BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris2412 op 25 May 2011, 20:06:58

Titel: Stichting voor een wadje.
Bericht door: Chris2412 op 25 May 2011, 20:06:58
Goedenavond.

In navolging van een geopende discussie over het bewaren van een een wadloper , open ik diit topic.
Voordat er concrete stappen worden ondernomen ben ik eens benieuwd of mensen uberhaupt wel interesse hebben in het bewaren en eventueel doneren van een bovengenoemde stichting.

Tevens laat ik de vraag rondgaan aan iedereen om eens te weten te komen wat men eigenlijk een schappelijk bedrag vind om donateur te kunnen worden van een stichting en wat daar tegenover moet staan vanuit het bestuur.
Over het bedrag open ik een poll op dit forum

LET OP

De stichting bestaat nog niet ,maar ik ga een rondkijken wat haalbaar is en kan zijn.
Het is geen goedkope actie en bestaan.

Ik zou er van uit willen gaan om 1 DH1 en 1 DH2 rijvaardig te houden en daarbij minimaal 1 DH2 als plukstel.

Groetjes Chris Rompelberg (y)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: 5166 op 25 May 2011, 20:33:09
't maakt voor mij wel een verschil of het onder de vleugels gebeurt van bijvoorbeeld het NSM of SHD, want de zoveelste stichting erbij gaat het niet redden in Nederland en is dus zonde van m'n geld. Kijk maar eens naar de stichting mat '54 hoe moeilijk zij het hebben om het stel weer op de baan te rijden, hoe zonde dit ook is. De Stichting DE-III is echt overbodig, want zowel het NSM als de SHD hebben hier al een exemplaar van bewaard. Het is dat de Stibans bezig is zich zelf op te heffen, maar dit zou in mijn ogen wel dé stichting zijn die dit materieel zou moeten bewaren...

Groet, Edwin
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Treinhobbijist op 25 May 2011, 20:57:41
Begin er niet aan.......

Het oprichten van een nieuwe Stichting wordt een gebed zonder einde..... Buiten de aanschafkosten, al kan je met goed onderhandelen misschien wel iets "voor weinig" op de kop tikken, komen de echte kosten pas: oprichten Stichting, stallingskosten, opslag reservedelen, transportkosten en het onvermijdelijke herstel/revisie, inbouw ATBvv, keurings- en toelatingskosten enz enz.
Geen Nedtrainwerkplaats zit hier op te wachten zolang je dit niet tegen commerciele kosten wil laten uitvoeren.......

Ongeveer 10 jaren na afvoer bij NS moet het stel compleet uit elkaar, van die termijn zijn dus al enkele jaren voorbij ! En dan komen de problemen pas goed: Het moet wel heel mooi lopen wil de DE-III 115 of de Mat 54 766 ooit nog zelf rijdend op de baan komen, die kans is bijzonder klein.
Hiermee wil ik die Stichtingen niet ontmoedigen, maar het is gewoon realiteit.
Ondertussen roest veel materieel, waaronder bovengenoemden, rustig verder en zien ze er, ondanks de goede bedoelingen en de vele vrije tijd welke erin gestoken is, er uit alsof ze 100 jaar onderhoud hebben gemist......

Bezin eer begin, is de tip !

(brand maar los....... :-\ )
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Gert1 op 25 May 2011, 21:03:06
Volgens mij zien jullie even over het hoofd dat het Chris gelukt is een loc uit Frankrijk terug te halen.
Daar is heel wat organisatie- en improvisatietalent en doorzettingsvermogen voor nodig! 
Laten we blij zijn dat juist hij overweegt om nog eens zo'n huzarenstukje uit te halen.  (y)

mvg,
Gert

PS: Chris, je hebt een PB-tje.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Treinhobbijist op 25 May 2011, 21:10:03
tsja, terughalen is slechts het prille begin, en dat geld ook voor deze 2412.........
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Nederduitsemeester op 25 May 2011, 22:52:31
Niet om Chris ontmoedigen, maar de 2412 is eigendom van een club die al een onderkomen heeft, onderhoud kan plegen en voldoende geld heeft. Dat is wel een verschil met een nieuwe stichting die nog helemaal niets heeft, wat niet wegneemt dat het weer een mooie prestatie zou zijn als Chris het weer zou lukken 8)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: johnny-VIRM op 25 May 2011, 22:53:20
ATB is geen probleem, ze hebben NG, alleen maar parameter pluggen ander software, en we hebben vv.

groet een ATB monteur.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 25 May 2011, 22:56:20
Prima, een 2400 terughalen uit Frankrijk en die bij een gevestigde museumorganisatie stallen.
Maar voor een paar Wadjes zul je toch ook stallingsruimte moeten hebben (Lees: Huren van Prorail).
Het is niet meer zo als vroeger, dat men een museumorganisatie gedoogd op het terrein, betalen is het devies.
Alles wat ik nu zie is te amateuristisch, ook al is het een inventarisatie.
Kom eerst met een goed plan van aanpak, waarin de kosten voor de eerste 5 jaar vermeld staan.
Het NSM, de VSM, de STAR, enz kunnen zich redden omdat ze bevoegd zijn om hun eigen materieel te onderhouden.
De stichting Mat'54 mag dat niet en het is duidelijk waar die nu tegenaan loopt, helaas.
Voeg daar nog eens bij dat die SRV wagens, oh nee, Wadjes, waarschijnlijk niet zelfstandig op de hoofdbaan mogen rijden in verband met detectieproblemen. Dus ook weer kosten om een stel van A naar B te brengen

Het lijkt mij niet haalbaar eerlijk gezegd.

Groetend vanuit een warm en zeer droog Frankrijk
Henk Boshuyzen
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: cup-druc-han op 25 May 2011, 23:33:18
Ik ben er voor om een wadje te behouden....
Het zijn voor mij stellen met een verhaal.

Na de vorige opmerkingen vraag ik mij af:

Kan zo'n stel bijvoorbeeld dan ook bij een organisatie als vsm gestald worden?
Is er intresse vanuit het spoorwegmuseum een stel te bewaren?
Zou bijv. de FstM er niet een of meerdere willen overnemen ?

groet hendrik
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 25 May 2011, 23:35:04
ATB is geen probleem, ze hebben NG, alleen maar parameter pluggen ander software, en we hebben vv.

groet een ATB monteur.

