BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Eelco Storm op 20 September 2011, 08:14:46
-
Hoewel natuurlijk rijkelijk vroeg, begon er in het draadje over Artitec's 700/3700 al een discussie te ontstaan over eventuele opvolgers. Omdat Wim zei:
Waarom openen we niet een draadje waarin iedereen zijn voorkeur, voorzien van zinvolle argumenten, kan aangeven?
Wie weet leest Artitec of andere fabrikanten wel mee....
Heb ik dat bij deze gedaan. Wat zou Artitec als volgende NS stoomloc uit kunnen brengen? Graag je bijdrage onderbouwen en niet alleen 'Blauwe Brabander' roepen, svp... (als voorbeeld).
Mijn idee: een NS 8700. Een grote serie (40) rangeerlocomotieven die dienst heeft gedaan tot het einde van het stoomtijdperk, een universeel type, bruikbaar vanaf de jaren 20 t/m de jaren 50.
Eelco
-
Goed idee om een apart draadje te starten, houd het andere draadje beter leesbaar (y)
De NS 6100 vanwege de technische overeenkomst en niet uitgebracht door Modelloco.
Ik zie het dus bedrijfseconomisch al vind ik de 6100 een erg mooie loc ;D
-
Een goede rangeerloc kan ik ook wel gebruiken. Anderzijds een tweede sneltreinloc NS3500 (1) :P oude versie dus, zie ik ook wel zitten. Ik begreep dat de locs in samenwerking met Philotrain wordt ontwikkeld?
Andre van Zuijlen
-
Als het niet per sé een stoomlok hoeft te zijn dan zou ik zeggen een Tals-y (kalkwagen met zwenkdak) en dan niet een te overgedetaiileerde want dat maakt het alleen maar
duur prijzig...
Groeten,
Bart
-
Om de boel een beetje overzichtelijk te houden, heb ik dit als uitgangspunt genomen:
Wat zou Artitec als volgende NS stoomloc uit kunnen brengen?
Eelco
-
Oeps, niet goed gelezen, sorry :-[.
-
Mijn voorkeur gaat uit naar een 2B loc van de HSM, die ook door Philotrain en Modelloco nog nooit zijn uitgebracht: NS1600 en / of NS 1900. Schitterende locs.
En als men dat niet aandurft (beperkte inzetperiode), steun ik het voorstel voor een 8700.
Grtz,
Ton
-
Quote uit NS 3700 draadje:
.....Maar een niet te onderschatten voordeel van de 6300 is dat er die nog een is......
O, ja die. Staat in de Utrechtse afdeling van de Efteling, pal naast de achtbaan.
Maar zonder gekheid, een 6300 zou toch te maken moeten zijn. Dat probleem met een lang frame is toch op te vangen door er een knikframe onder te maken ? Of is zoiets niet fraai als de lok door een wat krappe boog rijdt ?
-
Realistisch gezien, is een 6300 gewoon niet weggelegd, gezien daar zoveel
consessies aan gedaan moeten worden om ook een R1 bochtenrijder tevreden
te houden is dat zo klaar als een klontje. Dat de 3700 dit heeft moeten ondervinden
is door het later aanbrengen van onderdelen goed te verbergen, maar bij een 6300
gaat je dat niet lukken, en een gedeeld frame, dan is het net een mallet!
Nee dan logisch rederneren, een 6100 is gewoon een logische opvolger maar
spreekt deze ook een groot publiek aan? Er moet tenslotte wel wat verdiend
worden aan deze uitgave's en zodoende vind ik het ook niet verkeerd dat
er dan op bestelling gewerkt wordt, bij de 3700 net zo maar dan heb je met
een 6100 nog minder bouwvormen, maar uiteraard wel kleur en nummer varianten.
Het is leuk er over na te denken, maar voor alsnog zijn er 2 rijtuigen die nog
moeten worden onthuld, dus voordat er weer ruimte is voor nieuwe dingen.....
Gr.
Robbert Jan.
-
Het is leuk er over na te denken, maar voor alsnog zijn er 2 rijtuigen die nog
moeten worden onthuld, dus voordat er weer ruimte is voor nieuwe dingen.....
Zeer zeker waar. Die C6400 en ovalen ramer zitten we natuurlijk met smart op te wachten om achter de 3700 te hangen (y)
Maar goed, theoretiseren is altijd leuk.
Eelco
-
Een platluis, tuintje als rangeerders, liefst met pendelasje, en een 5500, 1700, 2100 als lijnmachines.
-
aan een ieder die deze topic invult
Is het mogelijk om bij de wens van een bepaald type ook een plaatje bij te voegen, niet een ieder weet wat je bedoeld of hoe de lok er uit ziet.
Dan spreekt het meer aan.
Ik dank jullie hartelijk alvast.
Herwim Frank
-
Okay, even zien:
8700:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8700.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8700_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8700_2_1.jpg)
(eigen verzameling)
Eelco
-
Platluis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210131.jpg)
5500:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9070071.jpg)
2100:
(http://www.belderok.net/benelux/philo-ns2133_P2868.jpg)
1700, even zoeken in de draadjes van Karst
mvg,
Ivo
P.S., dus allemaal al in model verkrijgbaar / verkrijgbaar geweest
-
Hopelijk wordt het ding dan met compleet drijfstangmechaniek geleverd en niet zoals op de foto zonder drijfstangen als slooploc. Overigens kan ik een lokaalspoorloc als de 5500 ook wel waarderen. (Voor foto's effe googlen op ns 5500.)
Andre
-
Wat mij betreft mag dat de NS 1700 worden.
Is net als de 3700 over meerdere tijdperken inzetbaar (gaat mij dan om na-oorlogse versie).
grt,
Marcel
-
Uit het 700/3700 draadje:
een 1700 met bogiewielen op schaal gaat haast niet.
Maar 't is wel een hele mooie machine. Ik heb hier de 1794 staan (na-oorlogs).
Eelco
-
De Bello van de SHM natuurlijk: De 7700. In bijna alle tijdperken inzetbaar en voor lokaal personen-, goederen- en tramvervoer.
-
1700, even zoeken in de draadjes van Karst
AUB:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/Pendelbaan/Pendelbaan_77BWMedium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/Pendelbaan/Pendelbaan_77BW.jpg)
Grtzz,
Karst
-
mvg,
Ivo
P.S., dus allemaal al in model verkrijgbaar / verkrijgbaar geweest
Ivo wat maakt het uit of dat zij al eens uitgebracht zijn. Er zijn nu zoveel (vermogende ;D) nieuwe modelspoorders bij gekomen, die gezien de reakties hier, niet eens geweten hebben dat deze modellen al eens uitgebracht zijn. Daarbij kan Artitec de modellen voor een heel wat vriendelijkere prijs aanbieden dan de heren DJH/modelloco en/of Friscorn ;)
Kom maar op met die 17, 19 en 2100
SK
-
Ja ja, Artitec bereikt een heel andere doelgroep.
Dus kom maar op met die 6300. ;D
Is toch niet lastiger dan een BR95 om maar wat te noemen.
-
Jawel,
BR 95 heeft twee voorloopassen, de 6300 twee heftig lastige bogies ;) :P
Grtzz,
Karst
-
Jullie noemen allemaal locomotieven die na 1958 geen trein meer getrokken hebben, hoe anders de serie 7700! En bovendien, er is nu een grote hoofdlijnloc, nu maar eens een lokaalspoor- en tramgeval. Dat is mooi complementair.
-
Je bedoelt zoiets als de BR78 Karst?
