BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ReneN op 15 February 2019, 15:39:33

Titel: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: ReneN op 15 February 2019, 15:39:33
De provincie Gelderland heeft niet veel op met het ov per spoor. Na de weigering om Nijmegen - Kleef te willen reactiveren en de weigering om mee te betalen aan de meerkosten voor de Maaslijn waardoor de elektrificatie stilligt is er nu een plan met diverse gemeenten ontwikkeld om het traject Geldermalsen - Elst te vervangen door een busbaan. Je denkt dat het sluiten van spoorlijnen tegenwoordig toch niet meer aan de orde is, maar nee, de plannen lijken vrij serieus.

Nu met link: https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/spoorlijn-geldermalsen-tiel-elst-maakt-mogelijk-plaats-voor-busbaan~ab6892f8/
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Marc tramt op 15 February 2019, 15:55:38
De jaren '50 zijn nog niet voorbij in de Betuwe lees ik.  :-\
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: VAM65 op 15 February 2019, 16:07:07
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: WilcoV op 15 February 2019, 16:16:39
Het is inderdaad een totaalstudie die alles te maken heeft met het in de nabije toekomst drukker worden van het spoorverkeer tussen Arnhem en Nijmegen. Om dat gezien de redelijk beperkte ruimte, in goede banen te leiden zal eigenlijk de verbinding Arnhem-Tiel moeten worden opgeheven. Een dergelijke beslissing wil men echter goed kunnen onderbouwen en alle mogelijkheden en onmogelijkheden tegen het licht houden. Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.
Basisonderzoek in het verleden was alleen maar het laten eindigen van de treinverbinding vanuit Tiel in Elst. Nu is besloten alle mogelijke opties te laten onderzoeken zodat een financieel en operationeel optimale beslissing genomen kan worden. Lijkt me juist een goede zaak.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2019, 16:17:19
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. De andere drie zijn het handhaven van de huidige tussen spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Het verbeteren van overstapmogelijkheden op de spoorlijn Tiel-Elst en tenslotte het al dan niet elektrificeren van de spoorlijn Geldermalsen-Elst. Momenteel kan die alleen door dieseltreinen worden gebruikt. 

Als je zijn bijdragen leest, zie je ook dat ReneN niet aan genuanceerd doet  ;)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Remunj op 15 February 2019, 16:19:44
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Ik weet niet of ReneN het woord nuance kent gezien zijn eerdere bijdragen  ;D :angel:
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Reinier Z. op 15 February 2019, 16:22:41
Als je het hele artikel leest, dan is het een stuk genuanceerder!
Het ombouwen van trein- naar bus- en fietstracé is één van vier scenario’s die de provincie in beeld wil brengen. 

Ik krijg een beetje jeuk als overheden met 4 scenario's komen. Er is altijd een nul-scenario, maar die wil men natuurlijk niet, want anders waren ze er niet over begonnen. Dan twee scenario's die een verbetering lijken, maar alleen maar zijn toegevoegd om de indruk te wekken dat er keuze is. En een vierde scenario, dat eigenlijk de gewenste uitkomst is.  8)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Quinzeedied op 15 February 2019, 16:35:34
Buiten dat heeft Gelderland alleen maar iets te zeggen over het stuk tot Tiel, de rest is bevoegdheid van een andere provincie.

Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Modellbahnwagen op 15 February 2019, 16:54:27
Treurig plan.

Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.

Bovendien biedt het vijftien meter brede spoorbed ruimte voor twee vrijliggende busbanen en de aanleg van een snelfietspad.” Van Baal noemt de baan ook nog voordelig voor de nooddiensten. ,,Voor de aanrijtijden van ambulance, brandweer en politie naar de dorpskernen speelt die busbaan ook een belangrijke rol.’’

Lijkt meer op een puur persoonlijke visie van die Overbetuwse wethouder van Baal. Ruikt sterk naar regionaal eigenbelang.

Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: WilcoV op 15 February 2019, 17:54:09
Geldermalsen hoort toch echt bij Gelderland.  ;)
Het lijkt mij wel dat de provincie verder weinig te zeggen heeft over Geldermalsen - Tiel omdat het Hoofdrailnet is (denk ik?), maar dat is wellicht ook wat je bedoelt?

Correct uiteraard, Dordrecht-Geldermalsen en Geldermalsen-Tiel vallen niet onder de bevoegdheden van de provincie Gelderland, maar wat niet is kan altijd komen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: tijgernootje op 15 February 2019, 18:24:02
Dat zou samenvoegen van gemeentes en provincies betekenen om dat voor elkaar te krijgen,en dat lijkt me toch een paar bruggen te ver  ;D
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??
We zullen zien of en welk stukje rails word weg gezaagd bij een gemeente/provincie grens waardoor de gehele lijn onbruikbaar word,zodat men daarna de rest kan saneren,dat laatste valt primaa in t plaatje van P rail  ::) 
1 voor alle en p rail voor zichzelf samen met dhr van baal  :-X
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Floris Dilz op 15 February 2019, 18:27:49
de trein daar rijdt nu ook op diesel he.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Joop_L op 15 February 2019, 18:39:10
Overigens is Dhr van Baal blijkbaar niet echt een mileufreak,want hij verkiest diesel en benzine uitstotende voertuigen boven iets wat electrisch rijd op rails  ::)
Geldermalsen - Tiel is met bovenleiding. Tiel - Elst is diesellijn
Citaat
En een hinderlijke barrière in t landschap ?
Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Eelco Storm op 15 February 2019, 18:49:59
Ik kan me wel wat andere dingen voorstellen die t landschap verstoren en "erger" zijn,windmolens b.v. ??

Liever windmolens dan de rook uitbrakende schoorstenen van kolencentrales.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Niekleair op 15 February 2019, 19:19:32
Wat zijn eigenlijk de vervoercijfers van het baanvak Tiel-Elst? Ik vermoed dat het niet heel dramatisch zal zijn, anders was die lijn al wel eerder gesaneerd. In mijn optiek zou het gebruik (in combinatie met kostendekkingsgraad) uiteindelijk de graadmeter moeten zijn; is het financieel nog een beetje verantwoord om een trein te laten rijden. Bij openbaar vervoer zal altijd geld moeten, maar het moet ook geen bodemloze put worden. Het is zonde van het geld als bijvoorbeeld in meer dan de treinen de bezetting (ruim) onder de 40% is.

De spoorbaan vervangen door een busbaan lijkt mij de ultieme kapitaalvernietiging; in het geval de reizigersaantallen dusdanig laag zijn dat een trein niet te verantwoorden valt, dan lijkt mij dat bij een bezuiniging de bussen beter gebruik kunnen maken van de bestaande, al dan niet verbeterde weginfrastructuur.



Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Reinout van Rees op 15 February 2019, 19:21:25
D'r ligt aan dat lijntje in de buurt van station Hemmen-Dodewaard nog een stilgelegde kerncentrale (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Dodewaard). Is weer eens wat anders dan kolencentrales en windmolens. Beetje afwisseling? :)

Reinout
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Noordster op 15 February 2019, 19:33:56
[...]  Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Net als kerktorens toch?  ;D
MVG,
---Peter.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: wob op 15 February 2019, 19:53:54
Afgezien van wat economisch gezien het beste scenario is, zou ik het heel jammer vinden de treinen op dat lijntje verdwijnen.

Het is (vind ik) een romantisch lijntje met een paar prachtige stations. Vooral Kesteren (wat ooit een knooppunt was) heeft sfeer, maar ook de halte Hemmen-Dodewaard heeft een heel mooi stationsgebouw (dat overigens als zodanig niet meer gebruikt wordt).
Ook elektrificatie doet afbreuk aan het romantische karakter, maar alles beter dan dat de lijn in onbruik raakt.
Overigens is de lijn deels dubbelsporig, zonder bovenleiding. Dat komt vast niet zo heel veel meer voor in NL.

De keren dat ik in de buurt was heb ik niet de indruk gekregen dat de treinen druk bezet waren. In die zin verbaast het me niets dat er dit soort plannen circuleren. Toch vraag ik me af of het verstandig is de lijn te saneren. In het verleden zijn er vaker onrendabele trajecten geweest in den lande waar (toentertijd) NS van af wilden, die nu weer floreren.

Groet, Bas
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Thom op 15 February 2019, 20:31:08
Dat zou samenvoegen van gemeentes en provincies betekenen om dat voor elkaar te krijgen,en dat lijkt me toch een paar bruggen te ver  ;D
Want, die zouden niet met elkaar om tafel kunnen om tot een gezamelijk besluit te komen?

Vreemde opmerking weer...
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Bartje81 op 15 February 2019, 22:27:40
Wel apart, sinds het concessie-tijdperk is de dienstregeling op de lijn uitgebreid naar een halfuursdienst (i.p.v. 1 x p/u) en vrij recent is er speciaal voor dit lijntje een 3e spoor in Elst aangelegd. Dus er is al wat geïnvesteerd.

Dat de lijn, ook nog eens zonder bovenleiding, het landschap verstoord lijkt mij stug na die 150 jaar (of ik weet niet hoe lang) dat die lijn er al ligt.
Die heeft zijn plek allang gevonden.

Is de heer Van Baal niet in de war met de BetuweRoute? Dat is aanzienlijk meer omgevingsgeweld... :o ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: spoorzeven op 15 February 2019, 22:37:55
In het verleden zijn er vaker onrendabele trajecten geweest in den lande waar (toentertijd) NS van af wilden, die nu weer floreren. Groet, Bas

Of trajecten (tram en trein) die helemaal niet hadden mogen verdwijnen, zoals de spoorlijn naar Scheveningen. Maar ja, in de vijftiger en zestiger jaren is veel afgebroken waarvan nu wordt gezegd: niet zo verstandig (zachtjes uitgedrukt). Zelfs Lehner zei dat al toen ongeveer de lijn Den Haag-Wassenaar-Leiden amper was verdwenen. Visie is echter natuurlijk een moeilijke zaak. Wij oordelen altijd achteraf. Deze tijd ziet weer railvervoer waar dat was verdwenen: naar Veendam (-Stadskanaal?), Amstelveen en straks Uithoorn om maar iets te noemen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Modellbahnwagen op 15 February 2019, 22:40:00
En een hinderlijke barrière in t landschap ?

Denk dan toch meer aan de A15 en de betuweroute die er vlakbij liggen 🤔
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: ReneN op 15 February 2019, 23:18:25
Citaat
Als je zijn bijdragen leest, zie je ook dat ReneN niet aan genuanceerd doet  ;)

Zeker ken ik het woord nuance... daarom staat er ook een vraagteken in de titel. Hier blijkt dat het zowel een voordeel als groot nadeel kan zijn wanneer lokale bestuurders zich met spoorlijnen bemoeien die vooral regionaal of zelfs landelijk een functie hebben. Elektrificatie van Tiel-Elst zou me verbazen, in Gelderland is volgens mij geen enkel elektrificatieproject wat dat betreft doorgegaan, ook Zevenaar-Doetinchem (-Winterswijk) niet. Daar valt weinig te nuanceren. In Overijssel zijn ze een stuk voortvarender.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Arjan6511 op 16 February 2019, 08:20:36
Samenvattend had je beter een titel kunnen kiezen die meer de lading van het artikel had gedekt.

Of je hebt een titel gekozen die dicht bij je persoonlijke voorkeur ligt of je wilt gewoon lezers trekken a la Telegraaf-stijl.
Ik hoop maar dat het het laatste is  ;)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: ReneN op 16 February 2019, 13:11:45
Eh nee Arjan, het was De Gelderlander. Dan zal deze krantenkop je waarschijnlijk ook niet bevallen:

https://www.gelderlander.nl/home/kritiek-op-plan-opheffen-boemeltrein-tussen-elst-en-geldermalsen~aab863be/

Ik zou zeggen: stuur de redactie even een berichtje...  ;)

Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Arjan6511 op 16 February 2019, 13:32:59
Eh nee, het is het draadje wat jij hebt gestart  ;)

Dat van die Gelderlander is inderdaad bijzonder, en dat lijkt helaas een trend te worden. Dat zouden wij op het forum toch beter moeten kunnen dan professionals toch?  ;D

Gewoon even ter voorbeeld, over een videoclip die bijna in mijn voortuin is opgenomen:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2329980/Veluwe-middelpunt-clip-Armin-van-Buuren-fan-rijdt-per-ongeluk-voorbij

Zou het nu "per ongeluk" zijn of " bij toeval" ???

Inhoudelijk als reactie: Dat ze het willen onderzoeken is prima, als de conclusie maar is dat de spoorlijn moet blijven.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: prutser op 16 February 2019, 17:55:02
Als ze een busdienst willen die alle dorpjes aandoet kunnen ze dan niet beter een buslijn optuigen die alle dorpjes aandoet, ik snap de sluiting van de spoorlijn daar niet in.
En is het niet iets om de spoorverbinding te verbeteren c.q. versnellen zodat het een goed alternatief wordt voor forenzen die nu op de A15 in de file staan?

Stephan.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Thom op 17 February 2019, 12:14:41
Citaat
"De gemeente Neder-Betuwe ziet voordelen in het opheffen van de spoorlijn ten bate van een busverbinding omdat dat de aanleg van een rondweg bij Opheusden makkelijker kan maken en het de op- en overstapmogelijkheden bij Kesteren kan verruimen."

Was dit idiote plan nou voor de reiziger, of toevallig toch ook voor de automobilist?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: ReneN op 17 February 2019, 14:38:36
De ene helft van de bewoners zal blij zijn als ze voor de deur kunnen opstappen, de andere niet omdat het rijden door de dorpen juist weer langer zal gaan duren. Ik vind dit minder, minder (wan)beleid zo jammer... even goed had je dan het tegenovergestelde plan kunnen ontwikkelen: de lijn opwaarderen en onderdeel maken van een directe IC-verbinding Nijmegen - Amsterdam via Amersfoort. Misschien zonder bovenleiding, maar dan met waterstoftreinen. Daarmee zou het bestaande net tevens ontlast worden.

