BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Genralrik op 27 February 2013, 09:54:37
-
Niet om kolen op het vuur te gooien, maar afgelopen weekend kreeg ik als Treindienstleider
Lage Zwaluwe de melding dat er iemand met een blauwe jas foto's stond te maken tussen de Mdk
brug en Zwaluwe. Na uitzoeken van de km bleek het te gaan om de plek ter hoogte van wissel
231...
Gevolg was dat er een alarmoproep uitging en een stuk of 10 treinen met een aanwijzing max 40 km/u
gereden moest worden met alle vertraging ten gevolge totdat er 2 nihil meldingen geweest waren. Ook
de politie is nog ter plaatste geweest, maar de vogel was al gevlogen.
Ik zal geen vingertjes wijzen of insinuaties doen, slechts achtergrond verstrekken wat voor gevolgen
een waarschijnlijk - onschuldig , goedbedoeld - foto'tje toch kan hebben..
Gr Rik
-
Naar aanleiding van een aantal foto's in een fototopic stond bovenstaande reactie. Dit past niet in dat draadje maar bevat wel informatie over wat de gevolgen zijn van een verkeerde locatiekeuze. Daarom een eigen draadje. Hier mag over dit onderwerp verder gepraat worden.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
-
Goed dat het forum hier aandacht aanbesteed.
bij de buren liep het een keer aardig uit de hand.
zelf fotografeer ik ook graag treinen.
ik plaats hier even een paar foto,s die ik vorig jaar in Zurich heb gemaakt.
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantie_zwitserland_21_7_2012_241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantie_zwitserland_21_7_2012_241.jpg)
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantie_zwitserland_21_7_2012_243.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vakantie_zwitserland_21_7_2012_243.jpg)
beide foto,s zullen misschien sommige mensen doen denken dat je hiervoor op of tussen de rails heb gestaan of erg dichtbij.
de foto geeft dat beeld natuurlijk persoonlijk vind ik het mooi en dus niet zo een foto met een stuk hek of wat anders er half op.
goed de kern van mijn verhaal is dat ik niet dicht of op de rails of wat dan ook heb gestaan.
deze foto,s zijn gemaakt op Zurich Bahnhof op het perron.
zelf maak ik gebruik van een canon eos 1D mlll en zijn deze foto,s met een 400 prime 5,6 met 1.4 extender dit geeft een totaal zoombereik van 560 mm plus de 1.3 crop van de body.
de camera staat om een velbon cherpa pro statief met een balhoofd deze kan extreem laag op de grond worden geplaatst vervolgens goed kijken zoeken naar de juiste compensatie en natuurlijk de plek waar je de camera plaatst.
hierdoor kan ik heel dicht bij komen zonder me zelf in gevaar te brengen tegen de tijd dat de trein bij de camera is heb ik allang mijn shots gemaakt en sta ik lekker te kijken of schiet natuurlijk op een nieuw doel ;D.
tenslotte sta ik op het perron hier of ergens elders op een veilige plek.
hieronder een foto van de camera met de bovengenoemde lens en extender.
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_syl_zwitserland_040_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_syl_zwitserland_040_1.jpg)
in ieder geval wel goed dat er aandacht aan besteed woord maar niet elke foto hoeft vanaf het spoor te zijn gemaakt.
groetjes Bas
-
Goed dat er wederom aandacht aan wordt besteed. En het kan niet vaak genoeg gemeld worden, maar let je eigen veiligheid. Gebruik een goede camera en eventueel telelens. Maar ga niet op gevaarlijke plaatsen staan. Je ziet maar weer wat het gevolg is.
Bas
-
Als machinist ben ik tijdens me werk ook graag met me hobby bezig, Toen ik vorig jaar nog bij HUSA reed had ik met grote regelmaat de mogelijkheid om wat mooie plaatjes te schieten waar het voor de gewone hobbyist nagenoeg onmogelijk is.
Helaas kwam/kom ik met enige regelmaat mensen tegen die denken dat zij dat ook mogen/kunnen, de gevolgen laten zich zoals de eerste post raden.
Vaak probeer je mensen weg te sturen, meer en deel geeft daar ook gehoor aan, echter is er altijd een "harde" kern die daar op zijn Hollands gezegd schijt aan hebben, en het daardoor verknallen voor de meer en deel wel volgens de regeltjes spelende hobbyisten.
Kijk ook niet raar op dat je als fotograaf steeds vaker bezoek krijgt van handhavers van Prorail of politie als je eens op een rare stek (openbaar of legaal) staat te fotograferen, vergeet niet dat de boete voor spoorlopen €120,- bedraagt, in mijn ogen eigenlijk veel te laag gezien de gevaarzetting.
Denk ook eens na wat voor een impact dit soort dingen kunnen hebben op machinisten, personen op in of naast het spoor kan een machinist vaak stevige hartkloppingen bezorgen, bij het zien van een camera kan dat best veranderen, maar die eerste impact is vaak al erg genoeg.
Dan als laatste puntje vaak zie je hobbyisten met mooie gele en oranje veiligheidshesjes lopen op stations of plekken langs de baan, waardoor ze denken dat ze dan ineens meer mogen.
Laat de hesjes lekker thuis je wint er niets mee, sterker nog je kan de verwarring alleen maar groter maken.
Moraal van dit verhaal:
Fotografeer vanaf legale plekken op perron of vanaf de openbare weg.
Draag geen gele of oranje hesjes.
En vooral haal geen idiote fratsen uit, waarmee je het verpest voor een ander.
-
Zeer goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Zelf maak ik ook foto's van treinen maar dan alleen van plekken waar ik ook mag komen, dus eigenlijk alleen vanaf het perron, de openbare weg etc. Met een paar vrienden maken we regelmatig een fototrip en we zorgen ervoor dat het rijdend personeel niet schrikt van onze aanwezigheid, dus veilige afstand van de perron rand etc. Werk vaak met een statiefje voor wat bijzondere plaatjes en probeer door mijn eigen opstelling duidelijk te maken dat het alleen om foto's gaat. Ik betwijfel of een machinist dat ook zo inschat gezien het feit dat hij/zij het druk genoeg heeft met andere zaken, zeker bij het inrijden van een station.
Door legaal en veilig te werken blijft het voor iedereen leuk en mijn ervaring is dat ook op deze wijze fraaie foto's te maken zijn. Dat we goed bezig zijn blijkt wel uit het feit dat noch de politie noch mensen van pro-rail ooit enige tijd aan mijn vrienden en mij hebben besteed.
Ik steun voor 100% het moraal van het verhaal van Arjen.
Richard
-
Ik ben slechts machinist bij een museumbedrijf, maar ik kan Arjen's verhaal volledig onderschrijven.
Wat mij enorm stoort is het enorm stupide en gevaarlijke gedrag van bepaalde fotografen en de arrogante reacties die je krijgt als je er wat van zegt. Zogenaamd niet weten dat je niet over sporen mag lopen, selectief bordjes lezen en een grote mond tegen het personeel bezorgen me kromme tenen. Ongelofelijk soms. In het museumbedrijf zie je over het algemeen een heleboel gewone dagjesmensen en een paar spoorhobbyisten. Ik kan je verklappen dat 300 dagjesmensen minder gevaarlijk gedrag vertonen dan 3 spoorhobbyisten.... uiteraard generaliseer ik nu erg, maar het gevoel is wel duidelijk denk ik. Binnen onze organisatie zijn ook spoorhobbyisten, maar ik denk dat de meerderheid van de medewerkers helemaal geen specifieke interesse in treinen heeft en met name die groep kijkt nogal eens meewarig naar de hobbyisten die blijkbaar liever platgereden worden dan een plaatje te missen....
-
Het probleem is natuurlijk dat wat hierboven de "harde kern" is genoemd hier wel meeleest maar uiteraard niet reageert en zich verder van niets en niemand wat aantrekt om "het plaatje" te maken.
Ingrijpen telkens waar en wanneer zo'n illegale plaat verschijnt is misschien het enige wat helpt, alhoewel?
Dirk
-
Ja maar dirk.
Je weet toch niet altijd of die plaat iligaal is goed als je zelf iemand ziet staan wat doet die hier.
Zoals ik hierboven al schreef kan je goed fotograferen en deze induk weken.
Ik ben het mee eens dat er verder gekken zien die het gevaar niet inzien maar dit heb je ook op andere lokage,s waaronder tijdens de aanleg van de hanzelijn stond iemand een foto te maken achter een dumper deze ging rijden de rest ga ik niet vertellen.
Wees creatief in je zelf zoek een goede openbare plek en met de juiste camera en lenzen en een goed statief kom je een heel eind.
maar goed op youtube heb ik eens een filmpje gezien van twee gekken in het begin van de hls tunnel met de ice die langs kwam in duitschland.