Het gaat er maar om dat fabrikanten als bijvoorbeeld Fleischmann of Liliput de laatste jaren hebben laten zien dat geen enkele configuratie te gek is zonder dat het resultaat voor de goegemeente onaanvaardbaar wordt. De goegemeente moet het wel in voldoende aantallen willen kopen en dan kom ik al gauw bij de 6300 of de 5500. Eigenlijk de 5500, omdat daar meer varianten mogelijk van zijn.
-
Bijna Henk,
De BR 78 is gelijkwaardig met b.v. een 6100. Dus 3 gekoppelde assen, ( BR 78 en BR 38 hebben dezelfde 'relatie' als de 6100 en de 3700 ;) )
Het lastige aan de 6300 is dat het een 2D2 machine is, waarbij er relatief veel ruimte tussen bogie en eerste drijfas zit. Maar idd, Modelleisenbahnen GmbH en cs laten van alles en nog wat zien, maarrr... ok daar schrijft men steeds vaker R=425 of groter voor !! ;)
En even terug naar de Artitec 3700. Daar is m.i. ook net iets teveel concessie gedaan omdat de drijfwielstellen op de voorste en achterste as nogal wat speling hebben ( begrijpelijk overigens ;) ) waardoor de loc soms neiging heeft om wat scheefstand op het rechte stuk te vertonen.
Maar eens, een 6300 met de juiste berekeningen en constructie zou haalbaar moeten zijn ;)
Grtzz,
Karst
P.S. Overigens zal de 1700 qua variantenrijkdom het winnen van zowel 5500 als 6300 ;) Het ding heeft tenminste al 3 ketel-machinistenhuis varianten gekend. Tel daar bij op de SS, NS voor 1940, NS na 1945 bij op en je hebt er zo maar een stuk of 12... En... ze hebben werkelijk overal in den lande gereden ;D
-
Jullie noemen allemaal locomotieven die na 1958 geen trein meer getrokken hebben, hoe anders de serie 7700! En bovendien, er is nu een grote hoofdlijnloc, nu maar eens een lokaalspoor- en tramgeval. Dat is mooi complementair.
Bovendien als we het "Karst / NSM 3737" principe ;) hanteren mag je de 7700 ook op de (net niet meer) hedendaagse hoofdlijn in zitten (y)
SHM 7742 heeft in het "pre ATB verplicht" tijdperk de nodige ritten op de hoofdlijn gereden (net als de SHM 21, nee de LTM 26 heeft naar mijn weten nooit op de hoofdbaan gereden)
-
Ik roep alleen Blauwe Brabander! ;D :P
Maarja, dat was ook een bijzondere loc op een bijzondere lijn, heel veel vorstenhuizen hebben indertijd wel gereisd met één van de locs uit deze serie voorop, dus er zijn ook bijzondere combinaties mogelijk... Waarom nog meer, ik hou gewoon van die mooie kleurtjes op de modelbaan, net zoals nu die schitterende appelgroene SS700...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blauwe_Brabander.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blauwe_Brabander.jpg)
Kij dan wat een prachtloc...
-
Diverse BNL'ers noemen hem al, de NS 6100. Maar hou er rekening mee, de 6100 heeft ook een erg lang frame en zal daardoor net als de 6300 alleen maar genoegen kunnen nemen met grote boogstralen.
Bovendien is een 6100 langer dan een BR78, dus niet helemaal vergelijkbaar qua rijgedrag in boogstralen.
Het idee van een 8700 is erg aantrekkelijk. Op vele plaatsen in het land was deze machine aan te treffen voor rangeer- en konvooiwerkzaamheden. Bovendien kan de modeluitvoering makkelijker door menige modelspoorboog rijden, mag ik aannemen. ;)
Gerard
-
Ik roep alleen Blauwe Brabander! ;D :P
JAAAAAAA, kunnen we weer een lekkere boom opzetten over de juiste kleur van de wielen. Mijn meest gerecente dienstje op de loc leverde hiervoor een boeiende anecdote op.
Was een verhaaltje van Nieweg jr. over vriendschap binnen "lage NVBS nummers" (Nieweg sr. Overbosch, NJvWJ, Waldorp, ........) De enige "ruzie" die hij zich onder deze "heren" kon herinneren ging over de kleuren van de wielen van de Blauwe Brabanders. Er was ooit een set plaatjes van NS loc's, met ingekleurde z/w foto's. In dit setje plaatjes kreeg de Blauwe Brabander rode wielen. Op basis van collectief geheugen, echter alle heren hadden de loc enkel in de NS kleuren gezien en er was er eentje die de loc's nog in NBDS kleuren (is blauw) had gezien. Deze man beweerde dat de wielen rood blauw waren. De rest beweerde dat ze rood waren geweest.
Het plaatje werd gemaakt met rode wielen, het model in het NSM werd geschilderd op basis van het plaatje en de waarheid is ..........
-
NS serie 3400, C goederenmachine met een mooie engelse uitstraling. Tot bijna het einde van het stoomtjidperk gereden (o.a. met de olietreinen uit Schoonebeek, meen ik).
Gerard
-
Doe mij maar een NS 4600, dat is een stoere locomotief en niet te groot (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/165786.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/165786.jpg)
Bron: Het Utrechtsarchief ©®
Mvg, Mark
-
Scheelt een hoop mal kosten
- tender
- ketel
hebben ze al. Zouden ze bij het grootbedrijf ook moeten doen ;)
-
Haha Paul ;D Doe maar rose dan...
Oh trouwens, Doe mij de NRS 100 serie maar, bijv. de Rhijnboog, mooi bruin met oranje wielen, dat is pas bijzonder...
-
Ook zo goed inzetbaar in dat bruine jasje met NRS-platen... ;D Van 1889 - 1890... (y) ;)
-
NS serie 3400, C goederenmachine
Ja, dat is ook een mooie! Ik zie 'm af en toe wel eens voorbijkomen van Philotrain, en het is dat Bruin 't niet kan trekken momenteel maaar anders.... (y)
-
Doe mij maar een NS 4600, dat is een stoere locomotief en niet te groot (y)
En er is bovendien nog geen model van gemaakt.
Philotrain heeft deze toch echt gemaakt hoor.
Mijn lijstje met wat wel leuk zou zijn: 6100 (makkelijk met 3700 onderdelen), 3600 (veel varianten en ook 3700 onderdelen bruikbaar), 1700 (toch wel de mooiste ns stomer), 4600, 3400 etc. etc. Ik ben dus eigenlijk met al het stoom wel tevreden ;D
Sander
-
Een 3500 heb ik hier nu al een paar keer voorbij horen komen (y)
Mooi idee, dan kan Fleischmann ook snel even met een bijpassend wagensetje komen. Niet zo moeilijk, gewoon een paar van hun teak-Mitropa wagens met een paar Pruisische sneltreinwagens. Als bagagewagen de Pruisische D-trein bagagewagen, moeten ze alleen maar even een NBDS-wagen van maken. De rest hoeven ze niet eens kleurvarianten van te maken. Niet al te veel werk, maar het moet er toch fraai uitzien, zo met een Blauwe Brabander.
Een 1700 is hier ook welkom, en natuurlijk een 3600. En dan niet in NS-uitvoering, maar natuurlijk lekker NCS ;)
Matthijs.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ver.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ver.gif)
klikbaar,
Kiest u maar.
Ik schrik altijd van dit soort lijstjes, want ik zie dat ik al 19 verschillende types in model heb staan. Ok, pas 8 rijdend een deel deels gebouwd en een deel nog volledig in kitvorm, maar toch.
mvg,
Ivo
-
Dank u, Yvo,
ik was zelf al in het standaard werk van Waldorp (3e druk, 1946) aan het snuffelen.
