BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Struktonice op 24 January 2012, 05:08:32
-
Op de site van Märklin.nl zag ik een aangename verrassing (y):
de DDM staat voor dit jaar gepland. Zie http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Set+dubbeldeksrijtuigen.&nr=43598&picname=43598.jpg (http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Set+dubbeldeksrijtuigen.&nr=43598&picname=43598.jpg)
De prijs is € 269,95 voor een 4-delige set! (zonder binnenverlichting)
Wat ik mij nu afvraag is waarom er gekozen zou zijn voor een schaal van 1:93,5?
Afgezien van het verschil in schaal en het aantal rijtuigen (4 tov 3) ben ik ook benieuwd naar wat aspirant kopers de keuze laat bepalen? Zelf ben ik zeer enthousiast over wat Artitec qua detailering weet te produceren maar de technische problemen (w.o. het rijgedrag op wisselstroomrails) die ik lees doen mij twijfelen. Met gemotoriseerde uitvoeringen van Artitec heb ik zelf geen ervaringen omdat deze tot nu toe niet binnen mijn tijdperk en "modelspooromgeving" passen.
Reacties zijn zeer welkom!
Mario
-
Hallo
Ik dacht dat het antwoord hier ergens bij staat . Ik heb geen zin om alle pagina's er voor door te lezen .
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41843.msg660005.html#new
gr Jos
Helaas fout gegaan maar het staat in het neurenbergdraadje onder marklin-trix
-
Hallo
Ik dacht dat het antwoord hier ergens bij staat . Ik heb geen zin om alle pagina's er voor door te lezen .
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41843.msg660005.html#new
gr Jos
Dank voor je reactie, Jos. Ik wil het ook best, hetgeen waar je met de link naar verwijst, gaan doorlezen, alleen als ik die aanklik kom ik bij deze topic terecht ???
-
Dat is een stukje geschiedenis Mario. Het gaat om de lengteschaal, ofwel ingekorte rijtuigen die verder 1:87 zijn. Dat was vroeger normaal voor vrijwel alle merken, zeker als het om rijtuigen met een standaardlengte van 26,9 meter ging. In de jaren zestig was inkorten tot slechts 1:100 van dergelijke lange rijtuigen en verder keurig op schaal al heel bijzonder. De meeste merken hebben sindsdien een ontwikkeling doorgemaakt naar echt 1:87 lengteschaal, soms met een tussenstap van 1:93 daaromtrent, maar Märklin zit voorlopig nog klem bij 1:93. De reden die ze opgeven is meestal dat langere rijtuigen niet door r1 zouden kunnen.
-
Dat is een stukje geschiedenis Mario. Het gaat om de lengteschaal, ofwel ingekorte rijtuigen die verder 1:87 zijn........
Hartelijk dank Henk voor deze uiteenzetting!
Wat ik mij afvraag of dat een in de praktijk merkbaar verschil is als je de twee schaalgrotes niet naast elkaar hebt staan of is het een "gevoelskwetie"?
-
Uiteraard zie je het verschil als beide schaallengtes naast elkaar staan. T.o.v. 1:87 is een 1:93,5 rijtuig ongeveer 1,5 cm korten en een 1:100 rijtuig bijna 4 cm korter.
Maar het is inderdaad een gevoelskwestie of je je hier aan stoort.
Jeroen
-
Uiteraard zie je het verschil als beide schaallengtes naast elkaar staan. T.o.v. 1:87 is een 1:93,5 rijtuig ongeveer 1,5 cm korten en een 1:100 rijtuig bijna 4 cm korter.
Maar het is inderdaad een gevoelskwestie of je je hier aan stoort.
Jeroen
Oké, dank je.
Het is lijkt dus niet aantrekkeljk om de twee schaalgrotes door elkaar te laten rijden, hoewel de verschillen tussen Artitec en Märklin minder opvallend zullen zijn dan met Rivarossi.
-
Ik ga wel de Artitec en Marklin versie op 1 baan laten rijden. Ik ben er benieuwd hoe de modellen worden.
-
Daarbij komt dat dit DD-AR is gelet op de digitale bestemmingsdisplays terwijl Artitec DDM is. Ik weet niet of daar nog lengteverschil in zit, kan me niet voorstellen overigens.
Dapper van Märklin om er mee te komen!
Grtz,
Niels
-
Daarbij komt dat dit DD-AR is gelet op de digitale bestemmingsdisplays terwijl Artitec DDM is. Ik weet niet of daar nog lengteverschil in zit, kan me niet voorstellen overigens.
Dapper van Märklin om er mee te komen!
Grtz,
Niels
Dapper inderdaad. Voor Artitec wellicht een (aanzienlijke?) tegenvaller aangezien deze nu met een geduchtere concurent te maken krijgt!
-
Nee, er zit geen verschil in de baklengtes tussen DDM-1 en DDM-2/3 (DD-AR) in het echie.
Ik denk ook dat Artitec een flinke tik van marklin te verduren krijgt. DD-AR is meer bekend bij het grote publiek t.o.v. DDM-1 en de marklin past qua lengte goed bij de Koploper van dezelfde fabrikant. Artitec zou er heel slim aan doen om nu als de gesmeerde bliksem die DDM-1 te produceren, want hoe langer zij gaan wachten, des te meer overstappers er zullen zijn naar marklin/trix.
Jeroen
-
Misschien moet artitec er ook niet zo lang over doen ::)
Marklin/trix stopt gewoon alle andere productie en ramt ze er tussendoor
of dat dan weer ten goede komt van de kwaliteit :P
-
Ik denk dat ze dat zelf ook wel willen.. ;D
Laten ze maar wat aan de prijs doen, heb ik meer aan...
-
Nee, er zit geen verschil in de baklengtes tussen DDM-1 en DDM-2/3 (DD-AR) in het echie.
Ik denk ook dat Artitec een flinke tik van marklin te verduren krijgt. DD-AR is meer bekend bij het grote publiek t.o.v. DDM-1 en de marklin past qua lengte goed bij de Koploper van dezelfde fabrikant. Artitec zou er heel slim aan doen om nu als de gesmeerde bliksem die DDM-1 te produceren, want hoe langer zij gaan wachten, des te meer overstappers er zullen zijn naar marklin/trix.
Jeroen
Als ze nu gaan produceren bij Artitec,krijg je het gevaar dat er 'foutjes' in het model komen. Voor de prijs van de Artitec-DDM, verwacht ik in ieder geval wel een behoorlijk accuraat model.
-
Nee, er zit geen verschil in de baklengtes tussen DDM-1 en DDM-2/3 (DD-AR) in het echie.
Ik denk ook dat Artitec een flinke tik van marklin te verduren krijgt. DD-AR is meer bekend bij het grote publiek t.o.v. DDM-1 en de marklin past qua lengte goed bij de Koploper van dezelfde fabrikant. Artitec zou er heel slim aan doen om nu als de gesmeerde bliksem die DDM-1 te produceren, want hoe langer zij gaan wachten, des te meer overstappers er zullen zijn naar marklin/trix.
Jeroen
Met nog het naar mijn mening aanzienlijke prijsverschil van 3 (Artitec) tegen 4 (Matrix) delige set.
-
Nog even en iemand gaat de prijs per centimeter model uitrekenen... ;D
mvg,
Gert
-
Nou ja, met die Märklinset ben je klaar, bij die drie Artitecs moet je er eigenlijk nog minstens twee bijkopen.
Als ze nu gaan produceren bij Artitec,krijg je het gevaar dat er 'foutjes' in het model komen. Voor de prijs van de Artitec-DDM, verwacht ik in ieder geval wel een behoorlijk accuraat model.
Zou dat zoveel uitmaken, na al die jaren?
-
Nog even en iemand gaat de prijs per centimeter model uitrekenen... ;D
mvg,
Gert
Dan moeten we wel de exacte prijzen van Artitec beschikbaar hebben ::)
-
Als ze nu gaan produceren bij Artitec,krijg je het gevaar dat er 'foutjes' in het model komen. Voor de prijs van de Artitec-DDM, verwacht ik in ieder geval wel een behoorlijk accuraat model.
Gezien de uitvoering van het pre-productiemodel die in 2010 al te zien was en het feit dat we nu 2 jaar verder zijn, mag je toch wel verwachten dat de laatste foutjes er nu wel uit zijn.
Waarom kan die 3700 die later aangekondigd is toch eerder op de markt komen? ja ik weet wel dat deze niet uit China komt, maar toch......
Jeroen
-
Ik weet dat jullie gelijk hebben. Ik zou ook liever vandaag dan morgen het model in mijn handen willen hebben. Maar er wordt straks een koffer met Euro's over de toonbank gemikt om in het bezit te komen van die DDM. Dan wil ik mij niet gaan ergeren een vormfouten e.d.
-
Off topic vraagje, maar gerelateerd
De marklin icr rijtuigen zijn 1:100 ?
Martijn
-
Yep.
ICK en ICL ook. Die missen bovendien wat raampjes.
-
Ik weet dat jullie gelijk hebben. Ik zou ook liever vandaag dan morgen het model in mijn handen willen hebben. Maar er wordt straks een koffer met Euro's over de toonbank gemikt om in het bezit te komen van die DDM. Dan wil ik mij niet gaan ergeren een vormfouten e.d.
Vaak leidt dat laatste wel tot vrijspraak!
Overigens ben ik het wel met je eens, het ergste voorbeeld vindt ik gezien de prijs/ kwaliteitsverhouding de IRM van Rivarossi. Van Piko accepteer ik eventuele onvolkomendheden daarom wel eerder zoals bij de MaK's. Maar kjjk je naar de Hondekop van dat merk in Benelux uitvoering dan is er toch eigenlijk niets te klagen!
-
....Hondekop van dat merk in Benelux uitvoering dan is er toch eigenlijk niets te klagen!
Voor een model wat geheel opnieuw is ontwikkeld vind ik het een grote misser dat de zijramen van de cabine niet zijn aangepakt.
Harm
-
Dat ben ik wel met je eens Harm, maar zeg eens eerlijk: Heb je het model daarom niet gekocht?
Om dezelfde reden zullen waarschijnlijk honderden mensen de te korte DDM 2/3 van Märklin toch kopen.
mvg,
Gert
-
Dat denk ik ook.
Zeker omdat 3 rail rijders over het algemeen meer "merktrouw" zijn.
Dan is de keuze tussen een Marklin en een Artitec gauw gemaakt. Iets wat door een handelaar al is bevestigd wat betreft veranderingen in de voorbestellingen welke zijn omgezet naar Marklin.....
Gr.
Ferry
-
Dat ben ik wel met je eens Harm, maar zeg eens eerlijk: Heb je het model daarom niet gekocht?
Om dezelfde reden zullen waarschijnlijk honderden mensen de te korte DDM 2/3 van Märklin toch kopen.
mvg,
Gert
Ben ik met je eens.
Maar als we nu eens er objectief naar proberen te kijken: het lengte verschil zal men over het algemeen optisch niet waarnemen, tenzij er ook rijtuigen van de andere DDM rondrijden opde baan. Is het dan niet zoiets als, een tik die ik zelf heb :'(, het niet accepteren dat er wagons met hetzelfde wagennumer op de baan rondrijden? Dat is wel wat directer waarneembaar maar als ook ik eerljk ben, dan zie ik dat zeker niet als de treinen rijden of stilstaan tenzij ik bij het laatste op het "perron" ga staan.
-
Voor een model wat geheel opnieuw is ontwikkeld vind ik het een grote misser dat de zijramen van de cabine niet zijn aangepakt.
Harm
Nogmaals, want dat is al vaker verteld.
De mal van de hondekoppen is een trekmal.
Geen klapmal, maar een trekmal. Men trekt het model er dus uit.
Dan is die aanpassing aan de cabineramen nodig, anders kan je het model er niet uittrekken.
Een klapmal is veel duurder, dus veel duurder model
Dus dat is de reden.
Het is geen misser, het is een bewuste keuze. En in mijn ogen een prima keuze.
-
Is het dan niet zoiets als, een tik die ik zelf heb :'(, het niet accepteren dat er wagons met hetzelfde wagennumer op de baan rondrijden?
Inderdaad. Die 'tik' heb ik ook. Alle dubbele nummers zijn de deur uit. En alle 1:100 rijtuigen ook al.
Met treinstellen ligt dat om voor de hand liggende redenen nog wel even iets anders.
