BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronald81 op 22 November 2012, 12:48:09
-
Dag mensen,
Een vervelend probleem...
Als ik met m'n BR 215 over Rocoline wissels rijdt, ontstaan er vonken, zodra de loc het gepolariseerde hartstuk verlaat...
In dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=61xh4VhhYZw) is dat duidelijk te zien.
In het tweede fragment rijdt de loc op rijstap 1, de langzaamste stand. Omdat het moment van kortsluiting dan langer is, vliegt gelijk de hele spanning van de baan...
In het derde fragment rijdt er een 211 van Roco over, die geen enkel probleem heeft/veroorzaakt...
Ik heb onderhand 2 BR 215's van ESU, en ze veroorzaken het allebei.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Heeft iemand een idee, waardoor dit kan komen, en hoe het eventueel opgelost kan worden?
Groet,
Ronald
-
Ik heb de loc niet, maar ik was wel erg in geinteresseert. Daardoor herinner ik me het volgende draadje, waarin wordt gesproken over sleepers onder de loc voor het aansturen van de geluidseffecten. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33683.30.html
Ik ben niet verbaasd als hierin een deel van het probleem zou kunnen zitten.
Mvg
Martijn
-
Misschien staan de linker- en rechterwielen te dicht bij elkaar volgens de norm? Dan raakt het wiel wellicht net de andere spoorstaaf bij het verlaten van het puntstuk.
Het staat me bij dat ESU-locs qua maatvoering van de wielstellen een compromis zijn tussen NEM-norm en Marklinsysteem, en die hebben een verschillende wielafstand.
EDIT: Hier de betreffende NEM-norm: https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_310_NL.pdf
-
is dat puntstuk heel zuinig gepolariseerd?
als test een beetje nagellak aan de binnenkant van de spoorstaaf.
spoorbreedte van de wielen aanpassen
puntstuk met een slijptol groter maken. zoals op plaatje
alsof de afstand tussen A en D bij jou niet bestaat.
(http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/media/peco_electrofrog_uiutleg-b.jpg)
-
Hoe bedoel je 'zuinig'?
Groet,
Ronald
-
Controleer eerst eens de B-maat van de wielstellen. Zie NEM310 (http://www.morop.eu/de/normes/nem310_d.pdf)
En meet ook eens in het puntstuk of alle stukjes rail daar wel de juiste polariteit hebben.
-
alleen het puntstuk (zuinig, als te weinig)
en niet de rail van af punt A naar het puntstuk.
-
Ik dacht zelf ook in eerste instantie aan de wielen die te dicht bij elkaar zouden staan, maar dan zou je het bij alle assen moeten hebben. Als je het alleen bij de eerste en laatste as hebt dan lijkt het meer Martijn zegt. En dan met name die sensoren voor detectie van wisselstraten.
Die is dan zo lang dat die zowel het puntstuk als de spoorstaaf aanraakt waardoor er daar kortsluiting ontstaat.
Zie dit plaatje:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625672.jpg (http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625672.jpg)
en vervolgens ook deze:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg (http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg)
Als puntstuk niet mee schakelt zul je er geen probleem mee hebben, en als je die stukjes van het wissel mee laat schakelen met de hartstukken ook niet.
Zou wel jammer zijn als dit een algemeen probleem is bij die loks, want puntstuk polarisatie is wel aan te bevelen met de kleine loks.
Kun je niet een stukje plakband over die sensoren plakken om te kijken of het dan weg is, beetje isolatie er tussen zeg maar. En misschien moeten ze dan iets korter worden.
Vroeg me al wel af hoe ze bepaalden dat de trein over een wissel straat reed, maar dat is me nu ook gelijk duidelijk :)
Roelco
-
Er is blijkbaar contact tussen de spoorstaaf waar op gereden wordt en het stroomvoerende deel van de spoorstaaf tussen rechter wisseltong en puntstuk. Dit is dus niet in het plastic puntstuk, maar net daarnaast.
De afstand tussen die spoorstafen is vrij groot. De speermaat (afstand tussen de achterkanten van de wielen) gaat de sluiting niet verklaren, want als daar contact zou zijn is de speermaat zoveel te klein dat die sowieso niet langs het puntstuk komt. Ik denk inderdaad dat de onderkant van het draaistel contact maakt, waarschijnlijk met de wisselsensoren.
Maar dat is wel gek, want het zou logisch zijn als ESU ervoor had gezorgd dat die sensoren geïsoleerd zijn van de stroomafname. (of gaat dat met zo'n gecombineerd 2/3rail model principieel niet?)
Een andere oplossing is om polarisatie van spoorstaven rond het puntstuk anders te organiseren, maar dat los je met die wissels niet zomaar even op.
-
Ik zou dus eerst eens met een universeelmeter de electrische weerstand tussen de wisselsensoren en de wielen meten. Dan weet je of dit de verklaring kan zijn.
-
Ik heb me net in alle mogelijke bochten gewrongen, op zolder, en ben tot de conclusie gekomen, dat de sensoren de vonken (en dus de kortsluiting) veroorzaken... :(
(en ik ga nu even doormeten)
Groet,
Ronald
-
Edgar en Ronald,
Zelfs al zouden die elektrische niet aan de wielen gekoppeld zijn kunnen ze nog wel het probleem veroorzaken als ze zo lang zijn dat ze zowel het puntstuk als de rail gelijktijdig kunnen raken.
Roelco
-
Even gemeten: De wisselsensoren hebben aan één kant van de loc een elektrische verbinding met de wielen (dus óf de linker óf de rechterzijde, het is net hoe je het bekijkt).
Ze pakken dus het stukje spoor 'met de andere polariteit' mee. Bij mijn wissels is alles metaal. Dat stukje wat ze dus aanraken, zit altijd aan de 'verkeerde kant', en zal dus sluiting geven...
Groet,
Ronald
-
Ik heb nog nooit van die wisselsensoren gehoord.
Kan iemand uitleggen wat die dingen doen?
-
De vleugels van een rocoline puntstuk zijn volgens mij niet stroomvoerend. Als dat wel zo is, kan daar de oorzaak ook in zitten. In dat geval heeft lucky gelijk en maakt de sensor contact tussen de rode en blauwe spoorstaaf bij punt A.
Dus: zijn de vleugels van het puntstuk stroomvoerend?
Klaas: ESU loks piepen in wissels. De wissels worden herkend met een drukschakelaar aan de onderzijde van de draaistellen. Deze strijkt over de afbuigende spoorstaaf en dat triggert het booggeluid
-
Ja, die zijn stroomvoerend, tenminste bij mijn roco wissels, is geen rocoline.
De puntstukken, inclusief die vleugels zijn uit 1 stuk metaal gemaakt, en voeren dus ook gewoon stroom als je je puntstuk polariseert.
Roelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_11_22_1328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_11_22_1328.jpg)
Dit zijn m'n wissels...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_70.jpg)
...en in de cirkel zit het probleem...
Het de veer van de sensor glijdt dus bij het verlaten/oprijden van het hartstuk ook over de andere spoorstaaf (die richting de tong loopt).
Op de spoorstaven tussen het hartstuk en de tong van de wissel, staat altijd spanning, altijd zelfde polariteit (gewoon links/rechts).
Groet,
Ronald
-
Ok, dan had lucky het bij het rechte eind.
Je moet dus een truuk zien te verzinnen, waardoor de sensor de spoorstaaf en puntstukvleugel niet kan verbinden.
Ik zie ruwweg twee oplossingen:
- Knip verplaatsen (punt A in de plaatjes die lucky plaatste)
- Knip vergroten (bijvoorbeeld door een halve cm van een aangrenzende spoorstaaf te lakken)
Ik zou voor het tweede gaan.
-
Lucky had niet helemaal gelijk. Zijn uitleg van de wissels klopt, maar hij heeft het over dat de wielen dan de andere spoorstaaf raken, en dat is in dit geval niet zo. Lak aan de binnen kan van de spoorstaaf zal dus ook niets oplossen, die moet je boven op de spoorstaaf doen.
Maar hoe lang blijft die dat zitten als je er met je wielen altijd overheen rijd, dan wel je er schoonmaak wagens overstuurd, en misschien ook wel met de hand de rails eens schoonmaakt.
Bovendien maak je dan een nieuw probleem. Je doet aan puntstuk polarisatie om ze goed mogelijk contact te hebben met alle wielen, zeker bij kleinere loks erg handig. Maar met de lak ga je vervolgens en ander stuk weer stroomloos maken, dus weer een kans op nieuwe problemen met kleine loks.
En zoals aangegeven, hoe lang blijft die lak boven op je rails goed?
De echte oplossing is denk ik optie 1, de knip verplaatsen, zodat het deel dat geraakt wordt door die wissel sensoren gelijk gepoold is met je puntstuk. Maar of dat eenvoudig te doen is? Zeker bij wissels die volledig in je baan zijn opgenomen.
Roelco
-
Hoi
Er staat toch in het instruktieboekje op pagina 15? dat er vonken (en dus kortsluiting) kan ontstaan bij het wisselrijden?
Bart
-
@Bart: je hebt inderdaad gelijk... Nooit aan gedacht, om in de handleiding te kijken... :-[
Ben er dus mooi klaar mee, want als ik eens echt langzaam wil rijden, is de kans groot, dat m'n hele systeem plat gaat, omdat de sensoren kortsluiting veroorzaken...
@Roelco: ik kan de wissels niet aanpassen. Ze zitten inderdaad helemaal ingebouwd. En ik heb een aantal locs, die echt die polarisatie van dat hartstuk wel kunnen gebruiken, dus lakken is niet handig, en zal inderdaad niet lang blijven zitten...