Vergeet dat maar, want alle spullen zijn er uit gehaald....
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Chris2412 op 26 May 2011, 00:23:54
Laat ik voor 1 ding heel duidelijk zijn.

Mijn intensie voor het terug halen van de 2412 was dat er een blauwe 2400 voor het nageslacht bewaard zou worden.
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om met prive geld een lok te gaan kopen. Ik weet dat er in nederland zeker 1 jongere stichting is die materieel koopt op prive gelden. Leuk voor hun als je ooit failliet verklaard wordt. Het enige wat je dan hebt is een hoop oud ijzer. (y) (y) (y) (y)
Daarom doe ik voorals nog vooronderzoek of het haalbaar is of niet.

Ik vraag dan ook diegene die negatief zijn of een mening hebben voorlopig hun mond te houiden.
Als ik geen actie had ondernomen in Frankrijk wie had dat dan wel gedaan?? ???

Oh ja hier in Nederland zitten de beste onderzoekers aan de kant en doen niets. Hetzelfde als met voetballen. De beste coach zit thuis achter de buis toch!! ???

Laat ik nu dan maar zeggen dat ik dinsdag al meer weet over de status van de wadjes en of er een bewaard gaat worden. ;D

Fijne nachtrust voor de treinliefhebbers en troost voor de mensen die meer verstand hebben van iets anders als van treintjes. (y)

Groetjes Chris
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Treinhobbijist op 26 May 2011, 09:57:59
Mijn intensie voor het terug halen van de 2412 was dat er een blauwe 2400 voor het nageslacht bewaard zou worden. Als ik geen actie had ondernomen in Frankrijk wie had dat dan wel gedaan ?

Niemand misschien, maar was dat zo erg geweest. De VSM heeft al een heel nette en rijvaardige 2400, het NSM heeft ook al een 2400, welke onlangs nog statisch fraai is opgeknapt. Er is ook geen gele 2400 bewaard, en zo kennen de meeste lezers alhier dit loktype toch het beste !

Ik vraag dan ook diegene die negatief zijn of een mening hebben voorlopig hun mond te houiden.

Iedereen heeft een mening, dus zo maar verbieden hier je (negatieve, waarschuwende, of positieve) mening te geven is wel erg kort door de bocht.
Wees blij dat sommige meedenken, positief of negatief, er is in het verleden al genoeg fout gelopen omdat niemand zich er mee bemoeide !
Zo heb ik wel enige (lees ruim 25 jaar) ervaring bij het bewaren van "oud roest" met wisselend resultaat, en spreek dus enigzins uit ervaring........
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 26 May 2011, 10:27:44
Iedereen heeft een mening, dus zo maar verbieden hier je (negatieve, waarschuwende, of positieve) mening te geven is wel erg kort door de bocht.

Chris verbiedt niets. Hij doet een vriendelijk verzoek. Dat is wat anders. Vragen of mensen die mening even voor zich willen houden, is in een topic als dit niet eens zo'n slecht idee. Mijn ervaring met dit soort voorstellen is dat de eerste pagina's in een dergelijke thread vrijwel geheel gevuld worden door mensen die zoveel mogelijk bezwaren opwerpen.

Alls je serieus een poging wil wagen iets te bewaren, en je hebt al credits op dat vlak verdiend, dan kan het geen kwaad eerst even de ontwikkelingen af te wachten en dan (afhankelijk van het resultaat) te reageren met opmerkingen als "goed gedaan"  of "dat had ik je van te voren ook wel kunnen vertellen..."

Niet geschoten is altijd mis. En daarnaast, het NSM had ook graag een wadloper gewild. Als Chris het NSM aan zijn zijde kan krijgen bij het bewaren van een wadje, dan biedt dat opeens veel meer mogelijkheden.

Eelco
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Gert1 op 26 May 2011, 10:32:10
@Pewiam (Treinhobbijist): Dus "verbieden" is jouw intepretatie van het woord "vragen"?
 
 ::)

Gert
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Sander Fondse op 26 May 2011, 10:42:51
Als er percé een Wadloper moet worden bewaard, gun ik jullie meer succes in Polen. Daar zijn enkele stellen opgekocht en gemoderniseerd. Als ze daar uitgedient zijn, loont het misschien de moeite om ze daar vandaan te halen.
Alhoewel, alle teksten, meters en opschriften moeten dan weer naar Nederlands worden vertaalt, uit het Pools.  :-\
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Treinhobbijist op 26 May 2011, 10:48:13
Alhoewel, alle teksten, meters en opschriften moeten dan weer naar Nederlands worden vertaalt, uit het Pools......

Als dat alles is, zou ik direkt meedoen ! (veel in Polen geweest (en met treinen gereden) dus dat moet lukken)  :D :D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Petertrein81 op 26 May 2011, 10:56:08
Na de vorige opmerkingen vraag ik mij af:

Kan zo'n stel bijvoorbeeld dan ook bij een organisatie als vsm gestald worden?

groet hendrik
Ik denk niet dat ze bij de VSM een Wadloper op het depot willen hebben.
Dan ga je toch een bepaalde grens over van een aantal leden, waaronder die van ondergetekende.

Groet Peter,
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 26 May 2011, 13:15:47
Ik heb wel interesse....maar als zo'n Wadje voor (st.Wadloper) niet bewaard gaat worden in het Noorden (waar alles ook voor bedoeld was) haak ik dan op per direkt weer af!! Wadlopers horen nou eenmaal in het Noorden of in het NSM!! Niet meer & niet minder of het nou leuk is of niet!!
Let wel: er is hier in het Noorden al een persoon die hier eens mee bezig is (geweest?)!!
Deze persoon heeft een hele website hier over gewijd.
Greetz:Menno
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: timtrein op 26 May 2011, 13:28:50
Even voor de duidelijkheid, het NSM heeft destijds al concreet een aanvraag voor een Wadloper gedaan. Echter, de stellen staan commercieel te koop. Er wordt dus (voorlopig) geen stel geschonken. En als het Spoorwegmuseum al niks kan bemachtigen, dan zal het Chris ook voorlopig niet lukken. Mocht dat wel zo zijn dan print ik dit draadje uit en vreet 'm op.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Jos B. op 26 May 2011, 13:47:24
Smakelijk eten.  ;D ;D ;D