Het wrange hierbij is dat de provincies Utrecht en Gelderland wel de Rijnbrug bij Rhenen gaan vernieuwen voor 85 miljoen euro, maar dan voor het autoverkeer. Het maakt duidelijk waar de prioriteiten liggen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: tijgernootje op 17 February 2019, 17:10:55
de trein daar rijdt nu ook op diesel he.
Daar ben ik me van bewust  ;)
Alleen ziet Dhr v Baal blijkbaar liever nog meer dieselgeweld op rubber wielen,dan wat treinen die (nu nog) op diesel rijden.
(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)

Geldermalsen - Tiel is met bovenleiding. Tiel - Elst is diesellijn  Bovenleidingportalen zijn horizon vervuilend ja  ;D
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker,en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D

Want, die zouden niet met elkaar om tafel kunnen om tot een gezamelijk besluit te komen?

Vreemde opmerking weer...
Niet echt een vreemde opmerking.
De belangen van bv Gorinchem en Dordrecht liggen denk ik ergens anders dan die van Dhr v Baal die een highway over het spoor wil waar bussen overheen razen en toch elk dorps centrum aandoen en ook nog een fiets snelweg erbij wil gooien over die spoorlijn  ;)
Het hele plan van die heer spreekt zichzelf meermaals tegen,een rechte snelweg over die spoorlijn en toch elk dorp aandoen,en dan ook nog geen overwegen in welke vormen ook ?
Dan moet men heel wat dorpen gaan verplaatsen om exact naast die bus highway te komen  ;D
(anders zal men toch van de highway af moeten om naar dorpen te boemelen)

Dat Dhr v Baal dat logisch lijkt is fijn voor hem,maar gemeentes zoals eerder genoemd samenvoegen met die van de Betuwe,dat brengt hele andere prioriteiten op tafel van alle partijen.
Wat zou een dagje concepten op tafel leggen van de gemeentes in de Betuwe en die van bv Gorinchem en Dordrecht opleveren denk je ?
De ene zijde heeft problemen op dorpsniveau,en daar hebben de grotere gemeentes compleet niks mee,want die zijn al op grotere schaal bezig met problemen aanpakken van andere orde.
Horizon vervuiling ?
In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,hier gaat men daar pas van praten als de nieuwbouw flat aan de andere kant van de straat t zicht op etage 30 gaat belemmeren  ;D
Dus waar heb je t dan over  ??? ::)
Dat word een appel en peer vergelijken met mekaar  ::)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: 6martinus5 op 17 February 2019, 17:32:30
Dit verhaal mbt het baanvak Tiel - Elst is toch niet de opmaat naar een 1 aprilgrap waar we nu vol op aan het intrappen zijn??? Ik kom hier ineens op doordat me de onderzoeksperiode doordringt....
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Floris Dilz op 17 February 2019, 18:02:42

(dat zou in de toekomst ook anders kunnen worden,als men het milieu wil sparen)
daar hoef je je met t huidige milieubeleid (onder t mom van milieu het klootjesvolk bergen dure nieuwe rommel opdringen) geen zorgen over te maken... maar das een andere discussie.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martin Hornis op 17 February 2019, 18:45:29
Bovenleiding is wel milieu vriendelijker, en er zijn daar wel meer dingen die vele malen meer de horizon vervuilen  ;D
Ruim 40 jaar geleden wilde men in dorpen de bovengrondse elektriciteitsmasten voor huisaansluitingen vervangen door grondkabels. De bevolking wilde dat niet, want die masten waren beeldbepalend voor hun dorpen. ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: MarcNL op 17 February 2019, 19:16:50
...In de Betuwe zou men waslijn en portalen wellicht kunnen bestempelen als horizon vervuiling,...

Rij maar eens over de A15 van Tiel naar knooppunt Deil.

Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 February 2019, 19:59:02
Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Doe maar een suggestie voor een andere methode van ophanging. Luchtschroeven bijvoorbeeld?  ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: ReneN op 17 February 2019, 20:18:34
Wees gerust, er staan voor dit jaar nog nieuwe windmolens langs de A15 gepland... Ideetje van de gemeente Overbetuwe, waar ze de weg duidelijk kwijt zijn ;D

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/hoe-windmolens-gelderland-hopeloos-verdelen~a12eb176/
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martin Hornis op 17 February 2019, 21:34:56
Tussen Geldermalsen en Deil:
Wat een enorm oerwoud aan masten ze daar geplant hebben voor de Betuwelijn, dat heb ik echt nog nooit ergens anders gezien. Je ziet door de masten de bovenleiding niet meer.
Had dat nou niet anders gekund? Dat is idd. horizonvervuiling.
Dat is de Betuweroute. Die kruist daar de lijn van Utrecht naar Boxtel. Onderling zijn er spoorverbindingen. Aangezien die spoorlijnen van verschillende spanningen zijn voorzien, zijn er omschakelbare spanningssecties. Voor een elektrotechnicus zoals ik, is dat smullen. ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: dh3201 op 19 February 2019, 10:17:57
Citaat:

Barrière
Van Baal ziet de spoorlijn ook als een hinderlijke barrière in het landschap. ,,De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt. Dat valt allemaal weg bij een busbaan, waar je veel makkelijker overheen kunt.
Gaat Van Baal dan ook pleiten voor het opheffen van de A15? Dat is toch ook een hinderlijke barrière in het landschap met beperkte oversteekmogelijkheden?

De oversteekmogelijkheden van de A15 lijken me nog beperkter dan die van de Betuwelijn.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: tothebeach op 19 February 2019, 10:44:30
Over de A15 rijden auto's, die geven zelden tot nooit reden tot overlast
En daarbij komt ook, dat auto's al decennia tot het vertrouwde straatbeeld behoren. En treinen doen dat niet.

Groet,
michel
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: NS264 op 19 February 2019, 11:01:14
En ergens ver weg gestopt tussen dit spoor en snelweg geweld kabbelt de Linge rustig voort.

Die ligt er al 100-en jaren.

Binnenkort de Bloesemtocht.

Gr Koen
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Tjalling op 19 February 2019, 11:13:33
Voor automobilisten is de A15 geen obstakel, maar een mogelijkheid  :angel:

Op zich vind ik de suggestie het spoor te vervangen door een busbaan niet heel verkeerd. Op dit moment zijn er al problemen de treinen op de Betuweroute in te passen in de verdere dienstregeling en blijft gezien het gevraagde volume de frequentie laag. Iedere 10 minuten een snelle bus van Arnhem naar Geldermalsen lijkt mij een behoorlijke verbetering tov de huidige situatie.
Een snel fietspad op hetzelfde traject kan ook een aantal forensen verleiden met de fiets te gaan

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Thom op 19 February 2019, 11:20:07
Treinen op de Betuweroute inpassen een probleem ?
Daar is ruimte zat op die lijn :p
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 19 February 2019, 11:30:27
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Tjalling op 19 February 2019, 11:46:01
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: IJsselsteyn op 19 February 2019, 12:11:24
Het capiciteitsprobleem zit in het inpassen van het boemeltje op de lijn Arnhem-Nijmegen. Naast de 6 IC's per uur per richting rijden er ook steeds meer stoptreinen om de nieuwbouw in Lent, Elst en Arnhem-Zuid te ontsluiten. Het pad van het boemeltje past slecht in de dienstregeling. Meer sporen aanleggen is kostbaar door de bruggen over de Nederrijn en Waal.


Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor. Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?


Steyn
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Rick op 19 February 2019, 12:12:49
Precies.
Daarom is vorig jaar de overstaptijd in Tiel van 5 minuten verhoogd naar 45 minuten. (Zoiets, dacht ik)  Om de reistijden binnen de perken te houden is er onderzocht of er een busverbinding moest komen naar station Rhenen.
Als automobilist heb ik het verder niet gevolgd, maar de kern van het verhaal dat ik begrepen heb is dat zowel in Geldermalsen als op het stuk Arnhem- Nijmegen problemen zijn de trein op de Betuweroute in te passen.

Een overstaptijd van 45 minuten lijkt mij bij een halfuursdienst nogal onwaarschijnlijk, de NS-planner zegt 23/24 minuten overstaptijd in Tiel bij een reis van Geldermalsen - Arnhem. En zoals Thom al zegt is treinen inpassen op de Betuweroute geen probleem, jij bedoelt de Betuwelijn.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: dwem op 19 February 2019, 13:53:38
Er ligt inderdaad een derde spoor ten zuiden  an Elst, compleet met een eigen perronspoor, aangelegd met precies de bedoeling de trein uit Tiel in Elst tel aten eindigen. Een probleem minder voor de treindienstleiders van ProRail en NSR is een concurrent kwijt tussen Elst en Arnhem.
Alleen wel verrekte jammer dat reizigers overstappen als een groot probleem ervaren..... evenals stations die ver van de woonkernen liggen.

Dirk
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: gtw6016 op 19 February 2019, 14:35:01
Waarom gewoon niet dordrecht-geldermalsen-elst geheel dubbelspoor met bovenleiding. Ben je vanaf Rotterdam lekker snel in arnhem ;D
Ik roep gewoon maar wat ;)

Marc
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: IJsselsteyn op 19 February 2019, 15:49:56
Er ligt inderdaad een derde spoor ten zuiden  an Elst, compleet met een eigen perronspoor, aangelegd met precies de bedoeling de trein uit Tiel in Elst tel aten eindigen. Een probleem minder voor de treindienstleiders van ProRail en NSR is een concurrent kwijt tussen Elst en Arnhem.
Alleen wel verrekte jammer dat reizigers overstappen als een groot probleem ervaren..... evenals stations die ver van de woonkernen liggen.

Dirk



Dat bedoel ik dus. En dat perronspoor heeft men daar natuurlijk niet voor de aardigheid aangelegd. Dus is de keuze straks waarschijnlijk: accepteren dat men voortaan in Elst moet overstappen of accepteren dat de treinverbinding helemaal vervalt.


Steyn
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 20 February 2019, 00:25:18
Dan is de oplossing toch gewoon de dienst inkorten tot Elst? Ja, dan moeten reizigers uit Geldermalsen die naar Arnhem willen overstappen. Maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Tussen Elst en de Betuwelijn ligt toch al een derde spoor.
Correct, de dienst inkorten tot het 3e perron in Elst is neem ik aan 1 van de 4 scenarios van de provincie.

Als je die trein dan gewoon tussen Geldermalsen en Elst laat pendelen, dan hoeft het treinstel zelfs het hoofdbaanvak niet meer te kruisen. Of zie ik nou iets over het hoofd?
Ja je ziet wat over het hoofd, het dieseltje rijdt momenteel tussen Tiel en Elst-Arnhem. Tussen Tiel-Geldermalsen-Utrecht rijdt een (elektrische) sprinterdienst. In Geldermalsen moet dus zowiezo de sprinter uit Utrecht richting Tiel de treinen uit de richting Den Bosch kruisen.
Geldermalsen gaat overigens wel helemaal op de schop om het aantal conflicterende bewegingen te verminderen. Treinen uit de richting Dordrecht hoeven straks niet meer de spoorlijn Utrecht-Boxtel te kruisen. Er komt zelfs een 3e spoor over de Linge zodat de treinen uit Dordrecht compleet gescheiden zijn. Voor de dienst vanuit Tiel komt ook een extra perron aan de oostkant van het emplacement zodat niet eerst het hoofdspoor Boxtel-Utrecht gekruist hoeft te worden om op het perron te komen, om na de stop weer in te moeten voegen op het hoofdspoor (van 2 conflicten naar 1 conflict).

Waarom gewoon niet dordrecht-geldermalsen-elst geheel dubbelspoor met bovenleiding. Ben je vanaf Rotterdam lekker snel in arnhem ;D
Ik roep gewoon maar wat ;)
Vroegah was Rotterdam DP-Dordrecht-Elst-Arnhem (HSM) inderdaad de concurrent voor Rotterdam Maas-Utrecht-Arnhem (SS). Echter twee concurrerende treinen met hetzelfde begin en eindstation is niet zo handig. Daarom is de sneltrein zonder tussenstations van enige betekenis (i.e. Betuwelijn) opgeheven toen de NS is opgericht. Tot 12 jaar geleden reed er wel een treinserie Den Haag-Arnhem (ook R'dam-Arnhem, en door naar Nijmegen in de spits), maar daar wilde de NS van af. Blijkbaar niet genoeg reizigers, en een simpele dienstregeling tegen chaos bij storingen was blijkbaar de beter optie.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: IJsselsteyn op 20 February 2019, 09:16:26
Ja je ziet wat over het hoofd, het dieseltje rijdt momenteel tussen Tiel en Elst-Arnhem. Tussen Tiel-Geldermalsen-Utrecht rijdt een (elektrische) sprinterdienst. In Geldermalsen moet dus zowiezo de sprinter uit Utrecht richting Tiel de treinen uit de richting Den Bosch kruisen.


Dank voor je reactie. Ik had wat duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde het hoofdbaanvak tussen Nijmegen en Arnhem. Daar knelt het nu vooral, zo begreep ik uit de berichtgeving.