Maar het moge duidelijk zijn: Ik kies toch voor Artitec.
mvg,
Gert
-
Inderdaad. Die 'tik' heb ik ook. Alle dubbele nummers zijn de deur uit. En alle 1:100 rijtuigen ook al.
Met treinstellen ligt dat om voor de hand liggende redenen nog wel even iets anders.
Maar het moge duidelijk zijn: Ik kies toch voor Artitec.
mvg,
Gert
Het blijft het "gevoelletje", ik snap dat helemaal. Dan wordt het vrijwel zeker toch de set van Artiec maar wel met het voorbehoud dat deze goed met het C-railssysteem en met name de wissels daarvan overweg kan!
-
Maar het moge duidelijk zijn: Ik kies toch voor Artitec.
Ik ook. En zodra die binnen is, gaat de Lima DDM op MP en/of hier op de site bij 'Vraag en aanbod'.
-
Het valt onder de categorie 'je merkt het wel maar je ziet het niet altijd'. Dat je denkt "dat is een mooie trein of modelbaan" zonder dat je nou precies de vinger erop kan leggen waar het hem in zit. Je moet het ook als onderdeel van een groter geheel zien. Mijn LSM ICR oogt in mijn Rocoline wisselstraten met 30 cm wissels heel wat mooier dan dezelfde trein uit Märklin ICR in C-rail wisselstraten, maar ook mooier dan de Märklin Koploper in diezelfde Rocoline wisselstraten. Het geheel is de som der delen.
-
Mooi gezegd (y)
-
Mmmmm
Ik ga een wagen van de koploper naast een ICR van LS houden om te kijken waar we het nu over hebben. Het verschil tussen ICR van Marklin en LS heb ik inmiddels gezien, dat is te groot (hoewel dubbel gebruik toch door mijn hoofd ging, als ze maar niet naast elkaar staan). Maar 2 ipv 4 cm. Zoals gezegd, optisch zal het misschien wel meevallen.
Martijn
-
Beste,
Probleem is dat als je het weet, het verschil altijd groter lijkt.
Je ziet het altijd.
Dave
-
Klopt. En een nog groter probleem is dat als je het niet weet er altijd wel een andere modelspoorder is die je er fijntjes op wijst... ;D
mvg,
Gert
-
Ik werk te hard. ;D
-
Weet iemand ook of artitec een DDM 2/3 gaat uitbrengen na de DDM 1?
Als dat niet het geval is zal ik toch kiezen voor de trix variant. ;)
Groetjes Rolf
-
Heren,
Ligt het aan mij of begin ik gewoon oud te worden ;) (Alsjeblieft niet op antwoorden, dan wordt t nog erger ;D ;D ;D)
Eerst een klein puntje zonder verder verweer:"Was dit niet het Marklin DDM draadje? Hoezo dan Artitec en discussie 1:93 of 1:87?". Doe je voordeel ermee :P
Ok, Marklin DDM. Zoals eerder opgemerkt, Marklin maakt nu eindelijk een gestage stroom aan modellen naar Nederlands voorbeeld. Ik kan mij nog de wanhoop herinneren die bij de Marklin Mailing List elk begin van het jaar dat er alleen Belgische nieuwigheden waren (er was een Belgische aangetrouwde in de Marklin familie\onderneming). Tot die tijd was het enige Nederlands model een 1200 en een hele oude 1100 (zonder neus). Ik denk dus dat Marklin (iets) serieuzer naar de Nederlandse markt kijkt dan voorheen (y)
De standaard bocht bij K,M en C is nog steeds 360mm, gevolgt door een parallel bocht van 425mm\438mm. Dit zijn de twee bochten waarmee de meeste (3-rail) banen zijn opgebouwt. Een dubbelle ring heeft nog minimaal een doorsnede van 90cm. Voor een tijdelijke baan, of speelbaan kun je niet verwachten dat er heel veel meer ruimte dan iets als 1x2m (plank) beschikbaar is die na het spelen onder het bed geschoven kan worden. Er zijn slechts weinig mensen (Bnls.net is geen representatieve doorsnede van modelspoorders) die de mogelijkheid hebben een kamer of anders een semi-permanente baan kunnen opbouwen. De treinen moeten dus ook op een beperkte baan 'aanvaardbaar' zijn, en betrouwbaarrijden (hoe zat dat ook alweer bij Att?)
Eerlijk is eerlijk, ik ben reuze blij dat de 24cm wagons inmiddels tot het nostalgische verleden horen. De DD-AR wagons die 1:93 in lengte schaal zijn, kunnen echter nog wel langs mijn wisselseintjes en onder mijn bovenleiding door. Netzoals mijn loks uit begin jaren zeventig en 2007.
Marklin beseft donders goed voor welke markt ze produceren. Lever datgene waar de starters én mensen met oud matrieel omvragen, en je bent zeker van een grotere afzetmarkt dan mensen dwingen oud matrieel terzijde te zetten om prototype 1:87 te rijden.
Conclusie:
Beantwoord Marklin met de productie van de DDM/DD-AR een vraag? ja.
Van welke versie zal er uiteindelijk meer verkocht worden? Ik gok op Marklin, Chris mag me over lange tijd van mijn waandenkbeeld verlossen ;D
Vind ik lengte maat 1:87 dan niet mooier? Mooier jazeker, maar zeer storend als de lok het station in rijdt terwijl de laatste wagon nog langs het peron rolt.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
PS Bovenstaande is geen kritiek op de eerdere reacties, maar meer een persoonlijke opvatting over mijn hobby.
-
Dank Jan-Peter,
Is het inderdaad zo dat bij 1:87 je problemen krijgt met de wissellantaarns/-seinen en de bovenleiding portalen en bij 1:97 niet bij een opbouw van de baan zoals jij schetst? Dat is wat mij betreft namelijk wel een essentieel verschil!
-
Weet iemand ook of artitec een DDM 2/3 gaat uitbrengen na de DDM 1?
Als dat niet het geval is zal ik toch kiezen voor de trix variant. ;)
Groetjes Rolf
Daar is in het draadje over de Att DDM al het nodige geschreven....
-
Jan-Peter,
Vind erg leuk geschreven alleen met je eens ben ik het niet. Ik snap nooit dat iedereen het niet kunnen rijden door R1 wijt aan te lange rijtuigen en niet aan de te krappe bogen, wat veel logischer zou zijn. Heb je de ruimte niet, dan rij je maar N-spoor.
Ook de verkoop tussen artitec en Matrix vergelijken is naar mijn mening appels en peren vergelijken, omdat DD-AR vierbaks is en DDM-1 6. Wil je een eerlijke vergelijking zul je dezelfde trein moeten vergelijken en zou je beide treinen eigenlijk ook tegelijkertijd moeten uitbrengen.
Marklin beseft donders goed voor welke markt ze produceren. Lever datgene waar de starters én mensen met oud matrieel omvragen, en je bent zeker van een grotere afzetmarkt dan mensen dwingen oud matrieel terzijde te zetten om prototype 1:87 te rijden
Marklin misschien wel, maar Roco, artitec, LSM produceren allemaal 1:87. Die zullen echt wel goed marktonderzoek hebben gedaan en anders waren ze allang terug gegaan.
-
En daar ben ik het weer niet mee eens (fijn he dat in een land leven waar dat mag (y))
Er is denk ik een behoorlijk verschil van marktstrategie. Wat jij vergeet is dat het gros van de mensen die met treintjjes spelen zich hier op dit forum niet melden. Ik denk dat de mensen die hier actief zijn toch bovengemiddeld geïnteresseerd zijn. Het gros van de mensen boeit het niet of een rijtuig twee centimeter te kort is, als het maar probleemloos op hun baantjes rijdt. En daar mikt Märklin op. Die heeft geen zin in gezeur van ontevreden klanten die melden dat hun Märklin treinen ontsporen op hun Märklin rails... Dat jij de R1 te krap vindt is je goed recht, maar als je dit ziet weet je er iets meer van dan de gemiddelde gebruiker. Ik ben het dan ook helemaal met Jan-Peter eens. Bovendien heeft Artitec en LSM geen eigen rails en ik weet niet wat de 1:87 rijtuigen in de Roco rails doen...
Wil je meer detail, meer waarheidsgetrouw dan kom je uit bij Artitec 'high end scale models' en dan mag je terecht zeuren als iets niet helemaal conform werkelijkheid is en mag je zelf aan de slag om het dilemma waarheidsgetrouw en fatsoenlijk rijden naar je eigen hand te zetten. Maar nogmaals: de markt waar Märklin op mikt, heeft daar voor het grote deel helemaal geen behoefte aan en die heeft waarschijnlijk ook helemaal geen Artitec modellen.
Niets zo leuk als een goede modelbouwdiscussie op de vroege ochtend ;D
Grtz,
Niels
-
Ik vraag het me af, wat jij zegt. Als ik dan kijk naar de LSM ICR (1:87) die gewoon helemaal uitverkocht is en waar nog vraag naar is, dan vraag ik me echt af hoeveel mensen nog zoveel kwijlen bij R1. Vergeet niet dat mensen die niet op dit forum geregristreed zijn, veel te horen krijgen via winkeliers, maar ook via vrienden en dus ook op de hoogte zijn van het lengteverschil. Dus ik denk dat de Trix DD-AR helemaal niet zo goed verkopen. De marklin waarschijnlijk meer, omdat de 3-railers wat meer hun eigen merk knuffelen.
Wat beteft roco. Die hebben ook R1 in programma en daar passen bijvoorbeeld hun eigen ICK's ook niet doorheen.
-
Hoi Daan,
Ik snap nooit dat iedereen het niet kunnen rijden door R1 wijt aan te lange rijtuigen en niet aan de te krappe bogen
Daar is één hele simpele reden voor: de baan\rails is er eerder dan die lange gedrochten ;)
Jan-Peter
PS lees voor "gedrochten" je eigen zelfstandignaamwoord, zoals: pareltje, schoonheid, slang, ....
-
Ik vraag het me af, wat jij zegt. Als ik dan kijk naar de LSM ICR (1:87) die gewoon helemaal uitverkocht is en waar nog vraag naar is, dan vraag ik me echt af hoeveel mensen nog zoveel kwijlen bij R1. Vergeet niet dat mensen die niet op dit forum geregristreed zijn, veel te horen krijgen via winkeliers, maar ook via vrienden en dus ook op de hoogte zijn van het lengteverschil. Dus ik denk dat de Trix DD-AR helemaal niet zo goed verkopen. De marklin waarschijnlijk meer, omdat de 3-railers wat meer hun eigen merk knuffelen.
Wat beteft roco. Die hebben ook R1 in programma en daar passen bijvoorbeeld hun eigen ICK's ook niet doorheen.
Ik zou wel eens de oplages naast elkaar willen zien... Ik denk dat je schrikt als je de verkoopaantallen ICR van Lima en Marklin afzet tegenover LSM...
-
Bij matrix zie je vaak oplages van 500 stuks en daar blijven ze dik mee zitten wat resulteert in dump. Dit denk ik overigens niet, dat weet ik.
-
Na ja, wat LS Models betreft: 300 stuks stuurstand voor het gehele land....... Daarmee bedien je idd maar het kleine deel 'gekken'. En dan lijkt het veel populairder.
Anyway, als ik op houten rondkijk, dan zie ik nog genoeg Marklin spul man eigenaar wisselen, zonder dat er nog 4 cm aan wordt geplakt in een donker hoekje..... ;D
On topic: Ik ga iig zwaar nadenken over de DDM set, wellicht inclusief de loc zoals in de nieuwheden folder staan opgenomen. Als de prijs tenminste een beetje aardig is... Want ik denk dat ik tzt ook de LSM 1700 wel wil.....
En dan loopt de koploper ook niet zo uit de pas......en ik ben niet zo een merkknuffelaar (mijn collectie MArklin wordt verhoudingsgewijs steeds kleiner) maar ik heb meer vertrouwen in Marklin dan Artitec
Martijn
-
Ik zou wel eens de oplages naast elkaar willen zien... Ik denk dat je schrikt als je de verkoopaantallen ICR van Lima en Marklin afzet tegenover LSM...
Vergeet niet waar de 'L' in 'LSM' voor staat.
-
Dat bedoel ik!
-
Wat maakt de productieaantallen nu uit? Feit is dat Artitec stom bezig is door een model waar geld mee te verdienen valt, op de plank te laten liggen. Ja en nu er een concurrent ook mee gaat komen, gaan mensen overstappen. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben, maar dat maakt nu allemaal niet veel uit meer.
