BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Martijn1974 op 26 October 2014, 19:28:04

Titel: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 26 October 2014, 19:28:04
Hallo,

Opeens had ik het...de kolder in me kop.  ;D
Ik ben mijn baan zat, en wil wat meer uitdaging. Niet qua rangeermogelijkheden of zo, maar qua opbouwen van de baan.

Ik ga een nieuwe baan ontwerpen voor reizigersvervoer. Zal een dubbelspoor worden, station in het midden, en waarschijnlijk een schaduwstation eronder uit het zicht.

Maar hoe moet ik beginnen met de techniek?!
Ik heb een ECos-2, en koploper heb ik ook al gedownload.
Mijn treinen zijn op enkele na uitgerust met ESU LoPi 4.0's.

Ik wil graag ESU modules gebruiken voor de baan, maar ik weet niet welke en hoe.
Mijn 'eisen' zijn:
* De trein moet netjes afremmen tot, en stoppen voor een vooraf vast gesteld punt (sein).
* De verlichting/geluiden e.d. moeten aktief blijven.

Wie kan mij op weg helpen met de beginselen en (on)geschreven regels voor baanvakken/blokken aanleggen?


mvg,
Martijn.






Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 26 October 2014, 19:47:09
Martijn,

De belangrijkste ongeschreven regel is dat je bij gebruik van Koploper de ESU modules NIET kunt gebruiken. Omgekeerd geldt dat ook. Je zult een keuze moeten maken.

De belangrijkste geschreven regel is om op de Koploper Website de beginnershandleiding te downloaden, die helemaal lezen en daarna na te bouwen. Dan is de "kolder in de kop" een beetje afgekoeld en kun je gaan nadenken over het ontwerp van je nieuwe baan.

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 26 October 2014, 20:21:41
Ow maar dat is een eenvoudige keuze. De ESU modules gaan overboord.
Koploper is zo uitgebreid bekend en besproken, die aanwezige kennis is heel waardevol.

Inmiddels heb ik de handleiding binnen gehaald en kan het lezen beginnen. (y)

Mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Ronaldk op 26 October 2014, 20:31:12
Hoi,

De belangrijkste ongeschreven regel is dat je bij gebruik van Koploper de ESU modules NIET kunt gebruiken. Omgekeerd geldt dat ook. Je zult een keuze moeten maken.

Waar haal je deze kennis vandaan? Je weet niet welke modules Martijn wilt gebruiken. Hij weet nauwelijks wat hij moet doen.... Trouwens waarom zou "Esu-modules" niet werken met een bepaald computerprogramma? Ze worden toch aangestuurd door de centrale? Daar heeft de centrale toch niets mee van doen? DCC is DCC,

Mijn 'eisen' zijn:
* De trein moet netjes afremmen tot, en stoppen voor een vooraf vast gesteld punt (sein).
* De verlichting/geluiden e.d. moeten aktief blijven.

Dat zijn geen rare eisen... heel normaal eigenlijk de basis bij een "digitale"baan. Altijd spanning op de baan en dus ook alles actief. Dat zeggende, neem eens een kijkje in de encyclopedie:  Treinbesturingssoftware (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Treinbesturingssoftware). Daar staat wat basisinformatie over het hoe en wat met automatisch rijden.

Succes!

Groet Ronald.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 29 October 2014, 11:51:58
Even een paar vraagjes die ik heb, maar zo snel het antwoord niet vind;

Als ik uit ga van ESU terugmeld modules, dan zijn er twee types.
Eentje die alleen detecteert: ESU Detector Standard 50096.
En eentje die detecteert en terugmeld met trein details (RailComm) ESU Detector: 50094.
Heb ik de laayst genoemde nodig om in Koploper te zien welke trein waar rijdt? Of is dat iets wat je in Koploper invoert?

Hoelang is jullie H0 detectiesectie? Ik zit te denken aan 40cm (2x6101 Fl profi).

Als ik een DDM heb die geduwd wordt door een 1700, en de stuurstand (voorzien van licht) gaat van blok1 naar blok2, dan wordt blok2 bezet gemeld. Hoe komt de loc dan uit blok1? Ik zie dat niet?

Hoeveel treinen hebben jullie rijden verdeeld over de blokken?
4 blokken met 4 treinen lijkt mij niks te doen. Geen vrije blokken om te bewegen.
4 blokken met 3 treinen zal ook wel onrustig rijden denk ik.
Zijn hier principe regels voor? 2 blokken per trein o.i.d.

Verder vermaak ik mij best met inlezen over baanvakken in H0.
En ook in Anyrail ben ik lekker op weg. (y)

Mvg,
Martijn.

Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 29 October 2014, 12:17:22
De standaard is prima. Volgens mij kan Koploper niet eens wat met RailCom info. Maar staar je niet dood op ESU. Ik zou zeggen, kijk ook een beetje rond.

40cm lijkt me prima. Komt volgens mij niet zo nauw. Als er maar een melding komt (dus op een stuk stroom wordt afgenomen). Je moet je bedenken dat een detectie met een reedcontact ook prima werkt. Niet dat je dat hoeft toe te passen maar bedoel, de detectie spot met een reedcontact is veel kleiner dan 40cm rails.

Hoe bedoel je, hoe komt hij uit blok 1? Een trein mag gewoon meerdere melders (en zelfs blokken) bezet houden. Koploper ziet gewoon dat het eerste deel van de trein al in blok 2 is maar de achterkant nog in blok 1.

4 blokken met 4 treinen zal idd niet rijden. 4 blokken met 3 treinen rijdt ook wat onrustig, er kan er steeds maar één bewegen. Of er vuistregels zijn, niet dat ik weet. Niet ieder blok is hetzelfde. Maar wil je dat de boel een beetje kan rijden zal de helft van de blokken in de vrije baan wel leeg moeten zijn. Vind het zelf dus altijd mooier doorrijden als de blokken dus niet te lang zijn. Hierdoor is de kans dat het volgende blokje vrij is groter en zal de boel blijven rijden. Is een trein te lang voor een blok (lange goederentrein, lange IC) dan houdt Koploper gewoon twee blokken bezet. Net als in het echt wordt een blok pas vrijgegeven als de achterkant uit het blok is, niet als de voorkant het volgende blok bereikt.