Jos.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 26 May 2011, 13:51:20
Have a nice lunch boy!!
Nee, ik weet wel dat ze een aanvraag hadden gedaan, stond ook in de mail.
Ze zeggen alleen dat er voorlopig komende jaren geen Wadloper in het bestand op nemen.
Komende jaren kan je ruim opvatten.....
Kan 2 jaar zijn maar ook een tijd bestek van 25 jaar.....God may help us dat dat laatste uit blijft!!
Ik wil niet weten hoe afgeracht ze er dan uit zullen zien!!
Greetz:Menno
_________________________________________________________________________________________
Wadjes: in het Noorden of NSM!! Da's pas Correct Historisch verantwoord!!
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Tim Lubbers op 26 May 2011, 16:25:32
Een rijvaardige wadloper is ook wel handig voor het spoorwegmuseum die kunnen dan bijvoorbeeld de bezoekers vanaf station utrecht centraal naar het spoorwegmuseum brengen het is maar een idee of dat die wadloper de mensen vanaf sation Apeldoorn Centraal naar het vsm depot beekbergen brengt enzo

Groetjes Tim
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: martijn v m op 26 May 2011, 16:45:26
van Apeldoorn CS hoort een VSM stoomloc met Oostenrijkers naar beekbergen te rijden geen klaploper.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Tim Lubbers op 26 May 2011, 16:47:06
wadloper geen klaploper >:(
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: martijn v m op 26 May 2011, 16:48:19
dat zeg ik toch :-X
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 26 May 2011, 17:05:37
Een rijvaardige wadloper is ook wel handig voor het spoorwegmuseum die kunnen dan bijvoorbeeld de bezoekers vanaf station utrecht centraal naar het spoorwegmuseum brengen het is maar een idee of dat die wadloper de mensen vanaf sation Apeldoorn Centraal naar het vsm depot beekbergen brengt enzo

Groetjes Tim

Ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt in verband met de detectieproblemen.
Een Wadloper( of eigenlijke naam: DH materieel) was bestemd voor de Noordelijke nevenlijnen.
Er is wat aan de detectieproblemen versleuteld en men blijft heel voorzichtig met die dingen.
Het laatste wat ik nog weet is dat tenminste 3 bakken gekoppeld moeten rijden volgens de voorschriftne.
Maar ja, ik ben al een tijdje weg als Technisch medewerker LBM dus het kan inmiddels best anders zijn.

Groet,

Henk
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: martijn v m op 26 May 2011, 17:08:30
dus een 1tje en 1 2tje of 3 1tje's?

of echt 3 stellen ongeacht of het een 1tje is of een 2tje is?

en je kan als de buffels weggaan ze combineren met wadjes.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: draisinenl op 26 May 2011, 17:12:02
Als ik hier iets mee zou willen beginen eerst eens contact zoeken met de STAR... Als een museaal Wadje ergens thuishoort is het wat mij betreft de STAR...

Een Wadloper hoort in het Noorden van NL... Dat is duidelijk..

Michael Staats
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 26 May 2011, 17:22:13
Zullen we eerst maar eens kijken of er uberhaupt iets van de grond gaat komen, voordat er allemaal (onzinnige) eisen op tafel gelegd worden?

Eelco
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: sneek op 26 May 2011, 18:58:03
Benieuwd of er uit veel geraas en plannen een concreet, goed doordacht en te financieren plan wordt geboren...
In willekeurige volgorde: aanschaf, vrijwilligers, bevoegd treinpersoneel, stalling, een inzetplan en -trajecten, toelating, onderhoud en wat te denken van de Compin-bankjes met hun rode skai. Na de renovatie van de PEN-stellen en SGM zijn die ook uit het NS-materieel verdwenen. Die heb je wel nodig, want we willen 'm wel weer in de afleveringstoestand toch...?!

http://picasaweb.google.com/wimhoekema/FoldersIntroductieWadloper#

grtz,
Wim
 
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: martijn v m op 26 May 2011, 19:06:35
de 1  in aflevering's toestand en het 2tje gemoderniseerd  :)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Mcn1986 op 26 May 2011, 19:35:13
Wadloper onderbrengen bij de FSTM en inzetten tussen sneek en stavoren!
Ik wil zeker wel doneren, zelf ben ik machinist en wil er dan wel af en toe op rijden als vrijwilliger! ;D

Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Yuri v L op 26 May 2011, 19:37:41
en wat te denken van de Compin-bankjes met hun rode skai. Na de renovatie van de PEN-stellen en SGM zijn die ook uit het NS-materieel verdwenen.

Dat zijn toch dezelfde banken die in DDM1 zitten? Als dat zo is, zouden er nu nog voldoende te krijgen moeten zijn zolang DDM1 niet gesloopt wordt.

Groeten, Yuri
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Olaf op 26 May 2011, 19:39:27
Wadloper onderbrengen bij de FSTM en inzetten tussen sneek en stavoren!
Ik wil zeker wel doneren, zelf ben ik machinist en wil er dan wel af en toe op rijden als vrijwilliger! ;D

Biospul in de brandstoftank en gaan met die banaan ;)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: tinus op 26 May 2011, 20:58:35
Wel tof, kunnen ze die wadhuppel ombouwen op kolenstook :P.

Tinus.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Treinhobbijist op 26 May 2011, 21:56:28
Ik wil zeker wel doneren, zelf ben ik machinist en wil er dan wel af en toe op rijden als vrijwilliger

Oeps, en heeft u nog steeds geldige materieelbekendheid volgens de geldende IVW regels ??
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Illya Vaes op 26 May 2011, 22:41:50
Dat zijn toch dezelfde banken die in DDM1 zitten? Als dat zo is, zouden er nu nog voldoende te krijgen moeten zijn zolang DDM1 niet gesloopt wordt.
Yup  :)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: cup-druc-han op 26 May 2011, 23:20:59
@ Chris R.

ik hoop van harte dat er iets van de wadjes bewaard kan blijven. ik weet alleen niet of ik daar een rol in kan spelen.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Hans Wolbers op 26 May 2011, 23:27:22
Wadloper onderbrengen bij de FSTM en inzetten tussen sneek en stavoren!
Ik wil zeker wel doneren, zelf ben ik machinist en wil er dan wel af en toe op rijden als vrijwilliger! ;D

Daar komt een museum wadloper prima tot zijn recht!
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Mcn1986 op 27 May 2011, 07:05:30
Oeps, en heeft u nog steeds geldige materieelbekendheid volgens de geldende IVW regels ??