Hieruit hies ik graag twee modellen, de serie 6900, mooi klein lokaallokje, de 6800 mag ook, maar die heeft een nog al afwijkend drijfwerk. En als ander model de 9500, ook een fraaie lok, van een ander kaliber dan de eerst genoemde.
Groet,
Michel
-
Ivo, Waar zijn de olivier van noords, de boerhavens, de thetisen de 1010 en ga zo maar door??? Ik mis meer dan de helft van al het moois wat ooit op onze vaderlandse railstaven heeft rond gereden. Heb je daar toevallig ook nog een tekeningen lijstje van. herlaas kan ik er nu zelf niet bij, maar anders..... ;D
SK
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_locomotieven_Labrijn_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_locomotieven_Labrijn_02.jpg)
Een iets betere versie. Overgenomen uit het facsimile van Labrijn "de stoomlocomotief"
-
Dit lijkt me eerder een overzicht van het net naoorlogse ns-park. Gezien een aantal missende oude series, het maar 1 keer voorkomen van de 3500 serie, de verbouwde 3600 en de vele buitenlandse toevoegingen.
Sander
-
Sander, zou kunnen, maar volgens mij zijn de 1300 en de 8200 toch allemaal voor 1940 verschroot. Behalve dan een 1300 die in het NSM staat, maar deze is volgens Floris door onze buren in de oorlog ook nog eens stevig vernield.
Sobat,
Inderdaad, ik mis ook de 2900 (kit staat ook nog in de kast) en ik hoop nog ooit op een 1000 van MK. En de 5300 van Werps staat ook niet in dit lijstje net zo min als de dierenserie.
Maar ach, laten we hier niet alle series gaan opnoemen, dat lijkt me voor Artitec een onmogelijke opgave. Voor een overzicht is er een mooi boek in verschillende drukken door de heer Waldorp.
mvg,
Ivo
-
Ivo, de 1300 op de tekening is een 2'B, en dus een voormalige omgenummerde 1700. De 8200 kan ik niet verklaren.
EDIT: de 8200 is wel te verklaren, want volgens het boek stoomtractie 1944-1958 hebben 6 8200-en de oorlog overleeft.
Sander
-
Uit het lijstje lijkt me de 5500 een echte spoorslet (kijk maar eens hoeveel foto's in het HUA). Hoewel er van de djh kit een goed model te maken is, (evenzo van de 3700) lijkt me dat een heel aansprekend type en waar menigeen wat mee kan.
Ik zal er echter geen kopen. Een 8700 lijkt mij ook een goede kandidaat.
-
grootste wensen 6700, 8100 of 1300
maar 6100 lijkt mij het meeest voor de hand liggend en zal ik ook zeker kopen
gr Jan
-
Eigenlijk vind ik een 3900 ook wel leuk, met die windleiplaten.
Of wat kleiner een 8500 of een 7000.
Of voor een boemeltreintje in de laatste stoomjaren is een 6300 ook wel geinig.
Stephan.
-
Als je toch een lekker knullig treintje achter je 6300 wil, doe dan een mijnwerkerstrein. Twee C5en, een C7, en een lange staatsspoor-lokaalbak, of een ex- staatsmijnen wagentje zoals de C290 in Hoorn. Staat gegarandeerd niet achter een 6300, lekker onbenullig enzo... ;)
-
Ik had hem al in het 3700 draadje genoemd en is hier ook al voorbij gekomen, onze NS 7742 "Bello".
Echter wel pas in 2014, omdat ze dan 100 jaar wordt. Ook qua inzetbaarheid net als de 3700 een interessante loc gezien de verschillende periodes. De loc werd gebruikt voor tram en locaal treinen, maar ook soms nog wel is als rangeer loc.
Wat je dan in 2012 en 2013 uitbrengt zouden dan dingen kunnen zijn die achter de 3700 passen, denkend aan een mooie set coupé rijtuigen o.i.d.
Groeten,
Rutger
-
Wat je dan in 2012 en 2013 uitbrengt zouden dan dingen kunnen zijn die achter de 3700 passen, denkend aan een mooie set coupé rijtuigen o.i.d.
We gaan, na de stalen D, nog wel verrast worden met twee rijtuigen, afgaande op de advertentie waarin de stalen D werd aangekondigd.
Eelco
-
volgens mij zijn de 1300 en de 8200 toch allemaal voor 1940 verschroot.
de 8200 is wel te verklaren, want volgens het boek stoomtractie 1944-1958 hebben 6 8200-en de oorlog overleeft.
Aanvulling:
8207, 8209, 8215, 8218 en 8222 zijn pas in 1949 bij de NS buiten dienst gesteld.
8206, 8214, 8216, 8219, 8221, 8225 en 8231 in 1948.
Verder een groot aantal van die dingen in 1947, maar dat kan administratieve verwerking van oorlogsverliezen zijn geweest.
(Bron: N.J. van Wijck Jurriaanse, Geschiedkundig overzicht der stoomlocomotieven van de Nederlandse spoorwegmaatschappijen over de periode 1839-1958.)
Grtz,
Ton
-
Die ovalen ramer mag van mij in de tussentijd wel komen... (y) En nog niet eens over nagedacht, maar die NS 3500 I is toch wel interessant, die kan ook nog in meerdere kleurstellingen. Goh wat een topidee was dat toch weer ;D :P
-
Ivo, de 1300 op de tekening is een 2'B, en dus een voormalige omgenummerde 1700. De 8200 kan ik niet verklaren.
EDIT: de 8200 is wel te verklaren, want volgens het boek stoomtractie 1944-1958 hebben 6 8200-en de oorlog overleeft.
Sander
In het boek waar ik het plaatje van kende staat ook een overzicht der NS-stoomlocomotieven aanwezig op 1 Januari 1948. En inderdaad 13 stuks 8200.
Zoals nu al door velen is opgemerkt. De plaatjes zijn inderdaad een na-oorlogs plaatje. Leuk om te weten dat dit dus allemaal (dan wel zonder schoorsteenkroon en messing dom en veiligheid) naast een groene 1000, de Tommy en de SNCF BB 300 heeft gereden.
mvg,
Ivo
-
Een echt oudje, maar tevens een belangrijke klassieker... de HSM 1100... met houten machinistenopbouw
Mooi man!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/151360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/151360.jpg)
Bron HUA, CatNr 151360
Als Att echt verder wil met stoom is een af te spreken tijdperk ook wel wat. Al was het alleen mar vanwege het bijbehorend materieel. Persoonlijk wil ik wel een stel rijtuigen met van die enorm platte daken, HSMers.
-
Als Att echt verder wil met stoom is een af te spreken tijdperk ook wel wat.
Ik denk dat als Att echt verder gaat met stoom, de verkoopbaarheid een belangrijker punt is dan een specifiek tijdperk. Een loc die te gebruiken is tussen 1890 en 1960 (om het maar even grof te stellen) gaat meer opleveren dan eentje die hooguit tot halverwege de jaren '30 te gebruiken is..
Eelco
-
Een echt oudje, maar tevens een belangrijke klassieker... de HSM 1100... met houten machinistenopbouw
Mooi man!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/151360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/151360.jpg)
Bron HUA, CatNr 151360
Dit is nu de "de Boerhave"! Als aangewezen machine om de Koningklijketrein te trekken was "de Boerhave" , buiten zijn naamplaat tussen schoorsteen en dom, voorzien van de letters (gotische)HSM op het Mch. De rest van de serie 1100 had daar een gewone bronzenplaat met het serienummer.
SK
-
Daarom geeft DE_II ook aan dat het een belangrijke klassieker is. Bestemd voor het spoorwegmuseum maar door een administratieve fout toch gesloopt.
De rest van de machines hadden daar in HSM-tijd geen plaat. Die droegen alleen een naam op de ketel en een nummer op de rookkastdeur.
