BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: tothebeach op 06 November 2013, 09:05:04
-
Een klein half uur geleden in het nieuws gekomen:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/06/goedentrein-ontspoord-tussen-almelo-en-hengelo/
http://www.nu.nl/binnenland/3621087/goederentrein-ontspoord-tussen-almelo-en-hengelo.html
Groet,
Michel
Edit: wat plaatjes (http://112twente.nl/15837/foto-3-goederentrein-ontspoord-bij-borne-tot-17-00-uur-geen-treinverkeer/)
-
Zie ook dit bericht op de website van RTV Oost:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175179&cat=1#prettyPhoto
Hier staan ook erg duidelijke foto's van de bewuste wagon.
Het lijkt er op dat hij niet echt is ontspoord, maar dat het wiel/as er is afgelopen.
Technisch mankement lijkt me.
-
Als ik het interview van de ooggetuigen hoor lijkt het op een asbreuk.
Jos.
-
Het NOS journaal had zojuist het bericht dat het spoor over een lengte van 3 kilometer is beschadigd. De werkzaamheden zullen bijna de hele dag duren.
Sander
-
We hebben hier iemand op het forum zitten die daar vlakbij werkt. Martin, ooggetuigeverslag? ;D
-
Hallo, heb wel wat beters te doen.........................is wel zowat bij me in de achtertuin..
-
Martin, ga eens kijken. ;D ;D
Jos.
-
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
-
Baanvak is tot een uur of 5 vanmiddag buiten gebruik. Het schijnt dat de rails over een lengte van 3 km beschadigd is.
toevoeging: Ondertussen grapt MCH er mee.
-
Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
Wat niet wil zeggen dat de machinist die het is overkomen deze trein heeft nagekeken, misschien heeft die hem onderweg ergens overgenomen, of heeft een andere wagenmeester de controle gedaan. ;)
Maar blijft een vervelende kwestie voor degene die die trein heeft nagekeken... :-\
-
Bij Martin achter ;D ;D
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=421522071281766&set=a.265725840194724.44993.252094568224518&type=1&theater
Groet,
Michel
-
ProRail meldt in de LiveBlog om 11:41
Schade aan de sporen en de dwarsliggers blijkt verspreid over 5 kilometer. De omvangrijke herstelwerkzaamheden zullen naar verwachting tot en met 10 november duren. De treinen tussen Almelo en Hengelo zullen dan op 11 november weer rijden.
Verder is er op Facebook een foto te vinden van de gebroken wielband .... foto (https://m.facebook.com/photo.php?fbid=421522071281766&id=252094568224518&set=a.265725840194724.44993.252094568224518&source=48&__user=100003471546061)
-
Wat niet wil zeggen dat de machinist die het is overkomen deze trein heeft nagekeken, misschien heeft die hem onderweg ergens overgenomen, of heeft een andere wagenmeester de controle gedaan. ;)
Maar blijft een vervelende kwestie voor degene die die trein heeft nagekeken... :-\
En deze trein had er al een reis opzitten van dik 600 km, dus het probleem kan zeer zeker onderweg opgelopen zijn, iets wat tijdens de vertrekcontrole niet zichtbaar was.
-
Wanneer deze trein onderweg was naar het eindstation in NL dan is de wagenmeester in
het land van herkomst verantwoordelijk voor de eindcontrole en vrijgave voor vertrek.
Bij aankomst op het eindstation in NL dien je een aankomstcontrole van de trein te doen.
Gezien er een 189 voor zit is deze trein in zijn geheel door deze loc gereden, van begin
tot normalerwijze het eindpunt.
Tussentijds zou je een controle kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld bij een machinistwissel in
Bad Bentheim, maar als dit niet van toepassing is door dat de Mcn in kwestie zowel in
Dld als NL bevoegd machinist is wordt de trein dus in zijn geheel doorgereden.
Ik trek geen conclusies, dat is aan ILT om te doen.
Verwonder mij wel over het feit dat de koppeling niet is gebroken, deze zijn nou niet
direct het meest stevige punt van zo'n wagen, zeker als ik zie hoe de wagen er op
de foto's bijstaat
Gr.
Robbert Jan.
-
De treinen tussen Almelo en Hengelo zullen dan op 11 november weer rijden.
Lekker rustig.....
-
Hmmm, kan ik weer geen likstenen naar Lümmeln sturen...
Hans
-
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
leuke concludering,maar lees eerst maar eens in het handboek wie waar voor verantwoordelijkis en gezien de al afgelegde afstand kan het defekt ook onderweg ontstaan zijn. Deze wagens zijn berucht om hun wielen, google er maar eens op los.
-
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Wielband van 1 wiel is niet meer te zien op de foto. Of losgekomen of gebroken maar dat had je met "kloppen" al geruime tijd van te voren kunnen horen.
Ik zie verder ook geen merktekens op het wiel.
Aspot is ook verdwenen, maar dat is bij een losse wielband niet verwonderlijk.
Het kan ook zijn dat de as is vastgelopen in een lager en dat de wielband door slijten langs de rail los is komen te zitten.
derde mogelijkheid is nog een vaste rem. Daardoor kan de wielband ook aardig verhit raken.
Mocht het vertrek al geweest zijn met een losse wielband dan had de Machinist het hier moeten zioen aan de verkleuring in de hak van de band. Daar zijn de machinisten tegenwoordig ook gelijk storingsmonteur voor.
Die machinist is geen storingsmonteur, maar wagenmeester. Goederenmachinisten zijn doorgaans combi: machinist/rangeerder/wagenmeester.