Nee, ik heb er nooit op gereden als zijnde bevoegd machinist. Materieelbekendheid kun je natuurlijk zo opdoen!
Na 3 jaar verloopt in elk geval ieder zijn bekendheid op materieel, dus er zullen niet veel zijn die het nog wel hebben.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 27 May 2011, 09:10:40
@mcn1986: Bij de FStM onderbrengen leek mij ook een goed plan!!
Echter: Max Kooijmans (directeur) die vind dat ze puur met de stomer moeten gaan rijden.
Niks mis mee maar aangezien dat ze met die stomer pas volgendjaar los kunnen.....
Neem een Wadje in je bestand op en verdien daar wat geld alvast mee.
Daar zit alvast ATB in & voldoet nog aan de meeste eisen waar de BR023 nog niet aan voldoet.
2 vliegen in 1 klap!! En laat ze een uitwisseling project starten met de S.T.A.R
Greetz:Menno
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 27 May 2011, 09:16:30
Voor dit soort dingen bestaat een heel bekende uitdrukking: de beste stuurlui staan aan wal.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 27 May 2011, 15:14:49
Voor dit soort dingen bestaat een heel bekende uitdrukking: de beste stuurlui staan aan wal.
bedankt dat je me als een van de beste stuurlui kenmerkt.
Benieuwd waar je zelf staat.

Henk Boshuyzen
Oud coordinator NS - Spoorwegmuseum
Oud Chef materieel Werkgroep NSM
Oud beheerder 1202,1302
En ja, ik sta momenteel aan de wal in Frankrijk!
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Illya Vaes op 27 May 2011, 15:19:17
Ach joh, als er één spreekwoord vaak misbruikt wordt, dan is het "de beste stuurlui staan aan wal" wel.
Dan betekent het gewoon "ik wil niet naar je argumenten luisteren, dus ik diskwalificeer je maar".
In ieder geval kwam er geen steekhoudend weerwoord tegen "Menno 1846"'s uitstekende argumenten "verdien vast wat geld terwijl je op de stomer wacht" en "ATB zit er al in en voldoet aan eisen" (men kan moeilijk weigeren waar men decennia op dezelfde infrastructuur mee heeft gereden).
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 27 May 2011, 15:23:25
We wachten gewoon tot Dinsdag, dan horen we van Chris wel hoe of wat.
Hij vraagt om even rustig aan te doen met opmerkingen:Speculaties totdat hij iets meer weet.
Heel begrijpelijk, Ik herken dat wel uit de tijd dat ik met NS moest overleggen voor het spoorwegmuseum om alles rond te krijgen.
Vandaar ook mijn bericht eerder gepost.
Maar verder wacht ik af wat Chris woensdag of zo te melden heeft.

Groet,

Henk Boshuyzen
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 27 May 2011, 15:23:58
Henk, ik reageerde op roeptoeter1846.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Mispoes op 27 May 2011, 15:27:32
Daar komt zoveel onzin uit dat het zonde van de tijd en energie is om daar nog serieus op in te gaan.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 27 May 2011, 15:29:34
In ieder geval kwam er geen steekhoudend weerwoord tegen "Menno 1846"'s uitstekende argumenten "verdien vast wat geld terwijl je op de stomer wacht" en "ATB zit er al in en voldoet aan eisen"

Voor wat betreft ATB, zit er dus niet meer in getuige deze opmerking:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37109.msg567053.html#msg567053

Is dat steekhoudend genoeg als argument tegen zwatelaar1846?
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 27 May 2011, 17:16:53
Laat mij een roeptoeter of een brulboei zijn....
Het spoor hart zit op een goede plaats!!
Ik zou zeggen neem een contact op met dhr Barrelds uit Groningen die destijds al met een stichting bezig was/is.
Krachten samen bundelen?!
Greetz: van de beste stuurman vanaf de wal Menno
_______________________________________________________________________________________
Why why why?!!   ;)   ;D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Ivo R. op 27 May 2011, 17:35:36
Dit is echt een heel goed initiatief van Chris, het is alleen zo jammer dat er zo veel mensen zijn die toch weer moeilijk moeten doen... Er staat hier 3 pagina's aan onzin, allemaal eisen wat er wel en niet met de stellen zou moeten gebeuren, en daar weer allemaal reacties op. Terwijl Chris toch echt gevraagd heeft om dat vooral niet te doen. En dat vind ik heel begrijpelijk, wat ik hier boven al zeg, het wordt genegeerd en dus zie je hier nu allemaal onzin. Dus als we nu allemaal eens braaf gaan af wachten wat Chris wel of niet kan regelen voor dat iedereen gaat roepen van 'ik wil dat ie daar heen gaat want dat hoort', of 'ik wil dat -- nee dat kan jij niet -- ja dat kan ik wel' en zo voort.

Ivo
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 27 May 2011, 18:53:45
Amen!!
Greetz:Menno
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: timtrein op 27 May 2011, 20:10:19
Het stel onderbrengen bij de STAR is wellicht wel mogelijk, mits ook het onderhoud geregeld wordt. Een financiële bijdrage van de STAR zal waarschijnlijk wel een probleem worden.

