BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Dolly op 27 December 2010, 11:41:39
-
Samen met Bob ben ik nu begonnen om van een Liliput BR 78 een op een NS 6100 gelijkende locomotief te maken.
Gelijkend omdat we de schuifbeweging niet gaan aanpassen. Dit om de rijeigenschappen niet (nog meer ;D) te verslechten.
Grootste probleem is de achterzijde die bij de BR 78 flink korter is dan bij een NS 6100.
Omdat het achterstuk bij de Lilput de motor omvat is het moeilijk om de boel daar goed aan te passen, dat wordt dus smokkelen :-\.
Ook de voorzijde is lastig, maar iets makkelijker op te lossen.
Al de maten zullen dan ook niet exact kloppen.
(http://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/Rod6lIjVAyI/AAAAAAAACEg/t_I8rE7At3I/ygp51B2.jpg)
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/osnabruck12.jpg)
Het grote voorbeeld van het slachtoffer ;).
-
waarom pak je geen fleischmann br 78 daar zit de motor in het midden
-
beste dollydolinda ik wil je niet op kosten jagen, het was alleen een technisch voorstel
-
Dat is (inderdaad ;)) een budget kwestie, de Liliput was aan het begin van onze hobby aangeschaft voor een zacht prijsje en lag al jaren niks te doen.
We vinden een Fleischmann een beetje zonde om het mes in te zetten.
Als het misgaat met de Liliput kunnen we gewoon onze schouders ophalen ;D
-
verlengen is makkelijker dan inkorten... sowieso is het ding aan de voorkant ook al veel te kort, k zou er dan eerder een 6000 van maken, die is korter en dan kan het hele drijfwerk er gewoon af.
-
Zo'n 6000 hebben we van Modelloco, vandaar dat die het niet is geworden.
Kunnen we een beetje als voorbeeld nemen.
Maar we gaan hem inderdaad wat verlengen, zowel aan de voorkant als de achterkant.
(Het zal ook geen hoogstaand bouwwerk worden, meer een uitprobeersel)
-
Ik hou mijn hart vast..... ;)
Loop ook al langer rond met dit plan, maar dan ook zeker een NS 6000, op basis van Fleischmann.
Suc6 Treinhobbijist
-
Ik heb de kap van de Liliput naast de Modelloco gehouden.
De NS 6000 is precies even lang als een BR 78, dan mag de NS 6100 nog wel wat groeien.
Eigenlijk zoeken we ook nog naar een geschikte (betaalbare) donor voor een NS 2100, die zouden we ook eens willen maken.
-
Hoi Dollydolinda,
Ik heb ook de kleine lettertjes gelezen ;D. De 2100 had grote drijfwielen, zou een model van Bachmann of Hornby van een 4-4-0 in schaal 00 een goed chassis kunnen leveren? Verkrijgbaarheid zou wat lastiger kunnen zijn maar lijkt me niet per sé onmogelijk. Ketel en machinistenhuis zul je waarschijnlijk wel zelf moeten maken.
Groeten,
Gerard
-
Ik heb nog even gezocht, maar ik ben bang dat de grotere schaal in de weg gaat zitten.
Voorlopig zijn we nog bezig met de NS 6000, de 2100 moet nog even (lang) wachten.
Ondertussen toch maar gekozen voor een 6000 i.p.v. een 6100 lookalike.
We hebben nu wel een goed voorbeeld aan de Modelloco NS 6000.
Maten wijken straks toch wel flink af, alles net wat langer en de diameter van de drijfwielen van de 6000 is groter.
Wordt dus echt een lookalike en niet meer. ;D
-
hoezo gaat die grotere schaal in de weg zitten? je moet de hele kap toch nieuw maken...
-
Ja, dat is waar maar je gaat toch van het frame uit?
En vaak zijn de tenders (waar bij Hornby vaak de aandrijving in zit) van die grote lellen.
Zo zijn bij deze (http://www.ehattons.com/images/products/R2712X_1.jpg)
Al is deze (http://www.ehattons.com/images/products/R2744_1.jpg) beter bruikbaar :o
-
bij die eerste kun je er ook gewoon een as afzagen, dan is ie juist kleiner dan die tweede tender. Ik zou trouwens sowieso die eerste loc kopen, want dat is gewoon een briljant ding met dat binnenliggende tenderframe, hoef je helemaal geen 2100 van te maken, is zo al leuk.
-
hoef je helemaal geen 2100 van te maken, is zo al leuk.
Opgelost ;D
Hier wat foto's zoals de Lookalike NS 6000/6100 er nu uit ziet:
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1101831.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1101830.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P1101829.jpg)
Een (te) lange kont vanwege de motor die anders de bouw van de kolenbak in de weg zit :-\
-
word best wat hoor ;D
gewoon doorbouwen
gr jan
-
Weer is wat aan dit projectje gedaan.
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/2100A.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/2100.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/2100B.jpg)
Om het toonbaar te houden een andere vorm voor de ramen gekozen, anders kreeg een veel te groot dicht vlak achter de deur.