Ik denk dat Artitec de schade alleen nog zo beperkt mopgelijk kan houden door de DDM-1 nu met gezinde spoed op de markt te brengen. Want dan zijn er altijd weer genoeg mensen die toch weer voor Artitec gaan.
Is Märklin eenmaal op de markt, dan wordt die aangeschaft en zullen minder mensen alsnog ook de Artitec gaan kopen.
Jeroen
-
Wat maakt de productieaantallen nu uit? Feit is dat Artitec stom bezig is door een model waar geld mee te verdienen valt, op de plank te laten liggen
Hoezo op de plank liggen. Volgens mij zijn ze nog steeds bezig deze uit te ontwikkelen. Iets wat op de plank ligt is bij mij iets wat je zo kan verkopen en dat is volgens mij niet zo. Anders zouden ze echt wel uitgeleverd worden.
Ik denk dat Artitec de schade alleen nog zo beperkt mopgelijk kan houden door de DDM-1 nu met gezinde spoed op de markt te brengen. Want dan zijn er altijd weer genoeg mensen die toch weer voor Artitec gaan.
En vervolgens een lading **** over zich heen krijgen omdat er van alles aan mankeerd? Nee laat ze eerst maar alles uitontwikkellen en een mooi product op de markt zetten.
Is Märklin eenmaal op de markt, dan wordt die aangeschaft en zullen minder mensen alsnog ook de Artitec gaan kopen.
Denk ik toch echt niet. Marklin en Artitec zijn toch wel twee verschillende marktsegmenten.
Gr.
Eric
-
Ach, artitec heeft nog de tijd tot q4, dan komt de marklin pas.
-
Wel grappig dat wat artitec deed met LSM, marklin nu doet bij artitec. Alleen lagen ze bij artitec sneller in de winkel, maar toch.
-
Ach, artitec heeft nog de tijd tot q4, dan komt de marklin pas.
Ik zou het zeer teleurstellend vinden als de Märklin eerder komt dan de Artitec... :-\
-
Wat maakt de productieaantallen nu uit? Feit is dat Artitec stom bezig is door een model waar geld mee te verdienen valt, op de plank te laten liggen. Ja en nu er een concurrent ook mee gaat komen, gaan mensen overstappen. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben, maar dat maakt nu allemaal niet veel uit meer.
Ik denk dat Artitec de schade alleen nog zo beperkt mogelijk kan houden door de DDM-1 nu met gezinde spoed op de markt te brengen. Want dan zijn er altijd weer genoeg mensen die toch weer voor Artitec gaan.
Is Märklin eenmaal op de markt, dan wordt die aangeschaft en zullen minder mensen alsnog ook de Artitec gaan kopen.
Jeroen
Lijkt het nu zo te zijn dat als je dit soort technische en qua detail op hoog niveau staande producten in China laat produceren, je als fabrikant uiteindelijk niet goedkoper uit bent?
Of is dit te kort door een R1-bocht? ::)
Ik ben overigens zeer benieuwd naar wat onze handelaren in Nurnberg krijgen te zien ???
Kijk nu al uit naar de verslagen!
-
Ik ben vooral benieuwd wat er met de prijzen van de DDM-/DD-AR sets gaat gebeuren in de komende tijd. Heel kort door de bocht genomen, er is nogal wat op de markt dat in meer of mindere mate op elkaar lijkt: Rivarossi DDM in 1:100, Artitec DDM in 1:87 en Mätrix DD-AR in 1:93,5. Zelfs al laten we de Rivarossi buiten beschouwing, dan nog zitten we plots met een behoorlijk aanbod aan Nederlands dubbeldeksmaterieel. En we weten wat dat met winkelprijzen kan gaan doen (TEE RAm en Plan W nog in het achterhoofd).
Ik kijk even de spreekwoordelijke kat uit de boom en ben erg benieuwd wat er nog meer uit de hoge hoed van Neurenberg getoverd gaat worden.
Groeten, Geoffrey
-
DDM-1 en DDM-2/3 verschillen denk ik toch genoeg? Bovendien kunnen al die late TP4 en TP5 rijders die al jaren schreeuwen om 1:87 spul nu laten zien hoe zeer ze het menen ;D
-
Ik heb een DDM stam van Lima rijden. Voorlopig laat ik die nog even lekker z'n gangetje gaan maar als ik hem vervang is het wel door de Artitec variant. 1:100 ga ik niet vervangen door 1:93.
Er zullen best aardig wat Lima's rondrijden en je kunt je afvragen waarom iemand die door een 1:93 zou gaan vervangen.
Ik ben dus benieuwd hoe groot die markt voor M nou werkelijk is.
-
Hoi
Er zijn genoeg märklinrijders die geen 'vreemd merk' op de baan willen hebben. Bovendien past de 1:93 DD beter bij de koploper dan de 1:87 variant.
En verkijk je hier niet op; ook bij onze oosterburen zijn deze wagens populair. Al was het maar omdat ze hierin gereden hebben toen ze hier op vakantie waren.
Markt genoeg dus voor M.
Bart
-
Oh daar zit inderdaad wel wat in.
Goed voor Marklin overigens hoor.
-
Is er hier al opgemerkt dat er een set van de 1711+4x DDM 2/3 komt?
-
Vertel ???
In de aankondiging staat het namelijk alleen als los item vermeld:
Highlights
Geheel nieuwe constructie in schaal 1 : 93,5
Voorbereid voor LED - binnenverlichting
Locomotief NS 1773 als bijhorende trekkracht in model onder nummer 37269 verkrijgbaar
-
Artikel nummer (ff zoeken) 26589
Verder is het in het Italiaans:
Maar ik haal er uit dat het de lok <Emmen> is, en dat er binnen verlichting in zit.
-
export model.
-
Ja, die andere is niet voor de export, maar voorre ...... geen idee? ;D
Wat betekent exportmodel tegenwoordig nog Chris?
-
Export model betekent eigenlijk zeer weinig tot helemaal niets ;)
Als het erop staat wordt het vaak meer verkocht.
-
Nou ja, vroeger werd een exportmodel voor Nederland alleen aan de Nederland importeur (wa's dat?) geleverd, zodat het in principe alleen in Nederlandse winkels te koop was. Maar ja, dat slaat in het importeurloze tijdperk van vrij verkeer van goederen en internet natuurlijk helemaal nergens meer op.
-
Daarom. En ik kan het nog sterker vertellen, veel handelaren die kopen ook in voor een bevriende handelaar in bijvoorbeeld Duitsland of Zwitserland zodat die het model ook hebben ;) Tenminste zo gaat het in de meeste markten.
-
Overigens staat erbij dat de set met 1711 voor TP VI is en de set zonder voor V. ;D :-[
-
@Daan!, dat is onjuist, de 1711-set is tijdperk VI.
De andereset is Tijdperk V ;D
-
Dan zal de 1711 waarschijnlijk een aircokast hebben.
Jeroen
-
Volgens de folder wel ja.
http://www.hetspoor.com/dokumenten/marklin_export_2012.pdf (http://www.hetspoor.com/dokumenten/marklin_export_2012.pdf)
-
Mooie foto's van die dingen in Nurnberg, hoewel niet in zoveel detail op groterdam.
Oordeel ? Ziet er best goed uit ? Wie heeft ze live gezien ?
Martijn
-
Dat zijn omgekatte (verlengde) Lima's dus daar kan je totaal geen plan op trekken ;D
-
Ah nee! Hebben ze het weer gedaan! :-X
mvg,
Gert
-
Goh, reclame maken voor je eigen produkt door die van de concurrent te gebruiken moet niet gekker worden ::) ;D
-
Hee, er staat wat. Dat heb ik liever dan een kartonnetje.
Dat zag er al prima uit, en je hebt een idee wat er komt.
Dus ik klaag niet.
Er zit keurig een baanschuiver onder, losse ruitenwissers en koppeling met NEM schacht, dus er is veel werk van gemaakt.
-
Hé Gert, hebben ze je in de heupzwaai genomen?
en jij mij dus ;D
BTW Chris, wanneer zou dit in de winkel moeten liggen?
-
Ah
Dat is jammer dan. Vond het al opmerkelijk dat ze er stonden, aangezien eea pas eind dit jaar wordt verwacht. Grappig, stond niet als zodanig op Groterdam ?
Martijn
-
:o Dus het is eigenlijk een Lima rijtuig toch knap gedaan
Ja Chris beetje misleidend hé die tekst eronder ::)
-
Nee, het is en blijft Marklin, geen Lima...
De Koploper was ook een samenraapsel van hout en Lima.
Is ook keurig voor elkaar gekomen, dus ben ik daar nu ook niet heel bang voor.
Zal in de verste verte niet meer op een Lima lijken als ie uitkomt.
-
Hé Gert, hebben ze je in de heupzwaai genomen?
Ik dacht dat die dingen echt waren. Dat was dan verdraaid knap gedaan...
En inderdaad: Altijd nog vele malen beter dan dat jaar toen ze vrijwel alleen platte kartonnetjes hadden staan. Wat een armoede was dat zeg!
mvg,
Gert
-
Tenslotte : Het is mijn oordeel dat het Lima's zijn. Geen bevestiging vanuit Marklin.
Wie goed kijkt op de beurs (niet op foto's te zien die ik heb) zal dat beamen. Waaronder heel toevallig Hornby zelf ;D ;D
Maar nogmaals, totaal niet belangrijk, de Marklinisten krijgen een prima DDM voor hun kiezen in Q3.
-
Dat klopt zeker Chris en misschien wel sneller als de Artitec :P
-
Oh vast wel
Was wel mooi geweest als ze nu al iets konden laten zien. Ik ga er wel voor. Artitec wordt me net te prijzig.
Martijn
-
Tenslotte : Het is mijn oordeel dat het Lima's zijn. Geen bevestiging vanuit Marklin.
Wie goed kijkt op de beurs (niet op foto's te zien die ik heb) zal dat beamen. Waaronder heel toevallig Hornby zelf ;D ;D
Maar nogmaals, totaal niet belangrijk, de Marklinisten krijgen een prima DDM voor hun kiezen in Q3.
Q3 al, ik las ergens Q4, word wel een heel erg duur jaar zeg ;D ;D ;D ;D
-
Ach
Wordt vast Q1 ;D
Martijn
-
Was wel mooi geweest als ze nu al iets konden laten zien. Ik ga er wel voor. Artitec wordt me net te prijzig.
Afgezien de prijs is het toch ook belangrijk dat de set op een c-rail baan, over wisselstraten met wissellantaarns en door R-bochten met bovenleidingportalen kan rijden? Naar wat ik heb begrepen kan dat met 1/87 niet en 1/93,5 wel.
-
Nee
Dat boeit me eigenlijk niet. Daar heb je je baan op aan te passen, die ik overigens nog niet heb. Let wel, dat is een overweging VOOR MIJ. Ik ben voorzichtig alles wat kleiner dan 1:93,5 is weg aan het doen, dus als ik ooit wat ga bouwen dan moet ik daar rekening mee houden. Als overtuigd marklinist vind ik R1 bochten ook niet mooi, en begint het leven pas bij R3.
Nee. de belangrijkste overweging is voor mij dan de prijs. Ik las dat de 4 delige set in DLD al te bestellen is voor 200, en de Artitec kosten iets van 85 euro per stuk. En als je dan purist bent en je wilt een DDM1 stam samenstellen kom je er niet met 4 bakken, met DD-AR wel. Lekker compleet dan zo een set van Markln.
Martijn
-
er wordt hier heel veel gesproken over lengte 1/87,en dat je je baan daar maar op aan moet passen,maar ik denk persoonlijk dat heel veel mensen domweg de ruimte niet hebben om veel ruimere bochten toe te passen.
Daarom vindt ik alle sneer richting fabrikanten die een model in lengte 1/100 of in dit geval 1/93,5 een beetje voorbarig.
Want als men alleen maar 1/87 lengte uitbrengt,betekent dat veel mensen dat model dus niet kopen omdat ze er domweg niets aan hebben.
Denk dat je dan erg veel laat liggen.
Uiteraard ben ik het er zeer zeker mee eens dat 1/87 lengte erg mooi is,mooier als ingekort.Al zou ik maar kijken naar mn Marklin icr rijtuigen en de LS uitvoering.
