Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Stichting voor een wadje.  (gelezen 14224 keer)

Darkwing Duck

• Offline Offline
Re:Stichting voor een wadje.
« Reactie #60 Gepost op: 29 May 2011, 10:31:32 »
Nu snap ik waarom ze in het buitenland zo gewild zijn: de motoren zijn nog als nieuw...
Altijd van een oud vrouwtje geweest :P

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 29 May 2011, 11:03:25 »
Die zo netjes rijden met een bekende auto in een bekende tv-reclame ;D

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Online Online
    • belse roestkraam
« Reactie #62 Gepost op: 29 May 2011, 11:44:36 »

Laten we niet vergeten, dat die treinen gebouwd zijn om sluiting van onrendabele spoorlijnen te voorkomen.
Het was een nood oplossing en die spoorlijnen worden nu allemaal door andere spoorweg maatschappijen bereden.
Dus die oplossing heeft niet geholpen.

DE1 en DE2, iemand? ::)
serieus gast, ga weer varen, heb je meer weet van geloof ik.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #63 Gepost op: 30 May 2011, 13:49:09 »
Een stichting om die oerlelijke goedkope treinstellen te behouden?

Oerlelijk is jouw mening... ooit gedacht dat sommige mensen daar anders over zouden kunnen denken?

Laten we niet vergeten, dat die treinen gebouwd zijn om sluiting van onrendabele spoorlijnen te voorkomen.
Het was een nood oplossing en die spoorlijnen worden nu allemaal door andere spoorweg maatschappijen bereden.

De noordelijke lijnen zijn vrijwel altijd al onrendabel geweest; eerst de hoekige motorrijtuigen (de grote draaistel-omC's) die speciaal voor oost-Groningen waren, toen de DE-1/DE-2 en later dus de DH-1/DH-2. Steeds werd getracht door een zo goedkoop mogelijke exploitatie de boel toch open te houden, vooral vanwege maatschappelijk belang.

Wadlopers hebben 25 jaar dienst gedaan in het Noorden; dat noem ik geen "noodoplossing" Ze zijn aan de kant gegaan omdat ze verouderd en versleten waren. Nieuwe stellen was voor Arriva aantrekkelijker dan de oude Wadlopers renoveren/moderniseren, anders waren de Wadlopers misschien zelfs gewoon in dienst gebleven.
Overigens zou Arriva zonder alle subsidies waarschijnlijk de lijnen nog steeds niet rendabel kunnen exploiteren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 30 May 2011, 13:54:20 »
En laten we niet vergeten dat NoordNed, dat toch eigenlijk de voorloper van Arriva was, ook nog een poosje met de Wadlopers gereden heeft.

mvg,
Gert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 30 May 2011, 13:58:05 »
Nieuwe stellen was voor Arriva aantrekkelijker dan de oude Wadlopers renoveren/moderniseren, anders waren de Wadlopers misschien zelfs gewoon in dienst gebleven.
Was het niet gewoon een eis in de aanbesteding; nieuw materieel. Mede met het oog op een gelijkvloerse instap? Of is dit een klok en klepel verhaal van mij.

En over het behoud van wadjes; de tijd zal leren wat waardevol materieel is. Meestal valt de historische waarde beter te bepalen als ze wat langer uit dienst zijn en ze beter in het toenmalige tijdsbeeld te plaatsen zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

wvdm

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 30 May 2011, 14:05:10 »
Hoi Floris,

Wel netjes blijven, graag, en ik ben nog steeds aan het varen.

DE1. DE2, omC, plan U, Mat'54 en de TEE ram zijn door Nederlanders ontworpen en in Nederland  door Nederlanders gebouwd.

De Wadlopers zijn door buitenlanders ontworpen en door buitenlanders gebouwd en er waren in de tijd van aanschaf wel mooiere treinen gemaakt en te koop.
JAB van Ree: De NS kreeg in de tijd van aanschaf ook volop subsidie dus.

Laat ik de vraag dan anders stellen. Waarom zou je een typisch voorbeeld van achterstelling  van de noordelijke provincies (in vergelijking met de randstad, waar wel alles kan) willen behouden?

Groetjes
Wil

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 30 May 2011, 14:12:01 »
Misschien als waarschuwing om enkele noorderlingen duidelijk te maken dat ze voor eeuwig aan de symbolische wadjes vastzitten als ze hun calimero-gedrag niet minderen?  ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #68 Gepost op: 30 May 2011, 14:14:46 »
De Wadlopers zijn door buitenlanders ontworpen en door buitenlanders gebouwd en er waren in de tijd van aanschaf wel mooiere treinen gemaakt en te koop.

Zullen we dan het halve spoorwegmuseum maar even naar de schroothoop duwen? SS 13, HSM 89, SS 326, NRS 107, NS 3737, allemaal door buitenlanders ontworpen en gebouwd. Boeh. Bah. Weg er mee. Nu alleen nog Hollandsche treinen in het Nederlandsch spoorwegmuseum...  (y)

Laat ik de vraag dan anders stellen. Waarom zou je een typisch voorbeeld van achterstelling  van de noordelijke provincies (in vergelijking met de randstad, waar wel alles kan) willen behouden?

