BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: willem77 op 27 October 2011, 20:39:40
-
Beste mensen,
Zijn er bij jullie ervaringen met Peco-rails die niet positief zijn? Ik ben van plan mijn geplande baan uit te voeren met peco rails, maar kan niet echt nadelen vinden. Die zijn er ongetwijfeld. Ik weet die graag vooraf, zodat ik weet waar ik aan begin...
Hieronder nog wat vragen. ??? Het zou fijn zijn als deze door iemand beantwoord kunnen worden.
Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Hoe korten jullie de flexrails af?
Alvast hartelijk dankt! :D
Wim
-
Ik maak alleen gebruik van de Peco wissels (n-spoor) met metaal hartstuk. Deze aangesloten op GT-flexrails
kan niets negatief zeggen van Peco.
grtz Erwin
-
Zeer tevreden gebruiker van Peco75:
Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Uitstekend!
Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Met een beetje geduld goed te doen.
Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Gewoon buigen met het handje en indien nodig inkorten.
Hoe korten jullie de flexrails af?
Met een slijpschijfje.
Groet Jaap
-
Rail of wissels zelf: prima.
Wisselspoelen: verschrikkelijke stroomvreters, nauwelijks digitaal te gebruiken.
Wissels: soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)
Maarten
-
ik heb met de peco Hoe wissels eigenlijk alleen maar ruzie gehad: de veer moet
de stroomtoevoer naar het puntstuk garanderen. Met regelmatig rijden was
het te doen, maar tussenpauzes lever(d)en altijd gedonder op.
Zonder puntstuk stoomtoevoer zou ik het niet willen hebben. Ze zitten nu in de fiddleyard,
daar kan ik goed bij.
fred
-
Voor de stroomtoevoer van de peco wissels gebruik ik de decoder van HDL en geen problemen.
Herman
-
Ik ben zeer tevreden over PECO rails.
PECO gebruikt ABS plastic voor de bielzen en dat is taai, dus breken zal het niet.
Voor mijn 0n30 layout heb je de keuze tussen 3 wisselsoorten , links,rechts en Y, flextrack en er is ook nog een draaischijfje.
Nadeel is dat er geen voorgeboorde gaatjes inzitten.
Ik kort de flex af met een dremelachtig boormachientje met een slijpschijfje.
Ton
-
Wissels: soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)
Maarten
Veertje is eenvoudig te verwijderen door het dekseltje er af te halen dat tussen de tongen zit. Daarna kun je deze wissels voorzien van een motoraandrijving en is de "klik" er niet meer.
Verder is Peco uitstekend railmateriaal om een baan mee te bouwen. Ik ben geen Fremo man maar het feit dat zij deze railsoort lang als standaard gebruik(t)en zegt genoeg over de betrouwbaarheid.
-
Mooi materiaal, betrouwbaar en goed te gebruiken. Bevalt mij beter dan Roco.
Ik kort het in met een figuurzaag met een metaal-zaagje.
Werkt het mooist als je de punstukken polariseert.
groet,
Tjalling
-
Bij het leggen van de bochten laat ik meestal de bocht zijn eigen curve kiezen door de rail aan beide uteinden vast te maken.
Als de bocht eenmaal ligt dat spijker ik hem vast.
Geeft een mooie vloeiende overgang.
ton
-
Bij mij ligt er ook alleen nog maar Peco. Zowel de rails als de wissels.
Zeer tevreden over, goed soldeerbaar en weinig problemen met vuil.
Een aanrader
Peter
-
prima rails en wissels
(heb alleen eens met een tweede hands wissel een probleem gehad)
gebruik een xuron tang voor het afkorten
voor de aandrijving van de wissels gebruik ik tortoise motoren, omdat deze lekker langzaam openen en sluiten.
groetjes
Rob
-
Vervuilen niet snel.
Er zitten geen gaatjes in voor spijkertjes dus als je niet spijkert is dat mooier.
