BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: frontera3.2 op 11 March 2011, 13:21:26
-
Hallo Allemaal,
Ik dacht bij mezelf, laat ik ook eens wat gaan bouwen en schrijven op de beneluspoor.net.
Ik ben een grote fan van oud nederlands materieel en wil zelf wat gaan bouwen voor schaal 1:22,5 de LGB schaal om later wat in de tuin met het spoor te gaan doen.
Ik sta open voor alle tips.
Ik ben al jaren fanatiek bezig met het inelkaar zetten van o.a. DJH en phliotrain pakketjes maar allemaal op schaal HO, toen wij gingen verhuizen kwam er een idee bij mij op om een tuinbaan te gaan maken, helaas is er weinig te krijgen op dit gebied aan NS materieel, ja voor een dure prijs is alles te krijgen maar dat word mij te gortig het moet wel een leuke hobby blijven.
Ik had een bouwpakketje van DJH van een NS 3700 serie en die ben ik gaan omrekenen voor schaal LGB, dus eerst naar alle officieele maten en daarna delen door 22,5, niet moelijk dus.
Ondertussen ben ik al aardig ver gekomen, er moet natuurlijk nog veel gebeuren en het is nog niet allemaal zo netjes, maar hey, het is mijn eerste keer op deze schaal en ook met styreen werken had ik nog nooit gedaan.
(y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110301_1645_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110311_1254_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110301_1645002_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110301_1646_2.jpg)
Het word idd smalspoor, maar goed het gaat om het idee.
Hierna nog wat fotos, de tender is inmiddels groen geworden, vanmiddag ga ik beginnen aan de aspotten en daarna kan de tender in zijn geheel worden afgewekt.
Voor het maken van wielen zoek ik een mede-hobby-genoot die goed kan omgaan en in het bezit is van een CNC bank, want helaas die heb ik niet en ik wil het toch wel zo origineel mogelijk na bouwen, m.u.v. smalspoor dan.
Ook zou ik dezelfde lok willen gaan bouwen voor mede hobby genoten die dit ook willen hebben in de tuin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110311_1255001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110311_1256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/110311_1256.jpg)
De stoomfluit is hier nog van styreen, uiteraard word deze later van messing of van koper gemaakt, het ging nu alleen maar even om een compleet beeld te krijgen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110311_1256003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110311_1255.jpg)
Het is allemaal werk met de stanleymes en geen andere machines, dus pure handwerk
-
Wordt het dan ook smalspoor??
gr Ed.
-
Altijd goed, bouwactiviteiten laten zien op het forum (y)
Ten aanzien van de bouw van je loc. Hoe doe je dat met de spoorbreedte? LGB is 1:22,5 maar dan wel smalspoor.
EDIT: zoals Ed ook al vroeg :-[
-
Leuk! Ik heb zelf ook een tuinbaan (LGB).
En ja, in 1:22,5 wordt het smalspoor, anders moet je in 1:32 (Spoor 1) gaan bouwen, dan kun je LGB rails gebruiken maar zijn de modellen kleiner.
Groetjes,
Jos
-
Ziet er goed uit (y)
gr Ed.
-
Dank je wel Ed,
Nu ben ik bezig met de aspotten, groter dan HO maar nog wel een gepriegel, maar ja dat hoort er bij.
:D
Jan Pieter
-
Na een middagje stoeien is er al een resultaat zichtbaar, nog niet helemaal af maar morgen weer een dag :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00129_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00128.jpg)
-
En vandaag, zaterdag ochtend, alweer een stukje verder.
Zometeen begin ik aan het chassis waain uiteindelijk ooit de wielen moeten komen zitten, maar eerst nog een hoop snijwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00141_1.jpg)
-
Dat ziet er leuk uit (y) Jan Pieter
In schaal IIm is normaalspoor 1435/22.5= 64 mm
groetjes edwin
-
Nu is het onderstel in zover klaar dat er wielen onder kunnen komen, morgen aan de remmen werken, en ja, ik hoop nog steeds dat iemand op dit forum mij kan helpen met het maken van de wielen ::)
In bijgaande fotos kun je zien wat het verschil is tussen de onderstel van een DJH 1:87 en deze grote tender 1:22,5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00154_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00155_2.jpg)
Even kijken of de boel goed past!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00160_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00161.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00162.jpg)
-
Naar aanleiding van verveling ben ik toch vandaag nog bezig geweest met het remwerk.