En om de vraag maar alvast voor te zijn: aangezien de stellen niet beschikbaar zijn heeft de STAR tot nu toe geen serieuze poging gewaagd een stel te krijgen. Een andere stichting heeft mede om diezelfde reden ook geen poging gewaagd, en ook het NSM heeft geen stel kunnen bemachtigen. Desondanks succes ermee.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Illya Vaes op 28 May 2011, 21:44:19
Voor wat betreft ATB, zit er dus niet meer in getuige deze opmerking:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37109.msg567053.html#msg567053
Is dat steekhoudend genoeg als argument tegen zwatelaar1846?
Als dat klopt, zou dat erg relevant zijn ja  :-\ (maar vast nog wel makkelijker weer ATB-NG in te krijgen  dan)

Overigens denk ik niet dat termen als "roeptoeter1846" of "zwatelaar1846" productief zijn.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Treinhobbijist op 28 May 2011, 22:39:39
maar vast nog wel makkelijker weer ATB-NG in te krijgen dan

Met een vanaf prijs zo rond de E 10.000,00  Dit is nog zonder de evt ontbrekende opneemspoelen en periodiek onderhoud, elk half jaar.........
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Sander op 29 May 2011, 00:42:59
Citaat
"verdien vast wat geld terwijl je op de stomer wacht"

Waarom moet men wachten op de stomer?
Is er geld voor de aanschaf van een wadje om alvast geld te gaan verdienen?
Ik denk namelijk dat dat het voornaamste probleem is waarom die stomer ook nog niet rijdt.....

mvg,
 Sander
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Thom op 29 May 2011, 01:38:44
En om de vraag maar alvast voor te zijn: aangezien de stellen niet beschikbaar zijn heeft de STAR tot nu toe geen serieuze poging gewaagd een stel te krijgen. Een andere stichting heeft mede om diezelfde reden ook geen poging gewaagd, en ook het NSM heeft geen stel kunnen bemachtigen. Desondanks succes ermee.
En een ander gaat het dusook niet lukken. NSFS wil die dingen alleen commercieel verkopen en dan ook nogeens per voordeel verpakking. Verder zit er geen ATB meer in en zijn die dingen aan een flinke revisie toe want die zijn tot op de draad toe opgereden.

Ik las hier ergens dat het NSM zo'n stel nog niet in de collectie op wilde nemen, dat is pertinent onjuist, er is simpel geen stel in de collectie omdat NSFS daar géén medewerking aan verleend, anders was er allang een stel geweest.
Vertel mij eens waarom je denkt dat jou als alleen staande particulier het nu wel gaat lukken in tegenstelling tot een grote naam als het NSM ?

Mijn inziens gaat een derde partij het al helemaal niet voormekaar krijgen om een stel los te peuteren bij NSFS en daarnaast, als eral een stel los te peuteren is dan zal het NSM daar wel voor zorgen.
Als jou het lukt, kan het NSM dat ook en dan hebben we er twee waarvan ik de meerwaarde niet van zie gezien eht overschot aan museummaterieel wat er nual is en in welke staat dat veelal verkeerd.

Maar ik ga met Tim mee, als iemand dat voormekaar krijgt dan ga ik samen met Tim aan het diner met als hoofdgerecht deze topic...  ;)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: wvdm op 29 May 2011, 08:39:59
Een stichting om die oerlelijke goedkope treinstellen te behouden?
Dat vind ik geen goed idee.

Laten we niet vergeten, dat die treinen gebouwd zijn om sluiting van onrendabele spoorlijnen te voorkomen.
Het was een nood oplossing en die spoorlijnen worden nu allemaal door andere spoorweg maatschappijen bereden.
Dus die oplossing heeft niet geholpen.

Dus ik treur er niet om, dat die lelijkste treinstellen ooit voorgoed verdwijnen.

Groetjes
Wil
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Darkwing Duck op 29 May 2011, 09:55:28
Laten we niet vergeten, dat die treinen gebouwd zijn om sluiting van onrendabele spoorlijnen te voorkomen.

Was dit niet dezelfde reden dat er ooit omC'tjes e.d. kwamen?

Dus ik treur er niet om, dat die lelijkste treinstellen ooit voorgoed verdwijnen.

En toch zijn er plannen om weer een replica omC te bouwen. Dus laten we nu all wadjes wegknikkeren en dan over enkele decennia een replica bouwen.
Sorry als ik iemand voor de schenen schop met dit vergelijk. Ik vind ook een omC veel schattiger dan een wadje en van mij hoeft er geen wadje bewaard te blijven. Als er echter genoeg enthousiasme is om een wadje te bewaren dan is het wel zo aardig van de mensen die niet enthousiast zijn om zich in te houden.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: spoorzeven op 29 May 2011, 10:15:57
Nee, de omC'tjes zijn aangeschaft voor de nieuw te openen tramlijnen op Zuid-Beveland. Dit, om de exploitatiekosten zo laag mogelijk te houden. Erg veel heeft dat overigens niet geholpen, de lijnen werden al snel weer gesloten of de dienstverlening sterk beperkt. WW II deed de rest.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Mispoes op 29 May 2011, 10:16:52
Dus die oplossing heeft niet geholpen.

Klopt helemaal, de lijnen zijn tussen 1987 en 2002 gesloten en het materieel is pas in 2007 weer gereactiveerd voor de Maaslijn. De Wadlopers zijn eigenlijk nauwelijks ingereden. Nu snap ik waarom ze in het buitenland zo gewild zijn: de motoren zijn nog als nieuw...
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Darkwing Duck op 29 May 2011, 10:31:32
Nu snap ik waarom ze in het buitenland zo gewild zijn: de motoren zijn nog als nieuw...
Altijd van een oud vrouwtje geweest :P
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Bart Mestrom op 29 May 2011, 11:03:25
Die zo netjes rijden met een bekende auto in een bekende tv-reclame ;D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Floris Dilz op 29 May 2011, 11:44:36

Laten we niet vergeten, dat die treinen gebouwd zijn om sluiting van onrendabele spoorlijnen te voorkomen.
Het was een nood oplossing en die spoorlijnen worden nu allemaal door andere spoorweg maatschappijen bereden.
Dus die oplossing heeft niet geholpen.

DE1 en DE2, iemand? ::)
serieus gast, ga weer varen, heb je meer weet van geloof ik.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: JAB van Ree op 30 May 2011, 13:49:09
Een stichting om die oerlelijke goedkope treinstellen te behouden?

Oerlelijk is jouw mening... ooit gedacht dat sommige mensen daar anders over zouden kunnen denken?

Laten we niet vergeten, dat die treinen gebouwd zijn om sluiting van onrendabele spoorlijnen te voorkomen.
Het was een nood oplossing en die spoorlijnen worden nu allemaal door andere spoorweg maatschappijen bereden.

De noordelijke lijnen zijn vrijwel altijd al onrendabel geweest; eerst de hoekige motorrijtuigen (de grote draaistel-omC's) die speciaal voor oost-Groningen waren, toen de DE-1/DE-2 en later dus de DH-1/DH-2. Steeds werd getracht door een zo goedkoop mogelijke exploitatie de boel toch open te houden, vooral vanwege maatschappelijk belang.