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: phdirk op 29 October 2014, 16:06:57
Hallo Martijn,

Zoals Timo al zegt zijn er veel meer merken bezetmelders. Zorg er wel voor dat je bezetmelders koopt die op stroomdetectie werken. RailCom heeft bij Koploper geen zin. Koploper werkt niet met een terugmeldsysteem en weet ook niet in welk blok de trein is. Het programma bepaalt dat een trein van het ene naar het andere blok rijdt en kijkt vervolgens of de eerste bezetmelder in het bestemmingsblok inkomt. Koploper gaat er dan vanuit dat de trein in dat blok is. Daarom kun je ook de eerste rijtuigen van je trein al in blok 2 hebben, terwijl de loc nog in blok 1 staat.
Twee standaard rechte railstukken van Fleischmann Profirails voor een bezetmeldstuk is een goed uitgangspunt. Zelf ben ik een voorstander van iets langere bezetmeldstukken, zodat de trein ook de ruimte heeft om netjes te stoppen en niet steeds doorschiet. Ik gebruik als lengte zo'n 50 - 60 cm.
Er is een eenvoudige vuistregel voor het aantal treinen op de baan en dat is "De helft van het aantal wissels". Als je dus bijvoorbeeld vijf wissels hebt, kunnen er ruwweg 2 à 3 treinen rijden. Alleen bij het eenvoudige ovaal met inhaalspoor gaat die regel niet helemaal op, want daar kun je ook met twee treinen rijden.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 October 2014, 16:29:37
Er is een eenvoudige vuistregel voor het aantal treinen op de baan en dat is "De helft van het aantal wissels".
Merkwaardige regel. Ik kan wel een sporenplan verzinnen met b.v. 12 wissels en 6 treinen, waarbij alles hopeloos vast staat. Anderzijds zijn er situaties mogelijk met maar 1 wissel, waar je toch 10 treinen kunt laten rijden.
Een regel: de helft van het aantal blokken lijkt me meer realistisch.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: bellejt op 29 October 2014, 16:49:47
ik heb een vrij grote baan en hou aan dat er op de 30 blokken 4 moeten vrij zijn en de blokken van de spiraal ook steeds erbij.In totaal dus 8 blokken op 30.Best is toch steeds 2 blokken vrij te hebben.Voor detectie ben je best met een lange inritsectie en een stopsectie erna van 40 cm.Ik spreek dan over massadetectie.Je treinen worden dan volledig gedetecteerd (3 rail situatie).Voor een blok in 2 richtingen dan stopsectie-doorrijsectie-stopsectie.Wissels horen niet bij je blok in koploper.
PS: op plaatsen waar de loc bv een tunnel ingaat durf ik ook een lange stopsectie maken zodat de trein dan netjes stopt voor de tunnelingang ipv dat hij er half instaat.Idem bij een brug.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Eenerspoor op 29 October 2014, 19:06:55
@Martijn:
Met al je vragen over Koploper kunt je ook terecht op het Koploperforum (http://www.koploperforum.nl/).
Daar weten ze ontzettend veel over deze software en wat daar zoal mee te maken heeft.  (y)

@Dirk
De lengte van een meldsectie heeft toch geen invloed op het stopgedrag? Als die maar lang genoeg is om detectie mogelijk te maken is het toch goed? Het uiteindelijke punt waar de lok stopt mag volgens mij best voorbij de stopmelder liggen.

Mvg,
Henk
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 29 October 2014, 19:40:52
Het koploperforum zal ik in een later stadium wel uitpluizen.
Eerst wil ik de basis leren over baanvakken en hardware.

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Seinwezen op 29 October 2014, 19:48:35
Je kan ook een koploper cursus ergens gaan volgen.
Bijvoorbeeld bij Hobby in Praktijk.

http://www.hobbyinpraktijk.nl/workshops/

Daar worden alle beginselen om te kunnen rijden doorgenomen.
Dit met behulp van theorie en praktijk.

Groeten Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: hubertus op 29 October 2014, 19:54:16
Inmiddels heb ik de handleiding binnen gehaald en kan het lezen beginnen. (y)

Voor de zekerheid, heb je de handleiding of de beginnershandleiding binnengehaald? Ze staan allebei op de site van pahasoft.

De handleiding is iets van 400 pagina's met vrijwel dezelfde informatie die veel gerichter ook in de online-help is te vinden.
Alle onderwerpen worden besproken, inclusief het gevorderden deel, waar je op dit moment niet mee lastiggevallen wilt worden.
Zonde van de tijd om dat helemaal door te lezen. Het overgrote deel doe je in eerste instantie toch niks mee.

De beginnershandleiding is een korte stap voor stap inleiding waarmee je een eenvoudige baan in koploper opzet.
Dit is naar mijn mening de beste beginnershandleiding die er is, vooral ook omdat er geen storende fouten in zitten.

Huub
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 29 October 2014, 19:56:33
@hubertus,
Ik heb de beginnershandleiding.

@Seinwezen,
Dat is een toffe link, dankjewel daarvoor.
Daar wil ik wel naar toe strakjes.
Ik heb ook voor aanstaande zaterdag afgesproken bij De Wapstad, dan is de digitale man er ook, en die gaat ook een en ander er over vertellen.


mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Eenerspoor op 30 October 2014, 08:34:11
Eerst wil ik de basis leren over baanvakken en hardware.

Daarvoor kun je ook op het Koploperforum terecht.

Ook aan te bevelen: deze cursus (http://www.koploperforum.nl/maliebaan/). (y) Je kunt die vinden op het Koploperforum en downloaden als je ingelogd bent. Je moet je du wel eerst registreren als gebruiker.

Mvg,
Henk
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 30 October 2014, 08:41:21
Ik heb mij op het koploperforum geregistreerd en wacht nu op goedkeuring.  (y)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: hubertus op 30 October 2014, 09:35:00
Ook aan te bevelen: deze cursus (http://www.koploperforum.nl/maliebaan/). (y)

En dat is dus juist een beginnerscursus die je beter links kunt laten liggen.
Ze gebruiken vanuit het oogpunt van een beginner een onlogische volgorde bij het opzetten van een database en er staan ook storende fouten in.
Een deel van de problemen uit de beginnerssectie van het koploperforum is te herleiden naar het gebruik van deze cursus.  ;)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: phdirk op 30 October 2014, 16:11:34


@Dirk
De lengte van een meldsectie heeft toch geen invloed op het stopgedrag? Als die maar lang genoeg is om detectie mogelijk te maken is het toch goed? Het uiteindelijke punt waar de lok stopt mag volgens mij best voorbij de stopmelder liggen.

Mvg,
Henk

Hallo Henk,

De lengte heeft inderdaad geen invloed op het stopgedrag. Dat wordt bepaald door de in Koploper ingestelde parameters voor de trein, te weten remvertraging, maximum, gemiddelde en minimum snelheid.
Ervan uitgaande dat na de stopsectie het volgende blok begint met een binnenkomstmelder zal het stoppen na de stopsectie wel problemen opleveren, omdat dan het volgende blok al is bezet en de trein dus niet verder rijdt. De trein moet dus wel in hetzelfde blok stoppen. Met wat langere stopsecties kun je dat netjes voor elkaar krijgen.

@Klaas,

De regel van de helft van de wissels is me ooit eens verteld en voldoet bij mij in de praktijk goed. Dat je ook uit kunt gaan van het aantal blokken vind ik ook een logische gedachte.


Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 30 October 2014, 16:20:29
Ik vind 'de regel van de helft' ook goed klinken. Een goed uitgangspunt, anders wordt het al gauw te druk.
Volgens mijn huidige plan zou ik uitkomen op 33 blokken, maar ik ga echt geen 17 treinen tegelijk loslaten hahaha....zal m'n centrale niet leuk vinden (ik moet nog een booster aanschaffen)

Zaterdag ga ik naar mijn LHS. Ik wil daar de nodige spullen kopen, waaronder alvast 1 detector.
Met een beetje mazzel kan ik later dit weekend al wat praktijk ervaring opdoen.

Mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 30 October 2014, 22:22:51
Even nog een vraagje;

Een wissel blijft altijd buiten de blokken, en is ongedetecteerd, correct?!