Steyn
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Illya Vaes op 21 February 2019, 08:47:08
Tot 12 jaar geleden reed er wel een treinserie Den Haag-Arnhem (ook R'dam-Arnhem, en door naar Nijmegen in de spits), maar daar wilde de NS van af. Blijkbaar niet genoeg reizigers
Dat is in ieder geval niet waar, weet ik uit ervaring.
Net als alles rond Schiphol moest hier ook dwangmatig een rechtstreekse verbinding met Schiphol komen en heeeeeel toevallig kwam dat precies overeen met dat corridorgedoe van ProRail om het de beheerder makkelijker / goedkoper te maken in plaats van de klanten goed te bedienen.
De reizigersstromen Nm/Ah/Ed/Db - Shl en Nm/Ah/Ed/Db - Gvc/Rtd waren ongeveer even groot.
NS (en ProRail dus) hebben veel vaste klanten in Ede in ieder geval weggejaagd met het kappen van de rechtstreekse trein naar Den Haag (ministeries! vooral ook veel militairen) en het vervolgens in Utrecht opzettelijk volstrekt onbeschoft voor de neus van overrennende klanten (!) wegrijden bij geringe vertragingen.
Voor ons (regelmatige reizigers Ede - Zoetermeer en Ede - Den Haag) was dat een enorme aderlating (we wachtten zelfs liever op de rechtstreekse trein) en een belangrijke factor in het samen tegenwoordig per auto naar Scheveningen reizen (en dat met vrij reizen per trein...).

een simpele dienstregeling tegen chaos bij storingen was blijkbaar de beter optie.
Er is niets simpeler aan het invoegen van treinen uit Arnhem tussen die uit Eindhoven (naar Asd Bijlmer) dan aan het invoegen tussen treinen uit Amersfoort (en zelfs het aantal benodigde wissels zou niet of nauwelijks anders zijn geweest). De werkelijke complexiteit ligt niet in "wat zijn rechtstreekse treinseries" (dan zouden treinen Alkmaar - Maastricht enorm "complex" zijn, ondanks het label "A2-corridor") maar het dwangmatig "vereisen" van hyperafwisseling in de personeelsdiensten, waardoor zelfs nu nog alle treindiensten Gordiaans verknoopt zijn.
De enige oplossing daarvoor is het bij elkaar houden van pad (treinserie), materieel en personeel, zodat je bij verstoringen gewoon kunt keren (als ProRail de wissels niet heeft weggehaald...) op de eerste tegentrein in dezelfde treinserie of equivalente treinserie zonder enige actieve bijsturing.
Helaas is NS zo verslaafd aan bijsturing dat ze niet eens doorhebben dat je dat gewoon kunt afspreken; ze denken werkelijk dat ze in dergelijke gevallen toch elke kering expliciet zouden moeten bijsturen, dus wijzen ze zo'n aanpassing af onder het mom van "meer bijsturing". Maar iedereen weet wat de werkelijke reden is dat (zoveel mogelijk) treinserievaste inzet binnen 1 dienst van personeel niet eens als te overwegen optie genoemd mag worden (dat werd zelfs letterlijk door NS gezegd aan het begin van de evaluatie van het instorten van de treindienst tijdens 2 winters enkele jaren terug, die aanleiding was voor de pseudomaatregel-voor-de-buehne LUD = "preventief" instorten van de boel - waardoor men overigens de dag al begint met continu bijsturen).
Voor wie is die nodeloos complexe dienstregeling er nu eigenlijk, voor de dienstverlening aan de klant of voor het eigen vermaeck van NS-personeel?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: wob op 21 February 2019, 09:56:21
Alleen wel verrekte jammer dat reizigers overstappen als een groot probleem ervaren..... evenals stations die ver van de woonkernen liggen.
De lijn (die nu deel uitmaakt van de Betuweroute) is bij mijn weten ooit aangelegd als doorgaande hoofdroute richting Duitsland en mijdt om die reden de woonkernen in plaats van ze aan te doen.
Dat maakt het vast lastiger de lijn rendabel te exploiteren.
Misschien is dat wel de kern van het "probleem".

Groet, Bas

Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Illya Vaes op 21 February 2019, 10:11:00
De Betuweroute is nieuw aangelegd (tenzij je de Havenspoorlijn wilt aanduiden ermee).
De ooit als doorgaande route (Amersfoort - Kesteren - Nijmegen) aangelegde lijn is (onderdeel van) de oostelijke Betuwelijn.

Westelijke Betuwelijn = Dordecht - Gorinchem - Geldermalsen.
Oostelijke Betuwelijn = Geldermalsen - Tiel - Kesteren - De Vork - Arnhem / Nijmegen.
Betuweroute = A15-tracé Kijfhoek - Sophia-spoortunnel - Papendrecht - Giessendam - Gorinchem - Meteren - Ochten - Valburg - Tunnel Pannerdensch Kanaam - Zevenaar Oost.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: wob op 21 February 2019, 10:22:50
Ik zit zelf ook steeds mensen te corrigeren als ze de Betuweroute verwarren met de Betuwelijn.
En nu maak ik zelf de fout :P
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Modellbahnwagen op 21 February 2019, 10:31:29
Daarom proberen sommigen de naam Lingelijn op te dringen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: dh3201 op 21 February 2019, 10:33:56
Mij verbaast het nog steeds dat het corridordenken nog niet heeft geresulteerd in ALLE treinen vanuit Amsterdam Centraal naar Den Bosch en ALLE treinen vanuit Schiphol naar Arnhem v.v., zonder deze onderling te mixen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Illya Vaes op 21 February 2019, 10:39:16
Dat komt er schijnbaar nog aan, voor de zes treinen die per uur op Ut-Ah "nodig" zijn (behalve als de angsthazen de dienst [ont]regelen...) worden aangeduid met de "SUN-corridor", Schiphol - Utrecht - Nijmegen. Die zouden dus allemaal naar Shl gaan.

Wat wel fijn is voor de mensen die beledigd worden door een aansluiting die voor de neus wegrijdt, hoef je niet in te stappen in de volgende trein uit dezelfde richting als waar je vandaan kwam ("dan had ik ook wel later kunnen opstaan").
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: tothebeach op 21 February 2019, 10:41:50
Het is dat het niet (meer) kan, maar je zou bijna gaan denken dat het misschien handiger is dat de diesel van Arriva aanhaakt op de sprinter van NS en zo doorgaat naar Arnhem C.. En voor de heenweg naar Tiel, koppelen ze in Elst los.
Maar ja, die marktwerking en nauwe samenwerking tussen de verschillende vervoerders laat hiervoor wat te wensen over, nog losstaand van het te gebruiken materieel.
Of kan een GTW achter een Flirt?

Groet,
Michel
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2019, 10:50:21
….dat de diesel van Arriva aanhaakt op de sprinter van NS en zo doorgaat naar Arnhem C..
Bij wie moeten ze dan inchecken?  ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: tothebeach op 21 February 2019, 10:51:51
Bij de paal van OV-Gelderland, want die is tegen die tijd ook wel ontwikkeld ;)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Joop_L op 21 February 2019, 10:58:23
Daarom proberen sommigen de naam Lingelijn op te dringen.
Geldermalsen - Dordrecht v.v is Merwede Linge Lijn (MLL)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2019, 11:12:19
Bij de paal van OV-Gelderland, want die is tegen die tijd ook wel ontwikkeld ;)
Ja leuk, zag vandaag in de krant dat ze in Zeeland ook zoiets van plan zijn. Maar hoe gaan ze de opbrengsten dan eerlijk verdelen over de vervoerders? Want dat was één van de redenen voor het invoeren van de OV-chipkaart. En om die verdeling goed te krijgen moet je als reiziger dus steeds bij een andere vervoerder inchecken.
In de politiek zie je een trend om daar vanaf te komen, ze willen eenmalig inchecken voor alle vervoerder, maar dan zijn die politici dus vergeten wat ze indertijd hebben besloten.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 21 February 2019, 11:19:35
Het is dat het niet (meer) kan, maar je zou bijna gaan denken dat het misschien handiger is dat de diesel van Arriva aanhaakt op de sprinter van NS en zo doorgaat naar Arnhem C.. En voor de heenweg naar Tiel, koppelen ze in Elst los.
Maar ja, die marktwerking en nauwe samenwerking tussen de verschillende vervoerders laat hiervoor wat te wensen over, nog losstaand van het te gebruiken materieel.
Of kan een GTW achter een Flirt?