Verder eerst maar even wat feiten. Nummer 1: De wielband en aspot liggen 1200 meter voorbij station Borne ter hoogte van spoorwegovergang Oonksweg. Nummer 2: Het spoor van vernieling begint al voor station Borne. Nummer 3: de betreffende wagen is geknikt. Als een losse wielband of vastgelopen aspot-lager de oorzaak is geweest, dan moeten die al aan het begin van het spoor van vernieling hebben gelegen. Dit duidt meer op een wiel+ aspot die door de rit over dwarsliggers uiteindelijk de geest gegeven hebben, mede door het beladen zijn van de wagen. En mede door dat gehobbel over de dwarsliggers is de wagen zelf ook geknikt geraakt.
Groetjes,
Emiel
-
Gedupeerde is denk ik RailPro. Trein met nieuwe ballast ontspoort. Heeft dit gevolgen voor levering of hebben ze een flinke buffer?
Misschien mogen ze wel 5 km (8333 stuks) nieuwe dwarsliggers leveren..... ;)
Marc
-
...kan ik weer geen likstenen naar Lümmeln sturen...
Duh.. daar hebben ze voorlopig genoeg... :P
-
Bovendien, zou zo'n zending van Hengelooooo via Boooo...pardon, Borne en Almeloooo naar Lümmeln gaan?
-
De gevolgen van het ongeval breiden zich gestaag uit.
Inmiddels heeft spoorbeheerder ProRail de Genie ingeschakeld om een noodweg aan te laten leggen. Ze moeten met een grote kraan door het drassige weiland naar de trein toe om de ontspoorde wagon weg te gaan halen. De wagon mag niet rijdend vervoerd worden omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoek moet doen naar de oorzaak.
Zie :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034546/__Genie_bouwt_noodweg__.html
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro. Ze willen dat staatssecretaris Mansveld dat gaat uitzoeken. Het CDA wil dat het onderzoek direct aanvangt en wil binnen een maand een eerste rapportage ontvangen.
zie :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034291/__CDA__onderzoek__Borne__.html
Dat het CDA in de Tweede Kamer in dit stadium al gaat roepen om een apart onderzoek, komt mij vreemd voor. Het lijkt meer op oppositie-drukdoenerij.
Sander
-
Nah, lijkt me duidelijk een gevalletje van over het hoofd gezien defect.
Nah, dat soort uitspraken in de categorie `de beste stuurlui staan aan wal`heb ik ondertussen mijn bekomst van.
-
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro.
De Tweede Kamer zou zich eens wat meer met beleid en een heek stuk minder met micromanagen bezig moeten houden. Iedere keer dat een trein door rood rijdt hangt er binnen drie tellen een Kamerlid voor een microfoon.
- Peter
-
De spoorbeheerder hoopt in 4,5 dag een compleet nieuw stuk spoor aangelegd te hebben. Gewoonlijk vergt de bouw van zo'n stuk spoor ongeveer 1,5 jaar aan voorbereiding, zegt de woordvoerder.
Ook zo'n "mooie" vergelijking.
Is nog al een verschil tussen een compleet nieuw spoor ontwerpen en aanleggen of een stuk spoor vervangen. Dat laatste gebeurd regelmatig en gaat ook vlot :-\
-
Die machinist is geen storingsmonteur, maar wagenmeester. Goederenmachinisten zijn doorgaans combi: machinist/rangeerder/wagenmeester.
Je hebt gelijk, wagenmeester.
Verder eerst maar even wat feiten. Nummer 1: De wielband en aspot liggen 1200 meter voorbij station Borne ter hoogte van spoorwegovergang Oonksweg. Nummer 2: Het spoor van vernieling begint al voor station Borne. Nummer 3: de betreffende wagen is geknikt. Als een losse wielband of vastgelopen aspot-lager de oorzaak is geweest, dan moeten die al aan het begin van het spoor van vernieling hebben gelegen. Dit duidt meer op een wiel+ aspot die door de rit over dwarsliggers uiteindelijk de geest gegeven hebben, mede door het beladen zijn van de wagen. En mede door dat gehobbel over de dwarsliggers is de wagen zelf ook geknikt geraakt.
Groetjes,
Emiel
Niet mee eens Emiel.
In mijn actieve loopbaan in Hengelo wel eens zo'n wagen aan de kant gezet omdat de sprengring weg was en de band al wat verschoven was waardoor de speermaat niet meer klopte.
Dan over een wissel heen is vragen om ontsporen.
Dan mogen de wielband en aspot 200 meter terug liggen, de vraag is waar ligt de sprengring? Daar is de wielband losgekomen!
En of het gehobbel de wagen heeft laten knakken? Misschien wel omdat de as die over de bielzen liep de scheenplaten zodanig belast heeft dat de boel wel moest knakken.
-
Ook de Tweede Kamer doet een duit in het zakje. Het CDA eist een onderzoek naar het gebruik van wagons van het type Fccpps van RailPro. Ze willen dat staatssecretaris Mansveld dat gaat uitzoeken. Het CDA wil dat het onderzoek direct aanvangt en wil binnen een maand een eerste rapportage ontvangen.
zie : http://www.telegraaf.nl/binnenland/22034291/__CDA__onderzoek__Borne__.html
Sander
Als je nagaat hoeveel van die wagen rond rijden is ook de kans groot dat er meer mee kan gebeuren.
-
Bij aankomst op het eindstation in NL dien je een aankomstcontrole van de trein te doen.
Dit is, zoals ik begreep 2 maanden terug op de wagenmeestercursus, geen officiële controle. Een technische controle/vertrouwensonderzoek zijn dit wel.
Dat veel vervoerders de aankomstcontrole hanteren is om eerder defecten, evt. onstaan door of tijdens het rijden, op te sporen, waardoor de wagen eerder uitgerangeerd kan worden
-
Hoi hoi!