Het chassis is aangepast om op 46 wielbreedte te gaan rijden (smalspoor)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00164_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00165_3.jpg)
-
Leuk gemaakt. Zou het zelf ook graag willen doen, maar ben meer voor de kant en klaar uitvoeringen. Heb 2 linkerhanden. Maar ik zal het wel even volgen. Je mag mij altijd informeren over het verloop van je bouw. Is wel leuk.
-
Dat ziet er al goed uit zeg...!
-
Interessant draadje dit, deze ga ik maar eens volgen. (y)
Ziet er tot nu toe al goed uit.
Mvg,
Romar
-
Na een paar uurtjes flink gesneden te hebben komt er aardig vorm in 1 kant van het chassis, nu nog een klein vijltje erlangs halen om de boel wat strakker te doen lijken, daarna de 2de kant.
Inmiddels zijn er ook ketelbanden op de lok zelf aangebracht, hoe dat er uit ziet? Dat zien we vanavond als de lok op het chassis word gezet en er een nieuwe foto van de samenstelling word gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00168_2.jpg)
-
Hoi!
oeioeieoeieoeieieieoeoeieeii of zo iets... :o Dat lijkt ergens op zeg! Zo'n lok verdient eigenlijk topwielen. Is het geen overweging waard die wel kant en klaar aan te schaffen?
Wel even een vraagje over de kleur groen: het is toch wel standgroen, he? Het lijkt kij wat aan de -tja, hoe zeg je dat?- groenige kant... Ik weet het, monitoren liegen wat kleur betreft harder dan politici, maar toch. Ennuh, tis maar een vraagje, he! (en als het iets anders is dan hoop ik tocj wel dat je er een pot kleinspoor verf er tegenan gooit ;D )
Maar om het maar eens op zijn Barry Stevens' te zeggen: Voorrrral Doorrrgaan!
Grt,
Ger.
-
Na een paar uurtjes verder snijden is dit het voorlopig resultaat,
Het chassis moet nog even drogen en dan gaat hij even onder de lok om te zien of alles goed past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00169_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00170_1.jpg)
-
Hoi!
oeioeieoeieoeieieieoeoeieeii of zo iets... :o Dat lijkt ergens op zeg! Zo'n lok verdient eigenlijk topwielen. Is het geen overweging waard die wel kant en klaar aan te schaffen?
Wel even een vraagje over de kleur groen: het is toch wel standgroen, he? Het lijkt kij wat aan de -tja, hoe zeg je dat?- groenige kant... Ik weet het, monitoren liegen wat kleur betreft harder dan politici, maar toch. Ennuh, tis maar een vraagje, he! (en als het iets anders is dan hoop ik tocj wel dat je er een pot kleinspoor verf er tegenan gooit ;D )
Maar om het maar eens op zijn Barry Stevens' te zeggen: Voorrrral Doorrrgaan!
Grt,
Ger.
Hoi Ger, de juiste kleur groen komt er nog tegenaan, de bedoeling is dat hij Philotrain NS groen krijgt of IDD Kleinspoor verf.
De wielen wil ik laten maken om zo dicht bij het origineel te blijven.
Dit is pas mijn eerste lok op deze schaal en al doende leert men, hierna zal er nog wel een strakkere worden gebouwd maar tot zover ben ik blij met wat ik tot nu toe neer heb gezet,
-
Zo, nu weer tijd voor een samenstelling van de lok en de tender, de ketel van de lok is nu voorzien van ketelbanden en het onderstel zit er onder, ook onder de tender .Als er morgen tijd over is dan word er gewerkt aan details over de hele lok en de tender.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00178_2.jpg)
-
Ik ben nog even bezig met het bedenken van de aandrijving, of ik laat de stroom via de aankomende wielen laat komen of dat ik hem op afstand laat rijden door een radiografishe motor en de accu dus in de tender monteer
Ik sta open voor ideeen
-
Leuk gemaakt. Zou het zelf ook graag willen doen, maar ben meer voor de kant en klaar uitvoeringen. Heb 2 linkerhanden. Maar ik zal het wel even volgen. Je mag mij altijd informeren over het verloop van je bouw. Is wel leuk.
Hoi, ik heb je een PB gsestuurd maar volgens mij is het niet goed gegaan
Als je belangstelling heb voor een NS 3700 dan hoef je alleen maar voor de materialen te zorgen, het enige wat het je gaat kosten is tijd geen geld,ik vind het nou alleen maar leuk om te bouwen.
Waar heb jij de treinen vandaan die op je website staan?