Groet,
Ronald
-
Dan zou het dus "normaal" gedrag zijn? Wel vreemd gedrag, en beperkt dus eigenlijk ook de minimale snelheid van de lok. Als de lok te langzaam gaat slaat de centrale uit, lijkt mij vreemd "normaal" gedrag.
Heb zelf deze lok ook overwogen, maar als dit "normaal" gedrag is moet ik er maar niet aan beginnen met al mijn roco gepolariseerde wissels op mijn station.
Hoe werken die sensoren eigenlijk precies? Registreren die een digitaal signaal als ze rails aanraken? zou vreemd zijn aangezien ze blijkbaar elektrisch gekoppeld zijn aan 1 as.
Dus registreren ze dan de druk, worden ze iets ingedrukt, kunnen ze dan niet in kunststof worden uitgevoerd, of kun je de lak niet aanbrengen op de sensoren? Moet je misschien ook wel eens weer vernieuwen, maar ga je in elk geval niet met een poetsblok over, en hoef je niet al je wissels langs?
Roelco
-
Zijn de sensoren alleen druksensoren zoals Edgar zegt? Anders de sensoren isoleren...
-
Hoi
Ik weet niet hoe die sensoren precies werken, maar ik zou ze gewoon eens afdekken met een stipje plakband en een testritje maken.
Bart
-
Blijkbaar denken er meerderen in dezelfde oplossings richting. Met dat ik mijn text er op aangepast had hebben de anderen ook gereageerd :)
Roelco
-
@Bart: ga ik proberen, al ben ik bang, dat dan juist de functie van deze dingen verloren gaat, en je die karakteristieke geluiden niet meer gaat horen...
@Roelco: de loc vonkt altijd, over m'n Roco wissels (allemaal gepolariseerd, sterker nog, ik heb er één die niet is gepolariseerd, maar daar doet 'ie het ook). Het is dus bij de laagst mogelijke snelheid, dat de loc nét niet genoeg tijd heeft, om van de kortsluiting 'weg' te komen...
PS: op bladzijde 23 van de Handleiding (http://www.oude-station.nl/images/Pdf%20bestanden/BR215NL.pdf) zijn de sensoren te zien...
Groet,
Ronald
-
Zijn de sensoren alleen druksensoren zoals Edgar zegt? Anders de sensoren isoleren...
Als werktuigbouwer was ik daar vanuit gegaan. Maar nu ik erover nadenk is het logischer als de sensoren spanning meten. Dan zou door een plakbandje op de sensor het booggeluid niet meer klinken. Wel jammer.
En zoals aangegeven, hoe lang blijft die lak boven op je rails goed?
Als ik zie hoe stevig het vuil aan mijn rails blijft kleven, dan zou ik zeggen: eeuwig ;D
-
Hoe meten ze die spanning dan? In de bochten komen ze nergens tegenaan... ???
Groet,
Ronald
-
Die sensoren komen de afbuigende spoorstaven tegen. Die voeren meestal spanning. Het is dus geen booggeluid, maar ik-zie-een-extra-spoorstaaf-dus-het-zal-wel-een-wissel-zijn-geluid. ;)
(Was op jouw filmpje ook te horen. De lok piept ook als die rechtdoor over een wissel rijdt)
Of werkt het toch weer anders: in bogen (afgezien van wissels) piept de loc niet, toch?
-
In de bogen werkt de sensor ook... ;)
Vandaar mijn vraag...
Groet,
Ronald
-
hmmmm.....vreemd. Ik heb zelf ook een ESU BR215 en die heeft dit probleem niet. Wij gebruiken bij ons op de clubbaan Tillig wissels. Je ziet inderdaad vonken als de loc daar overheen rijd, maar de centrale blijft gewoon functioneren. En in bogen maakt hij inderdaad het zelfde snerpgeluid.
-
@Erwin: dan rij je waarschijnlijk nét snel genoeg... Als je er overheen kruipt, zullen de vonken (die je ook herkent) een kortsluiting geven van je digitale aansturing...
Groet,
Ronald
-
Nou Ronald, dat gaan we dan zaterdag eens proberen :)
-
Voor het geluid in de bocht, worden dezelfde sensoren dan gebruikt? Of zitten er in de draaistellen nog extra sensoren die detecteren dat de stellen in een bocht komen, dus een bocht doorgaan.
Als deze wissel sensoren elektrisch verbonden zijn met 1 wiel, dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat ze spanning meten. Die spanning staat ook al op het wiel, dus meten ze die toch al. Of er moet een weerstand tussen zitten en een spanningsverschil kunnen meten.
Maar is het niet eenvoudig te proberen met een stukje plakband over de wissel sensoren, dan rijden over de wissels en kijken of het geluid nog steeds gegeven wordt.
En Erwin,
Je ziet hetzelfde probleem dus wel, want je ziet ook vonken zeg je.
Of daardoor de centrale afslaat zal afhangen van hoe langzaam de lok rijd, en dus hoe lang de kortsluiting duurt, als mede de afstelling van de centrale, hoe lang moet een kortsluiting duren alvorens de centrale die als zodanig ziet en afschakelt.
Maar de vonken ook bij jullie op de clubbaan geeft aan dat er op dat moment wel kortsluiting veroorzaakt wordt.
Roelco
-
Voor het geluid in de bocht, worden dezelfde sensoren dan gebruikt?
Hoi
Er zit moch een extra setje in de lok voor het bochtgeluid.
Bart
-
Bart,
zat net de handleiding door te kijken, en dat concludeer ik daar ook uit:
De bochtsensor werkt vanaf een straal van ongeveer 80 cm. Bij grotere stralen kan het gebeuren dat de sensor de doorbuiging niet herkennen kan. Sommige mecanische toleranties zijn helaas niet te vermijden.
Onder assen 1 en 4 (de buitenste assen) zijn de contactslepers van de wisselsensor ondergebracht (zie afbeelding 11). Ze mogen nooit met de hand ingedrukt of verbogen worden! Behandel deze contacten met de uiterste voorzichtigheid.
Er word afzonderlijk over bochtsensor en wisselsensor gesproken.
Al blijf ik dit in de handleiding dus wel vreemd vinden:
Het overrijden van wissels kan tot vonken aan de contacten leiden.
Roelco
-
Nou heb ik zelf geen idee wat precies een gepolariseerde wissel inhoud :o, maar mijn ESU 215 gaat zonder problemen over de Peco code 75 streamline wissels. Heb die aangesloten volgens de gebruikaanwijzing voor digitale wissels en moest van iedere wissel beide 'frog' sporen isoleren van de aangesloten rails ivm omschakelen van spanning. Op die manier heb ik nooit last van sluiting, behalve als de wissel de verkeerde kant op staat bij het inrijden ervan.
Misschien draagt het iets bij en als je vragen hebt over hoe ik dat exact heb aangesloten wil ik me daar best even in verdiepen en laten weten.
-1-
-
Met een gepolariseerd wissel bedoel ik in elk geval een wissel waarvan het puntstuk gepolariseerd is.
Of je het probleem wel hebt hangt er mede vanaf hoe veel van de twee sporen naar het puntstuk mee gaan met die polarisatie. Bij jouw Peco wissels is dat blijkbaar genoeg. Zie op pagina 1 hiervan het plaatje van Lucky.
Bij de roco wissels is dat bijna niets , het punt A zit heel dicht bij het puntstuk, en de wissel tongen, de sporen van het wissen die leiden naar dit puntstuk, staan beide constant onderspanning. Maar allebei de wel gevoed vanuit de eigen spoorstaaf, en dus allebei de andere voedingsspanning. Bij punt A heb je dus altijd een overgang van de ene spanningsleiding en de andere. En dat geeft dan dus de problemen.
De roco wissels zijn hier best om te bouwen zodat dit punt verder weg komt, dan wel die spoordelen mee schakelen met het puntstuk, maar dan is het wel handig als je de wissels nog niet ingebouwd hebt. Heb je dat wel wordt het toch wel een lastig verhaal om achteraf te doen.
Roelco
-
En Erwin,
Je ziet hetzelfde probleem dus wel, want je ziet ook vonken zeg je.
Of daardoor de centrale afslaat zal afhangen van hoe langzaam de lok rijd, en dus hoe lang de kortsluiting duurt, als mede de afstelling van de centrale, hoe lang moet een kortsluiting duren alvorens de centrale die als zodanig ziet en afschakelt.
Maar de vonken ook bij jullie op de clubbaan geeft aan dat er op dat moment wel kortsluiting veroorzaakt wordt.
Roelco
Hoi Roelco
Jep, vonken zijn duidelijk waar te nemen en de centrale schakelt dan niet af. Maar Als ik weer eens scheel kijk op ons bedieningstableau en ik rij een wissel open, dan is de centrale direct pats boem uit. Maar zoals gezegd, ik ga zaterdag eens op de allerlaagste snelheid over een paar wissels karren en kijken wat er gebeurd :)
-
Oh wacht, ik zie nu ook de foto's pas :-\
Bij peco zit die onderbreking in de spoorstaven inderdaad een stuk verder uit elkaar. Op zich zou het naar mijn idee bij ingebouwde wissels ook nog wel moeten lukken hoor. Ik heb dat ooit gedaan bij een oude baan van me. Gewoon op de juiste punten de railstaven doordremelen en [voor het zicht] eventueel opvullen met styreen. Daarna nieuwe bedrading aanbrengen, zodat het puntstuk en de geleiderrails dezelfde polarisatie hebben [hoop dat ik het zo goed uitleg, ben echt een elektrokneus]
???