Hoe moet het dan achter het wissel?
Plaats je de 'binnenkomst detectie' van het volgende blok direct achter het wissel? Of moet je tot en met de vrijbalk vrij houden?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_8.jpg)

mvg,
Martijn.


Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: mrinsane op 30 October 2014, 22:29:08
Wissels buiten de blokken. Ikzelf gebruik bezetmelding voor de wissels.

Wat betreft die twee opties die je verder noemt: kan volgens mij allebei, maar ik zou voor de 2e situatie gaan (onderste plaatje)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 30 October 2014, 22:31:23
Bij Koploper laat je de wissel altijd buiten de blokken. En vaak is de wissel ongedetecteerd. Gevorderden detecteren de wissel soms wel, maar dat ga je later wel inzien.

De binnenkomst detectie start ik bijna altijd direct na de wissel. Daar begint immers het blok. De vrijbalk is een soort stopstreep voor een trein in de andere richting - dat heeft dus niets te maken met het beginpunt van de detectie.

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 30 October 2014, 22:37:06
Okee duidelijk. Dankjewel  (y)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: phdirk op 31 October 2014, 14:11:34
Hallo Martijn,

Zoals Sander al aangeeft, detecteren sommigen, die met het tweerailsysteem werken hun wissels wel. Dat kan bij het vrijgeven van wisselstraten een voordeel hebben. Om die optie open te houden zou ik wel elke wissel afzonderlijk van een stroomvoorziening voorzien en ook geïsoleerd opnemen in de baan. Je kunt dan beginnen met ongedetecteerde wissels door ze op de normale digitale spanning te zetten en dan later, als je dat wilt, via een bezetmelder aansluiten, zodat ze gedetecteerd worden.
Houd er bij de stroomvoorziening wel rekening mee dat de niet gedetecteerde stukken moet voeden via een kleine diodebrug, zodat voor de ongedetecteerde stukken de spanningsval hetzelfde is als voor de gedetecteerde stukken. Dit voorkomt problemen met de detectie van je treinen. Een schemaatje van zo'n kun je in de Encyclopedie vinden (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling).

Ook ik laat meteen na de wissels de binnenkomstmelder beginnen. Daar begint, zoals Sander ook aangeeft, het nieuwe blok.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 31 October 2014, 14:18:23
Dat van de diodebrug was mij niet zozeer bekend. Dankjewel voor die info. Ik ga mij daar in verdiepen.

Vanochtend is het mij gelukt een verbinding te krijgen tussen Koploper en de Ecos.
De Ecos reageerde op commando's vanuit Koploper. (y)
Dit is alleen een tijdelijke opstelling...maar ik leer er wel van.

Kan je eigenlijk een laptop gebruiken voor de baan? Of heb ik perse een seriële poort nodig?

Mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 31 October 2014, 14:40:40
Martijn,

JA, je kunt heel goed een laptop gebruiken. En ook JA, je hebt perse een seriële poort nodig. Als de laptop geen seriële poort heeft kun je een USB-serieel kabel kopen - die maakt van een USB-poort een seriële poort. Wel is het zaak een goede kabel te kopen - bijvoorbeeld bij Rosoft. ADVIES SERIELE POORT IS FOUTIEF, SORRY.

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 31 October 2014, 14:48:58
Ah mooi dat een laptop kan. Ik begrijp alleen niet waar de seriële poort nodig voor is.
Ik dacht dat alles via de UTP kabel de ECoS 2 in ging.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Karst Drenth op 31 October 2014, 14:56:14
@Sander,

Martijn heeft een EcOS, en die heeft bij mijn weten geen seriele poort... ;) :P

Dus alleen via het LAN

@martijn

Je kunt de EcOS eventueel direct aan de Laptop aansluiten met een z.g. UTP-Cross-Cable.


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 31 October 2014, 15:04:17
Mijn Ecos heeft inderdaad geen seriële poort.
Ik wil het ook betrouwbaar via een UTP Cross cable doen.
Nu als test loopt het via de router/hub.

Mvg
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 31 October 2014, 15:08:25
Karst,

Inderdaad, ik had even niet gelet op het feit dat het over een ECOS ging. Bericht aangepast.

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Marcel112 op 31 October 2014, 23:28:46
Even nog een vraagje;

Een wissel blijft altijd buiten de blokken, en is ongedetecteerd, correct?!

Hoe moet het dan achter het wissel?
Plaats je de 'binnenkomst detectie' van het volgende blok direct achter het wissel? Of moet je tot en met de vrijbalk vrij houden?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_8.jpg)

mvg,
Martijn.

Rijdt je maar in één richting Martijn?
Anders zou ik namelijk de eerste optie aanbevelen.
Een trein kan dan met de kop nooit de wissel blokkeren.
Zelfde probleem overigens ook met een trein die net te vroeg stopt. De laatste wagon kan dan nog de rijweg over de wissel blokkeren.

Probeer altijd de eerste 10 cm na een wissel vrij te houden om dergelijke problemen te voorkomen.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 31 October 2014, 23:44:46
Marcel,

Kun je mij eens uitleggen waarom "trein kan dan met de kop nooit de wissel blokkeren.".

Je praat over een trein in de andere richting. Die trein stopt na het bereiken van de stopsectie - dat is dus het beginpunt van de stopsectie. Op dat punt wordt de trein "gezien" door de detectie en zal Koploper de stop uitvooeren.
De lengte van die stopsectie is verder niet van belang - Koploper reageert op het ontstaan van de detectie en reageert helemaal niet op het eindigen van de detectie.

Ik ben benieuwd naar je uitleg want ik snap niets van "de eerste 10 cm na een wissel vrij te houden om dergelijke problemen te voorkomen."

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Marcel112 op 31 October 2014, 23:52:21
Sander,

Rijdt vanuit de andere richting eens.
De inrijsectie wordt dan de stopsectie.
De loc stopt dan in de bocht voor de wissel en komt daarbij te dicht op het andere spoor te staan.
Dit blokkeert dan de andere rijweg. Exact hetzelfde met een langere trein die net in het blok past.

Daarbij, de stop vanuit Koploper is afhankelijk van je instellingen in zowel Koploper als je locdecoder en kan dus langer duren na je in eerste instantie plant.
Vooral de eerste keren zal het bij het leren remmen op dergelijke punten dus fout gaan.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 31 October 2014, 23:59:40
Marcel,

Ja, de inrijsectie wordt dan stopsectie - dat klopt. En de stop-actie begint bij het begin van de stopsectie. In de tekening is dat dus aan de rechterkant van de sectie.

Als de stop in de bocht van de wissel komt, dan is de stopsectie te kort voor de gehanteerde instellingen. Je zult dus het begin van de stopsectie wat meer naar rechts moeten verplaatsen, waardoor de stopsectie langer wordt.

En dat heeft niets te maken met de plaats van het einde van die stopsectie. Die mag gewoon direct achter de wissel geplaatst worden.