Gekken zullen er helaas altijd wel blijven die het voor de echte hobbyist fotograaf steeds moelijker maakt.
Groetjes bas
-
Hi All,
Dat je je niet op of dichtbij het spoor moet gaan begeven spreekt voor zich. Het blijft dan wel bizar dat we gisteren op onze avondwandeling de poort in het hek langs het spoor in de boog in Dordt open zien staan. Weliswaar niet wijd open, maar wel duidelijk open. Je stapt dan zo het spoor op. Natuurlijk even de meldkamer gebeld.
-
Het spoor opstappen kan je overal ;)
Trouwens voor het eerst in 26 jaar fotograferen
ben ik afgelopen jaar van het perron gestuurd,in Blackpool North.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4193_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4193_1.jpg)
Terwijl ik een dag eerder nog bij een seinhuiswachter in Cornwall
binnen ben gevraagd. ;D Dus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3967.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3967.jpg)
gr Ed.
-
Ja maar dirk.
Je weet toch niet altijd of die plaat iligaal is goed als je zelf iemand ziet staan wat doet die hier.
Zoals ik hierboven al schreef kan je goed fotograferen en deze induk weken.
[...]
Groetjes bas
Ik heb geen enkele moeite met jouw twee foto's, al ben ik absoluut geen bewonderaar van het gebruik van dergelijke lenzen bij spoorwegfoto's, maar dat is een kwestie van smaak, die hier buiten discussie staat.
Ik geef iedereen de gunst van de twijfel, maar er zijn foto's waarbij het zonneklaar is dat die van een niet-legale locatie zijn gemaakt. Zelfs een machinist of andere spoorwegemployee zal niet midden in het spoor gaan staan op een plek waar een overweg in geen velden of wegen te bekennen is.
Uit eigen ervaring weet ik ook wel dat er heus veel leuke plekjes te vinden zijn die volkomen legaal onverwachte mogelijkheden geven.
Dirk
-
Het spoor opstappen kan je overal ;)
Trouwens voor het eerst in 26 jaar fotograferen
ben ik afgelopen jaar van het perron gestuurd,in Blackpool North.
Is dat soms een van die stations met een "trainspotters corner" waar je als hobbyist geacht wordt binnen te blijven?
Dirk
-
Er zijn landen zoals bijvoorbeeld Frankrijk (om iets dicht bij huis te noemen) waar fotograveren op het station niet mag. In de praktijk zegt men er niets van en op veel stations in Frankrijk is nog altijd een stationschef, even aankloppen en vragen of er foto's gemaakt mogen worden levert altijd een "oui" op en even later welgemeende belangstelling naar het resultaat.
Richard
-
Is dat soms een van die stations met een "trainspotters corner" waar je als hobbyist geacht wordt binnen te blijven?
Dirk
zou het niet weten.
gr Ed.
-
hoi Dirk.
met een groothoek lens kan je gewoon dit soort plaatjes zonder het spoor het betreden niet maken.
dan krijg je van de plaatjes waar je het over hebt.
dank zij de telelens is dit wel mogelijk en met een prime is het scherper dan een zoom.
maar goed daar gaat het hier niet over.
zojuist op youtube weer een filmje gezien van iemand die de ice even filmt naast het spoor.
gekken hou je altijd en hoe meer aandacht je er aanbesteed hoe vaker ze het doen lijkt het wel.
het is alleen erg jammer dat de gewone man vrouw die de hobby hebt om te spotten vaak de dupe is.
groetjes bas
-
@ Swiss-bas,
Iemand die de ICE naast het spoor filmt ? Of bedoel je iemand die van naast het spoor de ICE filmt ?
Optie 1 kan alleen na ontsporing ;D
Groeten Ruud B.
-
hij staat er gewoon naast.
wel vermoet ik dat die de camera op statief heb maar gezien de lucht verplaatsing is het toch gauw gedaan met zo een film camera als je heb niet vast hou.
ik wil niks opzetten stuur me anders even een pb kijk ik even voor de link
-
strikt gezien denk ik dat je nergens op een station mag fotograferen. Maar dat heeft meer te maken met het militair strategisch oogpunt.
Mijn pa werd in de 80er jaren eens bijna in de USSR opgepakt omdat hij een stoomlok stond te fotograferen. Hij heeft toen zij uiterste best moeten doen om die gasten uit te leggen dat je stoomloks bij ons echt niet meer zag in die tijd ;D.
-
Hallo,
Regelmatig ga ik ook op pad om foto's te maken, maar ga nooit direct naast de spoorbaan staan (persoonlijke smaak) omdat ik ook nog iets van de omgeving erop wil zetten.
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in York (GB) en ben toen naar het station geweest. Eerst gevraagd of ik mocht fotograveren, moest toch eerst langs de perrondienst en na het ondertekenen van een document met daarop de regels mocht ik op het perron foto's maken. Na beëindigen van de sessie moest ik nogmaals langs de perrondienst om mij af te melden, waarop direct werd gevraagd of de missie ook gelukt was. Deze ervaring is mij ook overkomen in Italië en na goedkeuring mocht ik ook daar foto's op het perron maken. Het lijkt lastig en afstotend, maar het werkt wel op deze manier.
Mocht ik ooit eens wat dichter bij de spoorbaan gaan staan (bv ter hoogte van een overweg tot de hekkens en niet dichterbij), trek ik zobijzo een geel hesje aan voor de zichtbaarheid naar de machinist toe.
Groeten,
Marcel
-
Trek je dan ook een geel hesje aan als je gewoon voor een overweg moet wachten? ???
-
Mocht ik ooit eens wat dichter bij de spoorbaan gaan staan (bv ter hoogte van een overweg tot de hekkens en niet dichterbij), trek ik zobijzo een geel hesje aan voor de zichtbaarheid naar de machinist toe.
Dan heb je het verhaal van Arjen nog niet begrepen.
Als ik het me uit een ander draadje nog goed kan herineeren heb je helemaal geen recht om langs het spoor een veiligheidshesje te dragen tenzij je voor een aannemer ofzo daar werkzaamheden uitvoert.
En waarom wil iederen zijn foto's graveren.
Je kunt beter fotograferen ;D
Gr.
Eric
-
Nee, dat niet, maar als de mc mij ziet met een fototoestel in de handen, hoop ik dat hij weet dat ik aan de veiligheid denk, voor mezelf als het verkeer wat bij een vrije doorgang de overweg kruist (omdat ik blijf staan)
-
En hoeveel tijd denk je dat die mcn heeft om te realiseren ???
Als hij weet dat er werkzaamheden zijn kan hij hesjes verwachten.
Gr.
Eric
-
strikt gezien denk ik dat je nergens op een station mag fotograferen.
In Nederland en België wel. In de oorlog hadden de Duitsers een fotografeerverbod ingesteld, maar dat is in Nederland in de jaren '60 opgeheven. Fotograferen mag vanaf voor publiek toegankelijke plaatsen, dus ook vanaf perrons. Alleen geldt dan formeel dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben.
-
@Remunj
Waarschijnlijk tijd genoeg, komt toch vaak voor dat, wanneer ik bij een overweg sta, de mc zijn hand/duim omhoog doet als hij de overweg passeert. (lijkt mij dus een waardering van hun uit). Moet er wel bij zeggen dat ik dan bij overwegen bij ons in de buurt sta, dit zijn in het algemeen overwegen van zijlijnen/diesellijntjes.
-
Hallo,
Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in York (GB) en ben toen naar het station geweest. Eerst gevraagd of ik mocht fotograveren, moest toch eerst langs de perrondienst en na het ondertekenen van een document met daarop de regels mocht ik op het perron foto's maken. Na beëindigen van de sessie moest ik nogmaals langs de perrondienst om mij af te melden, waarop direct werd gevraagd of de missie ook gelukt was. Deze ervaring is mij ook overkomen in Italië en na goedkeuring mocht ik ook daar foto's op het perron maken. Het lijkt lastig en afstotend, maar het werkt wel op deze manier.
Op een vakantie sta ik denk ik op meer dan 100 perrons,dus....
Normaal ben ik wel heel erg van de regels.
Op een groot station in London heeft een medewerker mij zelfs naar een betere spotplek gewezen.
Dus in Engeland benaderen ze het heel verschillend.
Ik kan wel zeggen dat ik het onzin vind zo'n document,
maar aan de andere kant speel ik hier regelmatig de moraalridder.Dillema ;D
gr Ed.
-
@Remunj
Waarschijnlijk tijd genoeg, komt toch vaak voor dat, wanneer ik bij een overweg sta, de mc zijn hand/duim omhoog doet als hij de overweg passeert. (lijkt mij dus een waardering van hun uit).