Zeg maar, inspiratie van de NS 6000 aangevuld met een foefje NS 6300 en NS 5500 wat de cabine betreft ;D.
Nu is het nog een kwestie van details aanbrengen en een juist kleurtje.
-
Dat ziet er goed uit, ik wist niet dat dit model er geschikt voor was.
Groeten,
Rutger
-
100 % geschikt is een Liliput BR 78 niet.
Doordat de motor achterin zit moest de cabine langer worden dan het eigenlijk hoort (daar heb je bij de Fleischmann BR 78 geen last van). En de drijfwielen zijn van een kleiner diameter bij BR 78.
Dus als je niet al te kritisch kijkt kun je een aardig lijkende NS 6000 creëren (voor weinig ;D).
-
of je zet er een kortere motor in...
-
Is dat niet een zware verbouwing?
De motor is ook niet lomp groot, zit vooral een heel end naar achteren.
-
hm, kan zijn, ik heb hier zo'n loc met een oude open nogal erg langwerpige motor erin, maar de jouwe heeft zo'n buhlertje met een soort cardankoppeling naar de worm?Als je die vervangt door zo'n soort modeltorque-achtig ding win je al gauw een centimeter...
-
Inderdaad een Buhler.
Met een hele constructie eromheen.
-
Is het anders misschien niet mogelijk om de cardanas in te korten ?
Misschien vervangen door andere of een stuk siliconenslang ?
Floris, daar heb jij ervaring mee ;)
-
Een tip voor de langdurig echte maxima: ga voor een NS 6000 uit van een Artitec 3700 ;D ;D
-
Dan zou ik liever voor een NS 6100 kiezen ;D
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/6100.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/6100.jpg)
-
Voor de goede orde, dit is de Philotrain SS701 die gephotoshopt is.
Maar.. Artitec, moet toch goed te doen zijn (y)
-
welja straks gewoon de zaag in die artitec raggen ;D
-
precies... gewoon wachten tot iemand zo'n ding uit zn kladden laat vallen en m met wat ontbrekende meuk voor weinig op MP zet...
-
Voor de goede orde, dit is de Philotrain SS701 die gephotoshopt is.
Maar.. Artitec, moet toch goed te doen zijn (y)
Dat vermoeden had ik al. Niet vanwege het model (want dat lijkt best goed, op de achterste bogie na) maar vanwege de kleur. Bij mijn weten heeft de NS 6100 nooit in een Staatsspoor outfit rondgereden, want deze is pas ruim in de NS tijd geleverd.
mvg,
Ivo
-
Ivo de 6000 wel of ook niet ?
gr jan
-
De NS 6000 kwam voor de eerste wereldoorlog in dienst bij de SS, daardoor kwamen er een aantal in Frankrijk terecht.
De 6100 kwam pas in 1929 in dienst bij de NS :'( ;D
-
Niet "daardoor".
-
Inderdaad zijn een aantal toekomstige 6000'den door de Railway Operating Division gevorderd om dienst te doen in Frankrijk tijdens WO I. De Staatsspoorwegen zijn hier netjes voor gecompenseerd.
Foutje, bedankt: www.railpictures.net/viewphoto.php?id=208198
Franse 6000'den:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nord_3879.jpg)
Nord 3.897, jaren '30 (eigen collectie)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nord_3873.jpg)
Nord 3.873, jaren '30 (eigen collectie).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF_232_TB_5.jpg)
SNCF 232 TB 5, Lille 8-6-1952 (foto A.E. Durrant, mijn collectie), de laatste van de serie.
Deze loc's werden door het Franse spoorwegpersoneel 'de Hollanders' genoemd. En ze zijn allemaal gesloopt, er staat niet stiekem ergens in noord Frankrijk een leuk restauratie-object... ;D
En voor de echte liefhebbert: http://link.marktplaats.nl/404348249
Eelco
-
De laatste hand gelegd aan de low budget NS 6000
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221851.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221851.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221852.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221852.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221855.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221855.jpg)
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221857.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221857.jpg)
Jammer van het te ruime machinistenhuis, zowel in de lengte als de breedte, maar voor de rest ben ik wel tevreden met het resultaat.
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221848.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221848.jpg)
Van de kap van de BR 78 is alleen een deel gebruikt van de ketel, de rest is opnieuw opgebouwd.
(http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221850.jpg) (http://i854.photobucket.com/albums/ab102/Dollydolinda/P3221850.jpg)
Deze kap had ik nog over, maar zo kan je mooi de verschillen zien ;D
-
Maar,...uh, wat vinden jullie van het eind resultaat?
Wat hadden jullie eventueel anders gedaan?
We hebben er een (ultra) low budget project van gemaakt, alles uit de rommelbak en natuurlijk styreenplaat, met als doel een NS stomer te maken die ook door krappe bogen komt.
Volgende project wordt een NS 3600 lookalike op basis van een Roco BR 17.
Uitvoering van voor de grote verbouwing.
Maar daar start ik een apart draadje over.
-
Wat ik ervan vindt?
Ik vind het reuze goed, boven verwachting zelfs!