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: hubertus op 01 November 2014, 08:12:17
Als je wisselstraten wilt vrijgeven op basis van volledig gedetecteerde treinen, zijn die 10 cm wel heel belangrijk. Het kan dan net het verschil maken tussen te vroeg en op tijd vrijgeven. ;)

Erg sympathiek dat er vanuit de eigen ervaringen op de vragen wordt geantwoord, maar als Martijn net iets andere keuzes maakt, kunnen die antwoorden de plank finaal misslaan. Daarom is een testbaantje zo handig. Dan krijg je een indruk van de mogelijkheden, kun je experimenteren met instellingen en vervolgens veel gerichter vragen stellen en daarmee betere antwoorden krijgen.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 01 November 2014, 09:28:03
De belangrijkste ongeschreven regel is dat je bij gebruik van Koploper de ESU modules NIET kunt gebruiken. Omgekeerd geldt dat ook. Je zult een keuze moeten maken.
Trouwens waarom zou "Esu-modules" niet werken met een bepaald computerprogramma? Ze worden toch aangestuurd door de centrale? Daar heeft de centrale toch niets mee van doen? DCC is DCC,

Wie kan hier uitsluitsel over geven?
Ik heb een ECOS-2 centrale, en wil de 'ESU Detector Standard' gaan gebruiken.
Mijn centrale werkt via UTP met de PC.
Straks ga ik naar de Wapstad, en ga daar een klein vermogen uitgeven aan die modules, dus weet ik het liever zeker. ;D


Rijdt je maar in één richting Martijn?
Anders zou ik namelijk de eerste optie aanbevelen.
Een trein kan dan met de kop nooit de wissel blokkeren.
Dat is helemaal het idee wat ik er ook bij heb. Al is mijn plan zodanig dat ik maar in 1 richting rijdt, kan ik het rijden op  'verkeerd spoor' niet uitsluiten bij calamiteiten. Het moet wel veilig blijven, want 2/3 van mijn baan is verborgen.

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: SBBcargo op 01 November 2014, 11:19:41
Martijn,
Voor stroomdectie is de ESU DETECTOR STANDARD minder geschikt. Je moet er altijd  nog een stroomdectie module er bij kopen. Maar .... in  een aantal berichten schreef jezelf al dat je deze modules uit je hoofd zette. Lees je eigen draadje nog maar eens door  ;D

Marius.

PS leuke site heb je  (y), ik wist niet meer of je 3-railer of 2-railer was. Vandaar dat ik even op onderzoek uit was.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 01 November 2014, 11:42:03
Ik zou die ESU's uit mijn hoofd zetten omdat er werd gezegd dat ze niet met Koploper werken, ik moest kiezen.
Later werd geopperd dat het wel zou werken, toen kwamen ze weer in mijn hoofd.

Ik wil graag de ESU's gebruiken omdat dat zo mooi ontworpen is voor mijn centrale.
En door de vele bomen in het detectorbos zie ik niet wat ik anders zou moeten hebben.
Ik ben een totale leek op dit gebied en daar zit gelijk de uitdaging.

Ik ga nu naar de winkel, eens kijken wat zijn visie is.

Thanks voor het compliment. Binnenkort gaat ook de gehele site op de schop zoals je wellicht gelezen hebt.


mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: SBBcargo op 01 November 2014, 12:52:01
Je doelt waarschijlijk op reactie 3. Ronald heeft het hier over het DCC signaal. Dat is hier geheel niet aan de orde. Het gaat over de terugmeld signalen en niet over de signalen naar de rails. Voor het terugmelden  zijn er verschillende systemen in omloop. Het meest verbreide (mijn inschatting) is de S88 bus. Die zit ook op de ECOS.
Daarmee kan ook koploper mee overweg. Of koploper ook met de eigen bus van de ECOS overweg kan zul je het beste op het koploperforum kunnen vragen denk ik. Ik vrees het ergste. Ook bij andere comerciële progrmma's is dit vaak niet het geval. Dus bezint eer ge begint ! En nogmaals, je kunt de detector niet rechtstreeks op je blokken aansluiten als je voor stroomdectie gaat, daar moet extra elektronica voor aangeschaft worden.
Suk6,
Marius.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 01 November 2014, 15:25:45
ESU heeft zijn best gedaan om de naamgeving verwarrend te houden. Je hebt een ECoS Detector en een ECoS Detector Standaard. De ECoS Detector Standaard is inderdaad alleen maar een feedback module, hier zit geen stroomdetectie op. De ECoS Detector (zonder standaard) heeft dit wel, deze is dus prima in te zetten zonder losse stroomdetectie.

Of de ECoS samen met een ECoS Detector werkt op Koploper weet ik niet zeker maar denk van wel (maar navragen is beter ;) ) Dit omdat de detector aan de ECoS zit en deze in principe alleen detecties doorgeeft, ongeacht of deze van de ECoS Link of S88 vandaan komen.

Of een ECoS Detector de beste keuze is is aan jou. Zelf vind ik wel dat ze er een pittig bedrag voor vragen. Toegegeven, de S88 bus heeft zijn probleempjes met lengte maar werkt vaak prima. Daar zijn genoeg (goedkopere) decoders voor te krijgen. Weet niet of LocoNet ook een optie is op de ECoS. Dit is net als ECoS Link een iets stabielere bus die gebruikt kan worden voor terugmelding (mits een ECoS dat ondersteund).

Wat betreft hoe de rails te leggen, laat het blok gelijk na de wissel beginnen. Het helpt niet voor doorschieten van de andere richting om hem later te laten beginnen. Als hij vanaf rechts doorschiet komt hij op een niet gedetecteerd stuk dus zal Koploper het niet zien. Enige wat je kan doen tegen doorschieten is de hele sectie gewoon lang genoeg maken als het een aanmeld en afmeld sectie moet zijn. Dus ruim genoeg om ook in te stoppen, dan zit je goed. Te lang is niet zo erg, daar kan Koploper wel leren rekening mee te houden.


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 01 November 2014, 15:30:59
ESU heeft zijn best gedaan om de naamgeving verwarrend te houden. Je hebt een ECoS Detector en een ECoS Detector Standaard. De ECoS Detector Standaard is inderdaad alleen maar een feedback module, hier zit geen stroomdetectie op. De ECoS Detector (zonder standaard) heeft dit wel, deze is dus prima in te zetten zonder losse stroomdetectie.
De Detector zonder 'standard' kost een goede 180,- euro per stuk, dat was ik niet van plan uit te geven.
Dus ik dacht er aan om de 100,- euro goedkopere standard te kopen, het enige verschil wat ik vond is dat de standard geen loc identificatie had (Railcomm).
Maar goed, door de wisselende berichten hier was ik nog niet overtuigd dat het goed was.

Ik ben net terug van de winkels en goed geslaagd denk ik zo.
Ik heb 4 Digikeijs 4088 modules gekocht met de bijbehorende RJ45 kabels en Digikeijs RJ45->s88 adapter.
Bij deze modules zijn geen extra's nodig zoals diodebruggen e.d. en dat scheelt een hoop gedoe.

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 01 November 2014, 15:34:43
Goede keuze om niet zo veel geld uit te geven  ;D

Voor de niet gedetecteerde heb je alleen nog wel een diodeschakeling nodig. Anders zal de module geen melding geven als hij maar half in een gedetecteerd stuk staat (of als een wagon met licht ofzo op de overgang staat). Maar goed, dat heb je zo in elkaar zitten. Stop je het in een kroonsteen heb je geen soldeerbout nodig.


