luit

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 03 June 2021, 15:38:33 »
Beste Hendrik Jan , waarom staat die in de weg. Ja je denkt in hokjes maar mer een beperkte treinenloop kun je die toch ook als stopper misbruiken.
Remunj, ik merk dat je rooie vlekken krijgt maar helaas voor jou doe ik niet in beton maar roestvast pantser staal om beveiligd te zijn tegen lieden die in beperkingen denken en niet in oplossingen.
Blijven hangen in een defect telefoonsysteem en niet de huidige communicatie tijdelijk gebruiken. Want ja dat is vreemd en anders.