Doordat de as uit de scheenplaten is gekomen en wel een meter naar de bufferbalk is opgeschoven, is het belastingsmoment op het frame zo veranderd, dat het frame wel moest knikken. Gehobbel heeft daar zeker bij geholpen.
Groet van Thonis
-
Ook zo'n "mooie" vergelijking.
Is nog al een verschil tussen een compleet nieuw spoor ontwerpen en aanleggen of een stuk spoor vervangen. Dat laatste gebeurd regelmatig en gaat ook vlot :-\
Natuurlijk klopt dat wel.
Als ze nu plannen maken om ergens een stuk spoor te vervangen dan beginnen ze eerst eens met meten=weten.
Dan een uitvoerder vinden, ontheffingen aanvragen, Klanten benaderen en eventuele omleidingen regelen.
Dat kost al met al veel tijd , maar dat geldt nu even niet ,dus zo snel mogelijk het spoor vrijmaken en repareren waarbij misschien ergens een ander project even uit de planning loopt.
-
Je hebt gelijk, wagenmeester.Niet mee eens Emiel.
In mijn actieve loopbaan in Hengelo wel eens zo'n wagen aan de kant gezet omdat de sprengring weg was en de band al wat verschoven was waardoor de speermaat niet meer klopte.
Dan over een wissel heen is vragen om ontsporen.
Dan mogen de wielband en aspot 200 meter terug liggen, de vraag is waar ligt de sprengring? Daar is de wielband losgekomen!
En of het gehobbel de wagen heeft laten knakken? Misschien wel omdat de as die over de bielzen liep de scheenplaten zodanig belast heeft dat de boel wel moest knakken.
Ik heb begrepen dat er al ter hoogte van de A1-onderdoorgang ontsporingsbeschadigingen te vinden zijn. Dat is 2,9 kilometer voor de plek waar de wielband en aspot ligt. Wielband heeft dus over die afstand op de dwarsliggers gereden voordat hij van het wiel los kwam. De wielband is ook gebroken. Dat zal voor de ontsporing nog niet gebeurd zijn, want dan zou die wielband niet minstens 2,9 km meegelopen zijn, ook niet zonder sprengring.
En wat betreft het gehobbel over dwarsliggers: die wagens waren beladen met ballast. Als je dan over dwarsliggers gaat hobbelen over zo'n afstand, dan wil het frame best wel knikken.
Groetjes,
Emiel
-
Is echt als een mes door die bielzen en het beton van de spoorwegovergang gegaan... zou een houten exemplaar heel gebleven zijn bij dit soort ongevallen?
-
Welke onderdoorgang? In het traject Hengelo-Borne zit een spoorwegviaduct over de A1, een onderdoorgang zit in het traject Hengelo-Oldenzaal.
-
De A1 gaat er bij Borne toch onderdoor? Wat is er dan fout aan de benaming A1-onderdoorgang?
Groetjes,
Emiel
-
Is echt als een mes door die bielzen en het beton van de spoorwegovergang gegaan... zou een houten exemplaar heel gebleven zijn bij dit soort ongevallen?
Nee... op een van de foto's zag je een beschadigde houten dwarsligger, grote delen bovenkant kapotgedrukt of afgebroken.
-
Inderdaad, niet alleen beton maar ook houten dwarsliggers liepen schade op.
Zie vanaf 00:20 :
https://www.youtube.com/watch?v=bzTXUMBrMIA
En vanaf 01:00 zie je de schade aan kraagbouten en op 01:07 een fraai beeld dat kabels schade hebben.
Sander
-
Ik heb begrepen, dat dit type wagen vaker bij een ongeval betrokken is geweest. In Amsteredam Muiderpoort is een paar jaar geleden ook een grindtrein onstpoord op een wissel, volgens mij met hetzelfde type wagen. En ook in Duitsland schijnt een vergelijkbaar ongeval zijn gebeurd.
Dat er dan om een onderzoek wordt gevraagd is niet zo gek. Als dit soort wagens inderdaad vaker bij ontsporingen en/of ongevallen betrokken is, dan kan dat duiden op een ontwerpfout, en moeten we misschien besluiten dit soort wagens te verbieden en steviger wagens te gaan gebruiken.
-
Nee joh, dat was een heel andere soort wagen. Een Belgische:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/ontsporing_muiderpoort_was_te_voorkomen-142406
-
Echter 6 juni 2005 was het wel degelijk een Fccpps te Amsterdam, ook al vanwege sprengring. Zie ook http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/items-docs/104/2006047_ontsporingen_op_amsterdam_cs.pdf
-
K dat dat bij mij in de achtertuin is, hele nacht ronkende diesels en schreeuwende militairen ::)
-
En je dacht nog
Lekker rustig.....
-
Lekker rustig kun je in Borne de eerste paar dagen wel vergeten, als er inderdaad 3 of 4 kilometer spoor vervangen moet worden :)
Gisteren ben ik er ook even geweest, hier (http://www.flickr.com/photos/bartdonker) staan acht foto's.
Naast de genoemde voorvallen in Nederland met Fccpps'en wil ik nog even herinneren aan het ongeval bij Peine in juni 2010, waar een tegemoet komende personentrein tegen een ontspoorde Fccpps botste en waarbij helaas 16 mensen gewond raakten.
Groetjes, Bart
-
Volgens mij is het aantal ongevallen met die wagen in Nederland de laatste pakweg tien jaar zelfs niet meer op de vingers van twéé handen te tellen. Uit mijn hoofd noem ik al deze, die in Duitsland, minstens 1 keer in Amsterdam en volgens mij twee keer in Roosendaal. En dan zijn er nog een paar...