Alleen zullen helaas de 3 LS varianten die ik nu in de vitrine heb, bij mij nooit op de baan komen,omdat ze niet uit de voeten kunnen op mn baan,de Marklins zullen dus ook in dienst blijven.
Zelfde met de dubbeldekkers,de Marklin set gaat er komen,de Lima's gaan wel de deur uit,want naast elkaar is geen gezicht.
en als je de verschillende lengteschalen maar niet door elkaar gaat gebruiken dan oogt het helemaal niet slecht.
Let wel,dit is MIJN persoonlijke mening.
-
ascona je hebt hier wel een punt vindt ik.
ben het helemaal eens met jouw redenering.
gr.theo
-
Ik ga een marklin baan maken met grote bochten boven de R5, krijg je dan nog steeds problemen met de LS Models ICRm en de Marklin DD-AR set?
-
Alleen R1 en R2 willen nog weleens problemen veroorzaken (en onrealistisch ogen) maar met hoger dan R5 zit je echt wel goed ;)
-
Is het al bekend wanneer deze set ongeveer komt, voor de kerst bv?
-
Zal ongetwijfeld voor de Kerst komen. 8) Alleen welk jaar ;D
Gr.
Eric
-
nog niets in zicht?
-
Vertegenwoordiger gaat hier zo binnenvallen, vragen we het gelijk.
-
Op de M-site staat dat hij in 2013 wordt uitgeleverd >:(
Raymond.
-
Hmm, dan gaat mijn binnenvallen bij MTE in de kerstvakantie om 'm op te halen niet door :(
Die vertegenwoordiger eens goed 'op het rooster leggen', Chris ;)
-
We weten het volgende week zeker, dan krijgen we echt uitsluitsel van Marklin.
Of net 2012, of net 2013.
bron : vertegenwoordiger Marklin.
-
Dus het begint er naar uit te zien dat MaTrix eerder met zijn dubbeldekker op de markt komt dan Artitec....
-
er naar uit te zien dat MaTrix eerder
Dat is natuurlijk geen wonder, ze hoeven ongeveer 7% minder trein te maken, ;)
Jan-Peter
-
Da's waar......alleen lijkt Artitec bij die 7% extra steeds een foutje te maken ;)
Jakop(Die bewust voor die 7% minder lengte heeft gekozen..)
-
Op de Märklin site staat nu een lijst (http://www.marklin.nl/producten/LevertijdenMarklinNouv2013.pdf) met levertijden en dan zou de DDM (43598) nu in kwartaal 2 komen..........
Toch raar dat mij in een gerenommeerde winkel (waar iemand wel eens een vrije dag heeft) op 28 december gemeld werd, dat hij op dat moment in Duitsland werd ingepakt voor verzending ::)
Ach...nog een beetje geduld, heb ik ook nog wat meer tijd om m'n 1702 aan te passen ;)
-
Werd er ook bij verteld waarheen de zending ging? Retour China wellicht? ;)
Even een zijsprong hier: de 1201 (1e uitvoering) staat vermeld als "jan. 2013". dan hebben ze nog precies een week - ik ben benieuwd ;D
-
Op de Märklin site staat nu een lijst (http://www.marklin.nl/producten/LevertijdenMarklinNouv2013.pdf) met levertijden en dan zou de DDM (43598) nu in kwartaal 2 komen..........
Toch raar dat mij in een gerenommeerde winkel (waar iemand wel eens een vrije dag heeft) op 28 december gemeld werd, dat hij op dat moment in Duitsland werd ingepakt voor verzending ::)
Dat nieuws kwam van het gerenomeerde Marklin zelf ;)
En dan verwacht je de waarheid. De waarheid ! ;)
-
De set met loc komt wel eerder, in maart. Dus dan heeft die blijkbaar prioriteit gekregen.
-
Bevestiging van Marklin gehad (ja ik geef het maar gewoon door)
Dat inderdaad de set met de lok eerder gaat komen (Maart), daarna de sets met losse rijtuigen.
Levertijden conform de website.
bron : Marklin.
Turkooise 1200 komt begin Februari.
-
Dat nieuws kwam van het gerenomeerde Marklin zelf ;)
En dan verwacht je de waarheid. De waarheid ! ;)
;D ;D
-
De waarheid ligt altijd in het midden, bij Marklin in de vorm van puntjes tussen de rails ;D ;D
Maar het siert ze dat ze toch redelijk concrete data kunnen geven, ervanuitgaande dat de 'ze worden net ingepakt' opmerking eigen initiatief van de betreffende ondernemer is geweest..
-
@Bessel : Nee dus, want dat waren wij ;)
En die info kregen wij nu eenmaal. :P
-
Chris, ik twijfel niet aan je hoor, ik zocht even een woordspeling om puntjes in het midden te benadrukken ;D
-
;D
-
Zijn er al fotos bekend/uitgelekt?
-
Niks?, zie alleen de fotos van Chris.
-
De nieuwe levertijden van Märklin staan online: http://www.marklin.nl/producten/LevertijdenMarklinNouv2013.pdf
De set van de NS DDM3 dubbeldekker met loc staat nog steeds gepland in maart 2013, jeah!
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar foto's of andere info, haha!
Groetjes Daniël
-
Inmiddels levertijd wederom gewijzigd: http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/pdfs/deliverylists/Liefertermine_Maerklin-Neuheiten_2013-03.pdf (http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/pdfs/deliverylists/Liefertermine_Maerklin-Neuheiten_2013-03.pdf)
2e Kwartaal 2013 dus..
Groeten: Frits
-
Märklin doet er echt alles aan om straks precies tegelijk met Artitec op de markt te komen met hun dubbeldekkers! ;D
mvg,
Gert
-
;D
-
Maar kom op wie levert er nou nog op tijd. Als je dat doet dan hoor je er echt niet meer bij tegenwoordig, haha ;D
-
Bevestiging dat het eind Maart of begin April komt.
(eerste levering) Komt in delen !!
bron : ik, want ik heb lopen bellen naar Marklin.
-
Alleen de Marklin of ook de Trix ?
-
Dit is de set met de 1700 dus alleen Marklin.
De losse wagens komen later pas.
-
Later pas in kwartaal 2? of nog later.. :-\
-
Geen idee. Die zouden sowiezo later komen.
Dus of die dan ook nog eens op schuiven, geen idee.
(ik ga niet weer bellen, ze worden gek van me) 8)
-
Later pas in kwartaal 2? of nog later.. :-\
Volgens de lijst van Märklin staat de set met alleen rijtuigen gepland voor Q2/2013. Voor wat het waard is.
-
....ze worden gek van me) 8)
Men kan niet worden wat men al is... 8)
@Duvel Ik hoop dat ik 'm 29 juni kan ophalen dan ::)
-
Chris, neem jij de Marklin? (trix) of neem je de Artitec?
-
Wat denk jezelf ?
-
Chris neemt Rivarossi ;D ;D ;D ;D
-
Dat is dik 5 jaar geleden al verkocht. 8)
-
Bij de aankondiging van Artitec? ;D
-
Voor... ;D
-
@Chris, heb je de Rivarossi DDM Condor en de nieuwe Rivarossi DD-Ar nog?
En welke neem je Trix/Artitec of beide ? :)
-
Heeft Chris hierin een voorbeeldfunctie voor jou? ;D
Als je twijfelt moet je de verschillen tegenover elkaar zetten. Dat zit hem in de:
-detaillering
-schaal
-prijs
-
Nee, was nieuwsgierig ernaar.
Detaillering : is een moeilijke geen van beide is uit.
Maar gezien de Koploper (2008) dan ben ik zeer tevreden (y)
Schaal :
1:93,5 vs 1:87 alleen de Artitec is een DDM daar zit natuurlijk ook verschil in, samen laten rijden vind ik nog wel kunnen het verschil is kleiner dan met 1:100 zelfde als je de Lima/Rivarossi met een Trix mengt (2 stammen) valt het nog mee, maar dat is geen feit maar een mening. Of ze een DD-AR willen maken weet ik niet.
Prijs :
Trix DD-AR + - 250,- 4 delig vind ik zeer netjes voor een merk als Trix(Marklin) Artitec had destijds eh 79,- ? voor een bak met interieur verlichting maar dat laatste ging zover ik weet niet door.
Ik weet het niet ;D er zijn ook bijzonder weinig fotos van beide treinen te vinden... :'(
Wat vinden/weten jullie ?
-
De Marklin is in Goppingen aangekomen en zal volgende week worden uitgeleverd.
Bron : Marklin
-
Morgen? ;D
-
De Marklin is in Goppingen aangekomen en zal volgende week worden uitgeleverd.
Bron : Marklin
Chris, weet jij meer? Ik heb nog geen set gezien...
-
Vandaag weer eens gebeld toevallig.
Nog 10 dagen geduld hebben helaas....
Maar goed. Het blijven beloftes.
-
Dankje!
Das jammer, maar dan wachten we het nog rustig(... :P) af. :)
Groetjes Daniël
-
Na 12 dagen nog steeds heel stilletjes... ;D
-
De nieuwe verwachte levertijdenlijst staat bij Märklin op de site, en zegt voor de set met loc: levering april, en de set zonder loc in mei. 2013 allebei.
-
Zit het mee, dan staat er volgende week Donderdag een flinke bespreking op Groterdam, wat dus inhoud dat ze in de winkels zijn verschenen.
Eerste levering is niet alles, dus er zullen deelleveringen plaatsvinden.
Dus niet iedereen zal direct zijn set in huis hebben.
bron : Marklin.
-
Zitten er verschillen tussen een set met 1700 (Marklin) en een Trix versie?
Bedoel het bedrijfs nummer of hebben beide sets dezelfde nummer?
-
Ga daar maar niet van uit. De koplopers hadden ook hetzelfde nummer. Ik zou het even googlen. Dan weet je het denk ik sneller.
-
Zit het mee, dan staat er volgende week Donderdag een flinke bespreking op Groterdam, wat dus inhoud dat ze in de winkels zijn verschenen.
Leuk, ik ben benieuwd!
-
http://www.marklin.nl/nieuws/levering-ns-dubbeldekkerset-1/
Nu dus echt een dezer dagen :-)
-
Wordt er ook nog een extra BSI koppeling meegeleverd bij de set zonder locomotief?
Jos.
-
http://www.marklin.nl/nieuws/levering-ns-dubbeldekkerset-1/
Nu dus echt een dezer dagen :-)
Zou het model ook zo beroerd in de lak zitten? ;)
-
Zou het model ook zo beroerd in de lak zitten?
Maakt Matrix eens iets correct na, is het weer niet goed ... ;D ;D
Jan-Peter
-
Zit het mee, dan staat er volgende week Donderdag een flinke bespreking op Groterdam, wat dus inhoud dat ze in de winkels zijn verschenen.
Zo, de dag die we wisten dat zou komen is eindelijk hier. 8)
Hoop ik?
-
Daar sta je dan....wachtend op een email dat ze er nu zijn, daar sta je dan....
;D
-
De mail die je wist dat zou komen zeker ;D
-
Antwoord van de winkel (ik ben deze week vrij)
Daar sta je dan....wachtend op een email dat ze er nu zijn, daar sta je dan....
Ze zijn geweest maar helaas het zat er niet bij.
;D
Morgen nieuwe kansen.
-
Daar sta je dan....wachtend op een email dat ze er nu zijn, daar sta je dan....
"...in je hemd..."
(of was het geen vraag?)
-
Nou, ik sta op dit moment niet in mijn hemd.... 8)
Maar een bepaalde vertegenwoordiger begint het warm te krijgen denk ik :)
-
Niels?
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
;D ;)
-
Nah ik ben er morgen weer hoor.... Misschien ff gewacht op mij :P
-
O, dat is het ;D
-
En ik ben voor niets op de uitkijk gaan staan. >:(
Heb ik morgen hopelijk iets leuks om uit te pakken. ;D
Groeten Ferdinand.
-
Set ligt in de eerste winkels.
-
Mooi :)
-
Nu nog een mooi verslag + video van de sound van de loc.
-
OM 4 uur proberen ze bij de buren de eerste foto's te plaatsen.
Op Groterdam zal dat het bekende nachtwerk gaan worden. (als ze binnenkomen)
-
Nou Liebe Eisenbahnfreunde, vielen spass dan maar met die grössere DDM die wegen Märklin's lange tradition nicht die korrekte länge hat! 8)
mfG,
Gert
-
;D ;D
-
Eerste foto's bij de buren :)
-
In goedkope piepschuimverpakking (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43369.msg786185#msg786185). Het lijkt wel Lima... ;)
mvg,
Gert
-
Set is binnen.