Jan-Pieter
-
Vandaag nog even tijd gehad om verder te klussen aan de 3737, hierbij een paar fototjes. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00192_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00185_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00188.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110314_1534_2.jpg)
Vetpotjes! oeps! oliepotjes bedoel ik
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110314_1534_2.jpg)
Vetpotjes!
nope :-[, Wakefield smeerpers voor olie. Mogelijkerwijs staat je ganghandel in "volaan achteruit", maar dat zou ik even moeten nakijken
Maar verder, behalve dit soort triviale details, niets dan (y)
-
nope :-[, Wakefield smeerpers voor olie. Mogelijkerwijs staat je ganghandel in "volaan achteruit", maar dat zou ik even moeten nakijken
Maar verder, behalve dit soort triviale details, niets dan (y)
hoi, dan zetten we de ganghandel gewoon toch even naar voren! En olie smeert ook, dan word het gewoon een oliepotje.
Morgen weer verder met herstellen en bouwen, bedankt voor de tip en bedankt voor de reactie (y)
-
Zo moet het uiteindelijk gaan worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2489_600_x_400.jpg)
-
hoi, dan zetten we de ganghandel gewoon toch even naar voren!
Moet echt even goed gaan kijken om het zeker te weten, maar volgens mij is het (bij de meeste loc's) zo:
- tuimelboom recht omhoog: midden stand
- tuimelboom naar achteren: achteruit
- tuimelboom naar voren: vooruit
Veel modelen worden gemaakt met ganghandel in de middenstand. Dit is dus voor rijdende modelen niet echt optimaal. Loc's met tender: in principe het merendeel van de tijd ganghendel naar voren. Tenderloc's: zoek het maar uit ;)
DEUVM
-
Je gaat snel zeg... maar wel heel mooi tot nu toe... (y)
-
zo dan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110314_1856.jpg)
-
zo dan
Inderdaad, volle kracht vooruit!
Het was absoluut geen negatief bedoeld commentaar, het was meer dat ik het zonde zou vinden als je met dit niveau van detailering een vetpatroon i.p.v. een oliekan naast de pers zou zetten ;)
-
Inderdaad, volle kracht vooruit!
Het was absoluut geen negatief bedoeld commentaar, het was meer dat ik het zonde zou vinden als je met dit niveau van detailering een vetpatroon i.p.v. een oliekan naast de pers zou zetten ;)
Alle commentaar is welkom en ik weet dat het geen negatief commentaar was :D
-
Jammer genoeg wil het uplouden van een plaatje vandaag niet lukken, morgen maar weer proberen.
Inmiddels zijn er trappetjes aangebracht op de 3737 waardoor het nog meer details krijgt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2499_600_x_400.jpg)
Staat de echte loc ook in zijn achteruit?
Inmiddels lukt het weer om plaatjes up te louden
Trappetjes gemonteerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_19.jpg)
-
Als er iemand is die fotos heeft van de binnenkant van het machinisten-huis dan houd ik mij aanbevolen!! :D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2499_600_x_400.jpg)
Staat de echte loc ook in zijn achteruit?
Nope, ik denk dat het hier meer om een perspectief vertekening gaat ;), wat nog wordt verergerd doordat de hefboom naar buiten staat (t.o.v. horizontaal) vanaf het draaipunt. Het lager van de tuimelhefboom (en aanhechtingspunt tuimelhefboom) zit ter breedte van de frameplaat. De andere kant van het ganghendel zit op de buitenkant van de vuurkist. Dit verschil in positie wordt opgevangen / opgelost door de scheefstand van de tuimelhefboom Ik schat in dat de tuimelboom van het ganghendel gewoon rechtop staat.
Verder moet je het NSM niet al te veel vertrouwen om zaken met stoomloc's al te accuraat te presenteren.
En het "echie" hoort een stilstaande stoomloc altijd geparkeerd te worden met het ganghendel in het midden. Hooguit bij het verslepen (indien de loc niet op eigen kracht rijdt) dient het ganghendel in de rijrichting geplaatst te worden.
PS zie ander draadje: die volledig messing lampen is ook een NSM variant die in het wild niet voorkwam, net als de kolenuitloop van de 2100
-
Inmiddels is de loc ook voorzien van de boogie, de remmen worden pas gemonteerd als de wielen aanwezig zijn.
Inmiddels heeft er een mede-hobbyist gemeld dat hij het wil proberen om de wielen met behulp van een CNC machine te maken, daarvoor hartelijk dank!
Aankomend weekend maar eens rond styreen materiaal aanschaffen voor het maken van de warmte-wisselaar en de pompen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00211_1.jpg)
-
Kan niet anders zeggen: goed bezig! (y)
-
Wauw, dit is super gaaf. Als je nou slim bent, hou dan een lijst bij met gekochte en gebruikte materialen. Zo weet iemand anders wat de prijs zou kunnen zijn.