Wadlopers hebben 25 jaar dienst gedaan in het Noorden; dat noem ik geen "noodoplossing" Ze zijn aan de kant gegaan omdat ze verouderd en versleten waren. Nieuwe stellen was voor Arriva aantrekkelijker dan de oude Wadlopers renoveren/moderniseren, anders waren de Wadlopers misschien zelfs gewoon in dienst gebleven.
Overigens zou Arriva zonder alle subsidies waarschijnlijk de lijnen nog steeds niet rendabel kunnen exploiteren.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Gert1 op 30 May 2011, 13:54:20
En laten we niet vergeten dat NoordNed, dat toch eigenlijk de voorloper van Arriva was, ook nog een poosje met de Wadlopers gereden heeft.

mvg,
Gert
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Marc tramt op 30 May 2011, 13:58:05
Nieuwe stellen was voor Arriva aantrekkelijker dan de oude Wadlopers renoveren/moderniseren, anders waren de Wadlopers misschien zelfs gewoon in dienst gebleven.
Was het niet gewoon een eis in de aanbesteding; nieuw materieel. Mede met het oog op een gelijkvloerse instap? Of is dit een klok en klepel verhaal van mij.

En over het behoud van wadjes; de tijd zal leren wat waardevol materieel is. Meestal valt de historische waarde beter te bepalen als ze wat langer uit dienst zijn en ze beter in het toenmalige tijdsbeeld te plaatsen zijn.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: wvdm op 30 May 2011, 14:05:10
Hoi Floris,

Wel netjes blijven, graag, en ik ben nog steeds aan het varen.

DE1. DE2, omC, plan U, Mat'54 en de TEE ram zijn door Nederlanders ontworpen en in Nederland  door Nederlanders gebouwd.

De Wadlopers zijn door buitenlanders ontworpen en door buitenlanders gebouwd en er waren in de tijd van aanschaf wel mooiere treinen gemaakt en te koop.
JAB van Ree: De NS kreeg in de tijd van aanschaf ook volop subsidie dus.

Laat ik de vraag dan anders stellen. Waarom zou je een typisch voorbeeld van achterstelling  van de noordelijke provincies (in vergelijking met de randstad, waar wel alles kan) willen behouden?

Groetjes
Wil


Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: hubertus op 30 May 2011, 14:12:01
Misschien als waarschuwing om enkele noorderlingen duidelijk te maken dat ze voor eeuwig aan de symbolische wadjes vastzitten als ze hun calimero-gedrag niet minderen?  ;D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 30 May 2011, 14:14:46
De Wadlopers zijn door buitenlanders ontworpen en door buitenlanders gebouwd en er waren in de tijd van aanschaf wel mooiere treinen gemaakt en te koop.

Zullen we dan het halve spoorwegmuseum maar even naar de schroothoop duwen? SS 13, HSM 89, SS 326, NRS 107, NS 3737, allemaal door buitenlanders ontworpen en gebouwd. Boeh. Bah. Weg er mee. Nu alleen nog Hollandsche treinen in het Nederlandsch spoorwegmuseum...  (y)

Laat ik de vraag dan anders stellen. Waarom zou je een typisch voorbeeld van achterstelling  van de noordelijke provincies (in vergelijking met de randstad, waar wel alles kan) willen behouden?

Achterstelling? De noordelijke provincies zijn notabene de eerste provincies geweest die volledig ontstoomd werden en vervolgens het modernste materieel tot gebruik kregen. Dat jij een wadloper ziet als een typisch voorbeeld van 'achterstelling van het noorden...' Tsja, wat zal ik daar eens van zeggen....

Piep-piep-hallo, piep-piep-hallo, Calimero
Piep-piep-hoi, piep-piep-hoi, Calimero
Piep-piep-hallo, piep-piep-hallo, Calimero
Op zijn kop draag hij een eierdop
O-hoi-o-hoi-o-hoi

Calimero is een heel lief kuikentje
(Calimero: 'ja, dat ben ik ook')
Hij vindt alles leuk en goed
En weet beslist wel wat hij doet!

Piep-piep-hallo, piep-piep-hallo, Calimero
Piep-piep-hoi, piep-piep-hoi, Calimero
Piep-piep-hallo, piep-piep-hallo, Calimero
Op zijn kop draagt hij een eierdop
O-hoi-o-hoi-o-hoi

'Want zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk!'
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Floris Dilz op 30 May 2011, 14:50:29
plus dat als de wadloper door nederlanders ontworpen en gebouwd was ie dus wel bewaard had moeten blijven, omdat wat hier ontworpen en gebouwd wordt wel altijd mooi en goed is ofzo? serie 400, serie 2600, k noem maar een dwarsstraat... is ook niks van bewaard trouwens...
Maar laat ik het dan deze keer eens heel netjes neerzetten: wie met zoveel stelligheid in zulke onhoudbare beweringen grossiert zal wellicht een verhoogde kans lopen soms met enigszins verminderde egards behandeld te worden. Zo tevreden?
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: JAB van Ree op 30 May 2011, 15:03:45
DE1. DE2, omC, plan U, Mat'54 en de TEE ram zijn door Nederlanders ontworpen en in Nederland  door Nederlanders gebouwd.
De Wadlopers zijn door buitenlanders ontworpen en door buitenlanders gebouwd en er waren in de tijd van aanschaf wel mooiere treinen gemaakt en te koop.
JAB van Ree: De NS kreeg in de tijd van aanschaf ook volop subsidie dus.

Die subsidie was vele malen minder. Was ook logisch : NS werd geacht met inkomsten van het hoofdnet nevenlijnen die niet renderend waren open te houden, winst was voor de privatisering immers geen hoofddoel. Dat werd pas belangrijk in de tijd van trajectmanagers ed...

Wat DH-1 en DH-2 betreft : het is inderdaad afgeleid van de DB serie 627, maar is dusdanig aangepast dat het ontwerp toch onmiskenbaar als Nederlands te bestempelen is. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_627 voor hoe het oorspronkelijke Duitse ontwerp eruit ziet; dan is een Wadloper al een heel stuk fraaier! Grootste verschillen zijn andere neusvorm en andere deuren.