Groet,
Michel
Zelfs als dat technische en organisatorisch (1 maatschappij) mogelijk was, dan kost dat alsnog tijd en ruimte om te koppelen en kruisen. En die ruimte is er dus niet zo veel van op het traject Arnhem-Nijmegen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 21 February 2019, 11:21:58
Ja leuk, zag vandaag in de krant dat ze in Zeeland ook zoiets van plan zijn. Maar hoe gaan ze de opbrengsten dan eerlijk verdelen over de vervoerders? Want dat was één van de redenen voor het invoeren van de OV-chipkaart. En om die verdeling goed te krijgen moet je als reiziger dus steeds bij een andere vervoerder inchecken.
In de politiek zie je een trend om daar vanaf te komen, ze willen eenmalig inchecken voor alle vervoerder, maar dan zijn die politici dus vergeten wat ze indertijd hebben besloten.
Fijn dat de concessieverleners eindelijk aan de reizigers denken. Gewoon de aanname doen dat reizigers voor de kortste reis kiezen en zo de inkomsten verdelen over de vervoerders. (y)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Rick op 21 February 2019, 11:39:54
Ja leuk, zag vandaag in de krant dat ze in Zeeland ook zoiets van plan zijn. Maar hoe gaan ze de opbrengsten dan eerlijk verdelen over de vervoerders? Want dat was één van de redenen voor het invoeren van de OV-chipkaart. En om die verdeling goed te krijgen moet je als reiziger dus steeds bij een andere vervoerder inchecken.
In de politiek zie je een trend om daar vanaf te komen, ze willen eenmalig inchecken voor alle vervoerder, maar dan zijn die politici dus vergeten wat ze indertijd hebben besloten.
Maar dat gaat helaas niet door: https://nos.nl/artikel/2270563-eenmalig-inchecken-in-ov-komt-er-toch-niet.html
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2019, 12:15:23
Gewoon de aanname doen dat reizigers voor de kortste reis kiezen en zo de inkomsten verdelen over de vervoerders. (y)
Dat gaat hem niet worden. Net even gecheckt met de NS reisplanner. Van Middelburg naar Geldermalsen sturen ze me over Dordrecht. Daar overstappen  op R-net. Maar als ik er nou voor kies om over 's-Hertogenbosch te reizen met NS, dan krijgt R-net betaald voor een reis die ze niet geleverd hebben. Het hele systeem is juist opgezet om van die aannames af te komen.
Ik weet een veel simpeler oplossing: al die regionale concessies afschaffen en alles weer door NS laten doen. Voor de reiziger veel overzichtelijker.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: tothebeach op 21 February 2019, 12:27:27
Ik weet een veel simpeler oplossing: al die regionale concessies afschaffen en alles weer door NS laten doen. Voor de reiziger veel overzichtelijker.
En in deze loopt Zeeland al voorop ;)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martin Hornis op 21 February 2019, 13:43:23
Fijn dat de concessieverleners eindelijk aan de reizigers denken. Gewoon de aanname doen dat reizigers voor de kortste reis kiezen en zo de inkomsten verdelen over de vervoerders. (y)
Emmen - Deventer - Arnhem - Nijmegen is het kortst via Almelo met 3x overstappen. De meesten kiezen voor een reis via Zwolle met 1x overstappen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Rick op 21 February 2019, 13:53:10
Dat gaat hem niet worden. Net even gecheckt met de NS reisplanner. Van Middelburg naar Geldermalsen sturen ze me over Dordrecht. Daar overstappen  op R-net. Maar als ik er nou voor kies om over 's-Hertogenbosch te reizen met NS, dan krijgt R-net betaald voor een reis die ze niet geleverd hebben. Het hele systeem is juist opgezet om van die aannames af te komen.
Ik weet een veel simpeler oplossing: al die regionale concessies afschaffen en alles weer door NS laten doen. Voor de reiziger veel overzichtelijker.
Via Den Bosch is zowel iets langer als meer overstappen dan de route over Dordrecht dus niet de optimale route en dan niet toegestaan (ik krijg via Den Bosch alleen met een via-station ingesteld trouwens) tenzij je daar in- en uitcheckt. En dat lost het geldprobleem ook weer op.  :)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 21 February 2019, 14:04:07
Maar de vraag is of iedereen de hele tijd moet inchecken en uitchecken voor de handvol mensen die Emmen-Nijmegen en Middelburg Geldermalsen reizen. Het lijkt me niet dat veel mensen dat soort reizen dagelijks forensen. ;)

In Londen hebben ze het wel goed geregeld met de OV kaart voor de reiziger: Je kan ongeacht de vervoerder inchecken op je vertrekstation en uitchecken op je bestemming. Steeds meer forensenlijnen worden ook onderdeel van het Overground of Crossrail merk met bijbehorende kleurstelling, maar de concessie wordt wel door een privaat bedrijf geëxploiteerd, maar daar merk je als reiziger niks van. Een beetje zoals Overijssel en Limburg het nu aanpakken dus. Alleen moet je in NL dus wel telkens in en uit checken. De ergste vind ik nog wel Arnhem Centraal naar Arnhem Velperpoort waar 3 maatschappijen rijden... Gelukkig stopt de DB er niet.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: nighttrain1 op 21 February 2019, 14:21:57
Gelukkig stopt de DB er niet.
Nóg niet.... ;D
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Quinzeedied op 21 February 2019, 14:53:50
Via Den Bosch is zowel iets langer als meer overstappen dan de route over Dordrecht dus niet de optimale route en dan niet toegestaan (ik krijg via Den Bosch alleen met een via-station ingesteld trouwens) tenzij je daar in- en uitcheckt. En dat lost het geldprobleem ook weer op.  :)

Toch wel degelijk goedkoper, ook via de NS-app. En aangezien het technisch 2 aparte reizen zijn, zou het mij niet verbazen als je ook 2x een relatief duurdere korte reis betaald en het genoemde bedrag via Dordrecht niet klopt. Bij een overstap betaal je weliswaar niet het volledige instaptarief, maar wel de reiskilometers. Dat zal bij een overstap op regionale trein net zo zijn:

Middelburg - Dordrecht is los 18,70 ; Dordrecht - Geldermalsen is los 10,35
Middelburg - Geldermalsen via Den Bosch is 23,50... (via Dordrecht 28 cent duurder)

En bij vertrek na 17u is het ook nog eens veel sneller (20 minuten), want in plaats van een overstap van 32 (!) minuten op Den Bosch, is het dan maar 7 minuten
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Rick op 21 February 2019, 15:04:56
Vaag, na 17 uur geeft de planner wel via Den Bosch aan als optie. Via Dordrecht zal je wel R-Net tarief betalen, vandaar het prijsverschil.
Als Klaas snel kan rennen is de overstap in de middag op Den Bosch misschien wel haalbaar en ben je 2:07 onderweg.  :)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Arjan6511 op 21 February 2019, 15:05:01
Ik vond de titel van dit draadje al raar, nu wordt er helemaal afgedwaald. Iemand een hint voor een nieuwe titel?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 February 2019, 15:27:41
Wat is er mis met de titel? Het is precies waar het in het eerste bericht over gaat.

