Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
  

Auteur Topic: Opvolger Artitec's SS700/NS3700  (gelezen 28012 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #45 Gepost op: 20 September 2011, 17:55:39 »
grootste wensen 6700, 8100 of 1300
maar 6100 lijkt mij het meeest voor de hand liggend en zal ik ook zeker kopen
gr Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #46 Gepost op: 20 September 2011, 18:38:36 »
Eigenlijk vind ik een 3900 ook wel leuk, met die windleiplaten.
Of wat kleiner een 8500 of een 7000.
Of voor een boemeltreintje in de laatste stoomjaren is een 6300 ook wel geinig.

Stephan.

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #47 Gepost op: 20 September 2011, 19:04:09 »
Als je toch een lekker knullig treintje achter je 6300 wil, doe dan een mijnwerkerstrein. Twee C5en, een C7, en een lange staatsspoor-lokaalbak, of een ex- staatsmijnen wagentje zoals de C290 in Hoorn. Staat gegarandeerd niet achter een 6300, lekker onbenullig enzo... ;)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #48 Gepost op: 20 September 2011, 19:31:21 »
Ik had hem al in het 3700 draadje genoemd en is hier ook al voorbij gekomen, onze NS 7742 "Bello".

Echter wel pas in 2014, omdat ze dan 100 jaar wordt. Ook qua inzetbaarheid net als de 3700 een interessante loc gezien de verschillende periodes. De loc werd gebruikt voor tram en locaal treinen, maar ook soms nog wel is als rangeer loc.

Wat je dan in 2012 en 2013 uitbrengt zouden dan dingen kunnen zijn die achter de 3700 passen, denkend aan een mooie set coupé rijtuigen o.i.d.

Groeten,
Rutger

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #49 Gepost op: 20 September 2011, 19:34:15 »
Wat je dan in 2012 en 2013 uitbrengt zouden dan dingen kunnen zijn die achter de 3700 passen, denkend aan een mooie set coupé rijtuigen o.i.d.

We gaan, na de stalen D, nog wel verrast worden met twee rijtuigen, afgaande op de advertentie waarin de stalen D werd aangekondigd.

Eelco

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #50 Gepost op: 20 September 2011, 19:38:02 »
volgens mij zijn de 1300 en de 8200 toch allemaal voor 1940 verschroot.

de 8200 is wel te verklaren, want volgens het boek stoomtractie 1944-1958 hebben 6 8200-en de oorlog overleeft.

Aanvulling:
8207, 8209, 8215, 8218 en 8222 zijn pas in 1949 bij de NS buiten dienst gesteld.
8206, 8214, 8216, 8219, 8221, 8225 en 8231 in 1948.
Verder een groot aantal van die dingen in 1947, maar dat kan administratieve verwerking van oorlogsverliezen zijn geweest.

(Bron: N.J. van Wijck Jurriaanse, Geschiedkundig overzicht der stoomlocomotieven van de Nederlandse spoorwegmaatschappijen over de periode 1839-1958.)

Grtz,
Ton

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #51 Gepost op: 20 September 2011, 19:40:44 »
Die ovalen ramer mag van mij in de tussentijd wel komen... (y) En nog niet eens over nagedacht, maar die NS 3500 I is toch wel interessant, die kan ook nog in meerdere kleurstellingen. Goh wat een topidee was dat toch weer ;D :P
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #52 Gepost op: 20 September 2011, 20:52:22 »
Ivo, de 1300 op de tekening is een 2'B, en dus een voormalige omgenummerde 1700. De 8200 kan ik niet verklaren.

EDIT: de 8200 is wel te verklaren, want volgens het boek stoomtractie 1944-1958 hebben 6 8200-en de oorlog overleeft.