Dat is jouw interpretatie. Het zal eerder betekenen dat de betreffende machinist jou herkent/vaker heeft gezien dan dat hij blij is met je gele hesje. Een hesje dat, zoals eerder aangegeven, helemaal niks toevoegt...
-
Fotograferen mag vanaf voor publiek toegankelijke plaatsen, dus ook vanaf perrons. Alleen geldt dan formeel dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben.
Met uitzondering van professionele opnamens, dan moet je nog altijd een vergunning hebben. Hetzelfde geld meen ik voor een statief. Is feitelijk verboden.
En om nog even op de gele-vesten-manie terug te komen, laat die thuis! Het voegt niks toe, alleen iemand met een geel vest. Als je je iegen kenbaar wilt maken aan de mcn van een trein welke je op de gevoelige plaat zet, steek dan je hand op vantevoren!
-
Ik heb gewoon zo een oranje werkjas standaard in de auto, en wil ik ergens een (spoor)foto maken trek ik die jas aan. Ziet een ander mij hopelijk ook als ik misschien even niet helemaal oplet.
-
Met uitzondering van professionele opnamens, dan moet je nog altijd een vergunning hebben. Hetzelfde geld meen ik voor een statief. Is feitelijk verboden.
Ik lees iets totaal anders op de site van de NS:
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html
-
Niet om kolen op het vuur te gooien, maar afgelopen weekend kreeg ik als Treindienstleider
Lage Zwaluwe de melding dat er iemand met een blauwe jas foto's stond te maken tussen de Mdk
brug en Zwaluwe. Na uitzoeken van de km bleek het te gaan om de plek ter hoogte van wissel
231...
Gevolg was dat er een alarmoproep uitging en een stuk of 10 treinen met een aanwijzing max 40 km/u
gereden moest worden met alle vertraging ten gevolge totdat er 2 nihil meldingen geweest waren. Ook
de politie is nog ter plaatste geweest, maar de vogel was al gevlogen.
Ik zal geen vingertjes wijzen of insinuaties doen, slechts achtergrond verstrekken wat voor gevolgen
een waarschijnlijk - onschuldig , goedbedoeld - foto'tje toch kan hebben..
Gr Rik
Dat was dan zeker weer een fanatiekeling, die de huidige versie van de cursus "veilig werken langs het spoor" heeft gevolgd en elke fotograaf voor een potentiële terrorist aan ziet. ???
Nu heb ik zelf van ± 1980 tot ± 2005 gigantisch veel "rode-auto's-met blauwe-zwaailichten" gefotografeerd. 8) Toen ging alles nog leuk. Na ± 2005 kwam er een kentering, omdat er veel piraterij en cowboys opdoken, die alles voor de gewone fotografen aan het verpesten waren. Er zijn bijvoorbeeld vele foto's op internet beland, tegen de afspraken in. Niet dat een foto op internet zo erg is, maar wel dat men de afspraken niet nakomt. En daar hebben de goeden ook te lijden onder de kwaden.... >:( >:(
Ik heb gewoon zo een oranje werkjas standaard in de auto, en wil ik ergens een (spoor)foto maken trek ik die jas aan. Ziet een ander mij hopelijk ook als ik misschien even niet helemaal oplet.
zozo.... als veiligheidsman van een werkploeg lang het spoor??? Vanuit mijn functie als wegbeheerder bij een gemeente moest ik ooit eens iets overleggen met zo'n veiligheidsman (het was ter hoogte van een overweg); ik liep ook in een oranje jas (t.b.v. het wegverkeer, immers een ARBO-eis van mijn werkgever). Die veiligheidsman was nauwelijks te overtuigen dat wij beiden het belang dienden van én veilig wegverkeer én veilig spoorverkeer. Op grote afstand wees hij mij weg...... Typisch weer zo'n geval van een eigen koninkrijkje.... Maar goed, uiteindelijk is alles weer goed gekomen. :-X
Wat ik maar aan wil geven: NOOIT in oranje in de buurt van het spoor!!
En voor de rest sluit ik me aan bij de andere bijdragen: houdt afstand, zorg dat je gezien wordt en geef aan dat je de mc ook hebt gezien (door je juiste hand even op te steken).
Groeten,
Joop
-
Gewoon standaard jas, en nee niet om je een functie toe te eigenen, maar voor mijn eigen veiligheid. Denk beter dan die ook waterdichte zwarte jas.
En als spoor of weg werkers zich daar aan storen moeten hun werkgevers de staat er maar van overtuigen dat alleen zij de enigste mensen in zo een kleur jas mogen zijn.
Denk dat dat niet meevalt want heel wat veiligheidsjassen voor de normale werker zijn oranjeachtig.
En sta je illegaal dan kan men je toch gewoon beboeten
-
Alleen een veiligheids man mag een rode jas hesje aan.
De andere spoorwerkers hebben een gele jas.
Mijn werkgever heeft ook wel eens klussen langs het spoor we moeten werken met de kraan bv een bouwkuip voor een gestuurde booring.
In zwitserland zie je ze wel met oranje werkkleding aan daar zullen ze wel weer andere regels hebben betreft de kleding opvallen.
Met het fotograferen heb ik trouwens in zwitserland geen problemen al jaren niet.
Wel val ik natuurlijk wel zo ;D
Groetjes bas
-
Als je gewoon op een normale plek je foto's maakt heb je helemaal geen veiligheidsjas of hesje nodig, laat die dingen gewoon thuis, je bereikt er niets meer mee!!! Steek liever ff je hand op (geen rare zwaaiende bewegingen, deze kunnen als noodsignaal opgevat worden) naar de mcn dat je hem/haar gezien heb.
Veiligheidskleding is voor personeel dat op of nabij de spoorweg (of andere gevaarlijke plekkenwaar zichtbaarheid een pre is) werkzaamheden uitvoeren, niet voor een hobbyist die meent dat die perse gezien wil worden of wil opvallen. Ook bij een overweg heb je geen veiligheidsjas/hesje nodig, ook niet als je op het voetpad staat. Zolang je op gepaste afstand staat van de overweg is er geen vuiltje aan de lucht.
-
Altijd leuk zo'n draadje. De één weet het nog beter dan de ander (y)
(pakt sjips en een drankje en gaat er eens goed voor zitten)
-
Ja, en de kunst is om er achter te komen wie de één is, en wie de ander.
Als je dat niet weet, dan weet je ook niet wie het beter weet. ;)
-
als je niets zinnigs te melden heb, reageer dan lekker niet >:(
-
Waarom zijn ze nu zo pissig op mensen met een oranje veiligheids/werkjas.
Zo een jas maakt dat derden je hopelijk zien als je iets doet wat niet even gebruikelijk is . Fotograferen op een fietspad of andere weg is een risico wat je met zo een kleurige jas probeert te verminderen.
Alleen hier menen spoorhazen dat vooral voor eigen glorie te gebruiken. >:(
-
Simpel: het zaait verwarring.
Mensen die niets op/rond het spoor te zoeken hebben dragen 'gewone' kleding. Reflectiehesjes e.d. suggereren dat je er wél wat te doen hebt terwijl dat dus niet zo is.
Marc
(Die zelf liefst zo onopvallend mogelijk blijft...)
-
Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje. Begrijpelijk toch dat sommige fotografen het reuze interessant vinden staan... ;D
-
Waarom zijn ze nu zo pissig op mensen met een oranje veiligheids/werkjas.
Zo een jas maakt dat derden je hopelijk zien als je iets doet wat niet even gebruikelijk is . Fotograferen op een fietspad of andere weg is een risico wat je met zo een kleurige jas probeert te verminderen.
Alleen hier menen spoorhazen dat vooral voor eigen glorie te gebruiken. >:(
Het feit dat je het blijkbaar zelf al nodig vind om opvallende kleding te dragen om gezien te worden geeft naar mijn mening al aan dat je op de verkeerde plaats staat.
De eerste post geeft de consequenties weer voor het trein-verkeer, door de ogen van iemand die daar in zijn werk mee te maken heeft. Deze consequenties gaan vrij ver, en hebben vooral als doel ervoor te zorgen dat degene die op de verkeerde plek staat niets overkomt.
De meesten hier maken dagelijks deel uit van het verkeer, en weten wat de gevolgen kunnen zijn als onhandig op of naast de weg staat. Als je, om een hobby-foto te maken, een positie kiest die opvallende kleding noodzakelijk maakt, lijkt me dat je toch niet goed bezig bent. Als verkeersdeelnemer heb ik daar goed de pest aan. Je zult zo iemand maar het ziekenhuis inrijden :o
Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje. Begrijpelijk toch dat sommige fotografen het reuze interessant vinden staan... ;D
Als je zo graag in uniform, of met hesje aan, langs treinen wilt lopen, wordt dan vrijwilliger bij een van de museum-bedrijven. (y)
Groet,
Tjalling
-
en als mcn het even nog duidelijker te maken,
oranje hebben veiligheidsmensen aan (dus geen hobbyfotograven)
geel hebben de andere 1:1 spoor spoormensen aan (en dus ook geen hobbyfotograven)!!!
dus jongens pas op het kan ook eens anders gebeuren dat mcnsten op het laatste moment claxoneren waardoor de foto niks wordt, omdat je verschrikt. en mcnsten een hekel krijgt als iemand een foto maakt.
op veilige afstand gaat het ook en er is geen risico dat je eronder komt. want dan helpt een hesje ook niet.