Eelco
-
Eelco, daar heb je gelijk in. Inzetbaarheid overstijgt dan het tijdperk. De 3700 bewijst dat. Ook daarom is het interessant te kijken welke periode 3700 het meest is verkocht.
Heeft iemand enig idee hoe dat bv zit met rijtuigen? Gingen die ook lange periode's mee?
Sobat, dat is dan iig een variant meer ;)
Groet,
Huibert
-
goed, nou es even niet in t wilde weg roepen maar es wat doordachtere complotten verzinnen: als artitec met oude staatsspoorversies komt, wellicht komt er dan ook ooit het een en ander achter. Dan wil je dus een volgende loc waar datzelfde spul achter kan, een staatsspoorloc dus, voor personentreinen en niet al te klein. Liefst een die je met een hoop kleurtjes kunt leveren en die lang dienst gedaan heeft want dat verkoopt beter. (6300 is er in ongeveer 2 uitvoeringen, voor en naoorlogs, das dus een waardeloos ding voor een fabrikant, plus dat het inderdaad een gruwel is om m door een bocht te slaan, ik heb er zelf een gebouwd die door een bocht kan (450 mm) dus ik weet waar ik t over heb. 3900 idem.)
Met wat boerenlogica kom je dan uit op een 6000 of een 1700 (is wel wat minder makkelijk, want je moet een bovenbouw voor een oververhitterloc en voor een natte maken wil je alle tijdperken goed dekken, die twee verschillen toch wel zodanig dat het eigenlijk bijna een nieuwe loc is om te zien)
-
Die 3900 van mij rijdt anders gewoon door R2 hoor... Geen binnenliggend drijfwerk daarintegen...
-
Mijn Modelloco 6300 ook (tot mijn verbazing...) inclusief opstaptreden aan de voorzijde ;D
Maar idd weinig afzet mogelijkheden.
Ik blijf bij een 6100.
-
@Floris een NS3600 (NCS 71-78) kan dan ook nog; die zijn ooit aan de staatsspoor uitgeleend geweest. En net als met de 3700'en veel kleuren en uitvoeringen mogelijk, waaronder natuurlijk het heel erg fraaie oorspronkelijke NCS okergeel. En ze kunnen (ook daar weer) de nodige 3700 onderdelen hergebruiken...
-
Ik zou een SS 300/NS 1300 wel leuk vinden. Aardig ruime inzetperiode, er kunnen zowel hoofdspoor-, lokaalspoor-, goederentreinen en rangeerdelem mee gereden worden. Er bestaat ook nog een exemplaar van, dus de machiene is niet al te obscuur en je zit niet zo met de gewichtsdistributie en boogstraal als een 2B loc
Maar dan pas leveren in 2013, anders heb ik niet genoeg tijd om te sparen ;)
-
@Floris een NS3600 (NCS 71-78) kan dan ook nog; die zijn ooit aan de staatsspoor uitgeleend geweest. En net als met de 3700'en veel kleuren en uitvoeringen mogelijk, waaronder natuurlijk het heel erg fraaie oorspronkelijke NCS okergeel. En ze kunnen (ook daar weer) de nodige 3700 onderdelen hergebruiken...
Dat is maar beperkt waar!
De oorspronkelijke 3600 leken in bijna niets op de 3700. Pas na het vervangen van de ketel en machinistenhuis door 3700 versies kwam er enige overeenkomst. Voor zo ver ik weet waren ook na verbouwing rookkast en machinistenhuis nog steeds afwijkend tov de standaard 3700 (zo die laatste ooit bestaan heeft ::) )
-
De 4-assige tender van de Att 3700 kan er sowieso achter voor de latere NS-uitvoering.
-
Identieke ketels:
3700 - 4600 - 6100 (en 3600 na verbouwing)
6000 was kleine broertje van 3700 ketel
3900 - 6300 was grote broertje van 3700 ketel
-
Het tekenwerk is voor Artitec nou echt niet zo moeilijk dat ze voor een vervolg een zo gelijkend mogelijk model moeten kiezen. Het gaat er mi. meer om dat ze het truukje al eens hebben uitgevoerd nu, dwz. hoe een stoomloc te construeren.
-
Identieke ketels:
3700 - 4700 - 6100 (en 3600 na verbouwing)
4600 bedoel je, neem ik aan?
-
I stand corrected :-[
Inmiddels (met opm. gecorrigeerd). Thx
-
Veel types zijn de revue gepasseerd. Ik denk aan de Longmoor, van het Britse War Department ook wel "Austerities" genaamd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/78782.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/78782.jpg)
Greetz,
Noppie.
-
Leuk, maar te beperkt inzetbaar. De serie 5000 heeft hooguit 7 jaar gereden, de serie 4300 wat langer. Zou interessant zijn voor de Engelse markt, als ze daar niet in een andere schaal zouden rijden...
Eelco
-
Bachmann heeft/had volgens mij een "4300" Longmoor in 00, maar dat is inderdaad een afwijkende schaal.
Groeten,
Gerard
-
Toch zou zo'n austerity best verkopen, denk ik. TpIII is naar mijn idee best populair, omdat het zo'n mooie overgang tussen aftakelende stoom en opkomende nieuwere tractievormen biedt. Een 4300 zou best hierin passen, de Artitec 3760 en 3706 in hun naoorlogse uitvoering zijn daarom ook heel gewild als ik hier zo rondlees. En die zijn in hun versoberde gedaante ook slechts inzetbaar gedurende een relatief korte periode.
Maar als we het toch over austerities hebben; wat dacht je van de serie 8800? Bijzonder door hun zadeltankketel en relatief eenvoudig.
groet, Carlo
-
Die 5000 is er ook in H0 van DJH, heb hem hier liggen. Best een geinig ding overigens en superéénvoudig te bouwen omdat er weinig fratsen aan zitten. Daarnaast lijkt het me leuk om deze ook nog een keer met windleiplaten te bouwen, daar hebben ze namelijk mee getest maar het is nooit wat geworden...
Anyway, ik blijf bij mijn Blauwe Brabander/NS3500... ;D
-
ehm een kleine variant op de 3700, de 3800?
groet,
Michel
-
Leuk, maar te beperkt inzetbaar. De serie 5000 heeft hooguit 7 jaar gereden, de serie 4300 wat langer. Zou interessant zijn voor de Engelse markt, als ze daar niet in een andere schaal zouden rijden...
Eelco
Ja, en.... er zijn wel meer types geweest die niet overal in den lande geregeld voorkwamen.. En als dat nu wel of niet beperkt inzetbaar is(bewust zijn van het feit dat er minder van worden verkocht), is niet de vraag dacht ik zo. Het blijkt maar weer, waar wij als smachtende modelspoorders op zitten wachten, namelijk meer stomers. Dus niet alleen een kans voor Artitec, wellicht ook voor andere fabrikanten die meelezen.
Greetz,
Noppie.
-
Anyway, ik blijf bij mijn Blauwe Brabander/NS3500... ;D
Ah, Cato de Oudere, I presume... ;D
-
waar wij als smachtende modelspoorders op zitten wachten, namelijk meer stomers.
Dat is waar. Maar een fabrikant maakt niet alleen locomotieven om ons te plezieren, maar ook om er aan te verdienen. En om ergens aan te verdienen, moet je een flinke afzet hebben. Die bereik je sneller door een loc te fabriceren die in meerdere uitvoeringen over een langere periode in dienst is geweest...
Eelco
-
Dat is waar. Maar een fabrikant maakt niet alleen locomotieven om ons te plezieren, maar ook om er aan te verdienen. En om ergens aan te verdienen, moet je een flinke afzet hebben. Die bereik je sneller door een loc te fabriceren die in meerdere uitvoeringen over een langere periode in dienst is geweest...