Wissels modificeer ik altijd en laat dan het puntstuk d.m.v. een schakelaar op de wisselmotor polariseren en dat werkt goed.
Afknippen doe ik met een gewoon zijkniptangetje en vijl het dan bij.
-
Ik heb de veertjes uit de wissels gehaald. Gelijk die klomp plastic die daar zit verwijdert.
De wissel is nu met een normale speol, motor te bedienen
Ik gebruik zowel relais van Han Zijlstra als conrad motors, beide leveren genoeg kracht om de rails genoeg tegen elkaar te duwen zonder de veertjes.
Ben erg tevreden met de rails, wissels
-
Het is maar wat je nadelen vindt. Twee typische zaken zijn al genoemd. Dat veertje en de waardeloze aandrijvingen. Het veertje kan er dus uit en dan kun je allerlei aandrijvingen gebruiken. Een derde typisch kenmerk is dat het puntstuk van de electrofrogwissels elektrisch niet is geïsoleerd. Daarmee moet je rekening houden door extra isolatie in de rails aan te brengen op straffe van kortsluiting. Persoonlijk vind ik dat onhandig, maar meer ook niet.
-
Hallo,
Ik wil iedereen die tot nu toe gereageerd heeft hiervoor bedanken. Top! (y)
Nog een aanvullende vraag: er zijn (als ik het goed zie) ook wissels te koop met een geïsoleerd puntstuk, ik neem aan dat je dan het geschetste probleem met de wissels niet hebt?
Wim
-
voor de wissel gebriuk ik servo's.
Heb wel tillig elite maar voor de aandrijving van de wissels maakt dat niets uit.
groeten, wesley
-
Hallo,
Ik wil iedereen die tot nu toe gereageerd heeft hiervoor bedanken. Top! (y)
Nog een aanvullende vraag: er zijn (als ik het goed zie) ook wissels te koop met een geïsoleerd puntstuk, ik neem aan dat je dan het geschetste probleem met de wissels niet hebt?
Wim
Dat is geen probleem. Je meot er alleen rekening mee houden. Dit kan door bv. een kunstof raillas te gebruiken na de wissel.
-
In ieder geval klopt het dat het isolatieprobleem met de zogenaamde insulfrogs niet bestaat. Maar het is niet echt een probleem als je eenmaal weet het te omzeilen.
-
Op de club gebruiken wij peco rails code 75 die andere is te laag.
Het enige nadeel zijn die veertjes in de wissel staat soms niet goed meer, en met name transport naar tentoonstellingen is het kassa.
En gevoelig voor vocht,rails slijpen met dremel gewoon door.
voor de rest geen probleem mee.
Thuis voor eigen baan heb ik andee merk rails.
groet dennie
-
Dat veertje, daar kun je ook de spanning van verminderen door dat vierkante blokje waar het in zit een klein stukje naar achteren te schuiven (dus iets verder van de schuifbiels af).
De electrofrog wissels schakelen het puntstuk om, afhankelijk van de wisselstand. Maar dat gaat via contactveertjes onder de tongpunten. De betrouwbaarheid van die contacten is ronduit knudde. Je zult dat dus moeten ondersteunen door een contact op de wisselaandrijving. Maar dan kan je weer problemen krijgen met het niet synchroon lopen. Het kan nl. gebeuren dat de tongen eerder omschakelen dan het contact in de aandrijving, of juist later. Dat kan alsnog kortsluiting opleveren.
-
Op de club gebruiken wij peco rails code 75 die andere is te laag.
groet dennie
Ik denk dat je code 100 bedoeld.... de laagste van Peco is code 75, daarna 83 (het US systeem) en hun oude vertrouwde code 100.
-
Nee hoor... code 50 ;D
-
Dat veertje, daar kun je ook de spanning van verminderen door dat vierkante blokje waar het in zit een klein stukje naar achteren te schuiven (dus iets verder van de schuifbiels af).
