Enig puntje dat ik op zou kunnen merken over de kop: het is weliswaar lastig om goed te beoordelen op basis van plaatjes, maar het lijkt me dat de hoek tussen het middelste raam en het tweede raam te scherp is, en de hoek tussen het tweede en derde (hoek)raam juist niet scherp genoeg.
Een en ander lijkt te komen doordat het tweede en derde raam in het 3d-model zo goed als gelijk zijn, waar bij het voorbeeld het tweede raam van voren gezien breder is dan het derde raam. Het tweede raam is meer een vierkant, en het derde raam meer een rechtopstaande rechthoek (als je loodrecht op het glas kijkt per raam).
Met welk programma is het eigenlijk gemodelleerd?
Goh, als ik al die foto's zie gaat het toch wel kriebelen om die kop in 1:45 te maken :-[
Ik ben zelf bij de 766 bezig geweest met de ramen demonteren en monteren, ik kwam er daarbij achter dat geen enkel cabine raam precies vierkant of rechthoekig is, de buitenste vier zijn parallellogrammen en de middelste wordt van onder naar boven breder.
...de buitenste vier zijn parallellogrammen en de middelste wordt van onder naar boven breder...
@ Ted,
Het onderwerp waar het hier over gaat is identiek aan waar jij mee begonnen bent, maar kan/wil je wel instemmen met het uitpluizen van deze zaken in jou draadje?
..... Hoe dan ook, ik heb me uit kwaadheid uitgeleefd in een poging een 3D tekening/bestand te maken van de kop van de Hondekop op basis van tekeningen uit het Utrechts Archief. Aldoende kwam ik er achter dat daarop niet alle gegevens te vinden zijn om een correcte weergave van de kop te maken. Een foto uit een Werkspoor werkplaats (van internet geplukt, ik weet niet of ik iemands copyright schendt door het hier te tonen) met daarop 3 koppen in aanbouw heeft mij veel geholpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32cDrN5Ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/32cDrN5Ca.jpg)
Ik weet zeker dat mijn huidige interpretatie niet exact is, zie bijvoorbeeld de overstekken van de dakrand boven de ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_Kop_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_Kop_1_2.jpg)
Ted, alleen de eerste 16 treinstellen, 711-726, hadden deze treden in de neus en hebben deze ook tot buitendienststelling behouden.Op de 711 na, die is de treden bij ombouw tot intercitystel kwijtgeraakt.
Al maak ik niet gebruik van 1 maat.
(...)Dank voor het delen. Dat maakt het al een stuk makkelijker.
Edit: Deze foto heeft mij trouwens erg geholpen bij het vormen va de kop voor mijn treinsimulator model:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164443
Zaterdag komen er nog wat meer maten bij...De afmetingen van het rooster waar het nummer in staat en het logo, de afmetingen van de trekhaak en de afmetingen van de deuren. Alvast heel erg bedankt.
Meetstok, lint , pen en papier en fototoestel liggen al klaar.
-ramen
-deuren
-traptreden/houders
-handgrepen
-lampomtrek, boven en beneden
Wat nog meer?
Is die foto uit het Utrechts Archief waar Edwin naar verwees wel voorzien van het juiste onderschrift? Er staat 'casco', maar volgens mij is het een lasmal. Heel informatief voor de constructie, maar niet om verhoudingen uit af te leiden.
Mvg, Paul
ik ben nog dun en jong ;)
[.....]
Welke van de twee nu een lasmal wordt genoemd weet ik niet.
[.....]