-
Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje.
Zet dan een bolhoed op. Dan val je ook op. ;D
-
Wie dragen er tegenwoordig veiligheidshesjes? o.a. hardlopers/ krantenbezorgers e.d. om beter zichtbaar te zijn langs de weg. Het wordt zo algemeen dat er haast niet meer aan te ontkomen is.
-
Als ik fotomaniaken zie, doof ik 1 frontsein ten teken dat ik ze gezien heb...... ;)
-
@Tjalling.
Je begrijpt mij niet.
Jij kijkt alleen uit je bril voor het spoor.
Ik trek voor mijn eigen veiligheid een felgekleurde oranje jas aan als ik op/langs de openbare weg een foto (niet alleen spoor) maak.
Net zoals ik ook bij het hardlopen in de schemering een oranje of geel hesje(welke ik toevallig pak) aantrek.
Veiligheid is niet alleen aan spoorgekken voorbehouden.
-
@Luit:
Lees mijn post nog eens.
Veiligheid komt van twee kanten: Zodra jij een opvallend hesje aandoet, ga je er van uit dat anderen rekening met je houden omdat jij denkt dat ze je zien. Alleen werkt dat niet (altijd) zo. Er is nog steeds een kans dat je niet zien, of niet kunnen ontwijken.
Als je op een plaats staat waar anderen je kunnen raken, terwijl je een foto maakt, ben je naar mijn mening verkeerd bezig. Op plaatsen waar anderen je niet kunnen raken heb je geen hesje of jas nodig.
En je voorkomt verwarring.
Groet,
Tjalling
-
Maar het staat zo lekker interessant, zo'n hesje. Begrijpelijk toch dat sommige fotografen het reuze interessant vinden staan... ;D
Het staat ook reuze interessant wanneer je zo reageert... ::)
Sommige machinisten kunnen het wél waarderen wanneer een fotograaf een hesje aanheeft, dit kwam in discussie's op DSO naar voren. Dat het dragen van een hesje je géén rechten geeft, zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Zelf draag ik geen hesjes, maar ga ik wel altijd zo staan dat ik geen schrikreactie's uitlok.
Groetjes, Bart
-
Kunst, met turftreintjes..... 8)
-
Jaja... als zo'n locje over jouw teentjes rijdt, ga jij voorlopig ook niet meer naar dansles :D ;)
-
Argument vóór gele / oranje / watdanook hesjes: het geeft aan dat de drager ervan niet voor de trein gaat springen. Lijkt me voor een machinist prettig om te weten, meteen op hetzelfde moment dat hij de persoon ziet - anders moet hij in angst afwachten tot hij een opgestoken hand en / of kamera ziet?
Niet dat ikzelf hesjes draag en / of op verboden terrein kom. - Trouwens vroeger (jaren '80) wel op de meest maffe plekken gekomen zonder problemen. De hekken stelden niet veel voor. Gewoon over de Watergraafsmeer gewandeld, bijvoorbeeld. Maar ja, toen was ik jong en dom.
-
Argumenten tegen het dragen van fluoricerende hesjes, hierdoor gaan sommigen zich privileges toe-eigenen onder het mom van ik draag toch een veiligheidshesje.
Zoals al eerder gemeld, ga op een normale plek staan en dan heb je zo'n vest ook niet nodig.
-
@Tjalling
Ik ga er niet vanuit dat men rekening met mij houdt.
Hopelijk als ik langs de weg even niet oplet ziet een ander mij wel.
Wat gezonder is voor mij en voor degene die mij net niet aanrijdt.
Want zulks gebeurt niet altijd langs/op het spoor.
Kijk maar eens naar vogelaars
-
De tijd dat mensen menen zich privileges kunnen toe-eigenen is volgens mij echt wel voorbij. Tegenwoordig ben je in vele landen verplicht die hesjes in de auto te hebben voor alle inzittenden. En het zal niet lang meer duren voordat de EU (Brussel) het verplicht in alle landen van de EU.
Sander
-
Die verplichte vestjes in de auto zijn voor als je pech hebt, niet om voor je plezier over spoorwegterreinen te lopen en geloof me er zijn er nog genoeg die dit doen onder het mom van ik draag toch een geel vestje.
Er staan niet voor niks hekken om de spoorwegterreinen in de Rotterdamse haven, maar dan nog eigenen sommigen zich de privileges toe om het terrein op te lopen omdat het toch wel mag met een geel hesje.
Geloof me dat het als machinist geen prettig gevoel is als je wagens aan het uitstoten bent op een rangeer terein en een of andere onverlaat vind het een goed idee om op dat moment de sporen over te steken >:(
-
@Remco,
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het zeer zeker met je eens. Maar realiseer je dat het gele hesje binnenkort in iedere auto aanwezig zal zijn. En dus zullen, hoewel ongewenst, in de toekomst wel meer mensen met gele hesjes gaan rondlopen.
De 'spoorwereld' zal op een of andere manier er rekening mee moeten gaan houden dat het gele hesje geen enkele betekenis meer heeft. De tijd dat een mcn een spoorwerker kon herkennen aan z'n hesje is voorbij. (Hoe jammer en vervelend dan ook).
De 'gemiddelde leek' leert in de toekomst dat zo'n geel hesje verplicht is als je denkt dat je in een gevaarlijke zone staat (langs de weg).
Sander
-
En wat denk je van mensen in een buitendienst? Havenpersoneel? Jassen met geel en reflectiestrepen. Ik heb ze ook (nouja, eigenlijk mijn pa), zowel donkerblauw met reflectiestrepen als grotendeels geel met reflectiestrepen. Vaak jassen met ritsbare voering, winddicht en waterdicht maar wel ademend, dus erg prettig om te dragen gedurende slecht weer/koud weer.
Hesjes gebruikt men tegenwoordig overal, daar ontkom je haast niet meer aan. Maar please, trek die dingen niet aan met fotograferen. Het feit dat jij ervan overtuigd bent een hesje nodig te hebben, "zodat anderen mij zien", geeft al aan dat je verkeerd staat m.b.t. je eigen veiligheid. Bovendien, wat doen we zo dicht op het spoor? Beetje afstand is toch veel fijner? Veel minder vertekening door de groothoek, hele trein op de foto.
-
Het verband tussen een veiligheids vest in de auto voor als je pech hebt en dat dus blijkbaar aan moet trekken om foto's van een trein te maken ontgaat me een beetje.. Maar als het iemand een warm gevoel geeft moeten ze het lekker aantrekken, ik schrik er niet van, zolang je maar op een voor het publiek toegankelijke plek blijft staan :).
Schrikken dat is me slechts een keer overkomen doordat een agent in een geel vest met een vlag stond te zwaaien bij een overweg. Navraag leerde dat er wegwerkers bezig waren met een kruiwagen en er zand op het spoor/weg lag en de beste man hierdoor 'positief' bij dacht te dragen aan de veiligheid
-
Ik lees iets totaal anders op de site van de NS:
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html
hmm.. zat geloof ik niet helemaal goed in mijn hoofd ::)
mvg,
Robin
-
Die site heb ik ook even gezien.
Lijkt er op dat bijvoorbeeld nos dit aan moet vragen.
Maar een hobbyist kan ze gewoon maken mitst die natuurlijk achter de witte randen blijft van het perron.
Verder lijkt het me normaal dat er auteurs rechten als bedrijven of instellingen hiermee reclame winst maken of wat dan ook.
Groetjes bas
-
Lijkt er op dat bijvoorbeeld nos dit aan moet vragen.
Denk dat camaraploegen van de omroepen en aanverwante bedrijven wel een soort van permanewnte doorlopende vergunnung hebben.
Wordt voor hun anders wel erg lastig werken als ze voor elk "akkefietje" een vergunning moeten aanvragen.
Verder blijf ik er bij. Draag alleen een veiligheidshesje als je ook daadwerkelijk iets rond het spoor hetbt uit te voeren en het uit hoofde van je beroep verplicht is.
Gr.
Eric
-
Nou, ik denk dat NS graag wil weten waarom er gefilmd wordt, met wat voor doel...