De oorspronkelijke Groningse OmBC 1901 - 1903 werden trouwens bij Linke Hoffman gebouwd in 1923... een Duits ontwerp en ook Duitse bouw dus. Maar volgens jouw redenering hadden we, als de mogelijkheid zich al had voorgedaan, er daar dus ook nooit een van mogen bewaren :( Kortom, wees eens wat minder kortzichtig!

Verder sluit ik me aan bij Floris, al ben ik het niet eens met z'n oordeel over 400 en 2600 ;)

@Marc : met een grondige renovatie had je een deel van die eisen misschien best kunnen realiseren. Maar financieel was dat waarschijnlijk tov nieuwbouw vrij ongunstig.
En wat tijdsbeeld betreft : de Wadlopers hebben ruim 20 jaar alleenheerschappij gehad over vrijwel alle noordelijke diesellijnen en waren zo verantwoordlijk voor de redding van enkele van deze lijnen , dat lijkt mij toch genoeg tijdsbeeldbepalend...
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Marc tramt op 30 May 2011, 15:09:23
Da's waar... dat ontgaat mij als westerling een beetje; bewaren dan maar  ;)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Floris Dilz op 30 May 2011, 16:27:39
gaaf zijn ze wel hoor, die 400 en 2600, maar ze deden t toch echt voor geen meter en mooi... nouja, die 2600 kon misschien nog erger maar die 400 is echt een wangedrocht. (maar juist daarom weer te waarderen)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Arjan6511 op 30 May 2011, 16:50:28
Oerlelijk is jouw mening... ooit gedacht dat sommige mensen daar anders over zouden kunnen denken?

(over Wadlopers)

Wat DH-1 en DH-2 betreft : het is inderdaad afgeleid van de DB serie 627, dan is een Wadloper al een heel stuk fraaier!

Dat is dan weer jouw mening, ooit gedacht dat sommige mensen daar anders over zouden kunnen denken?

Ik had persoonlijk toch liever de blauw/beige 627 uit mijn slaapkamerraam in Delfzijl gezien, of beter nog de mint/türkis 628, en dan als extra reden dat het comfort ook stukken beter is. Naar mijn mening dan.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: prutser op 30 May 2011, 16:56:06
Ik heb ook een keer in zo'n ding gezeten en daar wil ik het graag bij laten. Of er veel animo tot exploitatie inzit, ik weet het niet, maar je gaat b.v. toch ook niet voor je lol in een gele GADO bus rond hobbelen.

Stephan.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: V200-G2000 op 30 May 2011, 16:59:25
Tuurlijk wel, dat is nostalgie. Ik heb een auto uit 1963, die is allerminst comformtabel (heeft geen stuur- en rembekrachtiging, stoelen zitten voor geen meter, arko ipv airco en ga zo maar door), maar het is heerlijk om daar een dagje in te toeren.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: JAB van Ree op 30 May 2011, 17:04:43
Ik heb ook een keer in zo'n ding gezeten en daar wil ik het graag bij laten. Of er veel animo tot exploitatie inzit, ik weet het niet, maar je gaat b.v. toch ook niet voor je lol in een gele GADO bus rond hobbelen.

Zo'n oude rammelende DAF-Den Oudsten standaardstreekbus? Ik wel, maar niet langer dan 30 minuut ofzo... waren best wel gave dingen (y) En als comfort een maatstaf zou zijn voor bewaren snap ik de blokkendozen ook niet... er speelt dus blijkbaar meer mee ;)

@Arjan6511: goed, misschien was fraaier een verkeerd en eveneens subjectief woord... in elk geval is een wadloper flink ANDERS.

@Floris: De 400 deed het op zich best, maar had niet het voordeel van de sik dat er geen machinist nodig was en had het nadeel tov de grote serie 500/600 dat het vermogen en de adhesie beperkt was... het was niet een technische mislukkig a la 2600, meer een gevalletje 'ingehaald door de tijd' En ook van die beide series had wat mij betreft best een exemplaar bewaard mogen blijven...
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Gert Arkema op 30 May 2011, 17:39:20
Ik had persoonlijk toch liever de blauw/beige 627 uit mijn slaapkamerraam in Delfzijl gezien, of beter nog de mint/türkis 628, en dan als extra reden dat het comfort ook stukken beter is. Naar mijn mening dan.
Mwah, mooi? De neus van de 627 is weinig meer dan het eind van het motorrijtuig en de zijkant oogt als dichtgetimmerd met ramen. Zoals wel meer Duits materieel trouwens. Doe mij dan maar zo''n mooi zonnig doorkijk-DH'tje.
Comfort? Ach van het hoofdstation tot de Kastanjelaan hield ik het wel uit.




............................naar mijn mening tenminste....
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: tothebeach op 31 May 2011, 16:45:20
Laat ik nu dan maar zeggen dat ik dinsdag al meer weet over de status van de wadjes en of er een bewaard gaat worden. ;D

Na al het gezeur over hoe en wat, ben ik eigenlijk benieuwd wat er uit is gekomen ( zie quote).

 ben weer even weg, voor chips en cola  ;)
wat een discussies

groet,
Michel
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Illya Vaes op 31 May 2011, 17:03:28
[weer ATB-NG in te krijgen]
Met een vanaf prijs zo rond de E 10.000,00  Dit is nog zonder de evt ontbrekende opneemspoelen en periodiek onderhoud, elk half jaar.........
Ohkee, dus dat is een bezwaar bij Wadlopers, maar niet bij een stomer die pas over een jaar  komt, waar de ATB dan nog in geengineered moet worden (kost ook geen geld en tijd) en voor die tijd niets aan verdiend kan worden.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: V200-G2000 op 31 May 2011, 17:08:40
[weer ATB-NG in te krijgen]Ohkee, dus dat is een bezwaar bij Wadlopers, maar niet bij een stomer die pas over een jaar  komt, waar de ATB dan nog in geengineered moet worden (kost ook geen geld en tijd) en voor die tijd niets aan verdiend kan worden.
Bij de VSM hebben ze al ervaring met ATB in een 23'er, dus dat engineering hoeft grotendeels niet meer.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: martijn v m op 31 May 2011, 19:08:18
ja dat is zo.

maar dit is de frietkraam versie  :-X en de VSM heeft kolenstook
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Thom op 31 May 2011, 23:25:18
[weer ATB-NG in te krijgen]Ohkee, dus dat is een bezwaar bij Wadlopers, maar niet bij een stomer die pas over een jaar  komt, waar de ATB dan nog in geengineered moet worden (kost ook geen geld en tijd) en voor die tijd niets aan verdiend kan worden.
Volgens mij heeft die club meer subsidie voormekaar gekregen dan jij ooit met je wadloper stichtinkje zult krijgen...  ;)

Dan is het ineens wel een verschil volgens mij  ;D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: JAB van Ree op 01 June 2011, 00:38:33
Och Thom, met een goed business plan is tegenwoordig veel mogelijk, juist de FStM heeft dat laten zien. Maar subsidie krijgen is 1 ding, over X jaar ook inderdaad alles waargemaakt hebben dat je hebt beloofd in de subsidie-aanvraag is iets heel anders...