De electrofrog wissels schakelen het puntstuk om, afhankelijk van de wisselstand. Maar dat gaat via contactveertjes onder de tongpunten. De betrouwbaarheid van die contacten is ronduit knudde. Je zult dat dus moeten ondersteunen door een contact op de wisselaandrijving. Maar dan kan je weer problemen krijgen met het niet synchroon lopen. Het kan nl. gebeuren dat de tongen eerder omschakelen dan het contact in de aandrijving, of juist later. Dat kan alsnog kortsluiting opleveren.
Volgens mij schakelt het puntstuk om doordat de tong tegen de rails komt en de tong weer verbonden is met het puntstuk, als er vuil tussen de tong en de rail komt heb je een probleem plus dat de onbereden tong welke niet tegen de rails ligt een andere polariteit heeft dan de rails waar deze vlak bij ligt, als de binnenkant van een wielflens deze tong raakt heb je sluiting.
Daarom haal ik de verbinding van de tongen met het puntstuk eruit en verbind elke tong elektrisch met de naastliggende rail, het puntstuk welke nu volledig geïsoleerd is schakel ik nu in polariteit met een schakelaar op de wisselmotor.
-
In deze draad worden veel opmerkingen gemaakt over de wissels van Peco.
Als je gebruikt maakt van code 75 kun je ook de nieuwe wissels van Weinert ('Mein Gleis') toepassen. Die wissels zijn op schaallengte:
- 1:6,6 van 355 mm lang;
- 1:9 van 375 mm lang.
Deze combinatie kan bereden worden met standaard NEM wielen en met RP25 normaal en RP25 smal.
Grzz,
Hans
-
Volgens mij hebben we hier een workshop te pakken voor de BNLS stand van volgend jaar op Eurospoor. ;D
-
Code 55 gebruiker (Schaal N).
Tevreden over het wissel. Niet de standaard PECO aandrijving gebruikt, maar servo's.
Het puntstuk bij de elektrofrogs krijgt zijn stroom via de wisseltongen. Voor een beter functioneren is het aan te raden deze zelf te voeden.
Solderen van draden aan de rails/wissels gaat uitstekend als je een beetje kunt solderen.
De flexrails kun je buigen met de hand of met speciale flexrails hulpstukjes (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=217733) van Conrad. Hierna vastzetten met lijm.
Groet.
Gerard van der Sel.
-
Gerard, je link werkt niet... volgens mij gaat het doorlinken niet vanuit de webstore van Conrad.
-
Dat gaat wel, maar niet op deze manier... Bij elk artikel zit aan de rechterkant een functie 'Directe productlink'. Diemoejehebbuh...
Gr. Dave
-
Welke rail is beter en betrouwbaarder code 100 of code 75, ik heb begrepen dat code 75 als enige beton bielzen onder de wissels heeft.
Ik heb geen ervaring met Peco, mede daarom volg ik deze draadje, ik wil met nieuw materieel gaan rijden.
-
Het puntstuk bij de elektrofrogs krijgt zijn stroom via de wisseltongen. Voor een beter functioneren is het aan te raden deze zelf te voeden.
Solderen van draden aan de rails/wissels gaat uitstekend als je een beetje kunt solderen.
Zie voor een uitgebreide beschrijving van de diverse mogelijkheden onze encyclopedie:
E10.04.02 - Puntstuk wissel polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren)
Grzz,
Hans
-
Welke rail is beter en betrouwbaarder code 100 of code 75, ik heb begrepen dat code 75 als enige beton bielzen onder de wissels heeft.
Dit verschil merk je bij het rijden alleen maar als je met heel erg oud materieel gaat rijden. In mijn ervaring is Peco code 75 zelfs beter geschikt voor oud materieel dan Roco code 83 omdat de lipjes waarmee het spoor vast zit lager is bij Peco.
Groet,
Tjalling
-
Voor het wisselgebeuren heb ik even een plaatje aangepast afkomstig van de webside http://www.wiringfordcc.com/switches.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches.htm)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/plaatjewisselaangepastvanwiringfordcc.jpg) (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/plaatjewisselaangepastvanwiringfordcc.jpg)
(bron: wiringfordcc.com)
Stephan.
