Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 13:51:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door spoorijzer
Vandaag om 13:50:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:34:02
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 13:15:30
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 13:06:42
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 12:59:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
  

Auteur Topic: Peco rails (voor- en nadelen?)  (gelezen 27638 keer)

willem77

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Peco rails (voor- en nadelen?)
« Gepost op: 27 October 2011, 20:39:40 »
Beste mensen,

Zijn er bij jullie ervaringen met Peco-rails die niet positief zijn? Ik ben van plan mijn geplande baan uit te voeren met peco rails, maar kan niet echt nadelen vinden. Die zijn er ongetwijfeld. Ik weet die graag vooraf, zodat ik weet waar ik aan begin...
Hieronder nog wat vragen.  ??? Het zou fijn zijn als deze door iemand beantwoord kunnen worden.
Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Hoe korten jullie de flexrails af?

Alvast hartelijk dankt!  :D

Wim

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 427
    • www.leukehobby.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2011, 20:42:32 »
Ik maak alleen gebruik van de Peco wissels (n-spoor) met metaal hartstuk. Deze aangesloten op GT-flexrails
kan niets negatief zeggen van Peco.

grtz Erwin
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2011, 20:45:05 »
Zeer tevreden gebruiker van Peco75:

Hoe houden de peco wissels zich over het algemeen?
Uitstekend!

Hoe eenvoudig zijn de wisselaandrijvingen te monteren voor een beginner?
Met een beetje geduld goed te doen.

Op welke wijze zorgen jullie voor het op de juiste wijze buigen van de flexrails en hoe gaat dat bij de aansluiting met de volgende rail?
Gewoon buigen met het handje en indien nodig inkorten.

Hoe korten jullie de flexrails af?
Met een slijpschijfje.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2011, 22:07:19 »
Rail of wissels zelf: prima.
Wisselspoelen: verschrikkelijke stroomvreters, nauwelijks digitaal te gebruiken.
Wissels:  soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)

Maarten

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2011, 22:19:47 »
ik heb met de peco Hoe wissels eigenlijk alleen maar ruzie gehad: de veer moet
de stroomtoevoer naar het puntstuk garanderen. Met regelmatig rijden was
het te doen, maar tussenpauzes lever(d)en altijd gedonder op.
Zonder puntstuk stoomtoevoer zou ik het niet willen hebben. Ze zitten nu in de fiddleyard,
daar kan ik goed bij.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2011, 22:25:53 »
Voor de stroomtoevoer van de peco wissels gebruik ik de decoder van HDL en geen problemen.

Herman

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • www.pe2tr.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2011, 22:43:07 »
Ik ben zeer tevreden over PECO rails.
PECO gebruikt ABS plastic voor de bielzen en dat is taai, dus breken zal het niet.
Voor mijn 0n30 layout heb je de keuze tussen 3 wisselsoorten , links,rechts en Y, flextrack en er is ook nog een draaischijfje.
Nadeel is dat er geen voorgeboorde gaatjes inzitten.
Ik kort de flex af met een dremelachtig boormachientje met een slijpschijfje.

Ton

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2011, 09:35:52 »

Wissels:  soms een nadeel, het veertje om de wissel in de gekozen stand te houden, dus in ieder geval niet open te rijden (hebben andere merken ook, vaak met kortsluiting tot gevolg)

Maarten

Veertje is eenvoudig te verwijderen door het dekseltje er af te halen dat tussen de tongen zit. Daarna kun je deze wissels voorzien van een motoraandrijving en is de "klik" er niet meer.

Verder is Peco uitstekend railmateriaal om een baan mee te bouwen. Ik ben geen Fremo man maar het feit dat zij deze railsoort lang als standaard gebruik(t)en zegt genoeg over de betrouwbaarheid.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
    • modulebaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2011, 09:41:05 »
Mooi materiaal, betrouwbaar en goed te gebruiken. Bevalt mij beter dan Roco.
Ik kort het in met een figuurzaag met een metaal-zaagje.

Werkt het mooist als je de punstukken polariseert.


groet,
Tjalling
modulebaan.nl

dutchbuilder

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • www.pe2tr.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2011, 09:46:57 »
Bij het leggen van de bochten laat ik meestal de bocht zijn eigen curve kiezen door de rail aan beide uteinden vast te maken.
Als de bocht eenmaal ligt dat spijker ik hem vast.
Geeft een mooie vloeiende overgang.

ton

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2011, 12:22:05 »
Bij mij ligt er ook alleen nog maar Peco. Zowel de  rails als de wissels.

Zeer  tevreden over, goed soldeerbaar en weinig problemen met  vuil.

Een aanrader
Peter
Petdig1

hobbybobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2011, 12:43:59 »
prima rails en wissels
(heb alleen eens met een tweede hands wissel een probleem gehad)

gebruik een xuron tang voor het afkorten

voor de aandrijving van de wissels gebruik ik tortoise motoren, omdat deze lekker langzaam openen en sluiten.

groetjes
Rob
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6800
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2011, 16:00:10 »
Vervuilen niet snel.
Er zitten geen gaatjes in voor spijkertjes dus als je niet spijkert is dat mooier.
Wissels modificeer ik altijd en laat dan het puntstuk d.m.v. een schakelaar op de wisselmotor polariseren en dat werkt goed.
Afknippen doe ik met een gewoon zijkniptangetje en vijl het dan bij.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #13 Gepost op: 28 October 2011, 17:29:56 »
Ik heb de veertjes uit de wissels gehaald. Gelijk die klomp plastic die daar zit verwijdert.
De wissel is nu met een normale speol, motor te bedienen

Ik gebruik zowel relais van Han Zijlstra als conrad motors, beide leveren genoeg kracht om de rails genoeg tegen elkaar te duwen zonder de veertjes.

Ben erg tevreden met de rails, wissels
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2011, 17:35:59 »
Het is maar wat je nadelen vindt. Twee typische zaken zijn al genoemd. Dat veertje en de waardeloze aandrijvingen. Het veertje kan er dus uit en dan kun je allerlei aandrijvingen gebruiken. Een derde typisch kenmerk is dat het puntstuk van de electrofrogwissels elektrisch niet is geïsoleerd. Daarmee moet je rekening houden door extra isolatie in de rails aan te brengen op straffe van kortsluiting. Persoonlijk vind ik dat onhandig, maar meer ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.