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 01 November 2014, 15:50:09
Martijn, de Digikeijs is beslist een goede keuze. Aannemende dat je de 4088CS hebt en niet de 4088GND. De opmerking dat je geen diodebruggen nodig hebt begrijp ik niet - volgens mij heb je de diodeschakeling (zie encyclopedie) nog steeds nodig voor de NIET-gedetecteerde baanvakken.

@Timo - waarschijnlijk bedoel je "NIET-gedetecteerde" icm de diodeschakeling.

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Wim Ros op 01 November 2014, 15:53:09
Martijn,

Als het om geld besparen ging of gaat, dan had het nog voordeliger gekund. Hetzelfde maar dan voor minder geld ;)

Groetjes
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 01 November 2014, 15:56:18
O nee hoor, het gaat niet om geld besparen maar 180,- euro voor 1 module is wel een beetje veel. Ik heb er nu letterlijk 4 voor dat geld.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Wim Ros op 01 November 2014, 16:04:04
Yep, of in het andere geval 5  :-X

Groetjes
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 01 November 2014, 21:14:44
@Sander, Oeps, ja dat bedoelde ik  ::) Aangepast  ;D


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 01 November 2014, 21:36:44
Martijn, de Digikeijs is beslist een goede keuze. Aannemende dat je de 4088CS hebt en niet de 4088GND. De opmerking dat je geen diodebruggen nodig hebt begrijp ik niet - volgens mij heb je de diodeschakeling (zie encyclopedie) nog steeds nodig voor de NIET-gedetecteerde baanvakken.
@Sander,
Sorry, ik had even over je stukje heen gelezen.
Ik heb inderdaad 4x de 4088CS. (y)
Volgens zowel de Rijswijkse als de Vlaardingse winkel was de diodeschakeling niet (meer) nodig op deze 4088'en en Koploper combi.



mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Wim Ros op 01 November 2014, 22:13:47

Dan kom je er vanzelf wel achter wie er gelijk heeft, maar ik denk dat het niet de Rijswijkse of Vlaardingse winkel zal zijn.  :-X :-X :-X :-X
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 01 November 2014, 22:19:14
Dan kan ik altijd nog met een kroonsteentje een diode brug er tussen zetten  ;D
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Karst Drenth op 01 November 2014, 22:28:46
Doe maar gelijk Martijn ;)

Goede raad van twee oude mannen :D :D
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Chris op 02 November 2014, 00:44:22
Mag je me morgen eens uitleggen want dat snap ik niet  8)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 02 November 2014, 14:27:22
De stukken die je aansluit via de DR4088CS hebben een spanningsverval. Ze hebben dus een iets lagere spanning dan wat er uit je centrale komt. Aangezien stroom de weg van de minste weerstand volgt, dus liefst direct vanaf de centrale komt, zal er geen stroom door de detectie lopen en die dus ook niets melden als een loc half op de detectie en half op de niet detectie staat (of er iets anders voor zorgt dat dit overbrugd wordt).

Zet je nu in de voeding van de niet gedetecteerde stukken en diodeschakeling (want dat is eigenlijk precies wat in de DR4088CS het spanningsverschil maakt) dan hebben de niet gedetecteerde en de gedetecteerde stukken dezelfde spanning. Staat er nu een loc op de scheiding (of overbrugt iets de scheiding) maakt het voor de stroom nu niet meer uit hoe het loopt en er dus dus stroom (in ieder geval een deel) via de DR4088CS lopen welke dan netjes melding geeft.


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 02 November 2014, 20:07:49
Joepie  (y) (y)
Mijn 4-blokken test ovaal werkt.
De treinen rijden er vol automatisch door Koploper geregeld overheen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141102_193352.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141102_193352.jpg)

Alleen willen ze bij hogere snelheden wel eens door de stopsectie (40cm) heen schieten en houden dan het volgende blok bezet waardoor ze niet meer verder rijden.
Ik moet ze nog leren remmen. ::)

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: phdirk op 03 November 2014, 15:11:23
Hallo Martijn,

Mooi dat het nu rijdt. Het doorschieten is een kwestie van inregelen. Als de ingestelde minimum snelheid te hoog is, heeft de trein ook een flink stuk nodig om te stoppen. Het is nu een kwestie van experimenteren met de afremvertraging in Koploper (niet de CV-instelling van de decoder) en de gemiddelde en minimum snelheid, zodat Koploper de trein netjes laat remmen naar de minimumsnelheid als hij het blok inkomt en als hij met de minimumsnelheid de stopsectie bereikt dan netjes laat stoppen. Omdat een en ander een leerproces is moet je wel geduld oefenen om te kijken of het de goede kant opgaat. Zo niet, dan systematisch de parameters aanpassen.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: hubertus op 03 November 2014, 15:31:18
Leren remmen heeft geen invloed op het doorschieten bij een stopsectie. Als een loc te snel aankomt in de stopsectie wordt de snelheid van die loc direkt op nul gezet.
Ik neem aan dat je nog geen locomotieven hebt geijkt. Dan is de snelheid die hoort bij snelheidsstap "minimum snelheid" aan de hoge kant. Als het voor alle locs is, zou ik een lagere stap in koploper kiezen. Als het om een enkele loc gaat, zou ik eens kijken of die decoder niet wat anders ingesteld moet worden. Ook een eventuele afremvertraging in de decoder kan roet in het eten gooien. En als je de diodeschakeling nog niet hebt toegepast, kan dat ook nog een oorzaak zijn.
Ik zou in ieder geval voorlopig nog niet al te veel aanpassen aan de instellingen in koploper. Bij de defaultinstellingen moet 40cm normaal gesproken voldoende zijn om tot stilstand te komen.

Huub
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 03 November 2014, 16:08:03
Ik heb de treinen nog niet geijkt, en alle instellingen staan er nog in van het rijden mer de Ecos.
Ik had ze destijds wel afgesteld op schaalsnelheid met een tachowagen, maar ik weet niet of koploper daar iets aan heeft.
Moeten de optrek en afrem vertraging weer op standaard gezet worden in de decoders? Hierover verschillen de meningen.

Ik heb de diodes niet toegepast, maar heb op mijn testbaan geen ongedetecteerde stukken dus is het ook niet nodig of van invloed.

Het volgende wat ik ga doen is mijn treinen ijken op mijn testbaan, ik kan dan de treinen-database overzetten naar de echte baan.
Of werkt dat niet zo?!

(Ik heb mij geregistreerd op het koploperforum maar krijg geen akkoord terug. Opnieuw registreren hielp ook niet. En op een email hierover naar de beheerder heb ik ook nog geen antwoord gekregen  :( )

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Remunj op 03 November 2014, 16:22:18
Het volgende wat ik ga doen is mijn treinen ijken op mijn testbaan, ik kan dan de treinen-database overzetten naar de echte baan.
Of werkt dat niet zo?!
Ja hoor, dat werkt prima. Zo doe ik het ook. Ik heb ook een testbaantje van 4 blokken voor het ijken.

(Ik heb mij geregistreerd op het koploperforum maar krijg geen akkoord terug. Opnieuw registreren hielp ook niet. En op een email hierover naar de beheerder heb ik ook nog geen antwoord gekregen  :( )
Probeer eens of het lukt om een draadje te starten.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: hubertus op 03 November 2014, 16:28:55
Als je met de tachowagen de snelheden per stap weet, kun je die handmatig invoeren in koploper.
Het ijken is alleen een hulpmiddel om de snelheidstabel van de locs te vullen, maar niet persé nodig als je al weet wat de waardes van die tabel moeten zijn.