-
Klasse Stefan (y)
Overigens is alleen het puntstuk polariseren al een hele verbetering. Op mijn showbaantje Cornfield Yard (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.msg373652.html#msg373652) heb ik alleen die aanpassing gedaan en werkt het verder prima! Maar jou plaatje geeft de ultieme betrouwbare versie weer ;)
-
Voor het wisselgebeuren heb ik even een plaatje aangepast afkomstig van de webside http://www.wiringfordcc.com/switches.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches.htm)
Ik heb wel eens een poging gedaan om dat verhaal te lezen, maar het zo'n laaaaaaaaaaaaaaang verhaal dat je door de bomen het bos niet meer ziet. ::)
-
Plaatjes kijken is in dit geval al heel leerzaam, Peter ;D ;)
-
Precies, vandaar de aanpassingen :)
(Eh, met ph trouwens, Roland ;D ;))
Stephan.
-
Heeft Peco ook aansluitrail voor code 100 of code 75?
-
Kan je ook met Trix matrieel over de Peco code 75 rails? zoals bv de koploper? En is er ook een ontkoppelingsrail in de peco prog?
De aansluit draden kan/moet je aan de rails solderen of aan de railbinders, moet er nog meer aanpassing verricht worden?
-
Of je met een trix-koploper op peco 75 kan rijden kan ik je even niet zeggen. Je moet dat even navragen naar de flenshoogte. De peco-rails is lager dus je hebt mindere flenshoogte nodig. Denk het haast wel. Het is een nieuw model.
Aansluitrail voor code 100? Overgangsrail? van profiel 100 naar profiel 75. Daar heb je raillassen voor van bijvoorbeeld roco of fleischmann. Die kan je er voor gebruiken.
Ontkoppelrail: Denk het niet. Maar die kan je ook zelf maken. Er zijn daarvoor genoeg oplossingen. Er zijn fabrikanten die aftermarket inbouw ontkoppelsystemen leveren, zoals roco b.v.
Wat bedoel je met nog meer aanpassingen? Het solderen aan de rails is heel normaal. Ook voor de andere merken.
Groeten Ronald.
-
Even wat opgezocht, het is al weer even geleden dat ik rails heb besteld maar het volgende gevonden:
Aansluitrail hebben ze niet maar wel aansluitclipjes:
http://railsofsheffield.com/power-clip-st273-JJJA7941.aspx (http://railsofsheffield.com/power-clip-st273-JJJA7941.aspx)
Ontkoppelrail hebben ze ook niet, wel losse ontkoppelaars voor tussen de railstaven:
Elektrisch:http://railsofsheffield.com/electromagnetic-uncoupler-with-16-lift-arms-pl25-JJJA16194.aspx (http://railsofsheffield.com/electromagnetic-uncoupler-with-16-lift-arms-pl25-JJJA16194.aspx)
Of vast:http://railsofsheffield.com/decoupling-unit-st271-JJJA7940.aspx (http://railsofsheffield.com/decoupling-unit-st271-JJJA7940.aspx)
http://railsofsheffield.com/rerailer-uncoupler-r620-JJJA2764.aspx (http://railsofsheffield.com/rerailer-uncoupler-r620-JJJA2764.aspx)
http://railsofsheffield.com/uncoupling-ramp-r617-JJJA2762.aspx (http://railsofsheffield.com/uncoupling-ramp-r617-JJJA2762.aspx)
http://railsofsheffield.com/hornby-tri-ang-type-decoupler-sl29-JJJA7971.aspx (http://railsofsheffield.com/hornby-tri-ang-type-decoupler-sl29-JJJA7971.aspx)
Bij bovenstaande heb ik niet op code 75 of 100 gelet, ook weet ik niet of deze alleen op die gekke schaal 00 koppelingen werken of ook op de Europese merken maar je kan natuurlijk ook gewoon ontkoppelaars van b.v. Herkat http://www.anw-modeltreinen.nl/hk_ontkoppelaars.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/hk_ontkoppelaars.htm) gebruiken.