Ga vooral zo door, want het is prachtig (y) (y)
Gr,
Mathyn
-
Leuk project, zo'n 3700 in 1:22,5. De bachine ziet er veelbelovend uit (y)
-
Wauw, dit is super gaaf. Als je nou slim bent, hou dan een lijst bij met gekochte en gebruikte materialen. Zo weet iemand anders wat de prijs zou kunnen zijn.
Ga vooral zo door, want het is prachtig (y) (y)
Gr,
Mathyn
Hoi Mathyn,
Ik heb een lijst bijgehouden met de gebruikte materialen, dus als iemand belangstelling heeft dan kunnen ze het via een PB opvragen.
Momenteel ben ik hard op zoek naar rond materiaal voor de verdere bouw
JP
-
Momenteel ben ik hard op zoek naar rond materiaal voor de verdere bouw
Als het niet allemaal maagdelijk styreen moet zijn, bestaat de wereld voor 90% uit bruikbare stukjes ;D
Ik heb destijds voor mijn NS6700 allerlei materialen door elkaar gebruikt, zoals viltstiften verzagen als bufferhouders, afdekdopjes-voor-schroeven-in-de-kast als buffers, busje zoetjes in de ketel, afgezaagd handvat van een ouwe vijl als dom, etc.
Met een beetje fantasie is er veel mogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reiger1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/reiger1_1.jpg)
Succes, het wordt een flinke jongen zo te zien, erg leuk! Gaat hij ook rijden, of wordt het een stationair model?
Groet, Bessel
-
Hoi Bessel, bedankt voor je bruikbare tips, heb je soms ook een foto van de 6700 afgebouwd? hij zit er zo erg strak uit!
Het is wel de bedoeling dat mijn model gaat rijden maar voorlopig ben ik nog eerst met de afwerking bezig. De wielen worden door een cnc machine gemaakt en de wielbanden worden gedraaid.
De lengte inclusief tender is ongeveer 80 cm dus idd een aardig flinke machine.
Jp
-
Ja hoor, ik moest wel even een diep archief in, maar bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dioview_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dioview_3.jpg)
Eerste proefrit om het drijfwerk te testen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sneeuwreiger_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sneeuwreiger_1.jpg)
Later een winters ritje in de tuin...
Ik heb overigens (na het gronden met Alabastine spuitplamuur) eerst de hele loc matzwart gespoten en na het verder afbouwen met een kwast en rollertje het groen (Kleinspoor standgroen) aangebracht.
Succes met verder bouwen!
-
Leuk hoor om ook het werk van anderen te zien, ziet er ook mooi uit!
Ik hoop binnenkort weer verder te gaan bouwen want zo snel kom ik nog geen bruikbare spullen tegen.
JP
-
Vandaag was ik op zoek naar een stukje bruikbaar materiaal voor de warmte-wisselaar, een maat wat standaard rond 5 mm in HO is, en wat denk je? omgerekend naar schaal 1:22.5 kwam ik uit op rond 19 (+-) laat ik nu een stukje PVC buis hebben van precies rond 19mm.
Deze moest er aan geloven dat hij de rest van zijn leven omgaat als een zogenaamde warmte-wisselaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00217_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00220_2.jpg)
-
Aan de kopse kanten van de warmte-wisselaar komen nog zeer kleine kopjes van M0,05 boutjes zodat het geheel echt realistisch (hoe schrijf je dat woord?) gaat worden
-
laat ik nu een stukje PVC buis hebben van precies rond 19mm
Ah, stukje elektra pijp 3/4.
Dacht eerst dat ik de foto zag het het een stukje 5/8 was.
Krijg nu al een beter beeld van de grote van dit 'gevaarte'.
Langzaam aan begint het steeds meer op een 3700 te lijken.
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.
Mvg,
Romar
-
Ondertussen ben ik bezig geweest met de cilinders, ook hier kwam het electra PVC buisje van pas.
Hier wat fotos van het kleine voorbeeld tezame met de grote.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00222_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00228_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00223_2.jpg)
Nu de zijkanten van de cilinders nog dichtmaken, maar dat is weer een klusje voor morgen.
-
Na een uurtje te hebben getekend is hier te zien hoe de TIJDELIJKE wielen tot stand komen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00236_3.jpg)
Ondertussen ben ik bezig met het uitsnijden van de tijdelijke wielen in styreen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00238_4.jpg)
-
Links het grote voorbeeld uit papier gesneden, recht een bijna gelukte afdruk daarvan, gelukkig ga ik bij de afdurk nog netjes lags de lijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00240_4.jpg)
-
Ik ben toch niet zo tevreden met de wielen ???, dus opnieuw beginnen dan maar!