Inventarisnummer | Tekeningnummer | Versie tekening | Beschrijving | Fabrieksnaam | Fabrieksnummer |
7801 | R106239-001 | A | plaatsing a.t.b. delen in bolle | WSP | J1820617 |
7805 | R106262-001 | A | raamlijsten voor vaste ramen bestuurdersafdeling | WSP | J3400317 |
7838 | R105006-001 | D | doorsneden over portier bij bestuurder | WSP | J010094 |
7847 | R105011-001 | A | doorsneden over de vaste ramen in bestuurdersafdeling | WSP | J010164 |
7951 | R105665-001 | 1 | uitzicht bestuurder | WSP | J010314 |
7952 | R105665-002 | A | uitzicht bestuurder | WSP | J010326 |
7984 | R105096-001 | C | plaatsing typhoons met detailscw325575 | WSP | J03018 |
7996 | R105309-001 | B | klapzitting aan zijwand voor hulpbestuurder | WSP | J080224 |
8001 | R105379-001 | B | ortier bij bestuurder | ALL | B3395172 |
8002 | R105379-002 | B | portier bij bestuurder | ALL | B3395172 |
8048 | R105579-001 | B | klapzitting voor bestuurder van de338 en 341 alleen geldig voo | WSP | J080204 |
8072 | R105591-001 | 1 | schot nr. 19 en 25 achter bestuurder | ALL | 219629 |
8084 | R105826-001 | 1 | afneembare ladder bolle kop vervangt r105357 | WSP | J140308 |
8136 | R106116-001 | B | schot nr 25 achter bestuurder | ||
8137 | R106116-002 | A | schot nr 25 achter bestuurder |
even goed lezen, ik spreek over een frame dat in de kop blijft zitten (die met die verticale platen) en een soort contramal die ik verder maar dwangbuis zal noemen.
Over die wagon met mallen (o.i.d.). Als je het mij vraagt zie ik plan U of mat'64. En een lijkt de bouw/lasmal en de andere lijkt een frame zoals deze zich in de trein zou bevinden.
Ziet er goed uit ja! Hedde nog een glimmende versie? glanslijnen vertellen vaak veel als er nog fouten in zitten...Vergeten ;) hier is ie:
Wat is eigenlijk dat kastje rechts van de deur?Mij is ooit vertelt dat dat een luchthapper is.
Wacht, lucht? zitten er openingen in dat ding?De voor en achterkant zijn open, en in de winter kun je een paar strippen in zetten om ze af te sluiten voor sneeuw ed.
Die van mij is een solide blok op dit moment.
Ja die frontseinen (die bovenste bedoel je toch?) kijk ik ook nog steeds naar.
Als ik eind van de week het model in mijn handen heb kunnen we verder kijken.
En volgens mij moet of deur iets langer naar beneden of de seinbalk moet iets hoger.
Bij de 766 zaten de strippen er ook in, zijn er nu even uit voor revisie. De neus vormt trouwens het lucht kanaal, heb ik op tekening gezien (aangegeven met pijltjes), de luchthappers 'happen' lucht wat in de neus komt en onder de cabine twee kokers naar de tractiemotoren gaat. Misschien dat daarom de cabine wat tochtig is, niet alleen vanwege de zij(klap)ramen? :P Mocht het zomers nou erg warm zijn in de cabine, kan je dus het toegangsdeurtje van de cabine naar de neus open zetten, komt er vast wel wat koele lucht de cabine in ;DGa maareens kijken, waarschijnlijk zit er op dat deurtje van de neus aan de binnenkant ook een haakje om hem op een kier te zetten... ;)
Groeten Edwin.
Maar hoe kreeg men dan die platen daartussen? Daar is amper ruimte voor namelijk. Treinen bouwen in is volgens mij niet zo simpel.
Pim
Jammer dat met het verdwijnen van dit soort industrie en de scheepsbouw ook de kennis over dit soort plaatbewerkingen is verdwenen.
De beplating wordt in een lasmal op zijn plaats gehouden en vervolgens gelast aan de binnenzijde, niet boven het hoofd maar dus vertikaal/horzontaal.
Koopmans
Hij is 1:45, Jint ;DAh, ok. Maar daar wordt de bewondering niet minder van!
Voor €160 print Shapeways je model in wax (XHD kwaliteit, dus nog beter als FUD) en gieten ze hem in Messing!
Doordat de kwaliteit vele malen hoger als WSF en FUD is zal je alle details houden.
Ik heb gisteren de beschikking gekregen over een hele hoop maten. Kan mijn geluk niet op. Ik denk dat ik de kop nu exacter kan maken dan die jongens van die gelijknamige firma.bericht 147 van dit draadje.
Er is hier ook gesproken over een beschikbaar tekening pakket. Ikzelf zou me daar liever op baseren dan op een 3D scan.
Er wordt hier niet gesproken over het inscannen van 2D tekeningen (beetje nutteloos voor het beoogde doel) maar over een laserscanner die 3D vormen kan scannen. Hoeft niemand alle details van de kop uit te meten en om te zetten in een 3D bestand, maar dit kan geheel automatisch. Zo nauwkeurig dat b.v. overgangen in laklagen ook zichtbaar te maken zijn.