Voor de overgang van code 75 naar 100 hebben ze speciale railclips, deze zijn naar keuze met een messing inlegstripje elektrisch geleidend te maken.
http://railsofsheffield.com/pack-of-converter-rail-joiners-code-75-to-100-sl112-JJJA7969.aspx (http://railsofsheffield.com/pack-of-converter-rail-joiners-code-75-to-100-sl112-JJJA7969.aspx)
Stephan.
-
Of je met een trix-koploper op peco 75 kan rijden kan ik je even niet zeggen. Je moet dat even navragen naar de flenshoogte. De peco-rails is lager dus je hebt mindere flenshoogte nodig. Denk het haast wel. Het is een nieuw model.
Aansluitrail voor code 100? Overgangsrail? van profiel 100 naar profiel 75. Daar heb je raillassen voor van bijvoorbeeld roco of fleischmann. Die kan je er voor gebruiken.
Ontkoppelrail: Denk het niet. Maar die kan je ook zelf maken. Er zijn daarvoor genoeg oplossingen. Er zijn fabrikanten die aftermarket inbouw ontkoppelsystemen leveren, zoals roco b.v.
Wat bedoel je met nog meer aanpassingen? Het solderen aan de rails is heel normaal. Ook voor de andere merken.
Groeten Ronald.
Ik bedoelde aanpassingen aan de wissels bv
-
Even wat opgezocht, het is al weer even geleden dat ik rails heb besteld maar het volgende gevonden:
Aansluitrail hebben ze niet maar wel aansluitclipjes:
http://railsofsheffield.com/power-clip-st273-JJJA7941.aspx (http://railsofsheffield.com/power-clip-st273-JJJA7941.aspx)
Ontkoppelrail hebben ze ook niet, wel losse ontkoppelaars voor tussen de railstaven:
Elektrisch:http://railsofsheffield.com/electromagnetic-uncoupler-with-16-lift-arms-pl25-JJJA16194.aspx (http://railsofsheffield.com/electromagnetic-uncoupler-with-16-lift-arms-pl25-JJJA16194.aspx)
Of vast:http://railsofsheffield.com/decoupling-unit-st271-JJJA7940.aspx (http://railsofsheffield.com/decoupling-unit-st271-JJJA7940.aspx)
http://railsofsheffield.com/rerailer-uncoupler-r620-JJJA2764.aspx (http://railsofsheffield.com/rerailer-uncoupler-r620-JJJA2764.aspx)
http://railsofsheffield.com/uncoupling-ramp-r617-JJJA2762.aspx (http://railsofsheffield.com/uncoupling-ramp-r617-JJJA2762.aspx)
http://railsofsheffield.com/hornby-tri-ang-type-decoupler-sl29-JJJA7971.aspx (http://railsofsheffield.com/hornby-tri-ang-type-decoupler-sl29-JJJA7971.aspx)
Bij bovenstaande heb ik niet op code 75 of 100 gelet, ook weet ik niet of deze alleen op die gekke schaal 00 koppelingen werken of ook op de Europese merken maar je kan natuurlijk ook gewoon ontkoppelaars van b.v. Herkat http://www.anw-modeltreinen.nl/hk_ontkoppelaars.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/hk_ontkoppelaars.htm) gebruiken.
Voor de overgang van code 75 naar 100 hebben ze speciale railclips, deze zijn naar keuze met een messing inlegstripje elektrisch geleidend te maken.
http://railsofsheffield.com/pack-of-converter-rail-joiners-code-75-to-100-sl112-JJJA7969.aspx (http://railsofsheffield.com/pack-of-converter-rail-joiners-code-75-to-100-sl112-JJJA7969.aspx)
Stephan.
Bedankt voor het opzoeken.