-
Gewoon uit nieuwsgierigheid,
hoe/waardoor heeft de machinist deze ontsporing geconstateerd.
Want hij rijdt natuurlijk voorop en de ontsporing was een van de laatste vijf wagons begrijp ik,
lijkt me niet dat er een spiegel op de lok zit.
Doordat de wagon niet is losgebroken en daarmee de remslangen zijn gebroken kan het niet daardoor.
Puur uit nieuwsgierigheid hoor, ;)
Andreus
-
Ik heb, zonder kennis als machinist te hebben, 2 manieren:
1. Hij is gebeld over zijn 06.
2. Een wagon die bonkt/schokt over de rails zal waarschijnlijk die beweging ook doorgeven over de rest van de trein via de buffers? de machinist zal dat bonken/die schokken daarom ook merken?
-
Zoiets is op de loc niet merkbaar, anders was de machinist nooit zover doorgereden. De wagen zat op ongeveer 2/3 van voren. Eventuele schokken worden door de wagens ervoor geneutraliseerd omdat er verend stoot- en trekwerk op zit.
Ik hou het op een alarmoproep via de GSMR van een tegentrein die de vonken, stofwolken en rondslingerende ballast heeft gezien. Er komen door Borne 6 reizigerstreinen per uur richting Hgl.
Groetjes,
Emiel
-
Een noodoproep van een tegentrein is in het algemeen het meest waarschijnlijk. Dat gaat alleen over het algemeen wel samen met een melding van een reizigerstrein die door rondvliegend ballast beschadigd is (zie de ontsporing bij Vleuten van een paar jaar terug)
Een ander scenario is het losschieten van een remslang en daarop volgende remming. Gelet op de schade aan het wagentje is dat ook niet ondenkbaar.
-
Aangezien de schroefkoppeling nog vast zit en de wagen redelijk recht achter de ander staat, lijkt de kans aanwezig dat de luchtslangen nog intact zijn. Maar op foto's is het niet goed te zien.
@edit, op het Prorail filmpje is wel een losse luchtslang te zien (en zo'n wagen heeft er maar 1 per kant natuurlijk). Dus ook dat kan inderdaad nog.
-
Het kan zijn dat deze wagens maar 1 slang per kant hebben, maar dat hoeft niet. Er zijn genoeg goederenwagens die 2 slangen per kant hebben. Maar een uiteindelijk losgeschoten slang is opzich ook nog een mogelijkheid. In elk geval niet ondenkbaar.
Groetjes,
Emiel
-
http://www.flickr.com/photos/dennistd/10724907174/in/set-72157637410592615
op die foto is te zien dat de hele remslang + ackermann kraan verdwenen zijn, hoewel dat ook mer bergen gedaan kan zijn.
overigens duidelijk te zien, een Fccppss heeft dus maar 1 slang op de bufferbalk.
-
De slang en de Ackermann kraan waren na het ongeval verdwenen. Bij deze foto stond de wagen nog gewoon op het spoor. Het spul is dus niet bij de berging verwijderd, de buffers wel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fccpps_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fccpps_3.jpg)
Groetjes, Bart
-
Ik wacht wel op het rapport van IL&T dat ongetwijfeld op hun site verschijnt als het af is. Voor gokken en raden ga ik wel naar het casino. ;D
-
Arme Martin:
https://www.prorail.nl/nieuws/grof-geschut-ingezet-voor-vernieuwing-spoor-borne
-
Wat ik nu niet snap... Volgens een bericht hierover gaan ze bij de reparatie steeds naar Hilversum rijden om bielzen te laden en lossen. Waarom sturen ze niet die stapel er op een wagon achteraan, zodat er maar 1 keer gereden hoeft te worden?
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk
-
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen". Ook RONA (een beweging die zich afzet tegen het uitbreiden van goederenvervoer op de lijnen in Oost-Nederland) vond dat goederentreinen niet meer door dorpen of steden moeten rijden vanwege het gevaar. Na het lezen vroeg ik me af of de Burgemeester ook de A1 bij Borne voor alle goederenverkeer zou willen afsluiten. Immers de kans dat hier iets fout gaat is ook aanwezig. Er dat gebeurde inderdaad heel snel; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175463&cat=1 Brand in een benzinestation vlakbij Borne. Zou de Burgemeester hierover ook de publiciteit opzoeken :-X?
-
Wat ik nu niet snap... Volgens een bericht hierover gaan ze bij de reparatie steeds naar Hilversum rijden om bielzen te laden en lossen. Waarom sturen ze niet die stapel er op een wagon achteraan, zodat er maar 1 keer gereden hoeft te worden?
De wagens die gebruikt worden, zijn speciale wagens waarover de kranen van de ombouwtrein kan rijden; Hiervan zijn er (op kort termijn) maar een beperkt aantal van beschikbaar en even overladen is qua tijd ook geen optie. Daarom maar een keer op- en neer rijden naar Hilversum; kan het personeel van de ombouwtrein ook even slapen ;-)
-
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen". Ook RONA (een beweging die zich afzet tegen het uitbreiden van goederenvervoer op de lijnen in Oost-Nederland) vond dat goederentreinen niet meer door dorpen of steden moeten rijden vanwege het gevaar. Na het lezen vroeg ik me af of de Burgemeester ook de A1 bij Borne voor alle goederenverkeer zou willen afsluiten. Immers de kans dat hier iets fout gaat is ook aanwezig. Er dat gebeurde inderdaad heel snel; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175463&cat=1 Brand in een benzinestation vlakbij Borne. Zou de Burgemeester hierover ook de publiciteit opzoeken :-X?