Achterstelling? De noordelijke provincies zijn notabene de eerste provincies geweest die volledig ontstoomd werden en vervolgens het modernste materieel tot gebruik kregen. Dat jij een wadloper ziet als een typisch voorbeeld van 'achterstelling van het noorden...' Tsja, wat zal ik daar eens van zeggen....

Piep-piep-hallo, piep-piep-hallo, Calimero
Piep-piep-hoi, piep-piep-hoi, Calimero
Op zijn kop draag hij een eierdop
O-hoi-o-hoi-o-hoi

Calimero is een heel lief kuikentje
(Calimero: 'ja, dat ben ik ook')
Hij vindt alles leuk en goed
En weet beslist wel wat hij doet!

Piep-piep-hoi, piep-piep-hoi, Calimero
Op zijn kop draagt hij een eierdop
O-hoi-o-hoi-o-hoi

'Want zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk!'
« Laatst bewerkt op: 30 May 2011, 14:19:36 door NS8714 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Online Online
    • belse roestkraam
« Reactie #69 Gepost op: 30 May 2011, 14:50:29 »
plus dat als de wadloper door nederlanders ontworpen en gebouwd was ie dus wel bewaard had moeten blijven, omdat wat hier ontworpen en gebouwd wordt wel altijd mooi en goed is ofzo? serie 400, serie 2600, k noem maar een dwarsstraat... is ook niks van bewaard trouwens...
Maar laat ik het dan deze keer eens heel netjes neerzetten: wie met zoveel stelligheid in zulke onhoudbare beweringen grossiert zal wellicht een verhoogde kans lopen soms met enigszins verminderde egards behandeld te worden. Zo tevreden?

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #70 Gepost op: 30 May 2011, 15:03:45 »
DE1. DE2, omC, plan U, Mat'54 en de TEE ram zijn door Nederlanders ontworpen en in Nederland  door Nederlanders gebouwd.
JAB van Ree: De NS kreeg in de tijd van aanschaf ook volop subsidie dus.

Die subsidie was vele malen minder. Was ook logisch : NS werd geacht met inkomsten van het hoofdnet nevenlijnen die niet renderend waren open te houden, winst was voor de privatisering immers geen hoofddoel. Dat werd pas belangrijk in de tijd van trajectmanagers ed...

Wat DH-1 en DH-2 betreft : het is inderdaad afgeleid van de DB serie 627, maar is dusdanig aangepast dat het ontwerp toch onmiskenbaar als Nederlands te bestempelen is. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_627 voor hoe het oorspronkelijke Duitse ontwerp eruit ziet; dan is een Wadloper al een heel stuk fraaier! Grootste verschillen zijn andere neusvorm en andere deuren.

De oorspronkelijke Groningse OmBC 1901 - 1903 werden trouwens bij Linke Hoffman gebouwd in 1923... een Duits ontwerp en ook Duitse bouw dus. Maar volgens jouw redenering hadden we, als de mogelijkheid zich al had voorgedaan, er daar dus ook nooit een van mogen bewaren :( Kortom, wees eens wat minder kortzichtig!

Verder sluit ik me aan bij Floris, al ben ik het niet eens met z'n oordeel over 400 en 2600 ;)

@Marc : met een grondige renovatie had je een deel van die eisen misschien best kunnen realiseren. Maar financieel was dat waarschijnlijk tov nieuwbouw vrij ongunstig.
En wat tijdsbeeld betreft : de Wadlopers hebben ruim 20 jaar alleenheerschappij gehad over vrijwel alle noordelijke diesellijnen en waren zo verantwoordlijk voor de redding van enkele van deze lijnen , dat lijkt mij toch genoeg tijdsbeeldbepalend...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 30 May 2011, 15:09:23 »
Da's waar... dat ontgaat mij als westerling een beetje; bewaren dan maar  ;)
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Online Online
    • belse roestkraam
« Reactie #72 Gepost op: 30 May 2011, 16:27:39 »
gaaf zijn ze wel hoor, die 400 en 2600, maar ze deden t toch echt voor geen meter en mooi... nouja, die 2600 kon misschien nog erger maar die 400 is echt een wangedrocht. (maar juist daarom weer te waarderen)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #73 Gepost op: 30 May 2011, 16:50:28 »
Oerlelijk is jouw mening... ooit gedacht dat sommige mensen daar anders over zouden kunnen denken?

(over Wadlopers)

Wat DH-1 en DH-2 betreft : het is inderdaad afgeleid van de DB serie 627, dan is een Wadloper al een heel stuk fraaier!

Dat is dan weer jouw mening, ooit gedacht dat sommige mensen daar anders over zouden kunnen denken?

Ik had persoonlijk toch liever de blauw/beige 627 uit mijn slaapkamerraam in Delfzijl gezien, of beter nog de mint/türkis 628, en dan als extra reden dat het comfort ook stukken beter is. Naar mijn mening dan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #74 Gepost op: 30 May 2011, 16:56:06 »
Ik heb ook een keer in zo'n ding gezeten en daar wil ik het graag bij laten. Of er veel animo tot exploitatie inzit, ik weet het niet, maar je gaat b.v. toch ook niet voor je lol in een gele GADO bus rond hobbelen.

Stephan.