Op het punt en hartstuk staat dan overal dezelfde stroom, dus ook voor je locs die dat echt nodig hebben zou dat moeten werken. En voor de ESU's is het dan onmogelijk om sluiting te maken. Je moet dan echter wel altijd zorgen dat je wissels goed staan uitgelijnd, anders veroorzaakt dat de sluiting.
-
@Bart: je hebt inderdaad gelijk... Nooit aan gedacht, om in de handleiding te kijken... :-[
Ben er dus mooi klaar mee, want als ik eens echt langzaam wil rijden, is de kans groot, dat m'n hele systeem plat gaat, omdat de sensoren kortsluiting veroorzaken...
@Roelco: ik kan de wissels niet aanpassen. Ze zitten inderdaad helemaal ingebouwd. En ik heb een aantal locs, die echt die polarisatie van dat hartstuk wel kunnen gebruiken, dus lakken is niet handig, en zal inderdaad niet lang blijven zitten...
Groet,
Ronald
Gewoon slijptol in die rails en die losse stukjes solderen aan je puntstuk.
laat ik dat nou wel gedaan hebben, dat aan passen en het viel best mee.
(ik ben nog erg jong en flexiblel hè, dat snapt ge wel)
lak aan brengen is nood, dat is als de binnen kant van je wiel tegen de spoorstaaf komt. In dit geval trek je een vonk over dat metalen lipje van je sensor.
Je zou het wel kunnen proberen, gewoon een centimeter en dan ook op de rail smeren.
maar het is nu wel duidelijk wat ik met een te zuinig puntstuk bedoelde, roco had het gepolariseerde deel wat groter moeten maken.
-
Dan zou ik eerder proberen de lak over de wisselsensoren van de lok te smeren om te kijken of dat werkt.
En een wissel waar je nog goed bij komt is misschien nog wel aan te passen. Maar als ik naar mijn eigen baan kijk zijn er toch wel heel wat wissels waar ik niet meer goed genoeg bij kom om z'n operatie goed uit te voeren. Een wagen er weer op zetten is wel te doen maar dit?
Goed elk wissel hoeft misschien niet afhankelijk van de snelheid die daar gereden wordt, maar dan nog!
Maar goed, ik heb de lok zelf niet, al weet ik nu ook niet of die er nog wel gaat komen hier.
Roelco
-
Je zou toch van ESU mogen verwachten dat ze zo'n nieuw concept met sensoren door en door getest hebben bij allerlei gangbare soorten wissels. Het lijkt erop dat dit niet is gedaan. Of is men ervan uitgegaan dat deze loc niet kruipend over een wissel gaat? Is over dit probleem niet op Duitse fora geschreven?
Even zelf gezocht en daadwerkelijk iets gevonden: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=55917
Het draadje doorgelezen. Het probleem wordt geconstateerd, maar nergens een oplossing gegeven. Ronald, jij hebt toegang tot Stummi: je zou de discussie daar weer eens kunnen aanzwengelen. Misschien levert dat iets op.
Groet,
Ruud
-
Als Esu het niet erg vind dat er wat vonkt.
Het enige probleem de centrale is, die eruit klapt.
Waarom zet je dan niet een remlicht van een auto in de voeding naar de baan.
kun je ieder geval rijden zonder centrale die eruit gaat. Het kost je haast niks (een lamp) en je hoeft niks aan de baan te veranderen.
-
Ik heb m'n vraag op Stummi nu ook gesteld...
Ben benieuwd.
Er word zelfs geroepen, dat deze 'vonkerij' wel eens schade zou kunnen opleveren aan het Powerpack. Maar, dat geloof ik nog niet zo, anders zou ESU er wel een oplossing voor gemaakt hebben.
Groet,
Ronald
-
dag mensen,
misschien een vreemd idee. maar misschien is het iets dat esu kan doen om goede wielstellen erbij te leveren volgens de nem.
-
Het gaat niet om de wielen, maar om de wisselsensoren... Daar zit het probleem in...
Groet,
Ronald
-
half om half zoals ik al eerder las zou esu een compromis geruik hebben met de wielen voor 2 en 3 rail gebruik zo kwam ik erbij
-
Ronald,
Je kortsluiting is te verhelpen als je je wissel alsvolgt kunt modificeren (even je plaatje geleend):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_70.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_70.jpg)
Kun je de beide sporen links van het hartstuk electrisch beinvloeden?
Als de beide tongen dezelfde polariteit hebben als het hartstuk, ben je van de kortsluitproblemen af.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik zou de beide tongen op de rode lijn doorslijpen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mod.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mod.jpg)
en dan het rechterdeel met het puntstuk samenvoegen. Zo zien de Peco wissels er ook uit. Daar ontstaat dit probleem blijkens eerdere berichten niet.
Allie
-
Het staat me niet onmiddelijk bij, maar volgens mij krijgen die stukjes rails (stukjes neptong eigenlijk) hun voeding via een verbinding onderlangs. Moet iemand even onder zo'n wissel kijken om te zien waar dat precies zit, zodat er op de goede plek kan worden doorgeslepen. Er wordt er sowieso niet mooier van. :(
Wel een goede waarschuwing voor mezelf. Bij de heraanleg van mijn van maar gelijk zo regelen.
-
Zo zien de Peco wissels er ook uit. Daar ontstaat dit probleem blijkens eerdere berichten niet.
Peco wissels bestaan (code 55) uit drie stroomkringen. Buitenste rechtdoorgaande spoor, buitenste afbuigende spoor en de rest. De hartstuk polarisatie regeld de polariteit van de rest.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De tongen dezelfde polariteit geven als het puntstuk, dat gaat niet lukken. Bij het tongscharnier zijn de tong en de tussenspoorstaaf tamelijk direct verbonden met de doorgaande staaf. Als je die verbinding wil verbreken moet je feitelijk het hele wissel verbouwen.
Bovendien is het niet slim om de tong dezelfde polariteit te geven als het puntstuk, want dan krijg je hetzelfde probleem bij de tong weer terug.
En je loopt kans dat de binnenkant van een passerende flens de tong raak, en dan heb je alsnog kortsluiting.
Het verplaatsen van de scheiding zoals Railroadtycoon aangeeft is eigenlijk de beste oplossing. Maar dat moet je wel durven.
-
@Gerard,
Weet ik, verkoop ze zelf ;D
Echter gaat dit over H0 en dan heb je bij Peco code 100, 83 en 75 in de aanbieding. Code 55 is N.
Groet,
Allie
-
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/kortsluiting-beperken-door-een-simpele-autolamp.html
Wissels aanpassen is het mooist en zo (zie link) kan je direct weer rijden zonder storing.
Als ze bij Esu niet wakker liggen van een vonk, waarom dan moeilijk doen?
-
Als ze bij Esu niet wakker liggen van een vonk, waarom dan moeilijk doen?
Dat kan je helemaal in het begin van dit verhaal lezen. Omdat de centrale afschakelt bij langzaam rijden.
Dat is geen moeilijk doen, het is het zoeken van een oplossing voor een serieus probleem.
-
Nee, dit heet moeilijk doen.
oorzaak is gevonden=> de sensor, oplossing is het stroom geschakelde puntstuk gebeuren te vergroten, of die lipjes verwijderen aflakken etc.
Dit is veel werk en ingrijpend in een bestaande baan en zonde van die dure loc.
nu het makkelijk doen, Loc heeft powerpack, lamp trekt wat stroom, centrale blijft in bedrijf, loc rijdt voorbij probleem punt, zonder vonk en centrale/ baan blijft in bedrijf.
zelfde niveau als met ledjes, heel geleerd uit gaan rekenen wat je nodig hebt aan weerstand en dan op gevoel wat zwaarder gaan zitten omdat het toch niet uitmaakt.
-
@Mark (Lucky),
Zover ik de opbouw van de locomotief begrijp zitten er aan de binnenkant van de voorste assen (as 1 en 4) lipjes die dezelfde spanning voeren als de wielen. Deze lipjes strijken tegen de andere rail aan en veroorzaken kortsluiting bij langzaam rijden. Hierdoor komen alle treinen op de baan zonder spanning te zitten.
Oplossing zoeken in de locomotief lijkt me niet makkelijk. "Vergroten" van het puntstuk lijkt me in deze situatie ook niet makkelijk, maar volgens mij wel het makkelijkst.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Op het filmpje is het alleen in rijstap 1 en ook niet altijd, dat de centrale eruit klapt.
door zo een lamp zal de centrale er niet uit klappen en de esu loc (power caps) zal gewoon doorrijden, oftewel lamp licht misschien een beetje op.
Ik kan er helemaal naast zitten, maar het lijkt mij zeker het proberen waard.
zelf heb ik de wissels aangepast, is prima te doen.
-
Kortsluiting mag gewoon niet voorkomen, vind dit een ontwerp fout van de lok.
Nu kun je de kortsluiting wel accepteren, en via een truck de centrale laten overleven, maar als er dan een echte kortsluiting ontstaat?
en z'n kortsluiting kan nooit goed zijn. En lamp die oplicht is tot daar aan toe, maar wat doet dat met het signaal voor de rest van de treinen/decoders die er op de baan zitten? Als er daardoor b.v. een wissel stuur signaal niet overkomt, of een wissel schakelt niet omdat op het moment van kortsluiting het signaal niet meer sterk genoeg is?
Esu doet er blijkbaar niet moeilijk over, maar ik zou op mijn baan niet een lok willen hebben die op elk wissel, hoe kort ook, een kortsluiting veroorzaakt. Kan ook nooit goed zijn voor de centrale zelf.