Optrek- en afremvertraging kun je het beste op een lage waarde zetten, zodat koploper wel de regie houdt, maar de overgang tussen de snelheidsstappen soepel en niet schoksgewijs gaat.

Huub
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Fritsprt op 03 November 2014, 16:35:50
Beetje off topic: Dat met het koploperforum heb ik ook. Ook een mail gestuurd maar ik heb ook niets meer gehoord............

gr. Frits

ps. Nog steeds blij met mijn Kleinspoor 6400  ;)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Fritsprt op 04 November 2014, 12:28:14
Citaat
(Ik heb mij geregistreerd op het koploperforum maar krijg geen akkoord terug. Opnieuw registreren hielp ook niet. En op een email hierover naar de beheerder heb ik ook nog geen antwoord gekregen  )

Ik kreeg vandaag de bevestigingsmail van het koploper forum  (y)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 04 November 2014, 12:31:23
Ik ook  (y)

Inmiddels heb ik mijn hele (toekomstige) baanplan in koploper ingevoerd, compleet met treinen bezetmelders en blokken.
En het hele spul loopt probleemloos automatisch.
Her en der nog wat specifieke 'gedragswensen' aanpassen, maar de basis is in orde. (y)

mvg,

Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Remunj op 04 November 2014, 12:52:43
Mooi he  ;D

Maar pas op. In testmode genereert koploper zelf de bezetmeldingen en zal het ook goed gaan. Dus ga je definitief die baan aanleggen let dan op dat je het ook echt zo aansluit.  8) Anders krijg je nog onverwachte effecten die je in testmode niet altijd terug ziet.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 04 November 2014, 13:46:22
Ja dat wordt goed opletten van 1.01 tot 5.12 (y)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 08 December 2014, 05:21:37
Inmiddels zijn we al weer even verder,en ik heb mijn schaduwstation zo goed als af.
Het is in ieder geval helemaal werkend, en aangesloten. Ook Koploper zit er op om te de bezetmelders en blokindeling te controleren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141207_150520.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141207_150520.jpg)

Nu is mij ook het fenomeen opgevallen waar de diodebrug voor nodig zou zijn, aangezien er in mijn schaduwstation ongedetecteerde gedeelten zijn.
Als een loc/trein net over de scheiding van gedetecteerd -> niet gedetecteerd staat, dan wil de detectie wegvallen op de betreffende melder.
Een diodebrug lijkt me toch nodig (Ja, kom maar met: "Ik zei het toch?!"  ;D)

Ik kan heel eenvoudig een diodebrug (kroonsteentype) aan het begin van mijn ringleiding plaatsen, die gaat naar alle voedingsaansluitingen op de baan.
Voor de detectiemodules trek ik een eigen voedingsdraad zonder diodebrug.
Klopt dat zo?
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een diodebrug samenstel voor deze situatie? Ik heb niet heel veel kennis van elektronica, en zou ook niet weten welke waarden ik moet hebben, of hoe je het feitelijk aansluit.
Gaat de diodebrug alleen op de 'plus' of op allebei de aders?

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: santerdam op 08 December 2014, 06:22:45
Martijn,

De diode-schakeling staat uitgebreid beschreven in de encyclopedie, kijk daar even dan hoef ik het niet helemaal te beschrijven.

Zie http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling

Sander
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Remunj op 08 December 2014, 06:35:02
Een diodebrug lijkt me toch nodig (Ja, kom maar met: "Ik zei het toch?!"  ;D)
Ik zei het toch  ;D

Sander kan het niet duideijker verwoorden  8)
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 08 December 2014, 07:15:42
@ Sander,
Top!  (y) Ik duik daar even in.

Ik zei het toch  ;D
Jaja... ;D
Ik had de theorie vergaard maar de praktijk heeft zich bewezen.

Mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 19 July 2015, 18:16:31
Het is er dan eindelijk van gekomen, ik ben begonnen aan de diodebruggen.

De spulletjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/113_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/113_9.jpg)

Wat ik er van gebakken heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/115_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/115_10.jpg)

Ik heb er al een paar geplaatst, maar nu maak ik daar iets vreemds mee...
Als ik vanaf de rechterkant het ongedetecteerde deel in rijd, dan werkt het wel.
Maar als ik vanaf de linkerkant het ongedetecteerde deel in rijd, dan werkt het niet. Het is dan alsof de diodebrug er niet is.
De gele stip geeft aan waar de diodebrug aangesloten is.
De blauwe lijnen zijn onderbrekingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_2.jpg)

Zoals je in een van de bovenstaande foto's ziet zitten er geen fouten in de diodebruggen. Ik heb ze allemaal zorgvuldig gecontroleerd op diode richting en constructie.


mvg,
Martijn.



Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 July 2015, 18:58:56
Wat werkt er niet? Stopt de trein? Of werkt de detectie niet?
En hoe gaat het rechtsonder verder, zit daar ook nog een voeding aangesloten?
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 19 July 2015, 19:15:52
Nee, de trein doet het wel als je vanaf links komt, echter zodra hij op het ongedetecteerde deel komt, valt de detectie weg, alsof er geen diodebrug is.
Als ik vanaf rechts datzelfde ongedetecteerde deel oprijd dan blijft de detectie wel actief als de trein deels op het ongedetecteerde komt.

Rechtsonder zit er weer voeding aan de achterzijde van het driewegwissel.
En die is ook voorzien van diodebrug, en dat spoordeel werkt wel naar verwachting.
Alleen komende vanaf de rode pijl weer niet.

Nou las ik in de encyclopedie ook dat je 1 diodebrug kunt toepassen aan het begin van je ringleiding.
Wat is daar de mening over?

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 July 2015, 19:23:04
De voedingen bij de gele stip en de voeding achter het driewegwissel zitten feitelijk aan elkaar omdat het afbuigende spoor van het wissel gewoon doorloopt. Die zou je dus samen met 1 diodebrug kunnen voeden.
Overigens is dat geen oplossing voor je probleem. Wat de oplossing wel is zie ik ook niet zo gauw.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Ronaldk op 19 July 2015, 19:39:23
Hallo martijn,

Dat stuk wordt dat door twee diode bruggen gevoed? Of door eentje? Je kan inderdaad alle ongedecteerde stukken door 1 zwaardere uitvoering laten voeden. Dat klopt.

Groeten Ronald
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 19 July 2015, 19:44:52
dat zit inderdaad verbonden aan elkaar.
Kan de storing niet komen door de twee diodebruggen op hetzelfde ongedetecteerde deel? Het is lastig omdat bij elkaar te trekken op 1 diodebrug omdat het nogal een eind bij elkaar vandaan zit op de ringleiding.

Dat stuk wordt dat door twee diode bruggen gevoed?
Ja maar niet opzettelijk hoor, meer door toeval.




Misschien probeer ik het wel met 2 diodebruggen in totaal, 1 voor het schaduwstation, 1 voor de hoofdbaan.


mvg,
Martijn.

Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 July 2015, 19:52:19
Nog even een theorie die ik nu zit te bedenken: door die twee diodebruggen heb je ook twee weerstanden 4k7 parallel zitten. Dat beïnvloedt de gevoeligheid van de detector . En dat kan weer maken dat de ene detector het nog net wel doet, en de andere net niet. Ik heb overigens nooit goed gesnapt waarom die weerstand in de diodebrug zit. Kan je volgens mij net zo goed weglaten.
Ondanks de afstand zou ik toch proberen die twee voedingspunten achter 1 diodebrug te zetten.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 19 July 2015, 19:55:55
Ja, ik zat ook net aan die weerstanden te denken.. (y)
Het maakt niet uit in welke richting deze diodebruggen gemonteerd worden toch?!
Ik zal binnenkort de aansluitingen bij elkaar trekken en op 1 diodebrug zetten. Eens kijken wat ie dan doet.

Anders probeer ik deze opstelling aan het begin de van de ringleiding:
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/4/40/Brugceltruuk01.gif)
(bron: Encyclopedie)


mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Ronaldk op 19 July 2015, 20:15:15
Nog even een theorie die ik nu zit te bedenken: door die twee diodebruggen heb je ook twee weerstanden 4k7 parallel zitten. Dat beïnvloedt de gevoeligheid van de detector . En dat kan weer maken dat de ene detector het nog net wel doet, en de andere net niet.

Dat is een hele goede theorie, Klaas. Ik denk dat je het daarin wel moet zoeken.

Ik heb overigens nooit goed gesnapt waarom die weerstand in de diodebrug zit. Kan je volgens mij net zo goed weglaten.

Die mag je volgens mij ook weg laten. De weerstand maakt de detectie iets ongevoeliger.

Ondanks de afstand zou ik toch proberen die twee voedingspunten achter 1 diodebrug te zetten.

Inderdaad op één diodebrug zetten zou moeten werken.

Het maakt niet uit in welke richting deze diodebruggen gemonteerd worden toch?!

Nope, dat maakt niets uit.

Groet Ronald.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 19 July 2015, 21:18:01
In mijn ogen is de weerstand in de diodebrug ook overbodig. Bij de decoders zorgt deze ervoor dat de detectie iets ongevoeliger is. Het verlaagd de spanningsval over de brug licht. Maar voor de plekken waar geen detectie is is dit niet van belang. Daar is het waarschijnlijk eerder wenselijk dat de spanningsval wat groter (dus voedingsspanning lager) is dan bij de detectie stukken. Zo krijgt de detectie voorrang. Vandaar door dat 2 diodeschakelingen (en dus twee weerstanden) de detectie nog wel kan storen.

En dan nog iets wat ik me gelijk afvroeg, waarom zoveel diodeschakelingen? ::) Eentje per booster is genoeg. Enige wat je dan wel nodig hebt is een extra ringleiding maar daarna is dat alleen maar makkelijker. Zorg er wel voor dat de diodeschakeling groot genoeg is voor de booster die je gebruikt (ook al wil je voor de losse ook al niet te licht zitten, op zijn stuk kan ook de volle stroom van de booster over die diodeschakeling komen te staan).


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 20 July 2015, 05:28:40
En dan nog iets wat ik me gelijk afvroeg, waarom zoveel diodeschakelingen? ::) Eentje per booster is genoeg.

Ik denk dat dat komt door mijn interpretatie van het onderstaande stukje;

Houd er bij de stroomvoorziening wel rekening mee dat de niet gedetecteerde stukken moet voeden via een kleine diodebrug, zodat voor de ongedetecteerde stukken de spanningsval hetzelfde is als voor de gedetecteerde stukken.
Dit heb ik gelezen als zijnde dat ik elk ongedetecteerd deel moest voorzien van een eigen diodebrug.
Nou ja, ik heb er een leuk middagje solderen aan over gehouden  ;D

Ik zal twee zwaardere diodebruggen maken, en die aan het begin van de ringleidingen toepassen.


mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Wim Ros op 20 July 2015, 10:28:01
Martijn,

En dan moet je er wel voor zorgen dat de terugmeldmodules Niet via die zelfde ringleiding hun rijspanning krijgen, want dan ben je net zo nat en heeft de diodeschakeling geen effect.

Dus een ringleiding of een verbinding naar de melders rechtstreeks vanuit de booster en een ringleiding of draad via een diodeschakeling naar de ongedetecteerde delen.
(http://5430.static.securearea.eu/Files/3/5000/5430/ProductPhotos/Large/3036668.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 20 July 2015, 13:53:19
Yep, Wim heeft gelijk. Vandaar dat ik ook van een extra ringleiding sprak.  :)


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 20 July 2015, 16:41:44
Ja dat had ik al voorzien.
Ik heb een aparte voedingsleiding lopen naar mijn centraal gelegen terugmeld modules dus dat komt helemaal goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/108_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/108_9.jpg)

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 20 July 2015, 19:22:02
Kan ik deze gebruiken voor de baan?
250V 5A
Als 5A zijn maximale werkstroom is zit ik goed want mijn ECoS levert maar 4A. Ik heb geen boosters erbij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B250C5000A_ml.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B250C5000A_ml.jpg)
link naar shop (en datasheet): klikkie (http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61422969/Products/B250C5000A)

Deze winkel is behoorlijk goedkoper met de verzendkosten vandaar.
Maar ze hebben de B40C5000 niet die aangegeven staat in het plaatje van de encyclopedie.


mvg,
Martijn.

Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Fritsprt op 20 July 2015, 19:47:13
B40/C5000 is geschikt voor 40V en 5000mA = 5A
B250/C5000 kan bij 5A zelfs 250V aan. Als 40V goed is dan is 250V helemaal goed :D

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Calimero op 20 July 2015, 19:50:09
Waarom dan niet deze ? http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61422969/Products/KBU8M

Verder heeft Frits al e.e.a. uitgelegd. Het kan hooguit zijn dat die 5A niet gehaald wordt door hoge temperaturen
en/of een lastige belasting in de vorm van bv. een dikke elco in een voeding.
Wat bij beide bruggen opvalt is de relatief iets lage drempelspanning van 1,1V (over 2 diodes). Dat zal een k*thaar
minder zijn dan de 2x 1N540* maar da's mogelijk zelfs een voordeel als je de spanningsval dicht bij je booster hebt ?
Alle "non-detected" komt er aan te hangen dus meer kans dat de voeding van meerdere loc's er tegelijk doorheen
gaat dan op de "detected" stukken. Die 0,2 à 0,3 V verlies je dus mogelijk wel extra in de "non-detected" ringleiding.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 20 July 2015, 20:13:58
Waarom dan niet deze ? http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61422969/Products/KBU8M
Toegevoegd aan 't winkelmandje . (y)


mvg,
Martijn.

Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 21 July 2015, 15:05:49
Hoi Ronald,

De voltage drop van die bruggen is steeds per element. Voor 1A ligt de spanningsval voor de KBU8M net iets hoger dan de 1N540x (0,77V tegen 0,75V). (Ook al is het afgeschat uit de grafiek...) Bij 3A is het 0,83V tegen 0,86V. Het maakt elkaar dus niet zo veel :)


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Calimero op 22 July 2015, 00:55:49
Ik heb mogelijk wat haast gehad en niet helemaal goed gekeken.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 22 July 2015, 13:25:26
Kan gebeuren ;)


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 24 July 2015, 19:24:26
Ik heb beide diodebruggen binnen.  (y)

250V 5A
en
1000V 8A

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150724_190439.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150724_190439.jpg)

Die sluit ik dan beide op de volgende manier aan, maar dan zonder de weerstand, toch?!
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/4/40/Brugceltruuk01.gif)
(Bron: Encyclopedie)

Onderbreek ik dan de draad waar de weerstand zou zitten?:-\
Is de richting van de 'stroom' (centrale -> secties) zoals aangegeven in het plaatje inderdaad van belang voor de juiste werking?