Zolang het op de weg gebeurt, is het maatschappelijk geaccepteerd. Zodra het op het spoor gebeurt, is het wereldnieuws. Dat zit hem in de nieuws-frequentie. Op de weg gebeuren dagelijks dingen en dat haalt zelden tot nooit meer de voorpagina, omdat het "gewoon" is. Op het spoor gebeurt relatief veel minder, dus als er iets gebeurt, haalt het altijd de voorpagina, het journaal of zelfs CNN. Voorbeeld: de botsing bij Amsterdam vorig jaar april was wereldnieuws, mede omdat er een (later) overleden reiziger was te betreuren. Maar dat er in datzelfde weekend 10 personen in het wegverkeer heengingen, heb ik niemand gehoord over hoe onveilig wegverkeer wel niet is. En het is daarnaast ook domweg een belangenkwestie: die A1+ toeleidende wegen zijn veel belangrijker voor Borne dat die vier ijzeren staafjes, waar het meeste vervoer het dorp overslaat en alleen maar herrie en een door autoriteiten en belangengroepen opgedrongen onveiligheidsgevoel oplevert. Daar is geen kruit tegen gewassen.
Groetjes,
Emiel
-
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen".
Wat als er gas of gif in zat? Nou, niks bijzonders, dan was er een wagen met gas of gif met een as naast het spoor terecht gekomen en had deze wagen het spoor over een paar km vernield, niet meer en niet minder. Er is nou toch ook geen lading verloren? Publiciteitsgeile paniekreacties van de burgemeesters altijd...
-
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen". Ook RONA (een beweging die zich afzet tegen het uitbreiden van goederenvervoer op de lijnen in Oost-Nederland) vond dat goederentreinen niet meer door dorpen of steden moeten rijden vanwege het gevaar. Na het lezen vroeg ik me af of de Burgemeester ook de A1 bij Borne voor alle goederenverkeer zou willen afsluiten. Immers de kans dat hier iets fout gaat is ook aanwezig. Er dat gebeurde inderdaad heel snel; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175463&cat=1 Brand in een benzinestation vlakbij Borne. Zou de Burgemeester hierover ook de publiciteit opzoeken :-X?
Was het misschien de auto van de burgemeester ??????? ::) ::)
-
Het is gewoon bangmakerij om die goederentreinen maar uit de buurt te weren. Sinds de crash in België (die overigens zeker tot een mooi inferno leidde) zijn alle treinen met gevaarlijke stoffen ineens te gevaarlijk. Ook de gemeente Dordrecht klaagde al nadat de trein in België was ontspoort, terwijl daar iedere dat toch meerdere treinen met ketelwagens doorheen gaan. Ineens was dat niet meer verantwoord.
Het is dus gewoon politieke bangmakerij. De burgemeester heeft in mijn ogen totaal geen idee waar hij het over heeft.
Wat als er gas of gif in zat? Nou, niks bijzonders, dan was er een wagen met gas of gif met een as naast het spoor terecht gekomen en had deze wagen het spoor over een paar km vernield, niet meer en niet minder.
Dit dus.
-
Ja, die vergelijking gaat natuurlijk niet op. De A1 loopt immers niet door het centrum van Borne; de spoorlijn wel. Waar om gevraagd wordt is om goederentreinen niet door het centrum te laten rijden en dat is helemaal geen onredelijk verzoek.
Laat ik het anders stellen: wanneer was de laatste keer dat mensen in hun huis gevaar liepen, of zelfs gewond raakten of om het leven kwamen door een ongeval op de snelweg?
- Peter
-
De spoorlijn ook niet, zo groot is ons centrum niet.. ;)
-
En die autobrand is niet eens in de buurt :P
-
Lijkt me onnodig om dat uit te zoeken. Bij ieder incident op een stuk snelweg door een stad in NL, lopen omwonenden gevaar. Zelfs een auto met pech kan leiden tot een ramp. En in NL hebben we nogal wat van die stukken snelweg ...
Veel interessanter is het om te kijken of we al dat vervoer wel echt nodig hebben. Laat er op Europees niveau gekeken worden of we productie van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten bij elkaar onder kunnen brengen.
-
Ruhrgebied op de maasvlakte pleuren misschien ???
-
Lijkt me onnodig om dat uit te zoeken. Bij ieder incident op een stuk snelweg door een stad in NL, lopen omwonenden gevaar. Zelfs een auto met pech kan leiden tot een ramp. En in NL hebben we nogal wat van die stukken snelweg ...
Veel interessanter is het om te kijken of we al dat vervoer wel echt nodig hebben. Laat er op Europees niveau gekeken worden of we productie van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten bij elkaar onder kunnen brengen.
Transport hou je opzich altijd, zelfs als je alles van grondstof tot eindproduct binnen een gebied hebt. Het eindproduct moet ook weer naar afnemers worden vervoerd. En die zitten echt niet allemaal op hetzelfde terrein, europees gezien. En onder sommige omstandigheden is het slechts verschuiving van vervoer. Je kunt de ertsdelving niet verplaatsen naar de Hoogovens. Andersom wel, maar de Hoogovens zitten stategisch juist zo handig aan zee i.v.m. scheepvaartvervoer over de hele wereld. Ga je de Hoogovens naar het Ruhrgebied verplaatsen, komt er transport van staalproducten in de plaats van het transport van erts.