Als ik de lok zou hebben en een baan zou opbouwen zou ik de wissels er op aanpassen, maar in mijn huidige baan is dat niet echt meer een optie. Kan me dus goed voorstellen dat dat voor anderen ook niet is.
Ik zou dan dus gaan kijken of er een mogelijkheid is de lok zo aan te passen dat die geen kortsluiting meer veroorzaakt.
Dus als het puur een druksensor is, deze of te isoleren, of van plastic uit te voeren.
Maar goed, er zijn meerdere opties mogelijk, is ook beetje wat de eigenaar van z'n lok zelf het beste lijkt.
Roelco
-
Kortsluiting mag gewoon niet voorkomen, vind dit een ontwerp fout van de lok.
Nu kun je de kortsluiting wel accepteren, en via een truc de centrale laten overleven, maar als er dan een echte kortsluiting ontstaat?
Sluiting komt door de rail.
Lamp is geen truc. Je zet gewoon een lamp aan met een bocht geluid sensor van de trein als schakelaar, niks geheimzinnigs, doen heel veel mensen dagelijks gewoon met de hand.
-
Mmm, de sluiting ontstaat door een combinatie van locuitrusting en Roco-wissel. Sommige ESU-locs schijnen er gevoeliger voor te zijn dan andere, blijkens de reacties in de Duitse link. Er is dus wel degelijk iets met de afstelling in/van de loc te doen. Vandaar ook dat de laatste poster op het Duitse forum schrijft: inpakken het spul en terugsturen naar ESU. Het is voor hen een bekend probleem en ze moeten/kunnen het oplossen.
Groet,
Ruud
-
Sluiting komt door de rail.
Lamp is geen truc. Je zet gewoon een lamp aan met een bocht geluid sensor van de trein als schakelaar, niks geheimzinnigs, doen heel veel mensen dagelijks gewoon met de hand.
Is maar net hoe je het bekijkt he. Heb op moment een kleine 80 van die wissels in de baan liggen, met een kleine 50 loks van verschillende merken die er zonder problemen over kunnen rijden. En met deze Esu krijg ik kortsluiting, en dus ligt het aan de rails. 1 lok van de 51 geeft problemen op 80 wissels, maar het ligt aan die 80 wissels???
(PS, heb de lok zelf dus niet, maar als ik deze zou kopen dan zou bovenstaande dus een risico zijn. Hij stond wel op mijn lijstje, vandaar wel mijn interesse in dit probleem en de mogelijke oplossingen omdat ik dus ook roco wissels heb. )
Sorry, maar dan neig ik toch meer naar dat wat ze op het duitse forum als optie geven, terugsturen.
En een lamp aanschakelen doen inderdaad heel veel mensen dagelijks, met een daarvoor bestemde schakelaar. En dan vind ik het toch wel een hele dure optie als die schakelaar 360 euro moet kosten, en hem daarvoor ook nog eens over een juiste wissel te rijden ( of onjuist, maar ja, dan doet je lamp schakelaar van om en nabij de 360 euro het opeens toch niet:( )
Dus zie die lamp toch echt als een truc, maar goed, ieder zijn ding, jij blij met dure lampschakelaar, ik blij zonder :).
Roelco
-
ja, ligt aan de wissel,
ook al heeft roco er 352300 gemaakt, ze worden daar niet beter van.
ja, ook bij Esu werken een paar clowns.
Ronald81, veel succes met een passende oplossing. (y)
-
Nee ligt niet aan de wissels, die wissels van roco, en anderen waren al lang op de markt voor Esu zijn trein uitbracht, en die hoort dus goed te zijn voor wat er op dat moment op de markt is. Als je dan iets uitbrengt wat dat niet is schrijf je een heel eind van je markt af, en hoor je op z'n minst aan te geven dat je product niet compatibel is met wissels van de desbetreffende merken.
En dat kun je niet afdoen met een mededeling dat er vonken kunnen ontstaan. En je kunt al helemaal niet die wissels de schuld geven van de incompatibiliteit van de door jouw geproduceerde lok. Roco kon het probleem bij het ontwerpen van de wissels niet weten omdat de lok er op dat moment niet was.
Esu kan het wel weten omdat de wissels gewoon op de markt zijn. En Esu wist het blijkt wel uit hun melding dat er vonken kunnen ontstaan.
En dan vind ik de gedane mededeling niet erg eerlijk tegenover je potentiële klanten. En jouw manier van denken erg kortzichtig omdat jij blijkbaar zo handig bent dit aan te passen mag je toch niet verwachten van elke modelbouwer dat die zijn standaard gekochte wissels aanpast omdat 1 model niet compatibel is maar de producent zo "slim" is dat niet te melden waardoor je dat dus pas na je aankoop ziet.
Komt bij dat als de sensor inderdaad op druk reageert het probleem er helemaal niet hoeft te zijn als ze deze van een niet geleidend materiaal hadden gemaakt.
Goed, dit is mijn mening, je mag er een ander op nahouden, maar zet die dan niet neer als een feit van:
ja, ligt aan de wissel,
Want dat blijf ik grote onzin vinden.
Zou dus ook nog altijd blijven zoeken naar een oplossing aan de lok, niet aan mijn wissels. Of in mijn geval de aanschaf van de lok nog eens goed overwegen en waarschijnlijk maar gewoon afblazen.
Roelco
-
Ik was dus ook zeker NIET van plan, om al (lees stuk of 16) wissels compleet te verbouwen (en daarmee de kans lopen, dat ik m'n baan verkloot, want solderen van rails lijkt makkelijker dan het is!), om 2 locs...
Het probleem is van ESU, niet van Roco.
Ben het helemaal eens met Roelco, dat het zeker niet afgedaan moet worden door ESU als: "ja, het zou kunnen vonken..."
Dit is een veel groter probleem.
Ik heb m'n vraag ook gesteld op het ESU-forum, maar daar heb ik nog geen antwoord gekregen, zelfs niet van de mensen van ESU zelf.
Ik ga vanmiddag eens kijken, of ik er achter kan komen, of de sensoren voor de wissels (die de kortsluiting veroorzaken), nu echt op druk reageren. Dit moet lukken, door een plaatje plastic/styreen tussen een recht stuk spoor te leggen, en te kijken of de sensoren echt ingedrukt worden, en dan het geluid 'aansturen'.
Mocht ik er niet uitkomen, zal ik eens contact opnemen met ESU. Heb eigenlijk bar weinig zin, om deze 2 locs op te sturen.
Groet,
Ronald
-
De sensoren onder de loc reageren op de spanning die zij aangeboden krijgen, dit is eenvoudig te
testen middels een losse draad vanaf de centrale, gewoon even aanprikken en voilá.
De beide contactbeugels reageren op een aangebrachte spanning, niet op druk.
Het maakt niet uit of de linker of rechter railstaaf nou een contactbeugel raakt.
Ik heb zelfs de draad beide contactbeugels tegelijk laten raken, geen probleem.
het geeft geen kortsluiting in mijn geval, getest op de werkbank met een multimaus setje.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo Ronald,
In het laatste bericht op Stummi over dit onderwerp schrijft de poster: "falsche Spurweite oder die Sensoren für das Kurvenquietschen zu tief". Dus: de wielen van je locs hebben óf niet helemaal de juiste spoorbreedte óf de sensoren zitten te diep óf het is allebei het geval. Lijkt me toch dat ze daar bij ESU iets aan zouden moeten kunnen doen. Ik zou één loc opsturen en eens zien waar ESU mee komt. Misschien veranderen ze de loc zodanig, dat het probleem is opgelost. Zoals het er nu voor staat, kom je niet verder.
Groet,
Ruud
-
@ Ruud, de wisselsensoren zitten niet te diep, deze zitten op de zelfde hoogte als de wielband om
zo contact te kunnen maken met het spoor wanneer de loc over een wissel rijdt.
Dat dan de centrale er uit springt omdat er een kortsluiting optreed is niet vreemd bij het roco wissel.
De wisselsensor wordt hier als het ware gebruikt als jumper en maakt zo contact tussen de
linker (het gepolariseerde hartstuk = linkerrail) en het rechterrailstaaf (wisseltong).
Het is toch ook duidelijk te zien op het filmpje van de eerste pagina.
Het lijkt mij een leuke opgave voor ESU om het probleem te ondervangen, maar gezien de locatie
en het doel van de sensoren zie ik geen andere wijze waarop deze hadden kunnen worden uitgevoerd.
Gr.
Robbert Jan.
-
Robbert Jan, dan lijkt het erop dat deze loc feitelijk onbruikbaar is (bij stapvoets rijden) op banen met Roco-wissels. Geen fijne conclusie voor Ronald en anderen met die (dure) loc en die rails.
Groet,
Ruud
-
Fijn, dat betekent voor mij dat ik geen Roco-wissels kan gebruiken. Naast de Br 215 heb ik ook de Br 151 met diezelfde sensoren.
Peter
-
hmmmm.....vreemd. Ik heb zelf ook een ESU BR215 en die heeft dit probleem niet. Wij gebruiken bij ons op de clubbaan Tillig wissels. Je ziet inderdaad vonken als de loc daar overheen rijd, maar de centrale blijft gewoon functioneren. En in bogen maakt hij inderdaad het zelfde snerpgeluid.
Erwin, wij hebben in de clubbaan ook gewoon Rocoline wissels liggen. Inderdaad komen daar vonkjes bij vrij op de bewuste sensoren, maar niet dusdanig dat de centrale afschakelt. Ik vraag me dan ook af of die vonkjes daadwerkelijk kortsluiting-vonkjes zijn, of meer contactvonkjes. Is de sensor echt rechtstreeks verbonden met het naastliggende wiel?