Gaat nachtwerk worden. Inclusief inbouw verlichting, video enz enz.
-
Toch tot mijn aanwezigheid gewacht he 8)
;D ;D
-
Niet zo ouweneelen.....foto's wil het volk, bij voorkeur uit de doos.. ;) ;D
-
Hoi Jakop,
Staat een linkje een paar berichten terug voor foto's.
-
Nou als ik dit zo zie prachtig!
Alleen jammer dat de nummerplaten er plat op zitten en niet meegegoten zijn.
Thomas
-
Werk voor de Grote Ger : DD-AR nummerplaten :)
-
Dat mag van mij,
Ik heb nog niet eens het geld voor een Lima DDM set laat staan een van Marklin.
Thomas
-
Hoi Jakop,
Staat een linkje een paar berichten terug voor foto's.
Dank Wijbe,
Toen ik die link (eerder) bekeek was alleen die foto in de doos nog maar gepost ;D
-
Kan iemand de hoogte en de breedte vergelijken met een Lima rijtuig?
Ik heb namelijk de Trix versie besteld zonder lok.
Ik zou ze willen combineren met de Rivarossi mDDM motorwagen (ja ik weet het dan heb ik een wagen teveel)
Jos
-
Zonder het model in handen te hebben gehad kan ik je vertellen dat de breedte vrijwel nagenoeg gelijk is aan die van Lima, terwijl de lengte 6,95% (namelijk 100/93,5) groter is.
mvg,
Gert
-
Dus in feite zou deze combinatie goed kunnen?
Jos
-
Naar ik aanneem is de Rivarosso motorwagen 1:100.
Het is aan jou om te beslissen of dat te combineren valt met 1:93,5.
mvg,
Gert
-
Kan iemand de hoogte en de breedte vergelijken met een Lima rijtuig?
Ik heb namelijk de Trix versie besteld zonder lok.
Ik zou ze willen combineren met de Rivarossi mDDM motorwagen (ja ik weet het dan heb ik een wagen teveel)
Jos
Ik denk dat de combi van mDDM van Rivarossi en DD-AR van Trix er niet uit gaat zien, want die mDDM is echt een stuk korter (in het echt ook) maar doordat de mDDM 1:100 is en de rijtuigen 1:93,5 zal het geen fraai geheel worden, maar iedereen moet zelf weten waarmee ze rijden op hun baan.
-
Als de zijkant en het dak gelijk lopen moet het kunnen maar ik denk dat dit zelf niet het geval is
Zie voorbeeld, foto geleend via google
(http://whtheunissen.nl/wtplaatjes/wt_ts8.jpg)
-
De enige manier om daar achter te komen is met je mDDM naar de winkel te gaan en vragen of je 'm even voor zo'n Märklin-wagen mag zetten. Mocht je dat doen, vergeet dan niet een foto te maken en die hier te plaatsen! (y)
mvg,
Gert
-
Set voor mijn neus.
Ziet er goed uit.
Bespreking komt in 3 delen
Bespreking
Lok video
Licht inbouwen (uitleg) en pimpwerk.
-
Als de hoeken van de DD-AR en de mDDM met elkaar overeen komen zie ik niet zo 1-2-3 een bezwaar.
En dat de motorwagen 1:100 is weet ik nog niet zo zeker.
Hoe lang zou die dan moeten zijn als die in 1:87 zou zijn, als dat zo was dan was ie in feite te lang voor de rijtuigen.
Ik denk zelf dat die 1:100 motorwagen niet eens erbij zou vloeken.
Want qua detaillering doet die mDDM van Rivarossi het best goed.
Jos.
-
Een mDDM motorwagen is in werkelijkheid 21,4 meter Jos.
Dus als jouw model 21,4 cm. is, is het 1:100.
Bij 1:93,5 (want dan totaal afwijkend t.o.v. de Lima/Rivarossi-wagens zoud zijn), zou het model 22,9 cm. lang zijn.
En in echt 1:87 zou het 24,6 cm. lang zijn.
Ik zou zeggen: Meet 'm even.
mvg,
Gert
-
Hij is 21,4.
Dus 1:00
Voor 1:93,5 mis ik net 1,5 cm.
En voor 1:87 heb ik dan 3,2 cm teveel.
Persoonlijk denk dat dit wel een aardig compromis is.
Maar we gaan Chris zn verslag eens afwachten, misschien houd hij er wel een Lima of zo naast???
Jos.
-
Als ik zo de foto's bij de buren kijk, is de totaal indruk fraai. Maar qua afwerking vind ik de set wat tegenvallen. Opgedrukte stamnummerborden (7455) en gele raamranden op de deuren en gele randen bij de front- en sluitseinen. Geen donkergrijs vlak achter de handgrepen bij de cabinedeuren. Had niet gemogen voor dat geld wat mij betreft.
Jeroen
-
Mee eens Jeroen. Zo'n set schijnt (inclusief de verlichting) 600 euro te kosten, dus dan verwacht je toch eigenlijk wel dat de afwerking tip-top is.
@Jos: ik had met je moeten wedden dat het 1:100 was... 8)
mvg,
Gert
-
mDDM kan er prima bij, we reden toch ook met een 1:87 16/1700 met 1:100 rijtuigen, dat vloekte nog veel meer.
Een DD-AR met mDDM is in het echt 4 delig Kopbak 2 middenbakken en een motorwagen. een DD-AR met 1700 was 3 delig (tot de mddm eraan kwam) en de rest was 4 delig, een enkeling heeft volgens mij langer 3 delig gereden de 1708 meen ik.
(http://farm4.staticflickr.com/3407/3424255744_0cd071ab1b_z.jpg)
Foto gevonden via Google.
Heb het idee dat de bovenramen wat hoger zijn dan bij de Lima versie? of lijkt dit zo?
Jammer dat de buffers op de neus vlak zijn, ik had tot vorig jaar een panda van 15 oud zit er een soort van patroon erin een O met puntjes.
De doos ziet er prima, een Trix ICM heeft ook zon doos volgens mij.
Verder had ik gelezen dat het in de toestand van 1993 zou komen, nu zie ik dat het de huidige toestand is (rolstoel logos) En dat deze set slechts 1 keer uitkomt? (eenmalige uitgave) dus nummervarianten komen niet?
Over het algemeen ziet het er behoorlijk netjes uit! tja het geld ik weet nog dat een Lima DDM tijger ver boven de 150 op Mp/Ebay opbracht en dan had je heel simpel spul 3 delig!, een mDDM set was dubbel zo duur!
Interieurlicht kan je ook heel goed zelf erin maken, Led strip op rol kleur warmwit. en dan 2/4 polige stroom voerende koppelingen erop en voeding uit de lok trekken.
-
Hoi Bastaard,
Deze set is een eenmalige uitgifte. Oftewel volgende keer een ander nummertje. Ze zouden wel gek zijn dat je een nieuw model ontwikkeld en hem maar 1 keer uitbrengt. ;D
-
Opgedrukte stamnummerborden (7455) en gele raamranden op de deuren en gele randen bij de front- en sluitseinen. Had niet gemogen voor dat geld wat mij betreft.
Afgaand op de foto's is de afwerking niet briljant, ook bij de reclamebanen schijnt geel langs de wat te diep liggende ruiten.
De grijze randen onder de bak hebben eveneens gele zijkanten wat storend zichtbaar is bij diverse uitstulpingen en de gele verf zit in close-up vol duidelijke oneffenheden. Als notaire Att-criticus zie ik hier toch ook zeer terechte punten van kritiek, nog afgezien van de weer net-niet optimale lengtemaat. Verder wordt er bij de buren geklaagd over de sluitverlichting, maar dat kan ik niet bevestigen.
Ik zie in deze set in elk geval geen terechte vervanger van m'n Lima set, ik wacht wel op Artitec.
-
Hoi Bastaard,
Deze set is een eenmalige uitgifte. Oftewel volgende keer een ander nummertje. Ze zouden wel gek zijn dat je een nieuw model ontwikkeld en hem maar 1 keer uitbrengt. ;D
Ik zie bij de buren een foto met een doos met een velletje transfers? Of lijkt dat zo?
Ik weet het niet, wel weet ik dat Marklin/Trix soms moeilijk zijn met een andere uitgave, de Koploper hebben we nooit meer terug gezien :'(
-
Transfers zijn voor de matrix borden.
-
Ah! kijk eens aan, TOP! is de tekst ook geel kleurig?
En is het mogelijk om de matrix borden te verlichten?
-
Geen idee, zover ben ik nog niet.
-
Dokter Chris gaat verder met het ontleden van het treinstel... 8)
mvg,
Gert
-
Deel 1 (puur bespreking) met ruim 70 foto's staat online.
DD-AR met 1711 bespreking (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=997:ddar1711&catid=53:maerklin&Itemid=114)
-
Mooie en duidelijk foto's weer Chris, bedankt (y). Blijft 'eeuwig' zonde dat Märklin afwijkende maten hanteert.
-
Aan de andere kant, ze past prima bij de Koploper.
En smoelt al beter dan de Lima.
Als je de Lima en Marklin al ziet, ga je schrikken als je over een paar weken de Artitec ziet ;D
-
Kwam Artitec er niet mee, dan zou ik nu heftig twijfelen ;D.
-
Wanneer komt ongeveer de geluidsvideo van de loc?
-
Over 30 minuten, staat te uploaden naar YouTube.
-
http://www.youtube.com/watch?v=RaVf_pBTz8A
Link naar de video.
-
Wat een verslag. Hulde voor de moeite. (y)
Wat mij bij de meeste foto's.van het model erg n het oog springt is de knik in het dak ter hoogte van de bovenzijde van de ramen. In het echt zit die er volgens mij niet. Hoe komt dat bij het model over? Op foto's kan een en ander wel eens vertekenen.
Verder oogt de rand dakrand van de stuurstand wat rommelig. Zit de grijze verf wel op de goede plek?
Totaalplaatje oogt fraa!
-
Hoi
Die knik zit er in het echt ook in, maar vrijwel niet zichtbaar.
De märklin knik is denk ik net iets teveel van het goede.
bart
-
Super verslag, bedankt Chris!
Twee kleine opmerkingen:
Op DDM-2/3 heeft nooit een stroomafnemer op het stuurstandrijtuig gezeten.
Ik mis een kritische noot over het ontbreken van het donkergrijze vlak achter de handgrepen van de cabinedeuren. dat is juist zo kenmerkend voor het materieel uit die tijd.....
Jeroen
-
Chris, dankjewel! Mooi en duidelijk verslag. :-)
Nu nog even het telefoontje van mn dealer afwachten....
Groetjes Daniël
-
ik vind het geluid niet indrukwekkend
-
Ik mis een kritische noot over het ontbreken van het donkergrijze vlak achter de handgrepen van de cabinedeuren. dat is juist zo kenmerkend voor het materieel uit die tijd.....
Hoi
Voor mijn gevoel hadden de klassecijfers ook wat dichter tegen de deur aan mogen zitten, maar er zitten altijd wel wat foutjes in.
Echt storend vind ik het allemaal niet.
Ik vind wel dat de vormen niet echt strak zijn. Beetje chinees ;D
Hiermee bedoel ik de afrondingen in de zijwand waar de ramen zitten en de schuine vlakken van het dak. Deze lijken iets hol.
Bart
-
Jeroen : de handrailingen liggen ook niet verdiept.
Valt me nu inderdaad op.
Marc : de rand is wel strak, kijk later of de boel op de juiste plek zit.
-
Als je bij het model kijkt naar de roosters boven de deuren dan zie je dat het grijs van het dak onder de roosters door loopt wat bij het voorbeeld niet het geval is.
Te zien op de foto's van Märklin zelf op de eigen site.
http://www.marklin.nl/nieuws/levering-ns-dubbeldekkerset-1/ (http://www.marklin.nl/nieuws/levering-ns-dubbeldekkerset-1/)
Grtz. Frits
-
Yep, grijs zit te laag.
-
Ah, dat verklaart ook mijn opmerking over de kop. Op de foto op Groterdam met de Lima en Märklin naast elkaar is het verschil mooi te zien. Grijs loopt door tot over de knik boven de cabineramen.