-
Het staat ook reuze interessant wanneer je zo reageert... ::)
Dat valt wel mee hoor, ik had nog veel interessanter (lees: ongenuanceerder) kunnen reageren.... Ik vind het zelf altijd een beetje een sneu gezicht, iemand met een hesje aan die foto's van treinen staat te maken. Alsof dat hesje een soort 'legitimatie' is, bijna alsof het de drager 'bijzonder' maakt.
Ik heb dan vaak Rainman-associaties...
-
Nou, ik denk dat NS graag wil weten waarom er gefilmd wordt, met wat voor doel...
Ongetwijfeld. Ze zullen het wel aan moeten kondigen als ze willen filmen. Maar verwacht niet dat ze steeds een vergunning moeten aanvragen.
Gr.
Eric
-
Mijn ervaring is dat spoorwegfotograven met een hesje ineens het gevoel hebben onstervelijk te zijn en "erbij" te horen. Helaas bleek dat een maand of twee geleden weer duidelijk niet het geval te zijn. Camera helemaal kapot, en de eigenaar die deze ooit had gekocht was dat helaas ook. De fotograaf is op het laatste moment met een hesje aan uit de spoorberm gekomen om een trein vanuit Spiez te fotograveren. Hierbij stond hij in het profiel van het andere spoor, waar net een goederentrein vanuit Thun onderweg was. Maw: ook een hesje beschermt hier echt niet. Daarom hebben ook steeds meer machinisten een bloedhekel aan fotograven.
Zelf heb ik er ooit eentje opgepikt die tussen 2 tunnels stond te fotograferen. Keurig netjes aan de spoorkant. Ik was met een losse lok naar Brig onderweg en had van de Fahrdienst gehoord dat er iemand tussen het spoor zat te fotograferen.
Ik zag hem daar dus staan, begin te remmen en stop bij hem. Hij was erg verbaasd...ik sta toch niemand in de weg hier zei hij nog. Eigenlijk niet nee...maar om bij die plek te komen was hij wel door een 150 meter lange tunnel gelopen. De spoorwegpolitie heeft hem een hele fraaie boete als herinnering meegegeven. De BLS heeft daar bovenop de kosten van de vertragingen op hem verhaald. Deze beste man denkt in het vervolg wel 2 keer na voor hij dat weer eens doet.
Bas
-
Kijk zo'n lik op stuk beleid moeten ze hier ook doorvoeren en het dan ook consequent uitvoeren.
Gr.
Eric
-
Mee eens, en dat het ook een keer duidelijk in media vermelden.
Bas.
-
Ingrijpen telkens waar en wanneer zo'n illegale plaat verschijnt is misschien het enige wat helpt, alhoewel?
Tja, dat is een discussie die we ook intern gevoerd hebben. Het is vergelijkbaar met graffiti spuiten: ook illegaal, maar desondanks zul je er foto's van aantreffen op het internet.
Echter, als iemand zo stupide is om op allerlei gevaarlijke plekken te gaan staan omdat hij zo nodig een foto van een trein moet nemen, is dat niet iets waar BNLS mee geassocieerd zou willen worden. Wat ik hier beschrijf is niet zozeer beleid (daar gaat immers het bestuur over), maar met zoveel professionals op deze site die hiermee te maken hebben, is het iets wat de gemoederen gegarandeerd zal verhitten.
Dus als nou niemand illegaal genomen foto's op deze site zet, bespaar je veel consternatie en ingrijpen door de moderatoren.
- Peter
-
tja, wat is illegaal? Als ik een foto op mijn werkplek maak (bijvoorbeeld Hoofddorp Opstel) is dat niet illegaal voor mij, echter wel voor de doorsnee hobbyist. Het is een lastige discussie, echter blijven er (helaas) personen die menen een trein van dichtbij te moeten fotograferen, de zogenaamde detailfotografen.
En ja, een geel vest helpt echt niet, als je gezien wilt worden, steek dan je hand op. Het rijdend personeel zal je dan veel meer waarderen dan dat je ergens met een geel vest aan staat zodat ze je kunnen zien... en als die waardering groter wordt, zullen ze zo af en toe met een stationnement even wachten totdat je je foto gemaakt hebt alvorens weg te rijden.
mvg,
Robin
-
Pas nog een gehandicapte gezien in een electrokar die een oranjehes achterop zijn kar had geplakt ;D
En nu snap ik dat, is een spoorliefhebber van dit forum en onderweg met zijn camera!
Even serieus, ik maak ook platen, maar wel met afstand. Soms heb je geluk, in St.Louis werd ik
gevraagd om even over de sporen te lopen om de treinen goed te kunnen fotograveren, because
you guys don,t have these hughe trains back home. Was nog eens een leuk gesprek.
Op Sicilie ook geen problemen gehad, zelfs advies over mooie plekken langs de lijn.
Jammer, te weing tijd, dus volgende keer beter.
Tip, vraag altijd aan een spoorwerker, de meesten hebben begrip!
-
wat een pipo ben je als je zo over het spoor gaat wandelen of door een tunnel.
zorg gewoon dat je goed materiaal heb zoals lenzen statief en zo wees creatief zoek een plek van hhhmmm als ik daar nu eens sta.
ik kijk altijd in de omgeving of ik wat ziet waar ik zou kunnenstaan en welke mogelijkheden dat mij bied.
meestal sta ik op stations op het begin van het perron.
deze plaat was op een behoorlijke warme dag in Zurich.
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zwitserland_treinen_spotten_zurich_31_7_2012_156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zwitserland_treinen_spotten_zurich_31_7_2012_156.jpg)
de foto is gewoon vanaf het perron gemaakt en laat dus het aardige bereik zien.
tegen de tijd dat de trein bij me is heb ik allang de shots gemaakt.
hier onder de plaats van de camera met de paparazzi.
(http://)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_syl_zwitserland_032_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_syl_zwitserland_032_1.jpg)
ps de meeste mcn,s vinden het toch wel leuk als ik zo bezig bent geeft altijd weer leuke gezichten reacties
groetjes Bas
-
Mijn ervaring is dat spoorwegfotograven met een hesje ineens het gevoel hebben onstervelijk te zijn en "erbij" te horen. Helaas bleek dat een maand of twee geleden weer duidelijk niet het geval te zijn. Camera helemaal kapot, en de eigenaar die deze ooit had gekocht was dat helaas ook. De fotograaf is op het laatste moment met een hesje aan uit de spoorberm gekomen om een trein vanuit Spiez te fotograveren. Hierbij stond hij in het profiel van het andere spoor, waar net een goederentrein vanuit Thun onderweg was.
Op die manier is een aantal jaren geleden iemand omgekomen bij een NVBS excursie in Maastricht, waar de man om zijn foto te maken ook binnen profiel stond. En dat was dodelijk. Volgens omstanders had hij het niet in de gaten maar deed hij in zijn enthousiasme een paar stappen naar voren.........
Dirk
-
:-X
http://www.youtube.com/watch?v=nhuqiI7OYFs
-
Yep, bekende :)
-
Jaja dat scheelde niet veel.
Hij trok wel even wit weg.
misschien is die verzekerd bij centraal beheer schotland reclame ;D
Dit is dus het probleem sommige hebben totaal geen benul met wat ze aan het doen zijn.
Net als het filmpje met de ice
-
Punt is dat de dombo niet eens op een "verboden" plek stond. Is zo te zien een een publiek overpad aan een perroneinde (en NIET een gesloten overweg, want dat zou wel strafbaar zijn). Ook ontbreekt (voor de UK vreemd genoeg) de indicatie op het overpad wanneer je binnen PVR staat. Maar goed, blijft een candidaat voor de Darwin-award.
Punt is wat doe je als toeschouwer "in the known": zeg je d'r wat van dan krijg je veelal een grote bek. Been there, done that, got the T-shirt
-
Keer in de cabine meegereden met een goederen trein.
Komen we langs station Hengelo, en we moesten langs het perron, op snelheid zeg maar.
Hele legers aan scholieren die met de rug naar het spoor staan te babbelen op het perron.
En op de rug, een rugzak.
Toeter effe Chris, want de malloten zien niet wat ze verkeerd doen ;)
TOET !!
Diverse blikken keken ons aan, vol onbegrip. ;)
-
Het staat ook reuze interessant wanneer je zo reageert... ::)
Sommige machinisten kunnen het wél waarderen wanneer een fotograaf een hesje aanheeft, dit kwam in discussie's op DSO naar voren. Dat het dragen van een hesje je géén rechten geeft, zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Zelf draag ik geen hesjes, maar ga ik wel altijd zo staan dat ik geen schrikreactie's uitlok.
Groetjes, Bart
Nou Bart, als mcn kan ik het helemaal niet waarderen als een fotograaf een hesje aanheeft. Want hij is helemaal niet bevoegd om een geel hesje te dragen, dat is enkel voor de mensen die bevoegd zijn om spoorwegterrein te betreden! De meeste zien enkel maar de trein die ze op de foto willen hebben en vergeten totaal wat er om hun heen gebeurd, met alle gevaren die kunnen gebeuren.