Eelco
Weet ik. De Longmoor heeft in een aantal landen gereden ;D weet zo niet in welke behalve Nl en de UK.
Greetz,
Noppie.
-
De Longmoor heb ik altijd heel geschikt gevonden om in wereld 3 van het Spoorwegmuseum te dumpen, zodat de 6300 weer naar buiten kan.
-
@ Eelco
Jij snapt het, met name wilskrachtig en soms ook koppig en natuurlijk met standaardzin: Sto per caerula Brabander/NS 3500... ;D (y)
-
Ik zou een goede 3300 op prijs stellen. Breed inzetbaar, diverse uitvoeringen en niet te groot. Een model waar niet al te veel concessies aan gedaan hoeven te worden lijkt me zo. Weinig opsmuk etc etc. Twee keer drie assen en je bent al een eind. Heb er nog in één in kitvorm staan. Moest er maar eens aan beginnen...
Grt,
Ger.
-
@Noppie: staan er nog een paar in Griekenland...
-
Griekenland? Lijkt me wel wat als onderpand... :P
-
4700 zie ik nog niet terugkomen. Philotrain probeert die al meer dan 10 jaar te produceren, maar het komt er niet van. Dan ontstaat er ook een internationale markt, want van een 4700 kun je ook een oorspronkelijke zweedse variant maken.
Ik denk dat het het lastigste is om na de 3700 een model van een stoomlok te kiezen dat net zo populair (dus commercieel interessant voor de producent) is. Veel hier genoemde loks vinden de echte liefhebbers ook leuk, maar voor een prijs van 499 euro zullen er daarvan toch aanmerkelijk minder worden verkocht. Je kunt dat ook terugzien aan de productie aantallen van Philotrain loks.
mvg,
Ivo
-
Daarbij vindt ik nog dat Artitec vooral zelf moet kijken naar wat eventueel een geschikte opvolger is voor de 3700 in plaats van zich te laten aansturen door bijvoorbeeld dit forum. Ik zie het nut niet in van al die wensdraadjes. Als er wensen zijn dan lijkt het mij geschikter om een poll op te starten. Dan zien we wel verder.
Ik ben vooral benieuwd of Artitec überhaupt een opvolger gaat bouwen. Volg de ontwikkelingen en wie weet wat er nog komt. Ik wacht rustig af, eerst maar eens de serie 3700 (y)
Mvgr Jan Wiebrand
-
De oorspronkelijke 3600 leken in bijna niets op de 3700. Pas na het vervangen van de ketel en machinistenhuis door 3700 versies kwam er enige overeenkomst. Voor zo ver ik weet waren ook na verbouwing rookkast en machinistenhuis nog steeds afwijkend tov de standaard 3700
Ik was ook deels in de war en dacht dat de 3600'en een bogie a la 3700 hadden gekregen in de dertiger jaren, maar dat blijkt een 3900 bogie te zijn. Tender en ketel werden idd wel deels vervangen door een type gelijk aan een 3700'en. Dus net als met de 4600'en en 6100'en : delen van de 3700 zijn bruikbaar, maar het is waarschijnlijk niet genoeg.
-
@Ivo:Mee eens. En dan kom je m.i. toch meer in de richting van een museaal bewaard gebleven machine, zodat ook tijdperk 'nu' -rijders de loc kunnen inzetten op hun baan...
Dan kom je al gauw uit bij een 2100 of 7700.
Maar goed, eerst maar eens hun stalen D en andere rijtuigverrassingen afwachten...
Eelco
-
De 7700 heeft baat bij het feit dat er nog een bewaard is, maar was het nou werkelijk zo'n multi-inzetbaar overal aanwezig kijk-mij-een-goed-bezig-zijn apparaat? Beetje locaalspoorwerk en wat rangeren hier en daar. Of vergis ik me deerlijk?
Een 2100 lijkt me dan succesvoller. Kijk ook hier maar in het HUA hoeveel foto's met een 2100. Maar ja, die was er al van Philo en er is net eindelijk een kit her-uitgebracht door philo.
-
Of dan de 6000 met een actie waarbij de SGB wat ondersteunt wordt voor de bouw van de replica waar de plannen (en ook al een aantal onderdelen) voor zijn.
Sander
-
Ah. Ik dacht al, wat is het stil geworden op het Artitec SS700/3700 draadje. Maar jullie zitten hier met z'n allen te filisoferen...
Zoals een (niet al te) intelligent ettertje in het SS700/3700 forum al opmerkte is een 4600 een goede keuze omdat je dan een aantal (grote) onderdelen van de 3700 1 op 1 kunt overnemen. En het is een goed excuus om een stel tijdperk II goederenwagens uit te brengen. Dat de laatste 4600 in 1947 werd afgeserveerd is wat minder handig.
Een andere leuke loc zou inderdaad de 3600 zijn. Een Zeppelin in de okergele uitvoering van de NCS kan niet anders dan een pareltje zijn. Alleen heb je het dan over een loc die alleen de asindeling deelt met de SS700/3700. Maar misschien valt er wat te gebruiken voor een eventuele Duitse loc. De 3600 was immers een Maffei machine met alle daarbij horende kenmerken. Een beetje de Nederlandse S3/5.
Voor de rangeerbewegingen graag een 8500 of een 8700. En lokaallijntjes genoeg op de modelbaan. Een 5500 of een 7700 is dan niet te versmaden.
Verder is een Hartje de moeite waard, of een Driemaster, een Platluis, de Blauwe Brabander, een... Genoeg keuze.
-
Of dan de 6000 met een actie waarbij de SGB wat ondersteunt wordt voor de bouw van de replica waar de plannen (en ook al een aantal onderdelen) voor zijn.
Is ook een mooi idee. Moet er wel wat gebeuren bij de SGB...
Eelco
-
Precies. Kan je beter een Blauwe Brabander in model maken. Ik zie er ook steeds meer draagvlak voor, zie bijvoorbeeld Quicksilver ;D
-
Ik ben een erg grote voorstander van de Blauwe Brabander. Deze locs schijnen ook nog even NS groen geweest te zijn voordat ze afgevoerd werden. Maar dat weet ik niet zeker. Philotrain heeft de NS groene versie wel gemaakt.
Andre
-
Dat klopt hoor, het was de eerste serie NS 3500 (de tweede serie die vernummerd werd naar 3500 waren oorlogslocomotieven die achtergebleven waren).
-
Of dan de 6000 met een actie waarbij de SGB wat ondersteunt wordt voor de bouw van de replica waar de plannen (en ook al een aantal onderdelen) voor zijn.
Is ook een mooi idee. Moet er wel wat gebeuren bij de SGB...
Eelco
Zonder Artitec of de SGB te willen afkraken: Wordt dat niet een beetje de lamme helpt de blinde.
- Ik twijfel er niet aan dat Artitec iets verdient aan het uitbrengen van dit soort modellen, maar of het veel is .........
- Ik twijfel er niet aan dat klanten die een Artitec kopen ook de Nederlandse railmusea een goed hart toedragen, maar of die nu nog meer willen betalen voor een modelloc
- Ik heb geen flauw idee wat de 6000 van de SGB moet gaan kosten, maar ik ben bang dat dat een dergeljike bijdrage nog minder wordt als een druppel op een gloeinde plaat (Ik weet ongeveer wat de restauratie van de NS 6513 gaat kosten, en die had al veel onderdelen EN een ketel)
Kortom ..............
-
Doe maar gewoon een 8700. Mooie machine en veelzijdig inzetbaar tot redelijk ver in de fifties........