-
Tja, ik vind die Limarossi zo nog helemaal geen beroerde indruk maken na al die jaren.
Wordt de gele band boven de cabine bij de Märklin ook niet heel dik als je het grijs correct onder het rooster laat lopen? Dan klopt de dakvorm niet helemaal.
En verder graag een rijtest van dezen of genen. Het is een trek- duwtrein en die moet dus geduwd door R1 kunnen scheuren. ;D
-
In het verslag is een vergelijking gemaakt tussen een koprijtuig marklin en koprijtuig lima/rivarossi, ben wel benieuwd hoe het lijkt als je motorrijtuig rivarossi en marklin DDM/2-3 ernaast zet, misschien dat iemand een foto van kan maken.
-
De motor van de 1711 :-X !
Heb ervaringen met de 1200 van Trix >:(
Gelukkig hebben we LS-Models en Roco ;D
-
Zou ik ook wel eens willen zien:
- Loc naast een Roco 1700/1800 van de laatste generatie
- Rivarossi mDDM naast het Marklin koprijtuig
-
Over het seinbeeld gesproken, dat kan je toch dimmen en feller maken door een CV aan te passen?
-
Zonder decoder ?
-
Hmmmm...
Modellen zijn voorbereid voor verlichtingsset 73401.
Nu las ik bij de buren dat mensen tegen diverse rare dingen aanlopen.
En dat klopt...
De handleidingen (erg summier) hebben het over gewone rijtuigen en geen dubbeldekkers en gaan er vanuit dat elk rijtuig een sleper onder zich heeft, wat hier niet het geval is.
Alleen een sleper op het kop rijtuig.
Dat zou dan ook weer niet echt een probleem moeten zijn omdat je met de elektrische koppelingen de boel kunt aansluiten, echter de aansluitingen in het betreffende stuurstand wijken kompleet af....
Oftewel, met alleen die set 73401 en een set elektrische koppelingen ben je er echt niet.
-
OK. Ik kom niet uit de Marklin visie....
Dus voor de Marklinisten en technikers
Stuurstand : middensleper op rood. Wielsleper op bruin.
AB bak : wielsleper op bruin en elektrische koppeling.
B bak : wielsleper op bruin en elektrische koppeling.
B bak : wielsleper op bruin en elektrische koppeling.
Bruin loopt dus ook via elektrisch geleidende koppeling.(1 pool)
Hoe krijg ik dan ooit in de AB, B en B bak de boel met rood aangesloten ?
De middensleper namelijk blijft in de stuurstandbak, en ik verwacht juist dat die overal naar toe geleid zal worden via de elektrische koppeling omdat elke bak al wielcontacten (bruin) heeft per bak.
Dus verwachtte ik dat rood de doorlopende lijn was via de 1 polige koppeling.
Je verwacht dan toch dat het onderstaande juist is:
Stuurstand : middensleper op rood EN op elektrische koppeling. Wielsleper p bruin.
AB bak : wielsleper op bruin.
B bak : wielsleper op bruin.
B bak : wielsleper op bruin.
Alle elektrische koppelingen op rood zodat ze in verbinding staan met de middensleper.
Echter moet je de boel dan wel compleet gaan verbouwen, en dat lijkt me nu toch niet de bedoeling...
Ik ben dus geen techneut, maar nu ontgaat me elke visie die Marklin op zijn inbouw lichtsetjes loslaat icm de stuurstand van de dubbeldekker.
Nog gekker is, dat er in de stuurstand wel een stekker zit waar de print zo op kan en hij het doet.
(zie laatste foto's verslag Groterdam) maar die stekker bespreekt men compleet nergens.
-
Rood zal inderdaad via de koppeling moeten lopen.
Bruin gaat op de wielsleper.
Maar waarom zou je dan de hele boel moeten verbouwen?
Heb je misschien ook foto's van de problemen waar je tegenaan loopt? Misschien heeft iemand hier nog een helder inzicht hoe het wel kan?
-
Bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43369.msg786483#msg786483) lijken ze een echte fout ontdekt te hebben.
Is er hier een kenner van het materieel die hier iets zinnigs over kan zeggen?
mvg,
Gert
-
@NL-Modelspoor : Omdat bruin dus vanuit de fabriek op de koppelingen is aangesloten en dat de setjes dat eigenlijk ook allemaal willen.
Moet ik dus gaan solderen in een splinternieuw stel. Dat verwacht ik niet van 'voorbereide' rijtuigen.
-
Mmmm, dan heeft Marklin er echt niet over nagedacht.
Misschien Marklin zelf vragen of ze het even in willen bouwen. Kijken hoe ze het dan oplossen ;).
-
Hoi
Je moet de rode via de binnenverlichting "inpluggen" op de stekker die op de bruine print van de wagen zit.
Eerste foto op pagina 7 dus.
Als het goed is zitten deze kabels met stekker bij de stroomdoorvoerende koppelingen 72021
Bart
-
Ik ben zelf maar aan de slag gegaan. Marklin heeft ook geen rekening gehouden met het feit dat er een technische ruimte zit in het passagiersgedeelte van de stuurstand waardoor 1 ledstrip het niet gaat halen voor de hele beneden verdieping.
Er 1 bijhalen is geen optie, maar het delen van die strip weer wel.
Tot nu toe geen kortsluiting ;D
-
Zonder decoder ?
Dacht dat de set digitaal was ???
Ah ja, je had het inderdaad over een stukje mechaniek wat voor de lichtwissel zorgt. Is het zon systeem als het wieltje draait in een bepaalde richting gaat de leds in de juiste kleur branden?
-
Dacht dat de set digitaal was ???
Is het zon systeem
Ik denk niet dat het op zonne-energie werkt... ::)
Gert
-
@Bastaard : Juist ;)
Hieronder het eerste resultaat.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/testP1110432_zps6de7a54d.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/testP1110431_zps24113875.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/testP1110430_zps8bdd7205.jpg)
Printjes niet te zien, dat is dan wel weer netjes gedaan.
Maar het is wel wat knip en plak werk.
Hoe ? , dat komt later, eerst alle 3 de andere bakken ook even doen.
-
Ik ben vandaag ook bezig geweest met inbouwen.
Grootste manko (maar dat eigenlijk bijna altijd met die standard verlichtingssetjes van Marklin) is dat de kleuren niet kloppen en je meestal geen of te weinig draaidjes hebt (met die stekkertjes eraan).
Uiteindelijk moet je (omdat er in total 3 strips in de bak gaan) toch al gaan solderen, dus het daan maar meteen goed gedaan.
De rode van de sleper in de AB gaat naar de koppeling en die blijft ook de rode (dus nieuwe draadjes op sommige plekken). Alle bruine draadjes in de as-slepers blijft bruin en sluiten we gewoon zo aan.
Van de onderste - die ook als de doorvoer dinet van de koppelingsdraad (de rode weten we nog wel) ook 2 draadjes gesoldeerd op de uitstekende pennetjes en die op de uitstekende pennetjes van de 2 strip in de bovenruimte.
En voila... Er is licht.
De enige rariteit die je dan weer rkijg (als je alle koppelingen vervangt zodat de volgorde te wisselen is mocht je dat willen) is dat de koppeling op de 1700 dan weer niet pas op zo'n stroomvoerende koppeling.
Gelukkig is ervan de motorbak 1 over dus die dan maar 'loos'in de lok gestoken.
(en nee, helaas geen foto's van en kan die ook niet meer maken, het was het stel van een klant)
Nu nog de preisers erbij en eigenlijk ook nog een verlichte bestemmingsbak, dan pas ben je klaar :)
Rene.
-
Bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43369.msg786483#msg786483) lijken ze een echte fout ontdekt te hebben.
Is er hier een kenner van het materieel die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Niet om mezelf tot kenner te bestempelen, maar het lijkt inderdaad alsof het stuk tussen raam en deur te breed is. Toch is er wel over nagedacht: de afstand van raam tot bakeinde lijkt me groter dan van raam tot deur...
-
Misschien hebben ze niet alles ingekort naar de bekende lengteschaal van MaTrix...
;)
-
Hoi
Misschien moet je een nog krommere foto als referentie nemen :(
Kijk gewoon naar de tekening van het voorbeeld, en de märklin is gewoon goed.
De ramen maken ze dan wel weer ietsje lager om de verhouding hiervan redelijk correct te houden....dus in feite klopt er toch geen ene mallemoer van ;D
Bart
-
Misschien moet je een nog krommere foto als referentie nemen :(
Heb je dat al bij de buren gemeld? Daar staat die foto immers.
mvg,
Gert
-
Hoi
Waarom zou ik?
Jij begint er op dit forum over; bij de buren stoort men er zich blijkbaar niet aan.
Bart
-
Even een foto van Groterdam geleend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDAR_stuurstand_Chris.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DDAR_stuurstand_Chris.jpg)
Vergelijk dat eens met deze foto (http://www.flickr.com/photos/webcontentserver/8120059529/in/pool-866599@N24).
Dan zie je dat in werkelijkheid (want aan de tekening van het voorbeeld
hebben we niets, het is immers maar een tekening) de verhouding tussen de ruimte links en rechts van het raam ongeveer 3:1 is. Bij het Märklin-model is dat zo te zien ongeveer 2:1. Niet juist dus...
mvg,
Gert
-
Hoi
Waarom zou ik?
Jij begint er op dit forum over; bij de buren stoort men er zich blijkbaar niet aan.
Bart
Zeker wel, want bij de buren heeft men dit als eerste gemeld. Kijk even naar mijn voorgaande bericht waarin ik aantoon dat je collega-Märklinist bij de buren het bij het rechte eind blijkt te hebben. Märklin is op dit punt de mist in gegaan. Of het is een bewuste afwijking van de werkelijkheid. Dat kan natuurlijk ook.
mvg,
Gert
-
Hoi
Dan hebben ze het waarschijnlijk gedaan om de draaistellen wat verder naar binnen te kunne zetten i.v.m. R360 ;D
Kan me er verder niet druk om maken, t'is toch niet mijn lengteschaal.
Misschien een setje ATT voor tussen een 120-sandwich voor mij ;D
http://www.pietruck.de/images/munich/mucs006.jpg
bart
-
Ja, ik denk dat je gelijk hebt en dat het een nogal in het zicht lopend compromis is om de draaistellen naar binnen te kunnen verplaatsen. Jammer, maar gezien het feit dat je bij Märklin altijd rekening moet houden met dergelijke compromis wel begrijpelijk.
mvg,
Gert
-
Heb liever dit soort foutjes dan een kromme bak ;)
-
Even een foto van Groterdam geleend:
Vergelijk dat eens met deze foto (http://www.flickr.com/photos/webcontentserver/8120059529/in/pool-866599@N24).
Dan zie je dat in werkelijkheid (want aan hebben we niets, het is immers maar een tekening) de verhouding tussen de ruimte links en rechts van het raam ongeveer 3:1 is. Bij het Märklin-model is dat zo te zien ongeveer 2:1. Niet juist dus...
Die foto is genomen met een TZ10, als dat in groothoek-stand was, vertekent alles aan de randen.
-
Zucht...
Kijk dan maar even naar deze foto: http://s963.photobucket.com/user/mlankhaar-modeltreinen/media/20130503_122129-1.jpg.html
Dan zie je dat het echt niks met vertekening door een lens te maken heeft, maar alles met een bewuste afwijking van de werkelijkheid door Märklin.
mvg,
Gert
-
Doe eens normaal met je "zucht". Ik zeg alleen dat een foto een vertekend beeld kan geven, ik zeg niet dat de Märklin-uitvoering tiptop in orde is.
-
En ik zucht alleen omdat Märklin-aanhangers zich wel erg vaak in bochten wringen om verklaringen te zoeken voor zaken die aantoonbaar niet correct zijn.
Gert
-
Doe eens normaal met je "zucht".
Opgepast! Bekentenislectuur: ik heb ook gezucht na je bericht...
-
En ik zucht alleen omdat Märklin-aanhangers zich wel erg vaak in bochten wringen om verklaringen te zoeken voor zaken die aantoonbaar niet correct zijn.
Zal best, en aan dit model klopt dit punt niet, net als die grijze streep op de kop en weet ik veel wat nog meer. Het zij zo, ieder moet ieder zich bepalen of ie het model daarom laat staan. Ik doe verder niet mee aan dat gedoe over sektes, fundamentalisten of weet ik veel wat.
-
Och, ik zou het model er persoonlijk niet voor laten staan, als ik drie-rail zou rijden.