-
Vergeleken met de rest van het model zijn die wielen eigenlijk foeilelijk eerlijk gezegd.. :-\
Is het misschien een optie om wielen ergens te kopen die de juiste maat hebben..?
-
Ondertussen ben ik bezig met het uitsnijden van de tijdelijke wielen in styreen
Als het inderdaad maar tijdelijke wielen zijn, zou ik er niet teveel tijd en moeite in steken.
-
Vergeleken met de rest van het model zijn die wielen eigenlijk foeilelijk eerlijk gezegd.. :-\
Is het misschien een optie om wielen ergens te kopen die de juiste maat hebben..?
Hoi Johan,
Ik heb gekeken op engelse sites maar die vragen meer als 200 pond voor 2 paar wielen, ik blijf op zoek want hij moet echt goed gaan rijden.
Ik ben nu weer bezig met de tijdelijk wielen waar ik uiteindelijk wielbanden voor kan draaien om daar op te zetten net zolang het echte wielen lijken.
Grtz,
JP
PS dit zijn maar tijdelijk wielen
-
Ik zou, met name in houten, eens kijken bij de LGB aanbieders als ik jou was, D.Link uit Oberhausen staat daar ook altijd en hij repareert ook LGB dus misschien zou je daar eens kunnen vragen naar wielen wellicht dat hij je kan helpen.
Ben heel benieuwd naar het eind resultaat het ziet er tot nu toe puik uit.
-
LGB heeft niet zulke grote wielen... Je zult wat moeten gaan kijken in het livesteam-wereldje ofzo...
-
Is het dan geen optie om een mal te maken en de wielen dan te gieten..? Feitelijk hoef je dan maar 1 zeer goed lijkend exemplaar te maken..
Je zou hier eens kunnen kijken... op pagina 5 wordt het gieten uitgelegd.. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=13506
Sowieso is het hele verslag prachtig om te lezen...
-
Probeer anders een te informeren bij deze firma, ze leveren gietstukken
die wel nabewerkt dienen te worden op de draaibank.
http://www.sauerbiermodelbouw.nl/index.html (http://www.sauerbiermodelbouw.nl/index.html)
Gr.
Robbert Jan.
-
Of je maakt ze in 3d?
-
Allemaal bedankt voor de bruikbare informatie, ik ga voor het laten gieten in gietijzer gelijk een mailtje sturen, dat scheelt ook weer en krijgt de lok een aardig gewicht.
Ook het idee om het zelf te gieten in resin staat mij erg aan, dan maak ik van alle wielen 1 goede voorbeeld en dan kan in ze later gieten.
Echt allemaal bedankt voor de info :D :D :D
En snel genoeg ga ik door met verdere bouwverslag.
JP
-
Alleen denk ik zelf dat voor zo'n grote loc als deze resin niet sterk genoeg is, en beetje buigzaam.
Groeten,
Rutger
-
resin gaat "kruipen", voor een daggie staat de loc er prima bij en na een maand zijn de wielen compleet doorgezakt.
-
Ik ga het voorlopig in resin gieten even kijken wat er uit komt.
JP
-
Ik zie dat resin niet sterk genoeg is, dus dat gaat niet door. maar wel de Bello NS 7742.
-
Ik kom nog op een idee, mocht deze trein niet lekker gaan rijden dat bouw ik hem hierna van messing op de zelfde schaal want werken met messing heb ik in schaal HO veel ervaring.
JP
-
Ik volg graag de bouw van de NS 7742 "Bello"! (y)
Groeten,
Rutger
-
Voor mijn "Reiger" 6700 heb ik destijds een mal met gips gemaakt en er tinnen wielen in gegoten.
Omdat het massieve wielen zijn, valt de sterkte niet eens tegen; hoe spaakwielen zich houden weet ik niet, maar als de opbouw van styreen is moet je een eind kunnen komen.
De loc heeft overigens niet met de wielen gereden omdat ik (Aristocraft o.i.d.) assen vond met wielen in de goede diameter. En omdat het voor een diorama was, kost ik toen de minst tijdrovende optie ;D
Een andere (bewerkelijke) methode die vroeger wel werd gebruikt is uit messing wielen draaien en de openingen tussen de spaken er gewoon uitzagen. Ook de houtbouwers doen het vaak zo.
-
Waarschijnlijk komen er morgen fotos van de tijdelijke kleuren van de NS3737.
Word vervolgd
Jp