-
Hoezo niet bevoegd als iemand zich buiten het spoorterrein bevindt? Daar mogen mensen sowieso niet komen. De spoorwegen zijn echt niet bevoegd om te bepalen wat iemand in de openbare ruimte draagt.
Denk dat camaraploegen van de omroepen en aanverwante bedrijven wel een soort van permanewnte doorlopende vergunnung hebben.
Wordt voor hun anders wel erg lastig werken als ze voor elk "akkefietje" een vergunning moeten aanvragen.
Die permanente vergunning staat gewoon in de wet als het om de openbare ruimte gaat en dat heet dan vrijheid van nieuwsgaring. Voor de goede verhoudingen zal NS in voorkomende gevallen best worden geïnformeerd. Vroeg of laat heeft iedereen elkaar elkaar weer nodig, niet waar?
Maar bij verstoringen weten ze bij NS zo langzamerhand wel dat er dan weer een stuk of drie cameraploegen bij dat scherm in Utrecht staan. ;D
-
Hoezo niet bevoegd als iemand zich buiten het spoorterrein bevindt? Daar mogen mensen sowieso niet komen. De spoorwegen zijn echt niet bevoegd om te bepalen wat iemand in de openbare ruimte draagt.
Dat zijn regels die zijn opgesteld. Om spoorwegterrein te betreden moet je een opleiding hebben gevolgd om een bewijs van toegang te krijgen. Heb je het bewijs van toegang dan mag je spoorwegterrein enkel betreden als je daar moet zijn voor werkzaamheden.
-
Want hij is helemaal niet bevoegd om een geel hesje te dragen,..
Dat is zeker niet zo. Iedereen mag dat dragen als hij/zij dat wil.
Maar het is inderdaad niet verstandig, in de bedoelde gevallen in dit draadje.
Ik heb mijn hesje fijn in de kofferbak van mijn auto, en hoop het (langs de weg...) nooit nodig te hebben.
-
De spoorwegen zijn echt niet bevoegd om te bepalen wat iemand in de openbare ruimte draagt.
Dat klopt, maar sec gezien zegt deze zin, volgens mij, niets :-\
Spoorwegen zijn nl. geen openbare ruimte voor zo ver mij bekend.
Daarom had je vroegûh ook de SpoPo. Die hadden bevoegdheid op NS terrein (en kennis van spoorzaken). Hoewel de gemeente en rijkspolitie strikt genomen wel bevoegdheid hadden om op spoorterrein te opereren (die mogen namelijk overal komen) was de werkafspraak dat de gewone politie in principe niets deed op spoorterrein (anders dan in samenwerking met SpoPo)
-
Misschien even verder teruglezen. Marc reageerde op Bart en die had het helemaal niet over spoorterrein.
Sommige machinisten kunnen het wél waarderen wanneer een fotograaf een hesje aanheeft, dit kwam in discussie's op DSO naar voren. Dat het dragen van een hesje je géén rechten geeft, zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Zelf draag ik geen hesjes, maar ga ik wel altijd zo staan dat ik geen schrikreactie's uitlok.
Groetjes, Bart
Op spoorterrein mogen de meeste hobbyïsten sowieso niet komen. Dan doet de 'bevoegdheid' tot het dragen van een hesje er verder weinig toe.
-
Sorry, net niet goed genoeg doorgelezen. Je hebt gelijk :-[
-
Iets anders is natuurlijk of je met zo'n hesje en een camera moet benadrukken dat je niet goed bij je hoofd bent. ;D
-
Inderdaad, ik praat het fout gedrag geenszins goed. Maar dat de meeste fotografen nergens op letten is in mijn beleving -gelukkig- anders. Hoewel idioten ook bij onze hobby helaas geen zeldzaamheid zijn...
Groetjes, Bart
-
Dan kun je toch beter op deze manier treinen spotten, lekker met je natje en je droogje er bij en zonder geel hesje:
http://www.youtube.com/watch?v=Yl5RtcCcHUs
-
Da's geen echte spotter, want hij schrijft de treinstelnummers niet op ;D
Groetjes, Bart
-
Wel een echte spotter, want hij spot met de spotters... ;D
-
Ergo:
- Onbevoegden mogen niet op spoorwegterrein komen.
- Gele hesjes dragen is niet alleen voorbehouden aan spoorvolk.
- Gele hesjes dragen betekent geen enkel meerrecht tov mensen zonder hesje.
- Sommige mensen die treinen fotograferen en op de openbare weg staan dragen een geel hesje om mogelijke verwarring
voor cabinepersoneel te voorkomen, men wil duidelijk maken geen springer te zijn.
Simpel toch?
-
Het grootste probleem is denk ik regel 3. Ook regel 4 kan een probleem zijn, ze vergeten wel eens waar ze precies staan.
-
Gele hesjes draag je voor je eigen veiligheid...
(Mag je er nog aan toevoegen)
-
- Sommige mensen die treinen fotograferen en op de openbare weg staan dragen een geel hesje om mogelijke verwarring
voor cabinepersoneel te voorkomen, men wil duidelijk maken geen springer te zijn.
Het fototoestel dat je bij je hebt is misschien ook wel een indicatie dat... 8)
-
- Niet iedereen heeft een DSLR.
- Niet iedereen heeft een videocamera op statief.
8)
-
Een fel gekleurde jas of hes geeft aan dat de drager op wil vallen.Dat er op het spoor daar hierarchische posities aan verbonden zijn maakt ons dragers niets uit, wij hopen gezien te worden.
Als ik door het Westelijk havengebied struin of langs de weg op fiets of voetpad sta hoop ik altijd dat als ik even niet goed oplet een ander mij wel opmerkt.
Ooit in de schemering als hardloper verschrikkelijk geschrokken door een vogelaar in camouflagepak langs het wandelpad, hij bewoog terwijl er eerst niets te zien was.
En men kan wel moeilijk doen over potentieele springers(en die dragen dan ook geen veiligheidshes/jas) maar dat doen ze al zolang ik rondloop , alleen nu men overal hekken plaats verschuift het naar het station. Of helaas rijdt men met de auto moedwillig tegen een vrachtauto aan.
-
Luit, ik ben het slechts ten dele eens met je reactie. Ja, een drager zal of willen of moeten vallen. Dan heb je het over `ons dragers` maar in dit draadje valt meermaals te lezen dat er tegenwoordig meer dragers zijn.
En wie doet er moeilijk over potentiele springers? Het gaat JUIST om te voorkomen dat er moeilijk wordt gedaan. Als je een beetje doordenkt en je probeert je in een ander te verplaatsen (in dit geval de machinist) en je probeert te VOORKOMEN dat die persoon schrikt of de gedachte van een springer krijgt is dat toch mooi?
En voor de rest snap ik van je laatste alinea maar weinig, en ondanks dat heb ik geen behoefte aan verdere uitleg.
-
Waar hebben we het over?
Als je een gekleurd hesje draagt wil je opvallen.
In het verkeer kan ik me daar iets bij voorstellen omdat een fiets,scooter, auto of ander voertuig de mogelkijkheid heeft om uit te wijken als jij even niet oplet.
Een trein heeft die optie niet.
Dus waarom deze discussie?
Een hesje heeft geen zin want je hoeft niet te waarschuwen, ook niet om aan te geven dat je geen springer bent.
Anders zou iedereen bij een overweg een potentiele springer zijn.
Voor de rest heb je bij het spoor niks te zoeken want dat is priveterrein.
Mvg Rieks
-
Rieks, dan heb je bepaalde gedeelten uit deze discussie niet gelezen of niet onthouden.
Ik zeg niet dat je moet waarschuwen, maar het kan voor een machinist net fijn zijn dat iemand, op openbaar terrein of dito weg, duidelijk maakt met de hobby bezig te zijn.
Duitsland bijvoorbeeld is minder behekt dan Nederland, je kunt daar dicht bij het spoor komen zonder je op Bahngelande, perron of bij een overweg te bevinden. Je laatste zin is dan ook uit de lucht gegrepen en in veel gevallen onjuist.
Ik dacht toch echt dat de 4 punten (want het zijn absoluut geen regels) bovenaan deze pagina niet zo moeilijk waren.
-
Nou, de laatste is een beetje vreemd. Wat heeft zo'n hesje nu met springen te maken? Als je op een plek bent waar je door een trein zou kunnen worden geraakt, dan sta je verkeerd, ook als het de openbare weg betreft. Een machinist kan er verder ook niks mee.
-
Zucht...
Het gaat niet om een plek waar je door een trein kan worden geraakt....
Dan sta je zeker verkeerd, maar daar ging de discussie niet over.