Alex
-
Ik denk dat de oplossing met de lamp toch de meest praktische is (maar niet de mooiste)
Verder zou ik dit probleem toch heel nadrukkelijk bij ESU neerleggen opdat zij er minimaal in de toekomst rekening mee houden.
Voor mij een duidelijke reden om dit soort locs maar even links te laten liggen.
-
Dus omdat roco eerder was met een linker en rechter rail, die een paar millimeter van elkaar liggen zijn het bij ESU prutsers?
Ik heb wel eens een meegebogen marklin wissel door het raam gegooid, dat zijn pas draken voor sommige locs.
Mag ik beide niet zo slim vinden?
mag ik beide ook mooi vinden, zowel de ESu loc als de roco wissels?
Ik vind de keerlus oplossing door wachten op kortsluiting nog veel beroerder. Het Lenz systeem. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een beetje kortsluiting schijnbaar niet zo erg gevonden wordt door fabrikanten.
Verder adviseer ik sceptici gewoon de uitleg op nproject te lezen en lees dat er door die lamp, GEEN, kortsluiting ontstaat. Voor de duidelijkheid G-E-E-N kortsluiting.
en dat is toch wat we uiteindelijk willen?
-
Jij mag natuurlijk vinden wat je wilt (alsof ik je daarvan af zou kunnen houden). ;)
Je hebt me zeker niet zien schrijven dat het bij ESU prutsers zijn.
Ik vindt het echter niet sterk als er een locomotief (of iets anders) wordt ontwikkeld wat op op een veel gebruikt rail systeem kortsluiting veroorzaakt. Dat railsysteem werkte ondanks die "korte" stroomscheiding tot nog toe probleemloos.
Dat de kortsluiting met een lamp voorkomen kan worden is prachtig maar het zou niet nodig moeten zijn.
-
Die lamp voorkomt geen kortsluiting, het voorkomt alleen dat de kortsluitbeveiliging van de centrale wordt aangesproken. Kortsluiting voorkomen kan alleen bij de bron, in dit geval dus in het samenspel van loc en wissel.
Of het aan Roco of aan Esu ligt? Ik vermoed toch de laatste. Ik ken de NEM-normen niet uit mijn hoofd, maar kan me nauwelijks voorstellen dat de loc met deze contacten aan die normen voldoet. De wissels voldoen daar zover ik weet wel aan.
Huub
-
Zoals Robbert Jan al zei: de sensor werkt als een soort van 'trigger', voor de kortsluiting...
Zelfs als de loc snel erover gaat, dan blijft de boel vonken.
Ik heb andere locs met verlichting aan staan, en deze verlichting valt op het moment van die vonken even (duur van de vonk) helemaal weg.
Het is dus altijd heel dicht tegen kortsluiting aan...
Ik heb m'n filmpje op Youtube openbaar gemaakt. Dan mag de hele wereld weten, dat de loc dit doet. Sterker nog: een hagelnieuwe (rode), en een gebruikte (blauw-beige), apart van elkaar gekocht. Niet om ESU zwart te maken, wel om te laten zien, dat mensen met Roco rails deze loc beter kunnen laten staan... Best spijtig, dat een machine van dik 300 euri zulke 'knullige' problemen heeft/geeft...
Groet,
Ronald
-
Is het in de kern ook niet een beetje knullige methode, die sensor?
-
Idd knullig...
Dit had ook uitgevoerd kunnen worden, als plastic beugels met drukcontactjes...
Ik ga van de week wel ff mailen met ESU, ben benieuwd naar de reactie... ;) Die deel ik hier sowieso!
Groet,
Ronald
-
Zou ESU zich kunnen redden door alsnog drukcontactjes van kunsstof te maken?
Of zijn ze zo minuscuul dat de bezitters van zo'n loc ze zelf niet kunnen vervangen?
Iemand trouwens ervaring met deze locs op wissels van het Tillig Elite-programma?
Gaat het daarop goed?
mvg,
Gert
-
De contacten staan onder spanning, dus het zal niet met kunststof kunnen, denk ik...
Het had dan een andere constructie moeten zijn...
Groet,
Ronald
-
Ok, zoals ik al aangekondigd had heb ik ook uitgeprobeerd of dit probleem zich bij ons op de clubbaan voordeed. Nee dus, heb met stap 1 op de Lenz handregelaar over verschillende Tillig wissels heengereden......niks nada noppes, geen vonkerij dus. Tewijl ik deze in het verleden wel gezien had. Toen bedacht ik me ineens dat dit een andere loc dan toen was (Mijn loc is namelijk vervangen door een andere omdat de rook generator kaduuk was) Bij die loc had ik ik wel vonken gezien, maar bij deze niet dus. Voor zover mijn bevindingen.
-
Verder adviseer ik sceptici gewoon de uitleg op nproject te lezen en lees dat er door die lamp, GEEN, kortsluiting ontstaat. Voor de duidelijkheid G-E-E-N kortsluiting.
en dat is toch wat we uiteindelijk willen?
Ik heb dat stukje eens uitgebreid gelezen, en wat staat daar:
Let wel, het beperkt de stroom richting de kortsluiting, en voorkomt dus NIET de kortsluiting zelf...
Of te wel, het is wel nog altijd een kortsluiting.
Daarnaast staat er verder naar onderen:
Bij de Lenz set schakelt de Lenz beveiliging zo snel uit dat de lamp niet eens de kans krijgt om goed aan te gaan. (positief)
Nu heb ik toevallig een lenz set, dus deze oplossing zou bij mij niet werken. (De keeruos oplossing van Lenz vind ik ook niet best, en gebruik ik dus ook niet, maar dat is een ander onderwerp )
Ben heel benieuwd wat Esu hierover te zeggen heeft, vraag me namelijk ook af of ze met deze construktie zich wel houden aan de NEM normen die voor wielen gelden. Het is dan wel niet direct onderdeel van een wiel, maar bevindt zich wel binnen de vrije ruimte tussen de wielen, en heeft verband met de stroomafname hiervan.
Misschien dat ze toch nog met een mooie oplossing kunnen komen voor de toekomst. Had intussen ook al wel gelezen dat deze geluiden zich alleen voordoen bij de eerste 7 snelheids stappen, en daarboven al niet meer, dus het kan ook niet de bedoeling zijn om met deze loks alleen maar zeer snel over de wissels te rijden om de beveiliging van de centrales voor te blijven. Juist op de stations met veel wissels rijd ik in de rangeerstand juist zeer langzaam over mijn wissels.
Roelco
-
Ik heb de mail gestuurd naar ESU...
Hier nog wat reacties van ESU zelf, op het ESU-forum (vraag van een ander).
Hallo,
die "Blitze" kommen vom Weichensensor und sind erstens harmlos, und zweitens nicht zu beheben. Bitte nicht davon stören lassen, es kann nix passieren.
jede Lok muss Micro-Kurzschlüsse "abkönnen", weil diese nicht vermeidbar sind. Insofern sehen wir hier keine Gefahr, bei ESU Decodern schon gar nicht.
Mit freundlichen Grüßen
Ihr ESU Support Team
Beetje flauw antwoord, vind ik. Er word uiteindelijk GEEN oplossing gegeven. Ze gaan nog in, op de voeding van de baan, dat die een probleem zou opleveren.
Ik heb zoveel mogelijk info in de mail gezet, en zal binnenkort wel antwoord krijgen...
Groet,
Ronald
-
Ben benieuwd naar de reactie. Plaats je die ook hier?
mvg,
Gert
-
Uiteraard... 8)
Wat mij betreft gaan ze echt met de billen bloot. Ik heb het filmpje al wat extra tags gegeven, de hele wereld mag het weten...
Groet,
Ronald
-
Het zou me verbazen als die afwijkt van de reactie van ESU die Ronald citeert op de vraag van een ander. Maar ik laat me in dezen graag verrassen.
Ik ben reuze benieuwd of die nieuw aangekondigde V 60 met sound ook die sensoren heeft. Zo'n rangeerlocje moet écht kruipend over wissels kunnen. Nu heb ik Flm railmateriaal, maar mensen met Roco-wissels zullen toch heel goed moeten opletten bij aanschaf ...
Edit: even op google gekeken: ja hoor, die V 60 heeft bocht- en wisselsensoren. Het locje moet 369 euro kosten. Dat wordt lachen ... of huilen...
Groet,
Ruud
-
Ik denk huilen... ;)
Best prijzig, voor zo'n karretje... Maja, dan heb je ook wat: een loc waar de vonken van af springen! ;D
Ik heb trouwens m'n eerste antwoord op het ESU forum.
Ik citeer het maar even, want zonder abbo/login kun je daar niet meelezen:
Hallo Ronald,
auf Basis des Videos von Ronald ist klar ersichtlich, dass die Lok BR215 einen Kurzschluss an der engsten Stelle der Weiche verursacht, an welcher beide Polaritäten der rechten und linken Schiene zusammen kommen. Schon seit langem gibt es Empfehlungen im Internet zur Ausführung von "kurzschlussvermeidenden Weichen", siehe z. Bsp. http://dcc-mueller.de/wire4dcc/weichen.htm.
Generell sollte die Gleislanlage unseres technischen Spielzeuges so Tolerant wie möglich aufgebaut sein. Weichen ohne Herzstückpolarisierung haben es hier einfacher und verursachen durch eine längere Isolierung in der Regel keine Kurzschlüsse beim Befahren dieser Engstelle (z. Bsp. Piko A-Gleis). Alle meine Pilz Elite Weichen wurden entsprechend umgebaut. Die neueren Weichen von Pilz Elite sind zwischenzeitlich weiter vorne nach der Engstelle isoliert, so dass der komplette Herzstückbereich über die Polarisierung nur noch ein Potential aufweist.