Bovendien, waarom zou de hoogte van de verkregen subsidie(s) maatgeven zijn voor een stichting? Geld is maar een van de vele factoren die succes bepaalt... sommige dingen zijn nu eenmaal niet te koop.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Thom op 01 June 2011, 09:50:04
Omdat de FstM een toeristisch karakter heeft en daarmee bijdraagt aan de provincie daar.

Een wadje bewaren en er eens een ritje mee rijden is leuk, maar dat brengt de provincie niks extra's, dus die subsidie kun je vergeten.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Floris Dilz op 01 June 2011, 11:59:19
ja dat is zo.

maar dit is de frietkraam versie  :-X en de VSM heeft kolenstook
dat maakt weinig uit, remmerij werkt verder precies hetzelfde, dat is t voornaamste. Misschien zul je een paar kabels anders moeten leggen, maar dat is het ook wel.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Illya Vaes op 01 June 2011, 15:13:45
Volgens mij heeft die club meer subsidie voormekaar gekregen dan jij ooit met je wadloper stichtinkje zult krijgen...  ;)
Ik heb helemaal niets met welke Wadloper-stichting dan ook te maken...
Bovendien is "die club" ook ooit begonnen
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: etienne op 01 June 2011, 15:16:47
3 topics over de wadlopers. Ik kan het FF niet meer bijhouden. Kunnen we er niet 1 topic van maken?

Etienne
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: JAB van Ree op 01 June 2011, 16:22:44
Al die posting... benieuwd hoeveel van de schreeuwers, ALS het straks lukt om een of meerdere Wadlopers te bewaren, ook daadwerkelijk een serieuze bijdrage aan het behoud ervan gaan leveren :-X
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 01 June 2011, 18:23:49
Al die posting... benieuwd hoeveel van de schreeuwers, ALS het straks lukt om een of meerdere Wadlopers te bewaren, ook daadwerkelijk een serieuze bijdrage aan het behoud ervan gaan leveren :-X
En wij hebben het al erg druk  ;D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: timtrein op 01 June 2011, 23:23:52
Bij de VSM hebben ze al ervaring met ATB in een 23'er, dus dat engineering hoeft grotendeels niet meer.
VSM heeft ATB-E, voor incidenteel gebruik, dat volstaat bij mijn weten niet voor de plannen van de FStM. En ATB-NG erin knutselen is iets wezenlijks anders.
Een Wadloper is natuurlijk een ander verhaal, stel dat je een verwijderde ATB-unit los zou kunnen krijgen (waar zijn die dingen gebleven?) dan ben je snel klaar. Anders moet je ATB-E erin sleutelen, dat zal wel wat meer werk zijn. En ATB-E is ook niet gratis...
Of je moet alleen op een museumlijn rijden.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Railhopper op 30 August 2011, 19:43:31

ik weet niet of ik dit wel zo mooi vind..
http://twitpic.com/6b1muf/full
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Remunj op 30 August 2011, 20:00:43
Ze hebben de kleurstelling van NS gejat  ;D
Zullen wel als stoptrein gaan rijden  8)

Gr.
Eric
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 31 August 2011, 09:58:47
Lekkere frisse kleurstelling!!
Stelletje copycats!!  ;D
Greetz:Menno
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Marc tramt op 31 August 2011, 10:00:54
Het lijkt steeds meer op een SRV wagen  ;D
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: hubertus op 31 August 2011, 10:05:08
Maar dan wel een internationale (http://www.zie.nl/video/algemeen/Trein-Argentinie-Uruguay-weer-in-gebruik/m1eztopfk68s) SRV-wagen.  ;)
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Marc tramt op 31 August 2011, 10:12:04
Nou, nou, nou... wat een entourage voor onze wadjes.. Presidenten die bewonderend door het interieur lopen en buiten, hoe zal ik het zeggen, Zuid-Amerikaanse taferelen!
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 31 August 2011, 10:16:48
Ach, Nederland en Argentinië hebben spoortechnisch een goede relatie gehad.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 31 August 2011, 10:33:17
Net als met Voetbal....  ;D  ;)
Greetz:Menno
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: janw op 31 August 2011, 12:04:51
Maar dan wel een internationale (http://www.zie.nl/video/algemeen/Trein-Argentinie-Uruguay-weer-in-gebruik/m1eztopfk68s) SRV-wagen.  ;)

Verbijsterend filmpje! En dat met tweedehands Wadlopers uit Nederland. Zo krijgen ze toch nog een glorierol in de wereldgeschiedenis. Grappig detail trouwens dat de treinstellen ook ongeveer 25 jaar oud zijn, even oud als die verbinding gesloten is geweest.
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 05 October 2011, 15:09:43
Werkgroep Spoor willen er wel over nadenken om een functioneel Wadje terug te halen naar het Noorden!!
Bron: L. v/d H
Greetz:Menno
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Eelco Storm op 05 October 2011, 15:12:58
Dat moet dus dit zijn:

http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?utm_campaign=portal-last10&f=3&t=14513&p=342593

Vooral veel grootse plannen. En dan ook al een wadloper terug naar het Noorden?

Enthousiast....
Titel: Re:Stichting voor een wadje.
Bericht door: Menno 1846 op 05 October 2011, 15:35:42
Of deze:
http://www.frieslandrail.nl/?pagina=best.plan frl. (http://www.frieslandrail.nl/?pagina=best.plan frl.)
Scrol naar onderen.
En ja een Wadje terug naar het Noorden....
Greetz:Menno
__________________
Nog enthousiaster....