Morgenochtend wil ik het op de baan gaan maken en testen.

mvg,
Martijn.


Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Ronaldk op 24 July 2015, 20:24:18
Dat is geen probleem.

Groeten Ronald
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Wim Ros op 24 July 2015, 20:37:29
Martijn

Helpt dit denk je?
http://rosoft.info/HandboekS88Sd16-n.html

Mvg
Wim.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 24 July 2015, 20:56:21
Helemaal duidelijk.  (y)

Met betrekking tot de ongedetecteerde delen:
A = signaal input
C = signaal output


mvg,
Martijn.



Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Calimero op 24 July 2015, 22:42:30
Als je de 2 zwarte stipjes in fig. 5 van Wim door verbindt heb je hetzelfde schema als met de brug i.p.v. losse diodes.
Als je de binnenkant van de brug (dus de 4 diodes) uit tekent zul je zien dat het dan precies gelijk is.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 25 July 2015, 10:26:45
Onderbreek ik dan de draad waar de weerstand zou zitten?:-\
Ja, loopt via de diodebrug/gelijkrichter. Die weerstand doet relatief niet zo veel ook al lijkt het getekend misschien de verbinding.

Is de richting van de 'stroom' (centrale -> secties) zoals aangegeven in het plaatje inderdaad van belang voor de juiste werking?
Het maakt niet uit hoe je hem er tussen zet. Als je hem maar aan dezelfde kant zet (spoor-Wijze gezien). Het schema is symmetrisch.


Timo

PS, oeps, er was nog een pagina :p
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 25 July 2015, 11:35:51
Ik heb het dingetje geknutseld  8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_1_1.jpg)

En hem ook nog op de baan aangesloten gekregen, het was effe pielen om hem op de juiste plek te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_2_1.jpg)

Zoals je ziet zit het weerstandje er (tijdelijk) tussen geschroefd gestoken.
En dit is waarom...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/diode_3.jpg)
Als de loc zowel gedetecteerd als ongedetecteerd staat (zoals hierboven afgebeeld) dan zalt de detectie weg bij stilstand van de loc. Ondanks dat de seinen branden (stroomafname).
Als ik het weerstandje er tussen plaats dan blijft de detectie wel bestaan bij stilstand van de loc met brandende seinen.

Op sommige secties is het nog altijd alsof de diodebrug er niet tussen zit, dus als de loc zowel gedetecteerd als ongedetecteerd staat/rijdt valt de detectie weg...terwijl hij toch echt op dezelfde ringleiding zit waar alle ongedetecteerde secties op zitten. Als die diode niet goed zitten dan zou het nergens werken.
Helaas heb ik nu niet de tijd om dit tot de bodem uit te zoeken en te testen, over een week heb ik vakantie en kan ik meer doen.

mvg,
Martijn.


Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 25 July 2015, 12:07:19
Dat met het weerstandje is een raar verschijnsel.  ??? Met weerstandje is de spanningsval juist kleiner (er loopt een deel van de stroom door de weerstand). Kleinere spanningsval is hogere voedingsspanning en dus zou dan juist extra voorkeur voor de ongedetecteerde voeding moeten gaan ipv de gedetecteerde (met geen detectie tot gevolg). Het is dus vreemd dat het het andersom hebt. Enige reden die ik me kan bedenken zo is dat je nu met weerstand de kroonsteen slechter hebt aangedraaid met extra spanningsval tot gevolg.  ::)


Timo
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 25 July 2015, 12:16:59
Aan de kroonsteen heb ik niks veranderd na montage van de diodebrug.
Het weerstandje zit gewoon tussen het metalen binnenwerk en de behuizing van de kroonsteen gestoken.

Ik zal het later ook eens testen met een treinstel ipv de loc, misschien dat dat zich logischer gedraagt.

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Wim Ros op 30 July 2015, 18:00:45
Dat weerstandje heeft daar geen invloed op dat kan er gewoon van tussen.
Als er geen verschil is tussen de spanning op het ongedetecteerde deel en het gedetecteerde deel dan werkt de bezetmelding.
Als de bezetmelder ook via de diode wordt gevoed, dan heb je een dubbele spanningsval en zal de detectie nog altijd niet werken, en daar heeft het alle schijn van. Anders zou het gewoon moeten werken. Goed aansluiten is dus het devies.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Martijn1974 op 30 July 2015, 18:13:02
De bezetmelders zitten op een eigen voedingsleiding, dus buiten de diodes om. (y)

Volgende week heb ik weer tijd om mij bij en onder de baan te begeven, dan zal ik het beter testen en in kaart brengen.

mvg,
Martijn.


Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: gvandersel op 31 July 2015, 09:07:08
Weerstandje doet wel degelijk iets (echt minuscuul). Bij hele kleine stromen zal de diodebrug niet in geleiding komen, en zal de weerstand zorgen voor de nodige stroom. Dit zijn echter zeer kleine stromen, en kan me dat in onze praktijk ook niet voorstellen en dit is het eerste component dat verwijderd zou worden, zoals alle anderen zeggen.
Als de werking verbeterd gewoon laten zitten en laat de deskundigen het maar proberen te verklaren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Beginnen met baanvakken koploper.
Bericht door: Timo op 31 July 2015, 18:47:57
Het weerstandje doet inderdaad wat. Door de stroom door de weerstand is de stroom door de diodes kleiner => kleinere spanningsval bij zelfde stroom => melder ongevoeliger.

Maar voor de open baan is het juist niet wensbaar. Als je daar altijd net iets minder spanning hebt (doordat je de weerstand weg laat => hogere spanningsval of gewoon door meer treinen) zou dit juist de voorkeur voor de melders moeten vergroten.

Hele rol van de diode schakeling is namelijk dat door de diodes in de bezetmelders op de gedetecteerde spanning anders (dus zonder extra diodeschakeling op de ongedetecteerde stukk) lager is dan op de ongedetecteerde stukken. Staat een loc/treinstel nu op zowel een gedetecteerd stuk als een ongetetecteerd stuk gaat de voorkeur zeker uit naar de hogere spanning van het ongedetecteerde stuk (weg van minste weerstand). En dan loopt er geen stroom door de melder met geen detectie tot gevolg.

Is het nu andersom het geval (meer spanningsval over diodeschakeling dan in de bezetmelder => iets lagere spanning op ongedetecteerde stukken dan op de gedetecteerde stukken) dan gaat juist de voorkeur uit naar de detectie (dan de weg met laagste weerstand) en zou er dus jusit detectie moeten zijn.

Dus vandaar dat het dus eigenlijk niet nodig (of wenselijk) is om de diodeschakeling voor de ongedetecteerde stukken ongevoeliger/lagere spannigsval te geven.

Maar goed, dat is allemaal theorie  ;D


Timo