-
Als je gebruikt maakt van code 75 kun je ook de nieuwe wissels van Weinert ('Mein Gleis') toepassen.
Die zien er inderdaad erg mooi uit!
-
Ik weet niet of ik voor Peco 75 moet gaan, ik ken deze rail niet zo goed en je leest er ook niet veel over. Zoals bv Fleischmann of marklin, dan weet je het is goed of niet goed, doordat het veel gebruikt word.
-
porsche zie je ook niet veel, rijdt wel erg fijn hoor.
mcdonalds zie je wel veel, smaakt nog altijd naar niks.
je argument vind ik niet sterk. :)
-
Met Peco code 75 is niks mis.
Alle wielen die voldoen aan de Morop normen rijden er probleemloos over.
-
Met Peco code 75 is niks mis.
Alle wielen die voldoen aan de Morop normen rijden er probleemloos over.
Waar kan je zien of de wielen Morop norm hebben, dat is toch de flens hoogte?
-
Gebruik zelf voor mijn 0n30 baan standaard Peco streamline code 100. Ben voor wissels wel overgestapt op electrofrogs, rijd toch beter bij lok's met een korte wielbasis. Verder vol lof, stevige rails, geen enkel probleem met de wissels (handbediening met een stangensysteem) zien er goed uit !!
-
Waar kan je zien of de wielen Morop norm hebben, dat is toch de flens hoogte?
Bij de Morop (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf) lijkt me zo.
-
Peco code 75 lijkt me mooie rails, maar ik zit te denken om een stukje 3-rail aan te leggen, Peco heeft sl-17 en sl-18 kan deze onder de peco code 75 rails?
-
Op het laatste bericht heb ik helaas geen antwoord gekregen, is het mogelijk om onder de Code 75 sl-17 en sl-18 strip onder te plaatsen?
En kan marklin modellen over deze rail heen, gaat om nieuwe marklin modellen.
-
Märklin-modellen en Code 75-rails (in het algemeen) lijkt mij geen verstandige oplossing. Volgens mij is de flenshoogte o.a. hoger dan bij 2rail en ook de afstand tussen de wielen die is kleiner bij Märklin. Dus ik zou het niet doen.
Groeten Ronald.
-
Precies, vandaar de aanpassingen :)
(Eh, met ph trouwens, Roland ;D ;))
Stephan.
Eh Stephan, doe jij dan maar Ronald naar mij toe...... ;)
-
Op het laatste bericht heb ik helaas geen antwoord gekregen, is het mogelijk om onder de Code 75 sl-17 en sl-18 strip onder te plaatsen?
En kan marklin modellen over deze rail heen, gaat om nieuwe marklin modellen.
Peco website voor de SL17 en 18:
Fits under OO/HO Setrack and Streamline for use with the Marklin system. Not recommended for use with Ballast Inlay.
Settrack is de blauw verpakking met code 100 rail met de vaste geometrie, Streamline is de code 100 en 75 rail in de blauwe en gele verpakking. Dus het antwoord op je vraag of die strips passen is: Ja!
Had je ook zelf kunnen zoeken, kostte mij enkele minuten ;)
-
Peco website voor de SL17 en 18:
Fits under OO/HO Setrack and Streamline for use with the Marklin system. Not recommended for use with Ballast Inlay.
Klopt dat je geen ballast kan gebruiken als je deze strip gebruikt.
Is er een oplossing om toch marklin locs op de code 75 te laten rijden. Ik weet of het staat om code 100 met deze strip aan te leggen en code 75 voor de gelijkstroom gedeelte. Ik maak 4 sporig, 1 gelijk en 1 wisselstroom.
-
koop een meter en probeer het.
maar vergeet wissels en slijp een gleuf in de bielzen aan de binnenkant van de spoorstaaf.
-
Denk het niet. Het staat er toch? Liever geen ballast tussen de rails.