-
Dat zijn regels die zijn opgesteld. Om spoorwegterrein te betreden moet je een opleiding hebben gevolgd om een bewijs van toegang te krijgen. Heb je het bewijs van toegang dan mag je spoorwegterrein enkel betreden als je daar moet zijn voor werkzaamheden.
Sterker nog het bewijs van toegang is uitsluitend geldig in combinatie met een Bedrijfspas waarop je kan aantonen dat je voor een spoorweggerelateerde firma werkzaam bent.
- Gele hesjes dragen betekent geen enkel meerrecht tov mensen zonder hesje.
- Sommige mensen die treinen fotograferen en op de openbare weg staan dragen een geel hesje om mogelijke verwarring
voor cabinepersoneel te voorkomen, men wil duidelijk maken geen springer te zijn.
Wat kunnen sommige hobbyisten toch soms heerlijk stront eigenwijs zijn ;D
Ik heb nu een collega (allemaal bekende, en allemaal houden deze van een plaatje schieten op zijn tijd) of 6 a 7 hun reactie zien geven, allemaal geven wij machinisten aan laat dat hesje thuis of in de auto.
En toch is dat bij het overgrote deel van de dragers niet in de botte kop te krijgen.
Arjan lees nou wat je schrijft, een hesje dragen op de openbare weg, je komt daarbij niet in de buurt van het spoor, wat is dan de meerwaarde van een hesje, als je op een dusdanig gevaarlijke plek staat dat je je genoodzaakt voelt om een hesje te dragen krab je zelf dan eens achter je oren waar je mee bezig ben.... je ben dan een gevaar voor jezelf en het verkeer op de openbare weg, en niet eens voor het spoorwegverkeer ??? een hesje verzacht de klap van een vracht/auto/bus echt niet hoor.
Voor de zoveelste keer als je op een normale fatsoenlijke plek langs het spoor of de openbare weg staat zonder dat je een gevaar ben voor je zelf heb je geen hesje nodig
-
Ik heb zeker gelezen wat ik schreef hoor ;). Die opsomming bovenaan deze pagina was een conclusie van wat in voorgaande pagina´s werd besproken als feit, vandaar de `ergo`.
Dat hesje om aan te geven dat je vooral geen springer bent is (neem ik aan) goed bedoeld van de mensen die dat doen.
En nee, ik heb het NIET over gevaarlijke plekken gehad waardoor je je genoodzaakt voelt om een hesje te dragen. Ik doel op openbaar TERREIN of dito weg.
En nee, ik heb NIET gehad over dat je een hesje NODIG hebt.
Blijkbaar is die beleving bij NL-machinisten anders dan in DE. En dat is hun goed recht.
Ik had niet verwacht dat ik na volgens mij 4 simpele conclusies zoals hierboven zoveel had moeten uitleggen. Maakt niet uit hoor, ik loop liever zonder hesje dan met.
-
Voor de zoveelste keer als je op een normale fatsoenlijke plek langs het spoor of de openbare weg staat zonder dat je een gevaar ben voor je zelf heb je geen hesje nodig
Bespaar je de ergernis Arjen.
Ook al roepen alle Nederlandse machinisten in koor dat ze die hesjes verfoeien, een aantal lieden zal toch blijven roepen dat ze het dragen omwille van de machinisten. Daar is niet tegen te redeneren.
Ik ben er van overtuigd dat nogal wat van die die-hards (vast niet allemaal, haast ik te zeggen) het zien als een soort staussymbool, zo van "kijk mij eens, ik ben een professionele spotter".
Niets is minder waar, maar ja.........
Dirk
-
Ik ben er van overtuigd dat nogal wat van die die-hards (vast niet allemaal, haast ik te zeggen) het zien als een soort staussymbool, zo van "kijk mij eens, ik ben een professionele spotter".
Dat is inderdaad precies hetgeen ik beoogde te zeggen met
Alsof dat hesje een soort 'legitimatie' is, bijna alsof het de drager 'bijzonder' maakt.
-
Wat hebben we nu bereikt? Waar gaat het nu over? ;D (y)
In het begin van dit draadje was sprake van iemand in een blauwe jas.
Ondertussen hebben wij het hier over rode, gele en oranje jassen en hesjes.
Ik heb trouwens ook een oranje onderbroek............; het zal wel door de voetbalprint komen, maar dat ding zit lang niet zo lekker als m’n boxer met bananenprint. (Alleen de foto’s daarvan zijn voor behouden aan een zeer selecte doelgroep. ;) 8) )
(Oeps, dat is wel weer met een bijzonder hoog chips en cola gehalte……. :P)
Greetzzzzzz,
Joop
-
Nou, de laatste is een beetje vreemd. Wat heeft zo'n hesje nu met springen te maken?
helaas zijn er ook springers met hesjes
groeten,
Joop
-
Een vriendelijk verzoek: Gezien de 2 bovenstaande berichten: Graag ontopic blijven. Dus niet over andere zaken beginnen of daarop reageren. Dan gaan er andere zaken gebeuren o.a. zal de zamboni gestart worden.
Met vriendelijke groet,
Ronald.
-
Dus als nou niemand illegaal genomen foto's op deze site zet, bespaar je veel consternatie en ingrijpen door de moderatoren.
Wat een hysterisch gedoe... ::)
Als we zo gaan beginnen kun je beter uit voorzorg al mijn foto's uit de jaren tachtig verwijderen want een kwart is "illegaal" gemaakt, oh wat stout! Hiertussen zitten vrijwel geen opnamen waarin ik mijzelf (of anderen) in gevaar heb gebracht door sporen over te steken. Je weet wel; net iets verder doorlopen na dat ene bordje of voor een plaatje op de vrije baan in een weiland gaan staan dat niet van mij is, ook illegaal! Rangeerterreinen opgelopen waar geen activiteit te bespeuren viel, enz. enz.
En die ene keer dat ik echt bewust een relatief groot risico nam was in 1985 toen ik spoor 14 te Utrecht CS overstak om een sloopconvooi te kunnen fotograferen langs de weg bij het PTT-expeditieknooppunt. Gewoon goed uitkijken voor zowel de treinen als de spoorwegpolitie. En als ze mij gesnapt hadden was ik op de bon gegaan, terecht natuurlijk maar nou en? Ik ben nog steeds blij dat ik het risico genomen heb, ben trots op mijn foto's, niet op de actie zelf want ik nam natuurlijk wel een risico. Te dicht op de vrije baan gaan staan om een trein in volle snelheid te kunnen pakken deed ik nooit omdat mijn ontzag voor zo'n aanstormende trein te groot was.
Kom me niet aan met verhalen over machinisten die niet verder kunnen met hun leven omdat zo'n halve gare met een fototoestel ineens opduikt veel te dicht voor zijn trein. Gemiddeld moet ik iedere twee maanden op de oversteeksplaats rennen voor mijn leven omdat zo'n race-moeder in een lelijk klein autootje toch maar even dat rode verkeerslicht meepikt om op tijd bij haar werkgever te kunnen komen, ik kan daarna nog steeds gewoon mijn werk doen. Op de oneven maanden is het een maatpak in een Fordbusje Melkwegstelsel dat rijdt als een varken en vindt dat hij alleen voor overstekende voetgangers op de zebra hoeft te stoppen als die zebra wordt beveiligd door twee lepelaars in feloranje jassen.
Natuurlijk schrik je je als treinpersoneel kapot als mensen domme dingen doen maar wat een overdreven reacties hier, het verbale (en soms zelfs fysieke) geweld tegen het personeel vind ik veel en veel erger, daar zou ik nu ziek van worden...
Overigens heeft het korps machinisten van mij niets meer te vrezen: het grootbedrijf is voor mij dermate oninteressant geworden dat ik thans geen enkel railobject het nog waard vind om mij daarvoor buiten de gebaande paden te wagen... ;D
"Illegaal" genomen foto's vergelijken met graffity, niet te geloven...
-
Joeioeioei, mispoes. Hoe kun je nou de link leggen tussen een oversteekplaats en het spoor? Bij een oversteekplaats mag je er vanuit gaan dat iemand oversteekt. Langs het spoor niet. Jij staat met je bolide binnen 20-40 meter stil, ik niet met m`n trein. Jij kunt uitwijken, ik niet. Ik ben zelf ook mcn, en ik vind al die typetjes met hun pixelkanonnen maar raar. Perron prima, maar niet langs de baan of aan de verkeerde kant van een aki/ahob of wat dan ook. Met of zonder geel vest. Boeit me niet. Komt iemand mij dan tegen in zo'n situatie dan heeft ie een piepje in zijn oor en hopelijk een flinke berg -laat ik het netjes zeggen- faecaliën in zijn broek.
-
Hoe kun je nou de link leggen tussen een oversteekplaats en het spoor?