Dat men langzamerhand afdwaalt is wel te verwachten en bijna niet te voorkomen.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Arjan6511 op 21 February 2019, 15:42:34
Ik vind de titel raar omdat deze niet slaat op de materie, het hele gebeuren is namelijk veel groter en sluiting is slechts 1 van de te onderzoeken opties.
Ook de titel van het artikel uit de link dekt niet de lading, beter zou zijn: "Provincie onderzoekt OV in Betuweregionen ". Maar dat zal wel minder lezers trekken ofzo.

In ieder geval is de inhoud van het krantenartikel wezenlijk anders als de titel, zo ook van dit draadje en wat in het eerste artikel door de TS er in is gezet. Daar is door 10 lezers ook (terecht) op gereageerd.

Mijn voorstel zou zijn: "Verzameldraadje OV Betueweregionen"oid  ;)
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: dh3201 op 21 February 2019, 16:13:31
Dat gaat hem niet worden. Net even gecheckt met de NS reisplanner. Van Middelburg naar Geldermalsen sturen ze me over Dordrecht. Daar overstappen  op R-net. Maar als ik er nou voor kies om over 's-Hertogenbosch te reizen met NS, dan krijgt R-net betaald voor een reis die ze niet geleverd hebben. Het hele systeem is juist opgezet om van die aannames af te komen.
Ik weet een veel simpeler oplossing: al die regionale concessies afschaffen en alles weer door NS laten doen. Voor de reiziger veel overzichtelijker.
Maar dan wel OV-breed.
Dus dat ik op de Dam in Amsterdam kan inchecken en op de Uithof in Utrecht kan uitchecken, zonder onderweg opnieuw te hoeven in-/uit checken omdat ik van bus/tram/metro/trein overstap.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Niekleair op 21 February 2019, 16:36:19
We zijn inmiddels offtopic beland, dus laat ik daar ook eens lekker aan meedoen.

Ik denk zelf dat reizigers niet zoveel moeite hebben om in/uit te moeten checken als ze overstappen op een andere modaliteit (binnen het redelijke); dus b.v. als je van de bus overstapt op de trein, verwacht ik dat het vrij natuurlijk is om daar een in/uitcheck moment te hebben. Of wellicht zelfs als je van de metro op de tram overstapt.

Binnen een modaliteit is in/uitchecken meer onlogisch, al is inmiddels het overgrote merendeel van de reizigers daar ook wel aan gewend. Je kunt uiteraard toe willen naar 1 systeem waarbij je ook bij overstappen op verschillende modaliteiten niet meer hoeft te in/uitchecken, maar dan moet je haast toe naar een flat-rate systeem (zoals ze bijvoorbeeld in Vancouver hebben). Daarbij koop je een reisrecht voor een bepaalde tijd; zoals hier bijvoorbeeld $2,95 voor 90 minuten, ongeacht hoe vaak je moet overstappen. Overigens moet je hier in Vancouver wel elke keer als je overstapt inchecken, uitchecken hoeft niet. Ik dacht dat het systeem in b.v. New York ook zo werkt.

Alles bij elkaar opgeteld vind ik de Nederlandse oplossing niet eens zo gek. Treinen en metro's hebben poortjes en daar moet je 'aan de wal' in/uitchecken; bij het overige lokale en regionale OV in/uitchecken in het voertuig. Het voelt in mijn optiek wat onlogisch om te moeten in/uitchecken als je met een andere spoorvervoerder verder wilt reizen maar ook dat went volgens mij snel genoeg.

Misschien is het een optie om treinen uit te rusten met rfid lezers die gevoelig genoeg zijn zodat reizgers niet eens meer hoeven te in/uitcheken maar alleen het kaartje bij zich hoeven te hebben. Dit als extra bovenop het bestaande systeem. Dit kan bijvoorbeeld naar keuze gebruikt worden voor kortingskaarten en abbonnementen. Deze kaarten hebben als nadeel dat reizigers continue te volgen zijn; maar door het systeem optioneel te maken heeft de reiziger de keuze:

- Vertrouwen dat het OV bedrijf de privacy voldoende respecteert, en profiteren van het gemak van niet meer te hoeven in/uitchecken.
- Het huidige systeem blijven gebruiken al dan niet met anonieme kaarten, en iets meer handelingen tijdens de reis moeten verrichten.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Modellbahnwagen op 21 February 2019, 20:00:11
Geldermalsen - Dordrecht v.v is Merwede Linge Lijn (MLL)
Het moet al een jaartje of 20 geleden geweest zijn maar destijds waren er mensen (oa. bij Railhobby) die een naamsverandering voor de hele Betuwelijn liepen te beijveren. Plotseling sprak men (ook over de oostelijke Betuwelijn) over de zelfverzonnen "Lingelijn". De naam MLL is pas van wat later, toen de NS stopte op de westelijke Betuwelijn.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: henk op 21 February 2019, 20:31:50
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: WilcoV op 21 February 2019, 20:43:41
Betuwelijn was de onofficiële naam van de spoorlijn Dordrecht-Elst die bij wet op 10 november 1875 werd gevestigd onder de officiële naam Merwe- en Waalspoorweg.
De aanleg duurde nog even en op 1 november 1882 werd Elst-Geldermalsen in gebruik genomen, op 1 december 1883 de doortrekking van Geldermalsen naar Gorinchem en op 16 juli 1885 de rest tot Dordrecht.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2019, 20:56:22
Het onlogische is inderdaad het moeten in/uitchecken als je met een andere vervoerder wilt reizen.
Wat is daar onlogisch aan? Ik had al eerder gezegd dat dit systeem is ingevoerd om de kosten eerlijk over de vervoerders te verdelen. Hoe wou je dat anders voor elkaar krijgen?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Niekleair op 21 February 2019, 21:07:33
Vanuit de vervoerders is het geheel logisch; maar die logica zal niet voor alle reizigers voor de hand liggen.

Bedankt voor je opmerking; heb de tekst wat aangepast zodat het duidelijker is dat het mijn mening is.