Groetjes,
Emiel
-
Chauffeur is het meest voorkomende beroep in Nederland bij mannen. Transport en logistiek is de enige economische pijler die Nederland nog heeft. ;D
Groeten, Alexander
-
Dat transport de enige economische pijler is van Nederland is natuurlijk niet waar. Denk maar aan het agro-industriële complex. En dat productie ook zo georganiseerd kan worden om de lengte en duur van het transport van gevaarlijke stoffen te beperken is natuurlijk ook waar, in theorie dan. De praktijk is wel eens wat weerbarstig. In Delfzijl, zo zegt de PR-afdeling aldaar is serie bedrijven aanwezig die werkt met elkaar producten en afval (gebruikt afval is eigenlijk ook een product) zodat er een keten van chemische bedrijven aanwezig is: Klik (http://www.chemieparkdelfzijl.nl/nl/bedrijven). Hoewel de PR-afdelingen de neiging hebben om dingen mooier voor te stellen dan ze feitelijk zijn, denk ik wel dat hier elementen van die gedachte in praktijk zijn gebracht.
-
Chauffeur is het meest voorkomende beroep in Nederland bij mannen. Transport en logistiek is de enige economische pijler die Nederland nog heeft. ;D
Groeten, Alexander
Maar niet lang meer, de hardwerkende chauffeur wordt steeds meer door iedereen als pispaaltje gebruikt. Het vrijheid, blijheidplaatje is voortaan ook ver te zoeken. En de Polen, alsmede binnenkort de Roemenen en Bulgaren spinnen er garen bij. Heb na 38 jaar mijn stuur in de bomen gehangen.
-
Ruhrgebied op de maasvlakte pleuren misschien ???
De Nieuwe Waterweg even verlengen tot Duisburg, is ook een optie natuurlijk en goed voor de werkgelegenheid van onze buitenlandse gastarbeiders. ::) ::)
-
Lijkt me onnodig om dat uit te zoeken.
Als iemand iets met dergelijke stelligheid beweert, lijkt het me juist een goed idee om dat te onderbouwen. Anders zou je nog wel eens voor fantast uitgemaakt kunnen worden.
Bij ieder incident op een stuk snelweg door een stad in NL, lopen omwonenden gevaar. Zelfs een auto met pech kan leiden tot een ramp.
En wanneer gebeurde dat voor het laatst?
En in NL hebben we nogal wat van die stukken snelweg ...
En mag je daar gevaarlijke stoffen vervoeren?
Kijk, er gebeuren wel degelijk ongelukken met vrachtwagens die tot ontruimingen leiden, zoals tien jaar geleden bij Eindhoven (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/735388/2003/07/15/Dode-en-chaos-bij-brand-in-LPG-tankauto.dhtml). Overigens was dat een bedrijventerrein dat ontruimd werd, niet een woonwijk.
En dat is het verschil met alle treinen die via Venlo naar Duitsland rijden, want die komen allemaal door het centrum van Eindhoven, Tilburg, Helmond en nog een flink aantal plaatsen.
Het is helemaal niet onredelijk om te vragen dat goederentreinen niet langer door woonkernen rijden. Dan mag je nog zo'n treinenfan zijn, een beetje realisme op zijn tijd is ook niet verkeerd. Uiteraard is het ook niet realistisch om te denken dat we nu overal extra goederenspoor krijgen, maar de zorg over het vervoer is terecht. Dat toont de ramp te Wetteren wel aan.
- Peter
-
Het is m.i. wél onredelijk om te vragen dat goederentreinen niet door woonkernen rijden. Het overgrote deel van de woonkernen is van later datum dan de spoorlijnen waar ze in de buurt liggen en de mensen die daar gaan wonen nemen het risico dat ze al dan niet serieuze last van de treinen kunnen hebben. Bovendien blijft er heel weinig Nederland over voor spoorwegen als er nieuwe lijnen buiten alle kernen om gelegd zou moeten worden. Daar is ons land te klein voor. Om dat van de spoorwegen te verlangen, dàt is pas weinig realistisch. Nederland gaat er prat op om distributieland te zijn en ontleent daar de nodige inkomsten aan. Dat vraagt om redelijke acceptatie van hinder en risico m.b.t. het (trein)verkeer. En nee, ik heb niet makkelijk praten; ik woon in Velp op een paar honderd meter van het spoor waarover eventueel (meer) goederentreinen zouden gaan rijden.
Wat mij stoort is de dubbele moraal. De autoriteiten van Borne en Dordrecht zien niet wat er allemaal over de weg gaat, en het valt ook nauwelijks te controleren omdat het over duizenden losse eenheden gaat, die zonder aankondiging voorbij en door de gemeente rijden. Daar hoor je hen dus niet over, want hé, wie moeten ze dan aanspreken? Maar als er een goederenwagen ontspoort, zonder een korrel grind te verliezen, dan ineens is er een Zwarte Piet op wie de angstgevoelens kunnen worden losgelaten.
Wetteren was inderdaad een zeer ernstig ongeval, maar niet van dezelfde orde als b.v. de ontploffing in 1978 op een camping in Spanje van een overbeladen vrachtwagen met gas, met 215 doden. In Nijmegen ging in hetzelfde jaar ook een LPG-tankwagen de lucht in, in bebouwd gebied. Wat ik hiermee wil zeggen is dat goederenvervoer per spoor niet onveiliger is dan het wegverkeer. Het is alleen zo jammer dat autoriteiten en sommige groeperingen dit wél zo laten lijken, met argumenten die eerder op selectief blinde paniek- en onderbuikgevoelens gebaseerd zijn dan op realistische inschattingen van de wereld om ons heen. Van gekozen bestuurders verwacht ik eigenlijk het laatste.
-
In deze discussie zie je dus de onmogelijk om grensoverschrijdend beleid te voeren. Terwijl aan de Duitse zijde getracht wordt om gevaarlijke stoffen op de boot of in de trein te plaatsen ,zien onze overheden het graag richting autoweg gaan omdat het dan uit zicht is.