Ik constateer gewoon feiten, dat is alles.
mvg,
Gert
-
(http://i.marktplaats.com/00/s/NjAwWDgwMA==/$T2eC16h,!zQE9s3suFk3BRZYz8fRMg~~60_84.JPG)
Wat een kritiek allemaal ;D
-
even een paar foto's van het voorbeeld 'recht' van de zijkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_02_2009_Utg_7420_Bvk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_02_2009_Utg_7420_Bvk.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_02_2009_Utg_7420_Bv.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_02_2009_Utg_7420_Bv.jpg)
Märklin wijkt af....hoe erg je dat vind is je 'eigen probleem' Ik kijk iig uit naar mijn set :D
-
Och, ik zou het model er persoonlijk niet voor laten staan, als ik drie-rail zou rijden.
Ik constateer gewoon feiten, dat is alles.
mvg,
Gert
Hoi
Je blaast het teveel op.
Bart
-
Wie vergelijkt met deze tekening op trix site
http://www.trix.nl/nieuws/dubbeldekkerset-ddm2-3/
Ziet dat draaistel iets verder opgeschoven is naar buitenkant kopwand want wielen hoorde dichterbij
het kleine schuine kantje aan de onderkant te zitten (maar is reeds gezegd)
OO\___ schuif je deze nu iets verder naar de linkerkopwand gaat automatisch de verhouding iets
minder kloppend worden en krijg je grote ramen.
Maar algemene indruk is prima (y)
behalve dat de AK iets te hoog zit :P
-
Hoi
Je blaast het teveel op.
Bart
Hoi
Je bagatelliseert het teveel.
Gert
-
Ziet dat draaistel iets verder opgeschoven is naar buitenkant kopwand want wielen hoorde dichterbij...
Volgens mij zitten de draaistellen op zijn plek namelijk met het daaipunt precies onder het midden van de deuropening.
Mijn veronderstelling (hypothese, aanname) is dat de afmetingen van het raam naast het balkon onjuist zijn. Mogelijk een copy-paste van de ramen op de onderverdieping, er vanuit gaande dat het rijtuig in CAD is uitgewerkt.
-
Hoi
Je bagatelliseert het teveel.
Gert
Ach, als ik met een vergrootglas over al mijn modellen ga mankeert er eigenlijk altijd wel iets aan. Om maar te beginnen met de belachelijk grote modelkoppelingen.
-
Het punt is dat je hier bepaald geen vergrootglas voor nodig hebt, maar het nogal in het oog valt.
mvg,
Gert
-
Natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel ;).
-
Het punt is dat je haast niet onder die belachelijk grote modelkoppelingen uitkunt.
Dit raam had echter gemakkelijk anders geconstrueerd kunnen worden, dus ik denk dat jij ook wel begrijpt wat ik bedoel.
mvg,
Gert
-
Dat schreef ik al, natuurlijk begrijp ik dat. Zeker gezien de prijs van de set. Daarom wacht ik op Artitec. Maar ik kan je nu al verzekeren dat ook op deze modellen het nodige commentaar zal komen. Je kunt nu eenmaal het 1:1 voorbeeld nooit 100% vertalen naar 1:87, of 1:93 in dit geval.
-
Mee eens. Artitec's dubbeldekkers komen over een maandje uit. De bladen zullen dan wel een leuke vergelijkende dubbeltest in hun zomernummers gaan zetten.
mvg,
Gert
-
Het punt is dat je hier bepaald geen vergrootglas voor nodig hebt, maar het nogal in het oog valt.
mvg,
Gert
Hoi
Wat hoop je nou eigenlijk te bereiken?
Bart
-
Dit draadje is een materieelbespreking van deze nieuwe set van Märklin.
En dat is dus wat we doen: deze modellen bespreken.
En dan komen dus alle pro's en con's voor het voetlicht.
Zo simpel is dat.
Maar wat probeer jij nou eigenlijk te bereiken?
Gert
-
Hoi
Nou..
Het feit is geconstateerd en waarschijnlijk een bewuste keuze van märklin i.v.m wissellantaarns, krappe bochten etc.
Voor mij is het dan klaar en hoeft er niet eindeloos over doorgeneuzeld te worden.
Bart
-
Mijn veronderstelling (hypothese, aanname) is dat de afmetingen van het raam naast het balkon onjuist zijn. Mogelijk een copy-paste van de ramen op de onderverdieping, er vanuit gaande dat het rijtuig in CAD is uitgewerkt.
Daar lijkt inderdaad de schoen te wringen. Het klopt wel, de ramen op de balkons en die van de onderverdieping zijn in 1:1 van gelijke afmeting. Bij de Märklin set lijken de balkons op juiste schaal en het stuk tussen de balkons verkort te zijn, met ook verkorte ramen in het tussenstuk dus. Als je dan hetzelfde korte raam op het niet verkorte balkon zet krijg je het huidige resultaat.
Het eerste wat mij opviel bij het zien van de set is dat de verhoudingen dus gewoon niet kloppen en dat is erg vreemd van Märklin: als je een model verkort, doe dat dan over het hele model in dezelfde mate. Dat is in het verleden al talloze keren gedaan door vele fabrikanten en zag er m.i. bijna altijd beter uit dan deze half/half creatie. Wil je dat niet, zorg er dan voor dat het model er toch goed uitziet (Fleischmann plan V, SGM).
-
Hoi
Nou..
Het feit is geconstateerd en waarschijnlijk een bewuste keuze van märklin i.v.m wissellantaarns, krappe bochten etc.
Voor mij is het dan klaar en hoeft er niet eindeloos over doorgeneuzeld te worden.
Bart
Dan raad ik je aan er ook niet zelf telkens weer op terug te komen. 8)
mvg,
Gert
-
Ja gert..en daarom ga je bij de buren ook nog maar even je gelijk halen.
Bart
-
'There you go again'...
Op dit forum bespreken we gewoon modellen van alle merken. En dan noemen we de voor- en nadelen van een bepaald model. Als we bijvoorbeeld een model van Roco, Rivarossi of welk merk dan ook bespreken, dan benoemen we het gewoon als er iets duidelijk foutief is.
Al eens gezien hoe hard Artitec hier soms is aangepakt? Dat is bepaald niet leuk voor dat merk.
En ook Roco heeft er soms ongenadig van langs gekregen!
Dan zie ik jou echter niet klagen en eindeloos blijven roepen dat het allemaal wel meevalt.
Echter bij dit merk doe je dat telkens wel.
En doordat je telkens weer reageert, zorg je er zelf voor dat er extra aandacht is voor de fout die Märklin nu heeft gemaakt. Die fout kun je mij als neutraal (d.w.z. aan geen enkel merk gebonden) modelspoorder moeilijk verwijten. Evenmin kun je mij verwijten dat je zélf dit draadje steeds weer omhoogkickt.
Nogmaals: Het is best een fraaie trein geworden die Märklin heeft uitgebracht. Ik zie echter twee minpunten.
En dat zijn die zwabberende spaghetti handrails bij de cabinedeuren en de fout die is gemaakt bij dat raam.
Het lijkt me mijn goed recht om dat gewoon te benoemen. Zoals ik dergelijke fouten, als ik ze constatateer bij modellen van een ander merk, ook gewoon zal noemen.
Gert
-
Ach Gert, het is een hele verbetering met de recente ICL-set waar nog complete ramen ontbraken. ;D
En ja Bart, ik weet ook hoe dat kwam. Compromissen is niks mis mee, maar dit raampje hoort in de categorie onnodig en redelijk onbegrijpelijk. Ook die wissellantarens en dergelijke maken dit niet strikt noodzakelijk.
Ik hou het bij mijn Lima-setje vol compromissen, maar niks geks en goed ogend. Voor zover ik dat op de foto's kan zien, oogt dit nieuwe model niet erg overtuigend. Ergens zit de vorm er niet goed in.
-
Dat raam tja te klein, dat is een tekenfout geweest, maar ik las ook iets over het draaistel? en iets over dat het door een aanpassing door R360 bogen kan ?
De handrails gewoon heel slordig, mijn ICM heeft dezelfde rails en de kleur is ook hetzelfde als ik naar de fotos van de DD-AR kijk.
Over R1 bochten blijf ik het vreemd vinden, Marklin maakt sets van ruim 500 euro en dan moet het op een kinderbaantje met R1 kunnen rijden. Kopen mensen met zon (klein/scherpeboog) baan serieus dit soort sets? investeer dan in R2/3/4 bochten ;D
-
Goed, vanaf pagina 8 Hier dus (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=997:ddar1711&catid=53:maerklin&Itemid=114&limitstart=7) leg ik als leek uit, hoe ik de verlichting heb lopen inbouwen.
Zal vast beter kunnen, maar dit is zoals ik het heb lopen uitvogelen. :-\
Er is in in ieder geval geen brand uitgebroken. ;D
-
En vanaf hier wat bescheiden pimpwerk PIMP werk (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=997:ddar1711&catid=53:maerklin&Itemid=114&limitstart=10)
Te beginnen met de stuurstand.
-
Prachtig verslag en fraai pimpwerk (y)
Ikke super blij hoor dat je dit allemaal gedaan hebt :-*
Gr.
Brigitte
-
Mooi :) Goed om te horen.
Dinsdag heb je de set weer in je bezit :)
-
Voor je verslag van en het pimpwerk mag je straks mijn set losse rijtuigen wel lenen als die uitgeleverd worden 8) ;D
-
;D
-
Chris,
Mooi werk (y)! Zie ik het goed dat je de hoeken v/d deuren niet zwart hebt gemaakt? :-\
-
Zeker wel.
Dit is een soort glans van de marker waardoor het lijkt dat die niet gedaan zijn.
Alles is netjes zwart :)
-
ahhh... ik schrok al ;D (y)
-
Het is een soort van blauwige glans, de camera maakt er geel van.
Na droging is het netjes zwart.
-
Fraaie oplosssing voor die matrixborden! (y)
mvg,
Gert
-
Dank u.
En met de laatste pagina, nummer 13 en ruim 130 foto's staat alles erop.
-
En er is nog niemand die een Rivarossi mDDM er naast gehouden heeft?
Jos.
-
Dat ziet er natuurlijk niet uit.
Een mDDM is al korter dan een DD-AR/DDM rijtuig en als de Riva dan ook nog eens 1:100 is, dan staat dat werkelijk hilarisch.
-
Dat kan kloppen, maar ik bedoel qua hoogte en breedte.
En natuurlijk het lijnenspel, hoe dat in elkaar overloopt
Jos.
-
Dat ziet er natuurlijk niet uit.
Een mDDM is al korter dan een DD-AR/DDM rijtuig en als de Riva dan ook nog eens 1:100 is, dan staat dat werkelijk hilarisch.
Maar toen we het met de Lima en Rivarossi moesten doen deden we wel een 1:87 loc ervoor, dat verschil is/was nog veel groter ;D
Wie weet maakt Marklin ooit een mDDM (y)
-
Heren,
Zoals een aantal al opmerkten: Dit draadje gaat over de nieuwe märklin DDM 2/3 van Märklin. Graag verschillen van inzicht over wat iemand hier op het forum doet graag via de PB.
Dus een verzoek: Graag dit draadje nu op het juiste spoor houden. Berichten die hierna nog verschijnen over de verschillen van inzicht of niet Märklin DDM 2/3 gerelateerd worden digitaal gearchiveerd.
Een aantal berichten die niet te DDM 2/3 gerelateerd zijn, zijn nu digitaal gearchiveerd.
Met een vriendelijke groet,
Ronald.
-
Dat kan kloppen, maar ik bedoel qua hoogte en breedte.
En natuurlijk het lijnenspel, hoe dat in elkaar overloopt
Nog niemand naast een Riva mDDM gehouden?
Jos.
-
Heb jij geen mDDM ?
Of www.Marktplaats.nl koop een mDDM en zet m ernaast ;D, bevalt ie niet weer doorverkopen (y)
-
Die heb ik wel.
Maar geen Marklin DDM 2/3, wacht namelijk op de Trix uitvoering.
Daarom juist de vraag.
Jos
-
Die heb ik wel.
Maar geen Marklin mDDM, wacht namelijk op de Trix uitvoering.
Daarom juist de vraag.
Jos
Komt er ook een Mddm van Marklin/Trix ???
-
Nope.
Dus waar dit over gaat, beats me.