-
Precies. Kan je beter een Blauwe Brabander in model maken. Ik zie er ook steeds meer draagvlak voor, zie bijvoorbeeld Quicksilver ;D
Als het een sneltreinloc moet worden zou ik toch eerder voor een Zeppelin in de originele NSC uitvoering gaan. Ik heb 't niet zo op locs met binnenliggende cilinders...
-
Nu de NS 6300 schijnbaar technisch in model wat moeilijk ligt, ga ik (ook) voor de Artitec NS 6000 !
-
Doe maar gewoon een 8700. Mooie machine en veelzijdig inzetbaar tot redelijk ver in de fifties........
Hoezo 'veelzijdig inzetbaar' ? Pas laat gebouwd, weinig uitvoeringen en vrijwel alleen voor rangeerwerk gebruikt....
-
Van mij hoeft de opvolger geen stomer te zijn.
Ik zie liever eloc van een NS 1500 of een NS 1200 komen.
Groeten, Alexander
-
Ik ben een erg grote voorstander van de Blauwe Brabander. Deze locs schijnen ook nog even NS groen geweest te zijn voordat ze afgevoerd werden. Maar dat weet ik niet zeker. Philotrain heeft de NS groene versie wel gemaakt.
Andre
De blauwe brabander heeft langer in het groen gereden bij de NS (met aangepast machinistenhuis) dan in het blauw bij de NBDS.
mvg,
Ivo
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06212.jpg)
toch wel skattig, zo'n kop-en-kontje serie 5500, hier in 1951 voor een lokaaltje naar Harlingen
-
Ja, tot ie met z'n dikke kont voorop gaat rijden, dan is het niet zo schattig meer. Tot '32 een van de beter geproportioneerde locs. En een serieuze korte afstand sneltreinloc.
-
NS stoom is niet echt mijn cup of tea, maar ik wil toch graag reageren. Desalniettemin komt er wel een 3700 in huis.
Pakket van eisen:
- een loc die breed inzetbaar is/was qua tijdvak.
- een loc die breed inzetbaar is/was qua diensten.
- een loc die op kleine en grote modelbanen goed tot haar recht komt (lengte 1:87 14 – 18 cm).
Een vraag voor de specialisten: Welke NS loc lijkt er het meest op de BR 86 (1’D1’)? Ontworpen voor de goederendienst, maar in praktijk een manusje van alles.
Ik zal niet ontkennen dat de Blauwe Brabander een mooie machine is. Zij lijkt productietechnisch op de Jumbo, maar waarom weer voor een sneltreinloc met sleeptender kiezen?
-
gewoon de 4600 of 6100 de meeste onderdelen heb je nu al
http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5455623474/in/set-72157625605967604
prachtlok
-
NA een sneltreinloc diversificeren met een goederenloc, een rangeerder en een 5500. Zo'n WD-er bv kan altijd nog als de rest er al is. En een Bello... die komt er bij mij iig niet in ik heb geen lokaalspoorwegthema.
-
Dat klopt hoor, het was de eerste serie NS 3500 (de tweede serie die vernummerd werd naar 3500 waren oorlogslocomotieven die achtergebleven waren).
De NS 3500II waren geen achtergebleven oorlogslocomotieven, maar van de Zwitsers, na de oorlog, gekochte locs (die reeds door de regering in ballingschap besteld waren). Lilliput heeft daar nog een model van uitgebracht.
Dick
-
Klopt maar nu hebben we het over de eerste 3500en van de NBDS.
Andre ;)
-
Ik ben eens wezen turven waarvoor men belangstelling heeft.
Qua belangstelling staan aan de kop de NS 3500 en de NS 6100, gevolgd door de NS8700 en de NS5500, na enige afstand gevolgd door de NS 4600.
Alle andere genoemde modellen werden wat minder genoemd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3500.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS3500.jpg)
NS serie 3500 (NBDS, NS) (Al eens uitgebracht door Philotrain)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS6100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS6100.jpg)
NS serie 6100 (Nog niet in model, wel incidenteel bij de Haagse Modelbouwclub)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS8700.jpg)
NS serie 8700 rangeeloc (Al eens uitgebracht door Philotrain)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5501_Heerlen_1948.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5501_Heerlen_1948.jpg)
NS serie 5500 (Nog steeds leverbaar door DJH)
Maar wat dachten jullie van de NS serie 3801-3805, die zo'n achttal jaren in stroomlijnuitvoering hebben rondgereden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3804vertekUtrecht_1936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3804vertekUtrecht_1936.jpg)
Het enige wat Artitec "hoeft" te doen is een andere kap op de onderbouw van hun 3700'en te plaatsen.
En dit model (uitgemonsterd van 1937 tot 1942) kan in meerdere uitvoeringen geleverd worden, bijvoorbeeld bij de 3801 is geen stroomlijnbekleding om de aandrijfwielen, terwijl bij de 3804 het achterste wielstel wel half onder de stroomlijnbekleding valt. En deze modellen kunnen ook in oorlogsuitvoering met wit omrande bufferbalken getoond worden.
Ook hebben de 3778 en later de 3776 als sproeiloc dienstgedaan. Voor op de loc was een sproeicabine geplaatst. Misschien zou zoiets ook leverbaar gemaakt kunnen worden.
Gerard
-
Maar wat dachten jullie van de NS serie 3801-3805, die zo'n achttal jaren in stroomlijnuitvoering hebben rondgereden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3804vertekUtrecht_1936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3804vertekUtrecht_1936.jpg)
Het enige wat Artitec "hoeft" te doen is een andere kap op de onderbouw van hun 3700'en te plaatsen.
En dit model (uitgemonsterd van 1937 tot 1942) kan in meerdere uitvoeringen geleverd worden, bijvoorbeeld bij de 3801 is geen stroomlijnbekleding om de aandrijfwielen, terwijl bij de 3804 het achterste wielstel wel half onder de stroomlijnbekleding valt. En deze modellen kunnen ook in oorlogsuitvoering met wit omrande bufferbalken getoond worden.
Gerard
Gelukkig heb ik N-spoor dus gaat het mij niet aan, maar in mijn ogen zijn de potvissen de meest lelijke loc's die ik ken. Hoe je in een keer van een mooie "form follows function" naar een el cheapo rampvormgeving kan gaan :'(.
Het is met name de zijkant die het een schoendoos vormgeving geeft, om nog maar te zwijgen over de lompe manier waarop de luchtpomp is weg gewerkt. Ook de tender heeft de vormgeving van een goedkoop gestort blok beton. Ook het oorspronkelijk machinisthuis wordt een soort vlag op een modderschuit.
In dat opzicht is de Br 05 een aansprekender voorbeeld, al was die eerst met stroomlijn en daarna pas zonder. De vormgeving van de A4's of Coronation's wordt in geen enkel opzicht gehaald
Maar goed voor Artictec is het wel een inkoppertje. Het onderstel hebben ze al en de ketelbeplating kan niet al te veel moeite kosten
-
jaa maar daar betaal ik dan geen 500+ voor
dan zoek ik wel een philo op marktplaats
Terwijl ik de 6100 wel degelijk zou kopen en dat is ook niet zo`n grote aanpassing
Gr Jan
-
Beste meneer van der Weerd,
Ik zou graag een 6300 in dit rijtje zien ;D. Op zijn zweeds weet ikhet niet maar moet ongeveer als huttebrut ik wul unne 6300 hbbu ;D >:( ::) :P.
Doei Hans
-
Maar wat dachten jullie van de NS serie 3801-3805, die zo'n achttal jaren in stroomlijnuitvoering hebben rondgereden? Het enige wat Artitec "hoeft" te doen is een andere kap op de onderbouw van hun 3700'en te plaatsen.