-
Carlo, klopt helemaal.
Ik kan van dit soort figuren voorbeelden zat.
Wel naast de spoorlijn gaan wonen om er vervolgens tegen te procederen.
Terwijl de meeste spoorlijnen inderdaad vele malen ouder zijn dan de gemiddelde woonwijk.
Maar even off topic.
Hier in Limburg is de zelfde discussie gaande over de kogelvangers van de schutterijen.
De staat verplicht de verenigingen om op bakken te schieten vanwege het milieu, omdat milieuorganisaties bezwaar maakten tegen het schieten in de open lucht.
En diezelfde organisaties zijn nu weer tegen die dure kogelvangers bezeg vanwege horizonvervuiling, en geluidsoverlast.
Jos.
-
De wagens die gebruikt worden, zijn speciale wagens waarover de kranen van de ombouwtrein kan rijden; Hiervan zijn er (op kort termijn) maar een beperkt aantal van beschikbaar en even overladen is qua tijd ook geen optie. Daarom maar een keer op- en neer rijden naar Hilversum; kan het personeel van de ombouwtrein ook even slapen ;-)
Waarschijnlijk worden deze wagens van de oude, kapotte bielzen ontdaan in Almelo aan de losweg en daar ook weer met nieuwe bielzen beladen. Ik heb foto's gezien van stapels bielzen aan de losweg en zelf vrachtwagens met nieuwe bielzen naar Almelo zien rijden. Dat de wagens dan makkelijk een uur of twee van de ombouwtrein weg zijn lijkt me begrijpelijk, net als het feit dat de ombouwtrein dan stilstaat. Heen en weer rijden naar Hilversum zou minstens 5 uur extra kosten...
Over het idee alle spoorlijnen maar buiten bebouwd gebied te laten lopen heb ik maar één vraagje: hebben de voorstanders daarvan wel eens op de kaart van nederland gekeken?? ::)
Groetjes, Bart
-
Wat mij stoort is de dubbele moraal. De autoriteiten van Borne en Dordrecht zien niet wat er allemaal over de weg gaat, en het valt ook nauwelijks te controleren omdat het over duizenden losse eenheden gaat, die zonder aankondiging voorbij en door de gemeente rijden.
De gemeente Dordrecht heeft hier het minste recht van spreken, het alternatief van het spoor is daar de A16, die dichter bij bebouwing licht (afgezien van het stationsgebied) dan de spoorlijn, en ook nog eens een tunnel bevat, maar inderdaad ziet men daar wederom niet wat het risico van die A16 is, en wel van het spoor...
-
Zowel het spoor als de A1 liggen niet zover van m'n huis, de spoorlijn lag er al en de A1 is later gebouwd. Om eerlijk te zijn heb ik minder last van het spoor als van de A1. Plus daarnaast zie ik liever 60 extra treinen als 3000 vrachtwagens rijden...
-
Als je dan ziet hoe er gereageerd wordt als er WEL een goederenspoorlijn buiten de centra wordt aangelegd......Betuweroute.
Dat Nederland te klein is voor omleidingssporen om woonkernen is onzin, zoveel ruimte is er ook weer niet nodig. Maar naast de investering, die aanzienlijk is, moet je niet elke toevallig er wonende oostsiberische dwerghamster als argument gebruiken om e.e.a. dan weer tegen te houden (IJzeren Rijn). Dan moet je een serieuze afweging maken tussen de in de praktijk beperkte risico's van railvervoer door bewoond gebied en een relatief kleine opoffering van natuur. Wat is het je waard, wat weegt zwaarder?
Maar de huidige wijdverspreide Nimby mentaliteit en overal nee tegen zeggen komt me de neus uit.......
-
Wat ik hiermee wil zeggen is dat goederenvervoer per spoor niet onveiliger is dan het wegverkeer.
Sterker nog, het is stukken veiliger. Maar je kunt ze niet een stukje laten omrijden.
Ik begrijp alle voors en tegens, maar om te gaan zeggen "dan moet je maar niet naast een spoorlijn gaan wonen", dat is net zoiets als "dan moet je maar niet in de stad gaan wonen". Het is allemaal een stukje ingewikkelder. En als je opeens een hele zwik goederentreinen krijgt die daar vroeger niet reden, dan ben je daar ook niet blij mee.
- Peter
-
We moeten in dit land eens een heel klein beetje meer risico's durven te accepteren. Alleen zal dat er de eerste decennia nog wel niet inzitten, totdat alles echt om zeep is...
-
Sterker nog, het is stukken veiliger. Maar je kunt ze niet een stukje laten omrijden.
Ik begrijp alle voors en tegens, maar om te gaan zeggen "dan moet je maar niet naast een spoorlijn gaan wonen", dat is net zoiets als "dan moet je maar niet in de stad gaan wonen". Het is allemaal een stukje ingewikkelder. En als je opeens een hele zwik goederentreinen krijgt die daar vroeger niet reden, dan ben je daar ook niet blij mee.
- Peter
Wat ik hieraan heel typerend vind, is dat er dagelijks een hele zwik reizigerstreinen rijden die in aantal de goederentreinen ver overtreffen, maar als er 10 goederentreinen meer gaan rijden, dat er dan opeens geluidsoverlast en onveiligheid is. Doen die 16 reizigerstreinen per uur dat dan niet? Ook die maken geluid en kunnen met een of meerdere assen ontsporen, perrons omploegen en bebouwing dicht bij het spoor binnenrijden. En dat gebeurd bij die grote mate van aantallen reizigerstreinen hoogst zelden. Dan vraag ik me af wat het werkelijke risico is van een goederentrein.