Sander
In het boek waar ik het plaatje van kende staat ook een overzicht der NS-stoomlocomotieven aanwezig op 1 Januari 1948. En inderdaad 13 stuks 8200.
Zoals nu al door velen is opgemerkt. De plaatjes zijn inderdaad een na-oorlogs plaatje. Leuk om te weten dat dit dus allemaal (dan wel zonder schoorsteenkroon en messing dom en veiligheid) naast een groene 1000, de Tommy en de SNCF BB 300 heeft gereden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8760
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #53 Gepost op: 21 September 2011, 01:43:41 »
Een echt oudje, maar tevens een belangrijke klassieker... de HSM 1100... met houten machinistenopbouw
Mooi man!



Bron HUA, CatNr 151360

Als Att echt verder wil met stoom is een af te spreken tijdperk ook wel wat. Al was het alleen mar vanwege het bijbehorend materieel. Persoonlijk wil ik wel een stel rijtuigen met van die enorm platte daken, HSMers.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 01:50:05 door DE_II »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #54 Gepost op: 21 September 2011, 09:03:32 »
Als Att echt verder wil met stoom is een af te spreken tijdperk ook wel wat.

Ik denk dat als Att echt verder gaat met stoom, de verkoopbaarheid een belangrijker punt is dan een specifiek tijdperk. Een loc die te gebruiken is tussen 1890 en 1960 (om het maar even grof te stellen) gaat meer opleveren dan eentje die hooguit tot halverwege de jaren '30 te gebruiken is..

Eelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #55 Gepost op: 21 September 2011, 09:30:41 »
Een echt oudje, maar tevens een belangrijke klassieker... de HSM 1100... met houten machinistenopbouw
Mooi man!



Bron HUA, CatNr 151360


Dit is nu de "de Boerhave"! Als aangewezen machine om de Koningklijketrein te trekken was "de Boerhave" , buiten zijn naamplaat tussen schoorsteen en dom, voorzien van de letters (gotische)HSM op het Mch. De rest van de serie 1100 had daar een gewone bronzenplaat met het serienummer.
SK
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 10:10:32 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #56 Gepost op: 21 September 2011, 09:34:57 »
Daarom geeft DE_II ook aan dat het een belangrijke klassieker is. Bestemd voor het spoorwegmuseum maar door een administratieve fout toch gesloopt.

De rest van de machines hadden daar in HSM-tijd geen plaat. Die droegen alleen een naam op de ketel en een nummer op de rookkastdeur.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 09:46:51 door NS8714 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8760
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #57 Gepost op: 21 September 2011, 09:42:35 »
Eelco, daar heb je gelijk in. Inzetbaarheid overstijgt dan het tijdperk. De 3700 bewijst dat. Ook daarom is het interessant te kijken welke periode 3700 het meest is verkocht.
Heeft iemand enig idee hoe dat bv zit met rijtuigen? Gingen die ook lange periode's mee?

Sobat, dat is dan iig een variant meer ;)

Groet,

Huibert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #58 Gepost op: 21 September 2011, 10:29:27 »
goed, nou es even niet in t wilde weg roepen maar es wat doordachtere complotten verzinnen: als artitec met oude staatsspoorversies komt, wellicht komt er dan ook ooit het een en ander achter. Dan wil je dus een volgende loc waar datzelfde spul achter kan, een staatsspoorloc dus, voor personentreinen en niet al te klein. Liefst een die je met een hoop kleurtjes kunt leveren en die lang dienst gedaan heeft want dat verkoopt beter. (6300 is er in ongeveer 2 uitvoeringen, voor en naoorlogs, das dus een waardeloos ding voor een fabrikant, plus dat het inderdaad een gruwel is om m door een bocht te slaan, ik heb er zelf een gebouwd die door een bocht kan (450 mm) dus ik weet waar ik t over heb. 3900 idem.)
Met wat boerenlogica kom je dan uit op een 6000 of een 1700 (is wel wat minder makkelijk, want je moet een bovenbouw voor een oververhitterloc en voor een natte maken wil je alle tijdperken goed dekken, die twee verschillen toch wel zodanig dat het eigenlijk bijna een nieuwe loc is om te zien)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #59 Gepost op: 21 September 2011, 10:43:42 »
Die 3900 van mij rijdt anders gewoon door R2 hoor... Geen binnenliggend drijfwerk daarintegen...
Spoor 0 adept