Het ging mij om het schrikeffect en het daarna gewoon weer aan het werk gaan, niet om een evt. link tussen beide soorten gevaren...
Komt iemand mij dan tegen in zo'n situatie dan heeft ie een piepje in zijn oor en hopelijk een flinke berg -laat ik het netjes zeggen- faecaliën in zijn broek.
Dat zou ik ook doen als ik machinist was in zo'n situatie... ;D
-
De laatste tijd de bouw van Station Hengelo Gezondheidspark gevolgd. Stond ik netjes op het perron de vordering te fotograferen moest ik van de opzichter een geel hesje aan?
Verder klopt het verhaal over fotografern van de NS niet, met name het volgende gedeelte "Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage" Dit gedeelte klopt voor geen meter. Vroeger op de academie hebben we ons uitgebreid beziggehouden met O.a. portret recht. Portretrecht is van toepassing bij foto's gemaakt in opdracht m.a.w. Als de gefotografeerde persoon de opdracht heeft gegeven voor het maken van de foto mag de fotograaf de foto niet publiceren zonder toestemming. Aangezien je als fotograaf zelf de opdrachtgever bent mag je iedereen die in de openbare ruimte fotograferen zonder toestemming en ook publiceren, tenzij de eer of goede naam in gedrang is. De NS mag het stellen maar heeft juridisch geen enkele betekenis. Het is natuurlijk wel zo netjes om toestemming te vragen of je iemands portret mag maken.
Ride On
Rino
-
Toch is het dan wel zo netjes dat je iemand dan onherkenbaar maakt als je zo'n foto publiceert ergens.
-
Juist.
-
Maar is niet de praktijk. In de openbare ruimte ben je wat dat betreft vogelvrij.
-
Is dat werkelijk zo? Want waarom moet bijv Google Streetview dan mensen en ook kentekenplaten maskeren? *Zo'n auto rijdt toch door openbare ruimte.
(Ook al is dit offtopic)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/031010.jpg)
-
Dan moet je het wel goed doen: ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031010_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/031010_1.jpg)
-
In hoevere is een perron eigenlijk openbaar als je er zonder geldig vervoersbewijs niet mag komen!
-
@Jan: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sw_anonymous_color_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sw_anonymous_color_4.jpg)
Groet,
Michel
-
Is dat werkelijk zo? Want waarom moet bijv Google Streetview dan mensen en ook kentekenplaten maskeren? *Zo'n auto rijdt toch door openbare ruimte.
(Ook al is dit offtopic)
Omdat Google dat zelf, na veel druk, zo heeft geregeld. Niet omdat het moet van de wet in de meeste Westerse landen.
Sla maar een krant open. Denk je echt dat al die mensen toestemming hebben gegeven? Vaak heeft een foto niet eens direct betrekking op het bijbehorende bericht, maar is gewoon ergens van het web geplukt. Als je veel pech hebt, kun je jezelf overal en nergens terugvinden als probleemjongere, terwijl je alleen maar op bezoek in Westerbork was.
http://www.photoq.nl/articles/columns/top-die-foto/2013/02/26/marokkaanse-probleemjongeren/ (http://www.photoq.nl/articles/columns/top-die-foto/2013/02/26/marokkaanse-probleemjongeren/)
Je kunt als hobbyïst natuurlijk als Google doen.
-
Hoi
Die balkjes doen me denken aan Sander J te A ;D of Dennis vd F te H
Ik blijf mijn portretten van onbekenden gewoon plaatsen zonder balkje hadden die mensen zich maar niet in de openbare ruimte moeten begeven. Je weet dat als je je in het openbaar vertoond het risico van een portret niet onaannemelijk is. En het wordt in de toekomst niet beter met al die telefotoiplayers.
Helemaal leuk wordt het met Facebook en haar gezichtsherkennings programma, sta je net met iets te veel op bv wild te plassen op een braderie, De volgende morgen sta je met naam en toenaam geheel automatisch op het net. (y)
Ride On
Rino
-
Ja, lachen joh. :-X
-
Wat een hysterisch gedoe... ::)
Kom me niet aan met verhalen over machinisten die niet verder kunnen met hun leven omdat zo'n halve gare met een fototoestel ineens opduikt veel te dicht voor zijn trein. Gemiddeld moet ik iedere twee maanden op de oversteeksplaats rennen voor mijn leven omdat zo'n race-moeder in een lelijk klein autootje toch maar even dat rode verkeerslicht meepikt om op tijd bij haar werkgever te kunnen komen, ik kan daarna nog steeds gewoon mijn werk doen. Op de oneven maanden is het een maatpak in een Fordbusje Melkwegstelsel dat rijdt als een varken en vindt dat hij alleen voor overstekende voetgangers op de zebra hoeft te stoppen als die zebra wordt beveiligd door twee lepelaars in feloranje jassen.
Natuurlijk schrik je je als treinpersoneel kapot als mensen domme dingen doen maar wat een overdreven reacties hier, het verbale (en soms zelfs fysieke) geweld tegen het personeel vind ik veel en veel erger, daar zou ik nu ziek van worden...
Overigens heeft het korps machinisten van mij niets meer te vrezen: het grootbedrijf is voor mij dermate oninteressant geworden dat ik thans geen enkel railobject het nog waard vind om mij daarvoor buiten de gebaande paden te wagen... ;D
Nu vergeet je gemakshalve even de machinisten die er een of meerdere onder hun trein hebben gehad,voor hun kan het behoorlijk confronterend zijn om ineens iemand te dicht langs het spoor aan te treffen.
Nooit de reportages gezien van machinisten die daardoor ziek thuis zaten of hun werk niet meer konden uitvoeren. Niet alleen geweld kan dus een zware impact op het leven van een machinist hebben.
De capriolen die je hebt uitgehaald voor een foto zijn ook niet iets om trots op te zijn en dan vervolgens hier ook nog eens te vermelden.
Het kerkhof ligt vol met mensen die goed uitkeken en wisten wat ze deden ::)
-
@Henk, er zitten altijd haken en ogen aan (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/)
-
hadden die mensen zich maar niet in de openbare ruimte moeten begeven. Je weet dat als je je in het openbaar vertoond het risico van een portret niet onaannemelijk is.
Op de zelfde manier wordt illegaal downloaden goed gepraat. Door de schuld helemaal bij de andere partij te proberen te leggen. Ik vind jouw redenering arrogant en krom. De openbare ruimte is niet of nauwelijks te vermijden.
-
Het kerkhof ligt vol met mensen die goed uitkeken en wisten wat ze deden ::)
Correctie, mensen die dachten dat ze goed uitkeken anders lagen ze niet op het kerkhof tenzij door ouderdom.
Rino
-
Nu vergeet je gemakshalve even de machinisten die er een of meerdere onder hun trein hebben gehad,
Nee hoor, die ben ik niet vergeten maar die mogen voor zichzelf spreken.
-
@Henk, er zitten altijd haken en ogen aan (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/)
Zeker, gelukkig maar Jeroen, maar die regel dat een 'redelijk belang' van de gefotografeerde niet in gevaar mag komen, wordt zeer krap geïntepreteerd. Ik denk dat die jongeren op de foto een kans maken als ze weer eens met probleemjeugd in verband worden gebracht. Maar als je bij een spoorwegovergang wordt gefotografeerd, dan wordt het feit dat bekend kan worden dat je bij die spoorwegovergang stond, niet snel als het in gevaar brengen van een redelijk belang beschouwd. En dat geldt voor de meeste situaties in de openbare ruimte. Dat een persoon zich weleens in de openbare ruimte begeeft, zal voor weinigen een verrassing zijn.
Als met een camera in een geel hesje langs het spoor wordt gefotografeerd, dan heb je er natuurlijk een enorm belang bij dat dat niet in brede kring bekend wordt. ;D
-
@ NS8714
Jij gaat dus als je op vakantie bent en je fotografeert je vrouw voor bv. de Trevi fontein in Rome, alle mensen die op de voor- en achtergrond staan om toestemming vragen? Dat zou dan de consequentie zijn van je redenering.
Wat ik wilde aangeven is dat de praktijk nogal weerbarstig is.
Rino
-
Dan moet je dat zeggen, maar niet dat het hun eigen schuld is. En dat is wel wat je doet in je eerdere post. En zou je je verwijzing naar Robert V. weg willen halen? Ik vind dat smakeloos. Helemaal met die smiley er achter.
-
Beste Eelko,
Wel eens van ironie gehoord?
De namen zijn verzonnen en niet gebaseerd op reële personen, maar als Rober V jou stoort dan zal ik dat wijzigen.
Groeten
Rino
-
Met dank.
Eelco
-
Eelco, sorry van de K, is niet bewust gebeurt.
Rino
-
No problemo ;)