Wat betreft het hier ook al aangehaalde Wetteren, als daar iets duidelijk uit geworden is, is dat er vooral materiele schade is opgelopen, maar dat de door de autoriteiten gevreesde "honderden doden" niet gevallen zijn. Degene die is gevallen, is niet eens met zekerheid vastgesteld of dat van de ontsporing komt. Verder is de ontsporing aldaar terug te voeren op een gebrek in de beveiliging: geen remdwang onder Memor. Dat probleem heb je niet in Nederland en in de meeste kleine plaatsen in Nederland kun je zelfs niet eens meer doorwisselen, wat het risico op zo'n "te hoge snelheids-ontsporing" ook op nul brengt.
Wat in Nederland vooral een probleem is, is dat veiligheidsbeoordelingen gemaakt worden op basis van emotie, in plaats van op gezond verstand en heldere risico-analyse. Dat kost de gemeenschap bakken geld en je krijgt er zeker niet meer veiligheid voor terug.
Groetjes,
Emiel
-
(y) (y) (y)
-
Perfect verwoord, Emiel (y)
-
Wat mij de laatste tijd is opgevallen is dat er juist minder goederentreinen rijden dan 8 tot 10 jaar geleden. Toen waren ERS, DLC en RN vooral actief om via dat stuk spoor te rijden. En toen hoorde je men niet of nauwelijks klagen.
-
Wat ik hieraan heel typerend vind, is dat er dagelijks een hele zwik reizigerstreinen rijden die in aantal de goederentreinen ver overtreffen, maar als er 10 goederentreinen meer gaan rijden, dat er dan opeens geluidsoverlast en onveiligheid is. Doen die 16 reizigerstreinen per uur dat dan niet? Ook die maken geluid en kunnen met een of meerdere assen ontsporen, perrons omploegen en bebouwing dicht bij het spoor binnenrijden. En dat gebeurd bij die grote mate van aantallen reizigerstreinen hoogst zelden. Dan vraag ik me af wat het werkelijke risico is van een goederentrein.
Bijna helemaal mee eens. Het bijna zit um in de geluidsproductie van de goederentreinen en de onregelmatige rijtijden er van. Ik woon ongeveer 25 meter van een spoorlijn, er rijden 8 intercity's per uur (4 in elke richting), en een aantal internationale treinen. Door de regelmatige frequentie van de personentreinen hebben we nauwelijks last van de treinen, we waren er zo aan gewend. Het wennen aan de goederentreinen overdag duurde iets langer, door het gewicht (vemoed ik) trilde het één en ander in huis. Het was een ander geluid en minder frequent, dus het gewenningsproces duurde wat langer. De geluidsproductie verschilt ook per goederentrein. Nog niet elke trein is stiller geworden, en zodra er spake is van een vierkant wiel wordt die reductie ook teniet gedaan. De goederentreinen 's nachts verstoren echt, maar toch niet storend. Je wordt wakker, probeert je te realiseren wat je heeft gewekt, en je slaapt weer verder.
Toch slapen we niet met het raam open aan de spoorzijde. De weg (een gewone straat) met haar verkeer maakt ons op onregelmatige tijden wakker door het onregelmatige buurtverkeer, fietsers die iets te luid praten, voetgangers die snel naar huis gaan, of ruzie staan te maken. ;D
Dit laatste hadden we niet verwacht, we dachten wel aan de verwachte overlast te kunnen wennen (het spoor) maar hadden buiten de weg gerekend :(
Groet,
Michel
-
"Verouderde wagon bij Borne had gebroken wielband" :
http://www.nu.nl/binnenland/3637322/verouderde-wagon-bij-borne-had-gebroken-wielband.html
-
Weer lekker tendentieus dat "verouderd" ...
-
Nu.nl=Telegraaf ;D
-
Nee.
Maar ze nemen wel van elkaar over.
-
Ze gebruiken beiden vaak ANP als bron. Net als veel andere media, overigens.
En over de vakkundigheid van (ANP maar ook andere) journalisten hebben we het al veel vaker gehad...
-
"Verouderde wagon bij Borne had gebroken wielband" :
http://www.nu.nl/binnenland/3637322/verouderde-wagon-bij-borne-had-gebroken-wielband.html
Mmm... Typisch dat de staatssecretaris al weet dat het een gebroken wielband betreft, terwijl IL&T nog niet klaar is met het onderzoek... Overigens ook typisch dat de gebroken wielband pas na minimaal 5 km hobbelen over de dwarsliggers het wiel heeft verlaten. Ben ik reuze benieuwd hoe de minister dat dan als ontsporingsoorzaak kan aanwijzen.
Groetjes,
Emiel
-
En over de vakkundigheid van (ANP maar ook andere) journalisten hebben we het al veel vaker gehad...
Ik voel me niet aangesproken, als afgestudeerde van de school voor journalistiek in Utrecht. :)
ANP stond ttv WO II voor 'Adolfs Nieuwste Papegaai'... ;D Maar dit terzijde.
Eelco
-
Ik schrijf niet voor niets "journalisten" zonder lidwoord 8)
-
http://www.nu.nl/binnenland/3640343/goederenwagon-borne-was-goed-onderhouden.html
-
WWEMV?
http://www.at5.nl/gespot/128240/treinstel-van-rail-pro
-
Je wordt er toch kriegel van hoe de media alles dat op rails rijdt tegenwoordig een "treinstel" noemen. Heb ik het de NOS net afgeleerd, beginnen ze nu bij AT5. En ze mogen ook eens kijken naar hun password reset, want die doet het niet.
- Peter
-
Zijn toch ook een stel treinen die naast de rail liggen?
Ergens dus wel correct ;D
Tinus.