Gerard
Het wachten was op het aanspoelen van de Potvis. Het is in mijn ogen een leuk probeersel geweest dat door het ontbreken van een gestroomlijnde trein en de tijdsgeest niet echt uit de verf is gekomen. In model zal het best een paar mensen blij maken, maar goed verkopen? Denk 't niet. Misschien dat het mogelijk is om een goed passende losse kap voor de Artitec 3700 te maken. De echte Potvis was immers ook een gewone 3700 voorzien van een losse stroomlijnkap.
-
Het wachten was op het aanspoelen van de Potvis. Het is in mijn ogen een leuk probeersel geweest dat door het ontbreken van een gestroomlijnde trein en de tijdsgeest niet echt uit de verf is gekomen.
Nou, de potvissen/strijkijzers/etc pasten juist uitstekend in de tijdsgeest. Het ontbreken van een stroomlijntrein en het uitbreken van WO II is het niet echt uit de verf gekomen. Ook al leverde de stroomlijn wel een aardige besparing op.
Eelco
-
Gelukkig heb ik N-spoor dus gaat het mij niet aan, maar in mijn ogen zijn de potvissen de meest lelijke loc's die ik ken. Hoe je in een keer van een mooie "form follows function" naar een el cheapo rampvormgeving kan gaan :'(.
@Paul,
Gelukkig, smaken verschillen. Maar je dient ook te kijken naar de ontwikkeling en technieken welke men had halverwege de jaren '30. In die tijd maakte de NS toch al een behoorlijke stap naar voren. Vergeet niet dat men heel kort daarvoor het klinknagelen had vervangen door lassen. De eerste potvis was ook nog geklinknageld, de andere exemplaren werden wel gelast.
Hoi Hans,
De 6300 is nog steeds leverbaar door DJH, en er zijn redelijk wat modelbouwers die over zo'n exemplaar beschikken. Zelfs Philotrain heeft meerdere DJH 6300'en gebouwd en voorzien van een Philo-phinish.
Gerard
-
Nou, de potvissen/strijkijzers/etc pasten juist uitstekend in de tijdsgeest. Het ontbreken van een stroomlijntrein en het uitbreken van WO II is het niet echt uit de verf gekomen. Ook al leverde de stroomlijn wel een aardige besparing op.
Eelco
Zoiets bedoelde ik ook. Ze pasten zeer zeker in de tijdsgeest. De DE III was een daverend succes. Gestroomlijnde voertuigen (en voorwerpen) waren in de jaren '30 zeer modieus. Een stroomlijnloc was goede PR voor de NS. Tel daarbij op dat men met een stroomlijn flink wat kolen kon besparen. Daar ging het immers om. In dat kader was het zeker een succes. Als de plannen uit 1939 om vijf locs uit de 3900 serie van een kogelvormige stroomlijn te voorzien waren doorgegaan had men wellicht een winnende formule in handen. Zeker als er gestroomlijnde treinen achter hadden gehangen.
Ik zeg niet dat ik de 'oude tantes in een nieuwe jurk' lelijk vind of zo. Ze hebben hun charme. De tijdsgeest wilde niet echt meewerken waardoor het hele concept niet echt uit de verf is gekomen bij de NS. Daardoor zou je een 1:87 Potvis kunnen zien als een niche markt.
-
Nou, de potvissen/strijkijzers/etc pasten juist uitstekend in de tijdsgeest. Het ontbreken van een stroomlijntrein en het uitbreken van WO II is het niet echt uit de verf gekomen. Ook al leverde de stroomlijn wel een aardige besparing op.
Eelco
Moet eens diep de Engelse teksten in duiken, maar volgens mij hadden ze daar uitgezocht bij welke snelheden stroomlijning zin had. Voor zo ver mij bekend haalde de NS die snelheden domweg niet (of nauwelijks en zeker niet over lange afstanden)
Zet een Potvis, Br 05, A4 (evt nog de Hiawatha loc en die Belgisch loc) naast elkaar, vergeet even de verschillen in grote en .......... :-[.
Zeker als je dan inderdaad kijkt naar de vormgeving van de toenmalige NS-dieselstellen.
-
Moet eens diep de Engelse teksten in duiken, maar volgens mij hadden ze daar uitgezocht bij welke snelheden stroomlijning zin had. Voor zo ver mij bekend haalde de NS die snelheden domweg niet (of nauwelijks en zeker niet over lange afstanden)
Ik dacht in het boek van Henken gelezen te hebben dat een besparing van 10% werd gerealiseerd. Ik zal het straks nog eens nakijken.
Maar mooi waren ze inderdaad niet te noemen. ;D
Eelco
-
bij de potvissen werden daadwerkelijk besparingen gemeten hoor, dat was t probleem niet. Moet je m alleen niet voor een kolenbakkentrein zetten... maar een echt speciale omloop was er niet voor zover ik weet.
Dr was trouwens voor de NISM een 3700 met hiawatha-stijl stroomlijnbekleding ontworpen, dr had qua vormgeving echt wel meer ingezeten dan dat potvisgedrocht. De lelijkheid van dat ding is trouwens bepaald geen bezwaar om m in model te willen, maarja, ik heb m al.
-
Dr was trouwens voor de NISM een 3700 met hiawatha-stijl stroomlijnbekleding ontworpen
Inderdaad, zou een mooie loc geworden zijn. Misschien hier nog eens in 1:66,6 ;D
-
Ik dacht in het boek van Henken gelezen te hebben dat een besparing van 10% werd gerealiseerd. Ik zal het straks nog eens nakijken.
Maar mooi waren ze inderdaad niet te noemen. ;D
Eelco
Zou me niet verbazen als die besparing domweg door de betere isolatie van de ketel komt. (Kan de SHM over meepraten). Het had er (bij de Engelse berekeningen) volgens mij mee te maken bij welke snelhden stroomlijning verschil begint te maken. Die snelheden haalde de NS domweg niet.
-
Een vraag voor de specialisten: Welke NS loc lijkt er het meest op de BR 86 (1’D1’)? Ontworpen voor de goederendienst, maar in praktijk een manusje van alles.
Ik zal mijzelf geen specialist noemen, maar toch een antwoord op je vraag: Volgens mij is de NS6200 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17464.msg267218.html#msg267218) (onderste foto) de enige NS-loc geweest met een 1'D'1 asindeling.
In hoeverre die op een BR86 lijkt, moet je zelf maar uitmaken.
Grtz,
Ton
-
De NIS heeft inderdaad vier aan de 3700 verwante 2C machines bij Werkspoor besteld voor de normaalspoorlijn Semarang - Vorstenlanden. Die machines waren voorzien van een stroomlijn en ingericht voor het stoken van hout. De Duitse inval op 10 mei 1940 zette een streep door deze order.
In de stoomdieseldienst (90% sneltreinen en 10% goederentreinen) was de besparing 15% t.o.v. een niet gestroomlijnde 3700. Het uitgangspunt, een zuiniger loc, werd dus zeker gehaald. Dit was volgens het 3700 boek van Paul Henken vooral te danken aan de verminderde luchtweerstand. Of de betere isolatie een grote rol in de besparing had komt niet echt naar voren.
-
Volgens mij was de potvis helemaal niet besparend. Sterker nog, omdat de beplating zo zwaar was, was er geen rendement maar juist een extra kostenpost omdat het ding zoveel meer verbruikte. Anyway, ik vind het wel een mooi ding rendement of geen rendement. Maar ik blijf toch bij mijn Blauwe Brabander.
-
vergeleken met het gewicht van een hele trein maakt die paar ton voor een stroomlijnbekleding weinig uit... die extra kosten zie je meer bij het onderhoud.