-
Mogelijk een andere oplossing: Neem je Riva mDDM mee naar een Märklin-winkel. Ga daar eens kijken of de Märklin daar zoveel van afwijkt. Zo ja: Dan weet je dat je de Trix versie ook niet hoeft te kopen. ;)
Het model van Märklin ziet er niet verkeerd uit. Het is wel jammer dat je toch weer aan de hobby moet als je de verlichting gaat inbouwen. Dit allemaal op basis wat ik gezien heb bij Chris en op de website.
Groeten Ronald.
-
Antwoord al verbeterd.
Had een foutje gemaakt in de materieel naam.
Jos
-
Ahhhhhhhh :P (y)
-
Nog even een aanvulling.
Bij de winkel waar ik normaal ga ligt er geen set meer op voorraad.
Dus gaat vergelijken heel lastig.
En verder is hier geen winkel in de buurt.
Jos.
-
Op verzoek dan.
Qua kleuren en uiterlijk neem ik : 'dat ziet er natuurlijk niet uit' terug.
Ziet, zeker als je onthoud dat er ruim 20 jaar ontwikkeling naast elkaar staat, niet verkeerd uit.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/20130521_140746_zpsb2e87e82.jpg)
Kopjes bij elkaar
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/20130521_140717_zps93e58b9f.jpg)
Blauwe banen zijn wel duidelijk anders.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/20130521_140708_zpsb36c0082.jpg)
Dak en geel komt prima met elkaar overeen.
-
Bedankt Chris.
Als ik de foto's zo zie past de hele combinatie best goed bij elkaar.
Gekoppeld ziet het ook goed uit, en loopt mooi in elkaar over.
Je zei dat het hilarisch zou overkomen.
Ik vind zelf van niet, de Lima DDM met een Roco 1600 was veel hilarischer, de lok was bijna even lang als het rijtuig.
Bij deze combinatie 1:93, 5 / 1:100 valt het lengteschaal verschil nauwelijks op.
Hoewel er 20 jaar leeftijdsverschil tussenzit vloekt het geheel totaal niet met elkaar.
Mijn besluit staat vast:
De Trix DDM 2/3 gaat bij mij samen rijden met de Riva mDDM.
Jos
-
Er staat toch in mijn laatste bericht dat ik mijn woorden terug neem ?
-
Lezen is moeilijker dan plaatjes kijken ;) ;D
Het valt idd niet tegen, al zal ik ze niet zo combineren
-
Sorry, maar half gelezen.
Maar Chris even over die mDDM, is dat de laatst uitgeleverde versie?
Ik heb namelijk de oudere staan, die heeft de reclamebanen iets lichter van kleur.
Hetgeen iets beter gaat passen bij de set.
Jos
-
Hallo Jos,
Denk dat dat per set verschillend is en je echt moet gaan kijken in de winkel. Er zijn zoveel factoren waardoor het op een foto net iets anders kan lijken dan in het echt. Dus als ooit de Trix uitkomt: Je mDDM meenemen naar de winkel en gewoon zelf gaan oordelen.
Groeten Ronald.
-
In het echt zie je ook wel kleurverschil, oorzaak is, dacht ik, de kwaliteit verf die gebruikt wordt. ;)
-
In het echt zie je ook wel kleurverschil, oorzaak is, dacht ik, de kwaliteit verf die gebruikt wordt. ;)
En tevens was het zo dat de DDM 2/3 rijtuigen al even reden toen de mDDM's kwamen, dus het kleurverschil was er toen al.
-
Hoeveel kleurverschil wil je hebben ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MDDMkleurverschil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MDDMkleurverschil.jpg)
foto G. Brilleman. (y)
-
Opzich niet slecht hoor !
1:93,5 rijtuigen bij een 1:100 lok(motorwagen)
Beter dan wat we in het verleden deden (Panda met een mDDM) of Tijger met een 1:87 lok....dat botste pas veel :P
-
Het ging niet om het kleurverschil.
Maar om de vergelijking in hoogte/breedte, en of de rondingen goed in elkaar overging tussen beide merken.
Het antwoord heb ik nu, dus kunnen we weer verder met Marklin DDM2/3.
Jos.
-
Het stuurrijtuig van deze set rijdt 1:1 nu rond in stam 7855 dus met
een mDDM als trekracht zie: http://www.youtube.com/watch?v=G_rsvgsb_AM (http://www.youtube.com/watch?v=G_rsvgsb_AM)
Ook volgens de NS Materieelagenda rijdt deze combinatie nog als 7855 rond en
7455 bestaat niet meer.
Das dus logisch omdat de laatste 2 cijfers van het stamnummer gelijk zijn aan de laatste
2 cijfers van het stuurrijtuignummer.
-
Vanavond bericht van mijn leverancier dat mijn setje rijtuigen klaar ligt (y)
Deze week de lok nog even afmaken en dan kunnen ze samen de baan op!
-
Welke set?
Jos
-
4 rijtuigen zonder lok van Märklin
-
Oke, dacht al dat de Trixxen al uitgeleverd werden.
Jos
-
4 rijtuigen zonder lok van Märklin
Huh ???
Zijn er dus ook Marklin sets zonder lok?
-
43598
-
Hier en daar is de set inmiddels al "speciaal geprijsd": :P ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbeldekker_zps92144bf0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbeldekker_zps92144bf0.jpg)
Gr, Ben.
-
Nou zeg, da is een flinke prijs. ??? ???
Jos
-
Is dat niet de schrootprijs van een 1:1 model? :)
-
Is er iemand wat bekend over dat er treinset terug gestuurd zouden zijn richting Marklin?
Ik ben vanmiddag bij mn dealer geweest, die vertelde mij dat het nog wel even kon duren,
omdat ze teruggestuurd zijn n.a.v. fouten in de set...:S
Groetjes Daniël
-
Reactie vertegenwoordiger Marklin Nederland :
Er is geen terugroep actie voor de DD-AR sets. Er is ook niets aan de hand.
Het enige wat kan voorkomen bij sets van de eerste levering, is dat de decoder in de lok niet geheel goed is aangedrukt, en de lok zich niet aanmeld.
Oplossing is decoder even aandrukken en hoppa.
Geen reden om de boel terug te sturen.
Er zullen hier en daar wel wat probleempjes zijn, maar daar heeft elk merk last van, maar van een massale terugroepactie is dus geen sprake.
-
Zelf heb ik een paar aanloopproblemen gehad met mijn DDAR-set (stam 7455 met locomotief 1711). Uit de draaistellen onder het ABv-rijtuig vielen spontaan twee assen: uit elk draaistel één. Die draaistellen heb ik omgeruild voor nieuwe. Van het stuurstandrijtuig werkte de verlichting niet naar behoren. In beide richtingen brandden de gele frontseinen. De Bvk heb ik in zijn geheel kunnen omruilen voor een nieuwe. Prima service van de winkel.
Groeten van Arjen
-
Ik weet genoeg, dankjewel Chris! :)
-
Sinds kort heb ik de Trix uitvoering. Niks mis mee. probleem is wel dat er dan natuurlijk een gelijkstroom lok of de motorwagen van Rivarossie voor moet.
Ik vind het jammer dat er niet standaard een tweede imitatie koppeling is meegeleverd om de lok of de motorwagen mee uit te rusten.
De importeur kon mij ook niet helpen. Iemand een idee?
Spoorfan
-
Ja, dat probleem (gemis) is al eens eerder aangekaart.
Want dat zou dan wel veel netter uit zien als aan beide kanten een BSI koppeling zat.
Jos.
-
We hebben een nummer maar weten nog niet zeker of dat het juiste nummer is.
Zodra dat duidelijk is, geef ik dat door.
-
Had Roco er mooi in kunnen springen om met een 1700 te komen met een lage nummer. De BSI koppelingen passen alleen op de marklin locomotieven of niet?
-
Had Roco er mooi in kunnen springen om met een 1700 te komen met een lage nummer. De BSI koppelingen passen alleen op de marklin locomotieven of niet?
Ik weet niet wat er onder de 1700 van Marklin zit in de complete set, maar met wat goede wil is er altijd wel iets van te maken.
Spoorfan
-
Yep, dat noemt men knutselen. Ofwel, met je hobby bezig zijn.
-
We hebben een nummer maar weten nog niet zeker of dat het juiste nummer is.
Zodra dat duidelijk is, geef ik dat door.
37204 voor € 299.-
Zit er alleen wel een DB Schenker 1615(3-rail) aan vast, dus die moet je er dan
even van verwijderen. ;D
Frits
-
Voor de liefhebbers van de BSI koppeling
Ze zijn binnen en wel onder nummer E180684. Je krijgt er dan 4
-
Nice! (y)
-
Ik heb op Eurospoor de losse rijtuigenset 43589 gekocht, plus de door Märklin als 'bijpassend' vermelde eloc 1773. De andere set met de 1711 en rijtuigen met fiet- en rolstoellogo's had ik eerder al gekocht. Märklin had de rijtuigenset aangekondigd als 'midden jaren 90'. Helaas blijkt dat toch niet het geval. De stuurstand Bvk beschikt over zowel een baanruimer als een rooster voor de cabinekoeling. Dat maakt de rijtuigenset inzetbaar vanaf 1999. Op zich is dat niet erg, ware het niet dat eloc 1773 reeds begin 1998 is omgebouwd tot solitaire locomotief. Met andere woorden: de combinatie van de losse rijtuigenset en de 1773 in deze gedaante is een onmogelijke.
De materieeltekening op de verpakking toont het Bvk-rijtuig zonder rooster en volgens mij ook zonder baanruimer. Beetje slordig toch. Verder is het optisch een op en top mooi model vind ik. Ik ben er dan ook blij mee.
Groeten van Arjen
-
Ik heb de set 43589 ook gekocht. Mijn vraag is welke elok uit de 1700 serie kan dan wel? Ik zelf heb nog een 1739 van Marklin (37267). Zonder al te veel moeite kan je de elektra (dus ook de sluitseinen) verwissellen met de 1773 die ik ook gekocht heb.
Groet, Theo.
-
Zonder al te veel moeite...
Zal wel tegenvallen. De 37267 had nog geen sluitseinen. Dus dat zou gaten boren worden in de kap.
-
Voor de losse rijtuigenset passen eigenlijk alleen 1700'en met lage nummers (1701-1730) om een waarheidsgetrouwe stam te formeren. Afhankelijk van de periode die je wilt uitbeelden, moet er dan wel of geen aircokast op de loc zijn aangebracht. De 1711 van Märklin kun je er dus voor zetten. De stam is dan inzetbaar van 2007-2009, want rond 2009 werden de fiets- en rolstoellogo's op de deuren van de dubbeldeksrijtuigen aangebracht. En daarin zit volgens mij het enige verschil in de twee door Märklin uitgebrachte DDAR-sets. Heeft Märklin ooit een 'lage' 1700 uitgebracht? Ik dacht van wel. Die is dan inzetbaar tot ca. 2006, want vanaf dat jaar werden de locs voorzien van airco (zie www.railwiki.nl).
Groeten van Arjen
-
1702 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52759.msg851968.html#msg851968)
-
Marklin 37261 = 1720 'Beilen'
-
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb zelf een 1720 van Marklin.
Ik weet nu nog niet of 't mogelijk is om botweg de kap te verwissellen met 1773,
moet ik uiteraard gaatjes boren voor de sluitseinen, maar verder moet ik nog kijken
hoe of wat. De Marklin 1720 heeft geen airco-unit en de kleur is minder goed getroffen. Wat de kleur betreft vind ik jammer want ik kan namelijk niet spuiten, voor de airco kan geen kwaad.
Groet, Theo
-
bij een vriend van mij verliest de ddm van m, met grote regelmaat assen en zorgt voor kortsluitingen etc. hij heeft de k rails liggen, zijn er onder ons mensen die het probleem (h)erkennen cq een oplossing weten?
-
retour Marklin.
is garantie.
-
Waren er al andere nummers beschikbaar voor de set? Las op Groterdam dat ze gemaakt zouden worden, maar heb nog niets kunnen ontdekken... Wellicht ligt dat aan mij, dus ff een check.
Groet en dank,
Michiel
-
andere nummers voor de set ? Je bedoelt treinstel nummers ? Vraag dat eventueel na bij Rail Kees.
-
sorry, ja die bedoel ik! (y)
Doen we!
-
Laat je het antwoord even weten hier? Ben ook wel benieuwd namelijk. ;)