Das Video zeigt auch auf, dass die Lok BR215 durch die rechte Führungsschiene im Bereich des Herzstückes nach rechts gezogen wird. Insofern ist davon auszugehen, dass das Radsatzinnenmaß ggf. nicht der NEM-Norm für 2-Leiter-Gleise entspricht. Dies würde auch erklären, warum weitere Triebfahrzeuge diese Stelle ohne Kurzschluss pasieren können.
Viele Grüße aus Oberschwaben,
Pius Locher
Deze persoon merkt inderdaad (zoals hier ook al gedaan is) op, dat de binnenmaat van de wielen NIET voldoet aan de NEM norm, en dat dat het probleem veroorzaakt.
Groet,
Ronald
-
Ok, zoals ik al aangekondigd had heb ik ook uitgeprobeerd of dit probleem zich bij ons op de clubbaan voordeed. Nee dus, heb met stap 1 op de Lenz handregelaar over verschillende Tillig wissels heengereden......niks nada noppes, geen vonkerij dus. Tewijl ik deze in het verleden wel gezien had. Toen bedacht ik me ineens dat dit een andere loc dan toen was (Mijn loc is namelijk vervangen door een andere omdat de rook generator kaduuk was) Bij die loc had ik ik wel vonken gezien, maar bij deze niet dus. Voor zover mijn bevindingen.
Nogmaals Erwin, wij hebben ook Rocoline wissels liggen in de clubban en geen Tillig hoor ;)
@Ronald,
Bij ons op de vereniging rijden nu twee van deze ESU locs(waaronder die van Erwin). Geen van deze locs geeft ook maar enig probleem op de Rocoline wissels in combinatie met de Lenz centrale. Ik zoek het probleem dan ook niet in de loc of de rails, maar in de overgevoeligheid van je centrale. Zoals ESU aangeeft is er minimale kortsluiting mogelijk. Normaal schakelt een centrale niet gelijk af bij een kleine sluiting die zeer kort optreed. Waarmee stuur jij je baan aan? Welke centrale gebruik je?
Alex
-
Ik gebruik gewoon de standaard Multimaus. Met de standaard booster. Met een standaard aansluiting. Gewoon alles volgens het boekje.
De reden dat de boel uitslaat, komt omdat de loc zó langzaam kan rijden, dat hij precies op het vonkmoment (waarop dus ECHT een kortsluiting-kje ontstaat) niet snel genoeg van dat punt af kan komen, en dus de boel uitschakelt.
Alle locs die op dat moment de verlichting aan hebben vallen even 'op donker', zodra die vonken ontstaan. Het is echt een kortsluiting.
Groet,
Ronald
-
Ok, maar dan zou dat met onze Lenz centrale precies zo moeten zijn. Zelfde locs, zelfde soort rails, zelfde snelheid (zoals je in het bericht van Erwin kunt lezen) maar andere centrale en geen problemen. Zelfs niet op kruiswissels!
Ergens klopt er dus wat niet in jou situatie. Misschien toch iets mis met je loc. Zoals Erwin aangaf had zijn eerste exemplaar ook vonken, maar zijn tweede nieuwere die hij na de ruilactie kreeg niet.
Het blijft een apart verhaal waarom dit problemen bij jou geeft en bij ons totaal niet.
Alex
-
Het zou interessant zijn het volgende te beproeven: de loc van Erwin op Ronalds baan laten rijden en omgekeerd. Dan weet je echt meer.
Ik blijf het allemaal heel intrigerend vinden.
Groet,
Ruud
-
Kan je eens een foto laten zien van de onderkant van het draaistel en dan ook met name van het onderdeel dat de kortsluiting veroorzaakt?
-
In antwoord #7 staan links naar zulke foto's.
-
Alex: zelfs geen vonkjes? ???
Op m'n engelse kruising vonkt er trouwens niks... En het is toch vreemd, dat 2 (!) locs het doen?
De wissels zijn goed. Zelfs locje 'Anna', m'n proefloc, kruipt over alle wissels...
Groet,
Ronald
-
Ok, maar dan zou dat met onze Lenz centrale precies zo moeten zijn. Zelfde locs, zelfde soort rails, zelfde snelheid (zoals je in het bericht van Erwin kunt lezen) maar andere centrale en geen problemen. Zelfs niet op kruiswissels!
Ergens klopt er dus wat niet in jou situatie. Misschien toch iets mis met je loc. Zoals Erwin aangaf had zijn eerste exemplaar ook vonken, maar zijn tweede nieuwere die hij na de ruilactie kreeg niet.
Het blijft een apart verhaal waarom dit problemen bij jou geeft en bij ons totaal niet.
Alex
Alex, maar Erwin geeft aan dat er ook geen vonken zijn, dus geen kortsluiting. Dus inderdaad geen reden voor de centrale om af te schakelen.
Als je inderdaad dezelfde wissels hebt dan is er aan de lok toch iets anders waardoor deze niet vonkt, en dus geen kortsluiting geeft, dan wel, hebben jullie geen puntstuk polarisatie, dan wel, zijn de wissels aangepast zoals eerder in dit draadje ook al aangedragen als optie?
Roelco
-
Domme constructie. Zoveel geklier voor een marginaal geluidseffect :-\
Als ik het zo allemaal door lees krijg ik de indruk dat het detectiesysyteem achter de "weichensensor" niet deugt. Ze hebben hooguit een minimale detectiestroom nodig om te zien of er een wissel aanwezig is (maar waarom zou je zoveel geklier en kosten op je nek halen voor een minimale aanvulling). Het lijkt er nu op dat je geen detectie hebt maar bijna volle sluiting. Mogelijkerwijs is er een weerstand in het meetcircuit verkeerd gedimensioneerd??
-
Volgens mij vonkt het niet omdat de sensor stroom afneemt.
De buitenzijde van de sensor is van geleidend materiaal. Dat sleept over de opening A in de tekening op de eerste bladzijde en overbrugt daarbij de isolatie.
ok. blijkbaar had ik het nog niet helemaal goed begrepen. Ik sluit mij alsnog bij Paul aan: merkwaardige ontwerpkeuze...
-
De sensoren staan met 1 zijde van de wielen in contact, zoals ik al schreef...
Doordat er op de andere spoorstaaf (waar de sensor contact mee maakt) een andere polariteit staat, krijg je die vonken...
Groet,
Ronald
-
Ronald,
Ik heb zojuist mijn Esu 215 doorgepiept op de sensoren en de wielen, geen van deze maken
contact met elkaar bij de loc die ik hier thuis heb, dan begin ik toch het idee te krijgen dat er
iets niet in de haak is met het interne van jou loc(cen).
Ik heb zowel gemeten op de sensor en het wiel direct ernaast, alsmede het wiel aan de andere
zijde van de as, geen kortsluiting, c.q. piep van de mulitmeter.
Persoonlijk zou ik toch voor de optie, indien de garantie het toelaat, omruilen of terugsturen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Als het meetcircuit stuk is kan het zijn dat je volle sluiting krijgt ipv een weerstandswaarde. Verder kan het circuit dusdanig zijn dat je bij de lage stroom dit je bij een weerstandsmeting gebruikt het lijkt alsof er volle sluiting is.
-
Ik heb zojuist nog een weerstandsmeting gedaan over de assen en de sensoren.
Wanneer ik één zijde van het wielstel meet ten opzichte van de beide sensoren krijg ik geen uitslag en
dus geen weerstand te zien.
Maar, wanneer ik de andere zijde van het wielstel pak en deze meet tegenover de beide sensoren wordt
er een waarde gegeven van 1500 kOhm.
Er zit dus wel degelijk een forse weerstand voor die er voor moet zorgen dat de puls die de decoder ontvangt
minimaal is en tegelijk de kortsluiting moet tegengaan, want met 1500 kOhm gaat de centrale er zeker niet
uit, daarvoor is de kortsluitspanning bij lange na niet hoog genoeg.
Gr.
Robbert Jan.
-
Niet hoog genoeg... Ook niet als de loc zo langzaam over dat 'kortsluitings-stukje' rijdt, dat deze spanning wel te hoog wordt?
Die weerstandswaarde geeft dus een bevestiging, dat er inderdaad een verbinding is...
Groet,
Ronald
-
Nee, 1500 ohm is 1500 ohm. Er gaat een stroompje van ongeveer 12 mA lopen en dat wordt ergens in de loc gedetecteerd, maar met kortsluiting heeft dat niets te maken. Je kunt zo'n weerstand ook direct over de rails leggen; sterker het principe van de stroomdetectie voor terugmelding is daarop gebaseerd.
Het lijkt toch eerder dat de sensoren ook een verbinding op zo'n Rocolinepuntstuk maken die niet door ESU is bedoeld. Maar dat was dacht ik al helemaal aan het begin van het draadje geconstateerd.
-
Ze hadden het over 1500kOhm, dus dan loopt er een nog mindere stroom. Dat zal dus geen vonken opleveren.
En volgens mij krijg je ook geen vonken als je de sensor van niets op de rails drukt om te meten of er daar een spanning op staat. De Sensor zal niet zo heel veel stroom opnemen.
Volgens mij zit het probleem puur in de bugel die onder de lok naast de wielen zit. Kun je elektrisch loskoppelen in de trein, maar dan krijg je nog het probleem.
Die beugel net naast de wielen (de sensoren) komt bij het puntstuk op dit puntstuk. detecteert daar de spanning, en het geluid gaat aan.
Deze sensoren blijven op het puntstuk, wat dus op dat moment gelijk geschakeld is aan de rail van het wiel er pal naast.