IS het eigenlijk nog steeds mogelijk om vanuit Geldermalsen bij Tiel door te rijden (met een Diesel) of zijn de sporen fysiek gescheiden in Tiel?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2019, 21:43:58
Het spoor loopt in Tiel gewoon door. Zou wel erg onhandig zijn als het niet zo was.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: VictorPM op 21 February 2019, 21:46:24
Uit wat op Google Maps te zien is, maak ik op dat het fysiek nog wel mogelijk is.
Het geëlektrificeerde (zij)spoor houdt op, de rest loopt door en de wissels zien er intact uit.
https://www.google.nl/maps/@51.8895378,5.4223457,252m/data=!3m1!1e3
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: René 4312 op 21 February 2019, 22:48:14
Wat is daar onlogisch aan? Ik had al eerder gezegd dat dit systeem is ingevoerd om de kosten eerlijk over de vervoerders te verdelen. Hoe wou je dat anders voor elkaar krijgen?

Ja, lijkt me technisch volkomen onmogelijk om als ik van Utrecht naar Duiven reis dat dat er geen computersysteem/programmatuur te maken/schrijven is die snapt dat ik in Arnhem van vervoerder wissel...
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2019, 23:00:58
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 21 February 2019, 23:37:18
Daar heb ik als reiziger geen boodschap aan. De betrokken vervoerders zullen wel enorme verliezen lijden aan al die meutes die van Middelburg al dan niet via Den Bosch naar Geldermalsen reizen.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Thom op 21 February 2019, 23:43:08
Misschien is het een optie om treinen uit te rusten met rfid lezers die gevoelig genoeg zijn zodat reizgers niet eens meer hoeven te in/uitcheken maar alleen het kaartje bij zich hoeven te hebben. Dit als extra bovenop het bestaande systeem. Dit kan bijvoorbeeld naar keuze gebruikt worden voor kortingskaarten en abbonnementen. Deze kaarten hebben als nadeel dat reizigers continue te volgen zijn; maar door het systeem optioneel te maken heeft de reiziger de keuze:

En nou heb ik standaard twee OV-Chipkaarten bij mij, één werk en één privé, dan gaat het hele systeem al de mist in...

Daarnaast heb je ongemerkt al meer RFID chips bij je dan je denkt, je ID-kaart en rijbewijs zijn er bijvoorbeeld ook van voorzien...
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Modellbahnwagen op 22 February 2019, 00:33:39
Heet het geheel niet officieel Merwede- en Waalspoorlijn?
Zover ben ik niet teruggegaan ;D voor mij was het altijd de westelijke Betuwelijn tot Geldermalsen en daarachter de oostelijke Betuwelijn naar Nijmegen/Elst.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Rick op 22 February 2019, 07:11:43
In jouw voorbeeld is het vrij duidelijk dat je in Arnhem hebt gewisseld. Maar ik had eerder al een voorbeeld gegeven waarbij het niet duidelijk is omdat je die reis langs verschillende routes kan maken.
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Niekleair op 22 February 2019, 07:37:50
Ben wel benieuwd wat de 4 scenario's eerder genoemde scenarios van de provincie precies inhouden. Kwam dat rapport nou openbaar beschikbaar? OF is het zo'n ambtelijke/bestuurlijke studienota die in de praktijk alleen maar stof zal verzamelen op een achterafkamer van het provinciehuis?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: henk op 22 February 2019, 07:53:56
De studie loopt nog. Toch is er al publiciteit, dus het zal wel openbaar worden. We hebben er nu al discussie over en daar gaat het maar om. Of de discussie tot een haalbare oplossing gaat leiden, is altijd afwachten.

Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 22 February 2019, 11:10:53
Dat is ook in dit voorbeeld zo, Arriva en Breng stoppen in Duiven. Moet het systeem dan kijken naar de uitchecktijd en de laatst aangekomen trein, rekening houden met vertraging?
Gelukkig heeft de Provincie Gelderland (concessieverlener) hier wel aan de reiziger gedacht: Reizigers voor Arriva en Breng maken gebruik van dezelfde incheckpaal. Ik neem aan dat de inkomsten evenredig over het aantal treinen in de dienstregeling verdeeld wordt tussen Transdev en DB. Tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort is het nog wel lekker chaotisch voor de reiziger, je moet eerst kijken of je trein van de NS, Arriva of Breng is, en vervolgens bij de juiste paal inchecken en op je bestemming weer bij de juiste paal uitchecken, of bij een overstap in de juiste volgorde bij de juiste palen uitchecken en weer inchecken.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Martijnstein op 22 February 2019, 11:18:11
Overigens de betrokken wethouder: "De spoorlijn verdeelt dorpen en de oversteekmogelijkheden zijn beperkt." Maar ook: "Een bus is veel flexibeler als het gaat om op- en afstappen en op deze manier kunnen we alle dorpen op die lijn aansluiten, Valburg bijvoorbeeld."
Wat is het nu? Verdeelt het spoor de dorpen als een soort ijzeren gordijn of ligt het spoor te ver buiten de dorpskernen?
Het is natuurlijk dat laatste. Maar een bus die alle dorpjes aan doet gaat de reis een stuk langer maker als ik zo op de kaart kijk.
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: Wim Hesselink op 22 February 2019, 11:58:27
Een snelbus gaat inderdaad alleen tijdsvoordeel opleveren als hij "als een IC" gaat rijden. Bij het stoppen in elk dorpje, verdwijnt het voordeel al snel.
En als je lightrail laat rijden, kun je ook op de Betuwelijn een paar extra haltes inbouwen. Dat hoeft niet veel extra tijd te kosten en zal goedkoper zijn dan het ombouwen van een baanvak naar een busbaan.
Ik ken de omgeving niet maar als je op de kaart kijkt zie je dat Valburg gewoon aan het spoor ligt. Daarentegen zie ik dat er nu ook nog wordt gestopt in Hemmen-Dodewaard. Waarom? De mensen in zowel Hemmen als Dodewaard kunnen even snel/goed in Zetten-Andelst resp Opheusden opstappen.

Het "doorklieven van dorpen" is natuurlijk onzinpraat (als je geen goede argumenten hebt, grijp je alles aan wat je kunt vinden...). Fakenews zouden we het tegenwoordig noemen ;) 
Die lijn ligt er al jaren en heeft volgens mij nooit een obstakel gevormd. Er zijn genoeg overwegen en zo druk is het treinverkeer nou ook weer niet...

Het probleem met de trein is natuurlijk de aansluiting op de hoofdbaan in Elst (zoals hiervoor al gemeld). Daar past de extra trein lastig of niet in. Dan moet je dus overstappen, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is.
Maar ook een snelbus zal uiteindelijk het drukke verkeer van Arnhem en/of Nijmegen in moeten... En daar vast komen te staan in de file.
Groet, Wim
Titel: Re: Sluiting traject Geldermalsen-Elst?
Bericht door: dwem op 22 February 2019, 15:02:23
Hoe verzamelen bits en bytes trouwens stof?

Als het bittenbakje niet schoon gehouden wordt.

Dirk