Er is hier ook gesproken over een beschikbaar tekening pakket. Ikzelf zou me daar liever op baseren dan op een 3D scan.Maar je hebt wel met scannen een echt model zoals het ooit gemaakt is en niet zoals het theoretisch had moeten zijn.
Je weet nooit of links/rechts van zo'n scan nog wel symmetrisch is als gevolg van weggewerkte schades e.d.
Mvrgr
En dan is het nog de vraag of je de scanner voor zulke grote objecten kan gebruiken, en die oude tekeningen zijn aardig gedetailleerd. Daarmee maakte ze vroeger ook die trein, moet het nu ook kunnen.
Groeten Edwin.
En Jeroen1975, ik moet je teleurstellen, ouderen treinen hebben geen complexe (geen dubbel gekromde vlakken) vormen. Juist omdat ze niet met een CAD-pakket ontworpen zijn
Niet helemaal correct (uit hetzelfde boek :D ) Bij de DE-4 TEE uit 1957 koos men ook al bewust voor enkelgekromde vlakken.Zoooooo jammer dat die DE-4 TEE kop vorm uiteindelijk niet op de DE3'en gebruikt is ...... ;)
@JAB.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de randen van deze vlakken eenduidige mathematische vormen hebben zoals een rechte lijn of een cirkelboog. Spline's e.d. komen (denk ik) niet voor.
Toch valt die millimeters plamuur wel mee, na het geheel kaal stralen van de kop van de BDk, werden alleen de lasnaden zichtbaarder en dat is dan ook het enige wat we geplamuurd hebben en toch is het een strakke kop. Wat ik eerder al melde is dat elke plaat van te voren bekend was en ook van te voren werd gevormd.Dat kan heel goed, maar hoeveel mm plamuur heb je eraf gestraald :P?
De tekening van mat'54 blijkt dat de meeste rondingen uit een straal bestaat. Als je het mij vraagt is een mat'54 kop minder ingewikkeld dan al het stroomlijn daarvoor.
Groeten Edwin.
Ik heb, zoals te zien op de foto, de kop afgetast en omcirkeld waar nog plekjes zitten en zo hebben we de kop met goed voelen, met de blote vingertjes, en minimaal plamuur toch acceptabel strak gekregen.Plamuren, gladschuren, laag verf (goed contrasterend qua kleur met de plamuur)er over, schuren totdat je weer terug op de plamuur zit en dan zie je de te plamuren plekken zitten omdat je daar de verf blijft zien. Zo deden ze dat vroeger. Heb ergens in mijn geheugen daar een foto van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2607_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2607_4.jpg)
Een work in progress zullen we het maar noemen:
Een foto uit een Werkspoor werkplaats (van internet geplukt, ik weet niet of ik iemands copyright schendt door het hier te tonen) met daarop 3 koppen in aanbouw heeft mij veel geholpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32cDrN5Ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/32cDrN5Ca.jpg)
Nee Edwin, verwacht geen h0 viertje van mij. De crowdfunding is mislukt en ik doe dit alleen omdat ik jullie beloofd heb maatvoeringstekeningen te maken. En natuurlijk omdat ik puzzelen en tekenen leuk vindt.
Rijdend op de modelbaan in spoor 0...ziet je echt niks van.
Als ie stil staat wel ??? Blijf van mening dat het printwerk nogal lomp is..
Een foto uit een Werkspoor werkplaats (van internet geplukt, ik weet niet of ik iemands copyright schendt door het hier te tonen) met daarop 3 koppen in aanbouw heeft mij veel geholpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32cDrN5Ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/32cDrN5Ca.jpg)
Paul ik heb die ruiten in m'n handen gehad, en als ik hem 180 graden draaide paste het raam absoluut niet ;DKlopt Edwin, je moet ook niet draaien maar spiegelen om een verticale as. Zo heb ik mijn raampartij getekend.
Ted heeft bij de 766 gemeten, daarnaast had ik ondertussen via de stichting een (digitale) berg officiële tekeningen ontvangen, waar Ted deels gebruik van heeft kunnen maken.
Groeten Edwin.