Deze sensor geleid dan over het puntstuk, en komt dan de (het verlengde van ) de wisseltong tegen. Deze is gelijk geschakeld aan de spoorstaaf aan de andere kant. Op moment dat de sensor dus en deze rail raakt, en het gepolariseerde puntstuk raakt, krijg je kortsluiting. Dit komt dan dus doordat 2 stukken rails van het wissel die niet met elkaar verbonden behoren te worden, toch met elkaar verbonden worden door de wisselsensor, vandaar de vonken, en bij langzaam rijden het uitslaan van de centrale.
Als je geen puntstuk polarisatie hebt dan detecteren de wissel sensoren het puntstuk dus nog niet ( er dus vanuit gaande dat het hier niet om druk sensoren gaan maar om stroomdetectie sensoren zoals eerder aangegeven ) Het wissel geluid zal dan dus ook nog niet klinken. Iets later als (het verlengde van) de wisseltongen wordt geraakt zal dit alsnog gaan gebeuren. Tenzij de scheiding hiervan, punt A in het overzicht van de eerste pagina, dus te ver bij het puntstuk vandaan zit.
In dit laatste geval zou je bij puntstuk polarisatie dus geen vonken hebben, maar als het puntstuk dan dus niet gevoed wordt heb je naast een groot gat zonder stroom, ook het probleem dat de wisselsensoren het wissel helemaal niet detecteren.
Dit is tenminste wat ik tot dus ver heb begrepen van de filmpjes/foto's/verhalen over dit probleem.
En een oplossing moet dan dus gezocht worden in die hoek, de wisselsensor mag niet het het puntstuk kunnen raken, en ook nog (het verlengde van ) de wisseltong van de andere spoorstaaf.
Als ik de foto's goed bekijk zijn de wisselsensoren een beetje rond uitgevoerd. Kan best zijn dat bij andere loks, of een andere productie serie van de loks, deze ronding net iets anders is waardoor de sensoren niet beide punten kunnen aanraken waardoor daar geen vonken ontstaan.
Een reden kan ook zijn dat de isolatie tussen deze sporen, dus op punt A in het overzicht op pagina 1, in enkele gevallen zo hoog is dat de wisselsensor niet in staat is beide spoordelen met elkaar te verbinden.
Hoop dat dit alles zo zonder plaatjes een beetje duidelijk is.
Het idee van deze geluiden is wel heel mooi, maar of de manier waarop het uitgevoerd is nu wel de schoonheidsprijs verdient? Blijf het fout vinden van Esu om met metalen onderdelen de vrij ruimte tussen de wielen op te vullen op spoorhoogte.
Roelco
-
Ze hadden het over 1500kOhm, dus dan loopt er een nog mindere stroom.
Oh ja, maar dat is anderhalve megaohm. Nauwelijks meetbaar met een doorsnee multimeter. ???
-
Ik heb gewoon een el-cheapo multimeter van de Pxxxxx en die heeft een paar standen.
200 Ohm, 2000 Ohm, 20 kOhm, 200 kOhm en 2000 kOhm waarbij op laatstgenoemde de
1500 kOhm werd gemeten.
Gr.
Robbert Jan.
-
Jawel, maar het is de vraag wat je nu precies hebt gemeten. Het is een vrij nietszeggende waarde op de modelspoorbaan. Als je de twee probes met je vingers beetpakt, meet je bij wijze van spreken minder weerstand.
-
Na het hele verhaal nog eens te hebben nagelezen, en na het nog een paar keer bekijken van het filmpje, kom ik tot de conclusie dat het sleepbeugeltje precies over de isolatie tussen het puntstuk en de tussenspoorstaaf scheert.
Wellicht is dat dezelfde conclusie als van Roelco, maar uit zijn verhaal kan ik niet eenduidig opmaken of hij dat bedoelt.
Bij de andere locs zit het beugeltje misschien net een paar tiende millimeter naar links of rechts, waardoor ze de isolatieplaats net missen.
-
ja Klaas, dat bedoel ik ook precies, alleen veel omslachtiger omschreven :).
Roelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lassen_met_esu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lassen_met_esu.jpg)
waren echt maar een paar frames met vuurwerk.
maar lijkt wel binnen kant band tegen verlengde van de wisseltong.
vonk is zo vlak, evenwijdig aan de horizon.
-
Hallo Allemaal,
Ook ik ben vanmiddag even aan het stoeien geweest met mij Esu Br215. Nou gebruik ik geen Roco wissels maar Fl-Profi.
Nou heb ik ook enkele Fl. wissels met beweegbaar hartstuk, dus was ik nieuwsgierig of deze ook gingen vonken. Het antwoord is nee, zelfs met de beroemde Fl. draadbruggen nog in de wissel, geen enkel probleem. Wat mij wel opviel dat in enkele gevallen de wisselsensor naast de wisseltong viel en daarna de wisseltong meenam :-\
In navolging van RobbertJan ben ik ook even aan het meten geslagen met mijn(niet El Cheapo ;) )multimeter en kwam tot dezelfde waarden als RobbertJan.
Oh ja, de El Cheapo multimeters zijn volgens mij in de aanbieding bij de P****s, zag een bak vol liggen ;D
Na de laatste berichten nog even te hebben doorgelezen kom ik tot dezelfde conclusie als Roelco, de metalen wisselsensor sluit de rails kort op de overgang tussen puntstuk en wisseltong.
Nou weet ik niet of Ronald de lok heeft getest zonder geluid, het zou voor de sluiting echter geen verschil moeten maken.
@Ronald. Ik weet dat ik je met mijn bevindingen niet veel verder help, maar ik hoop dat je er toch nog een oplossing voor vindt.
Groet, Roelof
-
Ronald,
Even een opmerking wat bij mij wel eens gebeurt.
Bij de overgang tussen twee boosters heb ik soms dat bij het overrijden van de scheiding met enkele loks afhankelijk van de snelheid ook wel eens vonken, spanningverschil bij de boosters.
Nu mijn vraag of opmerking, de polarisatie van het puntstuk loopt via de wisselaandrijvingen, als deze de voeding heeft van een andere booster of trafo dan de rails die voor of na het puntstuk zitten dan kan er spanningverschil zijn en daardoor is vonken ook mogelijk,
Zomaar een gedachte.
Gr Piet
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lassen_met_esu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lassen_met_esu.jpg)
waren echt maar een paar frames met vuurwerk.
maar lijkt wel binnen kant band tegen verlengde van de wisseltong.
het is niet de wielbanden, maar de beugels voor de wisselsensoren die hier op het plaatje vonkt.
Zijn de beugels net naast de wielen op deze foto:
(http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg) (http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg)
bron: Railroad24.de
(hoop dat het zo met bronvermelding mag, zo niet dan maar aanpassen, eerste keer dat ik zo een plaatje van elders hier zet )
Roelco
-
Het zou interessant zijn het volgende te beproeven: de loc van Erwin op Ronalds baan laten rijden en omgekeerd. Dan weet je echt meer.
Ik blijf het allemaal heel intrigerend vinden.
Groet,
Ruud
Kan geregeld worden hoor :)
Enneh....Alex.....oeps :-[
-
Haha, ja Erwin, het is toch echt Rocoline. De nieuwe poot van Leeuwarden heeft Tillig railmateriaal ;)
Ronald, mocht je de loc eens op onze clubbaan willen testen, dan is dat geen probleem.
We hebben het hier over de baan van de Friese Modelbaan Club in Leeuwarden.
Zondag 16 december hebben we weer een gezellige rijdag. Mocht je je loc willen testen, dan ben je uiteraard welkom om even langs te komen. Laat het dan even weten via een pm.
Groeten Alex
-
Sja Alex....stom, en ik ging er ook gelijk maar vanuit dat we Tillig railmateriaal hadden omdat we Tillig wisselmotoren gebruiken op het gedeelte van onze clubbaan waar de beide BR 215en regelmatig overheen janken (en roken)
En Ronald, Andersom kom ik ook wel graag even buurten hoor, kijken of mijn loc bij jou ook vonken trekt :)
-
Als jullie dan een filmpje maken, gebruik dan een vaste camera opstelling, klem met wat boeken of een echt statief. (y)
-
Ronald,
Even een opmerking wat bij mij wel eens gebeurt.
Bij de overgang tussen twee boosters heb ik soms dat bij het overrijden van de scheiding met enkele loks afhankelijk van de snelheid ook wel eens vonken, spanningverschil bij de boosters.
Nu mijn vraag of opmerking, de polarisatie van het puntstuk loopt via de wisselaandrijvingen, als deze de voeding heeft van een andere booster of trafo dan de rails die voor of na het puntstuk zitten dan kan er spanningverschil zijn en daardoor is vonken ook mogelijk,
Zomaar een gedachte.
Gr Piet
Ik rijd maar met één booster (baan is niet zo groot). Er zijn dus geen overgangen... Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :)
(De schakelstroom voor wissels en seinen komt van een andere trafo, maar dat zijn aparte circuits, die niks met elkaar te maken hebben verder...)
Haha, ja Erwin, het is toch echt Rocoline. De nieuwe poot van Leeuwarden heeft Tillig railmateriaal ;)
Ronald, mocht je de loc eens op onze clubbaan willen testen, dan is dat geen probleem.
We hebben het hier over de baan van de Friese Modelbaan Club in Leeuwarden.
Zondag 16 december hebben we weer een gezellige rijdag. Mocht je je loc willen testen, dan ben je uiteraard welkom om even langs te komen. Laat het dan even weten via een pm.
Groeten Alex
Ik ben net thuis uit Leeuwarden (had er een klusje, dat te maken had, met m'n profielfoto... ;) ).