-
De NIS heeft inderdaad vier aan de 3700 verwante 2C machines bij Werkspoor besteld voor de normaalspoorlijn Semarang - Vorstenlanden. Die machines waren voorzien van een stroomlijn en ingericht voor het stoken van hout. De Duitse inval op 10 mei 1940 zette een streep door deze order.
Werd inderdaad eerder aan gerefereerd:
Dr was trouwens voor de NISM een 3700 met hiawatha-stijl stroomlijnbekleding ontworpen
In het boek van Jan de Bruin over de Ned. Indische spoorwegen staat een tekening van een dergelijke loc. In eerste instantie wilde de NISM een paar 3700'den kopen, Daar wilde de NS niet aan. De NISM kon wel een paar ex-Blauwe Brabanders (let op Tomasso.. ;D ) krijgen, maar daar wist men maar al te goed van dat 't probleemlocs waren. Die deal ging dus niet door. Als gevolg daarvan heeft de NISM besloten zelf een aantal op de serie 3700 gebaseerde locs te bestellen. Toen kwam WO II met een hele lange snuit en die blies het verhaaltje uit...
Eelco
-
In "Vervlogen stoom" staat ook een heel verhaal over de stroomlijn en de metingen die NS gedaan heeft en dat ze niet over een nacht ijs zijn gegaan. De stroomlijn werkte wel maar het effect werd sterk verminderd doordat de stroomlijnlocomotieven voor treinen met niet gestroomlijnde rijtuigen werden ingezet.
Maar jullie zien de 7700 serie echt niet zitten? Waarom niet? Het is toch een mooie locomotief in veel situaties en tijdperken in te zetten, zelfs voor mensen met Plan V en Sprinters tijdperkgetrouw bruikbaar.
-
Ik zal mijzelf geen specialist noemen, maar toch een antwoord op je vraag: Volgens mij is de NS6200 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17464.msg267218.html#msg267218) (onderste foto) de enige NS-loc geweest met een 1'D'1 asindeling.
In hoeverre die op een BR86 lijkt, moet je zelf maar uitmaken.
Grtz,
Ton
Klopt,
Dit was de enigste serie bij de NS met die indeling.
In het heuvelrijke Limburg werden deze locs behalve voor kolenbakken- en gesloten goederentreinen ook voor de personendienst ingezet.
Gerard
-
vergeleken met het gewicht van een hele trein maakt die paar ton voor een stroomlijnbekleding weinig uit... die extra kosten zie je meer bij het onderhoud.
De geklonken stroomlijnmantel van de 3804 woog 2000 kg. Dat beetje extra gewicht maakt echt niets uit.
Er zijn in 1936 proeven met de 3804 gedaan waarbij gedurende twee maanden het verbruik van deze loc werd vergeleken met 3700-en die in identieke omlopen dienstdeden. Deze omlopen waren de stoomdieseldienst en de A-series van de depots Utrecht en Fijenoord. Hieruit bleek dat de 3804 met (geklonken) mantel flink zuiniger was. Voor de NS reden genoeg om vier andere locs te voorzien van (gelaste) mantels.
De NISM kon wel een paar ex-Blauwe Brabanders (let op Tomasso.. ;D ) krijgen, maar daar wist men maar al te goed van dat 't probleemlocs waren. Die deal ging dus niet door.
Eelco
Ir. Jonker, de Chef Tractie van de NIS, had tijdens zijn stageperiode in de werkplaats Zwolle in 1936 zelf geholpen alle scheuren in de frameplaten van de 3500-en uit te hakken voor het lassen. Hij wist daardoor uit eigen ervaring dat die locs niet echt probleemloos waren. Reden genoeg voor de heer Jonker om het aanbod van Labrijn af te slaan...
-
@ TonM en Weerd.
Bedankt voor jullie antwoord. Ze lijkt niet op de BR 86, maar dat maakt niets uit. De NS 6200 ziet er, wat mij betreft, stroer uit. Grote waterbakken en buitenliggende cilinders. (y) Ze werd zelfs ingezet voor SF-Züge1, volgens "Het spoorbedrijf in oorlogstijd, blz. 123", dat is wel mijn cup of tea.
Noteer maar: 1 x NS 6200. :)
Noot 1: Schnellzug für Fronturlauber (= militaire verlofgangerstrein).
-
Ken mijn 't schele. In model hoeven het niet persé probleemlocs te zijn en als er een scheur in het frame komt plakken we die gewoon met Olba. Ik blijf toch bij mijn Blauwe Brabander :P ;D
-
Aardigheidje, prestaties in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst:
Productieaantallen Philotrain stoomloks, per loknummer alle versies opgeteld, dus HSM, SS, NS, vooroorlogs en naoorlogs:
1700 310 stuks
2100 250 stuks
3400 150 stuks
3500 I 200 stuks
3500 II 100 stuks
3700 405 stuks
4000 150 stuks NS, 200 stuks BJ / SJ
4600 200 stuks
5500 195 stuks
6000 219 stuks
6200 150 stuks
6300 150 stuks
7700 400 stuks
8700 175 stuks
9500 175 stuks
In dit lijstje is niet opgenomen de 6200kit die is verkocht door Totaltrain. Daar heb ik geen cijfers van.
Maar bovenstaand lijstje betekent volgens mij gewoon een groot risico voor een fabrikant, die een opvolger voor een succesvolle 3700 zoekt. Je mag verwachten dat daar minder van worden verkocht, dus dan wordt de prijs hoger dan de 3700?? Enige uitzondering is de 7700 en misschien een 4000 of 4700, waarvan je ook een zweedse versie kunt maken en aan SJ liefhebbers kunt aanbieden.
mvg,
Ivo
-
Dat lijstje maakt mij eigenlijk wel nieuwsgierig naar het aantal Philo's dat heden ten dage nog aanwezig is. Er zal er vast wel eens eentje 'beyond repair' zijn geraakt... ;D
-
ik weet in iedergaval dat in het spoorweg museum eens een 600/2000 amerikaanse diesel total los is gevallen :-[
zal met een stoomlok ook hier en daar best wel eens gebeurd zijn.
bovenstaand lijstje geeft de 6100 dus ook de meeste kans (y)
Ivo waar bazeer je je dat risico dan op , de 3700 is samen met de 7700 veruit de meest geproduceerde philostomer.
en Artitec verkoopt er nu ook weer een vracht van. ;D
Gr Jan
-
Dat is het hem juist, die aantallen zijn zowel te gebruiken door voorstanders / optimisten ("meeste vraag naar 3700 en 7700") als door tegenstanders / pessimisten ("markt voor 3700 / 7700 is 'dus' al verzadigd").
We hebben beide argumenten al langs zien komen. Ik breng even de Plan E - DE in herinnering, die door Artitec niet zou worden uitgebracht, waarna voorstanders de mond moesten worden gesnoerd met "Artitec weet iets dat jullie niet weten", dan toch ineens voldoende vraag was voor relatief dure want handmatig aangepaste rijtuigen maar dat toch weer NIET als voorbeeld van de vraag mocht worden beschouwd want nu was de markt wel verzadigd of zodanig verminderd dat Artitec er geen run meer kwijt kon ... en die kwamen alsnog (y) met een flinke reeks rijtuigen die volgens mij zo goed als foutieve Roco-modellen (de bekende "warme broodjes over de toonbank") zijn verkocht... :P
-
vanaf positie 3.35 in deze films van diverse prominente NVBS'ers nog wat stomende inspiratie in kleur.
http://www.youtube.com/watch?v=T7a7LgAxlJk&feature=player_embedded
-
Er komt in ieder geval een fraaie 6100 stoomloc in voor!
Gerard