In het verleden ook als eens naar deze BR ghekeken voor ombouw tot een 6000, maar heb ervan af gezien vanwege verlenging aan de voorkant voor het draaistel.
Gerard
-
Goed gelukt. (y)
Het model ademt echt een NS-sfeertje.
Groet,
Basilicum
-
maar heb ervan af gezien vanwege verlenging aan de voorkant voor het draaistel.
Die hoef je niet te verlengen, je moet alleen ruimte maken om de verlaging te maken.
-
Dat ziet er best wel overtuigend uit. javascript:void(0) Ik heb ook nog zo'n Liliput-ding liggen met het plan er een 6000 of 6100 van te maken. Deze is natuurlijk een goed en inspirerend voorbeeld.
Wat wordt je volgende project?
Groeten
HansZ
-
Ons volgende project wordt een NS 3600 lookalike op basis van een Roco BR 17.
Maar we zijn ook nog bezig met een bagagerijtuig. (wat voor kleur hadden die nou, bruin,groen of grijs ???).
-
ligt eraan welke maatschappij en periode ;)
http://mkmodelbouwstudio.nl/grootbed/rijt-kleuren.htm
-
Maar,...uh, wat vinden jullie van het eind resultaat?
Voor een low-budget verbouwing is hij echt leuk geworden, de Hollandse sfeer zit er prima in. De meeste komen toch niet veel verder dan af en toe een Anna-tje slachten (waarvan akte ;D).
Wat ik wel zou doen is met name de aansluiting van de waterbakken op het frame wat strakker proberen te maken, dat doet net even te zichtbaar afbreuk aan een verder heel aardig gelukt model. Echt zo'n detail wat na een tijdje blijft storen als de rest zo aardig oogt..
Dat de verhoudingen niet helemaal kloppen ziet 90% van de spoorliefhebbers toch niet zonder plaatje van het origineel erbij ;)
Groet, Bessel
-
@Floris
Bedankt voor de link (y)
@Bessel
Ik heb al heel wat mooie Anna's zien langskomen waarvan sommige ook zwaar verbouwd zijn (y)
De waterbakken en het frame zijn idd niet zo strak afgewerkt, die ga ik een keer strakker maken .
Het is ook niet het oorspronkelijke frame maar een rand van styreen, de hele achterkant is opnieuw gemaakt.
Die kan ik er af halen en vervangen (zonder dat het hele ding uit elkaar valt ;D).
-
Complimenten! Ik heb zelf een beetje ervaring met styreenbouwen, en ben recent weer begonnen aan een project. Leuk om te zien hoe je oplossingen bedenkt voor de probleempjes waar je tegenaan loopt. Heel herkenbaar!
Eelco
-
Inderdaad zijn een aantal toekomstige 6000'den door de Railway Operating Division gevorderd om dienst te doen in Frankrijk tijdens WO I. De Staatsspoorwegen zijn hier netjes voor gecompenseerd.
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.
On topic
Mooie gelukt de loc ademt echt een Nederlandse sfeer uit, erg mooi (y)
Groetjes Ben.
-
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.
De locs zijn wel degelijk gevorderd, alleen (zoals gezegd) zijn de staatsspoorwegen in ruime mate gecompenseerd. Je hoeft als land niet in oorlog te zijn, om toch het slachtoffer van vorderingen te zijn.
Eelco
-
@NS8714 wat is het nou gevorderd of gekocht? Ze kunnen tijdens de Eerste wereld oorlog nooit zijn gevorderd op Nederlands grond gebied wij waren Neutraal. Dan moeten een aantal van deze loc's buiten Nederland zijn geweest ten tijde dat de oorlog begon en zij door oorlogs geweld niet meer terug naar Nederland konden keren. Dan is vorderen normale gang van zaken. Compensatie was dan normaal, dat ging ook zo in de scheepvaart. HAL kreeg na vordering van hun nog in aanbouw zijnde Statendam 2 in Ierland en het zinken na torpedering, 60.000 staal en enkele scheepsmotoren als compensatie.
Groetjes Ben.
-
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.
-
Nope, nadat de Staatsspoorwegen schadeloos gesteld waren voor het verlies van deze loc's, hebben ze nog een aantal 700'den (3700'den) besteld, als ik me niet vergis. Ze hebben dus niet alsnog een paar exemplaren van de 6000'den laten maken.
-
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.
Precies zoals ik geschreven had met de Statendam. Dat verklaard alles..... bedankt voor de aanvullend informatie.
Groet Ben.
-
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen.
Ze werden ook niet gevorderd op Nederlands grondgebied bij de Staatsspoorwegen, maar bij de fabriek waar ze klaarstonden voor verzending... De SS is trouwens tamelijk ruimhartig schadeloos gesteld door de Britse regering, en liet ter vervanging van de 14 gevorderde 1200'en 12 700'en bouwen bij Werkspoor.
-
Volgens mij was deze conclusie al lang duidelijk maar legt iedereen het op een ander manier uit ;D ;)
Maar het ging hier om de ombouw van een Liliput BR 78 en niet om de geschiedenis van het grote voorbeeld... ;)
-
Maar dat is wel een hele boeiende geschiedenis... ;D