Het testen op andere banen, hoeft van mij niet zo nodig. Ik weet, dat ik niet de enige ben, die het probleem heeft.
Het gekke is, dat de loc ook vonkt op NIET-gepolariseerde wissels... ???
Als jullie dan een filmpje maken, gebruik dan een vaste camera opstelling, klem met wat boeken of een echt statief. (y)
Sorry, deze film was gemaakt met m'n telefoon... ;)
Iedereen (tot nu toe) bedankt voor het meedenken! Ik wacht nog steeds op antwoord van ESU. Zowel op het forum als via de mail heb ik nog helemaal niets van ze vernomen.
Groet,
Ronald
-
Het gekke is, dat de loc ook vonkt op NIET-gepolariseerde wissels... ???
Heb hier ook wel aan gedacht, Zou in theorie ook kunnen, het puntstuk voert dan geen spanning, totdat er natuurlijk een wil op komt, dan wordt het puntstuk tijdelijk gepolariseerd door de wielen van de lok, weet niet of de sensor inderdaad gelijk bij de overgang is met een wiel die dan het puntstuk van stroom kan voorzien?
Roelco
-
Deze theorie vind ik heel aannemelijk, voor niet-gepolariseerde wissels. De wielen en de sensoren zitten naast elkaar, dus het zou prima kunnen, dat daardoor inderdaad ook vonken onstaan, doordat de wielen zelf het hartstuk stroom geven.
Trouwens:
www.youtube.com/watch?v=U9wF98mRW8Y
De blauw-beige...
http://www.youtube.com/watch?v=WD53him2hzg
...en de rode, nu ff erger...
Groet,
Ronald
-
Ik rijd maar met één booster (baan is niet zo groot). Er zijn dus geen overgangen... Bedankt voor het meedenken in ieder geval! :)
(De schakelstroom voor wissels en seinen komt van een andere trafo, maar dat zijn aparte circuits, die niks met elkaar te maken hebben verder...)
Ik ben net thuis uit Leeuwarden (had er een klusje, dat te maken had, met m'n profielfoto... ;) ).
Het testen op andere banen, hoeft van mij niet zo nodig. Ik weet, dat ik niet de enige ben, die het probleem heeft.
Groet,
Ronald
Nou Ronald. Heb gisteravond bij ons op de clubbaan toch nog even gekeken, dit omdat ik vanuit mijn ooghoek toch iets zag onder mijn ESU. Dus, weer over een paar wissels gereden, en ja hoor. Toch vonkjes, welliswaar lang niet zo erg als bij jouw loc, maar wel aanwezig, gebeurd niks met de centrtale en het gebeurd niet met rijstap 1, maar vanaf rijstap 2 tot en met 4. Daarna zie je het niet meer. Maar mij stoort het ook verder niet zo en je moet echt zowat plat met je snufferd op de baan liggen om het te zien. Eeneh, testen bij ons op de baan hoeft niet hoor, gewoon rijden is toch ook leuk? :)
-
Op het Duitse Stummi-forum wordt gediscussieerd over de binnenkort te verschijnen V 60 van Esu. In die discussie staat een interessant zinnetje:
"Die V 60 wird zweifelsohne eine schöne Lok, trotzdem werd ich nach den massiven Elektronikproblemen bei den anderen Maschinchen des Herstellers meine Finger von ESU-Loks lassen."
Even vrij vertalen: Die V 60 wordt zonder twijfel een mooie loc. Toch zal ik na de grote electronicaproblemen bij de andere machientjes van deze fabrikant geen Esu-locomotieven aanschaffen.
En even verder in die discussie:
"ich finde die Loks von ESU auch schön, aber BITTE laufen müssen die können und nicht getragen zbs. zum Händler um diese umzutauschen"
Nog een vrije vertaling: ik vind de locs van Esu ook mooi, maar ALSJEBLIEFT, ze moeten kunnen rijden en niet gedragen naar bijvoorbeeld de handelaar/winkelier om ze om te ruilen.
Geeft te denken, lijkt me.
De hele discussie: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=82359.
Groet,
Ruud
-
Het is al een oud draadje, maar ik ben ergens in een van de Nederlandse tijdschriften een recentie tegengekomen waarin volgens mij stond dat d'r in het draaistel een ledje zat om vonken te imiteren ???
-
Nou, die vonkjes op de youtube clips zijn overduidelijk niet van een ledje... ;D Wel jammer dat dit soort dingen voorkomen bij een (best prijzig) model. Loc ziet er verder mooi uit maar gezien m'n andere ervaringen met ESU blijf ik met m'n fikken af van dat spul. Helaas... ::)
-
@Paul: dit zijn echte vonken... 8)
De ledjes hadden ze toen nog niet ingebouwd. Was trouwens ook verre van realistisch geweest. Ik heb nog nooit een dieselloc zien vonken, als 'ie over een wissel ging (ja die 2 ESU's van mij...)...
Groet,
Ronald
-
http://www.proto87.com/turnout-wiring-for-DCC.html
Ik ben wel heel benieuwd volgens welk plaatje de wissels zijn aangesloten om te vonken.
denk aan voorbeeld 3 en 4 in de link.
-
Als hij de roco line wissels standaard heeft aangesloten dan is het volgens 5.
De manier die ik ook gebruik voor mijn roco wissels en prima werkt voor alle loks die ik op de baan heb rijden. (heb geen ESU loks )
groet,
Roelco
-
Ook hier geld heb je problemen terug naar de handelaar. Dan moet de fabrikant er naar kijken en handelingen verrichten en verbeteringen aanbrengen. Bovendien kost Esu dit veel geld.
Alleen zo al wordt Esu gedwongen een beter product op de markt te brengen.
-
tuurlijk joh, nooit zelf nadenken, altijd een ander het laten oplossen.
en misschien vind esu zo een vonk niet erg, kan het materiaal van hun dat hebben.
zit je dan met je loc en je mooie mailtje....
-
Dan heeft ESU een probleem. Niet maar ik weet mijn rechten en advocaten zijn geduldig.
En wielen zijn niet bestand tegen vonken op termijn krijg je dan allemaal inbrandplekjes.
-
Ook hier geld heb je problemen terug naar de handelaar.
Welk geld?
mvg,
Gert
-
Ok mensen, het is wel weer genoeg even.
Niet op de man spelen a.u.b.
Volgende antwoorden die niet met de ESU te maken hebben, zullen rigoreus door de digitale zamboni om zeep geholpen worden. (y)
Dank voor jullie begrip, gr,
Bert
-
Hallo,
Ik heb mijn ESU BR net twee weken in huis en de loc werkt goed, behoudens het blijven hangen van een van de wissels sensors. Dat wordt opgelost. De problemen met het vonken heb ik totaal niet. De loc kruipt door de wisselstraten zonder problemen, echt prima.
Ik heb FL Profi en Lenz Digitaal.
Richard
-
Hoi
Ik zal de mijne morgen eens uitgebreid testen. Ik ben namelijk benieuwd of het nog iets uitmaakt hoe om je hem op de baan zet.
Mijn achterliggende gedachte hierbij is dat de sensoren potentiaal voeren van een van de railstaven....of zoiets.. ::) ::)
Bart
-
Klopt helemaal Bart, door spanning op de sensoren te zetten wordt er signaal
aan de decoder gegeven om het geluid af te spelen.
Het maakt niet uit welk potentiaal, links of rechts is niet belangrijk.
Bij de 215 voorheen in mijn bezit heb ik alle mogelijke combinaties getest.
Gr,
Robbert Jan.
-
Hoi
Tja..jouw "voorhene" 215 gaat voortaan als 225 door het leven. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/225_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/225_3.jpg)
Bart
-
Klopt helemaal Bart, door spanning op de sensoren te zetten wordt er signaal
aan de decoder gegeven om het geluid af te spelen.
Het maakt niet uit welk potentiaal, links of rechts is niet belangrijk.
Bij de 215 voorheen in mijn bezit heb ik alle mogelijke combinaties getest.
Hallo Robbert Jan,
Mijn BR heeft het probleem dat na het aandoen van een bocht en verder rijden op recht stuk het geluid niet meer ophoudt. Nu heb ik de onderkant bekeken en gezien dat de sensoren naast de wielen in te drukken zijn. Ik heb dus de indruk dat bij het inrijden van een bocht het metalen beugeltje wordt ingeduwd zodat een micro switch wordt ingedrukt, dan begint de decoder met het afspelen van het geluid. Bij mijn BR bleek een van de vier beugeltjes minder ver naar beneden te zakken en door dit handmatig te doen, was het probleem weg. Uiteraard kwam het weer terug bij opnieuw inrijden van een bocht.
Als het dus alleen een electrische aangelegenheid zou zijn, dan zou het geluid moeten ophouden bij het rechte spoor.
Voor degene die het probleem hebben is het wellicht handig om de zaken zoals voorgelegd door Robbert Jan en mijn aanvulling te gebruiken bij het aanbieden van de loc bij je leverancier.
Voor mij maakt het verder niet uit, de loc gaat terug en het probleem wordt om het even op welke manier in orde gebracht.
Richard
-
Ik weet het, ik ben een beetje laat met reageren... Maar toch:
https://www.youtube.com/watch?v=zrohIudj0ag
Zoals op bovenstaand filmpje te zien is: het probleem met vonken is over!
Simpelweg de wisselsensorbeugels verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150716_155243.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150716_155243.jpg)
Deze beugels zijn niet noodzakelijk voor het creëren van het slijpende geluid...
Als de draaistellen een bepaalde hoek zijn gedraaid, dan word het geluid ook ingeschakeld!
Groet,
Ronald