Het profiel van marklin wielen is anders dan de profielen van RP25 of überhaupt gelijkstroom modellen. Neem gewoon standaard K-rails van Märklin, code 100, dan kunnen je märklin-modellen gewoon goed over de rails rijden. Maak het jezelf niet te moeilijk.
Of ga het gewoon proberen op een testbaantje, dan moet je dus gewoon eerst investeren in wat rails en materieel en domweg testen. Als het mislukt ben je helaas wat geld kwijt maar dan weet je ook dat het niet wekt of gaat. Werkt het wel: dan heb je gelukt. Lopen en fietsen heb je ook met vallen en opstaan geleerd.
Groeten Ronald.
-
Klopt dat je geen ballast kan gebruiken als je deze strip gebruikt.
Nee, effe googlen op peco ballast inlay en ze bedoelen dit (http://www.osbornsmodels.com/sl-50-peco-ballast-inlay-units-track-inlay-roll-5-metres-1685-p.asp).
Je kan het gewoon ballasten met los ballastgrind of iets dergelijks.
Stephan.
-
Nee, effe googlen op peco ballast inlay en ze bedoelen dit (http://www.osbornsmodels.com/sl-50-peco-ballast-inlay-units-track-inlay-roll-5-metres-1685-p.asp).
Je kan het gewoon ballasten met los ballastgrind of iets dergelijks.
Stephan.
Dus gewoon grind van bv woodland wil wel. Jammer dat alleen code 75 wissels heeft met betonnen bielzen.
-
Hallo allemaal
Ik lees heel veel over PECO rails maar wie kan mij het verschil vertellen tussen PECO en PIKO geld voor PIKO ook al jullie voorgaande opmerkingen.
Ik zelf werk met PIKO rails en wissels en gebruik daarbij FULGUREX wissel aandrijvingen en ik ban daar heel tevreden over, wat ik zelf ook fijn vind is dat PIKO rails die ik gebruik 2,5 mm hoog is.
Herwim Frank
-
Beste Herwim,
Dit is een hele andere discussie dan de voor en nadelen van PECO. Goed even snel: Het verschil is het merk natuurlijk. PCO is een engels merk en Piko een Duits merk. Onder andere het profiel is iets anders dan bij Piko. Je hebt bij PECO verschillende codes (code 100, 75, enz). Piko is code 100 (2,50mm) geen verschillende hoogtes beschikbaar. Daarnaast is PECO meestal wat duurder dan de standaard Piko-rails.
Peco wordt veel gebruikt door mensen die graag zelfbouw willen doen of een lager profiel willen gebruiken dan de Codes 100 (Piko, oude Roco, enz.) en 83 (Rocoline bijvoorbeeld). Dat is wat meer op schaal dan de hoge rails die bij de standaard fabrikanten te krijgen is.
Het is maar wat je zelf mooi vind.
Groeten Ronald.
-
Hallo Ronald
Allereerst bedankt voor je antwoord, maar waarom is dit een andere discussie.
Ik probeerde juist te achterhalen of alle min en plus punten door jullie allen genoemd in dit draadje ten opzichte van PECO rails ook golden voor PIKO rails en wissels ook al heeft deze maar één code 100 2,5 mm.
Ik hoor namelijk nooit iemand over PIKO praten of heel weinig maar wel veel over PECO
Naar Willem toe wil ik zeggen sorry als ik jouw draadje verkeerd gebruikt heb dat was niet mijn bedoeling ik dacht het heeft veel raakvlakken met jouw vraag.
Herwim
-
Vergeet bij Peco de metalen puntstukken niet; dat zorgt voor een beter rijgedrag op wissels
-
Herwim
geometre van de wissels is anders.
Bij piko is de wissel een deel van een cirkel.
-
Bij piko is de wissel een deel van een cirkel.
Heeft Peco ook hoor.
Groet Jaap
-
Ha ha, ik leg net een liniaal tegen de wissel.
Ik heb wel wissels in mijn handen gehad die na de tongen gewoon weer recht door gingen